Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla i3

BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä

maanantai 25.09.2017 Avainsanat: Autonäyttely , BEV , BMW , i3 , IAA2017 , sähköauto

Frankfurtin autonäyttelyssä myös BMW jatkoi sähköautojen megatrendin mukaista linjaa. Esillä oli konsernilta kaksi sähköauton protoa. Yksi BMW ja yksi Mini. Lisäksi esillä oli tietenkin i3-sähköauto sekä i8-hybiridiauto jo tuotannossa olevista malleista.

BMW i Vision Dynamics 

Omaan makuuni kaikkein hienoin auto Frankfurtissa oli juuri tämän BMW. Olen ehkä mielipiteineni hyvinkin puolueellinen, koska pidän niin paljon Bemareista ja olen hyvin vannoutunut sähköutoilija. Todella toivon, että tämä muotoilukieli ennakoi tulevien sähkö-Bemareiden ulkoista olemusta.

i Vision näytti vielä hyvin raakileelta sähköauton prototyypiltä, joten kovin pian en uskalla toivoa sitä näkeväni tuotantoversiona esittelyissä. Auton kerrotaan olevan melko ripeä kiihtyen noin 4 sekunnissa 0-100 km/h ja huippunopeuden ollen yli 200 km/h. 

Toimintamatkaakin lupaillaan 600 km luokaan.

Mini Electric konseptiauto

Minin sähköauton konsepti näytti jo hyvinkin valmiilta tuotantoon. Sitä onkin lupailtu vuodelle 2019 ja toivon kovasti näkeväni sen kaupoissakin pian sen jälkeen. Frankfurtissa esillä olleessa sähkö-Minissä oli vähän päälleliimatun amisviiksi tungingin näköiset spoileriviritelmät. Mietin autoa katsellessani, että miksi näin on haluttu tehdä. 

Ehkä näin halutaan antaa signaaleita, että tuleva sähkö-Mini saattaa olla sangen sähäkkä Coopperi. Oli kyse mistä vain, niin keltaiset liukuväritehosteet sopivat mielestäni erinomaisesti tähän miniin.

BMW-konsernin konseptiautoista sain ja löysin kovin olemattomasti speksejä. Täydentelen toki heti kun niitä löydän.

i3s uudistuva sähköauto

Bemarin jo pidempään tuotannossa ollut i3 sai pienen päivityksen, jossa lähinnä tuotiin autoon lisää pientä sporttisuutta. Rehellisesti sanoen olen itse sitä mieltä, että nuo S-version uudistukset kuvastavat lähinnä miten huonosti Bemarilla tunnistettiin tai haluttiin välittää sähköuatoilijan tarpeista ja toiveista i3:n suhteen. 

Pieni ja mielestäni lähinnä näennäinen sporttisuuden lisääminen ei tuonut siis lisäarvoa ainakaan minulle. Lisäarvoa olisi tuonut pienikin akun kapasiteetin kasvattaminen. Vielä enemän olisi arvoa ollut rinnakkaisella hieman isommalla ja normaalimman näköisellä kokonaan uudella Bemarin sähköautolla. Aavistuksen isommalla ja virtaviivaisemmalla, kuin i3 on.

i8 hybiridi on näyttävä

Bemarin i8 hybridi on kyllä edelleen niin näyttävä auto, että sitä kelpaa katsella, vaikkei täyssähköauto olekaan. Sitä oli esillä useina eri versioina.

 

Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo

sunnuntai 19.02.2017 Avainsanat: BEV , BMW , Hyundai , i3 , Ioniq Electric , Leaf , Nissan , Rekisteröintitilasto , sähköauto , Zoe

Vuodesta 2017 tulee mielenkiintoinen sähköisen liikenteen kehittymisen kannalta Suomessa ja muualla maailmassa

Vuodelle 2017 on luvattu ja jo esitelty sekä osittain Suomenkin markkinoille saatu uusia houkuttelevampia sähköautoja. Sähköautojen myynnin jarruna on ollut ennenkaikkea olematon tarjooma. Toki haittana on edelleen myös hyvin rajoittunut pikalatausverkosto pääteillämme sekä latausverkoston toimintavarmuuskin.
 

Huyndai Ioniq Electric jo räväytti lukemat tammikuun rekisteröintitilastoon

Kuvasin Ioniq Electricin Helsingin Esterinportin latausparkissa MP2017 messuilta palatessani
 
Vuosi 2017 alkoi sähköautojen menekin räjäyttävällä tammikuulla. Myyntitilastojen nousevaksi tähdeksi tuli Huyndai Ioniq Electric. Vaikka siinä on vain 28 kWh akku, niin sen houkuttelevuus tuntuu nyt olevan aivan uudenlaisella tasolla. Ioniq houkuttelee sähköautoihin autoilijoita normaalimmalla ulkonäöllään ollen kuitenkin hyvin virtaviivinen. Muodot tuovat vahvasti mieleen vanhan Opel Amperan ja se ei ole lainkaan huono asia. Toinen seikka jolla Ioniq houkkuttelee vieläkin enemmän, on sen alhaiseksi toistuvasti kerrottu kulutus ja sen myötä kilpailijoihin nähden parempi toimintamatka. 
 
Ioniqia rekisteröitiinkin tammikuussa 13 kpl. Vaikka määrä on edelleen kovin pieni, niin on se Suomen sähköautomarkkinoilla jo merkittävä määrä. Niin, edelleen sähköautot ovat Suomessa pienen  markkinan toimintaa. Helmi- ja maaliskuu näyttävät myös suuntaa Ioniqin jatkuvuudelle Suomessa. Toki siinä on pari ristikkäistä vaikutusta huomioitava. Tammikuun rekisteröintimäärissä on ollut varmasti jälleenmyyntiverkoston täyttämisen tuoma rekisteröintipiikki. Toisaalta ostajat kirjoittelevat nyt toistuvasti jopa puolen vuoden jonoista toimituksiin, joten ihan heti eivät tammikuun ostopäätkset tule näkymään tilastoissa.
 

Renault Zoe 40 menestyy maailmalla. Tulisiko jo maaliskuussa Suomeen?

Renault Zoe Auto 2016 tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa
 
Renault esitteli jo vuoden 2016 loppupuolella Zoesta uuden 41 kWh akulla varustetun mallin ja sitä on nyt odoteltu Suomeen. Zoe tulee olemaan hyvin kiinnostava sähköauto Suomeenkin rantautuessaan, koska sen 41 kWh akku tarjoaa aivan uudenlaista toimintamatkaa etenkin meillä, joiden ajoista suurin osa on muualla kuin moottoritienopeuksissa. Rajoittavana tekijänä Zoessa monille saattavat olla pienempi kokoluokka sekä pikalatauksen puuttuminen.
 
Euroopassa Zoe on jo osoittanut menestystään markkinoilla. group.renault.com/ -sivustolta löytyvästä tammikuun 2017 menekkitilastosta ilmenee, että jo tammikuussa Zoeta myytiin 2602 kpl, (edellisvuonna 1418 kpl). Eli Zoe lähes kaksinkertaisti myyntinsä, vaikka sitä on myyty vasta rajallisille markkinoille. 
 
Meille Suomeen siis sitä on lupailtu maaliskuulle. Pian siis nähdään meilläkin näitä.
 

Opel Ampera-e ja Tesla Model 3 edelleen vain markkinahäiriköinä

Opel Ampera-e ja Tesla Model 3 ovat sähköautoista kiinnostuneiden mielessä erittäin laajalti tiedostettuja ominaisuuksillaan, jotka tulevat lyömään kaikki nykyiset mallit laudalta. On puhuttu 60 kWh akuista ja jopa 500 km toimintamatkoista ja ehkä 40 000 euron hintaluokassa.
 
Tämän on hieno asia. Yksi ongelma siinä kuitenkin on: ne eivät ole vielä Suomessa totta. Totta ovat vain ne autot, joita voi nyt kaupoissa nähdä, koeajaa sekä kohtuullisella toimitusajalla saatavaksi tilata.
 
Näiden odotusarvo vaikuttaa aivan varmasti useiden sähköautoista kiinnostuneiden päätöstä pitkittävästi. 
 

Nissanin Leafin uusi malli tai korvaa malli voi olla melkoinen jokeri

Nissan on jo reilu vuosi sitten esitellyt konseptia uudesta sähköautosta. Nyt on nähty myös vahvasti naamioitua autoa liikenneajossa. On ollut puheissa 60 kWh akkua ja muuta hienoa. Lisäksi on ollut huhuissa Leafia edullisempi ja pienempi sähköauto, ehkä Zoen alustalta tehty Nissan.
 
Itse uskon, että Nissan ei paljon etukäteen varoittele mallin julkaisua, vaan tekee sen kuten Renault esitteli Zoe40-mallin ja yllätti varmasti lähes kaikki sähköautoilijat. Relluhan esiteltiin syyskuussa 2016 Pariisin autonäyttelyssä ja myynti alkoi heti.
 

Ford Focus Electric 33 kWh akulla

Ford on nyt myös esitellyt uuden isommalla, 33 kWh akulla ja pikalatausominaisuudella varustellun Focus Electricin ja sen myynnin on sanottu alkavan pian Suomessakin. Vaikka Focus on Zoeen, Ionigiin, Leafiin ja i3:seen verrattuna konversio polttomoottoriautosta, on silläkin aivan varmasti omat vahvuutensa. Aiemman mallin menekki taisi tyssätä Suomessa kalliiseen hintaan, pikalatauksen puutteeseen, pieneen toimintamatkaan sekä ehkä myyntiverkoston innokkuuden puutteeseenkin.

Volkswagen eGolfistakin isompi akkuinen malli

Volkswagenin eGolfistakin on tulossa uusi isompi akkuinen malli. En ole vielä löytänyt Suomen maahantuojalta tietoa sen Suomeen tulosta, mutta edellistä eGolfia kuitenkin jo jokunen myytiin ja onhan Golfi erityisen jämäkkä auto myös sähköisenä. Jos isompaa akkua alkaa Suomestakin saada, niin toivottavasti jälleenmyyntiverkosto olisi aktiivinen sen myynnissä.

lisäys 20.2.2017: Volkswagen julkisti kansainvälisillä nettisivuillaan, että uusi isommalla akulla varustettu eGolf on jo tilattavissa. Maahantuojan nettisivujen chattipalvelu toimi hienosti ja sieltä vahvistettiin auton olevan tulossa hetimiten polttisten jälkeen Suomeenkin. Lupasivat olla yhteydessä minuun koeajosta sopiaksemme. Taas siis on jotain hienoa odotettavaa :-)


BMW i3 (94Ah) pystyisi suurempiinkin menekkeihin

i3:sen uusi isompi akku tarjoaa 27,2 kWh kapasiteetin ja auton pieni kulutus tekee sille kohtuullisempaa toimintamatkaa. Itse pidin kovasti i3:sta, mutta reksiteröintitilastoissa se ei ole loistanut. Syinä saattavat olla monien mieleen jo liian erikoinen ulkonakö ja nelipaikkaisuus sekä varusteltuna hiukan korkeahkoksi nouseva hintataso. 
 

TEM tukee latausverkoston investointeja 5 miljoonalla eurolla

BMW i3 latautumassa koeajollani vuonna 2016

Saa nähdä, miten tuo raha tulee näkymään sähköautojen latausverkostossa. Itse olisin kovasti toivonut, että rahan jakaminen olisi tehty suunnitelmallisemmin erityisesti pikalatausverkostoon korvamerkatun rahan osalta. Nyt sen saavat käytännössä nopeimmat hakijat, eikä ole käsittääkseni mitään ohjausta liikenteellisesti vaativimmille paikoille. 
 
Hyvin varmaa kuitenkin on, että raha tulee lisäämään latauspaikkoja. Lisää tulee runsaasti asioinnin aikaisia latauspaikkoja sekä joitakin pikalatureitakin. Näillä on aina pieni sähköautojen houkuttelevuutta lisäävä vaikutus, kun uusia alueita Suomesta alkaa olla sähköisen liikenteen ulottuvilla muillakin kuin Tesloilla.
 

"Bernerin mallin" esittely ja jäädyttäminen

Jo vuonna 2015 kirjoitin että sähköautoilijakin maksaa veroja, mutta vähemmän. Tuolloin jo pidin itsestään selvänä, että sähköautojen vääjäämätön tuleminen ajaa Suomen ajoneuvokannan verotuksen uudistukseen. Ministeri Anne Berner sitten sai tehtäväkseen valmistella esityksen kokonaisvaltaiseksi uudistukseksi ja hän sen teki. Sitten vain tuli ongelma esittelyn jälkeen, kun se näytti pysäyttävän välittömästi koko autokaupan sekä sen myötä esimerkiksi pysäyttää verotulotkin. Ja ajaa autokauppiaat joukkotuhoon. Niinpä tapahtui se, mitä vain tuossa tilanteessa voi tapahtua. Kansa saatiin vakuuttumaan, että malli on vedetty pois. No, enpä tule yllättymään, että eräänä päivänä se sitten esitellään hyvin nopeasti käyttöön otettavaksi. Kehiteltynä tietenkin. 
 
Kokonaisuudessaan tulee oleman mielenkiintoista nähdä myös, vaikuttaako tuo jotenkin ajoneuvojen rekisterintimääriin ylipäätään ja onko jotain vaikutusta sähköautoihin.
 

Gigafactoryn haluaminen Suomeen herättelee sähköisen liikenteen kehittämiseen

Tesla on ilmoittanut etsivänsä Euroopasta paikkaa tehtaalleen. Suomeenkin sitä haluttaisiin ja Vaasan-seutu taitaa olla vahvimmilla. Toivon parasta. Ei ole sattumaa, että samaan aikaan, kun tämän tehtaan saamisen pienikin toivon kipinä on tajuttu, niin media on alkanut uutisoimaan entistä positiivisemmin sähköisestä liikenteestä. 
 
Sähköautoista puhutaan ja kirjoitetaan paljon ja nyt siis myös enemmän positiivisena mahdollisuutena. Toki edelleen henkeen ja vereen vastustajiakin löytyy ja Suomessa on edelleen vahva usko biopolttoaineiden tulevaisuuteen. Itse en edes halua ajatella vain yhden liikenne-energian tulevaisuuden kuvaa, vaan mieluiten erilaisia vaihtoehtoja.
 
Myönteinen puhe ja ylipäätään puhe sähköautoista vaikuttaa jatkuvasti kiinnostusta ylläpitävästi ja kasvattavasti. Kun sähköautoista kiinnostusta on, niin aina on todennäköisempää myös niiden myynnin kehittymisen mahdollisuuksille.
 

Kiinnostava sähköautoilun vuosi siis tulossa

Tulevien kuukausien ensirekisteröintien määrät tulevat siis olemaan mielenkiintoista nähtävää näin sähköautoista kiinnostuneen silmin.

Tulen tekemään kuukausittain jatkossakin sähköautojen rekisterööintimääristä tilastoa. Minun tekemässä tilastossa on tarkka rajaus. Otan tilastoihin mukaan vain sähköhenkilöautot. Pidätän itselläni oikeuden tässä rajauksen määrittelyssä ja otan mukaan REX-autot, jos ne ovat selkeästi ensisijaisesti täyssähkautoja ja polttomoottori on vain toimintamatkaa avustava lisälaite. Siis tällä hetkellä sellainen on tarjolla vain i3:sta.

 
 
 

Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille

perjantai 12.08.2016 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , BMW , Energiankulutus , i3 , Leaf , Nissan , range , sähköauto

(edit 17.8.2016 lisätty loppuun hankintahintavertailu Aurikseen)

Sosiaalisen median kanavissa sekä kahvipöytäkeskusteluissa törmään hyvin usein vahvoihin yleistyksiin sähköautoista. Kaiken lisäksi nämä yleistykset on valitettavan usein tehty vailla omaa kokemusta tai ymmärrystä sekä vanhoilla tiedoilla.

 
Kovin usein sähköautot tyrmätään. "Ei niistä mihinkään ole, eikä ne koskaan voi yleistyä." tai "Ei pääse kertavedolla Espoosta jäämerelle traileria vetäen." Sekä muita tuon kaltaisia perusteluita ja yleistyksiä kuulee ja saa lukea, joiden perusteella sitten vedetään mutkat suoraksi johtopäätös, etteivät sähköautot voi toimia.
 
Vastaavasti sähköautoja kannatetaan välillä tulevaisuuden haavekuvilla, joista osa ei varmasti toteudu koskaan tai toteutuu joskus jossain määrin. Sitten näillä perusteilla myös sähköautoa tyrkytetään kaikille pakkona. 
 
Onneksi sähköautoa ei ole kenenkään pakko ostaa. Eikä se kaikille vielä ainakaan sovikaan, eikä kaikkiin tilanteisiin. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiseikkaa, että meitä sähköautoilijoita on jo useita, joille se on erittäin hyvä valinta.
 
Kirjoitan nyt pari esimerkkiä, kenelle ja missä tilanteessa nämä low-range sähköautot voisivat toimia. Ja taas muistetaan: nämä ovat vain esimerkkejä, eivät yleistyksiä.
 

Keskituloinen perheellinen mies tai nainen, jolla työmatka päivittäin 100 km/suunta vaihtaa sähköauto Nissan Leaf 30 kWh (tai BMW i3 33 kWh)

 
 
Tämä henkilö on perheen pää. Isä tai äiti, jolla on työmatkaa noin 100 km/suunta päivittäin. Lisäksi perheen toinen päähenkilö käy työssä, jossa myös hän tarvitsee autoa pävittäin. Taloudella on siis joka tapauksessa oltava kaksi autoa.
 
Taloudessa on joka tapauksessa ollut noin 35000 - 45000 euron hintainen uusi auto muutaman vuoden välein ja toista autoa pidetään hieman pidempään.
 
Pitkää työmatkaa kulkeva perheen pää on jo etukäteen selvittänyt, että työnantaja tarjoaa maksullisen mahdollisuuden ladata autoa työpaikalla olevasta type2-rasiallisesta latauslaitteesta.
 
Nyt perhe vaihtaa jälleen kerran tuon arvokkaamman ajoneuvon uuteen. Tällä kertaa Nissan Leaf 30 kWh Acentaan hyödyntäen https://www.nissan.fi tarjouksen, jossa saa kaupan päälle laadukkaan kotilatauslaitteen. Autolle tulee hintaa 39850 euroa + talvirenkaat. Tämä on samassa hintaluokassa, kuin he olisivat joka tapauksessa ostaneet, joten pääoman erotusta ei tarvitse huomioida.
 
Pelkästään työmatka-ajoissa 200 työpäivän aikana kertyy taloudelle yli 100 euron säästöt kuukausittain polttoainekuluissa. Kaikki muut vapaa-ajan matkat tämän päälle vielä. Lisäksi vertailukohdakseni ottamasani dieselautosta tulee vuosittain maksettavaksi kalliimpi käyttövoimavero sekä kalliimmat huoltokulut.
 
 
Päätöksellään talous saa säästöjen lisäksi hyvää mieltä. Nissan Leaf on erittäin mukava ja vaivaton työmatka-autona. Koskaan ei tarvitse tankata. Akku on aina lähtiessä täysi ja se latautuu jälleen pysäköinnin aikana.
 
Hyvää mieltä saattaa tulla myös tietoisuudesta, että sähköauto on aina vähintään paikallisesti päästötön. Suomen keskiverto sähköllä se on myös kokonaisudessaan erittäin pieni päästöinen. Jos perheen kotona on vielä aurinkokenno ja/tai he muutoin saavat sitä ladattua uusiutuvilla energioilla tuotetulla sähköllä kokonaispäästöt vähenevät ennestään. Lähteitä:

 
Nissan Leaf on myös mukava matka-autona ja sen käyttöominaisuudet korostuvat kaupunkiajossa. Auton mukavuus korostuu vielä lisää talven pakkasilla, koska sähköauto on aina lämmin.
 
Jos tällä taloudella säännölliset mökki- ja mummola ja muut kyläilymatkat pysyvät alle 150 km tai pikalatauspisteen reitille sattuessa alle 300 km, niin myös nämä matkat tulevat tehdyiksi aina sähköautolla. Tämän uskallan väittää oman kokemuksen perusteella sekä muiden Leafistien kertomana. Hyvin usein on käynyt niin, että talouden kakkosautoksi ostettu sähköauto onkin ollut nopeasti se ehdoton ykkösauto taloudessa.
 
Lue lisää Nissan Leaf 30 kWh sähköauton koeajosta: Nissan Leaf 30 kWh koeajoraportti
Täältä voit lukea BMW i3 koeajoraporttini.
 

Talouden ainoaksi autoksi 30 kWh Leaf, BMW i3 tai uusi tulossa oleva Huyndai Ioniq BEV 28 kWh

Väitän, että edellisen esimerkin auto sopii useille Tampere - Lahti seudulla tai sen eteläpuolella asuvalle myös ainoaksi talouden autoksi.
 
Etenkin jos säännöllistä työmatka-ajoa tulee noin paljon tai muuton vuotuiset ajot ovat luokkaa 40000 km, niin säästö energiakuluissa vuodessa on niin suuri, että sille satunnaiselle lapinmatkalle hennookin lähteä junalla tai muulla mahdollisella ratkaisulla.
 
Vetokoukun asentaminen ei näihin autoihin ole mahdollista, joten se on useille omakotitalouksille rajoite näiden autojen ainoaksi autoksi hankkimiselle.
 

Edullisempiakin sähköautoja löytyy

Iltalehden artikkeli toukokuussa 2015 tiesi kertoa Suomessa ostettujen uusien autojen keskihinnaksi 32000 euroa ennen silloin tullutta veronalennusta. lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2015052719762028_au.shtml

Jos sähköautolla on tarkoitus ajaa pääosin hieman edellistä esimerkkiä lyhyempiä matkoja, löytyy myös sähköautoista edullisempia ratkaisuja, joten sähköauton valinta ei tarkoita välttämättä lisäinvestointia kaikille.
 
Nissan Leafin hinnat alkaen malli on 12.8.2016 hinnastossa 34990 euroa.
Nettiautossa edullisimmat lähes ajamattomat alle vuoden ikäiset esittelyautot ovat olleet alle 30000 euron kauppahintojen tasoilla.
 
Euroopasta löytää runsaasti tarjolle käytettyjä Leafeja selkeästi alle 20000 euron hintaan, alkaen noin 10000 euron hinnasta. Veroahan näistä menee tuotaessa tuhannen euron luokkaa, koska ovat nollapäästöisiä. Euroopasta tuodessa kannattaa olla tietoinen todennäköisestä akun lämmittimen puuttumisesta.
 
Käytettyä Leafia ostaessa kannattaa kokeneemman Leaf-kuljettajan avustuksella vaikka varmistua ajoakun kunnosta. Sen näkee tarkoin OBD-lukijan ja LeafSpy mobiilisovelluksen avulla. Akut näissä tuntuvat kestävän käyttöä erittäin hyvin. Itselläni on nyt noin 60000 km ajettu ja akku on edelleen 100% uuden veroisessa kunnossa. Erityisen kuumat olosuhteet tai pitkään jatkunut käyttämättömyys ja väärä varastointi ovat kokemusten mukaan nopeimmin syöneet akun kuntoa.
 

Myös erittäin hyviä ja kalliimpia sähköautoja löytyy Teslalta

Jos on kyvykkyyttä investoida noin 100000 euroa autoon, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa Tesla. Esimerkiksi Teslan 90 kWh akulla ajaa helposti yli 500 km yhdellä latauksella! Uuden Teslan verollinen hinta Suomessa näyttää olevan elokuussa 2016 Model S 60 kWh mallille 83699 euroa.

Käytettyjä Tesla Model S -autoja on ollut Suomessa esimerkiksi Auto Outletilla myynnissä alkaen 69900 euroa.
 
Ostopäätöksen lisäksi on syytä vain varmistua, että auton saa kotonaan ladattua. Omakotitalouksilla tämä ei ole mikään ongelma ja taloyhtiöt ovat nyt useiden esimerkkien voimalla lähteneet mukaan sähköautojen latauspisteitä toteuttamaan.
 
 
 

Yksittäiset ja yksinkertaistetut esimerkit

Yllä kertomani olivat siis vain äärimmilleen yksinkertaistetut ja yksittäiset esimerkit. Sähköauto sopii hyvin moniin eri käyttökohteisiin ja käyttäjille. Jokaisen, jota asia kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti pyytää sähköauto pitkään koeajoon siihen aitoon omaan käyttötarkoitukseensa.
 

Kaikille sähköauto ei sovi, ainakaan vielä

Lisätään tähän tarinaan vielä linkki, johon jo vuosi sitten kirjoittelin tarinoita erilaisista ihmisistä, joille en sähköautoa halua suositella. Lisääkin löytyy. Onneksi siis kenenkään ei ole pakko ostaa sähköautoa.
 

Tilanne tulee parin seuraavan vuoden aikana muuttumaan

Kun markkinoille tulevat Model 3, Opel Ampera-e sekä Nissan Leafin uusi malli, muuttuu tilanne merkittävästi. Uskottavasti näistä autoista tullaan näkemään Suomessakin hinnat alkaen malleja, joissa on 45 - 60 kWh akku noin 40000 - 50000 euron hintaluokassa. Muitakin vastaavia on varmasti tulossa markkinoille.
 
Tulossa olevia sähköautoja olen kerännyt tänne: Tulossa olevia sähköautoja
 

Liikenteen vähäpäästöisempää tulevaisuutta kohti erilaisilla ratkaisuilla

Itse uskon ja toivon, että kohti vähäpäästöisempää liikennettä mennään monimuotoisilla ratkaisuilla. Erilaisilla hybrideillä on varmasti tärkeä rooli ja ne tulevat vielä kehittymään. Itse lasken aidosti vähäpäästöisyyttä edistäviksi sähköhybridit vasta kun niissä on vähintään 18 kWh akku ja nopeat latausmahdollisuudet.


Lisätty 17.8.2016:

Hankintahinnat sisältävä vertailu Toyota Auris -autoon

Lisään tähän sosiaalisessa mediassa nousseen keskustelun johdosta mukaan myös oman näkemykseni hankintahinnat sisältävästä vertailusta.
Murobbs-keskustelussa verrattiin Leafia Aurikseen ja valitsin tästä johtuen tämän auton vertailuun.
 
Itselleni tuo ei ollut vaihtoehto, koska olisin joka tapauksessa käyttänyt suunnilleen saman hinnan autooni, kuin nyt käytinkin. Olen pari kertaa aiemminkin kirjoittanut, että BMW 100-sarjan diesel automaatilla olisi ollut vaihtoehtoni. Minulla on tosiaan nytkin Bemari kakkosauton, joten tiedän erittäin hyvin mitä kaikkea se taasen olisi tarjonnut enemmän.

Olen myös uusimmalla Auris Hybridillä aika paljon ajanut, eikä se olisi ollut Leafin korvike minulle. Ei missään nimessä silti huono auto, tai ei pidä yleistää että olisi huonompi kuin Leaf. 
 
Nyt kun kuitenkin Aurikseen halutaan verrata, niin mielestäni oikea vertailukohta on automaattivaihteiset mallit. Niitä saa hybridiin sekä 1,2 bensiiniturboon.


Laskelma Toyota Auris Hybrid vs Toyota Auris 1,2T multidrive vs Nissan Leaf 24 kWh 45000 km vuotuisella ajolla

 
HUOM! nämä ovat vain esimerkkilaskelmia omista lähtökohdistani. Jokaisen kannattaa tietenkin laskea itse omilla valinnoillaan omat vertailulaskelmansa. Erot saattavat olla suuriakin.

Automaattivaihteisten ja edes lähelle Leafia olennaisilta varusteiltaan varustellun Auriksen hinnat nousevat lähelle 30000 euroa. Silti Leafin mukavuudesta jää pois mm. aina lämmin auto, myös lähdettäessä valmiiksi lämmin. Sähköauton vahva voiman tunne käytännön tilanteissa. Sähköauton mukavuus arkiajossa. Ei koskaan arkiajossa tankkaamisen vaivaa (uskokaa pois arkiajoissa sähköauto on huomattavan vaivaton käyttää, laitat vain latauskaapelin seinästä kotiin tullessa paikalleen. Töissä pitää laittaa kaapeli molemmista päistä kiinni. Kuitenkin etenkin pakkasilla hymyilyttää aina kun ajaa pakkasessa tankkaavien ohi.)
 
Laskelmani näyttäisi siltä, että ilman huoltokulujen huomiointia runsaasti ajavalla (45000 km/v) kestäisi noin 2 vuotta 9 kuukautta säästää takaisin bensiinimalliin verrattuna kalliimpi hankintahinta. Hybridin osalta tarvittaisiin noin 3 vuotta ja 3 kuukautta. En tiedä, mutta epäilen vahvasti, että hybridi ja bensa Auriksen huoltokulut ovat korkeammat kuin Leafin.  
 
Tämä laskelma ei ota huomioon sitä, että merkittävä osa sähköauton lataamisesta saattaa tapahtua maksuttomissa ostoskeskusten latauspisteissä. Toisaalta laskelma ei myöskään huomioi sitä, että pikalataaminen maksaa merkittävästi enemmän. Nämä kumulatiivisesti tarkastellen kumoavat toistensa vaikutukset aika hyvin. Laskelimissa en myöskään ole edes pyrkinyt huomioimaan polttoaineen hinnan muutoksia tai sähköautoilijan mahdollista omaa sähköntuotantoa esimerkiksi aurinkopaneeleilla.

Hybridi Auriksen kulutuksen olen ottanut omien kokemusteni perusteella. Tuo käyttämäni kulutus on vielä alakanttiin siitä, mitä omilla ajoillani toteutui. Bensa-Auriksen kulutuksen arvioin rehellisesti sanoen lonkalta. Leafin kulutus on omista yli vuoden mittaisista ajoistani keskiarvoa nostettu hieman ylöspäin kattaakseni lataushäviötä. Leafille on mitattu käyttämälläni mode2 eli Type1/2-latauksella 90,5% lataustehokkuus.
 
 
 
 
 

Laskelma Toyota Auris Hybrid vs Toyota Auris 1,2T multidrive vs. Nissan Leaf 30 kWh 45000 km vuodessa ajoilla

Tein laskelman myös 30 kWh Acenta Leafiin verraten. Tuo olisi se Leaf, jonka nyt ostaisin, jos olisin uutta ostamassa. Silloin hintaeron kerääminen kestäisi noin 3 - 4 vuotta.

Edelleen tunnutan, että ei rahan säästö ole ollut eikä tule olemaan päällimäinen motiivi sähköauton ostolleni. Minulle nämä laskelmat vain ennen ensimmäisen sähköauton ostopäätöstä osoittivat, että minulla on mahdollisuus se ostaa, koska se ei ole ainakaan kalliimpaa, kuin ajoni muutoin olisi.


 


 

Laskelma vähän ajavalle (16000 km / vuosi)

Kun 24 kWh Leafin laskelmaan laitetaan keskiverto Suomalaisen 16000 km / vuosi ajomäärä, nähdään että uuden Leafin korkeampi hinta, jos verrokkina on Auris, ei säästy kovinkaan nopeasti takaisin. Aikaa takaisin kertymiseen saa varata noin 5-6 vuotta.

Kaikissa laskelmissa on huomattavasti muuttujia, joita jokaisen kannattaa pyrkiä itse hahmottamaan, jos haluaa tämän tarkemmin laskea.

 

 

Sähköauton hinnan pudotus

Lisäsin vielä tänään 17.8.2016 Nettiauto.com tarjonnasta löytyvien 2013-vuoden mallisten autojen alimpien hintapyyntien keskiarvohinnat ja niistä lasketut hinnan pudotukset tämän hetken uusihinnoista.

Yllätykseni oli suuri, kun Leafin hinnan pudotus oli pienin.
Tässä tosin saattaa olla selityksenä se, että minä tiedän 24 kWh Leafin maksaneen 2013-vuonna noin 4000 euroa enemmän kuin nyt se maksaa. En kuitenkaan tiedä näillä varusteilla tehtyjen Auristen uusihintoja 2013-vuonna, joten en nyt tee tarkempaa vertailua. On myös lisättävä, että hyvin harva on ymmärtääksen maksanut uudesta Leafista listahintaa. Niistä on ollut niin usein tarjouskampanjoita sekä sen lisäksi olen lukenut aika suurista alennuksista kun on vain osannut tinkiä.

Tältä osin yhteenveto: Leafin hinnan pudotus ei olekaan ainakaan niin suurta, kuin siitä yleisesti kirjoitellaan ja puhutaan, tai itse olen kuvitellut. Tämäkään ei poista sitä seikkaa, että kaikkiin autoihin liittyy tällä hetkellä voimakas nopean hinnan pudotuksen riski, joka ehkä kieltämättä korostuu näissä low-range sähköautoissa.

 

BMW i3 koeajoraportti

lauantai 02.07.2016 Avainsanat: BMW , i3

1. BMW i3 on vihdoin myynnissä Suomessakin

  

BMW i3 ei ole enää uusi auto, koska se on tullut maailmalla myyntiin jo 2013-2014 vuosina. Meille Suomeen BMW i3 on kuitenkin rantautunut vasta nyt vuonna 2016.

Autoa myy ainakin toistaiseksi Suomessa vain Helsingin Herttoniemessä sijaitseva Laakkosen BMW-liike. Se on ainakin toistaiseksi myös ainoa huoltopaikka i3:selle. 

 

Kannattaa etukäteen sopia koeajo BMW LaakkonenMinulle auton antoi ystävällisesti hiukan pidempään koeajoon automyyjä Marko Tiger, kiitos hänelle. Saimme samalla myös esittelyä i8-hybridi urheiluautosta.

 

Rehellisyyden nimissä minä pidän tätä ratkaisua palvella koko Suomen i3 asiakkaita yhdestä Helsingissä sijaitsevasta liikkeestä myynnin jarruna.

Kyseessä on low-range sähköauto. Jos vaikka Jyväskylästä tai Viitasaarelta joku haluaa ostaa i3:sen, hän varmuudella haluaa sitä koeajaa. Koejaaakseen hänen on matkustettava satoja kilometrejä Helsinkiin. Kaiken lisäksi Suomen pikalatausverkoston harvalukuisuus tekee sen, ettei potentiaalinen asiakas etenkään talvella pääse haaaveidensa sähköautolal edes kotiin asti näyttämään uutta tulevaa autoaan perheenjäsenille. (ja etenkin naapureille :-) )

 

2. BMW i3 ulkomuodot ja mittasuhteet saavat sen näyttämään pieneltä

Ulkoisesti i3 jakaa varmasti mielipiteitä. Minusta se on modernilla tavalla raikkaan näköinen ja rehellisesti pikkuauto

Pituutta autolla on 3,999m. (Leaf 4,45 m)

Leveyttä 1,775 m (Leaf 1,77 m)

Korkeutta 1,578 m. (Leaf 1,55 )

Akseliväli 2,570 m (Leaf 2,7 m)

Vannekoko 19" (Leaf 16")

Jo tämä vertailu selittää i3:sen mittasuhteita. Hyvin lyhyt nokka erittäin pienellä etuylityksellä. Halkaisijaltaan suuret renkaat saavat auton näyttämään todellisuutta pienemmältä. Sivuprofiiliin on takaoven kohdalle tehty pokkaus, jonka funktio lienee lähinnä erikoisuuden tavoittelu. Myös erikoinen takaoviratkaisu tuo ulkoiseen olemukseen oman leimansa. Auton valotkin onnistuvat edelleen luomaan nykyaikaisen kuvan.

3. Erikoinen oviratkaisu ja hiilikuiturunko

 

Autoon sisään meneminen on helppoa kaikille paikoille. Kun etuoven avaa, kiinnittyy huomio heti muutamiin seikkoihin. Etuovien ikkunat ovat karmittomat ja kun oven avaa, sujahtaa ikkuna aavistuksen alaspäin helpottamaan oven toimintaa. 

Seuraavaksi huomioni kiinnittyy hiilikuituiseen kynnyskoteloon. Autossa todellakin on painoa säästävä ja varmasti kallis hiilikuiturunko!  BMW i3 onkin sähköautoksi kevyt 1200k kg painollaan. Tyylikäs yksityiskohta on, että kynnyskoteloon on jätetty hiilikuitua näkyviin. 

Kolmantena huomio kiinnittyy  B-pilarin puuttumiseen ja kaapparimalliseen pienoiskoon takaoveen. Kun molemmat ovet ovat auki, on autoon kulkeminen eteen ja taakse yhtä vaivatonta.

 

4. Hyvän istuma-asennon löytää helposti runsaiden säätöjen ansiosta

 

Silmiin pistää vielä myös tyylikkäät ja urheilullisen sekä samalla siron, mutta istujaa tukevan näköiset etupenkit. Istuimissa on tässä versiossa manuaalisen säädöt myös korkeudelle. Kojelaudan olemus on myös kevyt ja samalla tuoreen tuntuinen. Tässä autossa oli puuta pinnoissa ja pienempi navi-näyttö keskellä.

Kuskin paikalla sai helposti itselleen sopivan ajoasennon. Istuimen korkeussäätö pitää huomata tehdä jo ennen liikkeelle lähtöä koska sen käsisäädössä ei ole pumppumekanismia, mutta korkeussäätö on vähintään riittävän laaja. Samoin ratin pituussäätö on kerrankin riittävän pitkä myös lähelle kuljettajaa haluttaessa. Harvinaista herkkua, että autossa saa ratin säädettyä rallioppien mukaiselle etäisyydelle. Hyvä!

 

5. Hallintalaitteet sekä ajamisen ensimetrit ovat omalaatuiset, etenkin perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuina

Nyt kun minä olen saanut kuskin paikalla asiat mallilleen ja Ville-poikani on asettunut kartturin ja kuvaajan paikalleen, on aika lähteä liikkeelle. Jälleen on hieman totuteltavaa, jopa kokeneelle sähköautoilijalle. Käynnistysnappi löytyy ratin oikealle puolelle tehdystä "hallintatornista". Siitä samasta löytyy myös ajovaihteen valitsin. Tässäkään sähköautossa ei varsinaista vaihteistoa ole lainkaan ja valitsimella valitaan joko R=pakki, N=vapaa tai D=ajovaihde. P=parkki-vaihde kytketään erillisestä painonapista. Valinnat D:lle ja pakille tehdään jarrua painettaessa, kuten perinteisemmälläkin automaattivaihteistolla.

Eli sitten vaihde D:lle ja menoksi. Käsijarru toimii automaattisesti. Heti vaihteen kytkemisen jälkeen tuleekin jo Leafiin tottuneelle seuraava yllätys. Auto ei ryömi. Sen sijaan se moottorijarrutuksella pysäyttää vauhdin yllättävän tehokkaasti täysin pysähdyksiin saakka. Tällä autolla ei minun ajotyylilläni jarrut kuluisi oikeastaan laisinkaan, sen verran voimakas on regeneroinnin aikaansaama moottorijarrutus.

6. BMW i3:n erinomainen suorituskyky on aina ja helposti käytettävissä

Aivan heti ensimmäisestä kiihdytyksestä alkaen voi kokea auton ripeyden. Leaf on kaupunkiajossa numeroitaan nopeampi kiihtymään käytännön tilanteissa sähkömoottorin tasaisen väännön ansiosta. BMW i3:sen tehdas lupaa kiihtyvän vielä paljon nopeammin, jopa 7,3 sekunnissa 0-100km/h. Tuo on helppo uskoa. Itse ehkä haluaisin moottorin tehoa annostelevaan ohjelmointiin vielä räväkämpää Sport- ja jopa Sport+ -asetusvaihtoehtoa. Näillä saisi halutessaan lisää räjähtävyyttä paikaltaan tapahtuviin kiihdytyksiin. Voimavaroja siihen riittäisi.

Pysähdymme vielä asettamaan navigaattoriin ensimmäisen kohteemme, eli ABC Hyvinkään, johon suuntaamme 61 km päähän lataamaan vajaaksi jäänyttä akkua.

7. Matka-ajon testissä i3 osoittautuu erittäin taloudelliseksi ja mukavaksi matkailuautoksi, vaikkei sitä siihen ole suunniteltukaan

 

BMW i3 kuuluu ns low-range sähköautojen kastiin esimerkiksi Leafin ja VW eGolfin kanssa. Näitä autoja ei selkeästikään ole suunniteltu matkailukäyttöön, vaan ennemmin kaupunkiajoon sekä taajamisen välisiin siirtymiin. Nämä ovat kuitenkin niin koukuttavan hyviä autoja, että niitä tulee toistuvasti käytettyä pidempiinkin matkailuihin. Vein siksi i3:nkin heti alkajaisiksi matka-ajon testiin.

7.1 Rengasmelua kuuluu, mutta ei mahdottomasti

Ajaessa pääosin kehäteitä ja moottoritietä kohti Heinolan ABC:tä oli helppo havainnoida BMW:n olevan korvakuulolta Leafia aavistuksen hiljaisempi rengasmelultaan. Edelleen toivoisin Suomen karheita teitä sähköautolla kuluttavana tehtailta enemmän panostusta rengasmelun hallintaan. Muuton hiljaiset autot ansaitsisivat tähän parannusta.

7.2 Pikalataaminen ja akun koko vaikuttavat merkittävästi i3:lla matkailun sujuvuuteen hieman rajoittavasti

Hyvinkäältä otimme autoon ensimmäisen kerran CCS-pikalatausta Fortumin Charge&Drive laturista. Bemarissa pikalataus on maksullinen lisävaruste, ja minulla se olisi ehdottomasti mukaan ostettava. Hyvä ja toimiva pikalataus on matkailukäytössä perursedellytys.

Laskin, että i3 saa CCS-pikalatauksessa noin 60% akun varaustasoon saakka yli 40 kW tehoista latausta. Sen jälkeen latausteho lähtee laskemaan jyrkästi aivan kuten omassa 24 KWh Leafissanikin. Mielenkiinnolla odotan uutta isompaa akkua koeajoon myös latausnopeuden näkökulmasta, nimittäin ainakin Leafin tapauksessa kävi niin, että uusi 30 kWh akku ottaa DC-pikalatausta merkittävästi nopeammin vastaan kuin nämä pienemmät akut.

Vertailukuvana Leaf 30 kWh latauskäyrä, josta voi nähdä, että noin 80% täyttä akkua on vielä ladattu noin 45 kW teholla. Tällä on olennaista merkitystä pariinkin seikkaan: matkailukäytön mielekkyyteen lataamisen nopeudessa sekä pikalataamisen hintaan, koska hinta perustuu yhä useammin minuutteihin, ei kWh-määrään.

7.3 BMW i3:n moottoritiekulutus on erittäin alhainen 

Toinen siirtymä oli moottoritiekulutuksen testaamista varten. Minulla oli ennakkotieto i3:sen energiatehokkuudesta, joten halusin päästä vertaamaan sen kulutusta Leafiini, jonka kulutus kasvaa 80 km/h nopeudesta nostettaessa nopeasti. Ja totta se oli. BMW on onnistunut tekemään maantieajossa energiatehokkaan sähköauton. Moottoritiellä kesänopeusrsjoituksilla 120 km/h navinopeutta ajaessa kulutus oli alle 17 kWh/100 km. 

Oma Leafini vie samassa nopeudessa 23-24 kWh/100km. Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä

Samalla tein huomion, että ainakin tämän i3-yksilön mittarivirhe 120 km/h nopeudessa oli 5km/h.

Tiiriössä latasimme jälleen noin 85% täyteen ja ajoimme eco pro+ asetuksilla suoraan Vantaan Flamingo hotellin parkkiin asti pysähtymättä Hyvinkäälle välilataukseen. Ajoin toki suurimman osan matkasta hiukan alle 120 km/h, jotta sain akun riittämään perille riittävällä marginaalilla. Perillä akkua oli jäljellä 11%. Tuossa siirtymässä tuli testattua, että i3:sen ajotietokoneen laatimaan toimintamatka-arvioon voi luottaa erittäin hyvin. Se huomioi ilmeisesti myös navigaattoriin syötetyn reitin vaikutuksia kulutusarvioon.

Youtubessa video 

7.4 Poikkeuksellisen kapea rengaskoko toimii pääosin odotettua paremmin

Useimmiten auton allaolevien kumien kapeutta ei voinut tiedostaa mistään. Erittäin voimakkaan väännönkin auto onnistuu välittämään takarenkaiden kautta asfaltiin ilman mitään dramatiikkaa. Moottorin ohjaus ja luistonesto toimivat täydellisesti yhteen.

Paluumatkalla Tiiriöstä Vantaalle tein havainnon, että vallinnut voimakas oikealta sivuvastainen tuuli puisteli autoa mielestäni enemmän kuin omaa Leafiani. Tämä saattaa johtua osittain kapeasta rengastuksesta. Rengaskoko on 155/70 19". Itse olen kuitenkin tuon pienen sivutuuliherkkyyden ja ulkonäöllisen menetyksen kärsimään, jos i3:n pienestä kulutuksesta osa selittyy kapeilla renkailla.

 

Toki pieni kulutus on useiden pienten tekijöiden summa. Toinen esimerkki on erittäin sileä katettu auton pohja. 

 

8. Kaupunkiajossa kuin kotonaan

Kaupunki- ja taajama-ajossa i3 on kuin kala vedessä. Sen pieni koko auttaa mm parkkitaloissa ja muissa pysäköintitilanteissa. Sähkömoottorilla kaupungilla hetken ajettuaan ei voi käsittää, miksi nämä eivät ole kaupungeissa yleistyneet jo enemmän, on tämä niin ylivertainen kokemus polttomottoriin verrattuna. 

Kääntösäde on myös i3:ssa pieni. Kun ratin kääntää linkkuun tuntuu kuin auto kiertäisi melkein ympyrää paikallaan pysyvän sisemmän takapyörän ympärillä.

Youtubessa video

Kaupunkiajossa myös sähkömoottorin energiatehokkuus sekä vähintään paikallisesti toteutuva päästöttömyys ovat kiistattomia etuja. 

8. Sisätilat ja tavaratilat ovat riittävät, varauksin

BMW i3:ssa on edessä erinomaiset tilat ja suurilla säätövaroilla eri mittaisten kuljettajien on varmasti helppo viihtyä kuskin paikalla tai kartturina. Myös takapenkille mahtui yllättäen ainakin minun kokoiseni (177 cm/93kg) mies erinomaisesti ja vielä toinen viereen, mutta sitten ensimmäinen varaus tiloihin. Takana i3:ssa on minun kannaltani harmillisesti vain kahdelle paikat.  Eli i3 on neljän henkilön auto. Miksi ihmeessä näin on? Auto on jopa leveämpi kuin Leaf, joten olisi suotavaa, että BMW tarjoaisi edes optiona viidettä istumapaikkaa. Tämä on valitettavasti meidän perheautoksi ostamiselle este.

Tavaratila on varmasti neljälle henkilölle useimmiten riittävä, mutta meidän käytössä jäisi kaipaamaan Leafin ruuman syvyyttä. 

 

Koska sähkömoottori on vääntävyydestään huolimatta pieni, on se tässäkin autossa Teslan tyyliin sijoitettu taka-akselille, suoraan vetävien takapyörien yhteyteen. Niinpä pieni lisätavaratila löytyy myös auton edestä "konepellin" alta. Siellä itse säilyttäisin esim harvemmin tarvittavaa schukolatausjohtoa ja muuta yleensä peräkonttiin kertyvää pientavaraa. Vakionahan sieltä löytyy mm renkaanpaikkaussarja kompressoreineen.

9. Kotilataaminen ja asioinnin aikainen lataaminen on i3:llekin yleisin tapa saada lisää sähköä

Kotilataamiseen sekä asiointilataamiseen i3:kin käyttää ajoneuvon sisäistä laturia, joka on vakiona vain 3,4 kW tehoinen ja sen tehon voi lisävarustelistalta ruksia 7,4 kW tasolle. Itselle tuokin olisi ehdottoman tärkeä valinta. 

 

Auto ladataan oikeassa takakulmalta olevasta "tankinluukusta" löytyvistä rasioista. Kyseessä on ns ComboCCS. Yläosaa pelkästään käyttää AC-latauksessa Type2-rasian ja kaapelin kautta auton sisäinen laturi. Eli ne hitaammat lataustavat. Auton mukaan tulee pistorasialataamiseen (schuko) soveltuva latauskaapeli. Sen lataustehoa voi rajoittaa auton ajotietokoneella. Tässä yksilössä se oli rajoitettu vain 6A-latausvirtaa hyödyntäväksi. Sillä nopeudella ei ole sitten enää kovin kiire kun lataamaan alkaa. 

Autossa on 18,8 kWh akku (Leafissani 24 kWh, josta käytettävissä on 22 kWh).

Pienen kulutuksensa ansiosta i3 saavuttanee noin 145-155 km toimintamatkoja tällä akulla maantienopeuksilla. Moottoritienopeudella toimintamatka jäänee käytännössä noin 110-120km luokkaan. Uusi isompi akku jatkaakin toimintamatkaa merkittävästi ja varmasti on helppo päästä yli 200 km matkoihin kesäkelissä.

Leafissa on tottunut siihen, että tuulilasin läpi vilkkuvista ledeistä voi seurata latauksen etenemistä vaivattomasti, vaikkakin hyvin karkealla jaolla. Tuota ominaisuutta kaipasin heti Bemariinkin. Toki käytännössä kätevintä näitä sähköautoja on hallinnoida ja seurata puhelinsovellusten kautta ja uskon että i3:sen sovellus on hyvin toimiva.

10. Lämmityslaitteena energiatehokas lämpöpumppu

Lämmitys hoidetaan tässäkin sähköautossa energiatehokkaalla lämpöpumpulla, mutta kyllä talvi tulee tämänkin auton kulutusta kasvattamaan tuntuvasti. Ajomoodivalinta EcoPro+ pudottaa kesällä ilmastoinnin pois käytöstä. Koeajoautossa ollut avattava panoraamakatto mahdollisti mukavan ajelun vielä 25ºC helteessäkin mukavasti ilmann ilmastointiakin, jos halusin pidentää toimintamatkaa.

Talven lämmitystarpeen riittävyys on erittäin suurella varmuudella kunnossa. Omassa Leafissanikin on lämpöpumppu ja kertaakaan ei talvella tarvinnut palella. Päinvastoin, sähköautot ovat nopeimpa autoja lämpiämään mukavaksi kovimmillakin pakkasilla.

11. Teknisiä tietoja:

  • CO2-päästöt: 0 g/km
  • Toimintamatka: Tehtaan ilmoitus 190 km, käyttäjien kokemus noin 100 - 160 km
  • Akku: 22 kWh, josta tehdas ilmoittaa käytettävissä olevan 18,8 kWh
  • Lataus: CCS-pikalataus ja 7,4 kW Type2-lataus
  • Moottori: 125 kW, 254 Nm (ihan riittävä)
  • Suorituskyky: riittävä Suomen oloissa, kaupunkiajossa jopa ripeä
  • Sähkönkulutus: tehtaan ilmoitus 12,9 kWh/100 km
  • Omapaino: 1195-1270 kg
  • Muut mitat: riittävät 4 aikuisen henkilön ja matkatavaroiden kuljettamiseen.
  • ei mahdollista asentaa vetokoukkua

Tarkempia tietoja BMW i3:sta www.bmw.fi

12. BMW i3 kokoonpano, jonka itselleni tilaisin ja mitä se maksaisi

BMW i3 hinnasto 

käytän lähteenä BMW:n nettisivuilta löytyvää hinnastoa kun suunnittelen omat tarpeeni täyttävän auton. Tai siis yhtä keskeisintä ongelmaa en voi ratkaista lisävarutelistalta: viidettä istuinta, mutta ei takerruta siihen, koska useille neljä paikkaa riittää erinomaisesti.

  • BMW i3 (94 Ah) olisi perusautoni, eli se isompi akku: 40601,25 euroa veroineen
  • 4U7+4U6 AC 3-vaiheinen 11kW + DC 50 kW 1732,19 euroa
  • 7RS Comfort varustepaketti (mm vakionop.säädin!) 2170,46 euroa
  • Yhteensä: 44 503 euroa.
  • Lisäksi jäin pohtimaan pitääkö ostaa joku sisävarustepaketti, josta tulee vielä noin 2000 e lisää hintaa. Lisäksi tietenkin talvirenkaat ja Type2 latauskaapeli.

Ostaisinko jos en tarvitseisi viittä paikkaa i3:sen itselleni noin 45000 euron hinnalla? Pakko sanoa, että jokainen tonni, jonka i3 maksaa enemmän kuin 30 kWh Leaf Acenta varusteilla olisi tuskaa lompakossa, mutta on tämä monilta osin niin huokutteleva sähköauto, että tiukaksi valinta menisi ja saattaisi päätyä kumpaan vain.

Uudelta isompiakkuiselta BMW i3:selta odotan erityisesti Leafista kerääämäni kokemuksen perusteella aika paljon. Tehdas julkaisi vastikään uutisen, että autoon tulee jatkossa saamaan noin 30 kWh akun. Tuolla akkukapasiteetilla se menee jo Leafin ohitse pienennän kulutuksensa ansiosta.

13. Keille muille BMW i3 voisi sopia?

Aivan ensimmäinen selvitettävä asian on se, että oletko sinä potentiaalinen sähköautoilija. Siihen voi lukea apua esimerkiksi tuolta blogisivultani: Sähköauton valintaopas

Pienempi akkuisella i3:lla pärjäät varmasti hyvin esim. 40-60 km päivittäiset työmatka-ajosi ja kauppamatkasi. Pidemmille matkoille kannattaa varmistua talvella toimintamatkan riittävyydestä.

Tulossa olevalla isommalla akulla voi kasvattaa tuon päivittäisen matkan 50-80 km tasolle.

Molemmissa tapauksissa voit tuplata nuo matkat, jos saat auton töissäkin aina lataukseen.

Haluan korostaa kokemuksestani kaikille sähköautoa suunnitteleville, että sähköauto poikkeaa käytöltään olennaisesti polttomoottoriautosta. Sähköautoa ei kannata ostaa pääsääntöisesti matkalla ladattavaksi, vaan sen akku tulee olla siten mitoitettu, että nuo päivittäin toistuvat pakolliset matkat suoriutuvat kotona sekä mahdollisesti töissä tapahtuvalla latauksella Matkan aikana tapahtuvat lataamiset ovat sitten niitä satunnaisempia pidempiä matkoja varten.

Melko varmasti i3 löytää joidenkin Tesla-kuljettajien talouksiin kakkosautoksi kaupunkipyörittelyyn. Jos ei muuta, niin ainakin Model3:sta odotellessa. Toivottavasti i3 löytää paljon uusia sähköautoilijoita Suomesta, on se niin hieno auto. 

BMW i3:sta on tarjolla myös 2-sylinterisellä toimintasäteen jatkajalla varustettu REX-malli, josta mm Tuomas Sauliala on kirjoittanut omassa blogissaan

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!