Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla formula e

ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä

torstai 30.05.2019 Avainsanat: ABB FIA Formula E , Formula E

Idea maailman ensimmäisestä täyssähköisestä yksipaikkaisten urheiluautojen luokasta syntyi vuonna 2011, kun FIA puheenjohtaja Jean Todt ja espanjalainen liikemies Alejandro Agag kehittivät sarjan osoittaakseen sähköisen liikenteen mahdollisuuksia puhtaamman ja paremman maalman edistämiseksi. Formula E on siis sähköinen autourheiluluokka, jonka ensiesittely tapahtui vuonna 2014 Bekingissä.  

Nyt kaudella 2018 - 2019 sarjassa kilpailee 11 tiimiä ja 22 kuljettajaa 13 osakilpailussa 12 maailman suurimmassa kaupungissa. Kisakalenterissa on:

  • 15.12.2018 Saudi Arabia, Ad Diriyah
  • 12.1.2019 Marokko, Marrakesh
  • 26.1.2019 Chile, Santiago
  • 16.2.2019 Meksiko, Mexico city
  • 10.3.2019 Hong Kong
  • 23.3.2019 Kiina, Sanya
  • 13.4.2019 Italia, Rooma
  • 27.4.2019 Ranska Pariisi
  • 11.5.2019 Monaco
  • 25.5.2019 Saksa, Berliini
  • 22.6.2019 Sveitsi, Bern
  • 13.7.2019 USA, New York City
  • 14.7.2019 USA, New York City

Formula E autot ovat nyt siirtyneet toisen sukupolven tasolle sääntöjen sallitua esimerkiksi suuremmat moottoritehot ja akut. Autot ovat nyt 5,16 m pitkiä ja 1,77 metriä leveitä. Korkeutta autoilla on vain viisi senttiä yli metrin. Autojen minimipaino on säädetty 900 kiloon sisältäen kuljettajan. Kaikkien autojen akut on toimittanut McLaren ja ne ovat kapasiteeltaan 54 kWh ja painavat 385 kg. Akku riittää yhteen kilpailulähtöön (toisin kuin gen1 autoissa joissa piti tehdä kilpailun aikana kerran auton vaihto).

(kaikki kuvat Nissan Nismo Global)

Moottorin on tehot säädetty kilpalähdössä 200 kW:n tasolle ja maksimi teho on 250 kW. Energian talteenotto (regenerointi) on myös 250 kW:n tehoinen. Näillä tehoilla autot kiihtyvät noin 2,8 sekunnissa satasen nopeuteen ja niiden huippunopeus on säädetty 225 km/h:n tasolle.

Autojen voimalinjat koostuvat akustosta, invertteristä, moottorista sekä vaihteistosta. Autoihin on sallittu yksi tai useampivaihteinen vaihteisto, mutta näissä toisen sukupolven autoissa kaikki tallit ovat päätyneet yksivaihteiseen vaihteistoon, eli aivan kuten on kaduillamme olevissa Nissan Leafeissakin.

Osakilpailut koostuvat viidestä tapahtumasta:

  1. Shakedown on yleensa kilpailua edeltävänä perjantaina. Tarkoitus on silloin, että kuljettajat pääsevät testaamaan autojaan ja niiden elektroniikkaa radalla. Autojen teho on rajattu 110 kW:n tasolle.
  2. Harjoitusajoja on kaksi, ensimmäinen 45 minuuttia ja toinen 30 minuuttia pitkiä. Harjoitusajossa on käytettävissä täydet 250 kW ja kierrokset kellotetaan, mutta ajoilla ei ole merkitystä lopullisiin tuloksiin. Kyse on siis harjoitusajosta.
  3. Aika-ajot sekä Super Pole. Kilpailupäivänä ennen varsinaista kilpailulähtöä ajetaan kaksivaiheinen aika-ajo. Ensimäisen aika-ajon kuusi nopeinta lähtee vielä Super Pole aika-ajoon, jossa ratkaistaan lopullinen lähtöjärjestys kärjen osalta. Aika-ajossakin on käytettävissä täydet 250 kW:n tehot. Super polesta on tarjolla myös erilliset pisteet.
  4. Varsinainen E-Prix -klpailulähtö kestää 45 minuuttia ja yhden kierroksen sen päälle.

Itse kävin seuraamassa ensimmäisen ABB FIA Formula E -kilpailuni Saksan Berliinissä 24.-25.5.2019. Rata oli rakennettu suljetun Tempelhof-lentokentän alueelle. Formula E -kilpailua on miellyttävää seurata kohtuutoman melun ja pakokaasujen loistaessa poissaolollaan. Kilpailussa myös tapahtuu paljon ohituksia. Ohituksia lisää esimerkiksi FanBoost ja Attack mode -toiminot.

Attack-moden kuljettaja voi käydä "keräämässä" autolleen käyttöönsä yhdessä kohtaa rataa kiertämällä mutkan ulkoreunan kautta. Kilpailussa usein nähtiin tiukkoja tilanteita, kun jonosta autot syöksyivät ulkokaarteeseen ja sitten pyrkivät pääsemään takaisin omalle paikalleen. Attack mode tuo kuljettajan käyttöön 25 kW lisää tehoa. Tämän lisätehon käyttämiseen kuljettajilla on muutama kierros aikaa.

Fanboostin saa kuljettaja katsojien ennalta tekemien Fanboost-äänien perusteella Fanboost tuo myös täydet 225 kW:n tehot käyttöön viiden sekunnin ajaksi kilpailussa.

Rata on 2,38 kilometriä pitkä ja se ehdittiin kiertää 37 kertaa ympäri, joten matkaa kertyi noin 88 kilometriä. Autoihin jäi akkuun noin 1-2% akku jäljelle, joten oletan kilpailun aikana kuluneen noin 53 kWh:n verran energiaa, joten autojen keskikulutus kilpailussa oli noin 60 kWh/100km.

Berliinissä voittajaksi itsensä ajoi Lucas Di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler -autollaan. ja toiseksi sijoittui Nissan e.Dams -tiimin Sébastien Buemi jääden voittajasta 1,856 sekuntia. Kolmanneksi sijoitttui DS Techeetah Formula E Teamin autolla Jean-Éric Vergne.

Berliinin osakilpailussakin oli oheiskilpailuna Jaguar e-trophy, eli Jaguarin I-Pace -sähköautoihin perustuva sähköautojen rata-autoluokka. Lisäksi tarjolla piti olla roborace, mutta se oli peruttu. Tarjolla oli myös monipuolinen kattaus erilaisia sähköisiä kulkineita messuhallissa.

Kannustan tutustumaan mahdollisuuksien tullen Formula E -kipailuun. Tämä oli ensimmäinen blogitarinani ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailusta. Pyrin lähiaikoina kirjoittamaan enemmän kilpailuvieraan kokemuksesta.

ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019

perjantai 24.05.2019 Avainsanat: Formula E

Olen paikanpäällä Berliinissä seuraamassa ABB FIA Formula E Beriiinin osakilpailua. Kirjoittelen jo paikanpäältä postauksia Instagram- sekä Facebook -tileilleni. Myöhemmin julkaisen tietenkin myös blogitarinaa kokemuksistani. Mielenkiinnolla odotan sekä Formula-E kilpailua aika-ajoineen sekä oheiskilpailuja.

Michael Carcamo - clobal motorsport director kertoo pian lisää Nissanin autourheilusta.

Pysythän kuulolla. 

https://www.facebook.com/sahkoautoilevamotoristi/

https://www.instagram.com/sahkoautoileva.motoristi/

 

 

Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan

keskiviikko 27.09.2017 Avainsanat: Audi , BEV , Formula E

Audi on julkaissut tänään 27.9.2017 uuden Formula E -sarjaan mukaan lähtevän e-tron autollaan. Näin Formula E -sarja tekee nousuaan merkittäväksi autourheilun sarjaksi merkki kerrallaan. Kilpailut tarjoavat nyt jo mielenkiintoista katsottavaa FIAN säännöillä tasaväkisiksi rarjoitetuilla autoillaan ja kaupunkiratojen ohitusmahdollisuuksilla.

Formula E -autot ovat siis täyssähköautoja, jossa on takaveto. Autojen teho on tällä hetkellä rajoitettu kisassa 180 kW tasolle ja aika-ajoissa 200 kW tasolle. Kisassa Fanboostin saaneet kilpailijat saavat hetkeksi käyttöönsä suuremman tehon.

Säännöillä minimipainoksi on säädetty 880 kg ja tehopainosuhteen sekä hyvän pidon ansiosta auto kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen 3,5 sekunnissa. Tämähän on vain 1,4 sekuntia hitaampi kuin Teslan perheauto, joten jokainen ymmärtää kiihtyvyyden olevan vain säännöistä kiinni.

Formula E autoissa on erilaisia vaihteistoratkaisuja, mutta Audissa on yhden ajovaihteen voimansiirto, eli vain kiinteät perävälitykset.

Akun koko on säännöissä myös määritelty, niinpä Audissakin on akkussa 34 kWh kapasiteetti, josta vain 28 kWh on käytettävissä. Säännöissä on myös säädelty yksi auton vaihto varikkopysähdyksellä kisan aikana, näin saadan kesken kilpailun käyttöön nopeasti täysi akku. Kolmos kaudelle FIA salli regenerointitehon noston 50% edellisestä kaudesta.

Virtaviivaisen auton kori on tasan viisi metriä pitkä ja 1,79 metriä leveä sekä vain noin metrin korkuinen. Silmiinpistävä ero Formula 1 autoihin on rengastuksessa. Formula E:ssä käytetään matalaprofiilisia kumeja.

Audi e-tron tullaan näkemään Hong Kongin kilpailussa 2. ja 3. joulukuuta ensimmäisen kerran tositoimissa.

Olen kirjoittaut Formula E:stäkin aikaisemmin Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille -

Onnea ja menestystä Audillekin tähän hienoon autourheilusarjaan!

Kuvat: http://www.audi.com/en/audisport/formula-e/audi_e-tron_fe04.html

Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille

sunnuntai 30.10.2016 Avainsanat: Formula E , moottoriurheilu , sähköauto

Sähköajoneuvot alkavat tehdä rynnäkköä myös perinteisille polttomoottien pyhinä pitämille alueille. Nimittäin moottoriurheilun lajeihin.
Kerään tähän blogitarinaan koostetta eri sähköajoneuvojen kilpailuluokista. Otan mielelläni kommentteja vastaan, joissa kerrotaan näistä lisää.
Kun saan tarinan hieman kattavammaksi, tallennan sen blogiini alasivuksi.

Formula E

Formula E on ehkä tunnetuin sähköautoilla säännöillä rajattu kilpa-autoluokka. Tämä kilpaluokka perustettiin vuonna 2012 ja ensimmäinen kilpailukausi ajettiin vuosina 2014-2015. Sarja toimii FIA:n alaisuudessa.
kuvan lähde kuvan lähde: http://www.fiaformulae.com/en/media/photo-galleries/ 

www.fiaformulae.com

 
Sarjan osakilpailut ovat tapahtumarikasta katsottavaa koska autot ovat hyvin tasaväkisiä ja kaupunkeihin rakennetut kilparadat tarjoavat runsaasti ohituspaikkoja.
 
Autot ovat säännöillä määritelty enintään 5 metriä pitkiksi, 1,8 metriä leveäksi ja 1,25 metriä korkeiksi. Renkaat poikkeavat matalaprofiilisuudellaan olennaisesti F1-autojen renkaista. Autojen suurin sallittu teho on rajoitettu 200 kW, josta kisassa saa käyttää enintään 150 kW tehoa. Funboost-äänestyksessä pärjänneillä kilpailijoilla on mahdollisuus lyhyen ajan käyttää 180 kW tehoa. Kaudelle kolme (2018-2019) on luvassa kisan aikaisen tehon nosto 170 kW tasolle.
 
Autojen regenerointi on kaudella kaksi säännöillä rajattu 100 kW tasolle. Se tulee kaudelle kolme nousemaan 150 kW tasolle. Tämä tulee tuomaan lisää erilaisia kisastrategioita tiimeille käytettäväksi.
 
Autojen paino on säännöillä määrätty vähintään 888 kg, josta akut ovat noin 320 kg.
 
Autot kiihtyvät 0-100 km/h nopeuteen noin kolmessa sekunnissa ja huippunopeus on noin 225 km/h.
 
Autoissa on 28 kWh akku, josta enimmillään 200 kW tehon ulos. Kisassa akkua ei ladata kesken, vaan koko auto vaihdetaan täydellä akulla varustettuun varikkopysähdyksen aikana.
 
Hyvä esittely autoista löytyy Formula e YouTube-kanavalta. Lisää tietoja autosta löytyy myös mm www.electricautosport.com sivustolta.


 
 
Lisää kiinnostavuutta formula E -sarjaan tulee kun seuraaavalle kaudelle säännöt hieman väljenevät ja sallivat mm reilumpaa tehon käyttöä.
 
Sarjassa on 2016-2017 kaudelle 12 osakilpailua. Yksi oli jo Hongkongissa ja seuraava ajetaan 12.11.2016 Marrakeshissa. Suomea lähimmät ovat 
  • Pariisi 20.5.2017
  • Berliini 10.6.2017
  • Bryssel 1.7.2017
Suomen televisio kanavista Kutonen näyttää Formula E kisoja. Hongkongin lähetys oli floppi. Se näytettiin myöhäiseen yöaikaan ja silti jälkikäteen tallenteena, josta puuttui selostus kokonaan. Marrakesh tulee Kutoselta 13.11.2016 kello 00:40. Toivottavasti tällä kertaa on mukana edes selostus.

Viralliset sivut: Formula-e
Lisäksi sarjan seuraamiseen ja esimerkiksi funboost-äänien antamiseen löytyy mobiilisovellus.
 
 

Pikes peak

kuva: Photo by Alastair Ritchie, kuvan lähde: https://www.flickr.com/photos/driveeo/19268513586Pikes Peak on kuuluisa ja perinteinen ylämäkikilpailu, jossa saavutettu sähköautojen menestys on varmasti jo saavuttanut myös useiden tietoisuuden.
Tulostilasto 2016 kertoo selvää kieltään sähköautojen menestyksestä tässä hyvin vaativassa kisassa. 
 
Speed Hunters kertoo erinomaisen hyvin vuoden 2016 Pikes Peakissa toiseksi tulleen Rhys Millenin tarinaa. Kannattaa lukea. Millen oli hyvin suvereenista johdossa väliaikapisteillä, mutta menetti voiton spinnaamalla yhdessä neulansilmässä. Silti sijoittui hienosti toiseksi. 
Kuvassa Rhys Millen, kuvan lähde https://www.flickr.com/photos/driveeo/19268513586, kuva Alastair Ritchie
 
Tulostilastossa on myös kaksi muuta sähköautoa viiden parhaan joukossa.
Kokonaissijalla 15 on luokkavoittoon ajanut sähkömoottoripyörä Victory Prototype (ex-Brammo).
 
Teslan Model S P90D löytyy kokonaiskilpailun sijalta 64.
 
Uskon vahvasti, että Pikes Peakissa nähdään seuraavalla kerralla lisää sähköautojen ja moottoripyörien menestystä. Sähköautossa jokaiselle pyörälle tarkoin ohjattu tehokas sähkömoottori tuo etua tähän kilpailuun, eikä sähköauto kärsi korkeammallakaan ohuesta ilmasta.
 

Drag racing

Sähköautojen menestys autojen varttimailin kiihdytyskilpailuissa ei kenellekään Yotubea seuraavalle autoista kiinnostuneelle ole voinut jäädä huomaamatta. Netti on pullollaan Teslan Model S:n ja Model X:n suvereenia vakioautojen kiihtyvyyttä esitteleviä kiihdytyskilpailuvideoita.
 
Sähköautoilla on niitetty menestystä myös vielä kovemmissa varttimailin luokissa. Black Current III on Volkswagen kuplan koriin tehty sähkökiihdytysauto, joka kellotti sähköautojen ennätyslukemat 8,71 sekuntia ja 151 mph varttimaililla. 
 
Electric Vehiclenews on kirjoittanut hyvän tarinan tästä autosta ja ennätysajosta.

Formula student

Sähköautoilla ajetaan vuosittain kilpaa myös opiskelijoiden Formula Student -luokassa. Esimerkiksi Helsingin yliopiston Metropolia opiskelijat rakentavat sarjaan autot. Kyseessä on kansainvälisesti arvostettu sarja, josta löytyy lisätietoa Formula Student nettisivuilta. Lisäksi sarjaa voi seurata mobiiliapplikaation avulla.

0-100 km/h maailman ennätys sähköautolla

 
Sähköautojen hyvä paikaltaan lähtökiihtyvyy alkaa olla jo useimpien ihmisten tiedossa. Tesla on tässäkin ollut todellinen tietoisuuden tienraivaaja, onhan  Model S vakiona erityisen hyvin kiihtyvä. Parhaimmillaan 2,7 sekuntia 0-100 km/h pesee kaikki superautotkin, vaikka onkin tilava perheauto! Jopa Leafin paikaltaan lähtökiityvyys on erinomainen, vaikka kiihtyvyys pian jääkin nopeampien autojen jälkeen. 
 
Mutta sähköautoilla on erityisen kova tilasto tässä 0-100km/h kiihtyvyydessä.
Nimittäin Sveitsiläiset tekivät AMZ sähköautolla 0-100km/h kiihdytyksen maailmanennätyksen, 1.785 sekuntia jo vuonna 2014.
Guinness World Records vahvistaa, että sama porukka paransi ennätystulostaan AMZ sähköautolla vuonna 2016. Uusi ennätyslukema kirjattiin 1,513 sekuntia.
 
 
Tämä opiskelijaprojektin tuotoksena syntynyt auto painaa ainoastaan 168 kg. Autossa on neljä 39 kW sähkömoottoria ja vääntöä löytyy 1630 Nm. Lue lisää AMZ autosta www.amzracing.ch
 

E-touring car challenge

Hongkongin Formula E -kilpailun ohessa nähtiin e-touring challenge. Autot ovat alustaa, renkaita ja turvallisuusvarusteita lukuunottamatta vakio e-Golf sähköautoja. Moottori on 115 hv tehoinen ja 270 Nm vääntöä antava. Akku on myös vakio 24.2 kWh.
 
Kisassa oli neljä 15-20 minuutin pituista lähtöä. Tässäkin kilpailussa oli autojen tasaväkisyyden tuomaa tapahtumarikkautta mukana.
 

Electric GT

Teslan Model S P85+ autoilla, eli tehokkaimmilla takavetoisilla Teslan autoilla tullaan ajamaan uutta tulossa olevaa rata-autoluokkaa. Auto kiihtyy 416 hv ja 601 Nm avulla 3,2 sekunnissa 0-100 km/h vauhtiin.
 
Teslasta olisi toki ollut tarjolla tehokkaampikin ja jopa nelivetoinen versio, mutta tämä takavetoinen on perusteltu olevan rata-ajoon paremmin sopiva.
10 tiimiä ja 20 kuljettajaa tulee kisaamaan tässä uudessa sarjassa alkaen vuonna 2017.
Itse odotan erityisen paljon tältä kilpa-autosarjalta. Toivottavasti kisat voi seurata Suomessakin joltain kavavalta suorana. Saatan jopa ostaa ensimmäisen maksu-TV kanavan, jos sillä voi tätä seurata.
 
Sarja  alkaa syksyllä 2017 Silverstonessa!
 
Lue lisää:
 

Red Bull global rallycross e-series

Electric Vehiclenews -uutinen 30.11.2016 kertoi olevan tulossa rallicrossiin sähköautojen luokan. Tämä on erittäin hyvä uutinen. Sähköautotekniikalla on tähän supertehokkaiden autojen luokkaan paljon. Pyöräkohtaiset tehokkaat sähkömoottorit taidokkaasti ohjattuina tekevät luokkaan erittäin nopeita autoja. Vielä ei ole tiedossa mitä tiimejä on lähdössä mukaan. Uskottavasti Volkswagen ja Peugeot ovat ainakin mukana.
 
Tästä tulee yksi oma suosikki autojen kilpasarjoista.
Linkin takana videossa Rallicros Peugeot


 
 

NSW SuperSports luokassa sähköauto kahdesti voittoon

 
electric Vehiclenews uutisoi jo vuonna 2014 silloin historiallisesta hetkestä, kun sähköauto peittosi polttomoottoriset kilpa-autot kovassa rata-autoluokassa. Vieläpä kahdesti. Auto oli Elmofo SREV -sähköauto. 
 
Autossa on 300 kW ja 600 Nm moottori, jonka suorituskykyä voidaan säädellä kisan tarpeiden mukaan. Huippunopeutta auto kerää 265 km/h. 
 
 
 
 
 
 
 

Electric Motorcross

Electric Motorcross on Euroopassa ajettava sähkömoottoripyörien motorcross tapahtuma, joka kasvaa jatkuvasti. Tapahtuman Facebook sivut löytyvät täältä: https://www.facebook.com/ElectricMotocross/
5.11.2016 on kalenterissa Belgiassa seuraava tapahtuma.  
 

TT Zero Man saaren ympäriajossa 

Man saaren moottoripyöräkilpailu on erityisen hyvin alallaan tunnettu. Se on tunnettu huikeista nopeuksista erittäin vaarallisilla kaduilla. Siellä on menestyksekkäästi kilpailtu myös sähkömoottoripyörillä. 
 

eMotoracing

eMotoracing on USA:ssa ajettava sähkömoottoripyörien ratasarja.
Lisää tietoa sarjasta löytyy emotoracing.com
Vuodelle 2017 sarjaan on kalenterissa jo 10 osakilpailua.
Brammon pyörät näyttävät olevan vahvassa roolissa tässä sarjassa.

eFXC

Australiassa kilpaillaan ratamoottoripyörissäkin sähkömoottoripyörillä.

Red Bull Motospy -moottoripyörien crossisarjaan Alta Vista sähkömoottoripyörä

Käryävät ja jatkuvaa huoltoylläpitoa vaativat polttomoottorit ovat saaneet mootokrossiinkin sähköisen vaihtoehdon.
Lajista ja sähkömoottoripyörän debyytistä voi lukea lisää mm täältä: www.redbull.com
 
 
 
 
 
 
 
 
Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!