Kilpapyörä tulee perustumaan Energigan Ego-malliin, mutta sitä luonnollisesti edeleeen kehitetään kilpakäyttöön. Kilpapyörä tulee tuntemaan nimen Energica EgoGP. Energican tuotekehittelyosasto on jo pitkällä kilpapyörän kehittelyssä ja sitä testataan jo 2018 MotoGP-kisojen ohessa. Kilpapyörällä kerrotaan olevan runsaasti yhtymäkohtia tuotantomallin kanssa.
Kilpapyörässä tulee olemaan CCS-pikalataus, jolla akku latautuu tyhjästä 80% tasolle 20 minuutissa. Myös kilpapyörän lähteenä olevassa Ego-mallissa on CCS-lataus vakiona, kuten myös 3 kW:n tehoinen Type2-liittimestä toimiva AC-laturi.
Moottorissa on tehoa 110 kW ja vääntöä 200 Nm. Pyörä kiihtyy 0-100 km/h nopeuteen kolmessa sekunnissa ja saavuttaa 248 km/h huippunopeuden. Pyörässä ei ole lainkaan vaihteistoa, eikä siten kytkintäkään.
Akun kokoa Energiga ei kertonut nettisivuillaan, mutta lähteenä olevassa Ego-mallissa akku on 11,7 kWh. Myöskään pyörän painoa ei kerrottu, mutta Ego-malli painaa 258 kg, joka on kieltämättä kyykkypyörälle aika paljon. Saattaa olla, että kilpaversion painosta on onnistuttu tinkimään jonkin verran.
Toivotan todella lämpimästi tervetulleeksi tämän uuden sarjan sekä ennen kaikkea kaikkea hyvää koko Energican tehtaalle.
Olen toki lähes joka vuonna aiemminkin MP-messuilla käynyt ja tutustunut innolla pyörien ja varusteiden uutuusantiin.
Tänä vuonna mielenkiintoni oli nähdä, miten sähköinen liikenne näkyy MP 17 moottoripyörämessuilla.
Sähkömoottoripyöriä on jo markkinoilla ja lisää on tulossa Suomenkin tarjoomaan
Nyt on Suomessa maahantuontiohjelmassa jo muutamia sähkömoottoripyöriä olemassa. Epäilemättä ne ovat kuitenkin vielä hyvin marginaalinen ilmiö markkinaosuuksia tarkasteltaessa.
TTGreen -maahantuo ja jälleenmyy sähköpyöriä ja moottoripyöriä
TTGreen tuo jo useita sähköavusteisia polkupyöriä, sähköskoottereita sekä Volta-merkkisiä sähkömoottoripyöriä maahan. Heidän valikoimiinsa kuluu myös sähköperämoottoreita ja aurinko- ja tuulivoimaa. Nyt he ovat juuri laajentaneet tuontivalikoimaansa myös Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörien maahantuontiin. Energicat eivät ehtineet vielä MP 17 esille, mutta toivottavasti niitä nähdään esimerkiksi American Car Showssa, johon maahantuoja niitä esille kaavaili alustavasti.
Energica Eva street fighter, jonka rakensin tehtaan configuraattorilla. Näitä ei ollut kuitenkaan ehtinyt esille messuille.
Volta -kevytmoottoripyörät
Volta moottoripyörä esillä TTGreenin osastolla
TTGeenin maahantuomat ja Espanjasta tulevat Volta-merkkiset sähkömoottoripyörät, jotka menevät meillä A1-luokkaan, koska niiden moottoritehot ovat 11 kW (hetkellinen 25kW). Toimintamatkaa luvataan 70 - 100 km ja huippunopeutta 120 km/h. Pyörässä on 3 kWh akku ja se painaa 135 - 150 kg versiosta riippuen. Sport-mallin hinta on 11490 euroa ja City-mallin saa tonnin halvemmalla. Pyörän sisäisella normaalilla pistorasiavirralla toimiva laturi lataa akun kahdessa tunnissa täyteen.
Olen kirjoittanut Zero-moottoripyörän koeajon jo kesällä 2016, niinpä en jäänyt MP 17 moottoripyörämessuilla jonottamaan pyörän koeajoa hallissa.
Kuvassa Zero DSR
Zero S -sähkömoottoripyörä on hinnoiteltu Bike And Boat Worldissa 18 655 euron hintaiseksi. Silloin pyörässä on 13 kWh akku ja sen toimintamatka on jopa yli 300 km. Zeron koeajot vakuuttivat minut erityisesti pyörän toimivuudella sekä alhaisella kulutuksella, jonka ansiosta niillä pääsee jo melko hyviin toimintamatkoihin.
KTM E-Ride
KTM E-Ride tarjoaa sähkömoottoripyöriä crossi-, enduro- sekä supermotoluokkiin. Pyörille on useitakin myyjiä ympäri Suomen. Electric Arena on Suomessa ainutlaatuinen myynti- ja palvelukokonaisuus. Heidän palveluidensa kautta kuka tahansa pääsee turvallisesti kokeilemaan sähkömoottoripyörällä ajamisen iloa. Ensi kesänä pitää itsekin pyrkiä tutustumaan käytännössäkin.
KTM E-Ride
KTM E-Ridellä pääsi messuilla harjoittelmaan myös turvallista etupyörän ylöskytkemistä :-)
Koeajohallin kupeessa oli yhdellä osastolla myös mahdollisuus kokeilla KTM E-Ridellä keulimista. Siinä yhden nuoren miehen treenatessa ajattelin, että sähkömoottoripyörien yleistyminen tuo tulevaisuuden MP -messuille paljon uusia mahdollisuuksia, kun erilaisia koeajomahdollisuuksia pystyy tarjoamaan sisätiloissa täysin ilman ilmansaasteongelmia.
Bultaco sähköpyörät
Bike And Boat World myy myös Bultaco-pyöriä. Oikeastaan Bultaco ei ole sähköavusteinen polkupyörä, vaan jotain vähän enemmän. Ensinnäkin ne ovat kaltaselleni tekniikasta pitävälle kiehtovan näköisiä ja luottamusta herättävillä osilla varustettuja.
Oikeampi on näissä puhua hybridipolkupyörästä, hybridimoposta ja hybridicrossipyörästä.
Bringo R hybridicrossipyörästä on jätetty turhat katuliikennelainsäädännön vaatimat härpäkkeet pois ja sen huippunopeus on rajoittamaton 60 km/h. Crossiversion hinta on 5495 euroa.
Bringo RE, C ja S -pyöristä on olemassa polkupyöräversiot sekä mopoksi rekisteröitävät versiot.
Hybridipolkupyörien huippunopeus on rajoitettu lainsäädännön määrittelemään 25 km/h ja niissä on lainsäädännön vaatimat varusteet katuliikenteeseen. Polkupyöräversiot maksavat
Hybridimopojen huippunopeus on rajoitettu lain sallimaan 45 km/h ja niissäkin on sitten tietenkin katulaillisuuden edellyttämät valot ja muut tarvittavat varusteet.
Polkupyörä- ja mopoversiot ovat aina keskenään samanhintaisia, mutta niitäkin on kahtaa eri hintaista.
RE ja C -mallit maksavat 5990 euroa ja ovat varustettuja sportti-istuimella.
S-mallisina ne maksavat 6195 euroa ja ovat varustettuja comfort istuimella, touring ohjaustangolla sekä katurenkailla.
Bultaco Bringo R, eli hybridicorssipyörä
9-nopeuksinen ratasvaihteisto
2 kW ja 60 Nm napamoottori sekä hydraylinen levyjarru takapyörän keskiössä.
Bultaco Bringo S combort istuimella, touring ohjaustangolla sekä katurenkailla
Moottori on kaikissa sama 60 Nm vääntävä ja 2 kW tehoinen napamoottori takapyörän keskellä. Tuo 60 Nm vääntö sähkömoottorista antaa erinomaisen voiman käytännön tilanteisiin. Pyörissä on 1,3 kWh akku jonka sanotaan tarjoavan jopa 100 km toimintamatkan. Käytännössä tämän kaltaisen laitteen toimintamatka voi olla lähes mitä vain. Jatkuvalla täyden tehon käyttämisellä 2 kW tehoinenkin moottori saa kyllä 1,3 kWh akun tyhjenemmään merkittävästi nopeamminkin, mutta toisaalta polkimilla avustamalla voi toimintamatkaa venyttää varmasti hyvinkin paljon.
Pyörissä on hydrauliset levyjarrut edessä ja takana ja jousitusosat ovat kuin kevyestä moottoripyörästä, mutta harvemmin kevareissa on näin hyviä säätömahdollisuuksia ja joustovaraakin on reilusti. Kaikissa on 9-nopeuksinen ratasvaihteisto takapyörällä ja S-mallia lukuunottamatta on myös ylivaihdeominaisuus tarjolla.
Tämän pyörän haluan päästä keväällä koeajamaan!
Uskon, että tämänkaltaiset pyörät ovat tekemässä kokonaan uutta luokkaa liikenteeseen.
Jos työmatkani olisi alle 30 km, niin varmasti ostaisin näiden mopoversion ja kävisin sillä hyvin usein töissä. Samalla saisi pientä kuntoilua polkemalla avustamalla.
Nykyinen työmatkani on niin pitkä, että siitä syntyikin toive. Voi kun näistä olisi kevariversiokin. Hieman vielä järeämmät jarrut ja ohjausgeometria ja runko tarkistettuna noin 100 km/h nopeuksiin asti riittäväksi. Sitten 11 kW napamoottori ja tuo keveys. Haluaisin. No ehkä siihen on syynsä, ettei tuollaista ole tarjolla. Mikähän se on?
Sähköpyöriä oli useita muitakin esillä
Esimerkiksi Electrobike tarjoaa useita erilaisia sähköpolkupyöriä. Electrobiden pyörävalikoima on laaja eri kategorioihin ja ne on laatuosista koottuja. Useat hyvät pyörät ovat noin 2000 - 4000 euron hintaluokissa, mutta halvempiakin löytyy. Toisaalta tarjonnasta löytyy myös yli 15 000 euron hintainen hiilikuitupyörä.
Electrobiken valikoimistakin löytyy myös 45 km/h versioita, 25 km/h versioita sekä suljetun tien versioita.
Lisäksi tarjolla oli erilaisia sähköskoottereita. Löytyipä jopa jonkinlainen sähköinen potkulaudan ja sähkömopon risteytyskin. Velocifero-tarjoaa ajokortittakin sähköllä liikkumisen iloa jopa 25 km/h nopeudella ja 25-30 km päähän asti. Varmasti tämäkin lelu löytää haluajiansa, en yhtään epäile. Itse jätän ehkä jopa koeajamatta.
Velocifero
Yhteenveto sähkömoottoripyöristä, onko tulossa uusia genrejä?
MP 17 moottoripyörämessuilla oli tosiaan muutamia sähkömoottoripyöriä esillä. Ei kovin paljoa, mutta on hienoa, että näitä on kuitenkin tarjolla jo muutamia ja lisää on siis tulossa. On päivän selvää, etteivät nämä vielä uhkaa millään tavalla perinteisten polttomoottoripyörien suosiota.
Oikeastaan arvelen, että sähkömoottorit saattavat luoda perinteisten luokkajakojen väleihin jotain aivan uutta. Tästä oli jo näkyvillä merkkejä vahvasti. Nimittäin polkupyörän, mopon ja kevyimpien moottoripyörien välimaastoon on vahvasti kiinnittymässä sähköpyörien luokka.
eTolppa edusti lataamisen tekniikkaa
Messuilla oli eTolpan edustujana Tehomen oy:n Timo Jäntti kertomassa näiden sähkömoottoripyörien lataamisen vaihtoehdoista. eTolppahan tarjoaa älykkäitä lataamisen järjestelmiä, jotka voi asentaa vaikka vanhoihin auton lämmitystolppiin taloyhtiöissä. Taloyhtiöissä on usein tarpeen myös eTolpan tarjoama sähkönkulutuksen seuranta.
Muut moottoripyörät messuilla
Niin, olihan MP 17 moottoripyörämessuilla tietenkin huikea kattaus perinteisempiä polttomoottorisia pyöriä. Niistä kuitenkin varmasti muut kirjoittelevat laajemmin, joten minä jätän niistä kirjoittamatta.
Keväällä ja kesällä aion palata koejojen merkeissä asiaan.
Energica Motor Company S.p.A on Italialainen sähkömoottoripyöriä valmistava yritys.
Italia ja moottoripyörät: on helppo tuntea intohimon määrä.
(edit 1.2.2017 kello 13.29 TTgreen vastasi blogiini aloittavansa maahantuonnin) Näille alkaa Suomen maahantuonti! Mahtavaa!
Pyörät ovat erittäin houkuttelevia. TTgreen alkaa tuomaan näitä maahan ja pyöriä on näytillä MP2017-moottoripyörämessuillakin. Ainoa harmi on, että itse olen täysin estynyt pääsemästä MP2017. No pitää sovitella koeajo keväälle.
Tein Energican pyöränrakennusohjlemalla omat haavepyöräni ja haluan ne nyt tässä esitellä.
Energica EVA
kuvan lähde Energica pyörän rakentaja http://configurator.energicamotor.com/start/EA
EVA on street fighter, jonka lähtöhinta on Italiassa 25 400 euroa.
Omaan makuuni rastittelin varustelistalta:
Eva Electric Green -värin. Se oli omaan silmääni juuri oikean raikkaan näköinen. Lisähinta 0 euroa
OZ Pinnavanteet, kulta/musta. Tämä on minun fighteriini The juttu! Lisähinta 1725 euroa
Tavarataline ja pehmeät sivulaukut sopisivat arkiseen kruisailuun ja saahan ne sitten aina pois. Lisähinta 490 euroa
DC Pikalataus, jotta saa julkisista pikalatauspisteistä 30 minuutissa akun 85% täyteen matkaillessa hiukan pidemmälle. Lisähinta 1200 euroa.
Yhteensä 29 265 euroa. Siis olisi Italiassa.
En edes osaa kuvitella, mitä maksaisi Suomeen tuotuna ja verotettuna.
Energica EGO
kuvan lähde: Energica Ego rakentaja http://configurator.energicamotor.com/start/EO
Energica Ego on tämän Italialaisen prätkätehtaan sähköinen kyykkypyörä.
Tämä sulatti motoristisydämeni täysin kun varustelin seuraavasti:
Ego Italian Flag -väritys. OIH! Sen mukana tulee myös parempi jakkara, hiilikuitua vähän sinne sun tänne sekä pikkuisen nätimpiä pulttien päitä. Mutta itselle merkitys on tuolla värityksellä. Lisähinta hiukan suolaiset 3000 euroa.
Öhlins jousitus taakse. Näin nätti kyykkä ansaitsee Öhlarit, eikä ne yleensä ainakaan pahenna rata-ajon ajo-ominaisuuksia. Lisähinta 720 euroa
Öhlins etupumput. Sama perustelu kuin takaselle. Lisähinta 2200 euroa.
DC-Pikalataus. Saa Apparallaa kierrellessä haettua vähän nopeammin lisää sähköä Tiiriön ABC:ltä. Lataa 30 minuutissa 85% täyteen. Lisähinta 1200 euroa.
Sport-ohjelmointi koneelle 350 euroa. Ei se nyt pahaakaan voi kyykässä tehdä :-) Lisähinta 350 euroa.
Yhteensä varusteltuna pyörän hinnaksi muodostui 32 870 euroa. Jälleen siis Italiassa. Mitähän olisikaan Suomeen tuotuna...
Pikalataus lisävarustelistalta tuo CCS-latausliittimen DC-pikalataamiseen
Esimerkiksi Robb report on kirjoittanut erinomaisen erinomaisen englanninkielisen esittelyn Enegicasta sekä erityisesti kuvittanut juttunsa hyvillä kuvilla. Täältä löysin hyvän kuvan, josta selkeästi näkee, että pyörässä on CCS-standardin mukainen DC-pikalataus, jos sen on lisävarustelistalta ruksinut päälle 1200 euron (Italiassa) hintaan.
Itselleni tuo olisi aivan ehdoton asia. DC-pikalataus tekee matkailukäytöstä merkittävästi jouheampaa sekä antaisi ratapäivälle hiukan lisää ratakierroksia. Tämä tarkoittaa noin 20 kW lataustehoa, perustuen tehtaan ilmoittamaan 30 minuutin latausajasta 85% tasolle asti. Tuo 85% taaasen tarkoittaa noin 9,9 kWh energiamäärää akussa.
3,3 kW sisäinen laturi Type2-liittimellä
Pyörässä on vakiona 3,3 kW tehoinen sisäinen laturi, jota käytetään Type2-latausliittimen kautta. Tämä on suoraan sanoen pyörässä pahin pettymys. Type2-liittimen kautta menisi helposti jopa 22 kW latausteho kolmivaihelaturiin.
Nyt pyörän 11,7 kWh akun lataaminen täyteen kestää 3,5 tuntia, mutta nopealla kolmivaihelaturilla se olisi vähän yli puolessa tunnissa täynnä ja tuota 3*32A latausvirtaa alkaa olla jo tarjolla melko laajalti esimerkiksi kauppojen parkkipaikoilla.
11,7 kWh akku tarjoaa noin 200 km toimintamatkan.
Pyörässä on 11,7 kWh akku. Rehellinen mielipiteeni on, että sen pitäisi olla mieluummin 16-18 kWh.
Tämä lisäys olisi järkevintä toteuttaa Zero-sähkömoottoripyörän PowerTankin mukaisella lisäakulla.
Oma kokemukseni Zero sähkömoottoripyörän koeajosta todisti sähköprätkän menevän arkisessa ajelussa uskomattoman pienellä energiankulutuksella. Sain Zeron kuluttamaan vain 5,77 kWh/100 km. Toki Energicassa on tehokkaampi moottori ja voiman käyttö kuluttaa sitten enemmän sähköä. Kuitenkin tuolla koeajokokemuksella minun on helppo uskoa arkiajossa tuon 200 km toimintamatkan olevan jopa saavutettavissa. Nopeuden nosto ja kova kiihdyttely lyhentää sitä merkittävästi.
Vahvasti ja tasaisesti vääntävä moottori
sähkömoottori tarjoaa täydellisen tasaisen 195 Nm väännön ja tuo tekee sähköprätkästä erittäin nautinnollisen ajettavan. Sähkömoottorisissa ajoneuvoissa ei kannata verrata hevosvoimia tai kilowatteja polttomoottorisiin. Energica tarjoaa numeroina vain 100 kW tehoa, mutta voin vannoa, että jos et ole koskaan koeajanut sähköajoneuvoa, tulet hämmästymään käytännön suorituskyvystä.
Ego-mallin huippunopeus on rajoitettu 240 km/h tasolle ja 0-100 km/h pyörä kiihtyy kolmen sekunnin luokassa. Lähes siis Teslan nopeimman perheauton tahtiin :-)
Moto Ciclimon nettisivuilla on erittäin mielenkiintoinen kiihdytystestivideo, joka havainnollistaa Egon kyllä lähtevän reippaasti viivalta.
Runko ja alusta
Pyörässä on putkirunko. Jousitukseksi voi tilatessa valita vaikka Öhlinsit molempiin päihin. Ei ole mitään syytä epäillä näiden toimivuutta vähintään riittävän hyvin esimerkiksi minun kaltaiselle harrastelijalle. Edessä on nelimäntöiset Brembot ja 330 milliset levyt. Takana on 2 mäntäinen Brembo ja 240 mm levy. Taatusti riittävät ainakin normikuskeille.
Kyykkypyöräksi hieman ylipainoinen
Energica Ego painaa 258 kg, joka on esimerkiksi kilon kyykkyihin verrattuna paljon. Oma Bemarini painaa vielä enemmän, joten tiedän, että tuolla painolla ei ole arkiajossa mitään merkitystä, etenkin kun sähköpyörässä painopiste saadaan rakennettua alas. Radalle tämä on kieltämättä selkeämmin läski yhtään enemmän harrastaneiden makuun. Jälleen tämä on niin subjektiivista, nimittäin minun ajollani silläkään ei ole merkitystä.
Käyttö ratapyöränä Ahvenistolla
Kuvassa minä matka-Bemarillani Ahvenistolla joitain vuosia sitten
Valitsen mielikuvitusratapäiväni paikaksi Ahveniston moottoriradan kahdesta syystä. Ensinnäkin tuo "mikkihiirirata" tiukkoine mutkineen ja korkeuseroineen on ehdoton lempparini Suomen radoista. Toisekseen Apparalla jos joku hyötyisi meluvalittajien takia sähköprätkistä.
Pitäisin arjen realismina, että esimerkiksi Ahveniston moottorirataa kierrellessä kulutus kasvaa helposti nelinkertaiseksi ja toimintamatka kutistuu jopa 50 km pintaan. Riippuen toki täysin ajotavasta. Omassa käytössäni muutos ei olisi noin raju, koska en ole taitava ratakuljettaja ja silloin on opettavaisempaa, turvallisempaa ja ennenkaikkea nautinnollisempaa ajaa tasaisemmalla tyylillä. Siinä tyylissä on ideana, että suorilla ei revitä täysiä kiihdytyksiä, vaan sovitetaan seuraavaan mutkaan aina oma optiminopeus valmiiksi. Mielellään jopa ilman jarrua ja tässähän moottorin regenerointi tulee mukavasti mukaan hidastamaan sekä parantamaan toimintamatkaa. Väitän täysin kylmiltään, että omassa käytössä Ahvenistolla toimintamatka olisi noin 100 km luokkaa. Tämä tarkoittaisi noin 35 kierrosta yhdellä latauksella.
Esimerkiksi Motorg ry:n ratapäivillä on aina käydessäni ajettu kolmessa ryhmässä 20 minuutin lähtöjä. Itse olen aina suosiolla halunnut nautiskella hitaassa ryhmässä. En ole koskaan kellottanut kierrosaikaani, mutta voisin hyvin perustellusti uskoa sen olevan tyypillisesti hiukan päälle 2 minuuttia. Jos lasken kahdella minuutilla, niin ehdin ajaa kymmenen kierrosta lähdöllä. Siispä matkaa kertyisi 28,4 km lähtöä kohden. Akku siis riittänee minun ajollani vain kolmeen lähtöön.
Siis ehdottomasti tarvitaan lisää energiaa päivän aikana. Koska pyörässä on vain 3,3 kWh sisäinen laturi, riittää lähes minkä tahansa pistorasian sulakkeet lataamiseen. Ongelma vain on siinä, että 40 minuutin lepovuorolla ehtii akkuun tulla aina vain 2,1 kWh lisää sähköä, eli kolmen ekan tauon aikana käytännössä yhteensä enintään 6 kWh lisää. Tuohan sitten taasen riittäisi kahteen uuteen lähtöön. Näiden jälkeen olisi ehkä aika käydä syömässä Tiiriön ABC:lla ja ottaa sillä aikaa DC-pikalatauksena se vähän alle 10 kWh. Ja taas iltapäivän ajot voisivat jatkua.
Yhteenveto mielikuvitusratapäivästä:
Kyllä minä kävisin. Vaikka siitä olisi ylimäräistä vaivaa. Monien mielestä liikaa. Minusta ei.
Kovasti toivon, että joku tekisi sähköprätkiä, joissa olisi esim 10 kWh akku vaihdettavissa nopeasti ja myös ulkoinen laturi, joka mahdollistaisi esimerkiksi kahden akun vuorolataamisen 20 kW kolmivaihelaturilla. Näin voisin keskittyä ratapäivällä sähköprätkällä ajamisesta nauttimiseen.
Vieläkään ei siis ole aivan valmista tuotetta tarjolla.
Käyttö arkiajossa ja matkailussa
Energican 11,7 kWh akku riittää arkisessa ajossa varmasti jopa luvattuun 200 km toimintamatkaan. Siten arkinen taajamien välinen ja kaupunkipyörittely on kohtuullisen helppoa sähkön riittävyyden suhteen. Lisää sähköä saa tuollaisen ajon kulutukseen suhteutettuna monista pysäköintipaikoista ilmaiseksi noin 50 km ajoa vastaavan määrän tunnin pysäköinnin aikana. Tarvittaessa, jos on valinnut DC-pikalatauksen, voi käydä pikalaturista ottamassa 30 minuutissa noin 150 km matkaa vastaavan energiamäärän. Pikalataus on kuitenkin todellisuudessa tähän pyörään hyvin kallista energiaa. 20 kW latausteholla tuo noin 10 kWh lisäsähkö tulisi maksamaan noin kuusi euroa. Kotona se tulisi maksamaan noin kymmenen senttiä (riippuen oman sähkön hinnasta tietenkin).
Maantiellä matka-ajossa ilmanvastuksen nousu kasvattaa sähkömoottorin kulutusta suhteessa enemmän, kuin polttomoottorisen verrokin, koska sähkömoottori käy niin hyvällä hyötysuhteella, eikä energiaa missään olosuhteissa mene hukkalämpöön juuri lainkaan. Väittäisin, että reippaassa maantieajossa toimintamatka on noin 100 km luokkaa, joten moottoritiematkailuun en tätäkään sähköpyörää näinkin pienellä akulla ja hitailla latauksilla voisi suositella. Rauhallisempaan, nopeusrajoituksia kunnioittavaan mutkatiekruisailuun kuitenkin sähköprätkä on jo nyt minun mieleeni paras mahdollinen valinta. Siellä toimintamatka on helposti 150 - luvattu 200 km ja ainakin minä pidän sen jälkeen mielelläni taukoa. Sähköpyörän lataaminen on sikäli helppoa, että sähköä on joka puolelta saatavissa. Ainakin tähän asti on aina ollut suhtautuminen kysyessäni erittäin myönteinen ja kovin harvoin on rahani edes kelvanneet korvaukseksi.
Yhteenveto Energican pyöristä
Upean näköisiä pyöriä. Kumpa saisin joskus jollain keinolla tilaisuuden koejaa! Tämä oli siis kylmätyypit tarinaa. Innostuin.
Kuitenkin on jotain, mitä tiedän sähköauto ja moottoripyöräilykokemuksellani vielä kaipaavan lisää. 11,7 kWh akku on jo hyvä, mutta ehdottomasti toivoisin Zeron kaltaisen lisäakkumahdollisuuden ja ratailua varten pikavaihdettavat akut. Pyörässä on hyvää DC-pikalataus CCS-liittiminen kautta, mutta olennaista olisi olla sisäinen 20 kW tehoinen kolmivaihelaturi.
Ostaisin jos pari ehtoa ensin toteutuisi. Ensinnäkin turha haaveilla, kun ei ole rahaa. Toisekseen olisi tarpeen saada Suomeen maahantuonti.
Shortly in englis to Energica Motor Company S.p.A
Hello to Energica, I'm writing this finish BEV-blogg. I love motorcycles, electric vehicles and now I found out your magnificent electric bikes.
I just wrote "cold test drive report" on my livingroom from both of your main products. I made my wonder bikes with configurator and OMG! I loved these bikes. EVA with Electric green color and spokes wheels. EGO with Italian colors.
I've already test driven Zero and Brammo electric bides here in Finland and been driven a lot of electric cars. So I can really know, that electric motor makes bike flying fast with nearly 200 Nm.
So, shortly what I wrote about your bikes:
They look magnificent
obviously they are fast enough
I've all reasons to believe, they are great to drive atleast with Öhlins.
I believe your promised range with 11,7 kWh battery is realistic on daily cruising with lower speeds.
EGO makes me to want to take it to one very classic race circuit in Finland. It's Ahvenisto at Hämeenlinna. Very small tight curves and hips up and down, only about 2,5 km long. In middle of town!
I've usually driven at slow-group enjoying and trying to find best curves. Not maximum speeding between curves. So I calculated, that 11,7 kWh battery gives me about three 20 min stints and charging between each of them at 40 minutes.
These 40 minutes charging gives two more 20 minutes stints. Then I should drive to nearest petrol station to take DC-fast charge.
This is only thing I stay hoping you to think, if you could offer something even more. Could these beautiful bikes be offered with:
20 kW inner 3-phase charger. It makes so much more faster charging, and here in Finland is well offered 3*32A Type2 chargingpoints on shopping centers etc.
EGO could be extremely great race circuit bike to have fun, if you could find out possible to make it with fast changing battery. And optional outer 20 kW 3-phase charger to charge one battery wile other is on ride.
In so much hoping to have some day, some reasonable way to test drive your great bikes. edit 1.2.2017: My blog just got message, which told that TTGreen is going to start importing Energica motorcycles to Finland. GREAT!