Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla e-golf

VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti

perjantai 26.05.2017 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , eGolf , e-Golf , koeajoraportti , sähköauto , Volkswagen , VW

Sähköauto, joka näyttää mitä tavallisimmalta autolta, eli Volkswagen Golfilta ja jossa on riittävä toimintamatka. Miltä kuulostaa? Yhä useampien mielestä varmasti hyvältä.

Uusiutunut e-Golf on nyt saapunut myös Suomeen. Sähköautoilijalle merkittävin uudistus on akun kapasiteetin kasvaminen 35,8 kWh:iin, joka on alle 50 000 euron sähköautoissa toiseksi suurin lukema Zoen 41 kWh:n jälkeen.

Tämä akkukapasiteetin nosto tekee e-Golfista erittäin varteenotettavan vaihtoehdon sähköautoa suunnittelevalle. Toimintamatkaa luvataan jopa 300 km ja koeajoni perusteella se on tietyissä olosuhteissä jopa saavutettavissa.

Kuvaan tähän blogitarinaan e-Golfin koeajoani. Otan mielelläni vastaan kommentteja ja täydennän tarinaa niiden perusteella. Tulen myöhemmin lisäämään myös linkin lyhyeen videoesittelyyn autosta.

Ulkomitoiltaan ja sisätiloiltaan kokoluokkansa mittapuu

Golf on edelleen kokoluokkansa mittapuu ja usein kuuleekin puhuttavan Golf-kokoluokan autoista. Tällä hetkellä nämä mitat tarkoittavat 4,27 metrin pituutta ja 1,799 metrin leveyttä sekä 1,482 metrin korkeutta. Näillä mittasuhteilla ja muotoilulla Golf on ainakin minun silmiin miellyttävän näköinen hatchback-auto. Näillä ulkomitoilla auto on vielä ahtaammissakin kaupunkien parkkiruuduissa helposti käsiteltävissä. 

Erinomaiset tilat edessä ja mukavuus kohdillaan

Sisätiloissa on erinomaisesti tilaa hieman pidemmillekin kuljettajille ja kaltaiseni 176 cm mittaisen kuljettajan takana on vielä samankokoiselle jopa runsaat jalkatilatkin. On helppo uskoa, että huomattavasti pidemmätkin kuljettajat saavat hyvän ajoasennon.

Koeajoautossa olevat vakiovarusteiset kangasistuimet antoivat mielestäni riittävän sivutuen ja ristiselällekin löytyi säädettävä tuki. Ratin sekä istuimen korkeus- ja pituussäädöillä sai helposti itselle sopivan ja turvallisen ajoasennon, jossa ratti on oikealla etäisyydellä. Istuinosan pituus on tässäkin autossa hieman liian lyhyt jopa minun kaltaiselleni lyhyelle miehelle, mutta parempi kuin esimerkiksi omassa Leafissani.

Keskikyynärnojan kansi on säädettävissä eteen- ja taaksepäin, mutta koska itsellä ei ole ollut vuosiin omaa Volkkaria, en älynnyt kokeilla oikeilla otteilla kannen nostamista ylöspäin. Tuo muutos olisi varmasti nostanut kantta juuri sen pari senttiä, mitä oikeastaan kaipasinkin. Kannen alla on säilytystilaa, kuten autossa muutoinkin on runsaasti tilaa pikkutavaroille. Hanskalokero on jäähdytettävä ja sieltä löytyi myös melkoinen rivi erilaisten medioiden syöttämistä varten.

Takaistuimella hyvin tilaa ja kolmaskin matkustaja mahtuu kyytiin

Takaistuimella ainakaan vielä minun mittaisella henkilöllä ei ole myöskään pääntilan kanssa mitään haasteita. Golfiin mahtuu takapenkille leveyden puolesta kohtuullisen pituisille matkoille hyvin myös kolmas matkustaja, joka ei ole nykyisin itsestäänselvyys. Esimerkiksi omassa Leafissa tai Renault Zoessa ei kolmatta takamatkustajaa kannata yrittää kovin kauaa istuttaa, muutoin kenelläkään ei ole kohta hauskaa.

Myös isofix-kiinnikkeet lastenistuimille löytyvät ja on helppo uskoa, että lasten istuimet myös sopivat hyvin tähän perheautoon.

Istuinlämmitystoiminto puuttui takapenkiltä, joka on esimerkiksi Leafissa vakiona jo Acenta-varustetasossa sekä Ioniqissa. 

Useimpiin tilanteisiin riittävä tavaratila laajenee kätevästi

Tavaratila on e-Golfissa polttomottorilla käyviä versioita aavistuksen matalampi ja välilevyn alla on muissa malleissa vielä lisää tilaa, jossa tosin taitaa pääosin olla varapyörä. e-Golfissahan ei varapyörää ole ja tavaratilan pohjan alla on auton ajoakusto. Ilmoitetuissa tilavuudessa ei ole eroa kuin 39 litraa.

e-Golfinkin tavaratila vetää hyvin isommankin perheen viikonloppuostokset ja tila on laajennettavissa yhdellä kädenliikkeellä 1/3 tai 2/3 osassa. Laajennetun tavaratilan pohja on tasainen.

Ajoltaan tyypillinen Volkswagen, eli ainakin minun mieleiseni

e-Golfilla ajellessa oli olo kuin aina ennenkin Volkkaria ohjastaessa, eikä auton ajamiseen ei tarvitse keskittyä käytännössä lainkaan. Ohjauksessa on sopiva yhdistelmä tunnokkuutta sekä herkkyyttä ja ohjauksen nopeutta. Jousitus on aavistuksen pintakova routavaurioisilla teillämme, mutta kantaa erittäin mukavasti isommissa heitoissa ja kuormattuna. Halutessa e-Golfia on mukava ajaa mutkatiellä hieman ajo-ominaisuuksista nautiskellenkin.

Tässä autossa oli lisävarusteena myös kaista-avustintoiminnot, jotka toimivat Ioniqia jouheammin ja antoivat kuljettajalle hieman siedettävämpää vapautta pitää rennosti ratista kiinni ennen huomautusta. Ellei huomautuksesta reagoinut ratista tukevammalla otteella ohjastamalla, niin hetken kuluttua auto jarrutti suoritti lyhyen napakan jarrutuksen, jonka jälkeen kyllä tajusi alkaa itse ohjastamaan.

Ajomelut ovat e-Golfissa alle 50 000 euron sähköautojen hintaluokkassa aivan kärkitason mukaisesti hallussa. Melutaso on pienempi kuin Leafissa, Zoessa tai Ioniqissa ja melun laatu on hyvin miellyttävää. Kun mittailin talven jäljiltä erittäin karkealla pikatien asfaltilla 80 km/h nopeudessa ajomeluja kuljettajan korvan kohdalta, niin suurimmat piikit tulivat vastaantulevista autoista.

Sama laatuvaikutelma, kuin ajoäänissä vallitsee e-Golfissa kokonaisuutena muutoinkin. Materiaalivalinnat ja kaikki äänimaailmat tuntuvat harkituilta ja onnistuneilta. Ovien sulkeutumisesta alkaen kuljettajan valtaa tuttu ja turvallinen Volkkarin haluama laatumielikuva. Siis minullekin, vaikka viimeisin Volkkarini on ollut kymmenkunta vuotta sitten käytetty Sharan.

Kuljettajan paikalla ergonomia on kohdallaan. Ratinlämmitys on valittava tilattaessa lisävarustelistalta. Esimerkiksi Leafissa sekä Ioniqissa se on vakiovarusteena ja on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi varusteeksi.

Maltillinen, mutta ei kärkipään kulutus

Edullisemman hintaluokan sähköautoja haluaville haasteena on usein ollut liian pieni toimintamatka. Sähköauton käyttökokemus on mielestäni täysin ylivertainen vaivattomuudessaan sekä ajossakin, jos akku riittää kaikissa arkiajon tilanteissa yöllä ja töissä lataamalla.

Sähköauton toimintamatkaa ei ratkaise yksin iso akku, vaan suuri merkitys on myös auton energiataloudellisuudella, etenkin maantie- tai moottoritieajossa ja korostuen tietenkin talvella. Mittailin e-Golfille kulutuksia eri tilanteissa. Olosuhteet olivat kesäisen hyvät kuivilla teillä ajellen ja lämpötila vaihteli +9..+19C ja ilmastointi oli koko ajan automaattiasennolla. Ajomoodin valintaa vaihtelin normaali, Eco tai Eco+ asetusten välillä, mutta näillä keleille en maantiejossa suuria eroja näiden välillä kulutukseen huomannut. Pakkastestejä en päässyt nyt valitettavasti tekemään.

Koko 770 km mittaisen koeajoni keskikulutus oli 13,9 kWh/100 km. Keskinopeudeksi muodostui 59 km/h joka johtuu siitä, että ajosta suurin osa oli maantieajoa. Mukana oli myös kaupunkiajoa ja se laskee keskinopeutta merkittävästi. Tuolla keskikulutuksella toimintamatka toteutuu noin 257 km pituisena.

  • e-Golfin kulutus tuntuisi olevan noin 1-2 kWh/100 km pienempi, kuin omalla Leafillani kesäisin toteutuu vastaavilla ajotilanteilla ajellen. Joten on uskottavaa, että omilla arkiajoillani e-Golfin toimintamatka toteutuisi 30 kWh Leafia peräti noin 50-75 km pidemmäksi.
  • Ioniq kuluttaa vähemmän, kuin e-Golf, joten sen 28 kWh akku riittäisi minun ajoillani jo hyvin lähelle Volkkarin toimintamatkaa jääden ehkä vain noin 10-25 km pienemmäksi.
  • Zoen kulutus on taasen samaa luokkaa kuin Leafissani omilla ajoillani, joten sen 41 kWh akku riittäisi hyvin tarkoin samoihin lukemiin kuin e-Golfin akku.

Moottoritien kesäisillä 120 km/h nopeuksilla e-Golfinkin kulutus nousi merkittävästi. Tein testiajon noin 14 ºC kuivassa kelissä 2 x 30 km edestakaisella testillä Tampereelta Toijalaan ja takaisin. Onnistuin ajamaan molempiin suuntiin vakionopeussäädin 120 km/h todellista navinopeutta näyttäen kokonaan muun liikenteen haittaamatta.

  • Toijalaan päin mennessä kulutus oli 19,0 kWh/100 km ja paluumatkalla pieni vastatuuli ja korkeuserot nostivat kulutuksen 21,7 kWh lukemaan, joten uskottava kulutus on hieman yli 20 kWh/100 km moottoritiellä. Kesäisillä moottoriteillä 120 km/h nopeudella siis toimintamatka toteutuisi noin 174 km mittaisena. e-Golfilla siis pääsee ilman välilatausta kesänopeusrajoituksiakin noudattaen Helsingistä Tampereelle, kunhan malttaa olla ajamatta ylinopeuksia.
  • Vesa Linja-aho kirjoitti Tuulilasin blogiin jo aiemmin kokemuksia uudesta e-Golfista ja hän sai 0-kelissä moottoritiellä 120 km/h rajoituksilla käytännön toimintamatkaksi 143 km, jonka kilpikonnamoodilla olisi vielä päässyt 7 km matkan. lähde: Vesa Linja-Ahon koeajo e-Golf 35,8 kWh:sta Tuulilasin blogissa

Pisin yhdenlatauksen ajoni oli töistä Tampereelta Kangasalan Sahalahden kodin kautta Korpilahdelle esteratsastuskisoja katsomaan ja takaisin kotiin. Yhteensä 256 km. Totuuden nimissä paluumatkalla iski toimintamatkakammo ja hidastelin 325-tiellä saadakseni akun varmasti riittämään. Riittihän se hyvin ja 14 km jäi vielä jäljellekin. Tuon reissun keskikulutus toteutui 12,4 kWh/100 km.

80 km/h nopeuksilla päädyin noin 12,5 kWh/100 km keskikulutuksiin ja nopeuden noustessa 100 km/h nousi kulutus noin 17-18 kWh/100 km lukemien tasolle.

Koti- ja asiointilataaamiseen 7,2 kW-tehoinen Type2 AC-lataus ja etenkin matkailuun 40 kW-tehoinen DC-lataus CCS-latureista

Uutta suurempikapasiteettista akkua on hyvä päästä myös lataamaan tehokkaasti ja ennenkaikkea vaivattomasti. Sähköauton lataamisen eri variaatiot ovat sähköautoista vielä kokemusta omaamattomille helposti sekavan kuuloisia, joten avaan tässä seuraavaksi hieman niitä enemmän.

Koti- ja asiointilataamiseen e-Golf tarjoaa 7,2 kW:n tehoista Type2-latausta. Tässä on kyseessä AC-lataus, jossa sähköauto aina käyttää auton sisäistä laturia, joka määrittelee omalta osaltaan suurimman saavutettavissa olevan lataustehon. Volkkarin tapauksessa on kyseessä kaksivaihelaturi, joka tarkoittaa, että enimmillään laturi tarvitsee 2x16A latausvirran. Tämä on ihan ok latausteho, mutta jää parhaimmista, eli Zoen 22 kW:n ja Teslan 11 kWn tehoista jälkeen merkittävästi.

  • Asiointilatauspisteissä, esimerkiksi markettien pihoilla tuo tarkoittaa käytännössä sitä, että auton 35,8 kWh:n kokoinen akku täyttyy type2-latauspaikasta vähän alle 6 tunnissa. Se tarkoittaa myös sitä, että tunnin kestävällä viikonloppuostosten keräilyn aikana ehtii saada noin 50-60 km matkaa vastaavan energiamäärän lisää akkuun. e-Golfin tapauksessa tämä latausteho todennäköisesti myös lähes jokaisessa marketissa toteutuu, koska vain harvoin olen törmännyt alle 3x16A latausvirtaa tarjoaviin asiointilatauslaitteisiin. (alla olevan kuvan tilanteessa jätin kaapelin jonottamaan. Hetken kuluttua toinen lataaja lähti ja laittoi kaapelini latauslaitteeseen ja näin sain lisää liikenne-energiaa kauppaostosteni aikana)

  • Kotilatauslaitteisiin kaikilla ei ole mahdollista järjestää latausvirtaa kahdesta vaiheesta 16A:n vertaa. Siksi moni ei pysty kotonaan hyödyntämään täyttä 7.2 kW:n lataustehoa. Kannustan kyllä ehdottomasti e-Golfin ostajaa investoimaan hyvään kotilatauslaitteeseen, mikäli ajaa enemmän, kuin tyypillisen 16 000 km vuosittain. Esimerkiksi kahdesta vaiheesta 10 ampeerin latausvirran, eli 20A:n latausvirta tarkoittaa tunnissa noin 30 km matkaa vastaavaa energiamäärän lisäystä.
  • Auton mukana tulee pistorasialataukseen sopiva latauskaapeli, jolla akku täyttyy tyhjästä noin 20,5 tunnissa. Pistorasialatauksessa 10A on yleinen maksimisuositus, mutta siihen voi ostaa tehokkaampiakin kaapeleita ja jos vielä lataa kolmivaiheisesta punaisesta työmaapistokkeesta tai sinisesta CEE (karavaanari-pistoke) -pistokkeesta, niin näitä tehokkaampia latauskaapeleita voi käyttää turvallisesti jatkuvastikin. e-Golf on myös mahdollista laskea latausvirtaa ajotietokoneen kautta, jos joutuu lataamaan esimerkiksi vanhasta kiinteistöstä tai mökiltä, jossa eivät kaapeloinnit ja sulakkeet kestä edes 10A:n latausvirtaa.

  • Pikalataus on sähköautolla matkaillessa tarpeellinen. e-Golf tarjoaa tähän CCS-standardin mukaisista pikalatureista 40 kW:n tehoista latausta. Tämä tarkoitti kokeillessani ja käytännössä noin tunnin latausaikaa täysin tyhjästä 100% ladattuun akkuun. Hyvin harvoin sähköautoa kuitenkaan ladataan pikalaturilla näin, vaan matkalta otetaan vain perillepääsyystä puuttuva energiamäärä. 40 kW:n latausteho tarkoittaa, että noin 100 km matkaa vastaava energiamäärä saadaan noin 20 - 25 minuutin lataustauolla.
  • CCS-latauksessa olisi jo nyt mahdollisuus jopa 100 kW:n tehon tukemiseen, joten toivottavasti Volkswagen päivittää pian tämän mahdolliseksi myös e-Golfissaan. Ioniq tarjoaa jo mahdollisuutta tähän ja silloin matkan aikana tapahtuva pikalataaminen on jo erityisen nopeaa, kun 200 km matkaa vastaavan energiamäärän saa parissa kymmenessä minuutissa.

Vakuuttavia varusteita ja sähköautoilullisia puutteita

Koeajossa ollut e-Golfi oli kattavan vakiovarustelun lisäksi lisävarusteltu kuljettajaa avustavat järjestelmät paketilla (762e), Valo ja näkyyyspaketilla (248e), Dynaamiset LED-ajovalot -paketilla (383e), Pysäköintitutkilla (617e), Peruutuskameralla (238e), digitaalisella mittaristolla sekä paremmalla värinäytöllä (606 e), LED-takavaloilla sekä dynaamisilla takavilkuilla (425e), avaimettomalla käynnillä (394e) sekä Business-tason matkapuhelinvalmiudella (518e).

Kaikkiaan auton varustelu oli vakuuttava sisältäen esimerkiksi erinomaisesti toimivan ajokaista-avustimen sekä erittäin hyvän ajovaloautomatiikan, joka osasi erittäin tehokkaasti ohjata pimeällä pitkien käyttöä vastaantulevia kohdattaessa.

Koeajossa olleen e-Golfin varustelusta ja niiden toiminnasta on helppo jopa hengästyä positiivisesti. Kuitenkin kokeneena sähköautoilijana jäin kaipaamaan pientä sähköautomaisuutta lisää. Tässä nyt pieni toiveeni Volkswagenin ohjelmistosuunnittelijoille:

  1. Latauksen eteneminen olisi hyvä näkyä selkeästi pikavilkaisulla, kuten esimerkiksi Leafissa ja Ioniqissa.
  2. Hienossa mukautettavassa digitaalisessa mittaristossa akun varaustaso näytetään hyvin ylimalkaisella palkilla. Sähköautoiljana toivoisin ehdottomasti vähintään akun varaustilan näyttämistä prosentteina täydestä. Vielä parempi olisi, jos saisi sen lisäksi näkymään myös energiamäärän kWh:na. Näillä on kokeneelle sähköautoilijalle paljon merkitystä. Niiden perusteella lataamisen ja toimintamatkan arviointi on huomattavasti tarkempaa, kuin aina hieman epämääräisen toimintamatka-arvion laskennan perusteella laskettu range-lukema näytössä.

Lisävarusteisilla ajovalopaketeilla erinomaiset valotehot

Tässä koeajoautossa oli valittuina eteen ja taakse lisäavarusteiset ajovalopaketit, joissa eteen tuli erittäin hyvin toimiva ajovaloautomatiikka ja taakse näyttävät ledivilkut. Ajovaloautomatiikka käyttää erittäin tehokkaasti kaikkia auton valoja ja osaa vastaantulijan havaitessaan peittää vastaantulijaa häikäisevän keilan valaistuksesta. Muut alueet jäävät silminnähden erittäin hyvin valaistuiksi.

100 kW tehoinen sähkömoottori antaa tasaisen väännön ansiosta riittävän suorituskyvyn

e-Golf on käytännössä tehdastekoinen sähköautokonversio, eli se on alunperin suunniteltu polttomottoriautoksi ja siihen on sitten sovellettu sähköautoversio. Tämä näkyy esimerkiksi akun sijoittelussa tavaratilan alle sekä moottoritilan käyttämisessä. Sähkötekniikka mahdollistaisi pienen moottorin, sisäisen laturin sekä muiden komponenttien sijoittelun siten, että etupellin alle mahtuisi toinen tavaratila, eli frunkki kuten on Teslassa ja BMW:n i3:ssa. Näin ei kuitenkaan e-Golfissa ole, vaan tässäkin on moottoritila ikään kuin tarkoitushakuisesti tehty perinteisen polttomoottorin näköä imitoivaksi.

100 kW ja 290 Nm vääntävä moottori on tilan pohjalla ja sen pälle on kasattu laturi. Moottori antaa autolle 9,6 sekunnin kiihtyvyyden 0-100 km/h lukemaan. Ilmeisesti renkaiden pitokykyä armollistaen jo selkärankaan tuntee, että e-Golfissa tehon antoa paikaltaan voimakkaasti kiihdytettäessä voiman ulostuloa on alkumetreillä rajoitettu ohjelmistolla. Mittariston teho%-näyttö vahvistaa saman. Vasta noin 40-50 km/h lukemissa auto antaa täydet tehot moottorilta.

Käytännössä e-Golf tuntuu normaalissa ajossa hyvin ripeältä. Vaihdevalitsimen vaemmalta puolelta voi valita ajomoodit normaali, eco tai eco+, joista kaksi jälkimmäistä rajoittaa moottoritehoa sekä mukavuuslaitteiden tehonottoa. Kaikissa vaihtoehdoissa auto tuntuu aina reagoivan riittävän napakasti kaasun painalluksiin ja vakionopeussäädin pitää nopeuden erittäin hyvin.

  • Eco-valinta rajoitaa moottorin tehon 70 kW:n ja väännön 233 Nm tasolle ja tämä heikentää auton kiihtyvyyttä 0-100 km/h 13,0 sekuntia tasolle. Edelleen auto tuntuu tosiaan mukavan reippaalta käytännön tilanteissa. Huippunopeus on rajoitettu 115 km/h tasolle. Ilmastointia ja lämmitystä on kevennetty merkittävästi. Mainittakoon, että sain kyllä vakionopeussäätimeen 120 km/h lukeman Eco-valinnan ollessa käytössä, joten tuo rajoitus taitaa huomioida myös mittarivirhettä.
  • Eco+ rajoittaa tehon 40 kW:n ja väännön 211 Nm tasolle. Merkittävästä tehon leikkauksesta huolimatta auto tuntui edelleenkin mukavalta ajettavalta. Huippunopeus rajoittuu 90 km/h:n tasolle ja kiihtyvyys 0-100 km/h on jo 19,0 sekunnin tasolla.

Vaihdevalitsimesta voi D-ajotilan lisäksi valita myös B-ajotilan, jossa moottorijarrutus kasvaa merkittävästi ja silloin auto lataa moottorijarrutusten aikana tehokkaasti akkua. Energiataloudellisin tapa olisi ennakoida ja antaa auton rullailla mahdollisimman kevyesti tilanteisiin, mutta tämä ei sovi omaan ajotyyliini, vaan pidän voimakkaista regenerointien antamista moottorijarrutuksista.

e-Golfin hinta ja kannattavuus ostajalle on hieman monisyisempi asia

Seitsemän vuotias tyttäreni valinta oli selvä. Hän sanoi: "Tämä on meidän ykkösvalinta ja se ekana koeajossa ollut sininen on kakkonen." (se kakkonen olis siis hänen rankingissaan Ioniq). Muilta osin tämä nuori neiti oli oman valintani kanssa samoilla linjoilla, mutta hinta saattaa konsultoida todellista valintaani aika vahvasti Ioniqin suuntaan. Samoin varusteltuna e-Golf on jopa yli 10 000 euroa kalliimpi, kuin Ioniq ja se on paljon rahaa, vaikka e-Golfin ajo-ominaisuudet ja laatuvaikutelma paremmat ovatkin. On kuitenkin helppo uskoa, että monet ovat tuon lisähinnan valmiit tästä autosta maksamaan. Olisipas mielenkiintoista nähdä e-Golf Variantin menekkiä, koska markkinoilla ei ole nyt yhtään ainoata farmari-sähkistä.

Rakensin bensiinimoottorisesta Golfista VW:n nettisivuilla vastaavasti varustellun auton. Sille hinnaksi muodostui 1,5l koneella ja webastolla 35 581 euroa, joka on reilut 10 000 euroa vähemmän, kuin koeajoautoni oli varusteltuna 46 477 euron hinnallaan. Eli kyllähän siinä edelleen on iso hintaero. Tosin sitten sähköautolla ajaminen maksaa alle 2 euroa/ 100 km, jolla kyllä on paljon ajaville merkitystä.

Perusvarustellulle e-Golfille sain nettisivuilla hinnaksi 42 281 euron hintalapun. Kyllä e-Golf tarjoaa erinomaista sähköautoa tuollakin hinnalla. 

Kenelle e-Golf 35,8 kWh olisi sopiva auto

Minun ajoihin e-Golf sopisi erinomaisesti. Pisin ajomatkani on noin 280 km mökille Viitasaarelle. Muut ajot, noin 40 000 km vuosittain sujuisivat noin 90% ilman yhtään matkan aikana tehtyä välilatausta. Siis pääosin latailua vain kotona ja töissä. Minä arvostan suuresti sähköauton vähintään paikallisesti päästötöntä ajoa ja käyttömukavuutta suuresti. Hinta on itselle siis ainoa, joka menee hieman oman henkisen kipurajani yli.

Kannustan ehdottomasti tutustumaan, jos et tarvitse vetokoukkua ja sinulla on yhtään kiinnostusta sähköautoihin ja saat lataukset järjestettyä kotona sekä töissä ja päivittäiset työmatkat ovat enimmilllään:

  • moottorietiellä noin 140 km (talven pakkasten vaikutus huomioitu)
  • maantiellä 200 km (talven pakkasten vaikutus huomioitu)
  • ja säännölliset mökkimatkat ovat esim. enimmillään noin 300 km ja kaikki pystyvät elämään noin 20 minuutin mittaisen yhden latauspysähdyksen kanssa.

Toisaalta sain Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä kysymyksen, että miten e-Golf toimisi noin 320 km säännöllisellä (viikoittain) moottoritiematkalla. Vastasin rehellisesti, että siihen käyttöön en voi omalla laajalla sähköautoilun kokemuksella e-Golfia suositella. En myöskään mitään muuta sähköautoa, kuin Teslaa nykyisestä tarjonnasta.

Kannustan siis jokaista kiinnostunutta tutustumaan omakohtaisesti tähän erinomaiseen sähköautoon pitkällä koeajolla, jos omat päivittäiset työmatkat sekä säännölliset (viikoittaiset) mökkimatkat tai muut vastaavat ovat alle 200 km.

Vertailua eri sähköautoihin

Seuraavaksi vielä sähköautojen vertailua. Olen nyt tässä vaiheessa päätynyt ottamaan verrokiksi uuden alle 50 000 euron hintaluokan sähköautojen mittapuun, eli Ioniq Electricin. Uskottavaa on, että e-Golf pärjää vertailussa hyvin ja päihittää Zoeta lukuunottamatta kilpailijansa toimintamatkassakin. Hinta on e-Golfin akilleenkantapää tässä vertailussa, mutta sillä hinnalla saa laadun tuntua ja ajettavuutta.

Kiitos Volkswagenin maahantuonnille lehdistöauton koeajoon antamisesta.

lisää tietoja mm: e-Golf esite

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (24)
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!