Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla bev

BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh , Sähköauton lataaminen

Nissan Leaf 40 kWh 2. sukupolven (gen2) sähköautoissa on maailmanlaajuisesti tunnettu akuston ylikuumenemisongelma, joka tunnetaan paremmin sähköautopiireissä #rapidgate-nimellä. Itse ongelma johtuu Leafin akuston lämmönhallintajärjestelmästä, tai paremminkin sen puutteellisuudesta. Autossa ei ole nestejäähdytteistä tai edes puhallinjäähdytteistä akuston lämmönhallintaa, kuten useimmissa kilpailijoissa on. Leafin akustoa jäähdytetään siis vain ajoviimalla ja silläkin kokemusten perusteella sangen huonosti.

Uskottavasti nykyisten sähköautojen akustojen kulutuskestävyyden suurin haitta ja uhka on toistuva ylikuumentaminen. Siksi on tärkeää, että akuston lämpöä hallitaan jäähdytyksen lisäksi myös BMS:llä, eli akustoa ohjaavalla ohjelmistolla (Battery Management System). Leafin tapaauksessa akuston kuumeneminen aiheuttaa kaksi seurausta: 1. pikalataustehoa lasketaan ja 2. moottorin tehoa rajoitetaan. Näistä ensimmäinen on on ongelma 40 kWh Leafilla pidempää matkaa taittaessa, kun taasen rajoitettukin teho on ainakin itselläni riittänyt aina maantienopeuksien ylläpitämiseen.

BMS-päivitys saatavilla 40 kWh Leafiin

Tiesin, että 40 kWh Leafiin on saatavilla BMS-päivitys, joka toisi edes jonkinlaista helpotusta #rapdigate-ongelmaan, joten pyysin sitä päämäärätietoisesti Tampereen Autokeskukseen autoni 60.000 km huoltoon jättäessä. Olin tosin tätä pyytänyt jo huoltoa varatessakin, mutta jouduin silti vaatimaan päivitystä vielä autoa luovuttaessani. Päivitys tehtiin autooni pyyntöni mukaisesti ja se ilmenee oheisesta kuvasta punaisella ympäröidyn kohdan muuttumisesta. Kuva on LeafSpy-sovelluksen ECU-tiedoista.

Sivujounteena sanottakoon, että Tampereen Autokeskuksella on sähköautoilijan imagoon hyvin sopiva huollon laina-Jopo saatavilla huollon ajaksi. Halusin jälleen sen ehdottomasti käyttööni huollon ajaksi.

#rapdigate ennen BMS-päivitystä

Ennen BMS-päivitystä viime kesän noin +27..29 °C lämpimillä keleillä ajettuani maantieajossa akun täydestä alle 40% tasolle, akku oli kuumentunut 36.1..38,6 °C välille ja jo ensimmäinen pikalataus saattoi rajoittua 31 kW:n tehon tasolle, kun parhaimmillaan se toteutuu noin 43-45 kW:n tasolla.

#rapdigate BMS-päivityksen jälkeen

BMS-päivityksen jälkeen vastaava maantieajo +29..30 °C kelissä Tampereelta Jyväskylään sekä takaisinpäin Patalahden pikalaturille asti nosti jälleen akkujen lämpötilat punaiselle 38,1..40,5 °C tasolle. Totesin, että nyt pääsen ekan kerran vertailemaan päivityksen vaikutusta lataamisen tehoon.

Havaintoni oli positiivinen. Nimittäin akkuun meni nyt sähköä 40 kW:n teholla, kun tosiaan ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n verran. Akku siis latautuisi nopeammin ja näillä Fortumin aikaperusteisilla pikalatureilla säästyisi rahaakin hieman. 

Pidempien matkojen ja siis useamman peräkkäisen pikalatuksen tuloksiin myös palaan, kunhan niitä tulee ajettavakseni. 40 kWh Leafin toimintamatka kuitenkin riittää niin pitkiin ajoihin, että harvoin minulle vallankaan kesäkeleissä tulee saman päivän aikana yhtä useampaa pikalataustarvetta.

Mitä uusi BMS ja kuumemmat akut vaikuttavat akkujen kestoon?

Tuohon ylläolevan otsikon kysymykseen en tiedä vielä kokemuspohjaista vastausta. Tuleva kesä asiasta varmaan tulee antamaan jotain lisäkäsitystä ja tulen syksyllä aiheeseen varmasti palaamaan blogissani. Se ainakin nyt näyttäisi kuitenkin olevan selvää, että akkuun menee myös korkealle varaustasolle asti hyvällä teholla sähköä. Nimittäin vielä 70% varauksessa olevaan akkuun upposi sähköä 33 kW:n teholla. Akku tosin oli tuolloin jo peräti 49,4..53,3 °C lämmöissä. Tältä päivän ensimmäiseltä ja viimeiseksi jääneeltä pikalataukselta matkaa jatkettaessa moottorin tehoa oli hieman rajoitettu seuraavien noin 40 kilometrin ajan ja sen jälkeen BMS antoi moottorillekin jälleen täydet tehot.

Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Lataushybridien ensirekisteröintien määrät ovat olleet Suomessakin jo pidemmän aikaa voimakkaalla laskulla. Kuten myös bensiini ja dieselautojenkin määrät. Toukokuussa 2019 ensirekisteröitiin yhteensä 400 lataushybridihenkilöautoa, joka oli 203 kappaletta vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa, eli laskua on ollut 37%. Koko alkuvuoden, eli tammi - toukokuun 2019 aikana lataushybridihenkilöautoja on ensirekisteröity yhteensä 2130 kappaletta, jossa laskua on 305 kappaleen verran, eli 12,5%. 

Pohdin, että mistä tällainen lataushybridien suosion lasku kertoo?

Onko lataushybridien ensirekisteröintien määrän laskussa taustalla sopimaton ajoneuvovalikoima? Ovatko auton ostopäästöstä tehneet punninneet, että nyt tarjolla olevien lataushybridiautojen akkujen pienestä koosta ja hitaista latausominaisuuksista johtuen sähköllä ajamisen hyödyt eivät ole riittävät suhteessa ajoneuvon kalliimpaan hankintahintaan?

Miksi ihmeessä autotehtaat eivät valmista vanhan Opel Ampeeran kaltaisia lataushybrideitä tai miksi BMW lopetti I3:sen REX-mallin valmistuksen juuri, kun sen ajoakku saatiin sopivan kokoiseksi? Miksi kukaan ei valmista esimerkiksi Hyundai Ioniq Electric 28 kWh:n kaltaista sähköautoa varustettuna pienellä biokaasulla toimivalla turbiinilla, joka tuottaisi lisää energiaa sekä erityisesti talvella lämpöä? Autotehtailla varmasti on näihin hyvät syynsä, joita en vain tiedä, mutta asiakkaana näkisin tilausta olevan.

Onneksi kuitenkin täyssähköautojen akkukoot ja toimintamatka jatkavat vääjäämätöntä kehittymistään. Sähköautojen ensirekisteröintien määrät jatkavatkin vahvalla kasvukäyrällä kuukaudesta toiseen. Täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet toukokuussa 2019 edellisestä vuodesta 116% ja tammi-toukokuun aikana kehitys edelliseen vuoteen ollut peräti 166%.

Kaikki lataushenkilöautot yhteenlaskien määrä jäi toukokuussa selkeästi viime vuoden toukokuusta. Tämä siis johtuu täysin lataushybridien määrän voimakkaasta sukeltamisesta. Koko vuoden osalta sähköautojen voimakas rekisteröintimäärien kasvu piti kaikkien latausajoneuvojen määrän edelleen 6% kehityksellä.

Täyssähköautoista suosituin toukokuussa, kuten koko alkuvuodenkin ajalta on suvereenisti Tesla Model 3 -mallillaan. Toukokuussa ensirekisteröitiin 23 kappaletta uusia Teslan Model kolmosia, jota pidän yllättävän vähäisenä määränä. Seuraavat kuukaudet näyttävät, mihin lukemaan tämän odotetun sähköautomallin rekisteröinnit tasaantuvat. Toukokuun määrissä ei ainakaan vielä voi näkyä viimeaikoina julkisuudessa kohua aikaansaaneet maaliongelmatkaan, joten ennemminkin arvelen kyseessä olleen maahan saatujen autojen summa.

Jaguar I-PACE ja Audi e-tron jatkavat myös hintaluokkaansa nähden hyvällä 13 kappaleen määrillä kumpainenkin. Leafejakin rekisteröitiin toukokuussa samat 13 kappaletta. Hyundailla Konan määrässä näkyy jälleen valitettavasti autojen kohtuuttoman pitkät toimitusajat ja siis heikko saatavuus.

Vielä jokunen kuukausi ja tulemme näkemään myös miten sähköautojen kestosuosikin Nissan Leafin uusi yli 60 kWh akulla varutettu versio tulee näkymään rekisteröintitilastoissamme.

Kaasuautojen toimitukset asiakkaille ovat vihdoin käynnistyneet jälleen pitkän WLTP-muutoksesta aiheutuneen katkon jälkeen. Toukokuussa ensirekisteröitiinkin 190 kaasuautoa, joka on 24% enemmän kuin viimevuoden toukokuussa. Volkswagen groupin tuotteitahan näistä on kaikki Opeleita lukuunottamatta ja Seat ja Skoda nousivat eniten rekisteröidyiksi merkeiksi.

Käytettyinä tuodaan myös runsaasti lataus- ja kaasuatoja maahamme. Sähköautoja tuotiin toukokuussa yhteensä 18 kappaletta ja kaasuautoja tuotiin käytettyinä toukokuussa yhteensä 103 kappaletta. Lataushybridien suosio käytettyinä tuoduissa on kuitenkin omaa luokkaansa. Käytettyjä lataushybridihenkilöautoja tuotiin toukokuussa peräti 501 kappaletta maahan, eli enemmän kuin kaikkia latausautoja ensirekisteröitiin uusina yhteensä laskettuna!

Kysyin tämän tekstini otsikossa, että menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa. Ehkä tämä käytettyinä maahantuotujen suosio auttaa ymmärtämään asiaa paremmin.

Eli kiinnostusta lataushybridiautoihin tuntuu ajoneuvohankintaa suunnittelevilla olevan, mutta hinnoittelu ja verotusratkaisut taitavat ohjata päätökset nimenomaan lataushybridien osalta käytettyinä tuomiseen. Ylivoimaisesti suosituin käytettyinä tuotu lataushybridi on Mitsubishin Outlander ja sitä saisi myös uutena Suomesta alkaen noin 43500 euroa hintaan. Toukokuussa maahantuoduista käytetyistä Outlandereista suurin osa oli vuosimallia 2013 ja 2015 (50 ja 51 kpl) ja niiden hinnat näkyvät olevan Mobile.de -palvelussa hieman yli kymppitonnista alkaen. Lataushybridit siis kiinnostavat selkeästi, mutta asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan niistä niin paljoa, kuin Suomen myyntihinnat ovat. En siis usko lataushybridienkään ajan menneen ohi Suomessa. 

Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan

keskiviikko 08.05.2019 Avainsanat: BEV , Model 3 , Tesla

Tesla lisäsi 8.5.2019 Model3 malliinsa valinnaisvarusteeksi vetokoukun. Tämä on useiden pitkään odottama seikka, nimittäin tähän asti sähköautoista vain kalliimman hintaluokan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-PACEen on saanut vetokoukun sallitulla vetomassalla.

Teslan Model3:sen hinta alkaa toukokuussa 2019 Suomessa Standard Range Plus -mallin 51 473 euroasta ja tähän tämän hetken "hinnat alkaen" -malliin on saatavilla myös vetokoukku ja siihen kerrotaan tilaussivustolla sallitun 900 kg:n vetomassan. Tilaussivustolta ei asia ilmene, mutta oletan tuon tarkoittavan jarrullisen kärryn vetomassaa, koska Suomessa jarruttoman suurin sallittu vetomassa on 750 kg.

Hintaa koukulle kertyy uuden ajoneuvon tilauksen yhteydessä ruksittuna 1110 euroa ja jälkiasennus ei ole mahdollinen.

Koukun saa samaiseen 1110 euron hintaan valittua myös 63 696 euron hintaiseen Long Range -versioon. Sen sijaan 72 921 euron hintaiseen Performance-versioon koukkua ei ole saatavilla.

Uskottavasti vetokoukulla tulee olemaan suosiota Suomalaistenkin sähköautojen tilausten yhteydessä, eikä pelkästään Norjalaisten lukuisissa sähköautotilauksissa.

lähde: www.tesla.com

Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki

keskiviikko 08.05.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto , VW

Volkswagen järjesti 8.5.2019 tiedotustilaisuuden, jonka yhteydessä he avasivat uuden MEB-alustaa käyttävän ID3 First Edition -sähköautonsa varauskirjat. Tätä ulkomitoiltaan Golfin kokoista sähköautoa voi nyt siis varata Suomeenkin 1000 euron varausmaksulla. Ensimmäistä First Edition -mallia valmistetaan vain 30 000 kappaletta ja nämä tulevat olemaan nopeasti varattuina.

Puhujana tässä lehdistötilaisuudessa oli Jürgen Stackmann, Member of the Board of Management of the Volkswagen brand responsible for Sales, Marketing & After Sales.

ID3 First Edition -mallin hinnaksi kerrottiin alle 40 000 euroa Saksassa, joten voisin kuvitella hinnan toteutuvan Suomessa noin 45 000 euron tasolle. First Edition autot tulevat olemaan varustettu 58 kWh akulla tarjoten 420 km (WLTP) toimintamatkan. Pressitilaisuudessa kerrottiin myös, että ID3:sen 58 kWh akulla todellisuudessa saavutettavissa oleva toimintamatka vaihtelee yksilöllisistä ajotyyleistä ja kelistä johtuen, sekä näytettiin esimerkkilukemat 300 - 420 km.

 

Nämä ensisarjan autot tulevat olemaan hyvin varusteltuja ja tilatessa voi valita kolmesta varustepaketista. Tämän ensiversion tilaajille on myös tarjolla yhden vuoden ajaksi julkista latausta maksutta, enimmillään peräti 2000 kWh:n verran. Tämä lataussähkö on tarjolla Ionityn latausverkostossa, joka on VW:n kanssa yhteistyökumppanuudessa. Suomessa Ionityn latureita löytyy K-latausverkostosta. 

Myöhemmin tarjolle on tulossa kolme akkukokoa 45 kWh, 58 kWh sekä 77 kWh tarjoten vastaavasti 330 - 550 km (WLTP) toimintamatkan. Ilmoitetut akkukoot ovat nettokapasiteetteja ja akuille luvattiin esittelytilaisuuden jälkeisessä kyselyssä saadun vastauksen mukaan 8 vuoden ja 160 000 km takuu akun varauskapasiteetin säilymiseksi vähintään 70% tasolla.

Esittelystä sain käsityksen, että jatkossa ensiversion kaltaisia varustepaketteja ei ole tarjolla, joten varusteet ilmeisesti rastitellaan yksitellen.

ID3:ssa on CCS-pikalataus, jonka teho on 100-125 kW, ja sillä auto latautuu kahvitauon aikana jo sen verran, kuin ainakaan minä haluan ajaa ennen seuraavaa taukoa. Konkreettisesti, jos sähköautoa lataa 100 kW:n tehola 10 minuuttia, ehtii saada oin 17 kWh verran energiaa akkuun ja ID kulkee sillä todennäköisesti yli 100 kilometriä maantietojonopeuksillakin Puolen tunnin ruokatauon aikana ehtii siis ladata yli 300 km toimintamatkaa lisää.

ID3 tulee olemaan yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen sähköauto, jonka suorituskyky jäi esittelytilaisuudessa vielä hämärän peittoon ja siihen luvattiin tarkennuksia Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä. ID-autoihin tulee myös langattomasti päivitettävä tietotekniikka, kuten Teslasta olemme jo sähköautopiireissä oppineet. 

ID3:sen valmistus alkaa vielä tämän vuoden lopulla ja ensimmäiset autot toimitetaan vuoden 2020 puolivälissä asiakkailleen ja varauskirjat ovat siis jo auki 1000 euron varausmaksua vastaan. Itse jätin varauksen tekemättä lähinnä vielä toistaiseksi puutteellisten tietojen takia. Esimerkiksi vetokoukusta ja vetomassasta tai kattotaakasta ei ole vielä mitään tietoja olemassa.

Nyt esitelty ID3 on vasta alkua VW:n sähköautorintamalla. Merkiltä on luvassa runsaasti sähköautoja ja mallinimikekin antaa olettaa, että nyt esitellyn Golf-kokoluokan alle on tulossa myöhemmin pienempiä sähköautoja, kuten myös isommalla numerolla varustettuja suurempia sähköautoja. Jatkossa kaikki VW:n sähköautot tulevat siis olemaan ID-merkillä tunnettavissa. VW ilmoitti tavoittelevansa ID-mallien valmistusta ja toimitusta jopa 100 000 auton tasolla vuosittain.

Volkswagen on rakentanut myös mobiilisovelluksen WeCharge, jolla kerrottiin voivan helposti yhdellä sovellusella hallita kaikkia auton latauksia ja latausten maksuja.

Volkswagen ilmaisi esittelytilaisuudessa myös pyrkivänsä kokonaisuudessaan CO2-neutraaliin autoon. Tämä tarkoittaa alihankintaketjua, auton sekä akun valmistusta, kuten myös omistajan niin valitessa myös liikenne-energiaa. Tämä on kunnioitettava tavoite!

VW tekee yhteistyötä Ionityn kanssa ja lupaa Euroopan moottoriteiden varteen tehokkaita pikalatureita 120 kilometrin välein ja yhteensä 400 kappaletta vuoteen 2020 mennessä. VW myös panostaa oman henkilökunnan sekä asiakkaiden latausinfraan voimakkaasti vuoteen 2025 mennessä. VW panostaa myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa latausinfraan. Esimerkiksi Britanniassa on panostus Tesco-ketjun kanssa yli 2400 latauspaikan rakentamiseksi. Elli on VW:n oma startup, joka tulee valmistamaan koteihin wallboxeja.

Nyt minä alan uskoa, että VW on tosissaan sähköautojen suhteen. He ilmoittivat myös investoivansa 9 miljardia euroa sähköautotuotannon nostoon vuoteen 2023 mennessä. Esittelytilaisuuden alussa VW ID3:n kerrottiin olevan kuvaannollisesti kolmas sukupolvi. Ensin oli Kupla, sitten oli Golf ja nyt on ID. Volkswagen haluaa olla jatkossa selkeästi sähköisen liikenteen muutoksen aiheuttaja seuraajan sijaan.

Lähteet:

 

 

Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa

tiistai 07.05.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto

Huhtikuussa 2019 kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 11%. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä laski 23% ja lataushybridien määrä laski 25%. Bensiini-käyttöisten autojen ensirekisteröinnit laskivat 7% ja Dieselit olivat suurin menettäjä ja niiden ensirekisteröintien määrä laski peräti 27%.  Sähköautot olivat siis ainoat, joiden ensirekisteröintien määrä oli kehityksellä ja se olikin komeat 188% kehityksellä!

Sähköautojen osuus kaikista huhtikussa ensirekisteröidyistä autoista oli 1,8% ja kaikkien latausautojen osuus oli 5,7%.

Kaikien lukujen lähde: Traficom, Tilastotietokanta

Sähköautojen ensirekisteröintien määrän valtaisa kehitys on jatkunut koko alkuvuoden ajan. Tammi-huhtikuussa on rekisteröity yhteensä jo 663 sähköautoa, joka on peräti 175% enemmän kuin edellisvuonna ja edustaa 1,6% kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

 

Tesla Model3 jyrää sähköautojen rekisteröintimäärissä

Teslan Model3 on kerännyt parissa kuukaudessa erittäin näyttävän 274 kappaleen ensirekisteröintimäärän ja niitä rekisteröitiin pelkästään huhtikuussakin peräti 91 kappaletta. Seuraavat kuukaudet näyttävät, kuinka suosituksi Model3 muodostuu pysyvämmin Suomessa, nimittäin näiden ensimmäisten kuukausien aikana on toteutettu ennakkotilausten toimituksia. Niin houkutteleva sähköauto on kuitenkin kyseessä, että varmasti kysyntää riittää jatkossakin.

Nissan Leafejä ensirekisteröitiin huhtikuussa 42 kappaletta, joka on kaksi enemmän kuin viime vuonna. Koko alkuvuoden aikana Leafeja on ensirekisteröity yhteensä 117 kappaletta. Pidän Leafin suosiota yllättävän kovana, koska tarjolla on merkittävästi suuremmalla toimintamatkalla varustettuja Hyundain Konaa ja muita kilpailijoita. Ehkä Leafin valtti on kuitenkin edelleen ollut hyvä saatavuus. Nimittäin Konaa ensirekisteröitin huhtikuussa ainoastaan yksi kappale. Pidän hyvin varmana, että tuo pieni määrä johtuu toimitusvaikeuksista.

Uusien lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin yhteensä 26 käytettynä maahantuotua sähköautoa, joista 15 kappaletta oli Tesla-merkisiä.

Lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin peräti 460 kappaletta käytettyinä maahantuotuja lataushybridiautoja. Käytettyinä tuoduista ladattavista hybrideistä oli: 

  • 140 kpl Mitsubishejä
  • 88 kpl Volvoja (suuri osa dieselhybridejä)
  • 62 kpl Bemareita
  • 51 kpl Volkkareita
  • ja muita sitten vähemmän

Huhtikuussa rekisteröitiin 103 kappaletta käytettyinä tuotuja kaasuautoja.

Mikä auto nyt kannattaisi ostaa?

Pidän uskottavana, että ostajien epävarmuus rajoittaa nyt tuntuvasti autokauppaa. Monet miettivät nyt, että millä käyttövoimalla käyvän ajoneuvon uskaltaisia ostaa. Sähköautoilijana voin sanoa että sähköauton ainakin uskaltaa ostaa. Nyt myynnissä olevat 40kWh tai sitä suuremmilla akuilla olevat autot tulevat olemaan todennäköisesti houkuttelevia ostoksia myös käytettyinä. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan edelleen selkeästi kalliimpia kuin vastaavan kokoiset ja vastaavasti varustellut polttomoottoriautot, mutta sähköautolla ajaminen on erittäin edullista liikenne-energian osalta.  Sähköautojen toimintamatka riittää jo suurimmalle osalla autoilijoista. Sähköautojen tarjooma on kuitenkin edelleen kovin suppea, eikä esimerkiksi vetokoukkua saa asennettua kuin Teslan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-Paceen, jotka kaikki ovat jo melkoisen arvokkaita ajoneuvoja. Edit 8.5.2019: Juuri julkaistiin, että myös Teslan Model3:seen saa koukun tilausvaiheessa vähän reilun tonnin hinnalla ja vetomassakin on sallittu.

Lataushybridien mallistoja laajenee ja uudistuu kaiken aikaa. Markkinoille on tulossa entistä pidemmällä sähköisellä toimintamatkalla varustettuja lataushybrideitä. Jos auton käyttöön liittyy paljon toistuvia esimerkiksi 30- 50 kilometrin mittaisia työmatkoja ja auton saa lataukseen kotona sekä töissä, mutta sähköauton toimintamatka ei riitä, saattaa lataushybridi olla oikea ratkaisu. Sillä saa sähköauton ajamisen edullisuuden arjen ajoihin ja polttomoottorin toimintamatkan kun pitää vetää venettä lapin kesämökille.

 

Onneksi myös kaasuautojen tarjonta alkaa nyt normalisoitua ja pidän erittäin hyvänä ostoksena myös kaasuautoa ja Gasumilla on jälleen tarjolla edullinen kampanja uuden kaasuauton ostajalle vuoden kaasuista.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!