Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla bev

S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n

perjantai 15.03.2019 Avainsanat: BEV , Tesla

Perjantaina 15.3.2019 kello 5.00 Suomen aikaa alkoi Teslan live-tilaisuus, jossa he esittelivät uuden Model Y -autonsa. Tai siis silloin tilaisuuden piti alkaa, mutta koska kyse oli Elon Musk -ajasta, niin se alkoi noin 20 minuuttia myöhässä.

Tilaisuuden alkuosuudessa Elon Musk esitteli automalliston historiaa lyhyesti. Estradille ajettiin alkuperäinen Roadster, jolla Tesla näytti maailmalle, että sähköauton ei tarvitse olla hidas ja säälittävä, vaan se voi olla nopea, urheilullinen ja haluttava.

Seuraavaksi lavalle tuli Model S, jonka nimestä Musk kertoi, että hän haluaa asioita kutsuttavan kuten ne ovat. Autohan on sedan tai saloon, mutta ne eivät olleet sopivia nimiä, joten malli sai nimeksi Model S. Vasta myöhemmin hän tajusi, että nimi tarkoittaa myös mallia.

Sitten lavalle hiipi Model X ja sen nimihän tulee siitä, että kyseessä on krosover-malli. Tämän jälkeen S:n ja X:n väliin rullasi hiljaa Model 3. Elon olisi halunnut nimetä auton Model E:ksi, mutta Ford oli suojannut sen. Elon naurahti, että Ford tappoi S E X -in. Niinpä autosta tuli Model 3.

Tämän jälkeen lavan sivulle ajettiin uusi Roadster ja Semi. Tuo uusi roadster on muuten erittäin linjakkaan näköinen ja varmasti haluttava urheiluauto, kunhan sen tuotanto käynnistyy.

Näiden olemassa olevien mallien esittelyiden jälkeen esiteltiin tehtaita, Solar roofia, Power Wallia ja muutoin firmaa ja sen tuotantoa lyhyen hetken ajan. Huomion arvoista on se, että tehdas rikkoo hyvin pian miljoonan valmistetun auton rajapyykin. Elon Musk kiittikin Teslan työntekijöitä mahtavasta työstään.

Yhdessätoista vuodessa on tapahtunut myös merkittävä muutos suhtautumisessa sähköautoihin. Reilut kymmenen vuotta sitten sähköautoja ihmeteltiin ja niille naureskeltiin. Nyt myös isot perinteisten autojen valmistajat ilmoittelevat kilvan siirtyvänsä sähköautoihin. Muskin missiohan on paljon enemmän kuin vain Teslan sähköautojen valmistaminen. Siksi hän iloitsikin muutoksesta, joka näkyy myös muiden valmistajien suhtautumisessa sähköautojen tuotantoon.

Merkittävän kilpailuedun Teslalle tuo myös Supercharger-verkosto, josta on esitelty jo kolmannen sukupolven versio ja sen asennukset tehdään ensi vuoden aikana. Superchargerverkosto on maailmanlaajuisesti jo merkitävä kattaen yli 1400 latausasemaa ja yli 12 000 supercargerlaturia. Versio kolme tarkoittaa Superchargereille jopa 250 kW:n lataustehoa, eli Teslan tapaan ilmaisten jopa 1600 km/h latausta. Superchargerverkosto tulee myös laajenemaan edelleen. Musk kertoi myös Lontoosta Pekingiin ulottuvasta Supercharger reitistä sekä Kazakhstaniin tulevista Supereista. 

Model Y

Viimein lavalle kutsuttiin ja hiljaisesti ajettiin uutuusmalli, eli Model Y. Omaan silmääni kyseessä ensinäkemältä yllättävän linjakkaan oloinen 7-paikkainen SUV. Autohan on Teslan tapaan sangen suorituskyinen ja 0-100 km/h taittuu parhaimmillaan noin 3,5 sekunnissa. Toimintamatkatkin riittävät valtaosalle autoilijoista ollen noin 368 - 480 km (230 - 300 mailia tehtaan ilmoitus). USA-hinnat alkavat 37.000 USD:stä.

Alla oleva kuva Teslan Tweetti.

Seitsemänpaikkainen, runsas tavaratila, muunneltavuus. Perheuto. Niitä kaikkia Model Y tulee olemaan myös.

Sisätilat, kuten ulkoinen muotoilukielikin noudattavat Model 3:n linjoja. Sisällä pelkistettyä kauneutta, ulkona tyylikkäitä kaaria ja yksinkertaisuutta.

Tervetuloa S 3 X Y -malliston viimeisinkin auto markkinoille. Autolle on helppo uskoa hyvää menestystä. 

Suunnittele oma Tesla Model Y

Teslan nettisivuilla pääsee jo suunnitelemaan oman Model Y:nsä. Takavetoiselle yksimootoriselle perusmustalla värillä seitsemän paikkaisena (+3000USD) sekä varusteltuna Autopilotilla ja täysin itseajavalla ominaisuudella autolle muodostui USA:ssa hinnaksi 58.000 USD. Suomessa tuo siis maksaisi varmasti noin 65000e. (haluan korostaa, että vaikka Teslan sivuilla lukee tuon Autopilotin laajennuksen otsikkona "Täysin itsestään ajava", niin sitähän Tesla ei todellakaan oikeasti ole!)

 

Toimitukset alkavat 2020 ja 7-paikkaisen toimitukset 2021

Auton toimitukset alkavat ensi syksynä 5-paikkaisilla Long Range, Dual Motor AWD sekä Performance -malleilla.  Vuoden 2021 keväällä on luvassa edullisin Standard range ja 7-paikkaiset versiot.

Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat

perjantai 08.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Kirjoitin jo aiemmin Helmikuun ennätyksellisen korkeasta sähköautojen ensirekisteröintien määrästä. Tuosta intoutuneena ajattelin katsella sekä kirjoittaa miten sähköautojen, pluginhybridien sekä kaasuautojen ensirekisteröintien sekä käytettyinä tuotujen rekisteröintien osuus kaikista autoista on kuukausittain kehittynyt. 

Uusien henkilöautojen ensirekisteröintien osuudet

Uusina ensinrekisteröidyistä ajoneuvoista bensiinillä käyvien autojen suhteellinen osuus säilyy Suomessa edelleen vahvana. Dieselien osuus on laskenut jo pidemmän aikaa. Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen rekisteröintimäärät nousevat vääjäämättömästi ylöspäin, vaikka ovatkin edelleen niin marginaalisen pieniä, että kehitys mainaa väkisin kadota grafiikassa näkymättömiin.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet henkilöautot

Kun tarkasteluun otetaan uusina rekisteröidyistä henkilöautoista pelkästään vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävät, niin saadaan esiin paremmin niiden osuuden kehitys. Sähköautojen ensirekisteröintien osuus on jo parinakin kuukautena ylittänyt yhden prosentin osuuden. Pluginhybridien määrä on ollut jo pitkän aikaa vahvalla kehityksellä, mutta on tasaantunut viimeaikoina jonkin verran. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrän leikkasi WLTP-päästöjen takia muutokseen joutunut valmistajien mallisto, jota edelleen odotetaan tuotantoon ja toimituksiin.

Käytettyinä tuodut + uusina rekisteröidyt henkilöautot

Kun lasketaan kuukausittaiset rekisteröintimäärät uusista sekä käytettyinä tuoduista henkilöautoista, niin dieselien osuuden lasku näyttää pienemmältä kuin pelkästään uusina rekisteritävissä. Niitä siis tuodaan käytettyinä enemmän maahan. Bensiiniautot näyttävät edelleen säilyttävän osuutensa vahvana. Vaihtoehtoiset energiamuodot ovat edelleen marginaalisen pieniä.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet + käytetyt henkilöautot

Kun käytettyinä tuotujen sekä uusien ensirekisteröintien osuudesta erotellaan vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät ajoneuvot, erottuu näidenkin kehitys selkeämmin. Yhteensä helmikuussa 2019 käytettyinä tuotujen sekä uusina ensirekisteröityjen henkilöautojen kokonaismäärästä sähkö, hybridi ja kaasuautot muodostivat 9,1% suuruisen osuuden. Yhteismäärä alkaa siis jo nousta merkittäväksi. Sähköautojen määrä on pysynyt edelleen hyvin maltillisella tasolla, mutta pluginhybridien lukumäärä nousee korkealle. Kaasuautojen tuonti käytettynä on korostunut viime kuukausinakin, toisin kuin pelkästään uusien rekisteröinnit.

Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä

torstai 07.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Helmikuussa 2019 ensirekisteröitiin 127 kappaletta täyssähköisiä henkilöautoja Suomessa. Tämä on kaikkien aikojen suurin määrä yksittäisen kuukauden aikana. Myös ladattavien hybridien ensirekisteröinnit olivat hyvällä kehityksellä. Kaikkien muilla käyttövoimilla kulkevien ajoneuvojen ensirekisteröintimäärät laskivat.

Sähköautojen ensirekisteröinneistä merkittävän osan tekivät uudet markkinoille tulleet mallit. Kaasuautoissa rekisteröinnit ovat kiinni edelleen päästömittausmuutoksen jälkeisessä muutoksessa olevasta mallistosta. 

Helmikuussa 2019 eniten rekisteröity sähköautomalli oli Teslan uusi Model 3:nen 37 kappaleellaan. Leaf oli toiseksi eniten rekisteröity 24 kappaleellaan, joka oli yhden enemmän kuin viime vuoden helmikuussa. Audin sähköautomallia, eli e-Tronia rekisteröitiin 14 kappaletta. Hyundain Ioniq ylsi myös 14 kappaleen rekisteröintimäärään ja Konaakin rekisteröitiin 12 kappaletta.

Näistä uusista autoista Teslat ovat menneet todennäköisesti suoraan omistajilleen tai haltijoille toimituksiin. Arvelen, että Model 3:sia rekisteröidään vielä muutaman kuukauden ajan melko runsaasti Suomeen. Jaggen rekisteröintien uskoisin myös menneen asiakkaille toimituksiin. Audeista osa on todennäköisesti rekisteröity myös maahantuojan ja jälleenmyyjien esittelyautoiksi. Konan määrä on näinkin alhainen todennäköisimmin Hyundain pitkien toimitusaikojen takia. Leafin määrän ennakoin laskevan lähiaikoina, koska uusi 62 kWh malli on jo esitelty ja sen toimitukset alkanevat vasta ensi vuonna.

Pluginhybridien myynti kehittyi myös, mutta huomattavasti sähköautoja vähemmän. Plugareista jälleen ylivoimaisesti suosituin oli Volvo. Diesel-plugarit ovat melko harvinaisia Suomessa ja tämä johtunee kovasta verokohtelusta.

Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä kärsii vielä voimakkaasti WLTP-päästömittauksen käyttöönoton jälkeen uusiksi menneestä valmistajien mallistosta. Edelleenkään autoja ei ole ollut tarjolla saati saanut toimituksiin. Olen hyvin vakuuttunut, että kaasuautojen kysyntä olisi huomattavasti helmikuun tilaston näyttämään suurempi. Näistä helmikuun vähäisistä rekisteröidyistä kaasuautoista Opel oli suosituin.

Käytettyjä sähköautoja tuotiin helmikuussa 2019 maahan yhteensä 31 kappaletta, joka on 20 enemmän kuin edellisvuonna. Eniten tuotiin käytettyinä Tesloja.

Pluginhybridejä tuotiin helmikuussa paljon Suomeen, yhteensä 374 kappaletta. Suosituin oli Mitsubishi, joka tarkoittanee käytännössä Outlander hybridiä.

Kaasuautoja tuotiin myös runsaasti käytettyinä helmikuussa 2019 maahamme, yhteensä 123 kappaletta. Käytetyissä kaasuautoissa suosituin merkki oli Volkswagen.

Kaikkien lukujen lähde: Trafi, Tilastotietokanta, tammi- ja helmikuut 2018 sekä 2019

Sähköauto Nissan Leaf hääautona

tiistai 05.03.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto

Saattelin esikoistyttäreni alttarille helmikuussa 2019 ja tuon kunniatehtävän lisäksi minua pyydettiin toimimaan sähköautollani myös hääauton kuljettajana. Otin pyynnön vastaan iloiten ja suurta arvostusta kokien.

Kirjoitan tähän blogikirjoitukseen hiukan pilke silmäkulmassa arvostelun Leafin sopivuudesta hääautoksi sisältäen auton symbolisia puolia.

Ympäristöarvot ja kestävä kehitys

Sähköauto hääautona kuvastaa mielestäni symbolisesti hääparin kestävän kehityksen arvomaailmaa. Hääpari ja kaikki läheiset haluavat koko sydämestään pelkästään parasta ja ikuista rakkautta nuorelle parille.

Varmasti monilla hääpareilla siintää ajatus tai toive myös perheen laajentumisesta jälkikasvun kera. Hääpari ja häävieraat haluavat parasta myös tuleville sukupolville ja siinä sähköauton vähäiset kokonaispäästöt myös kuvastavat hienosti hääparin arvomaailmaa. Sähköauton elinkaaripäästöistä on erilaisia tilastoja esiintynyt, mutta uskottavimmat ovat sitä luokkaa, että 40 kWh akulla varustetun sähköauton tuotannon päästöt ovat kuitatut noin 40 tkm ajoilla Suomen sähköntuotannon päästöillä ajettuina ja vieläkin nopeammin, kun sähköautoa ladataan 100% uusiutuvilla energioilla.

Me kaikki tiedämme, että sähköauto ei yksin ratkaise mitään, mutta sen ei tarvitse estää tekemästä halukkaiden toimesta omia pieniä ratkaisuitaan, eikä sähköauto ainakaan pahenna ilmansaasteita tai kiihdytä ilmastonmuutosta.

Leaf siis toimii pienellä akullaan erinomaisesti hääautona ympäristöarvojen näkökulmasta.

Nykyaikainen ja tulevaisuuteen katsova

Hääpari haluaa myös olla vahvasti nykyaikainen ja katsoa positiivisesti kohti tulevaisuutta. He ansaitsevat vahvan uskon hyvään tulevaisuuteen. Sähköautot ovat todellisuutta monille meistä jo nyt ja ehdottomasti tulevaisuutta. Mitä ajonaikaisen energiavarastoinnin muotoja tulevaisuus tuokaan akkujen rinnalle, sitä en lähde nyt arvailemaan. Sähkömoottorit ovat kuitenkin niin ylivertaisia käyttömukavuudeltaan ja energiatehokkuudeltaan, että ne tulevat aivan varmasti korvaamaan vanhanaikaiset räjähdysmoottorit lähivuosina.

Leaf toimii siis erinomaisesti hääautona tulevaisuusnäkökulmasta.

Huomioarvo ja näyttävyys

Hääparin rakkaus ansaitsee tulla huomatuksi jopa näyttävällä tavalla ja usein he haluavat hääautonsa olevan sellainen, että se on jollain tavalla näyttävän näköinen ja huomiota positiivisesti herättävä. Leafi ei nyt oikein pääse loistamaan tässä kohdassa. Toisen sukupolven Leaf 40 kWh on niin valtavirta-auton näköinen, ettei sitä oikein enää edes erota sähköautoksi. Teslan Model S vetäisi linjakkuudessaan kyllä huomattavasti pidemmän korren. Silti täytyy todeta sulhaspoikana toimineen poikani sanoin: ”Toihan näyttää ihan hyvältä puhtaana”. Niin, musta erikoisväri on kieltämättä hienon näköinen auringonvalossa kimallellessaan juuri pestynä ja pyyhittynä. Hääauton koristelu on sitten oltava hääparin toiveiden mukainen ja tällä kertaa aika kevyt koristelu oli kyseessä.

Leafin huomioarvo ja näyttävyysnäkökulma siis varsin heikko.

Avarat tilat ja helppo saavutettavuus

Nuori pari tarvitsee ympärilleen sopivasti tilaa ja tilaan pitää olla helppo myös päästä. Hääautona Leafiin pääsy on todella kehno. Takaoven aukko on liian ahdas morsiamen häämekolle laahuksineen. Kaason avustuksella sisään päästiin kunnialla ja huolella puhdistetusta oviaukosta saatiin morsiamen häämekon helmatkin puhtaana sisään, mutta kyllähän Teslan Model X:n haukansiipiovi olisi ollut luksusta.

Tilojen puoleen Leaf toimii aivan riittävästi, koska minä toimin hääauton kuljettajana ja olen vain 176cm pitkä. Taakseni siis jäi sulhaselle riittävä jalkatila ja toiselle puolelle takapenkkiä saatiin morsiamelle ruhtinaallinen jalkatila, kun toinen etupenkki oli eteen siirrettynä.

Leafin saavutettavuus siis hääautona kehno, mutta tilat ovat ok varauksin.

Luotettavuus ja mukavuus

Hääparille toivotaan ikuista rakkautta ja siinä luottamus ja luotettavuus ovat todella tärkeitä asioita. Siksi hääautonkin tulee olla luotettava. Tässä Leaf on kyllä yksi parhaista autoista, mitä tarjolla voi olla. Kyseessä oli talvihäät, joten sähköauton täydellisen luotettava liikkeelle lähteminen ja nopea lämpiäminen olivat arvostettu ominaisuus. Sähköautohan lähtee aina kuin palmupuun juurelta liikkeelle.

Riisien heiton jälkeen sähköauto lipui äänettömästi ja eleettömästi sekä täydellisen pehmeän sulavasti kirkon pihasta poispäin hääparin vilkutellessa ja häävieraiden jäädessä katsomaan kaihoisasti parin perään.

Leafin luotettavuus ja mukavuus hääautona olivat täydelliset.

 

Paljon onnea ihanalle hääparille vielä kerran. Minun esikoistyttärelleni sekä upealle vävypojalleni.

 

Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?

perjantai 01.03.2019 Avainsanat: BEV , Sähköauto talvella

Kokoan tähän blogitarinaan kokemuksiani Leaf 40 kWh -sähköautosta talvikäytössä. Kysykää ja kommentoikaa, mielelläni täydennän kokemuksia lukijoita kiinnostavista näkökulmista.

Olen ajanut kohta vuoden nykyisellä sähköautollani, joka on Nissan Leaf 40 kWh vuodelta 2018. Kyseessä on siis ns. gen2 -Leaf. Kuvaan tähän blogitarinaan omia kokemuksiani sen soveltuvuudesta talvikäyttöön. Ajan runsaasti keskivertotaloutta enemmän ja käytännössä kaikki ajot Pirkanmaan, Keski-Suomen sekä etelä-Suomen alueilla. Aiempaa kokemusta minulla sähköautoilusta jo vuodesta 2015 asti.

Toimintavarmuutta kaikissa keleissä

Lainatakseni ikivanhaa ja kulunutta sanontaa voi Leafista todella sanoa: "Sähköauto lähtee aina kuin palmupuun juurelta". Auton nopeaan lämpiämiseen palaan seuraavassa kappaleessa, mutta erityinen piirre sähköautoissa ja Leafissakin on, että ne toimivat kovallakin pakkasella täydellisellä varmuudella ja aina yhtä hyvin ja helposti sekä mukavasti.

Sähköautolla liikkeelle lähteminen tai vaikka lyhytkin kaupassa pistäytyminen kovimmallakaan pakasella ei tuota minkäänlaista tuskan tunnetta, kuten muistan joskus taannoin viimeisillä polttomoottoriautoillani tunteen olleen. Kovimmallakin pakkasella sähköauto "käynnistyy" aivan samalla tavalla käynnistysnappia painamalla jarrupoljin painettuna ilman mitään ihmeellisyyksiä. 40 kWh Leafissa ei enää kuulu edes 24kWh Leafista tuttuja starttaamisen soittoääniäään. Auto vain jää odottamaan komentoja.

Ajosuunnanvalitsin toimii samalla tavalla kuin kesän kuumilla keleillä tarjoten viiveettömän ja välyksettomän voimansiiron. Mitään moottorin tai voimansiirron kankeutta ei tunnu liikkeelle lähtiessä kylmimmälläkään kelillä. Kaikkein kovimmilla pakkasilla Leafinkin jousitus tuntuu alussa hiukan jämäkämmältä ja renkaat ovat pitkään parkissa ollessa saattaneet painua ja pyöristyvät vasta pienen matkan jälkeen lämmetessään.

Kovimmillakin pakkasilla Leafini on tarjonnut aina heti liikkeelle lähtiessä täydet tehot moottorille. Leafissahan on automaattisesti toimiva ajoakuston lämmitys, joka aktivoituu, jos akuston sisälämpötila putoaa alle -17C°, mutta en ole omassani sen nähnyt vielä kertaakaan olevan käytössä, vaikka autoni onkin aina ulkoilman armoilla. Eli ainakin Leafin akku toimii erinomaisesti Suomen talvioloissa.

Lähes aina mukavan lämmin talviauto

Leafissa on lämmityslaitteena energiatehokas ilmalämpöpumppu. Pakkasen kiristyessä, kun ilmalämpöpumpun lämmöntuottokyky alkaa käydä liian pieneksi käytetään sähkövastuksia lämmittämiseen. Leafissa on etupenkkien lämmityksen lisäksi takaistun- ja rattilämmitys.

Kuten kaikki muutkin ajamani sähköautot, niin myös Leaf on erittäin nopea lämpiämään, vaikka sitä ei olisi esilämmittänytkään. Käytännössä lämmintä alkaa puhaltaa jo ennen kuin ehdin autokatoksesta peruuttaa autoa pihatielle. Nopeaa lämpiämistä tukee miellyttävä ratinlämmitys.

Lämmintä piisaa Leafin lämmityslaitteesta todella hyvin kaikissa ajotilanteissa noin -20C° keleihin saakka, jolloin lämmityslaitteen lämmöntuottokyky etenkin maantienopeuksissa alkaa käydä liian pieneksi. Lämmityslaitteen automaattitoiminto yrittää tuolloin paikata tilannetta puhaltamalla täysillä, jolloin vaikutus on päinvastainen kuin toivoisi. Siksi kylmemmillä ilmoilla kannattaa käyttää lämmityslaitetta manuaaliasetuksilla asettaen haluamansa lämpöpyynnin ja käyttämällä esimerkiksi puhallusnopeuksia 1-3. Näin toimien en ole vielä -28C° kelissäkään palellut Leafissa koskaan. Kylmempään keliin en ole valitettavasti autollani vielä päässyt.

Monet Leafien omistajat ovat tehneet ilmalämpöpumpun putkille itse lämpöeristyksiä. Niillä pystyy käyttäjien kokemuksen mukaan pienentämään lämmityksen tarvitsemaa tehoa ja siten kulutusta merkittävästi niillä lämpötiloilla, jolloin ilmalämpöpumppu vielä on käytössä. Kylmemmille ilmoille kannattaisi tukkia puskurin alla oleva ilmanottoaukko. Itse en ole viitsinyt tehdä vieläkään kumpaakaan operaatiota omaan Leafiini, koska 40 kWh akun kantama on riittänyt ja kovia pakkasia on vähän nykyisin.

40 kWh akulla en perille asti päästäkseni ole kertaakaan joutunut pitkittämään toimintamatkaa vähentämällä lämmityslaitteen käyttöä saati sulkemalla sitä kokonaan, kuten jouduin usein tekemään edellisellä 24 kWh Leafillani Keski-Suomessa talvisin seikkaillessani.

Leafissa saa kuitenkin tottua siihen, että sivuikkunat haluavat huurtua tai jopa jäätyä. Auton lämmityslaite ei automaattiasetuksella käytä ilmastointitoimintoa lainkaan kuivatukseen, ellei sitä ulkoilman kuumuuden takia tarvita jäähdytykseen. Tästä johtuen Leafin lämmitystä tulee ohjattua usein muulloinkin kuin kovimmilla pakkasilla manuaaliasetuksilla A/C-napin päälle kytkien. A/C-toiminnon päälle kytkeminen pitää ikkunat melko hyvin avoimina kosteammillakin talvikeleillä.

Lataaminen talvella

Omassa käytössäni Leafin lataaminen talvella ei poikkea kesästä mitenkään. Kotona lataan pääosin 8A:n latausvirralla autokatoksessani normaalista (suko) pistorasiasta auton mukana tulleella latauskaapelilla, koska tuokin latausteho riittää useimmiten. Kotoani löytyy myös 20A:n latausvirralle säädetty kiinteästi asennettu kiinteällä Type2-kaapelilla varustettu latauslaite, jota käytän vain, jos pitää joskus saada nopeammin lisää toimintamatkaa. Töissä lataan 32A:n latausvirralla type2-kaapelilla latauslaitteesta. Näistä kaikista saa talven kovimmillakin pakkasilla latausta aivan samalla teholla, kuin kesällä.

Pikalataamisen osalta Leafin BMS (Battery Management System = akun ohjausjärjestelmä) on tarkka akuston lämpötiloille ja BMS:n mielestä liian kylmään tai kuumaan akkuun lataustehoa lasketaan tuntuvasti. Itse en kuitenkaan ole koskaan vielä onnistunut pääsemään pikalaturille niin kylmällä akulla, että lataustehoa olisi laskettu. Tämä johtuu siitä, että käytännössä aina lähden liikkeelle täydellä tai lähes täydellä akulla ja ajoakku ehtii lämmetä riittävästi ajaessa ennen kuin akkua tarvitsee ladata ensimmäisen kerran. Talvi ja reippaat pakkaset oikeastaan sopivat Leafille hyvin, koska kesäisin autoa vaivaava akuston kuumeneminen ei ole tullut minulle kertaakaan vastaan.

GEN2 Leafissa latausluukku on edelleen keskellä auton keulalla, mutta nyt luukkua on kasvatettu ja se on enemmän vaakatasossa kuin oli ensimmäisessä korimallissa. Näistä muutoksista johtuen pari kertaa talven lumipyryt ovat löytäneet tiensä latauksessa olleen auton latausluukkuun ja kaapelin ympärille. Näistä olen kuitenkin selvinnyt nopealla hanskan pyyhkäisyllä.

Leafissa on latausluukun ympärillä kumitiiviste, joka on hyvä asia. Nimittäin tivisteen ansiosta ajaessa ei latausluukkuun ole koskaan päässyt lunta, loskaa tai kuraa, kuten esimerkiksi Konassa tapahtuu. Kumitiivisteellä on kuitenkin taipumus nopeasti vaihtelevissa talvikeleleissä toisinaan jäätyä kiinni. Tiiviste kannattaakin muistaa kuivata heti pesun jälkeen. Silti luukulla on taipumus jäätyä kiinni, koska myös luukun saranamekanismi jäykistyy pesun jälkeen pakkaskeleillä. Itse olen selvinnyt tilanteesta aina kampeamalla luukun auki autoni lumiharjan jääraapalla. En ole onneksi edes onnistunut naarmuttamaan autoa tai luukkua. Tarvetta tälle on tämän talven keleissä ollut noin 3-4 kertaa.

Lisävarusteisilla LED-ajovaloilla näkee hyvin

Autoni on varustettu lisävarusteisilla LED-ajovaloilla sekä kaukovaloautomatiikan sisältävällä valoautomatiikalla. Näillä LED-valoilla näkee hyvin, vaikka autolehtien vertailussa Leaf hävisikin kilpailijoidensa e-Golfin ja Ioniq Electricin vastaavilla ajovalopaketeilla varustettujen autojen valoille. Käytännössä näiden Leafin LED-valojen valo on kirkas ja kantama riitävä omien kokemusteni perusteella.

Kaukavaloautomatiikka toimii kohtalaisesti, jos vain sietää pienen viiveen vastaan tulleen auton kohtaamisen jälkeen ennen kuin pitkät valot kytkeytyvät. Lyhyille Leaf vaihtaa todella herkästi.

Talven kura- ja loskakelit sekoittavat helposti kaukovaloautomatiikan toiminnan ja ajoittain olen joutunut kääntämään sen pois käytöstä välttääkseni pikillä päin ajotilanteet. 

LED-ajovalojen ainoa huono puoli tulee esiin jäätävässä tihkusateessa ajaessa. Nimittäin niissä ei ole lainkaan hukkalämpöä, joten lampun päälle kertyvä jää ei sula. Ja kun lamput ovat nykyisin muovia, ei niitä oikein uskalla raapallakaan putsata, joten ajovalojen sulattamiseen on tarvinnut muutaman kerran käyttää luovia ratkaisuja.

ProPilot kaista-avustin talvella

Autoni on varustettu myös kaistallapitoavustimella, joka ohjaielee autoa pitäen sitä kaistalla kunhan vain kamerat tunnistavat kaistamaalaukset. Tämän lisäksi auto antaa äänimerkin, täristää sekä pyrkii ohjaamaan kaistalle takaisin, mikäli auto on ajautumassa kaistalta ulos. ProPilot sisältää myös adaptiivisen vakionopeussäätimen. ProPilot on erinomainen varuste ja toimii hyvin kunhan tunnistaa kaistamaalaukset. Joskin se ei ole missään nimessä Teslan Autopilotin veroinen.

Talvella kaista-avustin kytkeytyy lumisilla ja kuraisila teillä päälle merkittävästi harvemmin ja aika pian päälle kytkeytymisen jälkeen kuuluu kaistamerkintöjen heikkenemisen takia äänimerkki, joka varoittaa kaista-avustimen poiskytkeytymisestä. 

Adaptiivinen vakionopeussäädin toimii pääosin kuin ajatus. Talven tuisku- ja loskakelit tukkivat muutaman kerran vuodessa keulassa olevat tutkat ja silloin on hyvä osata kytkeä perinteinen vakionopeussäädin päälle. Se kytketään pitämällä ratissa olevaa sinistä ProPilot-nappia pitkään pohjassa ja asettamalla sen jälkeen normaalisti haluttu nopeus.

Talviharrastuksiin sopiva sähköauto varauksin

Leafiin saa kattotelineen ja sille on tyyppihyväksytty kattotaakka, joka tosin on vain 35 kg. Kyllä autolla kuitenkin sukset katolla kuljettelee. Kattotaakka tietenkin nostaa kulutusta tuntuvasti. Tein testit ja selvitin kattotaakan vaikutuksia Leafin kulutukseen

Leafin ajossa kattotaakka ei juurikaan tunnu, mutta kattotelineet ja etenkin niissä itselläni olevat pyörätelineet ujeltavat kuuluen jonkin verran häiritsevästi sisälle. 

Kulutus nousee talvella ja toimintamatka lyhenee

Ketään ei varmasti yllätä, että sähköautonkin kulutus nousee talvella. Sähköauton kulutus nousee tuntuvasti enemmän, kuin polttomoottoriautoilla. Pääosin tämä johtuu sisätilojen lämmitykseen kuluvasta energiasta, mutta myös kasvavista ajovastuksista. Jopa ilmanvastus kasvaa kovalla pakkasella. Kuitenkin monet uudet sähköautoilijat yllättää enemmän se, että kulutus kasvaa märällä tiellä sateesssa ja vastatuulessa ajaessa jopa enemmän kuin pikkupakkasella.

Olen tehnyt vakioreitillä Leafeilla kulutustestejä ja -28°C kelissä 40 kWh Leafini kulutus nousi yli kaksinkertaiseksi verratuna kesän parhaimpaan optimikeliin. Parhaimmillaan kesällä toimintamatka ko. reitin kulutuksella olisi totutunut yli 280 km mittaisena, mutta -28°C kelissä se olisi pudonut 174 km tasolle. 

Minulle tuo kovimmankaan pakkasen kulutus ja toimintamatkan pudotus ei ole suuri ongelma, koska pääsen tällä 40 kWh Leafilla pisimmät ajoni, eli mökkimatkani käyttäen pikalatusverkostoa. 

Sähköautoa harkitsevan kannattaa kuitenkin selvittää suunnittelemansa sähköauton todellinen talvitoimintamatka ja selvittää itselleen, riittääkö se omiin arjen ajoihin.

Kulutustesti 40 kWh Leafille -28°C pakkaskelissä

Kuukausittaiset kulutukset Leafillani ovat vaihdelleet heinäkuun 15,2 kWh/100km ja tammikuun 21,3 kWh/100 km välillä. Minun kulutuksissa on syytä huomioida se, että vähintään 75% ajoista tapahtuu kattotaakan kanssa. Talvella katolla on lähes aina kattotelineiden lisäksi myös suksiboksi.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!