Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla akku

BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh , Sähköauton lataaminen

Nissan Leaf 40 kWh 2. sukupolven (gen2) sähköautoissa on maailmanlaajuisesti tunnettu akuston ylikuumenemisongelma, joka tunnetaan paremmin sähköautopiireissä #rapidgate-nimellä. Itse ongelma johtuu Leafin akuston lämmönhallintajärjestelmästä, tai paremminkin sen puutteellisuudesta. Autossa ei ole nestejäähdytteistä tai edes puhallinjäähdytteistä akuston lämmönhallintaa, kuten useimmissa kilpailijoissa on. Leafin akustoa jäähdytetään siis vain ajoviimalla ja silläkin kokemusten perusteella sangen huonosti.

Uskottavasti nykyisten sähköautojen akustojen kulutuskestävyyden suurin haitta ja uhka on toistuva ylikuumentaminen. Siksi on tärkeää, että akuston lämpöä hallitaan jäähdytyksen lisäksi myös BMS:llä, eli akustoa ohjaavalla ohjelmistolla (Battery Management System). Leafin tapaauksessa akuston kuumeneminen aiheuttaa kaksi seurausta: 1. pikalataustehoa lasketaan ja 2. moottorin tehoa rajoitetaan. Näistä ensimmäinen on on ongelma 40 kWh Leafilla pidempää matkaa taittaessa, kun taasen rajoitettukin teho on ainakin itselläni riittänyt aina maantienopeuksien ylläpitämiseen.

BMS-päivitys saatavilla 40 kWh Leafiin

Tiesin, että 40 kWh Leafiin on saatavilla BMS-päivitys, joka toisi edes jonkinlaista helpotusta #rapdigate-ongelmaan, joten pyysin sitä päämäärätietoisesti Tampereen Autokeskukseen autoni 60.000 km huoltoon jättäessä. Olin tosin tätä pyytänyt jo huoltoa varatessakin, mutta jouduin silti vaatimaan päivitystä vielä autoa luovuttaessani. Päivitys tehtiin autooni pyyntöni mukaisesti ja se ilmenee oheisesta kuvasta punaisella ympäröidyn kohdan muuttumisesta. Kuva on LeafSpy-sovelluksen ECU-tiedoista.

Sivujounteena sanottakoon, että Tampereen Autokeskuksella on sähköautoilijan imagoon hyvin sopiva huollon laina-Jopo saatavilla huollon ajaksi. Halusin jälleen sen ehdottomasti käyttööni huollon ajaksi.

#rapdigate ennen BMS-päivitystä

Ennen BMS-päivitystä viime kesän noin +27..29 °C lämpimillä keleillä ajettuani maantieajossa akun täydestä alle 40% tasolle, akku oli kuumentunut 36.1..38,6 °C välille ja jo ensimmäinen pikalataus saattoi rajoittua 31 kW:n tehon tasolle, kun parhaimmillaan se toteutuu noin 43-45 kW:n tasolla.

#rapdigate BMS-päivityksen jälkeen

BMS-päivityksen jälkeen vastaava maantieajo +29..30 °C kelissä Tampereelta Jyväskylään sekä takaisinpäin Patalahden pikalaturille asti nosti jälleen akkujen lämpötilat punaiselle 38,1..40,5 °C tasolle. Totesin, että nyt pääsen ekan kerran vertailemaan päivityksen vaikutusta lataamisen tehoon.

Havaintoni oli positiivinen. Nimittäin akkuun meni nyt sähköä 40 kW:n teholla, kun tosiaan ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n verran. Akku siis latautuisi nopeammin ja näillä Fortumin aikaperusteisilla pikalatureilla säästyisi rahaakin hieman. 

Pidempien matkojen ja siis useamman peräkkäisen pikalatuksen tuloksiin myös palaan, kunhan niitä tulee ajettavakseni. 40 kWh Leafin toimintamatka kuitenkin riittää niin pitkiin ajoihin, että harvoin minulle vallankaan kesäkeleissä tulee saman päivän aikana yhtä useampaa pikalataustarvetta.

Mitä uusi BMS ja kuumemmat akut vaikuttavat akkujen kestoon?

Tuohon ylläolevan otsikon kysymykseen en tiedä vielä kokemuspohjaista vastausta. Tuleva kesä asiasta varmaan tulee antamaan jotain lisäkäsitystä ja tulen syksyllä aiheeseen varmasti palaamaan blogissani. Se ainakin nyt näyttäisi kuitenkin olevan selvää, että akkuun menee myös korkealle varaustasolle asti hyvällä teholla sähköä. Nimittäin vielä 70% varauksessa olevaan akkuun upposi sähköä 33 kW:n teholla. Akku tosin oli tuolloin jo peräti 49,4..53,3 °C lämmöissä. Tältä päivän ensimmäiseltä ja viimeiseksi jääneeltä pikalataukselta matkaa jatkettaessa moottorin tehoa oli hieman rajoitettu seuraavien noin 40 kilometrin ajan ja sen jälkeen BMS antoi moottorillekin jälleen täydet tehot.

Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?

tiistai 23.04.2019 Avainsanat: Akku , BEV , sähköauto

Sähköauton akku kuluu käytössä sekä käyttämättä. Tämä on tosiasia, mutta kuinka paljon ja miten suuri merkitys sillä on käyttäjälle? Kirjoitan tähän blogi-kirjoitukseeni yksinkertaistetun näkemyksen oman nykyisen sähköautoni nykyisen tilanteen perusteella.

Nykyisen sähköautoni, eli Nissan Leaf 40 kWh -2018 akun kuntoisuutta osoittava SOH (State Of Health) laskee oheisen käyrän mukaan. Tällä hetkellä, eli noin 13 kuukautta vanhana ja noin 55 000 kilometriä ajettuna SOH on 96,87%. Alla olevasta kuvaajasta ilmenee, että talven kylmillä keleillä SOH:n lasku hidastui. Viime kesänä oli voimakasta laskua ja nyt jo heti kevään kelien lämmetessä näyttäisi SOH lähtevän laskemaan nopeammin. Mielenkiinnolla odottelen tulevan kesän vaikutusta.

Akun kunto olisi 200 000 km kohdalla noin 88% uudesta

Tämän hetken tilanteesta lineaariseksi muutettuna akun kuntoisuuden lasku antaisi neljän vuoden päähän, eli 200 00 km ajolla SOH 88% -lukeman. SOH 88% tarkoittaisi että täyteen akkuun latautuisi 38,1 kWh:n sijaan enää noin 34 kWh:n verran energiaa. (Vaikka Nissan ilmoittaa 40 kWh Leafin akkukapasiteetiksi, niin täysi uusi akku on ollut enimmillään 38,1 kWh). Lisäksi akun tyhjästä päästä Leaf ei anna käyttöön viimeistä 500 Wh, joten käytettävissä on ajamiseen enää noin 33,5 kWh energiaa.

Tein Leafilleni uutena testin, jossa selvitin akun todellisuudessa käytettävissä olevan kapasiteetin ja vastaus oli 37,6 kWh.

Mitä akun SOH 88% tarkoittaisi sitten käytännössä?

Otetaan pari käytännön esimerkkiä omasta pisimmästä matka-ajosuoritteestani, eli noin 290 km mökkimatkastani Viitasaarelle.

  1. Talvella maantieajossa kulutus oli esimerkiksi viikolla 9/2018 Viitasaaren mökille hiihtolomailemasta palatessa 17,1 kWh/100km
  2. Nyt Pääsiäisen vietosta palatessa keskikulutus oli 15 kWh/100km.
    • Kummallakin käyntikerralla ajaminen suoritettiin ilman minkäänlaisia energiansäästelytoimia muun liikenteen mukaan ajaen.
    • Molemmilta matkoilta valitsin meno/paluu -matkoista korkeamman kulutuksen laskentaan.

Esimerkki: Hiihtolomamatkalla keskikulutus 17,1 kWh/100km maantieajossa

Valitsen tarkasteluun kahdesta edellä kuvaamastani mökkimatkan kulutuksesta korkeamman, eli hiihtolomilta paluumatkan kulutuksen, koska pienemmällä kulutuksella akun kulumisen haitta vähenee.

Käyttämälläni aidon esimerkin hiihtolomalta paluumatkan kulutuksella autoni toimintamatka olisi SOH88-lukemalla 195 kilometriä, kun se uudella akulla olisi ollut 219 kilometriä. Muutos ei ole merkittävän suuren tuntuinen. Tarkennan kuitenkin vielä hieman käytännön näkökulmasta.

Kotoa pääsen lähtemään täyteen ladatulla akulla, eli kuluneessa akussa (SOH88) on lähtiessä 33,5 kWh energiaa (SOH88). Matkaa Kivääritehtaankadun pikalaturiin kertyy 150 kilometriä, joten tuolla 17,1 kWh/100km keskikulutuksella energiaa kuluu 25,7 kWh. Perillä Jyväskylässä on siis kuluneessa (SOH88) akussa 7,8 kWh energiamäärä. Uudenveroisella akulla perillä olisi ollut 11,9 kWh energiavaraus, eli kuluneen akun varaus on noin 4,1 kWh alhaisempi laturille saapuessa.

Tässä minun aidossa esimerkkimatkassani viimeiset 130 kilometriä mökille päin ajettaessa on sellaista, että pikalatausta ei ole lainkaan tarjolla. Jälkimmäiselle taipaleelle on siis syytä lähteä vähintään 22,3 kWh energiamäärällä. Jotta matkan voi ajaa kelimuuttujien tuomat kulutusriskit huomioitunakin rennosti toimintamatkakammoa potematta, on hyvä jättää akkuun noin 10% pelivaraa. Eli Jyväskylän pikalaturilta lähtölataustasoon voidaan lisätä noin 4 kWh, siispä matkaan voisi lähteä noin 26,3 kWh energiamäärällä. Tuo on noin 79% akun käytettävissä olevasta kapasiteetista kun akun SOH on 88%.

Kuluneeseen (SOH88) akkuun on siis saatava vähintään noin 19 kWh lisää energiaa, kun taasen uudenveroiseen olisi tarvinnut noin 10,4 kWh lisää. Alkuosa energiatarpeesta latautuu Leafiin noin 43 kW:n teholla CHAdeMO-pikalaturista. Lataus hidastuu merkittävästi noin 60% kohdalla. Käytännössä joka kerta on tullut muun taukoilun venyessä ladattua akku Jyväskylässä yli 80% täyteen, joten varsinaisesti minun ajoillani tuosta ei ole merkittävää lisäaikaa tai vaivaa matkantekoon.

Teoriassa voisi kuitenkin laskea, että kuluneeseen akkuun tarvitaan noin 9 kWh:n verran suurempi lataus Jyväskylän pikalaturilla. Teen olettamuksen, että juuri tuo 9 kWh latautuisi vajaalla 20 kW:n teholla, jolloin sen lataamiseen kuluisi aikaa noin 27 minuuttia. Uudenveroisen akun lataamiseen olisi riittänyt noin 25 minuuttia ja kuluneen lataamiseen olisi siis kulunut noin 50 minuuttia.

Yhteenvetoni kuluneen akun vaikutuksesta käytettävyyteen

Omalta osaltani tämä pohdinta on teoreettinen. Tulen vaihtamaan nykyisen Leafini viimeistään kahden vuoden kuluessa.

Jos minulta kuitenkin kysyttäisiin, että miten hiihtolomamatkani suorittamiseen nykyisellä puutteellisella pikalatausverkostolla vaikuttaisi, jos auton akun kunto laskisi SOH88% tasolle, niin vastaukseni olisi: se pidentäisi matka-aikaa pahimmillaan jopa puoli tuntia, mutta useimmiten käytännössä ei olisi mitään vaikutusta, koska matkalaiset haluavat kuitenkin pidemmän tauon, kuin uuden veroisen akun lataaminen edellyttää. On kuitenkin reilua huomioida, että useimmille tuo saattaa olla jo kohtuuton haitta matkantekoon.

Lisäksi on esimerkkejä, että Leafin akun todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti voi olla heikompikin, kuin SOH-lukema antaa olettaa. Akusto muodostuu 192 kennosta, joista osa saattaa kuoleentua merkittävästi muita nopeammin. Tämä näkyy siten, että akun varaustason laskiessa BMS (Battery Management System = akuston ohjausjärjestelmä) ei pysty tasapainottamaan kennoja riittävästi. Käytännössä tämä taasen näkyy siten, että akun varaustaso laskee akun tyhjässä päässä yllättävän nopeasti. Toki silloin akku on huoltokunnossa ja onneksi jo nyt alkaa Suomessakin olla pienyrittäjiä, jotka osaavat vaihtaa jopa yksittäisiä kennoja Leafien akkuihin.

Mielestäni SOH88 akun kuntoisuudella oleva 200 000 km ajettu Leaf on erinomainen käyttöauto edelleen vähintään talouden kakkosautoksi tai ainoaksikin, ellei ole tarvetta tehdä toistuvasti yli 200 kilometrin yhtäjaksoisia ajosuoritteita.

Kirjoittamaani ei myöskään pidä yleistää liikaa. Edes oman autoni akun kuntoisuuden lasku ei välttämättä tai edes todennäköisesti mene lineaarisesti. Pidän todennäköisempänä SOH-lukeman laskun hidastumista joksikin aikaa. Myös edellinen 24 kWh Leafini osoitti hyvin erikoista akun kestoa, nimittäin luovuttaessani sen pois 3 vuotta vanhana ja 120 tkm ajettuna oli sen akku edelleen SOH103, eli käytännössä uudenveroinen.

Mikä sähköauton akun kuntoisuutta laskee?

Sähköauton akuille on olemassa laskennallisia kulumisen tietoja, eli kuinka monta täyttä latauskertaa ne kestävät. Nämä lukemat antavat todella pitkiä kestoaikoja akustoille. Itselläni on jo toinen Leaf, joilla omakohtaista kokemusta sähköautoist on kertynyt Suomen keleissä yli 200 000 km ja yli viiden vuoden verran. Kun vertailen omia kokemuksiani ja maailmalta luettavissa olevia sähköautoilijoiden kokemuksia, niin näyttäisi akuston lämmönhallinnalla olevan olennainen rooli akuston kuntoisuuden suhteen.

Leafeissa ei ole aktiivista akuston lämmönhallintaa, vaan ainoastaan passiivinen jäähdytys. Kovimpien pakkasten varalle sentään uutena maahantuojan Suomeen tuomista löytyy akuston lämmitystoiminto. Pakkanen ei ole ongelma akuston kestävyydelle, vaan päinvastoin. Akustot tuntuvat pitävän kylmistä olosuhteista. Sen sijaan kuumuus on pahasta akuston kennojen kestolle. Siksi kannustan etenkin Leafien omistajia varomaan ylikuumentamamasta toistuvasti Leafinsa akkua. Mikä sitten on ylikuumentamista? Minulla ei valitettavasti ole siihen itselläni antaa konkreettista vastausta. Jos jollain lukijallani on, niin mielelläni siitä lukisin.

Tärkeää kaikille käytettyä sähköautoa ostaville: tarkista akun kunto!

Haluan jälleen kerran korostaa kaikille käytettyä sähköautoa suunnitteleville, että on todella tärkeää selvittää sähköauton akun kuntoisuus. Leafissa se on helppoa OBD-lukijan ja LeafSpy-mobiilisovelluksen avulla. Sähköautot Nyt! -Facebookryhmästä varmasti löytyy kokeneita Leaf-kuskeja auttamaan kohteena olevan auton akun kuntoisuuden lukemiseen. Jopa vielä tärkeämpänä pidän kuitenkin, että auton akku ladataan mahdollisimman täyteen ja sitten ajetaan mahdollisimman tyhjäksi ja toteutuvaa toimintamatkaa seurataan samalla. Jos akun varaustila lähtee laskemaan nopeasti akun alkaessa olemaan vajaampi, niin on todennäköistä, että akustossa on on heikkoja kennoja.

 

Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa

sunnuntai 23.12.2018 Avainsanat: Akku , BEV , Leaf , Nissan , sähköauto

Sain yhdeltä lukijaltani hiljattain pitkän kirjeen, jossa hän kertoi haasteista 30 kWh Leafinsa osalta. Katson velvollisuudekseni kirjoittaa siitä nyt hyvin lyhyen tarinan blogiini, koska haluan antaa aina mahdollisimman realistista kuvaa sähköautoista.

Kyseisellä lukijalla oli ollut huomattavasti keskimääräistä suuremmalla vuotuisella ajomäärällä Suomessa 30 kWh Leaf. Ajoja oli hänellä ollut niin paljon, että toistuvia DC-pikalatauksia tuli usein. Hänen havaintonsa oli, että 30 kWh Leafin BMS ei rajoittanut DC-latauksen tehoa vaikka akku ylikuumeni aika pahasti.

(huom kuvan tilanteessa akku ei ole vielä lähellekään ylikuumentunut)

Lukijani oli ollut asiasta useita kertoja yhteydessä maahantuojaan ja jokin päivityskin oli autoon tehty, mutta varsinainen ongelma ei ollut poistunut. Ilmeisesti toistuvista akun ylikuumenemisista johtuen akun SOH oli laskenut merkittävästi. Oma tulkintani: Akkujen kuumenemisen vaikutus SOH:n lasksemiseen on uskottavasti merkittävä, kun katselee yleisesti käytettyjen Leafien SOH-tasoja Suomessa ja vertaa niitä kuumien maiden autojen SOH-lukemiin.

Sanaselitys: SOH, State Of Healt, kuvaa ainakin Nissan Leafissa akun kuntoisuutta suhteessa uuteen. Luku ilmaistaan prosenttilukuna.

Akun SOH laski lukijani Leaf 30 kWh autossa tasolle 82%, mutta lukijani kertoman mukaan todellinen toimintamatka laski merkittäväst vieläi enemmän.Arvailuani: Leafin BMS toiminee siten, että jos akustossa on joitain merkittävästi heikompia kennoja, antaa akku käytettäväksi vain näiden heikoimpien kennojen mukaisesti virtaa. Joka tapauksesa tästä käytännön toimintamatkan voimakkaasta laskusta johtuen lukijalleni tuli kohtuuttomia ongelmia työnsä suorittamiseen autollaan. Kilometrejä autossa oli kuitenkin jo enemmän kuin akun takuu kattaa.

Lukijani kirjoitti vielä, että tässä vaiheessa hänen oli tehtävä ratkaisunsa ja hän vaihtoi toisen sähköauton, jolla pystyy työmatkansa suorittamaan.

Tärkeä viesti siis 30 kWh Leafia suunnittelevalle (ja yhtäläilla mielestäni muillekin): Tarkistakaa aina akun todellinen kunto ennen ostopäätöstä LeafSpylla ja käytännön toimintamatkatestillä ajamalla akku pari kertaa täydestä mahdollisimman tyhjäksi.

Tärkeä havainto 30 kWh Leafien omistajille: Tämä esimerkkitapaus antaa olettaa jälleen vahvemmin, että akun kuumeneminen aiheuttaa helposti SOH:n laskua. Vältä siis omalla latauksien hallinnalla ylikuumentamasta akkua toistuvasti. Eli älä anna auton ladata DC-latauksessa liian pitkään jos akku kuumenee liikaa. Tämä sama on toki pyrittävä nyt jatkossa huomioimaan tarkemmin myös omassa 40 kWh #rapdigage -Leafissanikin.

Huomautus: en halua yleistää tätä yhtä lukijani kokemusta. En siis väitä että vastaavaa ongelmaa olisi säännön mukaisesti kaikissa 30 kWh Leafeissa, vaan kehoitan tarkkuuteen asian suhteen.

Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh

sunnuntai 08.04.2018 Avainsanat: Akku , akun koko , BEV , Leaf40kWh , Nissan , sähköauto

Tein Nissan Leaf 40 kWh:lle akkutestin ajamalla sen tyhjäksi. Tähän oli erityinen tarve, koska auton mittariston akun varausprosentin näyttö toimii epäloogisesti. Myös toimintamatka-arvioon ei voi uudessakaan Leafissa kovin varmasti luottaa, vaikka se onkin nyt kokemukseni mukaan huomattavasti realistisempi kuin edellisessä 24 kWh Leafissa.

Täyteen akkuun latautuu 38,1 kWh energiaa. Tai se on tähän asti korkein lukema, jonka olen omasta Leafistani LeasfSpylla dokumentoinut.

Tähän testiin en tällä kertaa lähtenyt täydellä akulla, eikä sillä ole tämän testin kannalta mitään merkitystä. Lähdin siis Helsingistä Konalan Autokeskuksen CHAdeMO-pikalatauksesta 81% täydellä akulla ja ajoin talvisia nopeusrajoituksia noudattaen suoraan kotiini noin 170 km päähän. Kodin kohdalla akku näytti 10% varausta ja toimintamatka-arvio 32 km. Päätin siis ajaa akun tyhjäksi kotikylällä pyörien. Maineeni senkuin kasvoi taas kyläläisten silmissä :-) Tein kylän pääraitilla toistuvia täyskiihdytyksiä jouduttaakseni akun tyhjenemistä, joten kokonaiskulutuksella ei ole nyt merkitystä. 

Kun auton mittaristo näytti 9% lataustasoa ja LeafSpy 17,4% tuli auton mittaristoon ensimmäinen varoitus alhaisesta akun varauksesta.

Seuraavan varoituksen auto antoi, kun mittaristo kertoi akussa olevan 5% akkua jäljellä. Silloin isolle keskinäytölle tuli ilmoitus akun varauksen olevan erittäin alhainen ja kyseltiin uudestaan haluani etsiä lähintä latausasemaa. En etsinyt vaan jatkoin matkaa. LeafSpy paljasti akussa olevan vielä 5 kWh energiaa ja väitti prosenttejakin olevan 13 verran.

Seuraava tapahtuma akun tyhjentämisessä oli kun auton mittariston näyttäessä 1% toimintamatka-arvio meni viivoille. LeafSpy kertoi akussa olevan edelleen 4 kWh:n verran energiaa ja prosenttejakin 10,2. Ja jatkoin tietenkin vain sitkeästi kylällä kruisailua kuin teini-iässä konsanaan.

Auton mittariston mukaan akku on 0% ja näyttö menee viivoille, sliti akussa on edelleen 8% käytettävissä olevaa energiaa kokonaiskapasiteetista

Matkan jatkuttua vielä hetken menivät auton mittaristossa myös akun prosentit viivoille. Tuolloin LeafSpy tiesi vielä informoida akussa olevan 3,5kWh verran energiaa ja 9%. Ja pillurallini senkuin jatkui... Auto antoi yhä edelleen kaikkiin laitteisiin täyden virran ilmastointia myöten, joka puhalsi täysillä ihan vain energiankulutusta kasvattaaseni. Myös moottori antoi edelleen täyden 100kW:n tehot kiihdytyksissä.

Todellisuudessa siis tässä vaiheessa oli edelleen käytettävissä olevasta konaisergiamäärästä (37,6kWh) jäljellä 8% käytettävissä (3kWh).

Vihdoin auto ilmoitti, että nyt on akku oikeasti aika tyhjä. Auton mittaristoon tuli ilmoitus, että tehoa on ja rajoitettu. Vanhasta Leafista tuttu kilppari ei enää olekaan kilppari, vaan tylsä ilmoitus :-) Ilmastointi ja muut mukavuustoiminnot kuitenkin toimivat edelleen normaalisti. LeafSpy kertoi tuolloin olevan akussa 900 Wh verran energiaa, joten tämä on sama homma kuin vanhassa Leafissa, että kun viimeinen ilmoitus tulee, on aikaa enää oikeastaan hakeutua tiensivuun.

Viimeiset Wh:t tuhlasin omassa pihassa ilmastointia täysillä puhalluttaen ja pihasohjossani edestakaisin kiihdytellen rajoitetulla 20 kW:n teholla. Viimein 500Wh:n kohdalla meno lakkasi kokonaan. LeafSpy paljasti, että tuossa vaiheessa kennojen välinen jännite-ero oli kasvanut 247mV:n suuruiseksi.

Auto ei suostu liikkumaan enää yhtään mihinkään. Ei edes työntämällä. Joten eiauttanu muu, kuin laittaa auto lataukseen. Ensin 8A:n latauskaapelilla, joka tuli auton mukana. Sillä otin sen verran virtaa, että sain auton liikautettua punaisen 3-vaihepistorasiani lähelle saadakseni 16A latausvirtaa. autoon.

Uuden Leafin 40 kWh ilmoitetusta akkukapasiteetista on siis käytettävissä todellisuudessa jo otsikossa mainitsemani 37,6 kWh. Tai siis ainakin minun autossani. Akun kuntoisuutta osoittava SOH-lukema on 99,4. Uskoisin tämän olevan kohtuullisen yleispätevä nyt uusille Leafeille. 

Tämä 37,6 kWh lukema on linjassa aiempien Nissan Leaf -versioiden kanssa. 24 kWh Leafin akusta oli käytettävissä noin 21 kWh ja 30 kWh Leafin akusta oli käytettävissä noin 27,5 kWh.

Mikä tämän kokeen merkitys nyt sitten on? Nyt tiedän, että voin ajaa Leafini akun niin tyhjäksi, että siinä on LeafSpyn mukaan enää 500 Wh energiaa jäljellä. Tuohon on vielä jonkinverran matkaa siitä, kun akun varaus auton mittaristossa menee viivoille nollan prosentin kohdalla. Nimittäin siitä hetkestä alkaen akusta pystyi vielä käyttämään 3 kWh:n verran energiaa. Ja jos on pakko, niin tuolla ajaa säästellen vielä 20-30 kilometrin matkan. Toisaalta energian saa loppumaan varmasti jopa alle 15 km sen jälkeen, kun prosentit ovat menneet viivoille, jos saa kulumaan esim. 20 kWh/100km vieälkin energiaa.

Ei 40 kWh Leafilla ajamista kannata tarkoituksellisesti jättää viimeisen osan, eli akun prosenttinäytön viivoile menemisen. Kuitenkin ainakin minun mahdollista toimintamatkakammoa tämä tieto hieman rauhoittaa joissain tilanteissa ja tiedänpähän ainakin mihin nyt voin luottaa Leafin akun riittävyyttä reitillä arvioidessani. 

Jos tuolla kokonaiskapasiteetilla lasketaan toimintamatkoja, niin:

  • perjantaina 6.4.2018 ajaessani rankassa räntä- ja vesisateessa navinopeutta 100 km/h moottoritietä Tampereelta kohti Helsinkiä kulutus oli noin 18,9 kWh/100km. Jolloin toimintamatka olisi ollut 198 kilometria.
  • Sunnuntaina 8.4.2018 ajoin Helsingistä  Hämeenlinnaan koko 100 km/h rajoitetetun matkan ajan tarkoin navilla tarkistettua 100 km/h ajoa. Koko tuon 100 km/h rajoitusmatkan ajalta kulutus oli 16,1 kWh/100km. Tuolla kulutuksella toimintamatka olisi ollut 233 km.
  • Koko sunnuntaisen kotimatkan kulutus laski moottoritieajosta tuntuvasti, koska Hämeenlinnasta kotiin on pääosin 80 km/h rajoitusta. Koko kotimatkan kulutus oli 15 kWh/100 km. Sillä kulutuksella toimintamatka olisi ollut noin 250 km.
  • Joten jos reitti koostuu enemmän 80 km/h alueista, niin on helppo uskoa saavutettavan kesäkelissä noin 290 km toimintamatka.
  • Sade, vastatuuli, tiellä oleva vesi tai sohjo, pakkanen ja monet muut seikat vaikuttavat sähköauton toimintamatkaan huomattavan paljon, joten yhtä oikeaa vastausta ei vieläkään toimintamatkaan ole olemassa.
  • Joissain lähteissä lupailtu 300 km ei toteudu maantieajossa ilman vahvoja säästelytoimenpiteitä. Tuo toimintamatka on kuitenkin jo niin pitkä, ettei tuollaiseen säästelyyn ole enää ainakaan itsellä koskaan tarvetta. Toisaalta en noin pitkää matkaa jaksaisikaan ajaa hitaasti ja hypermiling-periaatetta noudattaen.

Sain auton liikahtamaan seuraavan kerran vasta, kun LeafSpy väitti akussa olevan 3,9 kWh:n verran energiaa. Auton mukana tulleella 8A latauskaapelilla tuo lataus kesti vähän vajaa pari tuntia. Tai olisi auto saattanut hiukan aikaiseminkin liikahtaa, mutta ei paljoa, koska kävin kuitenkin noin 15 min välein kokeilemassa. Kun sain auton liikahtamaan 5 metriä lähemmäs seinää, niin sain sen nauttimaan 16A latausta punaiseasta kolivaiherasiasta juuri hankkimallani hienolla säädettävällä kaapelilla.

 

Lisätty 25.4.2018 lukijan kysymykseen liittyen kuva OBD-lukijan paikasta Leafissa:

 

 

 

 

 

Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista

maanantai 05.02.2018 Avainsanat: Akku , BEV , Sähköauto talvella , Sähköauton lataaminen

Olen lukenut Nisssan Sähköautoilijoiden FB-ryhmästä muutamia kertoja muiden käyttäjien kokemuksista, että Leafin DC-pikalataus hidastuu todella paljon akun ollessa pakkasella. Itse en ole koskaan kolmen talven ja noin 120 000 km aikana päässyt pikalaturille niin kylmällä akulla, että olisin päässyt tuon kokemaan. Tämä taasen johtuu siitä, että minulla auto on aina latauksessa kotona ja muuallakin pysäköitynä ollessaan. Akku lämpiää latauksen aikana ja toisaalta myös täydellä akulla lähtiessä akku ehtii maantieajon nopeuksilla lämmetä tuntuvasti ennen pikalaturin tarvetta.

Toki sen olen huomannut, että kovimmilla pakkasilla omatkin pikalataukset ovat hieman hidastuneet parhaimmista noin 40 kW lähtötehoista vajaaseen akkuun, mutta en siis niitä suurimpia lataustehon laskuja olevielä kokenut.

Niinpä päätin testata asian, kun MP2018-messuilta paluumatkalla siihen koitui oiva tilaisuus. Tämä tilaisuus taasen johtui siitä, että olin jättänyt auton Hämeenlinnan rautatieasemalle parkkiin vuorokautta aiemmin noin 50% ladatulla akulla.

Palatessani autolle akussa oli täsmälleen sama lataustaso, kuin jättäessäni auton parkkiin. Toisin kuin esimerkiksi Teslassa, niin Leafissa ei ole käytännössä lainkaan havaittavissa akun varaustason kulumista pysäköitynä ollessaan.

Mutta syvästi jäässä akut olivat autolle saapuessani. LeafSpy paljasti akkujen lämpötilaksi noin -11Cº saapuessani Tiiriön ABC:n pikalaturille. Käynnistettyäni CHAdeMO-latauksen, paljasti LeafSpy välittömästi karun totuuden. Akku latautui vain noin 1,7 kW:n teholla hetken kuluttua. Lämmityslaite sentään otti reilummin tehoa pikalaturista. Totesin lyhyen kokeilu ja dokumentointiajan jälkeen, ettei tässä ole mitään järkeä maksaa 0,20 euroa/minuutti tuolla teholla, joten siirsin auton viereisessä parkkiruudussa olevaan AC-lataustolppaan ja toistin mittauksen. Yllätykseni oli suuri, koska auton sisäinen AC-laturi toimi käytännössä täydellä 6 kW:n tehollaan. Jätin siis autoni siihen saamaan rauhassa AC-latausta ja menin syömään päivällistä ABC:lle.

Yhteenveto:

On siis tämänkin testin puitteissa täysin totta se, että Leafin pikalataaminen hidastuu merkittävästi akuston ollessa kylmä. Eikä esimerkiksi -11ºC akkuja kannata edes yrittää pikaladata. Akkuja voi lämmittää ajamalla reipasta matkavauhtia ja käyttämällä reilusti regenergointia hyväksi ennen laturille tuloa.

Näyttää olevan myös totta, että AC-lataaminen ei juurikaan hidastu akkujen kylmentyessä. Itselleni näillä ei ollut merkitystä eikä tule olemaankaan, mutta tämäkin on seikka, joka on syytä huomioida jos sähköautoa joutuu usein pitämään pysäköitynä vajaalla akulla ilman latauslaitteeseen kytkentää.

Merkille pantavaa tässäkin pakkastestissä on myös se, että minkäänlaista tehonrajoitusta en nytkään voinut havaita Leafissa akkujen kylmyyden takia, toisin kuin joistain toisista sähköautoista on voitu lukea.

Tätä testiä ei pidä yleistää kokonaisuudessaan muihin sähköautoihin kovin yleisesti, eikä edes esimerkiksi Leafin tulossa olevaan 40 kWh -malliin, mutta pidän uskottavana pikalatauksen hidastumista muillakin sähköautoilla kylmyyden johdosta.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!