Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla ajo-opetus sähköautolla

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10

sunnuntai 30.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla

Ajo-opetus Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla on hyvin miellyttävää opettajalle sekä oppijalle. Luontaista ajo-opetusta tapahtuu tyttären lukioon ajellessamme, mutta tuolla reitillä eivät useimmat ajo-opetuksen tavoitteistani täyty, joten järjestämme myös erikseen tavoitteellisia ajotunteja.

Nyt olemme keskittyneet muunmuassa seuraaviin oppiteemoihin:

  • Ajolinjat
  • Kaistanvaihdot
  • Liikenneympyrät
  • Liikennevalot
  • Moottoritiellä ajaminen
  • Sähköauton lataaminen

Ajolinjat

Ajolinjoja olemme harjoitelleet kotimme lähellä olevalla tiellä numero 3230, joka on tähän tarkoitukseen sopivan mutkainen ja kapea. Tiellä on pari kohtaa, joissa ei mahdu kohtaamaan pysähtymättä traktoria tai muuta raskaan sarjan ajoneuvoa, eikä näissä ole määritelty liikennemerkein väistämisvelvollisuutta. Kevyen liikenteen kohtaaminen näin kapeilla teillä vaatii erityistä huomiota, koska vastaantulevaa ajoneuvoa sekä kevyttä liikennettä ei mahdu kohtaamaan samaan aikaan. Pääsimmekin harjoittelmaan tätäkin tapahtumaa muutamaan otteeseen ja toteutamme sen aina osoittaen vasemmalle vilkulla aikeemme siirtyä ajokaistamme oikeasta laidasta vasemmalle ja jopa kuvitellun keskiviivan yli.

Pari kertaa tätä kapeaa tietä edes takaisin ajaen tyttäreni löysi hienosti auton sijainnin tiellä ja alkoi jo malttaa kiertää vasemmalle mutkissakin pitäen ajoneuvon kaistan oikeassa laidassa sekä oikealle mutkissa olla oikaisematta kuvitellun valkoisen viivan jatkumon yli.

Yhdellä ajotunnilla pikkuvelikin sai kyydin Sappeen rinteisiin DH-pyöräilemään.

Kaistanvaihdot ja liikenneympyrät

Liikenneympyröitä olimme harjoitelleetkin jo Kangasalan keskustassa, mutta nyt suuntasimme suuremmille ympyröille. Tähän harjoitukseen sopivia teitä ja liikenneympyröitä on tarjolla runsaasti, kun ajoimme ensin ABC Lahdesjärvelle ja siitä Ikean ohitse päästäksemme Helsinkiin johtavalle moottoritielle.

Näillä teillä on sopivan rauhallista liikennettä, mahdollisuuskia kaistanvaihtojen harjoiteluun sekä tarjolla suuria liikenneympyröitä, joissa on enemmän kuin yksi ajokaista.

Hallittu kaistan vaihtaminen on jo itsessään uudelle liikennekuljettajalle useiden keskittymistä vaativien tehtävien sarja. Ajoneuvoahan kuljetetaan oikeanpuolimmaisimmalla vapaana olevalla kaistalla, ellei perustelua syyttä muuhun ole. Nyt siis tuli ajoissa havainnoida oman tavoitesuunnan mukaisesti kaistanvaihto vasemmalle kaistalle. Peilistä katsoen löydettävä sopiva ajankohta kaistanvaihdolle, hyvissä ajoin vilkulla muulle liikenteelle aikeensa ilmoittaen sekä päätä kääntäen varmistaduttava turvallisesta kaistanvaihdosta. Kaiken tuon aikanakin ajoneuvon nopeuden sekä ajolinjan tulee säilyä turvallisena. Kaistan vaihto tehdään sopivassa hetkessä riittävän reippaasti ja matka jatkuu.

Liikenne-ympyrään saapumista ja sieltä poistumista harjoittelimme sekä vasemmalta, että oikealta kaistalta liikennesuuntien mukaisesti.

Moottoritiellä ajaminen

Ikean kulmilla pyöriessämme olikin luontevaa jatkaa harjoittelemaan moottoritieajoa. Ensimmäisenä olisi vuorossa liittyminen kiihdytyskaistaa hyödyntäen moottoritien liikennevirtaan. Ennen tätä kertasin tyttärelle hieman mikä on moottoritie ja kehoitin jatkamaan kertausta netistä teoriaa opiskellen.

Moottoritien kiihdytyskaistan lähestyessä aloitimme jo hyvissä ajoin vilkuilemaan liikenteeseen liittymiseen sopivaa rakoa. Jonoa olikin tarjolla, joten kiihdytyskaistalla napakka kiihdytys 100km/h nopeuteen, joka oli liityttävän tienkin suurin sallittu nopeus. Vilkulla aikeiden ilmaisu, reilulla päänkäännöllä varmistuminen turvallisesta siirtymästä ja liittyminen. Hienosti sujui.

Moottoritielle liityttyämme olikin heti vastassa muuttuvassa nopeusrajoitusmerkissä 120 km/h tarjolla, joten kiihdytys siihen nopeuteen koska liikennetilannekin sen salli. Nuoreltani pääsi spontaani toteamus, että tämähän on ihan hirveän kova vauhti. Totesin hänen olevan oikeassa ja siksi tätä harjoitellaankin. Auto kulkee 33 metriä joka sekunti, kun ajonopeus on 120 km/h ja ihmisen realistiset reaktioajat huomioiden täälläkin neljän sekunnin turvaväli on tärkeä muistisääntö. 

Aika pian tyttäreni huomasi, että valitettavan harvat autoilijat noudattavat turvallisia etäisyyksiä etenkin ohitusten jälkeen eteen ajaessaan. Pienimmillään väliä oli alle oman automme mitta, kun eteen pyyhälsi joku Bemarillaan. Neuvoin, että omaa vauhtia hieman kaasua keventämällä kannattaa sopeuttaa väliä ohittajaan, jos se meinaa jäädä eteen liian lähelle. Useimmiten kuitenkin ohittajilla on niin suuri ylinopeus, että välimatka kasvaa hetkessä riittäväksi.

Ajoimme moottoritietä jonkin matkaa Lempäälän Ideaparkin ohitse päästäksemme harjoittelemaan myös hitaampien ajoneuvojen ohituksia. Niitä tulkin menomatkalla kaksi ja toiset kaksi lisää paluumatkalla. 

Opastin nuortani, että moottoritiellä ajaessa kuljettajan on pidettävä katseensa todella pitkällä edessä voidakseen ennakoida tulevat tilanteet ajoissa. Silti on oltava koko ajan tarkoin tietoinen peilien vilkuilun avulla mitä tapahtuu takana sekä sivuilla.

Moottoritiellä ohittamistilanteessa on todella paljon tarkkuutta vaativia kohtia. Ensinnäkin on pystyttävä pitkälle katsoen ennakoimaan tuleva ohittamistarve, tai tehtävä päätös olla ohittamatta esimerkiksi oman lähestyvän moottoritieltä poistumisen ja vähäisen nopeuseron johdosta. Ohittaessakaan ei saa ajaa ylinopeutta.

Kerroin tyttärelleni, että moottoritiellä ohittamisen voi suorittaa vain vasemmalta puolelta ja että se alkaa peileistä sopivan ohittamiskohdan valinnalla sekä sen jälkeen vasemmalle vilkulla aikeesta ilmoittamalla. Ennen kaistan vaihtoa ehdottomasti päätä kääntämällä on varmistuttava turvallisesta kaistanvaihdosta. Vasemmalla kaistalla sitten ajetaan ohitse ja tällä kertaa sen pystyimme tekemään käyttäen suurinta sallittua ajonopeutta. Paluu omalle kaistalle tapahtuu vilkulla ajoissa ilmaisten heti, kun olemme edenneet sen verran ohitettavan edelle, ettei paluusta omalle kaistalle aiheudu vaaraa ohitettavalle. 

Liikennevalot

Päästäksemme harjoittelemaan kaistanvaihtoja sekä liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ajoa suuntasimme yhden ajotunnin Linnainmaan alueelle. Siellä on sopivan tilavia ja kohtuullista liikennettä harjoitella ensimmäistä kertaa tätä asiaa.

Liikennevaloissa ei sinsänsä ole mitään kovin ihmeellistä. Vihreilä ajetaan, keltaisille ja punaisille pysähdytään. Liikennevalo-ohjatusta risteyksestä vasemmalle käännyttäessä on kuitenkin huomioitava liikennevalon tyyppi. Jos valo on nuolivalo, ei vihreän syttyessä vasemmalle kääntyvälle ole vastaantulevaa liikennettä, mutta jos kyseessä on ns pallovalo, on vasemmalle kääntyvän muistettava väistää myös vastaantulevaa liikennettä. 

Muutamissa kohdissa pääsimme harjoittelemaan myös oikealle vihreällä valolla käännyttäessä haastavaa kohtaa, eli kevyen liikenteen, etenkin takaa tulevien polkupyörien huomiointia ja väistämistä.

Linnainmaan risteykset tarjosivat myös harjoittelijalle kokemuksia risteyksistä, joissa oikealle kääntyvää eivät liikennevalot koskekaan. Tämäkin voi olla alussa hieman hämmentävää ja silloin etenkin tulee muistaa järjestys: poliisi, liikennevalot, liikennemerkit, yleissääntö -näin menee noudattamisjärjestys ja jos meille oikealle käännyttäessä ei olekaan valo-ohjausta, meidän tulee kuitenkin huomata meitä koskeva väistämisvelvollisuudesta ilmoittava kärkikolmio.

Sähköauton pikalataamisen opettelu

Bonuksena tyttäreni ajotunti moottoritieharjoittelun päätteeksi sisälsi lounaamme aikana tapahtuvan DC-pikalatauksen Lahdesjärven ABC:lla. Varsinaista tarvetta lataukselle ei ollut, koska akussa oli vielä 50% lataustaso, mutta halusin tyttäreni tuotakin treenaavan.

Treenistä tulikin hieman turhankin autenttinen, nimittäin päätimme ensin käydä katsomassa Lempäälän Ideaparkin vieressä olevaa uutta Lidlin pikalaturia. No sehän ei ollutkaan käyttökunnossa, joten jatkoimme matkaamme Lahdesjärvelle. Lahderjärven ABC:lläkin saimme latauksen käynnistettyä vasta kun asiakaspalveluun soittomme jälkeen he olivat etänä tehneet virtakatkon laturille. Viimeaikoina olen törmännyt todella harvoin epäkuntoisiin latureihin, mutta onhan tämä edelleen sähköautoilun valitettavaa arkea sikäli, että jokainen kerta on liikaa, kun laturi ei toimikaan. No nyt onneksi siis saimme auton lataukseen ja menimme lounastamaan.

Moukkia kanssa-autoilijoita liikenteessä

Nyt olemme toisen opetettavan tyttäreni kanssa ajaneet siis kymmenen ajotuntia ja muistiini on valitettavan selkeänä taas palautunut kuinka paljon ajattelemattomia ja itsekkäitä autoilijoita Suomenkin tieliikenteessä voikaan olla.

Moottoritiellä todella holtittomia ohituksia aivan kylkeä hipoen. Yksiajorataisella tiellä keltaisella viivalla törkeitä ylinopeuksia käyttäen muuta liikennettä vastaan ohituksia ja tärkeää liikenteen vaarantamista aivan puskurissa kiinni ajaen jopa 100 km/h nopeusraoitusalueilla.

Onneksi kuitenkin suurin osa on todella fiksuja, huomaavaisia, ennakoivia sekä joustavia kuljettajia, mutta nämä toisen sorttiset sitten vaarantavat muidenkin tielläliikkujien turvallisuutta, jopa henkeä.

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3

sunnuntai 23.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla , sähköauto

Toisen ja kolmannen ajo-oppituntien oppimistavoitteina meillä oli:

  • havainnointi
  • arviointi
  • nopeuden säätely ja tilannenopeus
  • merkinannot
  • ajolinjat
  • ajovuorot
  • etäisyys muihin
  • liikenteenohjauksen noudattaminen

Kaikkia tavoitteita emme saavuttaneet edes kahdella ajotuntikerralla, koska pyrimme rajaamaan ajotuntien pituudet edelleen enintään 50 minuuttiin. Tämä on hyvä linja, koska nuori, joka pyrkii omaksumaan ajoneuvon hallintaa, sijaintia ajoradalla, muuta liikennettä sekä liikennesääntöjä joutuu keskittymään todella voimakkaasti. Vääjäämätön väsyminen jatkuvasta uuden kokemisesta ja keskittymisestä johtuen saattaisi johtaa vähintään epätoivottuihin läheltäpititilanteisiin tai pahimmillaan jopa vaaratilanteisiin. Nämä kaksi ajotuntia ajettiin siksi eri päivinäkin tällä kertaa. Myöhemmin ajotunteja voi yhdistellä useampiakin samalle päivälle, kunhan huolehditaan opettelijan riittävästä levosta tauoilla.

Liikkeelle lähtö ja edellisten oppien kertaus

Tällä kertaa ajotunti alkoi siten, että annoin nuorelleni avaimet ja pyysin kertaamaan mitä viimeksi puhuttiin hallintalaitteista ja ajoonlähdöstä. Nämä sujuivatkin hyvin. Ennen liikkeelle lähtöä vielä opastin uutena autossa hallittavana laitteena lämmityslaitteen ja ilmastoinnin säädöt. Leafissahan ei ole kovinkaan viisas tuo automaattinen ilmastoinnin hallinta, vaan kuljettajan tulee osata myös käsisäätöisesti huolehtia huurteenpoistosta.

Ajolinjat, merkinanot sekä ajovuorot

Tällä kertaa käytönnössä ensimmäisenä tuli vastaan keskustella ajoneuvon sijainnista ajoradalla. Ajoneuvoa kuljetetaan ajokaistan oikeassa laidassa, ei kuitenkaan oikealla olevan viivan yli ajaen. Heti liikkelle lähdön jälkeen tuli kuitenkin vastaan tilanne, jossa tuli huomioida kevyttä liikennettä antaen sille turvallisen tilan.

Heti ensimmäisiin risteyksiin saavuttaessa harjoiteltaviksi tuli ajoneuvon sijainti risteystä lähestyttäessä. Ensimmäinen risteys oli oikealle, joten vilkku oikealle ja ajoneuvoa ohjastettiin kaistan oikeaan reunaan. Risteystä lähestyttäessä huomioitavana oli risteävän liikenteen lisäksi kevyen liikenteen väylä. Muistutin risteyksen lähestyessä näiden huomioimisesta ja riittävästä vauhdin laskusta, jotta ehtii huomioida kaiken tarvittavan sekä reagoida tarpeen mukaan.

Ajolinja tiukasti oikealle käännyttäessä vaatii vielä treenaamista. Käännös tapahtui hiukan liian laiskasti ja palautus ajautui turhan lähelle keskiviivaa. Heti perään olikin risteyskäännös vasemmalle, jolloin vilkku ajoissa vasemmalle ja risteyksen lähestyessä ohjeistin ajamaan liikenteenjakajan tuntumaan. Nyt muun liikenteen ja oman ajovuoron havainnoinnin sekä matkan jatkumisen ohella oli huomioitava risteyksen jättövaiheen ajolinja. Liikenteenjakajan lähelle oikealle puolelle.

Nopeuden säätely, tilannenopeus sekä etäisyys muihin

Alussa oli siirtymä maaseudun maantieajoa, jossa tuli hyvin harjoiteltavaksi ajolinjan tarkkailu ja säilyttäminen. Leafin kaista-avustin ilman ProPilottiakin valvoo sekä huomauttelee reunaviivan lähestymisestä. Totesin sen olevan oikeastaan hyvä apu minun opetustyölleni, koska sen verran tiuhaan huomautuksia tuli.

Mantieajossa oli sopivaa myös opetella katseen käyttöä. Katse kauas eteen. Säännöllinen katsominen peileihin sekä myös piennaralueiden tarkkailu. Liikennemerkkien havainnointi ja lähestyvän nopeusrajoituksen ennakointi ovat myös heti alkuun opeteltavia asioita. Tilannenopeudesta keskustelimme myös, kuinka kulloinenkin vallitseva nopeusrajoitus on maksiminopeus ja kuljettajan vastuulla on sovittaa ajonopeutensa esimerkiksi keli- ja näkyvyystilanteiden mukaisesti turvalliseksi.

Etäisyyttä edessä ajavaan emme päässeet harjoittelemaan, koska 325-tiellä ajetaan yleensä reilua ylinopeutta käyttäen. Sen sijaan olimmekin pian jonon keulilla. Edessä ajavaan sanotaan olevan turvallista pitää neljän sekunnin väli ja sitä voi olla tarpeen kasvattaa esimerkiksi liukkaalla kelillä. Takana ajavien tehtävä on pitää riittävää turvaväliä edessään ajavaan, mutta kun jono takanamme kasvoi, eikä sopivaa ohitustilannetta ollut vastaantulevasta liikenteestä johtuen tarjolla, ohjeistin tytärtä antamaan tilaa siirtymällä bussipysäkille hetkeksi.

Nopeusrajoituksen muuttuessa 60:sta 80-lukemaan kehoitin tytärtä kokeilemaan kuinka auto kiihtyy painamalla vauhtipolkimen (kaasupoljin polttomoottoriautoissa) kerralla pohjaan. Tälläkin osaamisella on mielestäni arvoa, jotta pystyy hallitusti ripään kiihdyttämiseen esimerkiksi kiihdytyskaistalla. 

Liikenteenohjauksen noudattaminen ja arviointi

Matkamme suuntautui kauniin Kangasalan harjun ylitse Kangasalan keskustaan. Siellä treenasimme muutamaan kertaan liikenneympyöröissä ajamista ja ajovuoroisuuksia. Liikenteen ohjauksen noudattamisen harjoitteet vielä tällä kertaa jäivät väistämisvelvollisuuksien havainnointiin ja liikenneympyröiden ajamiseen.

Muun liikenteen arviointia ja oman toiminnan sopeuttamista päästiin harjoittelemaan stop-merkin ruuhkaiseen risteykseen pyrkiessämme sekä moottoriliikennetielle kiihdyskaistalta liittyessä.

Liikenteen ohjauksen noudattamisesta meillä jää myöhempiin ajotunteihin esimerkiksi liikennevalo-ohjatuissa risteyksissä ajaminen sekä usean kaistan risteyksissä ajaminen.

Havainnointi

Liikenteessä ajoneuvon ohjastaminen on jatkuvaa havainnointia. Opastin tytärtä toistuvasti, että hänen tulee olla koko ajan tietoinen pitkälle eteenpäin, sivuilla sekä perässä tapahtuvista liikenne-asioista. Risteyksissä havainnointi on oltava nopeaa ja oikeaa. Silti meille jo sattui läheltäpititilanne yhdessä Kangasalan keskustan riesteyksessä, kun lähtö kolmion taka risteyksestä olikin turhan hidas ja ristevältä tieltä tuleva auto joutui vuoksemme hidastamaan tuntuvasti. Tästä saimme kuulla äänimerkinantolaitteen avulla toisen autoilijan mielipiteen. Eihän siinä muuta voinut kuin mielessään kiittää, että hän pystyi reagoimaan.

Ajamisen oppiminen on treenilaji

Kun tulimme kotiin kiitin tytärtäni ja kerroin kuinka ylpeä olen hänen kyvystyään keskittyä ja oppia ajamista. Hän totesi, että onpa hyvä, kun voimme harjoitella. Jatkoi vielä, ettei millään voisi kuvitella oppivansa sillä minimi ajotuntimäärällä riittävää ajamisen varmuutta. Heitimme yläfemmat ja hän laittoi auton lataukseen.

 

 

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1

maanantai 17.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla , Leaf40kWh , Opetuslupa , sähköauto

Järjestän ajo-opetusta tyttärelleni sähköauto Nissan Leafillani. Kyseessä on täydentävää ajo-opetusta autokoulun oppimäärän lisäksi. Pyrimme pitämään ajotunnit 50 minuutin mittaisina ja opetuksellisesti sekä vaikuttavuudeltaan tavoitteellisina.

Ensimmäinen oppitunti sisälsi:

  • ajoneuvon ulkoinen tarkistus ennen ajoonlähtöä
  • ajoasennon säätäminen
  • turvavyön käyttö
  • ajoneuvon hallintalaitteet
  • ajoneuvon valot ja vilkut
  • turvallinen liikkeelle lähtö
  • ajon lopettaminen

Ajoneuvon ulkoinen tarkistus ennen ajoonlähtöä

Oppimaan innokas tytär oli avaimet saatuaan heti tarttumassa kuljettajan ovenkahvaan, mutta torppasin hänen vauhtiaan hieman. Ensin olisi opittava, että kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvonsa kunnosta ja turvallisuudesta. Siitä voi varmistautua vain tekemällä silmämääräisen tarkistuksen ennen ajoneuvoon nousua. Tarkistus piti sisällään renkaiden silmämääräisen paineen ja kulutuspinnan arvioinnin, valojen ja vilkkujen sekä rekisterilaattojen kunnon sekä sen, että mitään ei näytä epämääräiseltä tai muutoin vaaraa aiheuttavalta. Noin 30 000 kilometriä ajettu Leaf sähköauto oli erinomaisessa kunnossa odotuksieni mukaisesti.

Samalla opetin tyttärelle myös Leafin latauskaapelin vapautuksen avaimen napista painamalla, latauskaapelin irroituksen ja kaapelin laittamisen telineeseensä talon tolpassa sekä laltausuukkujen kiinnittämisen.

Vasta tämän jälkeen oli vuorossa ajoneuvoon nousu. 

Ajoasennon säätäminen

Oikea ajoasennon säätäminen on sekä mukavuus- että turvallisuusasia. Siksi oikeaoppiseen ennen ajoonlähtöä tapahtuvaan ajoasennon säätämiseen tulee tottua heti alusta alkaen. Oikea ajoasento haettiin tyttären kanssa yhdessä säätämällä istuin ensin sellaiselle etäisyydelle, että jarrun voimakkaasti pohjaan painamalla takapuoli nojaa tukevasti istuimen selkänojan alaosaan. 

Ajoasennon säätäminen jatkui seuraavaksi nojaamalla hartiat rennosti selkänojaa vasten ja asettamalla kädet suorina ranteet ratin yläosan päälle. Ratti jäi vielä liian kauaksi, koska se ulottui vain sormenpäihin, joten oli aika tehdä lisää säätöjä. Selkänojaa hiukan pystympään säätämällä tilanne korjautui, mutta ei tarpeeksi. Koska uudestakin Leafista puuttuu ratin pituussäätö, niin tyttären kanssa jouduimme tekemään kompromissin ja siirtämään istuinta vielä sentin-parin verran eteenpäin. Nyt on asento oikea ja turvallinen.

Seuraavaksi vielä tarkistimme istuimen korkeussäädön. Minua lyhyempänä tyttäreni halusi paremmin ulos nähdäkseen nostaa istuimen yläasentoon ja samalla myös polvikulma muuttui hyväksi vaikka istuin olikin nyt edelleen sen pari senttiä edenpänä.

Ratin korkeussäädön totesimme olevan kohdallaan, koska kaikki mittaristosta näkyi esteettä ja alemmaksikaan ei ollut tarvetta asettaa.

Ajoneuvoon virtojen kytkeminen käynnistämättä

Saadaksemme säädettyä peilit ja voidaksemme tarkistaa sekä opetella vielä ajoneuvon valaisimet kytkimme ajoneuvoon virrat ilman käynnistämistä. Tämäkin on opeteltava asia. Sähköauto Nissan Leafin virrat ilman käynnistämistä kytketään painamalla starttinappia keskikonsolista painamatta jarrua.

Nyt autossa on käytettävissä sähkölaitteet jonkin aikaa. Ajoasennon säätämisen kruunaa sivu- ja taustapeilien säätäminen kohdalleen. Taustapeilien sähkösäädöt siis tulivat samalla opetelluiksi ja taustapeiiä tässä autossa käännellään perinteisesti käsillä.

Autossa vielä istuessamme opettelimme ajovalojen kytkemisen päälle. Sovimme, että opetustilanteissa hän aina kytkee käsin valot päällä-asentoon ja ajon loppuessa pois päältä, vaikka autossa on täydellinen valoautomatiikka. Tämä siksi, että edelleen on paljon autoja, joissa valot pitää muistaa laittaa käsin päälle ja pois. Emme myöskääm tule käyttämään kaukovaloautomatiikkaa ajotunneilla, joten siksikin tämä käsin päälle kytkeminen on parempi vaihtoehto. 

Harjoitteimme vielä sumuvalojen kytkemisen sekä poiskytkemisen eteeen sekä taakse. Kuten myös kaukovalojen kytkemistä ja villkujen käyttöä vasemmalle ja oikealle.

Treenasimme myös tuulilasin pyyhkimen sekä lasinpesijän ja takalasin pyyhkimen käyttöä oikealla kädellä. Muutamia treenikertoja ja viikset alkoivat jo liikkua vaikka katse oli lukittuna suoraan eteenpäin kaukaisuuteen tuulilasin läpi. Hyvä.

Suoritimme vielä myös ulkoa päin auton valaisimiin tutustumisen. Miten toimivat ja missä ovat parkkivalot, päivävalot, lähivalot, kaukovalot, sumuvalot, vilkut, rekisterikilven valot ja kuinka käytetään ja miten näkyvät hätävilkut ja jarruvalot.

Turvavyön käyttö

Pienen ulkoilun jälkeen oli aika palata autoon takaisin. Jopa istuinsäätöjen säätöä tärkeämpi selkärankarutiini opeteltavaksi on turvavyön kiinnittäminen aina ennen liikkeelle lähtöä. Niin tehtiin tällä ensimmäiselläkin ajotunnilla jo ennen ajoneuvon käynnistämistä.

Hallintalaitteisiin tutustuminen

Ajoneuvon hallintalaitteisiin tutustuminen aloitettiin käynnistämällä sähköauto. Sehän tapahtuu pitämällä oikealla jalalla jarrua painettuna ja starttinappia painamalla. Tässä vaiheessa kävimme keskustelua polkimista ja jaloista. Vasenta jalkaa käytetään vain manuaalivaihteisen auton kytkimen painamiseen. Ei mihinkään muuhun. Sähköautolla ja automaattivaihteisilla autoilla yleisestikin käytetään vain oikeaa jalkaa ja kahta pojinta, joista oikeanpuoleinen on vauhtipoljin ja sen vasemmalla puolella on jarru.

Yleisesti ajoneuvoissa on seuraavaksi tutustuttavana vaihdekeppi, mutta sähköautossa voi melkein ennemmin puhua ajosuunnanvalitsimesta. Opetin, että jarrua pidetään pohjassa ja etuvasemmalla käyttämällä kytkeytyy peräytys ja mittaristoon syttyy R-kirjain merkiksi tästä. Jarrua painamalla ja takavasemmalla käyttämällä kytkeytyy eteenpäin ajo ja tästä merkiksi mittaristoon tulee D-kirjain, eli Drive. Opetin myös, että nappia painamalla kytkeytyy P-asento, joka lukitsee ajoneuvon perän ja auto pysyy paikallaan, mutta että me käytämme aina silti myös käsijarrua. Näin auto on pysäköitynä nelipyörälukossa, eikä liukkaimmallakaan kelillä lähde jyrkässäkään mäessä liukumaan. Opetin vielä myös N-asennon, eli vapaan kytkemisen pitämällä valitsintä hetken vasemmalla keskellä.

Turvallinen liikkeelle lähtö

Kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvonsa kuljettamisen turvallisuudesta kaikilta osin ja tämä on pystyttävä toteuttamaan tinkimättä heti ensisenteistä alkaen. Meidän ensimetrimme olivat peräytystä omasta pihasta tielle. Olimme jo jonkin aikaa istuneet autossa ja Leafin hatchbac-perän takaikkunasta sekä peileistä ei voi varmistua täysin, ettei auton takana ole jotain alle metrin mittaista pikkulasta liikkeelle lähtiessä. Siksi tytär kävävisi vielä kiertämässä auton ympäri ja sai vielä yhden turvavyön kiinnittämisen rutiiniharjoitteen palatessaan autoon. Sovimme myös, että emme käytä ajotunneilla hyväksi peruutuskameraa, vaan opettelemme peruuttamaan peileistä.

Sillä aikaa, kun hän kiersi auton, sain tilaisuuden poistaa käytöstä e-Pedalin. Hän ei tulisi ajotunneillani käyttämään sen lisäksi myöskän B-ajomoodia, propilottia tai adaptiivista vakionopeudensäädintä ennen ajokortin saamista. Vasta sen jälkeen perehdytän häntä näihin uusimpiin ajoavustimiin.

Autoon istuttuaan ohjeistukeni mukaan tytär jarrua painamalla käytti ajovalitsinta etuvasemmalla sekä painoi käsin sähköisen käsijarrun vapautinta ja alkoi hellittämään jarrua. Auto ei lähtenytkään ryömimään odotukseni mukaan. Unohdin vielä yhden automaattisen toiminnon, eli alamäkijarruavustimen. Siltä emme taida välttyä. Kerroin siis sen toiminnasta, että nyt pitää hiukan painaa kaasua päästäksemme liikkeelle. Painoin jo varovasti apujarrupojinta varautuen ryntäytykseen, mutta turhaan. Nätisti ja hiljaa tytär sai auton peruuttamaan ja ryömimään ohjeeni mukaan jarrua vasten.

Pihasta pois peräyttämisessä on heti tiukkeneva 180 asteen käännös vasemmalle. Ensimertreillä jo huomasin, että minun pitää selittää myös ajoneuvon liikedynamiikkaa. Kerroin ja aurinkolasikotelolla kojelaudan päällä havainnollistin, että tässäkin autossa vain etupyörät ohjaavat, eivät takapyörät. Siksi käännöksissä etupää tekee aina suuremman kaaren, kuin takapyörät. Peruuttaessa tämä tarkoittaa, että vasemmalle käännettäessä pitää muistaa varoa oikeaa etukulmaa osumasta mihinkään, koska se kiertää kauempaa.

Tämän pienen geometriaoppituntini jälkeen peräytys sujuikin kerralla aivan täydellisesti oikeaan kohtaan ajoradalla. Vilkkukin muistettiin laittaa vasemmalle ja hetkeksi pysähdyttiin miettimään, mitä kaikkea muuta liikennettä peräyttäessä pihasta ulos on huomioitava aina erittäin huolella.

Sitten ajoteillä olikin helppo laittaa jarrua painaen D-päälle ja lähteä eteenpäin. 

Ajoneuvon hallinta ensin hiljaisissa tilanteissa

Heti eteenpäin liikkumisen alettua pyysin tytärtä jarruttamaan auton pysähdyksiin. Pysäytys oli kuin seinään. Huomasin, että sen lisäksi, että olin ajatellut kertoa ajoneuvon sijainnista ajoradan oikeassa laidassa, meidän pitäisi myös harjoitella muutamalla treenillä ajoneuvon kiihdyttämistä ja hidastamista eri tehoisiin tilannetarpeisiin.

Ohjeistukseni mukaan ajolinja ajoradan oikeasta laidasta löytyi ja tästä alkaa varmasti jälleen se toistuva muistuttelu ja huomauttelu vuoroin ojaan ajamisesta ja liiallisesta vasemalle ajautumisesta, mutta nyt ajomme olisi niin lyhyt, että sitä ei vielä tulisi vastaan.

Sen sijaan ajoimme kotimme lähellä olevalle hiekkaparkkipaikalle harjoituttaakseni muutaman kerran eritehoisia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä jyrkkiä käännöksiä pysähdyksistä hallitusti lähtien. Noin viiden kerran jälkeen löytyi hyvä tuntuma jarruun sekä kaasuun. Hän pystyi hallitusti pyyntöni mukaan tekemään äkkijarrutuksen tai pehmeän pysäytyksen. Osasi kiihdyttää tasaisen dynaamisesti sekä uskalsi survaista vauhtipoljinta runsaamminkin. 

Kyseisellä parkkipaikalla oli riittävästi tilaa tehdä u-käännökset, joten niissä saatiin harjoiteltua myös ratin ja ajolinjan suhdetta käännöksissä. Ensin käännösten alkuvaiheen ratinkäännöt olivat ponnettoman hitaita ja kädet meinasivat mennä ristiin. Vastaavasti palautukset meinasivat venyä ylikäännösten puolelle. Muutamien kierrosten jälkeen kuitenkin kädetkin alkoivat ratilla pyöriä sujuvasti ja alkukäännös oli riittävän rivakka ja palautuksenkin oikea-aikaisuus alkoi löytyä.

Oli aika todeta ensimmäisen ajo-oppitunnin lähestyvän loppuaan ja jäljellä oli enää kotiin ajelu lyhyen kotikorttelin verran ja ajoneuvon pysäköinti.

Ajoneuvon pysäköinti

Ajotunnin viimeiset asiat olivatkin pysäköintiä kotipihaan. Ensin auto tuli osata ajaa riittävän lähelle kodin seinää. Sitten P-päälle ja käsijarru päälle. Virtanapista auto sammuksiin, valot pois. Tai siis todellisuudessa tässä autossa automaattiasennolle. Sitten vasta turvavyö auki, latausluukun avaus ja ajoneuvosta poistuminen.

Vielä auto lataukseen ja lämpimät kiitoshalaukset ihanalle ajo-oppilaalleni. Tästä tulee taas ihana vuosi :-)

Ajo-opetusta sähköautolla

maanantai 17.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla , Leaf40kWh , Opetuslupa , sähköauto

Ajokorttilaki uudistui vuonna 2018 ja se toi merkittäviä muutoksia ajokortin suorittamiseen. Ensinnäkin minimi teoria- sekä ajo-opetustuntien määrä laski merkittävästi, josta johtuen autokoulussa ajokortin suorittamisen hinta laski tuntuvasti. Toisaalta ajo-opetusluvan saa jo 16-vuotiaana. Ajokokokeeseen pääseee edelleen vasta 18-vuotta täytettyään. Samalla myös ajo-opetusluvan hakeminen sekä ajo-opetuksen aloittaminen tehtiin helpommaksi.

Tästä alkaa Sähköautoileva motoristi blogissa hieman erilainen tarinoiden sivujuonne. Tulen jatkossakin pääsääntöisesti kirjoittelemaan sähköautojen koeajoista ja omista kokemuksistani, mutta tämä uusi sivujuonne tulee kertomaan ajo-opetustilanteistamme. Toki blogini aihepiirissä edelleen ollaan vahvasti, koska ajo-opetus tapahtuu sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla.

Ajo-opetusluvan hakeminen

Uuden ajokorttilain myötä ajo-opetusluvan hakemiseen kului aikaani Hervannan Ajovarmassa ehkä noin viisi minuuttia, kun täytin yhden ainoan ja hyvin yksinkertaisen A4-lomakkeen. Vaikein kohta siinä oli tyttäreni henkilötunnuksen loppuosan muistaminen. Täytetty lappu vain luukulle sekä 30 euron maksu ja sitten viikon kuluttua kotiin tuli postin tuomana ajo-opetuslupapaperi. Saatekirjeessä ohjeistettiin ajo-opeutuksen järjestäjää allekirjoittamaan lomakkeen sekä pitämään sen aina mukana opetustilanteissa.

Ajo-opetusajoneuvon valmistelu

Ajoneuvon opetuspoljinta, eli apukuskinpuolen lisäjärrupoljinta ei enää tarvitse muutoskatsastaa. Asentelin esikoistyttären opetuksesta asti, eli nelisen vuotta varastoituna olleen opetuspolkimen Leafiini. Asennus oli perin yksinkertaista. Jarrupoljin oli valmiiksi jo edelliseen autoon asennuksen yhteydessä pultattu tukevaan vanerilevyyn kiinni ja siinä on vaijerikin valmiina. Muotoilin vanerilevyn Leafin apukuskin jalkatilaan sopivaksi ja kiinnitin koko paketin apukuljettajan istuimen etummaisten kiinnityspulttien alle tulevilla metallivevyillä paikoilleen. Vaijerin asettelin kulkemaan keskikonsolin ulkoneman alapuolelta. Keskikonsolin näytön ulkoneman yli sai sujuvasti pujotettua narun, joka pitää vaijerin tukevasti paikoillaan.

Vaijerin toisen pään kiinnitin tulipeltiin, vai mikä rintapelti se nyt sitten näissä sähköautoissa onkaan nimeltään. Leafistakin löytyi sopivasti ylipitkä ruuvinpää vapaana rintapellistä ja pulttasin kulmarautaa hyväksikäyttäen vaijerin siihen kiinni. Lopuksi kiinnitin vaijerin jarrupolkimen ympärille kiinnikkeillään sekä pulteillaan. 

Lisäpeili sekä opetuskolmiokin olivat tallessa varastossa, joten paketti olikin valmis yhteensä 30 euron lupakuluilla. Ei paha. Kuten aina, on opetuspolkimesta lievä haitta kartturin jalkatilassa, mutta kyllä sinne silti kaikkien jalat ovat mahtuneet.

Yhdistelmä autokoulua ja täydentävää ajo-opetusta

Tyttäreni ilmoittautui kuitenkin pyynnöstäni aivan normaalisti Järvikulman autokoulun Kangasalan toimipisteeseen ajokortin suorittajaksi. Alunperin ajatukseni oli, että nyt uusilla autokoulun hinnoilla olen valmis kustantamaan tyttäreni autokoulun. Aika yleiseltä näyttäisi, että autokoulussa ensimmäistä ajokorttiaan suorittavalle B-ajokortin hinta toteutuu noin tuhannen euron suuruiseksi. Tuolla edullisimmalla hinnalla ei kuitenkaan saa kuin:

  • turvallisuuskoulutus 4 teoriatuntia (á 45 min) = EAS, ei voi korvata ajo-opetusluvalla
  • 10 ajotuntia (á 50 min) = voi korvata ajo-opetusluvalla ajamalla
  • riskientunnistamiskoulutus sis. 4 teoriatuntia (á 45 min), ja 4 ajotuntia (á 50 min), pimeän koulutuksen simulaattorilla sekä liukasratakoulutuksen. = ei voi korvata ajo-opetusluvalla

Ensinnäkin pidän näitä minimiopetusmääriä kovin alhaisina ensimmäistä liikennekorttiaan suorittavalle, joten on varsin todennäköistä, että lisäopetustunneille olisi tarvetta. Tämä nostaisi ajokortin kokonaishintaa korkeammalle. Toisaalta tykkäsimme kovasti esikoistyttäreni ajo-opetuksesta ja haluan tarjota samoja yhdessäolemisen hetkiä toisellekin tyttärelleni sekä itselleni hänen aikuisuuden kynnyksellä. Varmasti ikimuistoinen on esikoistyttäreni kommentti yhden ajotunnin jälkeen: "isä tämä ajo-opettelu sun kanssa on tosi kivaa". Isähän suli aivan täysin.

Tulemme varmuudella ajamaan todella paljon tämänkin lukio-tyttärini kanssa ja samalla pystyn varmasti vähentämään nuoren stressiä ajokortin suorittamisesta. Hiukan harmillisesti siis tytärtäni tuo 16-vuoden aloitus ei hyödyttänyt lainkaan, koska hän täytti juuri 17, kun laki astui voimaan.

EAS, eli turvallisuuskoulutus 

EAS, eli turvallisuuskoulutus on siis oltava suoritettuna hyväksytysti ennen ajo-opetusluvalla ajamisen aloittamista. Tästä on oltava liikenne-opettajan allekirjoittama todistus autossa. Tätä EAS, eli turvallisuuskoulutusta ei siis voi opettaa opetusluvalla.  Kun EAS-todistus sekä viranomaisten hyväksymä ja allekirjoittamani opetuslupa olivat autossani, voimme aloittaa oppitunnit. Taidan käyttää opetuksen tukena lähinnä itselleni esikoistyttäreltäni jäänyttä Autoliiton Startti-oppikirjaa. Siinä on olennaislta osin asiat edelleen voimassa.

 

Ensimmäinen ajo-oppitunti Leafilla

Toinen ja kolmas ajo-oppitunti Leafilla

4.-10. ajotunnit

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!