Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla Sähköauto talvella

Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta

perjantai 14.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella

Mikä olisi helpointa ja sangen edullista työmatka-ajoa vähän pidemmällekin? Miten olisi lähteä aamulla kotoa sähköautolla akku täynnä, käydä heittämässä 340 kilometrin työmatka ja palata kotiin ja laittaa auto latautumaan omaan kiinteään latauslaitteeseen yhdellä kädenliikkeellä? Hyundai Kona Electricillä tuokin onnistuu.

Tein 12.12.2018 päivän työkeikan kotoa Helsinkiin ja takaisin, yhteensä 340 kilometriä tekemättä koko päivän aikana yhtään välilatausta. Molemmissa päissä lähdöt tapahtuivat kylmällä autolla ilman esilämmitystä. Molempiin suuntiin ajoin koko matkat noudattaen navigaattorilla tarkistettuja sallittuja nopeuksia, paitsi Helsingin päässä ruuhkan hiukan hidastamana. Lämmityslaite oli asetettu 20,5C pyyntiin automaattiasetuksella ja tällä kertaa oli käytössä Driver only -toiminto koska olin matkassa yksin.

Menomatkalla kertyi matkamittariin 169,2 kilometriä ja keskikulutus oli perille päästyäni 15,4 kWh/100 km. Kotimatkalla kertyi 169,4 kilometriä ja kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Yhteensä siis matkaa kertyi 338,6 kilometriä ja energiaa kului 54,7 kWh, joten keskikulutus toteutui 16,2 kWh/100km.

Kotiin palatessa kello 17.00 auton akussa oli vielä 12% sähköä ja toimintamatka-arvion mukaan sillä olisi ajanut vielä 45 kilometriä. Ja kävinkin pikaisen päivällistämisen ja lyhyen kotilatauksen jälkeen vielä hakemassa tyttäreni Kangasalan keskustasta, jossa kertyi sen verran lisää ajoa, että koko päivän ajoiksi ilman välilatauksia muodostui neljällä kylmälähdöllä 372 kilometriä tuolla yhdellä lyhyellä välilatauksella. Koko päivän kulutus toteutui 16,9 kWh/100km. Nyt kotiin saapuessa akku oli kieltämättä melko tyhjä ja toimintamatkaa auto ennusti enää noin 20 kilometriä.

Illalla laitoin auton kotona latautumaan 20A:n latausvirralla, eli 4,6 kW:n teholla. Aamulla lähdin jälleen ajamaan Vantaalle Konalla kello 6.36 ja akussa oli virtaa tarjolla 335 kilometrin ajoja varten. Vaikka akku ei siis ollut 100% täynnä, sillä ei olliut mitään merkitystä, koska aamun ajot olivat vain noin 170 kilometriä. 

Sähköautossa yhä vieläkin monille käyttäjille olennainen seikka hankintapäätöstä miettiessä on toimintamatkan soveltuvuus omaan käyttöön. Pitkä toimintamatka ei ole kiinni pelkästään isommasta akusta, vaan siinä auttaa myös alhainen kulutus. Hyundain erinomaisin ominaisuus on sen pieni kulutus ja tämä toteutuu Ioniq Electricissa sekä Kona Electricissä. Pieni kulutus myös nopeuttaa seuraavaan matkaan tarvittavan energian latausta tai vaihtoehtoisesti mahdollistaa pienemmän latausvirran käyttämisen. 

Konassa siis yhdistyy erinomainen energiatehokkuus 64 kWh:n akkuun, joten toimintamatka tarjoaa mahdollisuuksia yhä useammalle erittäin helppoon autoiluun.

Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa

sunnuntai 09.12.2018 Avainsanat: BEV , Hyundai , Kona , sähköauto , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Ajoin Hyundai Kona Electric -sähköautolla 408 kilometriä Vantaalta Viitasaarelle mökkeilemään. Lue matkatarina täältä. Nyt oli vuorossa kotiin Kangasalle paluu mökiltä, eli 285 kilometrin matka-ajo. Tiesin jo valmiiksi, että 64 kWh akulla tuossa ei ole mitään ihmeellistä, vain ajoa.

Periaatteessa siis tämä matkatarina sähköautolla ajosta olisi ollut tosi lyhyt: "lähdin matkaan, ajoin perille ja laitoin auton kotona latautumaan". Koska ajokeli poikkesi niin oleellisesti menomatksta, niin päätin kuitenkin kirjoitan lyhyen tarinan tästäkin matkasta.

94% ladatulla akulla lähtö mökiltä

Kona oli ollut mökillä saamassa 10A:n, eli 2,3 kW:n tehoista latausta ja akku oli lähdön hetkellä Lauantai iltana 94% täynnä. Olisin voinut ladata akun myös täyteen asti 16A:n latausvirtaa käyttäen jo huomattavasti ennen lähtöämme, mutta annoin auton olla tuolla pienemmällä latausvirralla, koska tiesin vajaankin akun riittävän helposti kotiin asti.

Matkaan lähdettiin samoilla asetuksilla, kuin oli ollut tulomatkallakin. Eco-ajoasetus, lämmitys 20C automaattiasennossa ja akuston talviasetus poistettuna käytöstä, koska akku ei ehdi missään vaiheessa kuitenkaan jäähtyä.

Talviajokeli raskaimmasta päästä sähköautolle

Tällä kertaa ajokeli oli hyvin raskas sähköautolle. Lunta pyrytti puuskittaisessa vastatuulessa, lämpötila oli nollan vaiheilla ja lumi suli sohjoksi tielle. Ja tätä keliä riitti koko matkan, mutta etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Joustan kautta kotiin oli eritysen raskasta. Tie niin paksussa sohjossa, että monin paikoin oli hiljennettävä vauhtia tuntuvasti turvallisen ajon varmistamiseksi.

Koko matkalla keli oli sen verran haastava, että reitillä näkyi useampiakin autoja tienposkessa, kaiteessa ja yhden kerran poliisikin oli liikennettä ohjaamassa. Me pääsimme kuitenkin ajamaan tavoitereittiämme perille asti pienistä viivytyksistä huolimatta.

Hyundai Kona Electricin ajo-ominaisuudet sohjokelissä

Suunnilleen Jyväskylään asti pystyimme pitämään lähes normaalit liikennenopeudet, koska sohjo ei ollut vielä niin pehmeää ja auto ohjautui normaalisti ja oli muutonkin hallittavissa turvallisen tuntuisesti. Oikeastaan missään vaiheessa ei kaista-avustimesta ollut apua, koska mitään kaistamerkintöjä ei näkynyt. Adaptiivinen vakionpeussäädin kuitenkin toimi Jämsään asti, kunnes pysäköin auton hetkeksi tiensivuun ja puhdistin lumiharjalla auton keulaa. Tuon jälkeen vakionopeussäädin jälleen toimi. Luistonoesto reagoi vakionopeussäätimen sammuttamalla niin nopeasti, että sitä uskalsi käyttää sohjossakin ajaessa.

Sitten Jyväskylän jälkeen ja etenkin viimeiset 80 kilometriä Jämsästä Kuhmoisten kautta kotiin asti oli sohjoa jo niin paljon, että vahtia piti laskea. Syvässä sohjossa Kona eteni mielestäni aivan tyypillisen etuvetoisen auton tavoin. Sohjoa oli jo niin paljon, että auto nousi helposti sohjoliirtoon. Silloin ohjatuvuus ja hidastuvuus ovat todella heikkoja. Auto kuitenkin varoitti loogisen tuntuisesti orastavaan luistoon ja vauhtipolkimen nosto aiheutti viipymätä regeneroinnin kautta hidastuvuuden alun. Regenertointi osasi huomioida myös kitkan, eikä missään vaiheessa tuntunut riskiä, että se lukitsisi etupyöriä. Luistoissa auto tuntui käyttäytyvän ennemmin puskevasti kuin yliohjautuvasti, joka on hyvä ominaisuus yhtään kokemattomammille liukkaankelin kuljettajille. Ajovakauden hallinta ja luistonesto tekivät työtään melkoisen huomaamattomasti ja turhaan itsestään meteliä pitämättä.

Jämsästä Kuhmoisiin ja siitä kotiin matka-ajonopeuden pudottamisen lisäksi vastaantulijoiden kohdalla hidastin nopeuttani hieman, koska en voinut luottaa vastaantulijoiden hallitsevan ajoneuvojaan. Pienikin vauhdin pudotus mahdollisen törmäysriskin uhatessa pienentää tuntuvasti loukkaantumisriskiä. Hidastetusta vauhdista huolimatta saavutin yhden itseäni hitaamman auton, joka väistyi melkein heti levikkeelle päästäen minut ohitse. Itse taasen päästin yhden nopeammin ajavan vuorostaan ohitse. Pääosin ilmeisesti muutkin olivat todenneet kaahailun olevan turhaa. 

Kulutus nousee raskaassa kelissä

Akku olisi raskaasta kelistäkin huolimatta riittänyt erittäin hyvin koko 285 kilometrin matkaan ilman yhtään välilatausta. Jämsän Patalahden lähestyessä pienen poliisien liikenteen ohjauksen aiheuttaman viivästyksen jälkeen oli meillä matkailijoilla jo niin kova tauon tarve, että pysähdyin Patikselle. Ostin mukaan kahvin, vichyä ja kävin vessassa. Otin tuon aikaa myös pikalatausta ihan vain muodon vuoksi. Kuuden minuutin tauon aikana akkuun ehti kertyä 4,6 kWh lisää energiaa.

Onnistunutta latausta kuitenkin edelsi aikamoinen yllätys ja taisto. Siitä kirjoitan pian tarkemmin erillisesssä tarinassa, koska tuo ongelma ei sinänsä liity tähän mökkimatkaan mitenkään. Olisin tosiaan päässyt perille hyvin ilman välilatausta. Halusin vain selvittää, että onnistunko ongelmasta huolimatta lataamaan.

Perillä kotona 285 kilometriä myöhemmin ajotietokone kertoi keskikulutuksen olevan 18,1 kWh/100km. Eli aika paljon enemmän kuin mökille mennessä toteutunut 15,8 kWh/100km. Tuolla raskaamman kelin kulutuksella toimintamatkaksi olisi toteutunut noin 350 kilometriä. 

Yhteenveto

Hyundai Kona Electricin toimintamatka 64 kWh akulla riittäisi minulle kaikkiin omiin tarpeisiini hyvin. Pisin matka, jota ajan on tämä mökkimatka. Raskaallakin talvikelillä jäi vielä runsaasti pelivaraa akkuun.

Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän

torstai 29.03.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Nissan , Sähköauto talvella , sähköautomatkailu

Miten uusi 40 kWh akulla varustettu Nissan Leaf toimii mökkimatkailussa? Ajoin oman 280 mökkimatkani pääsiäisenä 2018 ensimmäisen kerran uudella Leafillani. Tässä tarinassa on kokemukset tuolta matkalta.

Lähtö kotoa 99% ladatulla akulla kello 15.40 

Auton akku oli päivän edellisistä ajoista 99% tasolle latautunut ja LeafSpy kertoi energiaa olevan akussa 37,5 kWh:n verran. Liikkeelle päästiin kauniissa aurinkoisessa noin +2ºC talvikelissä matkamittarin näyttäessä 1314 km lukemaa. Auton akun SOH99,46 kertoo, että akku on tietenkin vielä uudenveroisessa kunnossa.

Tarkoitus oli ajaa ensin Jyväskylään Kivääritehtaankadulle pikalataaaman. Tämän ensimmäisen etapin pituus on noin 150 km ja reitillä olisi tarjolla pikalatausta myös Jämsässä. Nyt kuitenkaan ei ollut tarvetta välillä lataamiseen toisin kuin edellisellä 24 kWh Leafillani olisi ollut.

Nissan Leaf 2018 matkailukäytössä

Nissan Leaf on pidemmälläkin matkalla ajo-ominaisuuksiltaan ihan ok. Aiemmin koeajamistani sähköautoista Tesla pesee Leafin ylivoimaisesti mukavuudessaan. e-Golfin jämäkkä ja tarkka ajettavuus myös ovat minun makuuni Leafia parempia seikkoja. Sen sijaan itse pidän Leafia parempana ajettavana kuin Ioniqia, mutta ero on hiuksenhieno. Zoe itse arvioisin hieman vielä heikommaksi. Itse saan kaikissa näissä autoissa hyvän ajoasennon ja kuskin paikalla viihtyy pitkään.

Ajan alumatkan 325-tietä käyttäen tarkoin suurimpia sallituja nopeuksia navigaattorista tarkistaen ja se on hiljaisesta liikenteestä johtuen täysin mahdollista. Leafin mittarivirhe on edelleen suuri, siksi ajan 80 km/h alueella 89 km/h mittarinopeutta. Uuen Leafin vakionopeussäädin pitää todella tarkoin pyydetyn nopeuden ylä- ja alamäissäkin. Hieman taloudellisempaahan olisi ajaa ilman vakkaria, mutta en jaksa enää sellaisia kikkaillla, koska ei ole mitään pakottavaa tarvetta säästellä.

Alkumatka 325-tiellä on pääteitä hieman pienempää ja mutkaisempaa Kuhmoisiin asti. Tuolla tiellä Leafin ProPilot ei kovin tiuhaan edes yritä ottaa ohjausta haltuunsa, mutta kaistavahti varoittelee toistuvasti, kun joudun huonokuntosella tiellä väistelemään lumipolanteita ja suuria lätäköitä vastaanutulijan kaistallekin asti. Tuo kaistavahti on kyllä hyvä lisä uuteen Leafiin.

Lämmityslaite tekee sisälle mukavan tasaisen lämmön automaattiasennollakin, mutta pikkuakkuisella Leafilla muutaman vuoden ajaneena ei tee mieli antaa lämmityksen tuhlata energiaa automaattiasennolla. Nimittäin automaattiasennolla lämmitin haukkaa noin 750-1000 W:n tehoa, mutta kun asetan puhalluksen käsin ykkösasennolle, niin lämmitin ottaa noin 400-500 W:n tehoa ja se riittää pitämään täydet mukavuuslämmöt autossa ja ikkunat huurteettomina.

Kuhmoisten jälkeen, kun matkamittariin oli kertynyt 62 kilometriä lisää, oli akussa 28 kWh:n verran energiaa jäljellä, eli saman verran, kuin on täyteen ladattuina 30 kWh Leafissa tai Hyundai Ioniqissa. 

 

Kauniissa auringonpaisteessa ajellessa en pääse nauttimaan vielä erittäin hyvin toimivasta Leafin ajovaloautomatiikasta tai erittäin hyvin valaisevista LED-ajovaloista. Mutta uuden Leafin hiljaisuudesta kitkarenkailla maantieajossa kyllä nautin. Matkan tekeminen Leafilla on suorastaan mukavaa.

Seuraavaksi matkamittariin kerryttyä 96 km verran lähdöstä ohitin hymyillen Jämsän ja akussa oli vielä energiaa jäljellä 22,9 kWh, eli enemmän kuin edellisessä Leafissani oli täynnäkään. Ja sillä olisi ollut aivan ehdoton pysähdys Jämsässä välilataukselle. Nyt jatkoin matkaani kohti Jyväskylää pysähtymättä.

Jämsän jälkeen 9-tie ruuhkautuu ja matkavauhti vaihtelee 70 km/h ja 100 km/h välillä. Uuden Leafin adaptiivinen vakkari osoittaa tässä ruuhka-ajossa erinomaisen ja pehmeän joustavan toimintansa. Onhan tuo mukava ja jo onneksi erittäin paljon yleistynyt varuste kaikissa auotoissa.

Jyväskylässä kello 17.40 pikalataus

Jyväskylän Kivääritehtaankadulle saapuessa matkamittariin oli tullut 153 km lisää lähdöstä. Akussa oli LeafSpyn mukaan 13,9 kWh enrgiaa ja mittaristo näytti kulutukseksi 15 kWh/100 km. LeafSpyn mukaan energiaa oli kulunut 23,6 kWh:n verran. Siitä laskien kulutus olisi ollut 15,4 kWh/100km, joten hyvin on linjassa auton mittariston näyttämän kanssa.

Pikaturilla oli saapuessani toinen uusi Nissan Leaf 40 kWh -sähköauto. Ajan sen viereen ja huomaan pikalaturin näytöstä että hänellä on jo yli 90% lataustaso ja samalla kun nousen autosta vapauttaa edellinen lataaja Leafinsa minulle. Morjenstamme ja vaihdamme muutaman sanan samalla kun laitan oman Leafini lataukseen. Käynnistän latauksen Virtapisteen RFID-kortilla ja jälleen kerran tämä tutuksi käynyt Kivääritehtaankadun pikalaturi lähtee heti toimintaan. Tässä kohdalla kuitenkin nettoutui jälleen se yksi toistuvasti antamani vastaus ihnmiselle heidän kysyessään sähköautoista. Sanon sähköautoa harkitsevalle ihmiselle aina, että tarkista akun kapasiteetin riittäminen kaikissa arjen ajoissasi pitkällä koeajolla. Tarkista myös, että säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummola matkat tai vastaavat menevät joko ilman välilatausta tai enintään yhdellä välilatauksella. Siinä yhdessäkin välilatauksessa varmistu, että koko matkaseurue oikeasti hyväksyy ja kestää sen hiukan pidemmän pysähdyksen. On otettava myös huomioon tulevaisuudessa hetkittäin hieman kasvava riski pikalaturin olemiseen varattuna sille saapuessasi. Uskon ja todella ainakin toivon, että pikalatureiden vikatilanteet ovat kohta taaksejäänyttä elämää.

Pikalatailun aikana käyn ostamassa vieressä olevalta Nesteeltä loppumatkaksi juomista ja makeisia sekä hoidan tarpeenmukaisen vessapistytymisen. Samalla pesen Nesteen lasinpesupalvelua hyväksi käyttäen Leafini lamput. Huomaan nyt että tässä uudessa Leafissani ei ole lampunpesimiä lainkaan. Olisin kyllä voinut nekin haluta. 

Pikalatasin 31 minuutin ajan ja Virtapisteen tekstiviesti kertoi energiaa kuluneen 18,3 kWh:n verran. Hintaa lataukselle muodostui 6 euron verran. LeafSpy kertoi akussa olevan latauksen lopussa energiaa 30,1 kWh. Virtapisteen hieman suurempi energian kulutus selittyy sillä, että autossa oli lämmitys päällä koko pikalatauksen ajan.

Mökillä perillä kello 20.12

Pysähdyimme vielä Viitasaaren S-markettiin ja ABC:lle ostoksille, mutta sähköä emme täälläkään tarvinneet. Eipä täällä kylläkään julkista latausta tarjolla olisi ollutkaan. Perillä mökillä kohtasin jälleen kerran uuden Leafin ristiriitaisuuden akun varaustilan näytössä. Auton mittariston mukaan akussa oli 11% energiaa ja LeafSpy kertoi sitä olevan vielä 8,4 kWh:n verran. Auton mittariston mukaan toimintamatkaa olisi ollut vielä jäljellä 30 km verran. Koko matkan kulutukseksi auton mittaristo näytti 15,5 kWh/100km.

Tuo outo ristiriitaisuus pitää kyllä selvittää lähiaikoina ajamalla akku tyhjäksi asti. Nyt jätin auton latautumaan 8A pistorasiakaapelilla ja menin saunaan.

Hintaahan tälle 285 km matkalle kertyi alle yhdeksän euroa

Viitasaarella kauppapysähdyksen tuomien mutkin johdosta kokonaismatkaksi kertyi 285 km.

Koko tämän mökimatkan kulut ovat hieman alle yhdeksän euroa. Pikalataus Jyväskylässä maksoi 6 euroa ja loppulatauksen arvoksi muodostuu sähkön myynti, siirto ja verot huomioituna noin kolme euroa. Pikkuakkuisiin sähköautoihin tässä tulee jo suhteelisesti tarkastellen iso ero. Leafissa eroa korostaa nimenomaan latauksen hidastuminen akun täyttyessä, nimittäin pikalaturit on hinnoiteltu aikaerusteisesti. Ei tuo alle 3,15 euroa/100 km ole paha hinta autolla matkailusta. Toki jos akku olisi 60kWh, niin tämäkin matka olisi maksanut vain kotilatauksen verran, eli noin 1,50 euroa/100km.

Aamulla auto on 66% latauksessa

Aamupalalla vähän ennen kello yhdeksää katson Nissan EV -kännykkäsovelluksella, että auton akku on 66% latauksessa ja että silä pääsisi 166 km matkan. Eli pääsisin nyt jo takaisin Jyväskylään pikalaturille asti.

Eli kyllä tuo auton mukana tuleva 8A latauskaapelilla tapahtuva pistorasialataaminen on kovin hidasta, mutta missään tilanteessa se ei ole ainakaan minun mökkimatkailuni tai muunkaan käytön rajoitteena. Jos jokin äkillinen lähtö olisikin tullut mökille päästyäni, olisi akku vielä silloinkin riittänyt ajaa Pihtiputaan pikalaturille. 

Silti olen jo alkanut muodostaa päätöstäni. Nimittäin uuden Leafin latausliitin on Type2, kun taasen vanhassa oli Type1 ja kotilatauslaitteeni on vaustettu kiinteällä Type1-kaapelilla. Päätin malttaa muutaman viikon auton saatuani ja miettiä rauhassa miten ratkaisen uuden Leafini latauksen. Nyt alkaa muodostua päätös. Pyydän sähkömiestä vaihtamaan kotilatauslaitteeni "pistoolin" Type2:seksi ja investoin säädettävään punaisestta voimavirtapistokkeesta virtansa ottavaan säädettävään matkalatauskaapeliin. Vaikka tuolle nopeammalle lataukselle ei tunnu tarvetta isomman akun suoman joustavuuden takia olevankaan, niin siinä on jokin sellainen henkinen juttu, joka saa vain haluamaan latauksen kotona ja mökillä hiukan nopeammaksi. Ja onhan se kotona 10A:sta 20A:n latausvirtaan valtava ero, tuplanopeus ja mökilläkin pystyn aivan huoletta ottamaan 16A suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta voimavirtapistorasiasta.

Paluumatka alkoi lauantaina 31.3.2018 kello 15.03

Paluumatkalle lähdettiin jälleen mitä kauneimmassa talvikelissä. Aurinko paistoi ja lämpömittari näytti yhtä astetta plussaa. Auton mittaristo näytti 100% latausta ja LeafSpy juorusi akussa olevan 37,7 kWh energiaa. Akkujen lämmöt olivat lähtiessä -1,7ºC ja-3,6ºC välillä ja autossa sisällä oli mukavan lämmintä esilämityksen johdosta. Matkamittarissa oli 1698 km lukema.

Nokka siis kohti Jämsän Teboil Patalahtea, jossa päivällistäisimme ja lataisimme auton. Matka sujui aivan normaalia maantienopeutta käyttäen vakkarilla ja autossa oli mukavan lämmintä.  Valitettavasti tai ehkä onneksi tuolta väliltä ei ole mitään olennaista dokumentoitavaa. Ainoastaan vain ajamista ja matkustamista.

Teboil Patalahti Jämsässä kello 17.27

Patalahden Teboilille saavuimme siis suoraan mökiltä ajaen. Mittarissa luki nyt 1884 km lukema, joten matkaa oli kertynyt 186 kilometriä. Toimintamatkan arvio oli Teboilille tullessa 34 km ja auton näyttö väitti akussa olevan 11% jäljellä. Toisaalta jälleen LeafSpy juorusi siellä olevan 8,2 kWh energiaa jäljellä. Eli tuo outo ristiriita akun varauksen alapäässä on minulla vieläkin selvittämättä. Jos oletetaan, että toimintamatkan näyttö olisi loppumatkankin toteutunut, niin toimintamatkaksi tällä matkalla olisi toteutunut 220 km. Ja kun tapoihini kuuluu kirjoittaa rehellisesti, niin olen hieman pettynyt tuohon toimintamatkaan.

Auton mittaristo näytti Teboilille saapuessa 15,4 kWh/100 km lukemaa. LeafSpyn mukaan energiaa välillä kului 29,5 kWh, eli siitä laskien kulutus olisi ollut 15,8 kWh/100 km. Eli siis LeafSpyn mukaan kuluunut energia ja kulutus ovat linjassa. Jos akun 40 kWh:sta olisi todellisuudessa käytetävissä 35 kWh, niin kulutuslukema täsmäisi. Silloin tosin akun alapäästä olisi varattu 2,7 kWh käyttämättömissä olevaksi, koska yläpäästä on varattu noin 2,3kWh. Tuo olisi dramaattisesti isompi varauksen alapään käyttämättä jätetty osuus, kuin oli 24 tai 30 kWh Leafeissa. Niissä ajo loppui kun akussa oli 300 Wh energiaa jäljellä. Nyt pitää pian saada testi tehtyä ajamalla akku tyhjäksi asti.

LeafSpy kertoi myös, että akkujen lämmöt olivat nousseet 14,6 ja 17,2 asteen välille. Pohdin latausta käynnistäessäni, että mahtaako Leaf ottaa alle 20 asteisiin akkuihin täyttä lataustehoa. 

Jätin kännykkäni autoon dokumentoimaan lataustapahtumaa ja päivällistimme Teboililla runsaasta Pääsiäisbuffettarjonnasta niin kauan, että auto ehti olla latauksessa 36 minuutin ajan. Tuossa ajassa akkuun ehti rynniä 24,1 kWh lisää energiaa eli runsaasti enemmän kuin edes olisimme tarvinneet. Olkoon sitten siellä, onpahan akku aamulla Sappeen rinteisiin lähtiessä hiukan täydempi hitaan 8A kotilataamisen jäljiltä.

Akkujen lämmöt nousivat jo yhdellä pikalatauksella reippaasti päätyen 32,8 ja 38 asteen välille. Latausteho osoitti tälle 40 kWh Leafille sopivan lämpimiin akkuihin jo tyypilliseksi muodostuvaa käyrää. Alku lähti liikkeelle 40 kW:n teholla ja teho nousi tasaisesti saavuttaen 45 kW:n tehon, mutta sitten vähän ennen kuin akku saavuttaa 60% lataustason alkaa latausteho nopeasti laskea. Lopettaessani latauksen vähän alle 80% tasolla oli latausteho 27,6 kW:ia. Sekin on edelleen vanhaan 24 kWh:n Leafiin verrattuna erinomainen teho, mutta häviää siis tosiaan Ioniqille todella rajusti.

Kotimatkan toinen ja viimeinen osuus alkoi kello 18.05

Jäljellä oli enää 90 km siirtymä kotiin, joten ladattu auton mittariston mukainen 76% akun varaustaso riittäisi kovasti kotiin asti jälleen ilman pienintäkään erillistä huomiointia tai jännnitystä. Vain aivan noraalia autoilua. 325-tiellä ehkä keskinopeus hiukan kipusi ylemmäksi kuin minulle on yleensä tapana ja ilma jäähtyi pikkupakkaselle, joten lämmityskin otti hieman enemmän energiaa. Ilmeisestinäistä syistä johtuen loppumatka nosti koko matkan keskikulutuksen 0,2 verran 15,6 kWh/100 km tasolle.

Kotona auto kertoi akussa olevan 27% energiaa jäljellä ja toimintamatka arviokertoi että vielä olisi päässyt 75 km verran.

Nyt auto saa jäädä nauttimaan hidasta 8A latausta. Asentelin vielä kattotelineet ja kattoboksin paikoilleen sekä lastasin lasketteluvehkeet boksiin valmiiksi aamua varten. Sitten taasen saunomaan.

Paluuamatkalle kertyi hintaa yhteensä 9,50 euroa. Se koostuu hiukan pitkäksi ruokailun takia venähtäneestä pikalatauksesta 7,20 euroa ja 2,3 euron arvoisesta kotona tapahtuvasta loppulatauksesta. 

Yhteenveto

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen matka-auto jopa 300 km mökkimatkoille, kunhan mökillä tietenkin on latausmahdollisuus. Tämä matka antaa jälleen olettaa, että minun ajollani uusi Leaf pystyy matka-ajossa noin 240 km toimintamatkaan.

Ajoin saman matkan vuosi sitten hieman lämpimämmässä kelissä Hyundai Ioniq Electricillä. Mökille päin molemmilla ajaa yhtä vaivattomasti, vaikka Ioniqin toimintamatka silloisessa ajossani jäikin noin 200 km tasolle, eli noin 40 km Leafia pienemmäksi. Edelleen Ioniqin nerous piilee pienessä kulutuksessa ja nopeassa DC-latauksessa. Sain tuolloin vuosi sitten Ioniqin kulutukseksi 14,3 kWh/100 km, eli 1,2 kWh/100km pienempi kuin uudelle Leafille. 

30 kWh Leafiin verrattuna uusi Leaf tuo merkittävää helppoutta ja poistaa lopunkin toimintamatkajännityksen. 24 kWh Leafilla tämä matka olisikin sitten jo vienyt tosi paljon enenmän aikaa. Sitäkin on tullut aika monta kertaa tehtyä.

 

Uskallan jo tällä parin viikon kokemuksella suositella uutta 40 kWh Leafia autoksi jos mökkimatka on noin 300 km ja porukka kestää hyvin yhden välilatauksen. Jos halutaan suoraan perille pääsyä voi suositella uutta Leafia mökkeilijälle, jolla on mökkimatkaa noin 200 km verran. Sähköttömälle mökille menon ratkaisee lähin DC-latauspaikka. Esimerkiksi 80 km päähän uskaltaisin huoletta ajaa 40 kWh Leafilla lähimmältä pikalaturilta sähköttömään mökkeilyyn luottaen pääseväni hyvin takaisin kovemmallakin pakkasella saadakseni uuden latauksen.

Muut Leaf 40 kWh:sta kertovat blogitarinani

24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018

tiistai 27.02.2018 Avainsanat: BEV , Leaf , Nissan , Sähköauto talvella

Tasan kaksi vuotta sitten, eli vuonna 2016 kirjoitin blogiini matkatarinan Leafilla ajosta Viitasaaren mökille. Tuolloin suunnittelin matkan toteuttaen lapsille hauskaa tekemistä latausten ajaksi. Tähän noin 280 km matkaan kuluisi polttomottoriautolla minulta noin neljä tuntia. Vuonna 2016 siihen kului tällä 24 kWh Leafilla kymmenen tuntia. Ja hauskaa meillä oli!

Matkatarina 2016 vuodelta

Nyt oli vuorossa sama matka samalla autolla vielä yhden kerran ennen uutta 40 kWh Leafini luovutusta. Mikä tässä kahdessa vuodessa on muuttunut autossani sen kilometrien lisäännyttyä? Entä mikä on muuttunut latausverkoston osalta? Samalla voin jo hiukan pohtia, että miten muuttuu tämä matka sitten pääsiäisestä alkaen uudella 40 kWh Leafillani.

Lähtö kotoa kello 14:17 aurinkoisessa -7ºC pakkaskelissä

Lähdin Kangasalan Sahalahden kodista liikenteeseen kello 14.17 ja keli sattui olemaan hyvin samankaltainen kuin kaksi vuotta sitten, eli aurinkoinen pikkupakkanen. Ei siis lainkaan paha Leafin lämmitysenergian kulutuksen kannalta. Lähtiessäni akku oli 97% latautunut edellisistä aamupäivän ajoista ja auto oli sisältä hyvn esilämmitetty. LeafSpy paljasti, että akussa oli energiaa 21,2 kWh, kun parhaimmillaan täydelle akulle on näkynyt jopa noin 22 kWh:n lukemia.

Tällä kertaa matkan alussa kyytiin piti poimia kaksi tyttäristäni eri kohteista. Onneksi vain pienin poikkeamin reitiltä, mutta aikaa ja akkua näihinkin jonkin verran kului. 

Totesin vielä LeafSpyn avulla, että akun kuntoisuus, eli SOH-lukema (State Of Health) on 103 joten akku on jopa paremmassa kunnossa kuin uutena! Hmm.. hieman itseänikin epäilyttää tuo asia. Noinkohan on kohta 115 000 km ajetussa autossa? Tämäkin matka kertoo jotain.

Ajoin samaa reittiä kohti Jämsää kuin kaksi vuotta sitten lisätäkseni hieman vertailukelpoisuutta matkaan. Nopein reitti menisi Kuhmoisten kautta, mutta tämä lyhin reitti kulkee Eräjärven kautta todella kaunista ja mutkaista asfaltoitua maaseututietä pitkin. Reitti on hitaampi, mutta sen verran lyhyempi, että akkua säästyy hieman. Tällä kertaa tuolla ei olisi ollut merkitystä, koska Jämsässä on Patalahdella vihdoin pikalaturi.

Lämmityslaitteen laitoin puhaltamaan nopeudella yksi ja tavoitelämmöksi +19ºC. Tuo riittää aurinkoisella kelillä erinomaisesti pitämään auton mukavan lämpimämä matkustajille sekä lasit auki.

 

Alla olevassa kuvassa näkyy reitin kotoa Jämsään nopeus- ja korkeuskäyrät. Nopeuden punainen käyrä osoittaa hyvin, että mutkaisella maaseututiellä oli käytettävä alhaisempaa nopeutta. Sinisestä korkeuskäyrästä näkee selkeästi kuinka korkeat mäet on E63-tiellä on vähän ennen Jämsää. Ne mäet useiden kymmenien ajokertojen kokemuksella syövät 24 kWh Leafin akun prosentteja todella hanakasti.

Matkaa tälle etapille kertyi parin pienen reitiltä poikkeamisen takia 86,9 km ja sähköä kului 16,6 kWh, joten kulutus tuolla välillä oli 19,3 kWh/100km. Matkustaminen mukavuus ei poikkea millään tavalla normaalista ajosta.

Ensimmäinen lataus Jämsässä Teboil Patalahden pikalaturista

Jämsän Patalahden pikalaturille saapuessa akussa oli 21,4% eli 4,6 kWh energiaa ja akusto oli lämmennyt jo ajosta lisää, joten pikalataus sujuisi senkin puoleen nopeasti. Noin 20 minuutin latauksen jälkeen akussa oli 69,8% eli 15,2 kWh energiaa, eli jo runsaaasti ylimääräistäkin 55 km siirtymää varten Jyväskylän Kivääritehtaankadun pikalaturille.

Jämsässä tulee olennainen ero matkaan kahden vuoden takaiseen verrattuna. Vuonna 2016 Tampereen ja Jyväskylän välillä ei ollut yhtään pikalauria, joten lataustauko kesti noin 1h 40 minuuttia ja sen aikana laskimme pulkkamäkeä ja kävimme syömässä. Nyt siis 20 minuuttia, eli aikasäästö noin 1h 20 minuuttia.

Jämsästä Jyväskylään 55 km siirtymä

Tällä välillä ei pystyisikään ajamaan kuin normaaleita talvisia nopeusrajoituksia muun liikenteen mukana käyttäen, koska liikenne on niin kovaa. Toisaalta millekään pihistelylle ei ole tarvettakaan. Siirtymä on siis hyvin yksinkertanen. 

Energiaa tällä välillä kului 12,1 kWh ja matkaa kertyi 55,8 km, joten kulutus oli 21,7 kWh/100 km.

Jos käytössäni olisi ollut jo tulossa oleva 40 kWh Leafini, niin tämä matka kotoa Jyväskylään oisi mennyt ilman yhtään välilatausta.

Jyväskylässä muutamalla latauksella akku täyteen

Jyväskylässä jouduin edelleen kikkailemaan Leafini akun aivan täyteen. Täyteen akku pitää saada koska Jyväskylästä mökille noin 128 km matkaa ei pääse talvella ilman välilatausta edes täydellä akulla ja välillä ei vieläkään ole mitään julkista latausta. Kikkailemaan joutuu taasen sen takia, että pikalaturilla ei saa akkua Leafissa ladattua täyteen ja vaikka saisikin, niin se ei kannata latauksen hidastumisen takia. 

Latasin siis DC-laturista 73% tasolle, eli 16 kWh energiamäärään asti. Sen jälkeen siirsin auton hetkeksi Lutakon parkkihallissa olevaan Type2-latauslaitteeseen saamaan 6,6 kW:n tehoista latausta ja kävin kyläilemässä.

Kyläilyn jälkeen tein lyhyen siirtymän vielä Palokankeskuksen Citymarketin Type2-latauslaitteelle. Täällä on mukavasti vieläpä imainen lataus. Suoritin akun lataamisen täyteen asti ja samalla puin päälle arktisempaa asusta loppumatkaa varten. Tästä eteenpäin pakkasen pienestä kiristymisestä huolimatta ajan ilman lämmitystä. 

Jyväskylässä tapahtuvaan latailuun on siis tapahtunut hyvin pieneltä tuntuva, mutta sittenkin ajallisesti merkittävä parannus vuodesta 2016. Palokankeskuksen latauspaikat ovat tulleet tässä välissä ja nopeuttavat loppumatkaa yllättävn paljon koska pistorasialataaminen on niin hidasta.

Tähän viimeiseen siirtymään kuitenkin 40 kWh Leaf tuo sen olennaisen ratkaisun. Sillä olisi päässyt jatkamaan matkaa suoraan Kivääritehtaankadun pikalaturilta noin  ja akku olisi riittänyt perille asti.

Palokasta mökille Viitasaarelle 126 km lähes kaikki säästelytoimet hyväksi käyttäen

Sitten Jyväskylästä lähtiessä oli tosiaan kaikki säästelytoimet otettava aktiiviseen käyttöön päästäkseni perille ainakin mahdollisimman lyhyellä pistorasialataamisella reitin varrella.

  • Rengaspaineet rengasvalmistajan maksimiin. (nyt en nostanut)
  • Auton huolellinen esilämmitys latauksessa ollessa
  • Akku ladataan täyteen
  • Lämmintä päälle ja alle kuskille (tällä kertaa ei matkustajia)
  • Lämmityslaite pois päältä. Mode-napista painovoimainen puhallus osoittamaan vain tuulilasille
  • Ajetaan hiljaa aina kun liikenne sen sallii muita häiritsemättä tai liikennettä vaarantamatta. Mieluiten siten, että ylemmän mittaristopaneelin vasemmassa reunassa olevan eco-puun ympärillä oleva taloudellisuusympyrä on täysi tai lähes täysi. Tuon seuraaminen tekee hypermiling ajoperiaatteen noudattamisen käytännössä samalla. Eli vauhti hiipuu tuntuvasti ylämäissä ja kiihtyy alamäissä. Tämä tosin pidentää matka-aikaa todella runsaasti.
  • Jotkut säästelevät myös ajamalla rekan imussa, mutta sitä en suosittele, koska se on laitonta, vaarallista sekä erittin stressaavaa.

Jyväskylästä lähtiessäni akussa oli 21,5 kWh. 

Alkumatkasta oli vielä sen verran muuta liikennettä, ettei hitaampaa ja hypermiling ajoa voinut heti toteuttaa, mutta Hirvaskankaan jälkeen tilanne muuttui ja vauhtini putosi huomattavasti. Otin tavoitteeksi saada ennen Viitasaaren ABC:tä akun prosentit samaksi, kuin jäljellä oleva matka kilometreinä. Kokemukseni on osoittanut, että näin toimien saan akun riittämään perille kovallakin pakkasella tällä 24 kWh Leafilla.

En onnistunut aivan. Viitasaarelle tullessa akun prosentit olivat vain kaksi vähemmän kuin jäljellä oleva matka kilometreinä, mutta päätin varmistaa perille pääsyn ja pysähdyin ABC:lle. Pyysin henkilökunnalta lupaa ladata heidän autojen lämmitystolpasta ja sain sen tehdä. Otin kahvin ja vessatauon aikana 1,65 kWh energiaa lisää ja jatkoin matkaani perille mökille.

Tälle Jyväskylästä Viitasaarelle välille on tullut merkittävä muutos kahden vuoden takaiseen. Kiitos Palokankeskuksen Type2-latauksen nyt ei ollut tarvetta mennä Hirvaskankaan ABC:llä pulkkamäkeen pariksi tunniksi, vaan jatkoin matkaa suoraan siitä ohi Viitasaarelle.

Perillä mökillä kello 21.59

Muutamat viimeiset kilometrit mökkitiellä ajoin reippaita nopeuksia käyttäen ja lämmitys +22C automaatilla tavoitellen, koska tiesin energiaa jopa jäävän jäljelle perille päästyäni. Mökin pihassa sähköpääkeskuksen viereen peruuttaessani mittaristossa menivät 6% jälkeen nekin viivoille. 

Eli tällä viimeisellä välillä ei ole kahdessa vuodessa tullut käytännössä mitään merkittävää helpotusta 24 kWh Leafilla talvimatkailuun. Uusi 40 kWh Leafini tulee tästäkin etapista suoriutumaan talvellakin helposti.

Perille päästyäni akussa oli siis 6% ja 1,3 kWh energiaa. Tällä matkalla siis kului 21,85 kWh, eli tämän 126 km matkan kulutus oli 17,34 kWh/100 km. Tuohon lukemaan ajoin todella säästellen suurimman osan matkasta.

Yhteenveto

Vuodesta 2016 eli kahden vuoden aikana Tampereelta Viitasaarelle 24kWh akulla varustetulla sähköautolla tapahtuvaa talvista matkailua on helpottanut ainoastaan Jämsään tullut pikalaturi. Matkaan kulunut aika siis ei ole kahdessa vuodessa lyhentynyt kuin kahdella tunnilla tuon Jämsän pysähdyksen nopeuduttua ja Palokan Type2-latauksen ansiosta, ollen nyt noin 7 tuntia ja 45 minuuttia. Oliko tässä sähköautomatkassa mitään järkeä? No rehellinen vastaukseni on etten voi tätä kenellekään suositella 24 kWh Leafilla talvipakkasilla, ellei ole tosi innokas kokeilemaan sähköautonsa ja oman luovuutensa rajoja.

Samalla tällä matkalla tuli jälleen kerran todettua, että pian 115 000 km ajetussa Leafissani akku on käytännön toimintamatkan todistamana aivan yhtä uudenveroinen, kuin LeafSpy väittää sen olevan. Minkäänlaista akun hiipumista ei ole nähtävissä.

Yksi seikka kuitenkin oikeasti harmittaa sähköautoilijana minua. Nimittäin tältä reitiltä pikalatureiden puuttuminen. Reitti Jyväskylästä pohjoiseen on merkittävä osa Suomen päätieverkostoa. Hirvaskankaalle ja Lintulahdelle kaivattaisiin todella kipeästi pikalaturit.

40 kWh Leaf tosin tulee omalta osaltani tämän matkailun tänne Viitasaarelle tekemään erittäin joutuisaksi. Riittää varmasti kovemmallakin pakkaselle, kun pikalataan sitä Jyväskylässä kerran. Varmasti uudessakin Leafissa pitää säädellä lämmitys manuaaliasetuksella, jotta lämmityksen kulutus pysyy järkevänä ja etenkään 100 km/h nopeusalueilla ei kannata ajaa ainakaan yhtään ylinopeutta silläkään jos ei halua matkalla pysähtyä pakkaskeleillä lataamaan. Millaistahan siitäkin matkailusta sitten oikein tulee kun tähän reissuun ei saa kulumaan kuin vähän yli neljä tuntia. Jaa-a täytyy varmaan laittaa suksiboksi sen uuden Leafin katolle, jotta saa taas seikkailun tuntua lisääntyneen ilmanvastuksen ja kulutuksen myötä tähän sähköautoiluun.

Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista

maanantai 05.02.2018 Avainsanat: Akku , BEV , Sähköauto talvella , Sähköauton lataaminen

Olen lukenut Nisssan Sähköautoilijoiden FB-ryhmästä muutamia kertoja muiden käyttäjien kokemuksista, että Leafin DC-pikalataus hidastuu todella paljon akun ollessa pakkasella. Itse en ole koskaan kolmen talven ja noin 120 000 km aikana päässyt pikalaturille niin kylmällä akulla, että olisin päässyt tuon kokemaan. Tämä taasen johtuu siitä, että minulla auto on aina latauksessa kotona ja muuallakin pysäköitynä ollessaan. Akku lämpiää latauksen aikana ja toisaalta myös täydellä akulla lähtiessä akku ehtii maantieajon nopeuksilla lämmetä tuntuvasti ennen pikalaturin tarvetta.

Toki sen olen huomannut, että kovimmilla pakkasilla omatkin pikalataukset ovat hieman hidastuneet parhaimmista noin 40 kW lähtötehoista vajaaseen akkuun, mutta en siis niitä suurimpia lataustehon laskuja olevielä kokenut.

Niinpä päätin testata asian, kun MP2018-messuilta paluumatkalla siihen koitui oiva tilaisuus. Tämä tilaisuus taasen johtui siitä, että olin jättänyt auton Hämeenlinnan rautatieasemalle parkkiin vuorokautta aiemmin noin 50% ladatulla akulla.

Palatessani autolle akussa oli täsmälleen sama lataustaso, kuin jättäessäni auton parkkiin. Toisin kuin esimerkiksi Teslassa, niin Leafissa ei ole käytännössä lainkaan havaittavissa akun varaustason kulumista pysäköitynä ollessaan.

Mutta syvästi jäässä akut olivat autolle saapuessani. LeafSpy paljasti akkujen lämpötilaksi noin -11Cº saapuessani Tiiriön ABC:n pikalaturille. Käynnistettyäni CHAdeMO-latauksen, paljasti LeafSpy välittömästi karun totuuden. Akku latautui vain noin 1,7 kW:n teholla hetken kuluttua. Lämmityslaite sentään otti reilummin tehoa pikalaturista. Totesin lyhyen kokeilu ja dokumentointiajan jälkeen, ettei tässä ole mitään järkeä maksaa 0,20 euroa/minuutti tuolla teholla, joten siirsin auton viereisessä parkkiruudussa olevaan AC-lataustolppaan ja toistin mittauksen. Yllätykseni oli suuri, koska auton sisäinen AC-laturi toimi käytännössä täydellä 6 kW:n tehollaan. Jätin siis autoni siihen saamaan rauhassa AC-latausta ja menin syömään päivällistä ABC:lle.

Yhteenveto:

On siis tämänkin testin puitteissa täysin totta se, että Leafin pikalataaminen hidastuu merkittävästi akuston ollessa kylmä. Eikä esimerkiksi -11ºC akkuja kannata edes yrittää pikaladata. Akkuja voi lämmittää ajamalla reipasta matkavauhtia ja käyttämällä reilusti regenergointia hyväksi ennen laturille tuloa.

Näyttää olevan myös totta, että AC-lataaminen ei juurikaan hidastu akkujen kylmentyessä. Itselleni näillä ei ollut merkitystä eikä tule olemaankaan, mutta tämäkin on seikka, joka on syytä huomioida jos sähköautoa joutuu usein pitämään pysäköitynä vajaalla akulla ilman latauslaitteeseen kytkentää.

Merkille pantavaa tässäkin pakkastestissä on myös se, että minkäänlaista tehonrajoitusta en nytkään voinut havaita Leafissa akkujen kylmyyden takia, toisin kuin joistain toisista sähköautoista on voitu lukea.

Tätä testiä ei pidä yleistää kokonaisuudessaan muihin sähköautoihin kovin yleisesti, eikä edes esimerkiksi Leafin tulossa olevaan 40 kWh -malliin, mutta pidän uskottavana pikalatauksen hidastumista muillakin sähköautoilla kylmyyden johdosta.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!