Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla Rekisteröintitilasto

Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Lataushybridien ensirekisteröintien määrät ovat olleet Suomessakin jo pidemmän aikaa voimakkaalla laskulla. Kuten myös bensiini ja dieselautojenkin määrät. Toukokuussa 2019 ensirekisteröitiin yhteensä 400 lataushybridihenkilöautoa, joka oli 203 kappaletta vähemmän kuin viime vuoden toukokuussa, eli laskua on ollut 37%. Koko alkuvuoden, eli tammi - toukokuun 2019 aikana lataushybridihenkilöautoja on ensirekisteröity yhteensä 2130 kappaletta, jossa laskua on 305 kappaleen verran, eli 12,5%. 

Pohdin, että mistä tällainen lataushybridien suosion lasku kertoo?

Onko lataushybridien ensirekisteröintien määrän laskussa taustalla sopimaton ajoneuvovalikoima? Ovatko auton ostopäästöstä tehneet punninneet, että nyt tarjolla olevien lataushybridiautojen akkujen pienestä koosta ja hitaista latausominaisuuksista johtuen sähköllä ajamisen hyödyt eivät ole riittävät suhteessa ajoneuvon kalliimpaan hankintahintaan?

Miksi ihmeessä autotehtaat eivät valmista vanhan Opel Ampeeran kaltaisia lataushybrideitä tai miksi BMW lopetti I3:sen REX-mallin valmistuksen juuri, kun sen ajoakku saatiin sopivan kokoiseksi? Miksi kukaan ei valmista esimerkiksi Hyundai Ioniq Electric 28 kWh:n kaltaista sähköautoa varustettuna pienellä biokaasulla toimivalla turbiinilla, joka tuottaisi lisää energiaa sekä erityisesti talvella lämpöä? Autotehtailla varmasti on näihin hyvät syynsä, joita en vain tiedä, mutta asiakkaana näkisin tilausta olevan.

Onneksi kuitenkin täyssähköautojen akkukoot ja toimintamatka jatkavat vääjäämätöntä kehittymistään. Sähköautojen ensirekisteröintien määrät jatkavatkin vahvalla kasvukäyrällä kuukaudesta toiseen. Täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat kasvaneet toukokuussa 2019 edellisestä vuodesta 116% ja tammi-toukokuun aikana kehitys edelliseen vuoteen ollut peräti 166%.

Kaikki lataushenkilöautot yhteenlaskien määrä jäi toukokuussa selkeästi viime vuoden toukokuusta. Tämä siis johtuu täysin lataushybridien määrän voimakkaasta sukeltamisesta. Koko vuoden osalta sähköautojen voimakas rekisteröintimäärien kasvu piti kaikkien latausajoneuvojen määrän edelleen 6% kehityksellä.

Täyssähköautoista suosituin toukokuussa, kuten koko alkuvuodenkin ajalta on suvereenisti Tesla Model 3 -mallillaan. Toukokuussa ensirekisteröitiin 23 kappaletta uusia Teslan Model kolmosia, jota pidän yllättävän vähäisenä määränä. Seuraavat kuukaudet näyttävät, mihin lukemaan tämän odotetun sähköautomallin rekisteröinnit tasaantuvat. Toukokuun määrissä ei ainakaan vielä voi näkyä viimeaikoina julkisuudessa kohua aikaansaaneet maaliongelmatkaan, joten ennemminkin arvelen kyseessä olleen maahan saatujen autojen summa.

Jaguar I-PACE ja Audi e-tron jatkavat myös hintaluokkaansa nähden hyvällä 13 kappaleen määrillä kumpainenkin. Leafejakin rekisteröitiin toukokuussa samat 13 kappaletta. Hyundailla Konan määrässä näkyy jälleen valitettavasti autojen kohtuuttoman pitkät toimitusajat ja siis heikko saatavuus.

Vielä jokunen kuukausi ja tulemme näkemään myös miten sähköautojen kestosuosikin Nissan Leafin uusi yli 60 kWh akulla varutettu versio tulee näkymään rekisteröintitilastoissamme.

Kaasuautojen toimitukset asiakkaille ovat vihdoin käynnistyneet jälleen pitkän WLTP-muutoksesta aiheutuneen katkon jälkeen. Toukokuussa ensirekisteröitiinkin 190 kaasuautoa, joka on 24% enemmän kuin viimevuoden toukokuussa. Volkswagen groupin tuotteitahan näistä on kaikki Opeleita lukuunottamatta ja Seat ja Skoda nousivat eniten rekisteröidyiksi merkeiksi.

Käytettyinä tuodaan myös runsaasti lataus- ja kaasuatoja maahamme. Sähköautoja tuotiin toukokuussa yhteensä 18 kappaletta ja kaasuautoja tuotiin käytettyinä toukokuussa yhteensä 103 kappaletta. Lataushybridien suosio käytettyinä tuoduissa on kuitenkin omaa luokkaansa. Käytettyjä lataushybridihenkilöautoja tuotiin toukokuussa peräti 501 kappaletta maahan, eli enemmän kuin kaikkia latausautoja ensirekisteröitiin uusina yhteensä laskettuna!

Kysyin tämän tekstini otsikossa, että menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa. Ehkä tämä käytettyinä maahantuotujen suosio auttaa ymmärtämään asiaa paremmin.

Eli kiinnostusta lataushybridiautoihin tuntuu ajoneuvohankintaa suunnittelevilla olevan, mutta hinnoittelu ja verotusratkaisut taitavat ohjata päätökset nimenomaan lataushybridien osalta käytettyinä tuomiseen. Ylivoimaisesti suosituin käytettyinä tuotu lataushybridi on Mitsubishin Outlander ja sitä saisi myös uutena Suomesta alkaen noin 43500 euroa hintaan. Toukokuussa maahantuoduista käytetyistä Outlandereista suurin osa oli vuosimallia 2013 ja 2015 (50 ja 51 kpl) ja niiden hinnat näkyvät olevan Mobile.de -palvelussa hieman yli kymppitonnista alkaen. Lataushybridit siis kiinnostavat selkeästi, mutta asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan niistä niin paljoa, kuin Suomen myyntihinnat ovat. En siis usko lataushybridienkään ajan menneen ohi Suomessa. 

Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa

tiistai 07.05.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto

Huhtikuussa 2019 kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 11%. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä laski 23% ja lataushybridien määrä laski 25%. Bensiini-käyttöisten autojen ensirekisteröinnit laskivat 7% ja Dieselit olivat suurin menettäjä ja niiden ensirekisteröintien määrä laski peräti 27%.  Sähköautot olivat siis ainoat, joiden ensirekisteröintien määrä oli kehityksellä ja se olikin komeat 188% kehityksellä!

Sähköautojen osuus kaikista huhtikussa ensirekisteröidyistä autoista oli 1,8% ja kaikkien latausautojen osuus oli 5,7%.

Kaikien lukujen lähde: Traficom, Tilastotietokanta

Sähköautojen ensirekisteröintien määrän valtaisa kehitys on jatkunut koko alkuvuoden ajan. Tammi-huhtikuussa on rekisteröity yhteensä jo 663 sähköautoa, joka on peräti 175% enemmän kuin edellisvuonna ja edustaa 1,6% kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

 

Tesla Model3 jyrää sähköautojen rekisteröintimäärissä

Teslan Model3 on kerännyt parissa kuukaudessa erittäin näyttävän 274 kappaleen ensirekisteröintimäärän ja niitä rekisteröitiin pelkästään huhtikuussakin peräti 91 kappaletta. Seuraavat kuukaudet näyttävät, kuinka suosituksi Model3 muodostuu pysyvämmin Suomessa, nimittäin näiden ensimmäisten kuukausien aikana on toteutettu ennakkotilausten toimituksia. Niin houkutteleva sähköauto on kuitenkin kyseessä, että varmasti kysyntää riittää jatkossakin.

Nissan Leafejä ensirekisteröitiin huhtikuussa 42 kappaletta, joka on kaksi enemmän kuin viime vuonna. Koko alkuvuoden aikana Leafeja on ensirekisteröity yhteensä 117 kappaletta. Pidän Leafin suosiota yllättävän kovana, koska tarjolla on merkittävästi suuremmalla toimintamatkalla varustettuja Hyundain Konaa ja muita kilpailijoita. Ehkä Leafin valtti on kuitenkin edelleen ollut hyvä saatavuus. Nimittäin Konaa ensirekisteröitin huhtikuussa ainoastaan yksi kappale. Pidän hyvin varmana, että tuo pieni määrä johtuu toimitusvaikeuksista.

Uusien lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin yhteensä 26 käytettynä maahantuotua sähköautoa, joista 15 kappaletta oli Tesla-merkisiä.

Lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin peräti 460 kappaletta käytettyinä maahantuotuja lataushybridiautoja. Käytettyinä tuoduista ladattavista hybrideistä oli: 

  • 140 kpl Mitsubishejä
  • 88 kpl Volvoja (suuri osa dieselhybridejä)
  • 62 kpl Bemareita
  • 51 kpl Volkkareita
  • ja muita sitten vähemmän

Huhtikuussa rekisteröitiin 103 kappaletta käytettyinä tuotuja kaasuautoja.

Mikä auto nyt kannattaisi ostaa?

Pidän uskottavana, että ostajien epävarmuus rajoittaa nyt tuntuvasti autokauppaa. Monet miettivät nyt, että millä käyttövoimalla käyvän ajoneuvon uskaltaisia ostaa. Sähköautoilijana voin sanoa että sähköauton ainakin uskaltaa ostaa. Nyt myynnissä olevat 40kWh tai sitä suuremmilla akuilla olevat autot tulevat olemaan todennäköisesti houkuttelevia ostoksia myös käytettyinä. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan edelleen selkeästi kalliimpia kuin vastaavan kokoiset ja vastaavasti varustellut polttomoottoriautot, mutta sähköautolla ajaminen on erittäin edullista liikenne-energian osalta.  Sähköautojen toimintamatka riittää jo suurimmalle osalla autoilijoista. Sähköautojen tarjooma on kuitenkin edelleen kovin suppea, eikä esimerkiksi vetokoukkua saa asennettua kuin Teslan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-Paceen, jotka kaikki ovat jo melkoisen arvokkaita ajoneuvoja. Edit 8.5.2019: Juuri julkaistiin, että myös Teslan Model3:seen saa koukun tilausvaiheessa vähän reilun tonnin hinnalla ja vetomassakin on sallittu.

Lataushybridien mallistoja laajenee ja uudistuu kaiken aikaa. Markkinoille on tulossa entistä pidemmällä sähköisellä toimintamatkalla varustettuja lataushybrideitä. Jos auton käyttöön liittyy paljon toistuvia esimerkiksi 30- 50 kilometrin mittaisia työmatkoja ja auton saa lataukseen kotona sekä töissä, mutta sähköauton toimintamatka ei riitä, saattaa lataushybridi olla oikea ratkaisu. Sillä saa sähköauton ajamisen edullisuuden arjen ajoihin ja polttomoottorin toimintamatkan kun pitää vetää venettä lapin kesämökille.

 

Onneksi myös kaasuautojen tarjonta alkaa nyt normalisoitua ja pidän erittäin hyvänä ostoksena myös kaasuautoa ja Gasumilla on jälleen tarjolla edullinen kampanja uuden kaasuauton ostajalle vuoden kaasuista.

 

Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019

torstai 11.04.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Sähköautojen kanta jatkaa päämäärätietoista kehittymistään, vaikka osuus kaikista autoista edelleen onkin häviävän pieni. Q1/2019 Suomessa oli liikennekäyttöön rekisteröitynä yhteensä 2952 sähkökäyttöistä henkilöautoa. Kehitystä tuossa määrässä oli 78% ja se muodosti 0,1% osuuden kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista. 

Suurempaa suosiota osoittaa lataushybridihenkilöautojen kannan jopa 110% kasvu ja niitä oli Q1 ajoneuvokannassa yhteensä 15570 kappaletta, joka on 0,6% kaikista liikennekäytössä olevista henkilöautoista. 

Koko liikennekäytössä olevien henkilöautojen ajoneuvokanta jatkaa kasvuaan.

Kun tarkastellaan pelkästään latausautojen määrän kehitystä, nähdään suorastaan räjähdysmäinen kannan kehitys vuodesta 2017 alkaen. Suurimman osan tuosta kehityksestä on muodostanut lataushybridiautojen kannan kehitys. 

Volvo on yleisin lataushenkilöautoista

Volvo on 4375 autollaan yleisin kaikista lataushenkilöautoista ja Tesla on yleisin täyssähköuto 1207 kappaleellaan.

Maakunnista arvatenkin Uudellamaalla on suurin osa sähköautoista, mutta valtaisia kehitysloikkia on tapahtunut useissa muissa maakunnissa. 

Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä

torstai 04.04.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Maaliskuussa 2019 rikottiin jälleen sähköautojen kuukausitasoisen ensirekisteröintien ennätys Suomessa. Yhteensä 239 sähköautoa ensirekisteröitiin maaliskuussa, joka on yli kaksinertainen määrä edellisvuoden 102 kappaleeseen verrattuna.

Kaikkien tämän blogi-kirjoituksen lukujen lähde: Traficom tilastotietokannan taulukot 04.04.2019

Sähköautojen kumulatiivinen kehitys vieläkin kovempaa

Uusia sähköautoja on ensirekisteröity tammi-helmikuussa 2019 jo yhteensä 473 kappaletta, joka on peräti 170% kehityksellä edelliseen vuoteen verrattuna.

Sähköautojen ensirekisteröintien määrä on kova etenkin kun sen suhteuttaa kaikkien autojen ensirekisteröintimäärien sukeltamiseen alas. Kaikki muut kuin ladattavat ajoneuvot ovat kumulatiivisessa kehityksessä jääneet edellisvuodesta.

Kaasuautojen rekisteröintimäärässä yhä maaliskuussakin oli haittana WLTP-päästömuutoksen jälkeen uusiksi menneen automalliston toimitusten viipyminen. Uskottavasti nyt huhtikussa alkaa olla jälleen runsaammin uusia kaasuautoja uusien ensirekisteröintitilastoissa.

Bensiini- ja dieselautojen määrät jatkavat sukeltamistaan, joka on hyvä merkki kehityksestä. Maaliskuussa sähköautot muodostivat jo 3% osuuden kaikista ensirekisteröidyistä autoista ja kun lasketaan yhteensä ladattavat hybridit ja sähköautot, niin ne olivat 8% osuudella kaikista uusista autoista.

Model3 jyrää sähköautojen tilastoissa uudenlaisia lukemia

Teslan Model3 kantoi suurimman osan maaliskuun sähköautojen ensirekisteröinneistä 146 kappaleellaan. Teslan Model S ja Mode X -malleja rekisteröitiin ainoastaan 7 kappaletta yhteensä, joka jäi viime vuoden 36 kappaleesta merkittävästi. Pidän hyvin varmana, että Model3:sen rantautuminen Suomeen on karsinut muiden Tesla-mallien määriä. Todennäköisesti Model3:sten rekisteröintimäärät jatkavat vielä jonkin aikaa melkoisen korkeina Suomessakin.

Toiseksi suosituin sähköauto maaliskuussa oli Leaf 20 kappaleellaan, jossa tosin oli runsaasti laskua edellisvuoden 43 kappaleesta. Leafilla on vastassa viime vuodelta 40 kWh Leafin ensisaapuminen maahan. Omakin Leafini on tuolla viime vuoden huhtikuun määrässä mukana. Ennakoin Leafin määrien jatkavan maltillisella tasolla kunnes uuden 62 kWh Leafin toimitukset alkavat.

Hyundain Ioniqin rekisteröintimäärät ovat olleet tänä vuonna nousussa. Tämä on ymmärrettävää, koska autoja on uskottavasti nyt saatavilla hyvin toimituksiin. Myös Konan määrät piristävät Hyundain kaupankäyntiä, mutta niitä kyllä rekisteröitäisiin tuntuvasti enemmänkin, jos autoja saisi nopeampiin toimituksiin.

Kian Niro EV on nyt uusi tulokas rekisteröintitilastoissa kuudella kappaleellaan. Uskottavasti nämä Nirot ovat maahantuojan ja jälleenmyyjäverkoston autoja tässä vaiheessa ja asiakastoimitukset alkanevat vasta vuoden 2020 puolella.

Tämän vuoden uutuuksista Audin e-tron ja Jaguarin I-PACE jatkavat tasaisilla rekisteröintimäärillä. Odotan itse kyllä näkeväni niissä jossain vaiheessa pientä nousua, jos vain autoja saadaan toimituksiin asiakkaiden haluamilla toimitusajoilla. 

Ladattavista hybrideistä maaliskuussa jälleen Volvo oli ylivoimaisesti suosituin uusien ensirekisteröinneissä.

Käytettyinä tuodaan runsaasti myös sähköautoja

Käytettyjen sähköautojen tuonti jatkaa kehittymistään myös. Etenkin Teslat alkavat olla Euroopassa houkuttelevan edullisia tuotavia ja kun sähköautoista menee olemattoman pieni vero tuotaessa, niin ei ole ihme, että niitä tuotiin maaliskuussa yhteensä 27 kappaletta maahan.  Se on tuntuvasti enemmän, kuin Model X ja S -malleja rekisteröitiin maaliskuussa uusina Suomeen.

Ladattavia hybridejä tuotiin myös runsaasti jälleen käytettyinä maahan, yhteensä 465 kappaletta. Suosituin ladattava hybridi oli jälleen Mitsubishi Outlanderillaan, mutta Volvo on myös vahvasti mukana 111 kappaleellaan. Volvossa on merkillepantavaa, että autoista ylivoimaisesti suurin osa on ollut diesel-hybrideitä.

Myös kaasuautoja tuotiin kohtalaisen paljon käytettyinä maaliskuussa maahamme. Yhteensä 107 kappaletta. Näistä Volkswagenin ajoneuvot olivat suosituimpia 46 kappaleellaan.

Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat

perjantai 08.03.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Kirjoitin jo aiemmin Helmikuun ennätyksellisen korkeasta sähköautojen ensirekisteröintien määrästä. Tuosta intoutuneena ajattelin katsella sekä kirjoittaa miten sähköautojen, pluginhybridien sekä kaasuautojen ensirekisteröintien sekä käytettyinä tuotujen rekisteröintien osuus kaikista autoista on kuukausittain kehittynyt. 

Uusien henkilöautojen ensirekisteröintien osuudet

Uusina ensinrekisteröidyistä ajoneuvoista bensiinillä käyvien autojen suhteellinen osuus säilyy Suomessa edelleen vahvana. Dieselien osuus on laskenut jo pidemmän aikaa. Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen rekisteröintimäärät nousevat vääjäämättömästi ylöspäin, vaikka ovatkin edelleen niin marginaalisen pieniä, että kehitys mainaa väkisin kadota grafiikassa näkymättömiin.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet henkilöautot

Kun tarkasteluun otetaan uusina rekisteröidyistä henkilöautoista pelkästään vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävät, niin saadaan esiin paremmin niiden osuuden kehitys. Sähköautojen ensirekisteröintien osuus on jo parinakin kuukautena ylittänyt yhden prosentin osuuden. Pluginhybridien määrä on ollut jo pitkän aikaa vahvalla kehityksellä, mutta on tasaantunut viimeaikoina jonkin verran. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrän leikkasi WLTP-päästöjen takia muutokseen joutunut valmistajien mallisto, jota edelleen odotetaan tuotantoon ja toimituksiin.

Käytettyinä tuodut + uusina rekisteröidyt henkilöautot

Kun lasketaan kuukausittaiset rekisteröintimäärät uusista sekä käytettyinä tuoduista henkilöautoista, niin dieselien osuuden lasku näyttää pienemmältä kuin pelkästään uusina rekisteritävissä. Niitä siis tuodaan käytettyinä enemmän maahan. Bensiiniautot näyttävät edelleen säilyttävän osuutensa vahvana. Vaihtoehtoiset energiamuodot ovat edelleen marginaalisen pieniä.

Vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät uudet + käytetyt henkilöautot

Kun käytettyinä tuotujen sekä uusien ensirekisteröintien osuudesta erotellaan vaihtoehtoisilla energiamuodoilla käyvät ajoneuvot, erottuu näidenkin kehitys selkeämmin. Yhteensä helmikuussa 2019 käytettyinä tuotujen sekä uusina ensirekisteröityjen henkilöautojen kokonaismäärästä sähkö, hybridi ja kaasuautot muodostivat 9,1% suuruisen osuuden. Yhteismäärä alkaa siis jo nousta merkittäväksi. Sähköautojen määrä on pysynyt edelleen hyvin maltillisella tasolla, mutta pluginhybridien lukumäärä nousee korkealle. Kaasuautojen tuonti käytettynä on korostunut viime kuukausinakin, toisin kuin pelkästään uusien rekisteröinnit.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!