Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla Leaf40kWh

Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä

tiistai 22.01.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Sähköauto talvella

Pirkanmaalla oli 21.1.2018 vihdoin edes pienen hetken vähän reilumpaa pakkasta, kun elohopea laskeutui mittarissa näyttämään -28°C lukemaa. Keli oli täysin tyyni ja kirkas. Sain siis tilaisuuden testata Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoni kulutusta vakioimallani kulutusreitillä. Kirjoitan tähän tulokset tuosta testistä. Teen vertailua samalla autolla kesäkelissä tehtyihin aiempiin testeihin, sekä kirjoitan myös vertailua aiempaan 24 kWh Leafini kulutukseen.

Testiolosuhteet, ajoneuvo sekä asetukset

Ulkolämpömittari näytti kotipihassa -25°C ja ajolenkin varrella se vaihteli -24..-28C°C välillä. Tie oli hyvässä talvisessa kunnossa, mutta kovalle lumipalanteelle painunutta lunta oli runsaasti ja pinta oli jäinen. Erittäin tyyni ilma ei tehnyt eroa meno- ja paluumatkojen kulutusten välille.

Auto on vuoden 2018 mallia oleva Nissan Leaf 40 kWh Zero2 limited edition ja siinä on talvirenkaina Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkat 205/60 -16" kokoisina. Renkaissa oli jokseenkin ajoneuvon suosituksen mukaiset paineet, mutta kova pakkanen oli hieman pudottanut paineita.

Auto oli seisonut ulkona pakkasessa viisi tuntia ennen testiajoon lähtöä. Esilämmitin autoa 15 minuuttia ja esilämmityksen tavoitelämpö oli 22°C. Tuossa ajassa autossa oli sisälle ehtinyt muodostua riittävä mukavuuslämpö ja lasit olivat sulat. (eivät olleet itseasiassa umpeen jäätyneetkään).

Auton akuston kennot olivat reitille lähtiessä -6,5..-1,2°C lämmöissä, eli pakkasen puolella. Reitiltä palatessa ne olivat lämmenneet -2,6..+4,3°C välille.

Asetin reitille lähteissä autoon kuljettajan istuimen lämmityksen ensin täysille sekä ratinlämmityksen päälle. Lämmityslaitteen asetetin lähtiessä manuaaliasetuksella puhallusnopeudelle kaksi ja tavoitelämmöksi 18,5°C

Testireitti ja ajotapa testissä

Testireitti on vakioimani sama edestakainen reitti kotipihastani 325-tietä 30,4 kilometriä Kuhmoisten suuntaan ja sitten samaa reittiä takaisin. Edestakaisen reitin käyttämisellä pyrin vähentämään mahdollisen tuulen vaikutusta kulutukseen. Reitillä on pääosin 80 km/h nopeusrajoitusta, mutta risteysalueilla on 40-60 km/h kohtia. Korkeuseroja reitillä on jonkin verran. (alla oleva kuva on edelliseltä ajotestikerralta)

Ajan reitin joka kerta mahdollisimman tarkoin navigaattorilla tarkistettuja nopeusrajoitusten mukaisia nopeuksia käyttäen. En yritä käyttää mitään erityisiä hypermailaus-kikkoja ajon aikana, vaan ajan käyttäen vakionopeussäädintä.

Testin aikana puhallusnopeus kaksi riitti aivan vimeisiä kilometrejä lukuunottamatta pitämään täysin riittävän mukavuuslämmön, mutta noin kolme kilometriä ennen perille pääsyä nostin lämmön pyynnön 19,5°C ja puhallusnopeuden kolmoselle, koska lievää jäähtymisen tunnetta alkoi esiintyä. Istuinlämmitys ja ratinlämmitys sammutettiin muutaman kilometrin päässä lähdön jälkeen.

Kulutustestin tuloksia

Lasken kultuksen LeafSpy-mobiilisovelluksella tarkistetuista tiedoista. Lähtiessä akussa oli 82,6% varaustaso, eli 32 kWh energiaa ja 60,7 kilometrin lenkin jälkeen akussa oli 19,2 kWh energiaa ja 49,6% lataustaso. Energiaa siis kului reitillä 12,8 kWh, eli keskikulutus edestakaisella reitillä oli 21,09 kWh/100km. Auton mittaristo näytti hieman pienempää 20,6 kWh/100km kulutusta.

Olen jo aiemmin suorittanut Leaf 40 kWh:n akun kokoaiskapasiteetin selvittävän kokeen ajamalla akun täysin tyhjäksi, siis pysähdyksiin asti. Kirjoitin testistä blogitarinan: Leafissa on todellisuudessa käytettävissä 36,7 kWh energiaa. Tuolla 21,09 kWh/100 km kulutuksella Leafini toimintamatka olisi siis toteutunut 174 kilometrin mittaisena. 

Lämmityslaite käytti reitillä 2500-3000 watin tehoa, mutta pääsääntöisesti 2750W. Näin kovalla pakkasella lämmitys tapahtuu pelkästään sähkövastuksilla. Energiatehokas ilmalämpöpumppu ei tuota enää lämpöä. Puhallusnopeus 2-3 riitti koko reitin ajan pitämään mukavan lämmön sisällä ja tuulilasin täysin avoimena. Etusivuikkunat alkoivat jäätyä takareunoistaan ja takasivuikkunat olivat umpijäässä. Tämä sama tilanne olisi ollut vaikka olisin antanut auton yrittää lämmittää matkustamoa automaattiasetuksilla. Uudenkin Leafin lämmityslaitteen lämmöntuottokyky alkaa jäädä liian alhaiseksi noin -20°C kelissä maantienopeuksia ajaen vakiovarustuksella. Tiedän jo vanhasta 24 kWh Leafistani, että pelkästään puskurin alla olevan ilmanottoaukon tukkiminen poistaisi kerralla tämän lievän haitan. Lisäksi monet Leafistit ovat lämpöeristäneet lämmityslaitteen putkistot moottoritilassa ja saaneet merkittäviä energiasäästöjä lämmittämiseen. Itse en kuitenkaan ole kokenut tarvetta tehdä mitään tämän asian eteen, koska näin kovia pakkasia Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueilla on niin harvoin ja 40 kWh akku riittää joka tapauksessa arjen ajoihini erinomaisesti talvellakin.

Sähköauto Nissan Leafista voisi vielä mainita, että se on mitä mainioin talviauto kaikin puolin. Lähtee aina kovallakin pakkasella yhtä ketterästi liikenteeseen, kuin kesällä ja lämpiää tosi nopeasti. Koskaan kohta viiden vuoden ja noin 200 tkm Leafilla ajojen aikana ei ole akku ollut minulla niin kylmä, että moottoritehoa olisi rajoitettu edes liikkeelle lähtiessä.

Kulutuksen muutos kesän optimikelistä

Tein 40 kWh Leafillani kulutustestit samalla reitillä myös kesällä mitä parhaimmassa kelissä. Sillä kertaa vertailin kulutuksen muutosta kattotelineet, kattotaakat sekä ilman kattotaakkaa ajaen.

Nyt jopa -28°C kelissä ajaessa kulutus toteutui 62% korkeampana kesään verrattuna ja toimintamatka lyheni 282 kilometristä 174 kilometriin. Huomioitavaa talvisessa pakkasajossa on myös, että kulutus olisi siis ollut korkeampi, jos autoa ei olisi esilämmitetty tai lämmityslaitetta olisi pidetty automaattipuhalluksella.

Vertailu vuoden 2015 mallia olevan Leaf 24 kWh:n kulutukseen.

Vertailutarina Nissan Leaf 24 kWh:lla, josta löytyy myös linkki -22ºC kelissä tehtyyn kulutustesti videoon. Siinä 24 kWh Leafin kulutuksesksi samalla lenkillä muodostui 26,8 kWh/100km.

Tuohon "kakkosnelosen" kulutukseen verraten yllätyin 40 kWh:n pakkaskulutuksen maltillisuudesta. Olen aina välillä kuvitellut uuden Leafin kuluttavan useissa tilanteissa vanhaa merkittävästi enemmän, mutta toistuvasti saan itselleni todisteita, että näin ei ole. Ilmeisesti mielikuvani uuden Leafin korkeammasta kulutuksesta muodostuu siitä, että sillä ei tule ajettua koskaan säästellen, koska ei ole pakko. Lisäksi ajan ehkä noin 75% ajoistani taakkatelineet, suksiboksi ja vielä usein fillaritkin katolla uudella Leafillani. 

On muuten harmi, että nykyisin Pirkanmaalla tai Keski-Suomessa on niin harvoin ja vähän aikaa kunnon pakkasia, etten vielä ainakaan päässyt toistamaan testiä ilman esilämmitystä ja lämmityslaite automaattiasennolla.

 

 

Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1

maanantai 17.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla , Leaf40kWh , Opetuslupa , sähköauto

Järjestän ajo-opetusta tyttärelleni sähköauto Nissan Leafillani. Kyseessä on täydentävää ajo-opetusta autokoulun oppimäärän lisäksi. Pyrimme pitämään ajotunnit 50 minuutin mittaisina ja opetuksellisesti sekä vaikuttavuudeltaan tavoitteellisina.

Ensimmäinen oppitunti sisälsi:

  • ajoneuvon ulkoinen tarkistus ennen ajoonlähtöä
  • ajoasennon säätäminen
  • turvavyön käyttö
  • ajoneuvon hallintalaitteet
  • ajoneuvon valot ja vilkut
  • turvallinen liikkeelle lähtö
  • ajon lopettaminen

Ajoneuvon ulkoinen tarkistus ennen ajoonlähtöä

Oppimaan innokas tytär oli avaimet saatuaan heti tarttumassa kuljettajan ovenkahvaan, mutta torppasin hänen vauhtiaan hieman. Ensin olisi opittava, että kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvonsa kunnosta ja turvallisuudesta. Siitä voi varmistautua vain tekemällä silmämääräisen tarkistuksen ennen ajoneuvoon nousua. Tarkistus piti sisällään renkaiden silmämääräisen paineen ja kulutuspinnan arvioinnin, valojen ja vilkkujen sekä rekisterilaattojen kunnon sekä sen, että mitään ei näytä epämääräiseltä tai muutoin vaaraa aiheuttavalta. Noin 30 000 kilometriä ajettu Leaf sähköauto oli erinomaisessa kunnossa odotuksieni mukaisesti.

Samalla opetin tyttärelle myös Leafin latauskaapelin vapautuksen avaimen napista painamalla, latauskaapelin irroituksen ja kaapelin laittamisen telineeseensä talon tolpassa sekä laltausuukkujen kiinnittämisen.

Vasta tämän jälkeen oli vuorossa ajoneuvoon nousu. 

Ajoasennon säätäminen

Oikea ajoasennon säätäminen on sekä mukavuus- että turvallisuusasia. Siksi oikeaoppiseen ennen ajoonlähtöä tapahtuvaan ajoasennon säätämiseen tulee tottua heti alusta alkaen. Oikea ajoasento haettiin tyttären kanssa yhdessä säätämällä istuin ensin sellaiselle etäisyydelle, että jarrun voimakkaasti pohjaan painamalla takapuoli nojaa tukevasti istuimen selkänojan alaosaan. 

Ajoasennon säätäminen jatkui seuraavaksi nojaamalla hartiat rennosti selkänojaa vasten ja asettamalla kädet suorina ranteet ratin yläosan päälle. Ratti jäi vielä liian kauaksi, koska se ulottui vain sormenpäihin, joten oli aika tehdä lisää säätöjä. Selkänojaa hiukan pystympään säätämällä tilanne korjautui, mutta ei tarpeeksi. Koska uudestakin Leafista puuttuu ratin pituussäätö, niin tyttären kanssa jouduimme tekemään kompromissin ja siirtämään istuinta vielä sentin-parin verran eteenpäin. Nyt on asento oikea ja turvallinen.

Seuraavaksi vielä tarkistimme istuimen korkeussäädön. Minua lyhyempänä tyttäreni halusi paremmin ulos nähdäkseen nostaa istuimen yläasentoon ja samalla myös polvikulma muuttui hyväksi vaikka istuin olikin nyt edelleen sen pari senttiä edenpänä.

Ratin korkeussäädön totesimme olevan kohdallaan, koska kaikki mittaristosta näkyi esteettä ja alemmaksikaan ei ollut tarvetta asettaa.

Ajoneuvoon virtojen kytkeminen käynnistämättä

Saadaksemme säädettyä peilit ja voidaksemme tarkistaa sekä opetella vielä ajoneuvon valaisimet kytkimme ajoneuvoon virrat ilman käynnistämistä. Tämäkin on opeteltava asia. Sähköauto Nissan Leafin virrat ilman käynnistämistä kytketään painamalla starttinappia keskikonsolista painamatta jarrua.

Nyt autossa on käytettävissä sähkölaitteet jonkin aikaa. Ajoasennon säätämisen kruunaa sivu- ja taustapeilien säätäminen kohdalleen. Taustapeilien sähkösäädöt siis tulivat samalla opetelluiksi ja taustapeiiä tässä autossa käännellään perinteisesti käsillä.

Autossa vielä istuessamme opettelimme ajovalojen kytkemisen päälle. Sovimme, että opetustilanteissa hän aina kytkee käsin valot päällä-asentoon ja ajon loppuessa pois päältä, vaikka autossa on täydellinen valoautomatiikka. Tämä siksi, että edelleen on paljon autoja, joissa valot pitää muistaa laittaa käsin päälle ja pois. Emme myöskääm tule käyttämään kaukovaloautomatiikkaa ajotunneilla, joten siksikin tämä käsin päälle kytkeminen on parempi vaihtoehto. 

Harjoitteimme vielä sumuvalojen kytkemisen sekä poiskytkemisen eteeen sekä taakse. Kuten myös kaukovalojen kytkemistä ja villkujen käyttöä vasemmalle ja oikealle.

Treenasimme myös tuulilasin pyyhkimen sekä lasinpesijän ja takalasin pyyhkimen käyttöä oikealla kädellä. Muutamia treenikertoja ja viikset alkoivat jo liikkua vaikka katse oli lukittuna suoraan eteenpäin kaukaisuuteen tuulilasin läpi. Hyvä.

Suoritimme vielä myös ulkoa päin auton valaisimiin tutustumisen. Miten toimivat ja missä ovat parkkivalot, päivävalot, lähivalot, kaukovalot, sumuvalot, vilkut, rekisterikilven valot ja kuinka käytetään ja miten näkyvät hätävilkut ja jarruvalot.

Turvavyön käyttö

Pienen ulkoilun jälkeen oli aika palata autoon takaisin. Jopa istuinsäätöjen säätöä tärkeämpi selkärankarutiini opeteltavaksi on turvavyön kiinnittäminen aina ennen liikkeelle lähtöä. Niin tehtiin tällä ensimmäiselläkin ajotunnilla jo ennen ajoneuvon käynnistämistä.

Hallintalaitteisiin tutustuminen

Ajoneuvon hallintalaitteisiin tutustuminen aloitettiin käynnistämällä sähköauto. Sehän tapahtuu pitämällä oikealla jalalla jarrua painettuna ja starttinappia painamalla. Tässä vaiheessa kävimme keskustelua polkimista ja jaloista. Vasenta jalkaa käytetään vain manuaalivaihteisen auton kytkimen painamiseen. Ei mihinkään muuhun. Sähköautolla ja automaattivaihteisilla autoilla yleisestikin käytetään vain oikeaa jalkaa ja kahta pojinta, joista oikeanpuoleinen on vauhtipoljin ja sen vasemmalla puolella on jarru.

Yleisesti ajoneuvoissa on seuraavaksi tutustuttavana vaihdekeppi, mutta sähköautossa voi melkein ennemmin puhua ajosuunnanvalitsimesta. Opetin, että jarrua pidetään pohjassa ja etuvasemmalla käyttämällä kytkeytyy peräytys ja mittaristoon syttyy R-kirjain merkiksi tästä. Jarrua painamalla ja takavasemmalla käyttämällä kytkeytyy eteenpäin ajo ja tästä merkiksi mittaristoon tulee D-kirjain, eli Drive. Opetin myös, että nappia painamalla kytkeytyy P-asento, joka lukitsee ajoneuvon perän ja auto pysyy paikallaan, mutta että me käytämme aina silti myös käsijarrua. Näin auto on pysäköitynä nelipyörälukossa, eikä liukkaimmallakaan kelillä lähde jyrkässäkään mäessä liukumaan. Opetin vielä myös N-asennon, eli vapaan kytkemisen pitämällä valitsintä hetken vasemmalla keskellä.

Turvallinen liikkeelle lähtö

Kuljettaja on aina vastuussa ajoneuvonsa kuljettamisen turvallisuudesta kaikilta osin ja tämä on pystyttävä toteuttamaan tinkimättä heti ensisenteistä alkaen. Meidän ensimetrimme olivat peräytystä omasta pihasta tielle. Olimme jo jonkin aikaa istuneet autossa ja Leafin hatchbac-perän takaikkunasta sekä peileistä ei voi varmistua täysin, ettei auton takana ole jotain alle metrin mittaista pikkulasta liikkeelle lähtiessä. Siksi tytär kävävisi vielä kiertämässä auton ympäri ja sai vielä yhden turvavyön kiinnittämisen rutiiniharjoitteen palatessaan autoon. Sovimme myös, että emme käytä ajotunneilla hyväksi peruutuskameraa, vaan opettelemme peruuttamaan peileistä.

Sillä aikaa, kun hän kiersi auton, sain tilaisuuden poistaa käytöstä e-Pedalin. Hän ei tulisi ajotunneillani käyttämään sen lisäksi myöskän B-ajomoodia, propilottia tai adaptiivista vakionopeudensäädintä ennen ajokortin saamista. Vasta sen jälkeen perehdytän häntä näihin uusimpiin ajoavustimiin.

Autoon istuttuaan ohjeistukeni mukaan tytär jarrua painamalla käytti ajovalitsinta etuvasemmalla sekä painoi käsin sähköisen käsijarrun vapautinta ja alkoi hellittämään jarrua. Auto ei lähtenytkään ryömimään odotukseni mukaan. Unohdin vielä yhden automaattisen toiminnon, eli alamäkijarruavustimen. Siltä emme taida välttyä. Kerroin siis sen toiminnasta, että nyt pitää hiukan painaa kaasua päästäksemme liikkeelle. Painoin jo varovasti apujarrupojinta varautuen ryntäytykseen, mutta turhaan. Nätisti ja hiljaa tytär sai auton peruuttamaan ja ryömimään ohjeeni mukaan jarrua vasten.

Pihasta pois peräyttämisessä on heti tiukkeneva 180 asteen käännös vasemmalle. Ensimertreillä jo huomasin, että minun pitää selittää myös ajoneuvon liikedynamiikkaa. Kerroin ja aurinkolasikotelolla kojelaudan päällä havainnollistin, että tässäkin autossa vain etupyörät ohjaavat, eivät takapyörät. Siksi käännöksissä etupää tekee aina suuremman kaaren, kuin takapyörät. Peruuttaessa tämä tarkoittaa, että vasemmalle käännettäessä pitää muistaa varoa oikeaa etukulmaa osumasta mihinkään, koska se kiertää kauempaa.

Tämän pienen geometriaoppituntini jälkeen peräytys sujuikin kerralla aivan täydellisesti oikeaan kohtaan ajoradalla. Vilkkukin muistettiin laittaa vasemmalle ja hetkeksi pysähdyttiin miettimään, mitä kaikkea muuta liikennettä peräyttäessä pihasta ulos on huomioitava aina erittäin huolella.

Sitten ajoteillä olikin helppo laittaa jarrua painaen D-päälle ja lähteä eteenpäin. 

Ajoneuvon hallinta ensin hiljaisissa tilanteissa

Heti eteenpäin liikkumisen alettua pyysin tytärtä jarruttamaan auton pysähdyksiin. Pysäytys oli kuin seinään. Huomasin, että sen lisäksi, että olin ajatellut kertoa ajoneuvon sijainnista ajoradan oikeassa laidassa, meidän pitäisi myös harjoitella muutamalla treenillä ajoneuvon kiihdyttämistä ja hidastamista eri tehoisiin tilannetarpeisiin.

Ohjeistukseni mukaan ajolinja ajoradan oikeasta laidasta löytyi ja tästä alkaa varmasti jälleen se toistuva muistuttelu ja huomauttelu vuoroin ojaan ajamisesta ja liiallisesta vasemalle ajautumisesta, mutta nyt ajomme olisi niin lyhyt, että sitä ei vielä tulisi vastaan.

Sen sijaan ajoimme kotimme lähellä olevalle hiekkaparkkipaikalle harjoituttaakseni muutaman kerran eritehoisia kiihdytyksiä ja jarrutuksia sekä jyrkkiä käännöksiä pysähdyksistä hallitusti lähtien. Noin viiden kerran jälkeen löytyi hyvä tuntuma jarruun sekä kaasuun. Hän pystyi hallitusti pyyntöni mukaan tekemään äkkijarrutuksen tai pehmeän pysäytyksen. Osasi kiihdyttää tasaisen dynaamisesti sekä uskalsi survaista vauhtipoljinta runsaamminkin. 

Kyseisellä parkkipaikalla oli riittävästi tilaa tehdä u-käännökset, joten niissä saatiin harjoiteltua myös ratin ja ajolinjan suhdetta käännöksissä. Ensin käännösten alkuvaiheen ratinkäännöt olivat ponnettoman hitaita ja kädet meinasivat mennä ristiin. Vastaavasti palautukset meinasivat venyä ylikäännösten puolelle. Muutamien kierrosten jälkeen kuitenkin kädetkin alkoivat ratilla pyöriä sujuvasti ja alkukäännös oli riittävän rivakka ja palautuksenkin oikea-aikaisuus alkoi löytyä.

Oli aika todeta ensimmäisen ajo-oppitunnin lähestyvän loppuaan ja jäljellä oli enää kotiin ajelu lyhyen kotikorttelin verran ja ajoneuvon pysäköinti.

Ajoneuvon pysäköinti

Ajotunnin viimeiset asiat olivatkin pysäköintiä kotipihaan. Ensin auto tuli osata ajaa riittävän lähelle kodin seinää. Sitten P-päälle ja käsijarru päälle. Virtanapista auto sammuksiin, valot pois. Tai siis todellisuudessa tässä autossa automaattiasennolle. Sitten vasta turvavyö auki, latausluukun avaus ja ajoneuvosta poistuminen.

Vielä auto lataukseen ja lämpimät kiitoshalaukset ihanalle ajo-oppilaalleni. Tästä tulee taas ihana vuosi :-)

Ajo-opetusta sähköautolla

maanantai 17.09.2018 Avainsanat: Ajo-opetus , Ajo-opetus sähköautolla , Leaf40kWh , Opetuslupa , sähköauto

Ajokorttilaki uudistui vuonna 2018 ja se toi merkittäviä muutoksia ajokortin suorittamiseen. Ensinnäkin minimi teoria- sekä ajo-opetustuntien määrä laski merkittävästi, josta johtuen autokoulussa ajokortin suorittamisen hinta laski tuntuvasti. Toisaalta ajo-opetusluvan saa jo 16-vuotiaana. Ajokokokeeseen pääseee edelleen vasta 18-vuotta täytettyään. Samalla myös ajo-opetusluvan hakeminen sekä ajo-opetuksen aloittaminen tehtiin helpommaksi.

Tästä alkaa Sähköautoileva motoristi blogissa hieman erilainen tarinoiden sivujuonne. Tulen jatkossakin pääsääntöisesti kirjoittelemaan sähköautojen koeajoista ja omista kokemuksistani, mutta tämä uusi sivujuonne tulee kertomaan ajo-opetustilanteistamme. Toki blogini aihepiirissä edelleen ollaan vahvasti, koska ajo-opetus tapahtuu sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla.

Ajo-opetusluvan hakeminen

Uuden ajokorttilain myötä ajo-opetusluvan hakemiseen kului aikaani Hervannan Ajovarmassa ehkä noin viisi minuuttia, kun täytin yhden ainoan ja hyvin yksinkertaisen A4-lomakkeen. Vaikein kohta siinä oli tyttäreni henkilötunnuksen loppuosan muistaminen. Täytetty lappu vain luukulle sekä 30 euron maksu ja sitten viikon kuluttua kotiin tuli postin tuomana ajo-opetuslupapaperi. Saatekirjeessä ohjeistettiin ajo-opeutuksen järjestäjää allekirjoittamaan lomakkeen sekä pitämään sen aina mukana opetustilanteissa.

Ajo-opetusajoneuvon valmistelu

Ajoneuvon opetuspoljinta, eli apukuskinpuolen lisäjärrupoljinta ei enää tarvitse muutoskatsastaa. Asentelin esikoistyttären opetuksesta asti, eli nelisen vuotta varastoituna olleen opetuspolkimen Leafiini. Asennus oli perin yksinkertaista. Jarrupoljin oli valmiiksi jo edelliseen autoon asennuksen yhteydessä pultattu tukevaan vanerilevyyn kiinni ja siinä on vaijerikin valmiina. Muotoilin vanerilevyn Leafin apukuskin jalkatilaan sopivaksi ja kiinnitin koko paketin apukuljettajan istuimen etummaisten kiinnityspulttien alle tulevilla metallivevyillä paikoilleen. Vaijerin asettelin kulkemaan keskikonsolin ulkoneman alapuolelta. Keskikonsolin näytön ulkoneman yli sai sujuvasti pujotettua narun, joka pitää vaijerin tukevasti paikoillaan.

Vaijerin toisen pään kiinnitin tulipeltiin, vai mikä rintapelti se nyt sitten näissä sähköautoissa onkaan nimeltään. Leafistakin löytyi sopivasti ylipitkä ruuvinpää vapaana rintapellistä ja pulttasin kulmarautaa hyväksikäyttäen vaijerin siihen kiinni. Lopuksi kiinnitin vaijerin jarrupolkimen ympärille kiinnikkeillään sekä pulteillaan. 

Lisäpeili sekä opetuskolmiokin olivat tallessa varastossa, joten paketti olikin valmis yhteensä 30 euron lupakuluilla. Ei paha. Kuten aina, on opetuspolkimesta lievä haitta kartturin jalkatilassa, mutta kyllä sinne silti kaikkien jalat ovat mahtuneet.

Yhdistelmä autokoulua ja täydentävää ajo-opetusta

Tyttäreni ilmoittautui kuitenkin pyynnöstäni aivan normaalisti Järvikulman autokoulun Kangasalan toimipisteeseen ajokortin suorittajaksi. Alunperin ajatukseni oli, että nyt uusilla autokoulun hinnoilla olen valmis kustantamaan tyttäreni autokoulun. Aika yleiseltä näyttäisi, että autokoulussa ensimmäistä ajokorttiaan suorittavalle B-ajokortin hinta toteutuu noin tuhannen euron suuruiseksi. Tuolla edullisimmalla hinnalla ei kuitenkaan saa kuin:

  • turvallisuuskoulutus 4 teoriatuntia (á 45 min) = EAS, ei voi korvata ajo-opetusluvalla
  • 10 ajotuntia (á 50 min) = voi korvata ajo-opetusluvalla ajamalla
  • riskientunnistamiskoulutus sis. 4 teoriatuntia (á 45 min), ja 4 ajotuntia (á 50 min), pimeän koulutuksen simulaattorilla sekä liukasratakoulutuksen. = ei voi korvata ajo-opetusluvalla

Ensinnäkin pidän näitä minimiopetusmääriä kovin alhaisina ensimmäistä liikennekorttiaan suorittavalle, joten on varsin todennäköistä, että lisäopetustunneille olisi tarvetta. Tämä nostaisi ajokortin kokonaishintaa korkeammalle. Toisaalta tykkäsimme kovasti esikoistyttäreni ajo-opetuksesta ja haluan tarjota samoja yhdessäolemisen hetkiä toisellekin tyttärelleni sekä itselleni hänen aikuisuuden kynnyksellä. Varmasti ikimuistoinen on esikoistyttäreni kommentti yhden ajotunnin jälkeen: "isä tämä ajo-opettelu sun kanssa on tosi kivaa". Isähän suli aivan täysin.

Tulemme varmuudella ajamaan todella paljon tämänkin lukio-tyttärini kanssa ja samalla pystyn varmasti vähentämään nuoren stressiä ajokortin suorittamisesta. Hiukan harmillisesti siis tytärtäni tuo 16-vuoden aloitus ei hyödyttänyt lainkaan, koska hän täytti juuri 17, kun laki astui voimaan.

EAS, eli turvallisuuskoulutus 

EAS, eli turvallisuuskoulutus on siis oltava suoritettuna hyväksytysti ennen ajo-opetusluvalla ajamisen aloittamista. Tästä on oltava liikenne-opettajan allekirjoittama todistus autossa. Tätä EAS, eli turvallisuuskoulutusta ei siis voi opettaa opetusluvalla.  Kun EAS-todistus sekä viranomaisten hyväksymä ja allekirjoittamani opetuslupa olivat autossani, voimme aloittaa oppitunnit. Taidan käyttää opetuksen tukena lähinnä itselleni esikoistyttäreltäni jäänyttä Autoliiton Startti-oppikirjaa. Siinä on olennaislta osin asiat edelleen voimassa.

 

Ensimmäinen ajo-oppitunti Leafilla

Toinen ja kolmas ajo-oppitunti Leafilla

4.-10. ajotunnit

Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia

lauantai 18.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Toimintamatka

Minulla on sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:ni katolla lähes aina Thulen valmistama taakkateline ja niissä on kesällä kiinni kaksi pyörätelinettä ja talvella myös suksiboksi. Minulta on usein kysytty, että kuinka paljon energiankulutus kasvaa kattotaakan takia ja olen vastaillut aina yksittäisten matkakokemusten perusteella. Nämä vastaukset eivät kuitenkaan ole sillä tarkkuustasolla, joka itseäni tyydyttäisi, joten tein tänään ajotestit selvittääkseni kattotaakan vaikutuksen Leafini kulutukseen. 

Ajoin 325-tiellä vakioidun 60 kilometrin edestakaisen matkan, siis 30 kilometriä poispäin kotoa ja sitten samaa reittiä takaisin. Ajoreitillä on korkeuseroja jonkin verran ja tiellä on pääosin 80 km/h nopeusrajoitus, mutta risteyksiä on useita ja niissä on 50 tai 60 km/h rajoitus.

Keli oli paras mahdollinen testiin, koska aurinko paistoi ja oli 20..22C lämmintä. Tuuli oli erittäin navakka sivutuuli idästä. Suoritin ajon hyvin täsmällisesti liikennenopeusrajoitusten mukaan navigaattorilla tarkistettuna. Käytin käytännössä koko ajan vakionopeussäädintä ja autossa oli päällä e-pedal, B-ajomoodi sekä eco-tila. Ilmalämpöpumpun pidin kaikilla kerroilla poiskytkettynä poistaakseni mahdollisen auringonpaisteen muutoksen vaikutukset ajolenkkeihin. Väitän siis tämän olevan erittäin tarkoin vakioitu ajotesti. 

Taakkateline on siis Nissanin lisävarustehinnastosta löytyvä Thulen Aero-sarjaa ja pyörätelineet ovat Thulen Proride 591 -mallisia. Pyörät katolla ovat raskasta sarjaa, nimittäin toinen on DH-pyörä erittäin vahvoilla osilla ja toinen on dirtti.

Tuloksissa kaksi asiaa yllättävät minut edelleen. Mutu ei ole tiedon väärti, joten dataa tiedon tueksi. Leafini kulutti ilman mitään telineitä 13 kWh/100 km testilenkillä ja toimintamatkaksi olisi siis toteutunut peräti 292 km. 

Pelkkä teline katolla oli se ensimmäinen yllätys. Kulutus nousi vain 4,6%. Thule on siis onnistunut tekemään todella aerodynaamisen kattotelineen sekä pyörätelineet. 

Yksi pyörä katolla nosti kulutusta odotusteni mukaisesti 18,5% ilman kattotelineitä ajosta. Kulutus toteutui yksi pyörä katolla 15,4 kWh/100km. 

Toinen pyörä nostikin kulutusta sitten ilman telineitä ajosta peräti 32,3% ja kulutus toteutui 17,2 kWh/100km ja toimintamatkakin toteutuisi enää 221 kilometriä.

Testin kulutukset, matkat ja keskinopeudet on katsottu auton ajotietokoneesta. Leaf Zero2.0:ssa on sellainen poikkeuksellinen ominaisuus, että sen mukana tulleilla 215-17" kesärenkailla matkamittarin ja keskinopeuden näytön virhe kääntyy hieman negatiiviseksi. Eli auto näyttää hiukan todellista lyhyempää matkaa ja pienempää keskinopeutta. Tällä oln tosin niin olematon vaikutus, että en sitä tässä huomioi.

Otin pelkästään autolla ajetulla lenkillä vertailun vuoksi kulutukset myös LeafSpyn kautta ja LeafSpyn lähtö kWh - perille tullessa jäljellä olevat kWh:t antoivat 13,5 kWh/100 km, eli hieman suuremman kulutuksen. Tuokaan ei ole nyt kovin olennaista, koska aiheena oli kulutuksen suhteellinen muutos kattokuorman kanssa. Pitää joskus tehdä range-testi ajamalla akku täydestä tyhjäksi ja seurata kulutus ajotietokoneen, LeafSpyn sekä loppulatauksen laturin kulutaman sähkön kautta.

Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään

perjantai 03.08.2018 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , Lofootit , Nissan , sähköautomatkailu

Lofooteilta paluumatkan strategiaksi valitsin kaiken järjen vastaisesti ajaa 24/7, eli yhtä putkea Jyväskylään asti Kilpisjärven kautta. Matkaa reitille kertyisi yli 1400 kilometriä, koska meidän piti tehdä mökille vielä poikkeama noutamaan tavararoita. Tämä testi kuitenkin päättyisi jo ennen kotia Jyväskylään Neste Rallin tunnelmiin.

Jo ennalta siis oli tiedossa, että Nissan Leaf 40 kWh:n #rapidgaten takia tässä valitussa ajotavassa ei ole mitään järkeä, halusin kuitenkin sen todentaa kokeilemalla.

Lofooteille menomatka oli huomattavasti mielekkäämpi tapa ja jatkossa lisäisin siihen vielä meno- sekä paluumatkalle parin yön ja yhden päivän stopin Levillä alamäkipyöräilyä harrastaen.

Kirjoitan tähän tarinaan varsin lyhytsanaisesti kuvauksen paluumatkasta. Nukuin itse latausten aikana, joten lukijan ei tarvitse huolestua liikenneturvallisuudestani.

Kello 9.00 Norjan aikaa matka Norjan Kabelvågista alkaa

Aamupalan jälkeen pakkasimme auton ja lähdimme täydellä akulla luovuttamaan avaimet Kabelvågin keskustassa olevaan respaan ja siitä kotimatkamme jatkui kohti Kilpisjärveä. Matkamittarissa oli lukema 19007 km.

Ensimmäinen pikalataus tehtiin 208 km päässä Brejvikissä, Hotelli Brejvikin takapihalla olevasta Grøn kontaktin laturista. Akku oli vielä suopea Norjan viileästä kelistä ja matalista matkanopeuksista johtuen ja saimme täyttä 43-45 kW:n tehoista latausta.

Matkan toinen lataus tehtiin viimeisellä pikalaturilla Norjan puolella ennen nousutaivalta kohti Kilpisjärveä, eli Nordkjosbotnissa, kun matkaa oli taitettu 352 kilometrin verran. Jo nyt #rapidkate alkoi hidastaa matkantekoa, kun akku oli lämmennyt yli +42C. Saimme vain 24 kW:n tehoista latausta.

Toki tämä lataus ajoittui sopivasti kello 15.00 paikkeille ja aikaa kului sopivasti miehistön ruokaillessa.

Tästä alkoi matkaosuus, jossa tapahtui voimakas maaston nousu. Käytännössä merenpinnasta yli 500 metrin korkeuteen vain 94 kilometrin matkalla. Perillä Kilpishallissa matkaa oli siis kertynyt yhteensä 446 kilometriä. Akun lämmöillä ei nyt ollut väliä, koska tarjolla olisi ennen Levin Hullu Poroa vain Type2-latausta. Jätimme auton saamaan hetkeksi siis 6,6 kW:n tehoista latausta ja menimme kauppaan ostamaan lisää evästä ja aloimme tekemään tarkistuksia, miten jatkaisimme matkaa. Päätimme palastella aikamme kuluksi ja nähdäksemme useamman latauspaikan Type2-lataustarpeen. Otimme siis seuraavaksi suunnan kohti Rajabaarin Nestettä sekä Sannan putiikkia, joissa molemmissa löytyy julkista Type2-latausta.

Näiden jälkeen suuntasimme kohti Levin Hullu Poron CHAdeMOa, jossa olimme noin kello 00.55 (Suomen aikaa siis). Type2-latausten osuus ja kylmä pohjoisen yö olivat olleet armollisia Leafin akuille ja saimme 28 kW:n tehoista latausta. Matkamittari näytti 19705 km lukemaa, joten matkaa olimme taittaneet 697 kilometriä tähän mennessä.

Hotelli Hullun poron respasta kävin täyttämässä myös vesipullot ja ostamassa kupin kahvia.

Hullusta Porosta matka jatkui kohti Rovaniemen keskustassa olevaa pikalaturia. Siellä olimme noin kello 4.20 ja matkamittariin oli kertynyt lähdön jälkeen jo 866 kilometriä. Ei auttanut edes matkan varrella tekemäni hidasajo eikä +6..+9C:n viileä yön keli jäähdyttämään akkuja tarpeeksi. Latausteho putosi Rovaniemellä alle, eli 25 kW:n tasolle. Mainittakoon, että esimerkiksi Ioniq Electric olisi tässä pikalaturissa suoriutunut puolessa Leafin latausajasta.

Rovaniemeltä otin Google Mapsin avulla maisemareitin kohti Keminmaan Nelosparkin pikalaturia. Ajatus oli, että reitti oli muutaman kilometrin lyhyempi, mutta ennen kaikkea, että vähän pienemmällä tiellä ei olisi painetta ajaa kovin lujaa, vaan voisin vielä toisen etapin pyrkiä hidasajolla pitämään akkujen lämpöjä alhaalla.

Perillä Nelosparkissa, kun matkaa oli taitettu 1002 kilometriä ja 22 tuntia totesin, ettei taaskaan hidastelu kovinkaan hyvin akkuja jäähdyttänyt, vaikka yö oli edelleen viileä. Perillä akut olivat lämmenneet lisää ja sain vain 21 kW:n tehoista latausta. No, onneksi meillä oli aamupalan nälkä ja auto sai latautuilla rauhassa. Mainittakoon, että Renault Zoen AC-latauskin olisi jo tässä vaiheessa nopeampaa matkailua. Keminmaalta matka jatkui kohti Kärsämäen Juustoporttia.

Juustoportissa matkaa oli taitettu 1194 kilometrin verran ja kelikin alkoi etelään päin ajaellessa muistuttaa tämän kesän helteistä jälleen. +24C keli ja nousseet liikennenopeudet nostivat akkujen lämnöt entisestään. Nyt jo yli 49C lämpöiseen akkuun sai lataustehoksi enää 18kW. Päätimme ottaa vain sen verran, että pääsemme Niemenharjulle, päivän viimeiseen pikalataukseen.

25 tuntia ja 1287 kilometriä myöhemmin Niemenharjun pikalaturilla

Niemenharjulla olimme kello 11.03 ja matkaa oli taitettu 1287 kilometrin verran 25 tunnin aikana (huomioitu aikaero). Saimme nyt vain 18 kW:n tehoista latausta ja nyt sitä tarvittaisiin paljon päästäksemme mökin kautta Jyväskylään asti. Täällä kävi todella harmillinen tilanne. Meillä olisi siis noin kaksi tuntia varattuna ainoa pikalaturi Juustoportin ja Jyväskylän väliltä ja aivan heti peräämme paikalle saapui 24 kWh Leafilla seurue. Kyllä siinä hävetti odotella hidasta prosenttien nousua, vaikka lounaan jälkeen aika kuluikin siivillä toisen sähköautoilijan kanssa jutustellessa.

Olisin antanut vaikka heti toiselle Leafille välissä pikalatauksen ja ottanut itse Type2 siinä välissä, mutta kun akkujen lämmöt olivat jo nousseet yli 50C, joten olisin saanut enää noin 11 kW:n tai vielä hitaampaa latausta, jos olisin katkaissut ja käynnistänyt latauksen. #rapidgate ei siis ole vain meidän 40 kWh Leafeilla ajavien ongelma, vaan se on harmillinen haitta myös muille sähköautoilijoille, jotka jäävät odottamaan laturin vapautumista.

Latasin akkuun sen verran, että laskin viimeisen tunnin Type2 ja lyhyen mökiltä otetun 16A-latauksen riittävän Jyväskylään asti pyörä katolla ajaen mökin kautta ja vapautin näin vähän edes aikaisemmin CHAdeMOn toiselle Leafille. Jatkoimme matkaa samaan aikaan Niemenharjulta eteenpäin.

Mökillä käynti hidasti matkaamme muista kuin auton tarpeista johtuen meidän kuluttaessamme pienen hetken mökillä uidessa, joten tästä eteenpäin matka-aika ei ole kovinkaan realistinen seikka. 

Perillä Jyväskylässä olimme joka tapauksessa riittävän ajoissa ehtiäksemme nauttimaan Neste Rallin tunnelmista. Harjulle emme tosin tavoitteistamme huolimatta jaksaneet lähteä, vaikka hyvin olisimme ehtineetkin vielä parhaita paikkojakin varaamaan.

Jyväskylään saapuessa matkaa oli kertynyt 1423 kilometriä.

Jonkinlaisen vertailukelpoisen matka-ajan ja matkan pituuden saa, kun vertaa matkaa Lofooteilta Niemenharjulle. Teimme sillä välillä 25 tunnissa 1287 kilometrin matkan. Uskallan sanoa, että Ioniq Electric olisi tehnyt tuon saman matkan samalla reitillä vähintään kuusi tuntia nopeammin, eli alle 20 tunnissa.

Totean ääneen ja julkisesti, että näin toteutettuna Leafilla ei pitkän matkan taittamisessa ole mitään järkeä, kuten jo ennen lähtöä oikeastaan tiesinkin. Paitsi että #rapdigate haittaa matkan sujuvuutta ja alkaa varmasti ärsyttää kuljettajaa sekä matkustajia, niin näin toteutettuna aikahinnoitellut pikalataukset käyvät suhteettoman kalliiksi.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (3)
helmikuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!