Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla Leaf40kWh

Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui

torstai 08.08.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto

Ei sähköautoilla mitään tee Suomessa

Ei ne toimi talvella. Akut ei kestä. Ei pääse Lappiin kusematta. Mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu? Ja paljon muita hassuja väittämiä ja kysymyksiä on tullut vastaan viiden vuoden ja parin sadantuhannen sähköautoillun kilometrin myötä.

No nyt sitten tämän sähköautoilijan matka tyssäsi ekan kerran viiden vuoden ja parin sadantuhannen kilometrin aikana. Kerralla vieläpä niin että tarvittiin hinurin apua! Onpa noloa, eikä näillä sitten varmaan mitään tee Suomen oloissa.

Rengasrikko

No syy oli täysin akkuenergiasta tai sähkömoottorin voimasta riippumaton. Matkalla Kangasalan Sahalahdelta kohti Porvoon Kokonniemen laskettelukeskusta päästäksemme DH-pyörällä kilpailemaan sattui vähän ennen Tuulosta rengasvaurio.

Ensin kuulin autoon sisälle "thump" -äänen, jota en osanut oikein paikantaa mihinkään, joten pysäköin auton tienviereen bussipysäkille ja suoritin ajoneuvon sekä kattotaakan tarkistuksen. Kaikki näytti silmämääräisesti ja käsin puistellen olevan kunnossa, joten matka jatkui.

Ajaessa kuitenkin alkoi kuulua toistuva matala jumputusääni. Pienen matkan kuluttua mittariston tuli näkyviin alhaisesta rengaspaineesta oikealla takana kertova ilmoitus. Pysäytin auton ja huomasin rengassokan tapin menneen kumista läpi niin että suhina vain kävi, mutta sokka oli vielä paikallaan. Varmaan kannattaisi myös kokeilla jotain lotto-peliä. Päätin yritää päästä ajamalla hiljaa ja varovasti kohti Tuuloksen Nestettä, mutta en päässyt kuin pari kilometriä ja sokka lähti irti renkaasta. Rengas tyhjeni kokonaan parin auton mitan verran tien viereen hiljentäessä.

Siispä selvittelemään tienposkessa mikä neuvoksi. Autostahan löytyy kompressori ja paikkavaahto, mutta ei vararengasta. Tämähän on varsin yleistä nykyautoissa. Laitoin vaahtopullon kompuraan sille kuuluvalle paikalle ja puhalsin sisällön renkaaseen. Paine ei vain noussut renkaassa lainkaan, koska reikä oli niin suuri.

Hinuri paikalle

Sain Hämeenlinnasta päivystävän hinausauton paikalle noin tunnin odotelun jälkeen. Hinurin kuljettaja totesi, että niin vaarallisessa paikassa tienvarressa hän ei ala rengasta edes katsomaan, vaan ajetaan auto lavetille ja katsotaan Tuuloksen Nesteellä.

Nesteellä korjaustaitoinen hinausauton kuljettaja nopeasti paikkasi renkaan "kamelinpaskalla" ja matka pääsi jatkumaan. Kulut vakuutusyhtiölle. Pitää muuten ostaa autoon vastaisen varalle pakkaus kyseisiä tubeless-renkaan paikkaussarjoja, koska niiden käyttö on helppoa ja ne toimivat.

Meidän matka jatkui noin parin tunnin viivästyksellä. Onneksi olin varannut matka-aikatauluun runsaasti särkymävaraa, joten emme myöhästyneet mistään merkittävästi ja poika ehti vielä vapaisiin harjoituksiin Kokonniemeen ja minä rakkaani kanssa tutustumaan vanhaan Porvooseen.

Sähköauto vain toimii

Kun Ttuota matkan viivästystä sitten mietin jälkikäteen, niin oikeastaan olennaisin ajatus oli, että kyllä Leaf on ylivoimaisesti luotettavin auto, mitä minulla on koskaan ollut. Sillä vain ajetaan, ladataan, ajetaan ja ladataan. Huollot 30 000 kilometrin välein ovat lähinnä raitisilmasuodattimen vaihtoja.

En ole yhtään kaivannut näiden viiden vuoden ja yli 200 000 sähköutolla ajetun kilometrin aikana mitään näistä vanhan autoilun vaivoista:

  • ei yhtään bensa- tai dieseltankkausta pakkasessa tai helteessä tai muutoinkaan
  • ei yhtään moottoriöljyn vaihtoa
  • ei yhtään öljynsuodattimen vaihtoa eikä yhtään polttoainesuodattimen vaihtoa
  • ei yhtään ilmansuodattimen vaihtoa
  • ei yhtään tulppien vaihtoa, suuttimien vaihtoa
  • ei yhtään EGR:n tai DPF:n rikkoutumista tai tukkeutumista ja kallista vaihoa
  • ei yhtään jakopäänhihnan vaihtoa
  • ei yhtään kytkin tai vaihteistoremppaa tai huoltoa
  • ei yhtään talvella kylmäkäynnistyksen tuomia jännityksiä saati käyntiin saamisen jälkeisiä kylmiä väristyksiä voitelemattoman moottorin kalkattaessa
  • ei kansiremontteja
  • ei yhtään pakoputkiston vaihtoja
  • ... jne...

Ai niin oli siinä edellisessä 24 kWh Leafissa kerran yksi vikakin, kun jäähdytysnesten termari lakkasi toimimasta. Ei se ajamista estänyt, mutta korjattiin takuuseen.

Nojoopajoo, tunnustan. Tämän tarinan kirjoitin täysin kieli poskella, ehkä vähän samalla irvaillen vanhoille muistoilleni polttomootoritautoilun historiallisista ajoista. Ei kannata vetää hernettä kenenkään nenään :-)

Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana

perjantai 12.07.2019 Avainsanat: Akku , Käytetty sähköauto , Leaf40kWh

Sähköauton akun kuntoisuus hiipuu latauskertojan, käytön ja jopa käyttämättömyyden takia pikkuhiljaa. Kuinka nopeasti hiipumista tapahtuu, riippuu useista eri asioista ja tämän blogikirjoitukseni perusteella ei pidä tehdä yleistyksiä muihin sähköautoihin, akkukemioihin tai edes muihin 40 kWh Leafeihin liian suoraan. 

Edellinen sähköautoni oli vuoden 2015 Leaf 24 kWh akulla ja sen akkukemia tuli tunnetuksi hyvästä kulutuksen kestosta. Auton akku suorastaan tuntui tykkäävän kovasta käytöstä ja ajosta ja 120 000 kilometriä ajettuna sen akku oli vielä 103% uudenveroinen! Tämän nykyisen 40 kWh Leafini akku on aivan toista maata. Se ei tunnu tykkäävän edes ihan peruskäytöstä. Lasken nimittäin peruskäytöksi päiväreissun suorittamisen Tampereelta Helsinkiin ja takaisin kesänopeurajoituksia noudattaen. Tuollainen reissu saa valitettavasti 40 kWh Leafin akun tulikuumaksi ja akun kuntoisuuden pahin surma on tiettävästi ylikuumeneminen.

Olen seurannut tarkoin oman Leafini akun kuntoisuuden kehittymistä ottamalla säännöllisesti kuvan LeafSpyn akku-näytöstä ja tallettamalla taulukkoon tiedot. Hämmästyin nyt suuresti heinäkuun suurta akun kuntoisuuden laskua. Akun kuntoisuutta osoittaa SOH (State Of Heath) -lukema. SOH tipahti 7.7 - 9.7 välisenä aikana peräti 2 prosenttiyksikköä 96,44 % tasolta 94,48 % tasolle. Droppaus näkyy koko auton elinkaaren aikaisen sinisen SOH-käyrän jyrkkänä droppina, kun taasen kilometrien nousu on ollut edelleen tasaista. Tuon dropin jälkeen pudotus on tasaantunut, mutta jatkuu edelleen.

Mahdolliset selittävät tekijät auton käyttämisessäni ovat:

  • kesä: vaikka kesä onkin nyt viileä, niin näyttää siltä, että Leafin SOH korreloi aina kelin lämpenemistä. Edellinen voimakkaampi SOH-lukeman lasku oli viime kesänä ja talvikuukaudet mentiin hyvin pienellä laskulla.
  • akun lämpiäminen normaalissa matka-ajokäytössä: hieman ennen droppia, eli noin 3.-7.7 autolla oli parikin lähekkäin tapahtuvaa Tampere - pääkaupunkiseutu päivässä tapahtunutta edestakaisin ajoa, joissa akku kuumeni hidastelupyrkimyksistäkin huolimatta aivan tappiin asti mittariston näytössä.
  • epäsäännöllinen täyteen latailu: auto on nyt ollut tänä kesänä paljon ajojen välissä pysäköitynä kadunvarsiparkkiin öiden ajaksi vailla latausmahdollisuutta. Aiemmin auto on pääsääntöisesti kytketty hidaslataukseen heti ajon jälkeen ja akku on saanut aina latautua 100% tasolle asti.

Olipa tuon SOH-dropin syy mikä tahansa, on oman Leafini akun kuntoisuus vieläkin hyvällä tasolla suhteessa muiden 40 kWh Leafien ajokilometreihin ja SOH-lukemiin, nimittäin vieläkin alempia SOH-lukemia näkee usein huomattavasti vähemmän ajetuissakin yksilöissä.

Mitä akun kuntoisuuden lasku SOH:n lasku käytännössä merkitsee auton käytölle?

Uudenkarheaan akkuun (3 386 km ajettuun) sain viime kesänä ladattua 38,4 kWh:n verran energiaa ja SOH oli tuolloin 99,37%. Nyt 66 433 kilometriä ajettuun ja 15 kuukautta vanhaan akkuun sain täyteen ladattuna menemään 37 kWh:n verran energiaa, kun SOH oli 94,36%. Ajoin akun eilen käytännössä tyhjäksi asti käytännön tilanteista johtuen ja akun varauksen alapäässä varaustaso laski edelleen aivan normaalisti ja tasaisesti, joten siellä ei ole ainakaan vielä ongelmia yksittäisten kennojen kanssa.

Eroa täyteen akkuun lataamisessa on siis 1,4 kWh:n verran, eli akkuun varautuvan energiamäärän lasku 3,65% näyttäisi olevan suhteessa pienempi kuin SOH:n lasku. Tässä minula oli kuitenkin käytösä sellainen kokeneiden Leafistien kikka, eli akun "röyhtäytys", jossa ladataan akku 100% tasolle ja käynnistetään lataus pari kertaa uudelleen sen valmistuttua. Ensimmäisen 100% latauksen energiamäärä oli nyt vain 36,3 kWh, jolla energiamäärän lasku olisi ollut täsmälleen samassa suhteessa kuin akun SOH:n lasku on ollut.

Mutta akkuun siis varautuu nyt 37 kWh:n verran, eli 1,4 kWh vähemmän energiaa täynnä ollessaan, kuin uutena. Mitä tuo tarkoittaa käytännössä auton käytettävyyteen toimintamatkan suhteen? Otetaan muutama erilainen tyypilinnen Leafin kulutustilanne esimerkiksi:

  • Matalimmat kulutukset minulla toteutuvat kesällä rauhallisessa maalaismaisemassa maantiellä lipuessa. Silloin toteutuu noin 12kWh/100km. Tuolla kulutuksella uudella akulla olisi päässyt noin 320 kilometriä. Nyt SOH 94,36% olevalla akulla vastaavassa ajossa pääsee enää 308 kilometriä, eli 12 kilometriä vähemmän. Todellisuudessa tuolla ei ole minulle mitään merkitystä, enkä edes käytännössä huomaa tätä eroa.
  • Koko 67 000 kilometrin ajon keskikulutukseni on 16,7 kWh/100km. Tuolla kulutuksella uutena pääsi noin 230 kilometriä ja nyt pääsee enää noin 222 kilometriä. Eroa on siis vain kahdeksan kilometriä. Ei senkään vertaa merkitystä, kuin edellisessä esimerkissä.
  • Talvella kulutus maantieajossa saattaa hyvinkin olla 20 kWh/100km. Uutena tuolla kuluksella pääsi 192 kilometriä ja nyt pääsee 185 kilometriä, eli eroa on 7 kilometriä. Tuolla on oikeastaan yllättäen vähän enemmän merkitystä, koska omilla ajoillani Jyväskylästä Viitasaaren mökille väli on talvella hiukan tiukilla. Onneksi Äänekoskelle on nyt avattu uusi Virtapisteen pikalaturi, jotta Jyväskylässä ei tarvitse pikalaturista odotella hitaimpia kWh:ta pikalaturissa.

Niin, sanoisipa siis tässä vaiheessa kuitenkin tuolle SOH:n laskulle ja jopa hiljatain tapahtuneelle droppaukselle, että mitäpä sitten. Jatketaan ajoa ja auton käyttöä, koska käytännön ajoon sillä ei ole vielä pitkiin aikohin mitään merkitystä. Silti en voi kuin toivoa, että Nissan pian korjaisi Leafien akuston ainoan ongelman, eli jäähdytyksen puutteen. Edes pienen pieni puhallin riittäisi, kuten Ioniq Electric osoittaa. Epäilen myös, että kun näistä alkaa olla takuuajan päättyneitä yksilöitä, niin tullaan näkemään Suomessakin tehtyinä muutostöitä, joissa akkuun rakennetaan pieni puhallinjäädytys, joka ottaa ilmaa auton sisältä, kuten Ioniq tekee. Nyt jo löytyy toimijoita, jotka päivittävät ja korjaavat vanhempien Leafien akkuja.

Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa

keskiviikko 03.07.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh

#Rapidgate vaivaa Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoa edelleen BMS-päivityksen jälkeenkin. (BMS = Battery Management System, eli "akuston hallintaohjelmisto"). Kirjoitin 19.6.2019 kuinka yhden päivän työreissu Kangasala - Helsinki - Tampere normaaleita ajonopeuksia käyttäen johti siihen, että päivän kolmas pikalataus oli enää 9kW:n tehoinen. Sain tuohon kirjoitukseen viestejä, joissa kannustettiin testaamaan sama ajamalla hiljempaa. Toteutin saamani lukijapyynnöt ja kirjoitan niistä tähän kokemukset. Teen tähän kirjoitukseen lähinnä vertailua kahden ajokerran välillä. Tämän toistetun ajokerran reitti oli käänteinen ensimmäiseen verrattuna, eli nyt reitti oli Tampereelta Helsinkiin ja sieltä Kangasalle.

Lähtö Tampereelta 99% ladatulla akulla kadunvarsipysäköinnistä

Lähdin tällä kertaa liikenteeseen Tampereelta kaupunkiasuntomme edustalta kadunvarsipysäköinnistä. Auton akussa oli 98% ja 37 kWh:n varaustaso edellisen illan töistä paluun jäljiltä. Akut olivat yön aikana jäähtyneet hyvin 17,6..19,3 °C tasolle.

Matkaa siis suoritettiin tällä kerta normaalista ajotyylistäni poiketen jättämällä huomioimatta 120 km/h rajoituksen mahdollistaman nopeuden ja ajaen navigaattorilla tarkistettua 100 km/h nopeutta tai suurinta sallittua liikennetilanteen mahdollistamaa nopeutta.

Tampereelta Helsinkiin on arvioni mukaan noin 150 kilometrin matkalla 120 km/h nopeusrajoitus, joten 20 km/h suurinta sallittua alhaisempi nopeus vie tuolla välillä noin 15 minuuttia enemmän ajoaikaa per suunta.

Kulutus tosin laskee tuntuvasti Leafissa käytettäessä alhaisempaa nopeutta. Nyt moottoritiellä Tampereelta Hyvinkään ABC:lle 125 km matkalla toteutui 15 kWh/100km keskikulutus. Hyvinkään ABC:n lähestyessa akussa oli vielä niin paljon sähköä, että akku olisi saattanut riittää takaisin Hyvinkäälle asti Helsingissä käynnin jälkeenkin ilman yhtään välilatausta sitä ennen, mutta en halunnut ottaa sähkön riittävyyden suhteen keliriskiäkään ja päätin pysähtyä Hyvinkäälle lyhyen vessa ja noutokahvin ostamisen ajaksi lataamaan. Tämä osoittautuikin hyväksi valinnaksi paluumatkalla latauspaikan ruuhkautumisen takia.

Hyvinkään ABC:llä mennessä pikalataus

Päivän ensimmäinen pikalataus oli siis jälleen Hyvinkään ABC:llä Fortumin laturista. Laturille saapuessa akut olivat lämmenneet moottoritieajosta 23,3..25,8°C tasolle. 

  • (edellisellä kertaa lyhyempi moottoritieajo Hämeenlinnan liittymästä Hyvinkäälle oli lämmittänyt akut 23,9..26,5°C tasolle).
  • Eli heti ensimmäinen lataus näyttäisi siltä, että hidastelemalla voi hiukan vähentää akkujen kuumenemista.

Ensimmäisen pikalatauksen teho olikin odotetusti täydet, eli noin 43-45 kW, mutta otin akkuun latausta vain sen aikaa, kuin minulla kesti käydä miestenhuoneessa ja ostaa mukaani kupin kahvia. Matkan jatkuessa akussa oli 62% lataustaso ja akut olivatkin jo kuumenneet 30,1..33,2°C tasolle.

  • (edellisellä kertaa lataaminen nosti akkujen lämmöt 35..39°C tasolle).
  • Ilmeisesti noin 5% yksikköä aiempi lataamisen lopettaminen jätti akkujen lämmöt tuntuvasti edelliskertaa viileämmäksi.
  • Tiesin, että tuo pienempikin lataustaso riittäisi huomattavalla marginaalilla alhaisemmasta nopeudesta johtuvan pienemmän kulutuksen takia. Lisää siis positiivisia perusteita alhaisemman nopeuden käyttämiselle.

Kohteessa ei saatavilla edelleenkään latausta

Päivän palaveri oli jälleen kohteessa, jossa ei ollut latausta saatavilla. Auto oli siis jälleen muutamia tunteja ilman latausta viileässä parkkihallissa. Parkkihalliin saapuessa akkujen lämmöt olivat 28,3..32°C ja matkan jatkuessa palaverien jälkeen lämmöt olivat laskeneet 27,1..30,1°C tasolle.

  • (edellisellä kerralla akkujen lämmöt olivat paluumatkalle lähtiessä 28,9..32,7°C)

Paluumatkalla latauspisteruuhkaa

Paluumatkalla oli tarkoitus ottaa ensimmäinen lataus ABC Hyvinkäällä, mutta siellä oli Tesla latautumassa, joten jatkoin matkaani Riihimäen Citymarketin pikalatureille. Nämä Riihimäen tuplapikalaturit ovat erittäin oikea-aikainen ja tärkeä lisäys Helsinki-Tampere -välin pikalatausverkostoon automäärän lisäännyttyä. Hyvinkäällähän olisi ollut tarjolla myös Hesburgerin ilmainen pikalataus, mutta mieluummin valitsin maksullisen tuplalaturin ja käytännössä varmuuden saada latausta jonottamatta.

Riihimäelle saapuessa, eli päivän toisen pikalatauksen alkaessa akkujen lämmöt olivat nousseet 31,1..34,7°C tasolle.

  • edellisellä matkalla ne olivat tässä vaiheessa 35,1..39,2°C.
  • Lataus käynnistyi 41 kW:n teholla, eli vain hieman alentuneena.
  • edellisellä kerralla päivän toisen latauksen teho oli myös sama 41kW.

Lopetin latauksen 80% kohdalla, jolloin akut olivat lämmenneet 46,3..51,3°C tasolle.

  • (edellisellä kerralla ne olivat 48,4..53,7°C).
  • Eli pieniä ovat ajamisen hidastelun ansiosta olleet vaikutukset edelleen akkujen lämpöihin.
  • Olennaista on edelleen pikalatauksen kuumentava vaikutus.

Kolmas pikalataus oli Pälkäneellä Aapiskukossa

Jatkoin Riihimäeltä moottoritietä Hämeenlinnaan asti, josta otin erkanemiskaistan kohti 12-tietä päästäkseni kotiin. Matka jatkui kuitenkin edelleen suurelta osin 100km/h nopeuksilla kesänopeusrajoitusten voimassaolon ansiosta. Tällä kertaa missään vaiheessa en saanut ilmoituksia moottoritehon laskusta akkujen kuumentumisen takia, kuten sain edellisellä kerralla ajaessani 120km/h nopeusrajoitusten mukaisia nopeuksia käyttäen.

Pälkäneen Aapiskukossa tein päivän viimeisen latauksen, joskin vain testimielessä, nimittäin lataus riittäisi hyvin kotiin asti ja hakemaan vielä pojan pyöräilemästä Sappeesta jopa Fillari katolla ajaen. 

Aapiskukkoon saapuessa kohtasin päivän toisen latauspaikkaruuhkan, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta, koska latauksessa ollut Leaf 40 kWh teki jo lähtöään. Nyt akut olivat jäähtyneet 41,8..48,9°C tasolle.

  • (edellisellä kerralla kolmannen pikalatauksen alkaessa akut olivat 47,7..56°C)
  • Tällä kertaa lataus käynnistyi 24 kW:n teholla, kun se edellisellä kerralla 120km/h moottoritieajon jälkeen käynnistyi ainoastaan 9kW:n teholla.
  • Tässä kohtaa olisi siis ollut todella iso merkitys hitaammin ajamisella latausnopeuteen.
  • Jos olisin siis tarvinnut tällä kolmannella latauskerralla lähes tyhjään akkuun esimerkiksi 30 kWh lisää sähköä, olisi se kestänyt nyt toteutuneella 24kW:n teholla noin noin 1h 15 min. Edelllisen 120 km/h ajon kuumentamaan akkuun 9 kW:n teholla lataaminen olisi kestänyt noin 3 tuntia ja 20 minuuttia! Eli tässä kohtaa olisi matkan teko käynyt kovin hitaaksi.

 

Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina

keskiviikko 19.06.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh

Kirjoitin muutama päivä sitten ensikokemuksiani Nissan Leaf 40 kWh -2018 sähköauton toiminnasta pikalatausten suhteen. BMS päivitys helpotti #rapdigate haittaa mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa.

Nyt ajoin ensimmäisen kerran autolla päivän työkeikan kotoa Kangasalta Helsinkiin ja takaisin Tampereelle yhden päivän aikana. Tässä pitkän kaavan mukaan kirjoitettu kokemus tuosta matkasta. Jos haluat oikaista, voit siirtyä suoraan loppuun otsikkoon yhteenveto. 

Matkatarina Kangasalta Helsinkiin ja takaisin Tampereelle päivän työmatkana

Lähdin kotoa kello 6.20 täydellä Leafin akulla. LeafSpy juorusi akussa olevan 37,4 kWh energiaa ja akun kuntoisuus eli SOH (State Of Health) oli 96,63% matkamittarin näyttäessä 61 580 km lukemaa. Ajoakuston lämpötila oli 19,5..21,4°C ja ulkolämpömittari näytti aurinkoisessa aamussa +15°C lukemaa. Mukava matkatyöpäivä siis voisi alkaa ja auton nokka kääntyi kohti Helsinkiä.

Kangasala - Hämeenlinna maantieajoa

Alkumatka sujui jouheasti vähäisessä liikenteessä nopeusrajoitusten sallimia nopeuksia käyttäen. Ainoastaan pari tietyötä keskeytti matkan teon kiusallisen pitkäksi aikaa. Alkumatkahan on Hämeenlinnaan asti 80-100 km/h nopeusrajoitettua tietä ensimmäisten 70 kilometrin matkalla. Tällä reitillä keskinopeus jäi 65 km/h tasolle johtuen pitkistä tietyöpysähtymisistä ja keskikulutus näytti 13,9 kWh/100km lukemaa.

Ulkoilma pysytteli edelleen viileässä +16°C lukemassa ja ajoakut olivat tässä vaiheessa lämmenneet vasta sopivalle ajolämmölle +23,9..26,5°C tasolle. 

Matka jatkui Hämeenlinnasta suoraan moottoritielle ilman välipysähdyksiä koska akussa oli vielä 74% energiaa ja toimintamatka-arviokin näyti 200 km lukemaa.

Hämeenlinna - Hyvinkään ABC moottoritieajoa kesänopeusrajoituksilla

Hämeenlinnasta on yhtäjaksoista suomalaista moottoritieajoa noin 50 kilometriä Hyvinkään ABC:lle. Paria hyvin lyhyttä poikkeusta lukuunottamatta adaptiivinen vakionopeussäädin pystyi pitämään navigaattorilla tarkistetun suurimman sallitun, eli 120 km/h nopeuden mittarissa.

Hyvinkään ABC:lle olin ajoittanut menomatkan ainoan vessa- ja kahvitauon, koska olin päättänyt siinä samalla myös tehdä pikalatauksen. Tarvitsin pikalatausta päästäkseni työpalaverini jälkeen sujuvasti kotimatkalle, nimittäin kohteessa minulla ei olisi latausmahdollisuutta.

Keskinopeudeksi moottoritieosuudella muodostui 119 km/h ja kulutus tuolla nopeudella oli 19,4 kWh/100km. Akut olivat tuolla vain noin 50 kilometrin moottoritieosudella lämmenneet tuntuvasti lisää, eli 28,1..31,2 °C tasolle. 

 

Autoon tehdyn BMS-päivityksen jälkeen latausteho 43% varaustasolla ja 18,5 kWh energiaa sisältävään akkuun oli vielä täydet 44 kW:n verran. Annoin akkuun virrata omalta aurinkolataustililtäni energiaa 67% tasolle, eli 26,6 kWh asti. Aurinkolataustililtäni tämä lataus velotti 2,60 euron verran rahaa.

Ulkona lämpötila oli edelleen vasta +18°C tasolla, mutta tämä lyhyt lataustauko nosti auton akuston lämmöt jo +35..39,0°C tasolle asti.

Lyhyen vessatauon jälkeen matka kuitenkin jatkui kohti Helsinkiä aivan normaalisti muun liikenteen mukana ja pääosin sallittua 120 km/h nopeutta käyttäen.

Hyvinkää - Helsinki moottoritieajoa ja kaupunkiliikennettä

Hyvinkään ABC:ltä oli perille palaveripaikkaani Helsinkiin enää noin 55 kilometriä. Hiukan ennen Helsinkiä odotetusti liikenne ruuhkautui. Perille kuitenkin ehdin aikatauluni mukaan ennen yhdeksää.

Parkkihalliin auton pysäköityäni havainnoin, että akut olivat hieman ehtineet kaupunkiajelun aikana jäähtyä pikalatauksen jäljiltä. Lämmöt näyttivät 32,7..37,1°C lukemia. Matkaa oli kertynyt yhteensä 173 kilometriä 71 km/h keskinopeudella ja koko matkan kulutus oli ollut 15,8 kWh/100km. Auto jäi parkkihalliin palaverin ajaksi ilman latausta.

Palaveri päättyi siten, että noin 14.30 olin lähdössä kotimatkalle. Auton akut siis saivat jäähtyä viileässä parkkihallissa 5,5 tuntia. Silti paluumatkalle lähtiessä akut olivat edelleen 28,9..32,7°C lämmöissä.

Paluumatka alkoi Helsingistä Hyvinkään ABC:lle pidempään pikalataukseen

Paluumatka alkoi menomatkaan nähden käänteisesti ajamalla kaupunkiliikenteestä moottoritielle ja sitä pitkin Hyvinkään ABC:lle saamaan tarvittavan pikalatauksen loppukotimatkaa varten. Tiedossa oli huomattavasti menomatkaa pidempi lataustauko, jotta sähkö riittäisi perille asti.

ABC:lle päästyäni ulkoilma oli lämmennyt jo mukavaan +25°C ja akut olivat jälleen lämmenneet tuntuvasti näyttäen 35,1..39,2°C lukemia. Tästä huolimatta 12% varausta näyttävään (7,7 kWh) akkuun upposi vielä 40 kW:n teholla pikalatausta. Tämä on BMS-päivityksen ansiota. Ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n tasolla, eli lähes 25% alhaisemmalla tasolla.

Latasin akun 80% ja 30,2 kWh:n varaustasolle asti. Samalla tuli dokumentoitua LeafSpylla, että BMS-päivityksen jälkeen Leaf 40 kWh lataa noin 68%  tasolle asti täydellä teholla, kunnes akun täyttymisestä johtuen lataustehoa aletaan laskea. Ennen BMS-päivitystä tuo raja oli noin 10 prosenttiyksikköä alempana.

Latauksen loppuessa akut olivatkin jo melkoisessa paistolämpötilassa 48,4..53,7°C tasoilla. Latausta otin 40 minuutin ajan ja tämä lataus vei aurinkolataustililtäni 8 euroa rahaa.

Hyvinkäältä Tampereelle moottoritietä alennetulla moottoriteholla

Hyvinkään ABC:n pikalaturilta matkaa jatkaessani huomasin, että moottorin tehoa on alennettu kuumien akkujen takia. Auto antoi noin 90 kW:n moottoritehon. Tuolla ei kuitenkaan ollut havaittavia haittavaikutuksia. Ainoastaan kaikkein terävin kiihtyvyys leikkautui pois.

Jatkoin siis matkaa normaalisti vakionopeussäätimeen 128km/h nopeus asetettuna, jolloin todellinen nopeus on sallitussa 120 km/h moottoritienopeudessa. Lempäälän paikkeilla auto antoi jo virheilmoituksen, että EV-systeemi on liian kuuma, että ajelepas hitaammin. Tuolloin moottoriteho oli rajoitettu noin 40 kW:n tasolle. Silti täysi moottoritienopeus pysyi vaivatta vakionopeussäätimellä voimassa, joten jatkoin entiseen tahtiin matkaa. Akusto jatkoi kuumenemistaan ja hiukan ennen Tamperetta moottorista sai enää 28 kW:n tehon ulos. Kummasti Leafi jaksoi silläkin teholla pitää 120km/h nopeuden yllä, mutta kiihtyvyys oli tietenkin sangen verkkaista.

Erittäin hidasta pikalatausta Tampereen Laukontorilla

Perille Tampereelle päästyäni akussa oli 7%, eli 5,6 kWh energiaa ja akkujen lämmöt olivat nousseet jo 47,7..56,0°C tasolle. Tiesin jo valmiiksi, että nyt tulisi hitaasti pikalatausta Leafiin BMS-päivityksestäkin huolimatta.

Laitoin auton Laukontorilla olevaan virtapisteen pikalaturiin ja totesin, että tottatosiaan, ainoastaan 9 kW:n teholla saan latausta 45 kW:n sijaan. Annoin auton hetken olla latauksessa ja huomasin pian LeafSpysta, että akkuhan itseasiassa jäähtyy latauksen aikana. Niinpä hetken päästä keskeytin latauksen ja aloitin uudestaan. Tällä toimenpiteellä latausteho nousi 11 kW:n tasolle, jolla jätin auton saamaan latausta tästä kWh-perusteisesti hinnoitellusta laturista. 

Yhteenveto Leaf 40 kWh moottoritieajon kokemuksesta BMS-päivityksen jälkeen

Tämän ajon perusteella en voi suositella Leaf 40 kWh -sähköautoa, jos omistajalla toistuu usein päiväreissut moottoriteitä ajaen yli 150 kilometrin päähän ja takaisin eikä perillä ole saatavilla asioinnin aikaista Type2-latausta. Tämän 40 kWh Leafin toiminta ei ole hyväksyttävää esimerkiksi auton ammattimaisessa käytössä. Akuston kuumeneminen moottoritieajossa ja kahdella pikalatauksella niin paljon, että moottoriteho leikataan alle 30 kW:n tasolle ja niin että kolmannen pikalatauksen teho on enää 9 kW:n tasolla eivät ole vuonna 2019 sähköautolle sallittuja ominaisuuksia.

Onneksi  omassa käytössäni asiaan on kuitenkin useita hyviä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Listaan niistä tähän alle muutaman. Koko matkan kulutus oli 60,1 kWh ja matkaa kertyi 351,3 kilometriä, joten keskikulutus koko matkalla oli 17,1 kWh/100 km.

  1. Kohteessa lataaminen: Jos kohteessa olisi ollut 32A Type2-latausta tarjolla, niin perillä kulutetun 5,5 tunnin aikana autoon olisi ehtinyt latautua lisää yhteensä 36,3 kWh energiaa. Se olisi ollut enemmän, kuin menomatkalla kulutettu 27,4 kWh sähkö, joten akku olisi ollut jo hyvissä ajoin enne paluumatkalle lähtöä 100% täynnä. Silloin olisi riittänyt kun olisi vain ajanut auton takaisin Tampereelle täydellä akulla. Moottoritieajossa kuumentunut akku ei olisi siis haitannut missään vaiheessan, nimittäin AC-latausta se ei olisi hidastanut. No tällä kertaa siis kohteessa ei ollut mahdollisuutta lataamiseen, joten toiveena meillä sähköautoilijoilla on saada edelleen vain lisää kohdelatausta.
  2. Liityntäparkin käyttäminen: Minulle hyvin tyypillinen ratkaisu olisi ollut jättää auto esimerkiksi Vantaankosken tai Martinlaakson liityntäparkkiin ja mennä siitä lähijunalla Pasilan asemalle, josta olisi ollut noin 15 minuutin kävelymatka perille. Molemmissa olisi ollut myös asiointilataus tarjolla edulliseen 0,15 e/kWh hintaan. Yhtä hyvin olisin voinut jättää auton myös Hämeenlinnan rautatieasemalle ja mennä siitä junalla, mutta siellä ei olisi ollut tarjolla latausta. VR:n toivoisi todella alkavan panostaa asiakkaidensa pysäköinnin aikaiseen lataamiseen. Toisaalta akku olisi riittänyt vaivatta kotoa Hämeenlinnaan ja siitä Tampereelle. Tätä tapaa olenkin usein käyttänyt. Onhan juna jopa sähköautolla matkan taittamista ympäristöystävällisempi valinta.
  3. Yli 60 kWh akulla varustettu sähköauto: Hyundai Kona, Teslan Model 3 ja todennäköisesti pian toimituksiinkin tuleva 62 kWh Leaf olisivat kaikki suorittaneet tuon matkan ilman yhtään lataamista koko matkan aikana. Olisi riittänyt siis kotoa täydellä akulla lähteminen ja takaisin kotiin saapuessa lataaminen. Tämä on oma seuraavan sähköautoni kautta tuleva ratkaisu asiaan. 
  4. Hitaammin ajaminen moottoritiellä 40 kWh Leafilla: Samaisella matkalla Leafini kulutti maantieajossa, eli 80 - 100 km/h nopeusrajoituksia noudattaessa 13,9 kWh/100 km. Jos olisi ajanut tuon moottoritiematkankin käyttäen vastaavia nopeuksia, niin koko edestakaisella matkalla olisi kulunut sähköä 49 kWh. Akku olisi riittänyt ilman menomatkan välilatausta ja ilman kohdelatausta paluumatkalla lataamaan Hyvinkään ABC:ltä, nimittäin matkaa siinä kertyy 226,4 km ja sähköä olisi kulunut noin 32 kWh:n verran ennen paluumatkalla Hyvinkän ABC:n latauspysähdystä. Tuon ainoan latauksen jälkeen akku olisi riittänyt perille Tampereelle vaikka 120 km/h nopeutta käyttäen.  Taidan testata tämän ajotavan seuraavalla työkeikallani. Särkymäriskiä tässä testissä on kuitenkin kelivarauksen, nimittäin tällä kertaa keli oli sangen optimaalinen sähköautoiluun etenkin menomatkalla.

Tästä akun kuumentumisongelmasta huolimatta Leaf 40 kWh on edelleen erinomainen sähköauto useille talouksille. Siinä on hyvä tilat neljälle henkilölle ja kyllä kolmaskin takapenkille mahtuu. Tavaratatila on suuri ja selkeän mallinen ja kattotaakkakin on sallittu. Säännöllisiä 100 - 200 kilometrin työmatkoja autolla taittaa toimintamatkan ja latausten puolesta vaikka päivittäin, kunhan kotona ja töissä on latausmahdollisuus. Leaf on edullisemman luokan sähköautoista edelleen se, jota myös on saatavilla nopeisiin toimituksiin, toisin kuin useat kilpailijansa, joilla voi olla jopa vuoden jono toimituksiin. Kyllä Leafilla satunnaiset pidemmätkin matkat taittaa, mutta itse tosiaan tulen ostamaan seuraavan sähköautoni sellasien, jolla pääsee noin 290 kilometrin mökkimatkani ilman yhtään välilatausta. Se tekee sähköautoilustani äärimmäisen helppoa ja edullista ajamista ympäristöarvot huomioiden.

 

BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa

perjantai 07.06.2019 Avainsanat: #rapdigate , Akku , BEV , Leaf40kWh , Sähköauton lataaminen

Nissan Leaf 40 kWh 2. sukupolven (gen2) sähköautoissa on maailmanlaajuisesti tunnettu akuston ylikuumenemisongelma, joka tunnetaan paremmin sähköautopiireissä #rapidgate-nimellä. Itse ongelma johtuu Leafin akuston lämmönhallintajärjestelmästä, tai paremminkin sen puutteellisuudesta. Autossa ei ole nestejäähdytteistä tai edes puhallinjäähdytteistä akuston lämmönhallintaa, kuten useimmissa kilpailijoissa on. Leafin akustoa jäähdytetään siis vain ajoviimalla ja silläkin kokemusten perusteella sangen huonosti.

Uskottavasti nykyisten sähköautojen akustojen kulutuskestävyyden suurin haitta ja uhka on toistuva ylikuumentaminen. Siksi on tärkeää, että akuston lämpöä hallitaan jäähdytyksen lisäksi myös BMS:llä, eli akustoa ohjaavalla ohjelmistolla (Battery Management System). Leafin tapaauksessa akuston kuumeneminen aiheuttaa kaksi seurausta: 1. pikalataustehoa lasketaan ja 2. moottorin tehoa rajoitetaan. Näistä ensimmäinen on on ongelma 40 kWh Leafilla pidempää matkaa taittaessa, kun taasen rajoitettukin teho on ainakin itselläni riittänyt aina maantienopeuksien ylläpitämiseen.

BMS-päivitys saatavilla 40 kWh Leafiin

Tiesin, että 40 kWh Leafiin on saatavilla BMS-päivitys, joka toisi edes jonkinlaista helpotusta #rapdigate-ongelmaan, joten pyysin sitä päämäärätietoisesti Tampereen Autokeskukseen autoni 60.000 km huoltoon jättäessä. Olin tosin tätä pyytänyt jo huoltoa varatessakin, mutta jouduin silti vaatimaan päivitystä vielä autoa luovuttaessani. Päivitys tehtiin autooni pyyntöni mukaisesti ja se ilmenee oheisesta kuvasta punaisella ympäröidyn kohdan muuttumisesta. Kuva on LeafSpy-sovelluksen ECU-tiedoista.

Sivujounteena sanottakoon, että Tampereen Autokeskuksella on sähköautoilijan imagoon hyvin sopiva huollon laina-Jopo saatavilla huollon ajaksi. Halusin jälleen sen ehdottomasti käyttööni huollon ajaksi.

#rapdigate ennen BMS-päivitystä

Ennen BMS-päivitystä viime kesän noin +27..29 °C lämpimillä keleillä ajettuani maantieajossa akun täydestä alle 40% tasolle, akku oli kuumentunut 36.1..38,6 °C välille ja jo ensimmäinen pikalataus saattoi rajoittua 31 kW:n tehon tasolle, kun parhaimmillaan se toteutuu noin 43-45 kW:n tasolla.

#rapdigate BMS-päivityksen jälkeen

BMS-päivityksen jälkeen vastaava maantieajo +29..30 °C kelissä Tampereelta Jyväskylään sekä takaisinpäin Patalahden pikalaturille asti nosti jälleen akkujen lämpötilat punaiselle 38,1..40,5 °C tasolle. Totesin, että nyt pääsen ekan kerran vertailemaan päivityksen vaikutusta lataamisen tehoon.

Havaintoni oli positiivinen. Nimittäin akkuun meni nyt sähköä 40 kW:n teholla, kun tosiaan ennen päivitystä latausteho olisi ollut noin 31 kW:n verran. Akku siis latautuisi nopeammin ja näillä Fortumin aikaperusteisilla pikalatureilla säästyisi rahaakin hieman. 

Pidempien matkojen ja siis useamman peräkkäisen pikalatuksen tuloksiin myös palaan, kunhan niitä tulee ajettavakseni. 40 kWh Leafin toimintamatka kuitenkin riittää niin pitkiin ajoihin, että harvoin minulle vallankaan kesäkeleissä tulee saman päivän aikana yhtä useampaa pikalataustarvetta.

Mitä uusi BMS ja kuumemmat akut vaikuttavat akkujen kestoon?

Tuohon ylläolevan otsikon kysymykseen en tiedä vielä kokemuspohjaista vastausta. Tuleva kesä asiasta varmaan tulee antamaan jotain lisäkäsitystä ja tulen syksyllä aiheeseen varmasti palaamaan blogissani. Se ainakin nyt näyttäisi kuitenkin olevan selvää, että akkuun menee myös korkealle varaustasolle asti hyvällä teholla sähköä. Nimittäin vielä 70% varauksessa olevaan akkuun upposi sähköä 33 kW:n teholla. Akku tosin oli tuolloin jo peräti 49,4..53,3 °C lämmöissä. Tältä päivän ensimmäiseltä ja viimeiseksi jääneeltä pikalataukselta matkaa jatkettaessa moottorin tehoa oli hieman rajoitettu seuraavien noin 40 kilometrin ajan ja sen jälkeen BMS antoi moottorillekin jälleen täydet tehot.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!