Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla Energiankulutus

Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km

tiistai 20.11.2018 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , ilmansaaste , ilmastonmuutos , sähköauto

Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla ajamiseni liikenne-energia on ollut syys- ja lokakuussa 2018 paikallisesti päästötöntä, kuten aina ennenkin ja tästä eteenkin päin. Tämähän ei tietenkään ole koko totuus ja selvitän tähän nyt syys- ja lokakuun ajojeni liikenne-energian päästöt huomioiden Suomen sähköntuotannon CO2-päästön kyseisellä ajalla. 

Energiateollisuuden kuukausiraportista (14.11.2018 sivulta 15) ilmenee, että sähköntuotannon CO2-päästöt olivat syys- ja lokakuussa samalla 97g/kWh(e) tasolla.

Syyskuu 2018

Syyskuussa ajoin 3480 kilometriä ja ajamiseni kulutti 552,7 kWh energiaa, eli syyskuun keskikulutus ajoillani oli 15,88 kWh/100km. Leafini laskennallinen toimintamatka syyskuun kulutuksella olisi ollut 239 kilometriä.

Syyskuun ajoni siis aiheutti laskennallisesti 53 611 grammaa CO2-päästöjä, eli 15,4 g/km

Lokakuu 2018

Lokakuussa ajoja tuli 4498 kilometriä ja sähköä kului ajamisessa 797,7 kWh, eli lokakuun keskikulutus toteutui 17,73 kWh/100km. Nousua syyskuusta tuli lähinnä runsaammasta moottoritieajomäärästä ja etenkin kattotaakan käytöstä. Lokakuun kulutuksella Leafini laskennallinen toimintamatka olisi ollut 214 kilometriä.

Lokakuun ajoni aiheutti laskennallisesti 77 377 grammaa CO2-päästöjä, eli 17,2g/km.

Ovatko nämä 15,4g/km ja 17,2g/km paljon vai vähän?

Pelkästään bensiinin jalostuksen on arvioitu aiheuttavan 24g/km päästöt (lähde: Teknologiateollisuus) Sitten kun sitä bensiiniä poltetaan moottorissa, niin niitä CO2-päästöjä vasta alkaakin aiheutua. Esimerkiksi Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT N-Connectan WLTP-päästöt on merkitty hinnastossa 160g/km ja siihen jos lisätään tuo arvioiutu bensiinin jalostuksen päästö, niin ollaan 184g/km vertailuluvussa. Syys- ja lokakuun ajomäärälläni siis tuo esimerkkiauto olisi päästänyt 1467 kg CO2:sta ilmaan, eli 1337 kiloa enemmän! Ja näiden päästöjen lisäksi syntyy pakoputkesta sitten niitä myrkyllisiäkin pakokaasuja suoraan kaupunkilaisten hengitysilmaan.

Eli nuo sähköautoiluni kuluttamasta liikenne-energiasta aiheutuneet 15,4g/km ja 17,2g/km ovat erittäin vähän.

Todellisuudessa uskallan väittää oman ajoni päästöjen olevan vieläkin vähemmän! 

Nimittäin olen tehnyt kotiini sähkön ostosopimuksen uusituvista energioista. Eikä tuossa vielä kaikki. Lokakuussa oma aurinkovoimalani ehti tuottaa energiaa jo parin viikon ajan. Vaikka asennus oli juuri aurinkovoiman heikoimman kauden alkajaisiksi, niin silti se ehti vajaassa puolessa kuukaudessa tuottaa 127 kWh:n verran puhdasta energiaa. Kun vähennän tuon ostamastani energiamäärästä, niin ostin sähköautoni ajamiseen lokakuussa yhteensä 671 kWh energiaa ja sen päästö olisi ollut tuolla lokakuun 97g/kWh(e) sähköntuotannon päästöllä ja lokakuun ajomäärälläni enää 14,5 g/km.

Eikä tässäkään vielä ollut kaikki. Julkisten latauspisteiden latauksista valtaosa on tapahtunut Fortumin Charge&Drive -latauspisteistä, joka sekin on 100% uusiutuvaa energiaa. 

Niinpä pidän jokseenkin turhana spekuloida enää esimerkiksi sillä seikalla, että paljonko sähkön siirto ja autonlataaminen on aiheuttanut häviöitä ja paljonko sen vaikutus on ajamiseni liikenne-energian päästöihin. Eli en ole edes yrittänyt niitä huomioida ajamiseeni tarvitsemani liikenne-energian päästöissä.

Sitten on se tosiseikka, että autoilu päästää aina myös paikallisesti joitain pienhiukkasia, esimerkiksi renkaiden, tienpinnan ja jarrujen kulumisesta. Näitä ei sähköautokaan poista, joten päätän tämänkin tarinan toteamukseen, että vielä vähemmän päästöjä liikkumiseni olisi aiheuttanut kun en olisi ajanut autolla lainkaan, vaan olisin kävellyt tai pyöräillyt tai onnistunut ylipäätään vähentämään liikkumistani.

Aiemmat blogitarinani ajamiseni päästöistä:

Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa

lauantai 14.04.2018 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Leaf40kWh , sähköauto

Olimme 14.4.2018 tekemässä sähköautoillamme jälleen historiaa! Nimittäin ensimmäisen kerran EcoRun kilpailuun osallistui myös sähköautoja.

Autoliiton AL-sportin vastuuhenkilöt ovat osoittaneet hienoa kiinnostustaan sähköautoja kohtaan polttomoottoriautojen parissa jo pitkät perinteet omaavan EcoRun-kilpailun osalta. Ei tule olemaan kovin helppoa ja yksinkertaista keinoa saada luotettavaa tietoa sähköauton kuluttamasta energiasta kilpailureitin matkalta. Silti järjestäjillä riittää mielenkiintoa ennakkoluulottomasti lähestyä sähköautojen kisoihin mukaan saantia.

EcoRun 14.4.2018 mukana ensimmäisen kerran sähköautoja

Vantaalla lähtö- ja maalipaikkaansa pitänyt Helsinki EcoRun oli sähköautojen osalta noin 191 km pitkä lenkki. Mukaan oli lähtenyt neljä sähköautoa, joista kolme oli Hyundai Ioniq Electricejä ja yksi oli minun Nissan Leaf 40 kWh.

Valitettavasti tiesin jo ennen lähtöä oman sijaintini päivän kilpailussa. Nimittäin tiesin jo maaliskuussa 2017 suorittamani Ioniq Electric koeajon sekä omastani jo keräämäni kokemuksen perusteella, että Ioniq tulisi olemaan ehoton voittaja. 

Ilmoittautuminen, ohjeistus, ajajakokous sekä katsastus

Kun lauantaiaamuna saavuimme Vantaan Toyota-liikkeessä paikkaansa pitävään kilpailutomistoon, teimme ensin ilmoittautumistoimenpiteet ja saimme samalla kuoren, jossa olisi tarvitsemamme paperit ja numerolaput autoon teipattaviksi.

Me sähköautoilijat olimme yhtä autokuntaa lukuunottamatta ensikertalaisia EcoRun-kilpailussa. Meiltä ei myöskään edellytetty kilpailulisenssiä, koska emme kilpaile cup-tasolla, vaan keräsimme kokemusta puolin ja toisin. Onneksi kokemattomuutemme oli tiedossa ja saimme ennen kilpailuun lähtöä Jaakolta hyvät neuvot nuottikirjan lukuun ja AT-pisteillä toimimiseen.

Ohjeistuksen jälkeen kävimme siirtämässä loputkin sähköautot saamaan 3x32A Type2-latausta ALD Koivuhaan pihassa. Upeaa nähdä, että hekin ovat panostaneet peräti kuuteen Type2-latauspisteeseen. Samalla saimme ryhmäkuvia ensimmäisistä neljästä sähköautosta EcoRun kilpailuissa.

Ajajakokouksessa olivat kaikki autokunnat mukana ja siinä käytiin kilpailun säännöstö ja ohjeistus läpi. Tuo olikin itselle tutun kuuloista präkällä käydyistä kymmenistä ratapäivistä.

Auton katsastuksessa katseltiin varmasti hyvinkin monenlaista auton kuntoisuudesta. Itselle olennaisimmaksi jäi rengaspaineiden huomiointi. Omassani oli auton suosituksiin nähden selkeät ylipaineet, mutta rengasvalmistajan suosituksien alle vielä. 3,40 bar on sellainen kitkarenkaan paine, että oisin voinut hyvinkin sitä hieman pudottaa, ei tuolla 40 kWh Leafilla ole mitään perustetta noin kovia paineita pitää. Kilpailutuomari kuitenkin päätti, että sähköautojen paineita ei tähän kisaan tarvitse auton suosituspaineisiin tasata, koska emme kuitenkaan aja virallista cup-kisaa. Nuo ylipaineet varmuudella hiukan säästivät minun kulutuksessani. Renkaina autossani oli sen mukana tulleet Nokian Hakkapellitta R2-kitkat koossa 205/55-16. Kesärenkaathan tuossa ovat 215-17, joten ne olisivat varmastikin kasvattaneet hieaman kulutusta.

Sähköautolla ajaminen EcoRun kilpailussa

Kello 10.34 tuli meidän lähtövuoromme ja saimme kunnian lähteä reitille ensimmäisenä sähköautona. Kilpailun mukanaan tuoma jännitys oli käsinkosketeltava autossamme. Ennen liikkeelle lähtöä nollasin auton ajotietokone ykkösen ja kakkosen kaikki tiedot. Kakkosnäyttöön päätin kerätä koko reitin ajalta kulutuksen kWh/100km, ajetun matkan ja kulutetun ajan. Ykkösnäytölle päätin kerätä aina AT:ta toiselle vastaavat tiedot. Tämä helpotti nuottien seuraamista.

Ennen liikkeelle lähtöä myös poistin e-Pedalin pois käytöstä, koska halusin itse päättää täysin milloin auton hidastamiseen tarvitaan kitkajarruja. Siis toivottavasti mahdollisimman vähän. Käytin koko reitin ajan B-ajomoodia, joka käyttää voimakkaampaa regenerointia. Tein tuon valinnan vaikka tiedän vapaan rullailun olevan kaikkein taloudellisimman ajotyylin. Ajattelin, että osaan kyllä kaasulla kevennellä moottorijarrutusta tarpeen mukaan ja sitten taasen se runsaampi regenerointi on parempi kuin jarruttaminen kitkajarruilla. Keli oli aurinkoinen ja noin 10 astetta lämmin, joten jätimme imastoinnin kokonaan pois päältä ja ajoimme pari ikkunaa aavistuksen raollaan.

Heti alkuunsa ja ajamisen makuun päästyäni huomasin kuinka tärkeä tässäkin lajissa on osaava kartturi. Onneksi kartanlukijani Outi Äikäs oli tässäkin asiassa erittäin taitava, vaikka ensikertalainen hänkin oli.

Jokaiselle AT-pisteiden välille oli määritelty sekunnin tarkka tavoiteaika. Nuottikirjassa oli kyllä erittäin seikkaperäinen ajo-ohjeistus ja tarkkaavainen kartturini nuotitti meidät todella tarkoin aina AT:lle. Hän luki aina nuoteista mitä seuraavaksi tapahtuu ja mikä on kokonaismatka edellisestä AT:sta siinä tapahtumassa. Minun oli helppo kartturia kuunnellen ja mittaristoa sekä liikenneympäristöä seuraaamalla toimia oikein. Tai periaatteessa helppoa. Todellisuudessa kilpailutilanteen jännitys ja jotenkin muutenkin meinasi olla todella vaikea keskittyä kartturin ohjeisiin, kun liikennetilanteet vaativat jotenkin yllättävän paljon tuolla reitilla keskittymistäni. Silti vain yksi aivan pieni u-käännös jouduttiin tekemään.

Nuottien luvun lisäksi kartturini teki erittäin laadukasta työtä pitämällä minut selvillä jäljellä olevan ajan ja matkan suhteesta joten pystyin ihan 1km/h nopeuden muutoksilla täsmäämään saamupisemme AT:lle oikeaan aikaan. Ensimäiselle AT:lle tullessamme jännityksemme oli kuitekin huipussaan. Ja kun AT:n tarkastaja ilmoitti meidän olevan juuri oikealla ajalla paikalla, repesi autossamme riemu ylimmilleen. Niin vapautuneina iloitsimme onnistuneesta alkutaipaleestamme, että AT:n tarkastaja tuumasi, että: "yrittäkää nyt kuitenkin pysyä siellä autossanne, teillä on vielä pitkä päivä edessä." No me heitimme ylävitoset ja jatkoimme matkaamme.

Matkan jatkuessa totesimme olevamme oikeastaan tosi hyvä tiimi heti ensikerrasta. Onnistuimme ajamaan jokaiselle AT-pisteelle aivan suoraan ja oikeaan aikaan ilman odotteluita tai kiihdyttelyitä. Yhden 3% aikasakon saimme kun yhdelle AT:lle meille kirjattiin pari sekuntia liian aikainen saapuminen. Valitusyrityksemme eivät kelvanneet AT:n pitäjälle, joten kirjaan jäi sakkoja tuotava aikamerkintä.

Suunnilleen puolivälissä kilpailua oli 30 minuutin tauko pienellä huoltoasemalla. Ajattelimme poistaa nälkämme syömällä jotain lämmintä ruokaa. Taukomme aikataulu ei kuitenkaan sallinut meidän jäädä nauttimaan ruokaa huoltoasemalle, vaan pyysimme keittiöhenkilökuntaa pakkaamaan ruuat mukaamme ja söimme sitten matkalla eväämme.

Reitillä on sen verran tarkat ajoajat annettuina, että vastoin ennakkokuvitelmiani en oikeastaan varsinaiseen hypermiling ajoon saanut juurikaan tilaisuuksia, vaan oli pyrittävä ajamaan aikalailla nopeusrajoitusten mukaan ja taasen alamäissäkään en uskaltanut enkä halunnut ylinopeuksia käyttää. Reitti kiemurteli välillä huikean hienoja mutkaisia maaseudun asflalttiteillä. Samalla tuli jälleen havainnoitua Suomen teiden surkea kunto.

Tulokset: Leaf 40 kWh jäi sähköautosarjan viimeiseksi 11,3 kWh/100 km lukemallaan

Kuten jo osasin odottaakin, jäimme Leafillani viimeiseksi. Parhaan Ioniqin kulutus oli todella pieni, vain 9kWh/100km. Siinä taisi aika paljon olla ansiota myös kokeneella konkariohjastajalla. Muut Ioniqit olivat noin 9,5 - 10 kWh/100 km luokassa. Oman Leafini kulutus oli 11,3 kWh/100 km. Olen kyllä siihen tulokseen hyvin tyytyväinen. 

Jälleen kerran tuli todetuksi tosiaan Hyundai Ioniq Electridin ylivertainen ominaisuus, pieni kulutus. Karkeasti laskien 40 kWh Leafin kulutus on noin 20% suurempi kuin Ioniqin. Toivottavasti kaikki sähköautovalmistajat ottavat Ioniqista opikseen. Sähköautoissa pienellä kulutuksella on todella merkitystä. Edullisemman luokan sähköautojen akkujen kapasiteetit ovat vielä toistaiseksi noin 28 - 40 kWh haarukassa. Jos omasssa Leafissani olisi noin viidenneksen pienempi kulutus, niin sen noin 38,6 kWh:n käytettävissä olevalla energiamäärällä ajaisi talvellakin noin 300km maantieajoja ja kesällä pitkästi yli sen kolmen sadan kilometrin. Tuolla minunkin tuloksellani, eli 11,3 kWh/100 km ajaisin Leafillani yli 340 km matkan ilman yhtään välilatausta.

Kokonaisenergiankulutus oli reitillä Leafissani 22,3 kWh. 4,1 kWh oli akkuun takaisin regeneroituneen energian määrä. Eli peräti 18%. Uskallan väittää, että koska en ole todellakaan taloudellisuusajon konkari, niin tuo valintani pitää B-ajomoodi ja vahvempi regenerointi siis päällä sain pienemmän kulutuksen aikaiseksi, kuin olisin saanut ilman B-moodin käyttöä. Risteyksiä lähestyessä kuitenkin rullauttelin autoa mahdollisimman vapaasti kaasulla regenia kevennellen.

Vaikka jäimmekin sähköautojen viimeiseksi, niin olimme henkisesti täydellisiä voittajia. Olimme saaneet yhden hienon kokemuksen. Sitäpaitsi kartturini oli niin kaukoviisas, että oli ostanut meille palkinnotkin jo valmiiksi ja kuohujuomanamme toimi vissyvesi. Olimmehan selkeästi parhtaita aloittelevien Nissan Leaf 40 kWh:n sarjassa. :-)

Tein myös sellaisen havainnon kilpailun aikana, että Leafini matkamittarissakin on noin noin 2,5% heittoa. Onneksi ei kuitenkaan yhtä paljoa, kuin nopeusmittarissa. (lisätty 19.4.2018: Kesärenkaat ovat kokoa 215/50-17 ja niiden säde ja siten vierintäkehä ovat niin paljon suuremmat, että matkamirttarivirhe kääntyi toisin päin aavistuksen verran. Samalla tietenkin nopeusmittarin virhekin kohtuulllistui mukavasti.)

Sähköautot olivat kuitenkin selkeällä erolla energian kulutuksessaan parempia kuin bensa- tai dieselautot. Sähköautojen kulutukset olivat 9,1 - 11,3 kWh/100km. Bensiinautojen yli 30 - 50 kWh/100 km. Hybiridit jotain siltä väliltä.

www.autoliitto.fi 14.4.2018 EcoRun Hki tulokset.pdf

Sähköautot EcoRun kilpailussa jatkossa

Toivottavasti EcoRun kilpailuissa nähdään jatkossakin sähköautoja. Nyt kilpailun säännöstöön oli sähköautoille tehty erittäin perusteltu päätös, että kilpailuun voi osallistua vain sähköautoilla, joilla pääsee ajoreitin ilman välilatauksia. Tuo on jatkossakin kilpailun sujuvuuden kannalta hyvin olennaista. 

Mutta kyllä tälle reitille olisi mahtunut vielä muutama Zoe ja ehkä jopa 30 kWh Leafikin olisi tuon suoriutunut. Teslalle olisi ollut tarjolla jopa oma merkkiluokka. Mukaan vaan siis kokeilemaan jokainen oman sähköauton energiataloudellisuutta.

Leafissa olisi mielestäni jatkossa järkevää edellyttä LeafSpylla luettavaa lähtölukemaan akun kWh sekä maalissa loppulukemaa kWh. Näitä voi sitten laskea ja verrata myös auton mittariston näyttämään. Omien mittauksieni mukaan uuden Leafin kulutusmittari on hyvin tarkka, mutta ei olisi pahitteeksi olla kilpailusta puhuttaessa varmistuksia mittauksille. En osaa sanoa mihin kaikkiin muihin sähköautoihin näitä saa.

 

 

Nissan Leaf 90000 km kokemuksia

tiistai 01.08.2017 Avainsanat: Akku , BEV , Energiankulutus , Käytetty sähköauto , Leaf , Nissan , sähköauto , Toimintamatka

Nissan Leafin 90 000 km "kestotestin" raportti

Vuoden 2015 Nissan Leaf Acentallani on nyt kilometrejä 90 000 takanaan. On yhden väliraportin paikka. Varsinaisten käyttäjäkokemusten osalta kaikki 60 000 km raporttiin kirjoittamani on edelleen voimassa. Pidän Leafistani suunnattomasti kaikilta muilta osin, paitsi isompi akku toki olisi toivelistalla.

Miten Leaf on sitten toiminut nämä 90 000 km matkan koettelemukset? Onko ollut vikoja? Onko akku kulunut käytöstä? Ainakin vikalistan perusteella tästä blogitarinasta tulisi kovin lyhyt, mutta otetaan ne viat nyt ensin käsittelyyn.

Vika 1: Jäähdytinnesteen termostaatti ei toimi

Noin 50 000 kilometrin kohdalla huomasin oireena autossa, että jäähdyttimen tuuletin pauhasi koko ajan täysillä. Viaksi paljastui Autokeskuksessa vioittunut termostaatti, joka korjattiin tietenkin takuuseen.

Siinäpä ne Leafin viat sitten olivatkin koko 90 000 km matkan ajalta! Ei yhtään mitään muuta vioittunutta korjauskohdetta. Nyt 90 000 km huollossa kehoitettiin vaihtamaan lähiaikoina etupäähän jarrupalat ja ilmeisesti levytkin.

Siinäpä ne Leafissa olleet viat sitten olivatkin.

Yksi tehtaan tai maahantuojan takaisinkutsu

Yhden kerran auto on käynyt huollossa maahantuojan huoltokutsusta. Tuolloin jarrut ohjelmoitiin uusiksi jossain päin maailmaa ilmenneen jonkun satunnaisen ongelman johdosta. Omassa autossani ei ollut mitään ongelmia ollut esiintynyt.

Huolto-ohjelman mukaisesti 30 000 km välein huollettu

Leaf tulee huoltaa 30 000 km tai vuoden välein. Minulla kilometriraja tulee vastaan ensin. Huolloissa on siis kolme kertaa tehty käytännössä samat toimet: tarkistettu peräöljyt, vaihdettu raitisilmasuodatin ja herkistelty jarrut sekä otettu akkuraportti. Nyt 90 000 km huollossa vaihdettiin myös jäähdyttäjän neste sekä kiveniskemästä hajonnut tuulilasi.

Akku edelleen 100% uudenveroisessa kunnossa

Yksi yleisimpiä sähköautoihin tottumattomien kauhukuvia on akun kesto ja sen vaihtamisen hinta. Tämä auto nyt voi todistaa huolen näissä uudemman akkukemian omaavissa Leafeissa sangen turhaksi. Autolla on siis ajettu 90 000 km ja minkäänlaista akun kulumista ei ole havaittavissa mittareilla eikä käytännön toimintamatkassakaan.

Akun kunnon näkee LeafSpy ohjelmistolla. Oheisessa kuvassa SOH100% kuvastaa akun kuntoa. Kuvasta myös ilmenee, että Leafini on AC-ladattu 3348 kertaa. Näistä lähes kaikki on tehty 6,6 kW:n latausteholla Type2-Type1 kaapelin avulla. DC-pikaladattu autoa on 173 kertaa. Enemmänkin näitä olisi kertynyt, jos Tampere-Jyväskylä -välillä vain olisi pikalatureita tarjolla.

Kori hyvässä kunnossa

Autolla on nyt ikää noin 2,5 vuotta, joten kori on odotetusti edelleen erinomaisessa kunnossa. Ainoastaan etupuskurin oikeassa syrjässä näkyy osuman jälkiä, mutta nekään eivät haittaa mitään, koska ovat muoviosassa. Huolimaton peräkontin lastaus näkyy kieltämättä myös takapuskurin yläpinnassa takaluukun alla. Muutoin kori on siis erinomaisessa ja ruosteettomassa kunnossa.

Sisusta säilynyt ryhdikkäänä

Sisustus on vain puhdistusta vailla. Istuimet ovat säilyttäneet ryhdikkyytensä ja kankaat ovat ehjät, eikä kulumisjälkiäkään ole havaittavissa. Kojelaudan materiaalit myös ovat säilyneet erinomaisesti. Myös keskikonsolin kosketusnäyttö on selvinnyt hyvin vähäisillä pintanaarmuilla. Keskikonsolissa istuinten välissä on ehkä eniten käytön jäljiltä hiusnaarmuja, joilla tosin ei ole mitään merkitystä käytön kannalta.

Apulaitteet toimivat kuin uutena

Ilmastointi, lämmitys, lasinpesimet ja pyyhkimet, sähköikkunat ja muut tekniset apuvälineet toimivat aivan kuten uutenakin. Missään niistä ei ole havaittavissa ongelmia. Eipä toisaalta näin uudessa autossa olettaisi olevankaan ongelmia.

Keskikulutus vaihtelee runsaasti

Leafin keskikulutus kuukausitasoilla summattuna on vaihdellut 13,87 kWh/100km ja 20,11 kWh/100km välillä. Pienin kuukausittainen kulutus koko ajalta oli nyt heinäkuu 2017  ja suurin on ollut 2016 tammikuussa, kun kovempaa pakkasta oli jonkin verran pidempään. Pakkanen sekä ajokeli ylipäätään vaikuttavat eniten Leafin kulutukseen. Toinen voimakkaasti vaikuttava tekijä on ajonopeus. 

Edullista ajoa

Sähköä on kulunut noin 15 000 kWh, ja se on tullut maksamaan noin 1500 euroa sisältäen siirtokulut ja verot olettaen, että olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Totuushan on, että sähköä on saanut merkittävän määrän toisaalla ilmaiseksi ja vastaavasti taasen pikalatauksissa hintaa on ollut runsaammin. Nuo kuitenkin kumuloivat riittävissä määrin toisensa pois. Eli energiasta on tullut kulua noin 1,67 euroa/100km.

Leafin huoltaminen on kohtuuhintaista, vaikka sekin mielestäni menee hieman turhaan. Noin 250 euroa taitaa olla aika yleinen hinta Leafin huollolle merkkiliikkeessä, joten siihen olisi kulunut noin 750 euroa. Eli huolloista on aiheutunut kulua noin 83 senttiä/100 km.

Autoon on ostettu kahdet uudet kesärenkaat sekä yhdet uudet talvirenkaat. Kesärenkaista jälkimmäiset kuluivat pahasti etuajassa loppuun, koska olin jossain törmyyttänyt auton aurauskulmat niin pahasti pieleen, että eturenkaiden ulkosyrjistä tuli jo kankaat esille kesken Neste Rally Finlandin kokemusten. Renkaista on kulua noin 1500 euron verran eli noin 1,66 euroa/100 km.

Pääomakulujahan sähköautossa on ollut suhteessa enemmän, toki riippuen hieman mihin vertaa. Karkeasti voin arvioida, että auton hinta on pudonnut tällä hetkellä noin 20 000 euroa siitä hinnasta, mikä sillä oli toimitettuna ja varusteltuna vuonna 2015. Se on aika iso pudotus ja tekee kokonaiskuluihin noin 22 euroa/100km.

Yhteensä siis noin 26,16 senttiä/km on ollut sähköautoilun kulut. Siitä sitten voi jokainen vertailla omia kulujaan. Hyvin varmaa on, että hyvällä pääomakulujen hallinnalla säästää autoilussa eniten ja uuden sähköauton ostaminen ei kovinkaan usein sitä ole. Toisaalta monille meistä esimerkiksi töiden vaateiden takia uusi auto on oikeastaan hyvin välttämätön asia.

Onhan näiden kulujen lisäksi autosta vielä vakuutuskuluja sekä muita menoja, mutta en nyt pyrkinytkään tästä täydellistä kulutaulukkoa tekemään.

 

Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja

torstai 01.06.2017 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Toimintamatka

Korkein yksittäisen kuukauden kulutus oli lähes 45% korkeampi, kuin pienin yksittäisen kuukauden kulutus. Ero selittyy lähes yksinomaan korkeimman kulutuksen kuukauden kylmyydellä, vaikka autoni on Nissan Leaf Acenta vuosimallia 2015, jossa on erittäin energiatehokas lämpöpumppu.

Korkein kulutus 20,11 kWh/100km oli tammikuussa 2016, jolloin kuukauden keskilämpötila TRE/Pirkkala mittauspisteessa oli -11,5  ºC. Pienin kulutus 13,88 kWh/100km oli elokuussa 2015, jolloin kuukauden keskilämpötila oli 15,9 ºC. (kuukausien keskilämpötilat ilmatieteenlaitos.fi)

Kuukausittaiseen laskennalliseen toimintamatkaan noin suurella kulutuksen vaihtelulla on tietenkin iso vaikutus. Pienimmän kulutuksen kuukauden laskennallinen toimintamatka 24 kWh akkuiselle Leafilleni oli 157,8 km ja korkeimman kulutuksen kuukauden laskennallinen toimintaatka oli 108,9 km. Käytännön toimintamatkatkin vaihtelevat kelien suhteen samoissa rajoissa.

Mitä tämä tarkoittaa käytännässä? Tapoihini on kuulunut aina kirjoittaa mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti sähköautoilusta. Tiedostan erittäin hyvin, että nykyiset sähköautot eivät vielä sovi kaikille, eivätkä kaikkiin tilanteisiin.

On erittäin tärkeää, että sähköautoa suunnitteleva saa koeajaa sähköäautoa aidoissa omissa arisissa ajotilanteissa riittävän pitkään. Sähköauton valintaa tehdessä kannustan sellaiseen realistiseen näkökulmaan, että päivittäiset työmatkat tulee pystyä ajamaan ilman välilatauksia. Viikoittaiset mökki- ja mummolamatkat tai vastaavat on myös syytä pystyä suorittamaan ilman välilatauksia tai sitten koko seurueen niin halutessa esimerkiksi yhdellä pikalatauksella.

 

Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017

torstai 02.03.2017 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , sähköauto

Helmikuussa säästin 200 euroa liikenne-energiakuluissa sähköautoilemalla (verrattuna bensiiniautoon).

Ajoin helmikuussa 2017 hieman vähemmän kuin vuosi sitten, joka johtuu normaalista perheen ajojen vähentymisestä. 

Helmikuun keskikulutus Leafillani oli 18,34 kWh/100 km, joka on edellisvuoden 17,77 jonkin verran korkeampi. Tuolla kulutuksella ja kotini sähkön kokonaishinnalla ajaminen maksoi helmikuussa noin 1,90 euroa/100km, olettaen, että olisin ladannut kaiken sähkön kotona. Todellisuudessa tuo on pienempikin, koska kauppakeskuksissa saa niin usein ilmaista latausta.

Jos arvellaan, että vastaava bensiinikäyttöinen automaattivaihteinen auto olisi kuluttanut 5,5 l/100 km ja eilisen keskihinta polttoaine.net -sivuston mukaan oli 1,51 e/litra, niin energiakuluissa säästöä kertyi helmikuussa 6,40 euroa jokaisella sadalla kilometrillä. Minun helmikuun ajoillani tuo tarkoitti 200 euron säästöä energiakuluissa. (Dieseliin verrattuna ero olisi ollut pienempi, mutta vastaavasti dieselvero olisi tuonut lisäkulua.)

 

Noussut kuukauden keskinopeus sekä kylmempi ilma selittävät noussutta kulutusta

Sähköauto on herkkä nostamaan kulutustaan vastusten noustessa, koska sen moottori käy niin hyvällä hyötysuhteella. Nopeuden nousun vaikutus vielä kertautuu Leafissa, koska se on esimerkiksi Ioniqiin verrattuna korkean ilmanvastuksen omaava auto.

Keskinopeus nousi helmikuussa viime vuodesta ollen nyt 57,7 km/h. Tuo on epäilemättä keskeinen keskikulutuksen nousua selittävä tekijä.

Lisäksi kylmempi ilma toinen selittävä tekijä helmikuun nousseelle keskikulutukselle. Helmikuun 2017 keskilämpötila Tampere-Pirkkalan lentoaseman mittauspisteellä oli -4,5ºC (ed.v -1,6ºC). Sademäärän muutos ei helmikuussa vaikuta keskikulutulutukseen. (lähde: ilmatieteenlaitos.fi/helmikuu)

 

Helmikuun laskennallinen toimintamatka oli 119,4 km

Helmikuun keskikulutuksella ja 21,9 kWh todellisella käyttettävissä olevalla akkukapasiteetilla laskien helmikuun laskennallinen toimintamatka Leafilleni oli 119,4 km. Tuo on hyvin uskottava lukema. Ajoin viikon 9 maanantaina kotoa Kangasalta jälleen kerran mökille Viitasaarelle Leafillani. Loppumatka Jyväskylän Kirrin Nesteen Type2-latauslaitteelta oli 120 km ja pääsin perille. Toki tuolla välillä säästelin aika vahvoilla ratkaisuilla sähköä ja perillä mökin pihan lumessa kahlaaminen edes takaisin vei akun jo kilpikonnalle juuri kun sain sen pysäköityä latauspaikan eteen. 

 

75 kWh akku olisi riittänyt kaikkina helmikuun 2017 päivinä ilman yhtään välilatausta

Helmikuussa 2017 kulutin enimmillään 69,4 kWh yhden kokonaisen vuorokauden aikana sähköä autossani. Tuon vuorokauden aikana ajoin 373 km ja vuorokauden keskikulutus oli 18,61 kWh/100 km. Kävin tuolloin päiväseltään edes takaisin Helsingissä MP17 moottoripyörämessuilla toteamassa että MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin. Moottoritieajo nostaa tosiaan Leafin keskikulutusta tuntuvasti. Odotankin Ioniq Electricin koeajoa, koska käyttäjät ovat raportoineet siitä niin pieniä keskikulutuksia.

 

40 kWh akkua olisin joutunut lataamaan vain kaksi kertaa kesken vuorokauden helmikuussa 2017

Tuon äsken mainitsemani Helsingissä käynnin lisäksi oli toinen vuorokausi, jolloin kokonaiskulutus ylitti 40 kWh. Silloin minulla oli työajoja pitkälle ja ajoin Leafillani yhteensä 272 km ja vuorokauden keskikulutus oli 15,85 kWh/100 km. Tuo on hyvin tyypillinen kulutus talvinopeusrajoituksilla maanteillä sekä taajamissa pikkupakkasilla ajellessa.

Odotan Zoe 40 koeajoa

Jälleen joudun toteamaan, että todella odotan Zoe 40 koeajoa innolla, koska sen akku olisi riitttänyt siis kahta vuorokautta lukuunottamatta ilman yhtään välilatausta. Niistäkin toisen vuorokauden työajojen lataukset olisivat ehtineet tulla reilusti yli tarpeenkin normaaleilla asiointipysähdyksillä ladaten. Helsingin reissussa olisin joutunut lataamaan noin 30 kWh lisää energiaa. Olin messuilla noin neljä tuntia ja Leafini oli Type2-latauksessa sen aikaa. Zoe olisi ehtinyt saada jo alle kahdessa tunnisa akkunsa takaisin täyteen tuossa latauspaikassa, eikä missään vaiheessa tuonakaan vuorokautena olisi tarvinnut miettiä lataamista sen kummemmin.

 

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!