Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi
Suodatettu avainsanalla BEV

Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille

torstai 15.08.2019 Avainsanat: BEV , Renault , sähköauto , Zoe

Koeajoin vuonna 2017 Rellun suloisen sähkökirpun eli Zoen ja ihastuin autoon monelta osin. Se olisi aivan riittävän kokoinen käyttööni, vaikka onkin selkeästi numeron verran Leafiani pienempi. Tuolloinen versio oli omaan nykyiseen ajatukseeni hiukan tehoton moottoriltaan ja toivoisin aavistuksen pidempää toimintamatkaa. Vielä enemmän toivoisin siihen ajanmukaisia ajoavustimia, kunnollisia LED-ajovaloja sekä aivan huikean kolmivaiheisen 22 kW:n tehoisen AC-latauksen rinnalle myös DC-latausta ja kattotaakkamahdollisuutta.

Nyt Renault on uudistanut Zoen ja vastannut suurimpaan osaan odotuksistani

Vielä vuoden 2019 loppupuolella Suomeenkin rantautuva uusittu Zoe on facelift aikaisempaan ja mitat ovat pysyneet ennallaan. Auto on siis edellen pikkuautoluokassa, mutta sisälle mahtuu erinomaisesti edelleen neljä henkilöä ja viides, eli kolmas takapenkkiläinen on syytä olla jo vähän pienempikokoinen. Tavaratilaa Zoessa on kokoonsa nähden runsaasti, mutta silti huomattavasti Leafia vähemmän. Ehkä saman verran kuin on Kona Electricissä. 

Akussa enemmän kapasiteettia ja energiatiheys jatkaa kehitystään

Uudessa Zoessa on 52 kWh:n verran energiaa sitova akku, kun aiemmin se oli 41 kWh. Uusi akku painaa 326 kg, kun edellinen painoi 305 kg. Ulkomitat ovat akussa ennallaan kasvaneesta kapasiteetista huolimatta. Akun energiatiheys on siis parantunut huomattavasti painoonsa sekä etenkin tilavuuteensa nähden. Akun kapasiteetti on kasvanut 27%, kun taasen paino on noussut vain alle 7% ja tilavuus siis ei ole kasvanut yhtään. Hyvä Rellu! 

Uudella akullaan Zoen kerrotaan pääsevän 390 kilometriä (WLTP) ja tuo on kyllä helppo uskoa toteutuvankin melko hyvin. Toimintamatkan osalta auto siis palvelisi omaa käyttöäni 298 km mökkimatkojenkin suhteen erinomaisesti. Epäilemättä Tampere - Helsinki - Tampere päivän työkeikat aiheuttaisivat yhden lataustarpeen joko perillä tai matkan aikana suurempien kesänopeusrajoitusten ollessa voimassa.

Parasta latausta tarjolla

Zoen erikoisuus on ollut sähköautomarkkinoilla jo aiemminkin kolmivaihevirtaa hyödyntävässä 22 kW:n tehoisessa AC-latauksessa. Tuo on oikeasti kova juttu. Tunnin kaupparessun aikana autoon virtaa energiaa siis tuon 22 kWh:n verran, eli noin 150 kilometrin ajomatkan verran. Vastaavasti sähköautoille hyvin tyypillisellä noin 7 kW:n tehoisella AC-laturilla saa vain noin 7 kWh samassa ajassa, eli noin 30-50 km matkan verran. Jopa vielä olennaisempi on useille kotilataamiseen tuolla kolmivaihevirran käyttämisellä. Esimerkiksi omassa kodissani pystyisin lataamaan Zoeta 3x10A tai jopa 3x16A latausvirroilla. Tuo 3x16A tarkoittaa 11 kW:n lataustehoa, jolloin neljässä tunnissa auton akkuun ehtisi noin 44 kWh:n verran energiaa, eli noin kolmen sadan kilometrin ajoa vastaava energiamäärä. Esimerkiksi omassa nykyisessä Leafissani on 1-vaihevirtaa hyödyntävä AC-laturi ja pystyn maksimissaan ottamaan kotona 3x25A -pääsulakkeisesta talostani 20A-latausvirtaa, joka tarkoittaa noin 4,7 kW:n lataustehoa. Sillä latausteholla samassa neljässä tunnissa ehdin ladata 18,4 kWh:n verran energiaa, eli vähän reilun sadan kilometrin verran.

Aiemmin Zoessa ei ole ollut suomi-versioissa tarjolla DC-latausta, mutta nyt uskoisin sen tulevan meillekin. Se on toteutettu CCS-standardilla ja sen luvaaan kykenevän maltilliseen 50 kW:n lataustehoon, mutta riittää mainiosti Zoelle.

Kaksi moottoritehoa tarjolle

Uuteen Zoeen tulee tarjolle kaksi moottoria: R110 ja R135. Näiden tehot ovat 80 tai 100 kW ja vääntöä tehokkaammassa versiossa on muikeat 245 Nm. Näillä eväillä Zoen luvataan kiihtyvän satasen nopeuteen 9,5 sekunnissa ja saavuttavan 140 km/h huippunopeuden. Ohituskiihtyvyys on 100 kW:n versiossa erinomainen.

Kaivattua varustelua kuljettajan iloksi

Zoen puutteisiin olen aiemmin laskenut vanhanaikaisen varustelun. Nyt uuteen on tarjolla perusmalleista alkaen LED-ajovaloa, joiden valotehon luvataan olevan merkittävästi paremmat. Hyvä niin, koska vanhassa halogeenit olivatkin kovin surkeat. Ajoavustimia on tulossa myös tarjolle. Kaistavahti, kaista-avustin ja pysäköintiautomatiikka esimerkiksi tulevat nyt tarjolle. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja uusittu infotainment keskikonsolissa myös tarjovat juuri toivottua nykyaikaistusta Zoeen.

Hinta tulee ratkaisemaan kysynnän määrää etenkin Suomessa

Renault Zoe on ollut pitkään Euroopan suosituin sähköauto, mutta Suomessa tilanne on ollut aivan toinen. Suomen tuonti aloitettiin vasta vuoden 2016 lopussa ja koko aikana Suomeen on uutena ensirekisteröity vain 131 Zoe-sähköautoa. Tuo on todella vähän, Teslan Model kolmoselle yhden kuukauden määrä.

Uskoisin vähäisen määrän johtuneen Suomessa muutamasta seikasta. Suomessa autoilijoiden ajatusmalli tuntuu menevän niin vanhanaikaisesti, että auton hinnan pitää korreloida auton kokoa kovin suoraan. Zoe on kokoisekseen autoksi ollut aina arvokas ja varmasti tulee olemaan sitä tämän uutuudenkin saatua hinnat. Toinen seikka on se, että vanha Zoe oli kovin karusti varusteltu hintaansa ja muihin sähköautoihin nähden jo pidemmän aikaa. Kolmas seikka, joka poikkeaa olennaisesti Euroopasta on Suomen hinnoittelumallista akkuvuokrauksen mahdollisuuden puuttuminen. Esimerkiksi Saksassa voi nyt ostaa 41 kWh Zoen alle 22 000 eurolla ja 40 kWh akun voi maksaa vuokraamalla 69 euroa kuukaudessa hinnalla, tai sitten akun voi ostaa auton mukana, jolloin auton hinta on noin 30 000 euroa. Toivottavasti suomalainen autoverotus taipuisi sen verran, että tämä akkuvuokrausmalli saataisiin vihdoin tarjolle Suomeenkin, vaikka itse mieluummin ostaisin akun auton mukana.

Jotain jäin vielä kaipaamaankin

Tämä uusi Zoe voisi olla seuraava sähköautoni hyvinkin. Siinä on kuitenkin vielä pari seikkaa, jotka ovat minulle ratkaisevia autonvalinnassa. En löytänyt mistään tietoa saako siihen kiinnittää laillisesti kattotaakkaa. Tuo tai vetokoukku vetomassalla ovat minulle autossani ehdoton, koska kuljetan lähes päivittäin DH-pyörää autoni katolla tai sitten kärryssä, jos sellainen on sallittu autolle. Nyt pyörät kulkevat Leafini katolla erinomaisesti.

Jään mielenkiinnolla odottamaan kuitenkin uuden Zoen koeajomahdollisuutta ja loppujen tietojen päivittymistä.

Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui

torstai 08.08.2019 Avainsanat: BEV , Leaf40kWh , sähköauto

Ei sähköautoilla mitään tee Suomessa

Ei ne toimi talvella. Akut ei kestä. Ei pääse Lappiin kusematta. Mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu? Ja paljon muita hassuja väittämiä ja kysymyksiä on tullut vastaan viiden vuoden ja parin sadantuhannen sähköautoillun kilometrin myötä.

No nyt sitten tämän sähköautoilijan matka tyssäsi ekan kerran viiden vuoden ja parin sadantuhannen kilometrin aikana. Kerralla vieläpä niin että tarvittiin hinurin apua! Onpa noloa, eikä näillä sitten varmaan mitään tee Suomen oloissa.

Rengasrikko

No syy oli täysin akkuenergiasta tai sähkömoottorin voimasta riippumaton. Matkalla Kangasalan Sahalahdelta kohti Porvoon Kokonniemen laskettelukeskusta päästäksemme DH-pyörällä kilpailemaan sattui vähän ennen Tuulosta rengasvaurio.

Ensin kuulin autoon sisälle "thump" -äänen, jota en osanut oikein paikantaa mihinkään, joten pysäköin auton tienviereen bussipysäkille ja suoritin ajoneuvon sekä kattotaakan tarkistuksen. Kaikki näytti silmämääräisesti ja käsin puistellen olevan kunnossa, joten matka jatkui.

Ajaessa kuitenkin alkoi kuulua toistuva matala jumputusääni. Pienen matkan kuluttua mittariston tuli näkyviin alhaisesta rengaspaineesta oikealla takana kertova ilmoitus. Pysäytin auton ja huomasin rengassokan tapin menneen kumista läpi niin että suhina vain kävi, mutta sokka oli vielä paikallaan. Varmaan kannattaisi myös kokeilla jotain lotto-peliä. Päätin yritää päästä ajamalla hiljaa ja varovasti kohti Tuuloksen Nestettä, mutta en päässyt kuin pari kilometriä ja sokka lähti irti renkaasta. Rengas tyhjeni kokonaan parin auton mitan verran tien viereen hiljentäessä.

Siispä selvittelemään tienposkessa mikä neuvoksi. Autostahan löytyy kompressori ja paikkavaahto, mutta ei vararengasta. Tämähän on varsin yleistä nykyautoissa. Laitoin vaahtopullon kompuraan sille kuuluvalle paikalle ja puhalsin sisällön renkaaseen. Paine ei vain noussut renkaassa lainkaan, koska reikä oli niin suuri.

Hinuri paikalle

Sain Hämeenlinnasta päivystävän hinausauton paikalle noin tunnin odotelun jälkeen. Hinurin kuljettaja totesi, että niin vaarallisessa paikassa tienvarressa hän ei ala rengasta edes katsomaan, vaan ajetaan auto lavetille ja katsotaan Tuuloksen Nesteellä.

Nesteellä korjaustaitoinen hinausauton kuljettaja nopeasti paikkasi renkaan "kamelinpaskalla" ja matka pääsi jatkumaan. Kulut vakuutusyhtiölle. Pitää muuten ostaa autoon vastaisen varalle pakkaus kyseisiä tubeless-renkaan paikkaussarjoja, koska niiden käyttö on helppoa ja ne toimivat.

Meidän matka jatkui noin parin tunnin viivästyksellä. Onneksi olin varannut matka-aikatauluun runsaasti särkymävaraa, joten emme myöhästyneet mistään merkittävästi ja poika ehti vielä vapaisiin harjoituksiin Kokonniemeen ja minä rakkaani kanssa tutustumaan vanhaan Porvooseen.

Sähköauto vain toimii

Kun Ttuota matkan viivästystä sitten mietin jälkikäteen, niin oikeastaan olennaisin ajatus oli, että kyllä Leaf on ylivoimaisesti luotettavin auto, mitä minulla on koskaan ollut. Sillä vain ajetaan, ladataan, ajetaan ja ladataan. Huollot 30 000 kilometrin välein ovat lähinnä raitisilmasuodattimen vaihtoja.

En ole yhtään kaivannut näiden viiden vuoden ja yli 200 000 sähköutolla ajetun kilometrin aikana mitään näistä vanhan autoilun vaivoista:

  • ei yhtään bensa- tai dieseltankkausta pakkasessa tai helteessä tai muutoinkaan
  • ei yhtään moottoriöljyn vaihtoa
  • ei yhtään öljynsuodattimen vaihtoa eikä yhtään polttoainesuodattimen vaihtoa
  • ei yhtään ilmansuodattimen vaihtoa
  • ei yhtään tulppien vaihtoa, suuttimien vaihtoa
  • ei yhtään EGR:n tai DPF:n rikkoutumista tai tukkeutumista ja kallista vaihoa
  • ei yhtään jakopäänhihnan vaihtoa
  • ei yhtään kytkin tai vaihteistoremppaa tai huoltoa
  • ei yhtään talvella kylmäkäynnistyksen tuomia jännityksiä saati käyntiin saamisen jälkeisiä kylmiä väristyksiä voitelemattoman moottorin kalkattaessa
  • ei kansiremontteja
  • ei yhtään pakoputkiston vaihtoja
  • ... jne...

Ai niin oli siinä edellisessä 24 kWh Leafissa kerran yksi vikakin, kun jäähdytysnesten termari lakkasi toimimasta. Ei se ajamista estänyt, mutta korjattiin takuuseen.

Nojoopajoo, tunnustan. Tämän tarinan kirjoitin täysin kieli poskella, ehkä vähän samalla irvaillen vanhoille muistoilleni polttomootoritautoilun historiallisista ajoista. Ei kannata vetää hernettä kenenkään nenään :-)

Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019

tiistai 06.08.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto , sähköauto

Heinäkuussa 2019 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityskäyrällään Suomessa. Heinäkuussa ensirekisteröitiin yhteensä 168 täyssähköautoa, joka oli yli kolminkertainen määrä viime vuoden heinäkuuhun verratuna. Myös kaasuautojen ensirekisteröinnit olivat hyvällä kehityksellä heinäkuussa, koska autoja on jälleen saanut WLTP-päästömuutosten jäljiltä ja maahantuojalla sekä Gasumilla on ollut erittäin voimakasta kampanjointia.

Lataushybridien ensirekisteröinnit sen sijaan jatkavat laskuaan, ja tässä on epäilemättä edelleen kyseessä WLTP-päästömuutosten jälkeiset autojen toimituskatkot. Kappalemäärältään eniten kuitenkin laskussa on dieselautojen ensirekisteröinnit. Kaikkien uusien autojen ensirekisterintien määrä laski heinäkuussa 4% verran edellisvuodesta.

Tammi - heinäkuussa on ensirekisteröity jo yhteensä 1163 täyssähköistä henkilöautoa, joka on peräti 198 % edellisvuotta suurempi määrä. Alkuvuoden ajalla sähköautojen ensirekisteröintien määrä on jo 1,58% kaikista uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

Sähköautoista ylivoimaisesti suosituin oli jälleen Teslan Model 3, joita ensirekisteröitiin heinäkuussa yhteensä 56 kappaletta ja koko alkuvuoden aikana jo yhteensä 458 kappaletta. Täyssähköautojen ensirekisteröintejä nostaa kokonaisuutena eniten siis Teslan Model 3 -mallin suosio. Sen rinnalla parempaa saatavuutta ja suosiotaan ovat nostamassa myös Audin ja Jaguarin sähköautot. Korealaisissa sen sijaan on edelleen ongelmana heikko saatavuus tai vähintäänkin kohtuuton toimitusaika (jopa yli vuoden). Täyssähköjen suosio tulee varmuudella jatkamaan kehitystään ja voimakkaita hyppäyksiä ylöspäin tullaan näkemään lisää sitä mukaa, kuin paremmalla toimitusvarmuudella tulee tarjolle alle 50 000 euron hintaluokan sähköautoja.

Uusina ensirekisteröidyistä lataushybrideistä suosituin merkki heinäkuussa oli Volvo, jonka useita eri malleja rekisteröitiin yhteensä 67 kappaletta. Yksittäisistä malleista suosituin oli jälleen Mitsubishin Outlander PHEV. VW:n lataushybridit ovat edelleen nollilla. Lataushybrideissä siis suurimpana suosion jarruna on edellen autojen heikko saatavuus ja kun esimerkiksi VW:n lataushybridit palaavat toimituksiin, noussevat ne takaisin kärkijoukkoon.

Molempien latausautojen yleistymistä jouduttaisi merkittävästi, kun taloyhtiöissä olisi lähtökohtana asukkaille helppo kotilataamisen järjestäminen, jos käytössä on jo valmiiksi autopaikka lohkolämmitintolpalla.

Kaasuautoista suosituin oli Skodan Octavia. Myös Seatteja rekisteröitiin 92 kappaletta heinäkuussa. Kaasuauotojen tarjooma on myös edelleen kovin suppea ja muutaman valmistajan tarjonnan varassa. Kaasuautoja nyt kuitenkin ostetaan siihen malliin, että Gasumin on syytä alkaa panostamaan tankkausverkostoonsa aivan uudelle tahdilla. Mielestäni kaasuautojen yleistymisen keskeisin jarru on olematon ja pahasti puutteellinen kaasun tankkausverkosto isoilla alueilla ympäri Suomea.

Uusien lisäksi heinäkuussa rekisteröitiin yhteensä 37 kappaletta käytettyinä maahantuotuja täyssähköautoja, joista 19 kappaletta oli Tesloja ja 7 kappaletta Nissaneita. Lataushybridien tuonti käytettyinä jatkaa kiihtyvällä tahdillaan nousua ja rekisteröitiin heinäkuussa peräti 501 kappaletta. Käytettyinä tuotuja kaasuautoja rekisteröitiin heinäkuussa 134 kappaletta. Näiden määrää alkaa laskea autokauppiaalta kuulemani mukaan tuontitavaran käyminen vähiin Ruotsissa.

 

Kia e-Niro koeajo

tiistai 06.08.2019 Avainsanat: BEV , e-Niro , Kia , sähköauto

Kävin koeajamassa Kian e-Niron ja kirjoitan tähän blogitarinaan koeajoraportin.

Säästääkseni kiireisimpien lukijoideni aikaa, oikaisen tällä kertaa suoraan yhteenvedon olennaisimpiin kohtiin.

  • Kia e-Niro on kuin 3/4-numeroa suurempi versio Hyundai Konasta. Olen kirjoittanut useammankin tarinan pitkästä Konan koeajosta joulukuussa 2018.
  • Kia e-Niron suurin ja oikeastaan ainoa merkittävä puute on olematon saatavuus tai vähintään täysin kohtuuton toimitusaika. Automyyjä olisi kyllä ottanut avoimen ja ehdoitta purettavissa olevan tilauksen vastaan, mutta toimitusta lupaili johonkin aikaan ensi kesänä. Vuoden päähän!

Yritän tähän hakea ehkä hiukan ontuvaakin vertausta sähköautojen ja lenkkareiden väliltä.

  • Jos kuvailisin Hyundai Kona Electricia jollain jalkineella, niin sanoisin sen olevan kuin korkeavartinen tennari. Mallintaa kevyesti ja todella vähän jotain koripallosta, mutta on tarkoitettu puhtaasti kadulle ja tarjoaa korkeavartisena joillekin käyttäjille heidän haluamaansa mukavuutta. Koska Kona on juuri sopivan kokoinen omaan käyttööni, niin nimitän sen olevan kokoa 42.
  • Kian e-Niro olisi silloin aivan samanlainen tennari kuin Kona, vain vähän eri leikkauksilla tai kuoseilla, mutta kokoa 42 3/4. Jos Konan koko vähän puristaisi pikkuvarvasta, niin e-Niro olisi juuri sopiva. 
  • Jos kuvailisin samalla vertauskuvalla Teslan Model 3:sta, niin sanoisin sen olevan kadulle mukava virtaviivainen juoksukenkä. Ei missään nimessä kuitenkaan piikkari, kuten joku rata-auto olisi. 

Koeajokokemuksiani

Kia e-Niroon sai sähkösäätöisellä kuljettajan istuimella erittäin hyvän ajoasennon. Istuinosan lyhyys ainoastaan haittaa jo kaltaisellani 176 cm lyhyellä miehellä kuten yleensäkin autojen vakiopenkeillä tuppaa käymään. Ratin säädöt ovat myös ylös-alas, sekä eteen-taakse reilusti yli omien tarpeideni. Pääntilaakin jää ruhtinaallisesti jäljelle vaikka säädin istuimen melko ylös, jolloin takamatkustajan varpaat sopivat hyvin etuistuimen alle. 

Takapenkille sopii hyvin kaksi normaalikokoista aikuista ja keskellä matkustaa vaivatta kolmaskin, kunhan on hieman pienempikokoinen. Pääntila takamatkustajillakin näyttäisi riittävän hyvin ryhdikkäästä istuma-asennosta huolimatta. Takaistuin kaatuu kahdessa osassa melko tasaiseksi kuljetusalustaksi.

Tavaratilaa e-Niro tarjoaa Kona-sisartaan merkittävästi enemmän, eli 451 litraa (Kona Electric 332l, Leaf 2018 435l). e-Niron tavaratila on selkeän mallinen ja tarjoaa pohjalevyn alla peräti kaksi melkoisen suurta lisälokeroa vielä. Frunkkia, eli etutavaratilaa e-Nirossa ei ole, mutta sinne kyllä sopisi ja olen nähnytkin yhden tee-se-itse -frunkin sinne rakennetun.

Edellinen koeajamani auto oli Teslan Model 3 ja sen jäljiltä e-Niron ohjaamon nappulaviidakko näyttää todella karmealta hässäkältä. Mihin ihmeeseen kaikkia näitä nappuloita voi tarvita? Mitä pitää painella milloinkin? e-Niron käyttöliittymät ovat hyvin tyypillisellä vuoden 2019 tasolla, mutta huimasti heikommat kuin Teslan. Tosin kokemuksesta tiedän, että päivän parin käytön jälkeen e-Niron napit olisivat jo lihasmuistilla käytettävissä. Ohjaamon yleisilmeenä pidin Kona Electricistä enemmän. Siinä on jotain hieman modernimpaa yleisilmeessä.

Liikkeelle lähdettäessa e-Niro pitää sisälle asti kuuluvaa ärsyttävää keinotekoista surinaa tai oikeastaan minun mielestäni narisevaa ääntä. Sen saa kuitenkin onneksi pois päältä kojelauden VESS-nappia painamalla, joten poistin moisen ympäristöhäiriön ensimertrien aikana.

1737 kiloa painava e-Niro ohjautuu kevyesti ja kiihtyy 150 kW:n tehoisen sähkömoottorin 395 Nm tasaisen väännön avulla erittäin hyvin pintakaasullakin ja auto saavuttaakin paikaltaan lähtien 7,8 sekunnissa satasen nopeuden ja ohtiuksetkin tapahuvat vaivatta vain vauhtipoljinta syvemmälle painamalla. Tämä on omaan käyttööni erittäin riittävä suorituskyky.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii pehmeästi ja on mukava maantieajon varuste, kuten kaista-avustinkin. Kuvaisin e-Niron kaista-avustinta aavistuksen verran miellyttävämmäksi kuin oman 40 kWh Leafini vastaavaa, joka kampeaa välillä hieman turhankin voimakkaasti kuljettajan ohjausta vastaan. Missään nimessä e-Niron ajoavustimet eivät ole lähelläkään Teslan Autopilotin omianisuuksien tasoa.

Rengasmelua e-Nirossa oli harmillisen paljon moottoritieajossa. Korvatuntumalla jopa enemmän kuin omassa vuoden 2018 Leafissa tai sitten rengasmelun laatu vain oli hieman häiritsevämpi. Muistan harmitelleeni joulukuussa myös Konan rengasmelua alkukilometreillä, mutta tottuneeni sen äänimaailmaan nopeasti jo ensimmäisellä pidemmällä matkalla. Ehkä e-Nironkin äänimaailma asettuisi omaan mieleen sopivaksi pidemmällä ajolla. Nyt en kuitenkaan tehnyt Kialla blogissani perinteeksi muodostunutta Viitasaaren mökkimatkakoeajoa, koska pidän autolle luvattua jopa yli vuoden toimitusaikaikkunaa kohtuuttomana. Itse en ainakaan tule koskaan ostamaan autoa, jonka saan ehkä noin vuoden päästä. 

Autossa on 64 kWh akku ja sille luvataan yli 450 kilometrin WLTP-toimintamatka ja Konan koeajon perusteella sanoisin talvellakin 300 kilometrin toimintatkan ylittyvän helposti. Omaan käyttööni e-Niron toimintamatka siis riittäisi siten, että oikeastaan koskaan en kesken päivän saati kesken matkan joutuisi latailemaan autoa.

Kiassa on tehokas jopa 77kW:n lataustehoon yltävä DC-lataus CCS-portin kautta tai 7,2 kW:n Type2:sella tehtävä AC-lataus. Pidemmilläkin reiteillä siis Kialla matka taittuu pienellä reittisuunnitelulla normaalien kahvi-, vessa- ja ruokataukojen aikana latailuilla.

Yhteenveto

Omaan käyttööni valitsen Korealaisista Kona Electricin mieluummin, koska se on 3/4 numeron verran pienempänä juuri oikean kokoinen tarpeisiini. Hintaeroa autojen välillä on jokseenkin linjassa autojen kokoeron kanssa. Kia e-Niron olennaisin puute on jo alussa kirjoittamani huono saatavuus ja kohtuuton odotusaika.

 

Tesla Model3 koeajo

maanantai 05.08.2019 Avainsanat: BEV , Model 3 , sähköauto , Tesla

Teslan Model3 on muodostunut maailmalla ja Suomessakin erittäin suosituksi sähköautoksi. Itsellenikin se on potentiaalinen seuraava sähköautoni useista syistä. Kävin siksi koeajamassa auton Vetokujalla ja kirjoitan tähän tiiviin kokemukseni autosta.

4694 mm pitkässä, 1885 mm leveässä ja 1435 mm korkeassa autossa on 2870 mm pitkä akseliväli ja se tarjoaa viidelle henkilölle valoisassa ja avarassa matkustamossa hyvät sisätilat. Tosin vaikka takapenkin päätilaa on haettu lisää jopa lasikatolla, tulee pidemmillä matkailijoilla varmasti ahdasta takaraivolle.

Kuljettajan paikalla sai helposti istuimelle hyvän ajoasennon ja ratin pallokytkimistä keskinäytön kanssa sai ratin yllättävän vaivatta oikealle kohdalle. Samoilla ratin palloilla ja keskinäytön avulla säätyvät myös esimerkiksi sivupeilit. Esimmäisellä käyttökerralla kuluu suurella todennäköisyydellä uudelta kuljettajalta hetki jos toinenkin keskinäytön ja ratin pallojen avulla säätöjen löytämisessä. Minua helpotettiin Vetokujan edustajan toimesta ja huomasin, että säädöt riittävät ruhtinaallisesti ainakin minun 176 cm normaalirakenteiselle vartalolleni. 

Navigaattoriin oli helppo syöttää kohde, joten pääsemme koeajolle. Teslallahan liikkeellelähtö tapahtuu yksinkertaisimmalla mahdollisella tavalla. Valitaan vain ratin oikeanpuoleisesta viiksestä D ja painetaan vauhtipoljinta hieman niin auto lähtee äänettömästi ja kevyen tasaisesti liukumaan eteenpäin.

Suuntasin koeajon Vetokujalta taajaman läpi kohti moottoritietä. Taajamassa jo huomasin hauskan yksityiskohdan auton keskinäytössä. Se toistaa ympäristön muuttujia, kuten vieressä ajavat raskaan kaluston autot, moottoripyörät ja henkilöautot hyvin tunnistettavina hahmoina, mutta myös kun pysähdyin suojatien eteen antamaan tietä, näkyi monitorissa kävelevän ihmisen hahmo. Moottoritielle kiihdyttäessäni totesin jälleen, että onhan Teslan suorityskyky ja sen helppous koukuttavan mukava tunne. Koeajoauto oli dualmotor-versio long range -akulla, eli auto kiihtyy paikaltaan 4,6 sekunnissa satasen nopeuteen. Itselleni harkitsisin lähinnä Standard range -versiota, jossa on yksi moottori, takaveto ja se kiihtyy aivan riittävän nopeasti, eli 5,6 sekuntia nollasta sataseen.

Olin pyytänyt koeajoon tarkoituksella nimenomaan version, joka ei ole Performance, koska Performancen mukanaan tuomalla vielä paremmalla kiihtyvyydellä ei ole minulle mitään arvoa, mutta sen matalaprofiilinen rengastus meluaa turhaan enemmän kuin standard-mallin 235/45 -18" renkaat tekevät. Korkeampiprofiiliset renkaat yhdistettynä performancea pehmeämpään jousitukseen ovat minun mieleeni. En kuitenkaan saanut yksimoottorista Standar-mallia koejoon vaan dual-moottorisen Long rangen.

Dual moottorisen Long range -Model 3:sen kyyti tuntui matalammasta 235/40 -19" rengastuksesta huolimatta heti ensimetreiltä omaan makuuni riittävän pehmeältä, ei kuitenkaan yhtä luksusmaiselta kuin Model S:n ilmajousitetuissa versiossa olen kokenut.

Moottoritiellä auto kiihtyi tietenkin vaivatta 120 km/h nopeuteen ja kytkin Autopilotin päälle vetäisemällä oikeaa viikseä kaksi kertaa alaspäin. Autopilotti otti hyvin ohjat haltuunsa ja kevyt ratista kiinni pitäminen riitti autolle sen seuraillessa muun liikenteen nopeuksien mukaan ajokaistoja. Ohittaminen hoitui kytkemällä vilkku vasemmalle ja auto vaihtoi kaistaa ja kiihdytti ohitukseen itsekseen kun sopiva kolo löytyi ja paluu omalle kaistalle samalla kaavalla. Jälleen totesin, että Teslan ajoavustus on aivan omaa luokkaansa mihinkään muuhun vastaavaan koeajamaani verrattuna. Ajolinja pysyy loogisen tuntuisesti ja ohjausliikkeet ovat miellyttävän pehmeitä, kuten myös muun liikenteen nopeuksiin reagointi.

Rengasmelua autossa oli mielestäni jopa vähän huomioiden jopa auton noin 50 000 euron hankintahinta ja muita ääniä autossa ei sitten oikeastaan ollutkaan. Tuulen suhinat ja muut ajohälyt loistivat poissaolollaan koeajoautossani ainakin, joten keskustelu takapenkkiläisen kanssa kävi kuin kahvipöydässä kasvotusten olisi oltu.

Keskelle vaakatasoon sijoitettu suuri ja ainoa auton näyttö toimi yllättävän hyvin koeajolla. Nopeuden seuraaminen vasemman yläkulman numeronäytöstä oli luontevaa poiketen aiemmista kokemuksistani keskelle sijoitetuista mittaristoista. Navigointi ja muiden toimintojen käyttäminen oli näytöltä helppoa hyvin intuitiivisesti ajon aikana. 

Ajaminen Model 3:lla siis on niin helppoa kuin olla voi ja standard range -versiolla ajaa uskottavasti vähintään 350 - 400 kilometriä ilman välilatauksia. Toki Long range -version yli 500 kilometrin todellinen toimintamatka olisi vielä houkuttelevampi, mutta reilun kymppitonnin kalliimpi hinta on ainakin minulle tuosta toimintamatkaerosta liikaa, koska tuo vähäisempikin riittää kaikkiin tarpeisiini erinomaisesti.

Koeajoni oli lyhyt, mutta se riitti vakuuttamaan minut, että Tesla Model 3:lla kelpaisi matkaa tehdä ja se on mielestäni jopa enemmän kuin hintansa väärti ajolleen ja suorituskykynsä sekä toimintamatkansa puolesta. Tavaratilaakin on riittävästi takana ja edessä vielä hieman lisää ja autoon saa kohtuullisella korvauksella kattotelineen ja vetokoukun ja vetomassa sekä kattotaakkakin on rekisteriotteessa sallittu käyttööni riitävällä tasolla.

Sitten ajon aikana mieleeni nousi kuitenkin on omalta osaltani pari "muttaa". Menin kyllä koeajamaan autoa ihan vakavissani ostohousut jalassa, mutta auto jäi ostamatta. Mitkä siis olivat minulle ne syyt, etten vielä ainakaan autoa ostanut?

Ensimäinen ja isoin seikka, joka sai jatkamaan mietintäaikaa oli auton takuu. Tesla myöntää autolle neljän vuoden takuun, mutta siinä on 80 000 kilometrin raja ja minulla se valitettavasti täyttyisi noin 1,5 vuoden ajoilla. Standard range -version akulla ja voimansiirrolla on sentään 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuu, mutta kyllä Korealaisista ainakin Konan 7 vuoden kilometrirajoittamaton takuu + akun 8 vuoden tai 200 000 kilometrin takuu vievät mielessäni melkoisen vahvan voiton.

Toinen mietintämyssyn päähän takaisin saanut seikka oli yllättäen aiemmat Model S -mallien ajokokemukset. Olisiko sittenkin houkuttelevampi vaihtoehto hakea esimerkiksi Belgiasta käytetty Model S:ssä samalla noin 50 000 euron hinnalla? Vaikka Model 3 oli hyvä auto ajaa, kuten aiemmin kirjoitin, niin jäin yllättäen kaipaamaan Model S:n älykästä ilmajousitusta. Käytetyssä S:ssä olisi myös alumiininen kori, joka ei ruostu. Siinä olisi koirille sopivampi liftback- mallinen tavaratila ja kuin karkkina kakun päällä rajoittamattomat Supercharger-lataukset. Mobile.de -sivustoa selailemalla näyttäisi tuohon hintaan löytyvän 2015 ja 2016 vuosienkin autoja tarjolle.

Uuden Model 3:sen plussia omassa käytössäni käytettyyn Model S:ään verrattuna olisivat ainakin:

  • Uusi auto ja sen toimivuus sekä ylläpitokulujen alhaisuus ja alla mm uudet renkaat.
  • Pienempi kulutus
  • Alhaisemmat käyttökulut kulutusosien, kuten renkaiden osalta
  • Ulkomitoiltaan kompaktimpi auto ketterämpi käyttää vs iso Model S
  • Itselle olisi myös merkityksellinen Teslan tarjoama osamaksurahoitusmalli uudelle autolle

Käytetyn Model S:n etuja omassa käytössä uuteen Model 3:seen verrattuna olisi

  • Parempi varustelu (mm ilmajouset)
  • Vapaa Supercharger-käyttö (ainakin toistaiseksi)
  • Avoin tavaratila mahdollistaa koirien kuljettamisen tavaratilassa
  • Alumiininen kori
  • Hinta jo valmiiksi pudonnut merkittävästi

Vai olisiko Korealaisista Kona Electric tai Kian e-Niro sittenkin minulle osuvampi valinta? Rehellisesti sanoen niidenkin suorituskyky riittää minun tarpeisiini täysin. Konan sisätilatkin riittävät täysin. Jatkan selvittelyäni ja palaan pian asiaan Kia e-Niron koeajoraportin merkeissä.

Pari keskeistä valttia Teslalla ja uudella Model kolmosella kuitenkin on frunkissaan Korealaisiin verrattuna: Teslaa saa nopeasti toimituksiin ja arvostan Supercharger verkoston toimintavarmuutta ja käytön helppoutta jopa maanrajoista riippumatta todella korkealle. Kiaa lupailtiin jonnekin ensi kesälle, kun kysäisin ja sillä pitää pärjätä ilman TSC-verkostoa.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!