Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti

tiistai 17.05.2016 Avainsanat: Sähkömoottoripyörä

Blogini sai vihdoinkin nimensä mukaista sisältöä :-) 

Tiistaina 17.5 sain ensimmäisen kokemukseni sähkömoottoripyörällä ajosta, kun hain Zero S 9,8 kWh -moottoripyörän Tampereeen Bike Worldista koeajoon. 

Tämä on siis Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti

HUOM! Katso myös videokooste koeajosta.

https://youtu.be/PAx3KBEcO-w

 

Zero-moottoripyörät

Zero Motorcycles on USA:n Californiassa vuodesta 2006 saakka sähkömoottoripyöriä tuottanut yritys. Eli ihan uudesta innovaatiosta ei ole kyse. Zero Motorcycles pyrkimyksenä on rakentaa kansainvälisesti menestyvä sähkömoottoripyörämallisto. He haluavat tehdä paremman moottoripyörän, jossa on tasapainossa suorituskyky, toimintamatka, paino, edullisuus sekä saatavuus. Zero Motorcycles haluaa tehdä sähköpyöriä siis markkinahintaisiksi, jotta niille saavutetaan volyymia.

 

Maahantuoja ja myynti

Oy Brandt Ab tuo maahan ja Bike World jälleen myy kuutta Zero-pyörämallia.

S- ja SR-mallit ovat katupyörämallisia ja DS/DSR ovat ehkä enemmän supermotoa muistuttavia. Lisäksi löytyy myös FX enduro sekä FXS, joka on supermoto. Bike & Boat World Tampereelta myymäläpäällikkö Antti Lehtonen luovutti 17.5.2016 Zero S 9,8 kWh moottoripyörän minulle ystävällisellä palvelullaan koeajoon.  Kiitos Antille.

 

 

Zero S 9,8 kWh

Zero S -pyörä on hyvin siron näköinen ja linjakkuudessaan minun mieleeni. Painoa pyörälle on kertynyt tällä pienemmällä 9,8kWh akulla 171 kg, joten omaan nykyiseen BMW K12RS -pyörääni verrattuna se onkin keijukainen.

Ajossa tuli hieman sellainen olo, että painopiste pystyisi olemaan tässä alempanakin. Itse ehkä madaltaisin pyörän jousitusta muutaman sentin ainakin. Kallistusvarat eivät siltikään loppuisi kesken missään olosuhteissa.

 

Moottori 40 kW ja 92 Nm antaa tasaisen vahvaa voimaa

Sähkömoottorin luonteeseen kuuluu välitön voiman tunne ja täysin tasainen vääntö. Odotusarvoni Zero S:lle luvatusta 40 kW tehosta oli oikea: pyörä ei tarjoa rakettimaista tai räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta 92 Nm vääntö tekee ajosta erityisen vaivattoman oloista kaikissa olosuhteissa. En pystynyt koeajolenkilläni testaamaan luvattua 0-100 km/h 4,8 s kiihtyvyyttä. Perstuntuma sanoisi, että ei ole niin nopea, mutta tehopiikin puuttuessa tunne voi olla vääräkin. Minulla ei ole paikkaa eikä välineitä testata myöskään luvattua 153 km/h huippunopeutta, mutta ei jäänyt mitään epävarmuutta, etteikö Zero sen ottaisi. Mainittakoon tässä kohdassa myös, että Zeron nopeusmittari on erityisen tarkka, se näytti 80 km/h navigaattorinpoeudessa 78 km/h. 

Zero SR -mallissa on tehokkaampi 50kW ja 144 Nm moottori. Enduro ja supermotopyörissä käytetään vieläkin keveämpiä 20 kW (95 Nm) ja 33 kW (95 Nm) moottoreita.

Zero S:n moottori ja voimansiirto on mielestäni yksinkertaisin mahdollinen. Ja usein yksinkertaisuus on nerokasta. Niin nytkin tuntuu olevan. Moottorin vasemmassa päässä on suoraan akselilla kiinni hammasratas, joka pyörittää hammashihnaa.

Ei kytkintä, ei vaihteistoa. Eikä niitä jää kyllä kaipaamaankaan! Eikä ketjujen rasvaamista.

Moottori toimii toimii erittäin pehmeän luonteen omaavasti. Oikeanpuoleisesta ohjaustangosta voi peukalolla näppäilemällä valita kolmesta ajomoodista: Eco, Sport tai muokattu. Omaan ajotyyliini sopi sport hyvin. Ecolla meinasin jäädä Tampereen kaupunkiliikenteessä pari kertaa risteyksessä jalkoihin.

Moottori ja koko voimansiirto on polttomoottorisiin moottoripyöriin verrattuna hiljainen, mutta ei kuitenkaan äänetön. Katso koeajovideoni, niin kuulet myös pyörän ohiajoääniä.

Tolkuttoman pieni ajon aikainen sähkön kulutus! Vain 5,77 kWh/100 km, joten  9,8 kWh akku saavuttaa luvatun toimintamatkan!

Toimintamatkaa valmistaja lupaa pienestä akusta huolimatta yllättävän paljon. Kaupunkiajossa 195 km ja maantiellä 98 km sekä yhdistettyä toimintamatkaa 130 km. Ennen koeajoa en voinut uskoa tätä todeksi Leaf sähköautoilukokemuksellani. Mutta epäilykseni osoittautuivat yllättäen turhiksi.

Zero S kuluttaa erittäin vähän sähköä ajossa! Koko 126 km ajomatkansa aikana tämä yksilö on kuluttanut vain 5,77 kWh/100km. Tuo on vain kolmannes siitä, mitä Nissan Leaf sähköautoni kuluttaa, ja se on myös vähän.

Vertailukohdaksi mainittakoon myös, että tämän päivän ajoilla oma BMW K1200RS moottorypyöräni, joka erittäin matalaviritteisellä nelisylinterisellä ruiskukoneellaan on uskottavasti taloudellinen moottoripyörä, olisi kuluttanut noin 6 l/100 km bensiiniä. Kun huomioidaan, että bensiinilitrassa on noin 9 kWh energiaa, olisi polttomoottoripyörän energian kulutus ollut samoilla ajoilla noin 54 kWh/100km eli kymmenkertainen!

Kävin aiheesta sähköautot -Nyt! -Facebook-ryhmässä pientä keskusteluakin etukäteen. Hyvin mielelläni myönnän olleeni turhaan skeptinen Zeron etevyyteen kulutuksen suhteen. 

Alhainen kulutus perustunee muutamaan seikkaan:

  1. Merkittävin on ehdottomasti sähkömoottorin ylivertainen hyötysuhde kaikissa rasitustilanteissa polttomoottoriin nähden. Moottoripyörässä erityisesti isot ja tehokkaat bensamoottorit käyvät lähes aina lähes tyhjän panttina ja polttomoottorin hyötysuhde on erityisen huono vajaalla rasituksella.
  2. Moottoripyörässä on pienempi vierintävastus sekä massa kuin autossa, joten energiatehokas sähkömoottori hyötyy moottoripyörässä jopa autoa enemmän.
  3. Kevyessä sähkömoottoripyörssä voidaan käyttää harvempia välityksiä ja silti pienempi moottoriteho riittää liikkumiseen kuin sähköautossa.
  4. Zero S:n moottori ja voimansiirtolinja ovat yksinkertaisuudessaan myös energiatehokkaita. Ei mitään ylimääräisiä vastuksia.

Huomattavaa on että noin 4000 euron lisähinnalla saa isomman 13 kWh akun ja tuo olisi oletettavasti oma valintani, tai sitten SR tehokkaammalla moottorilla.

Range extender tarjolla lisävarusteena!

Power Tank -lisävaruste nostaa akun kokonaiskapasiteettia 2,8 kWh ja pidentää tuntuvasti pyörän toimintamatkaa. Power Tank on erittäin helppokäyttöisen näköinen lisäakku varustettuna nopeamman latauksen mahdollistavalla Type1-liittimella. Parhaimmillaan Zero SR 13,0 kWh -malli Power Tankilla varustettuna tarjoaa siis 15,8 kWh akkukapasiteetin, jolle tehdas lupaa toimintamatkaksi 158 km (113km/h moottoritie) -lukemasta jopa 317 km toimintamatkaan asti (kaupunki). Tuo toimintamatka on kyllä jo kovin houkutteleva! Ja tämän päivän perusteella minulla ei ole mitään syytä epäillä tuon luvatun toimintamatkan pitävyyttä. Kasvoi halu saada isompi akkuinen koeajoon ja päästä testaamaan aidossa matkailukäytössä ajamalla se pohjoiseen Keski-Suomeen.

Pakko sanoa, että noin 50 000 km Leaf-ajelun kokemuksella olen tuosta range-extenderistä kovin kateellinen. Tuollaisia 3 kWh modulaarisia akkupaketteja voisi kliksautella Leafin peräkonttiin vaikka 5kpl, ja näin saada tarvittaessa tuntuvaa matkailun nopeutusta Keski-Suomen matkoihimme.

Lataaminen ja kaapelit

Pyörän mukana tulee latausjohto, joka sähköautoihin tottuneelle näytti lähinnä tietokoneen virtapiuhalta. Moottoripyöräkäytössä on hyvä että latauskaapelit eivät vie kovin paljoa tilaa, mutta tuolla vakiojohdolla luvataan akun latautuvan 95% täyteen 6,3 tunnissa, ja siitä viimeinen 5% vie vielä puoli tuntia lisää. 

Itselläni ehdottomalle lisävarustelistalle menisi Charge Tank -lisävaruste, jossa tankin päällä oleva "varustepussi" lokerossaan korvautuu nopeammalla laturilla ja Type1-latausliitoksella. Tuo Type1-liitos on sikälikin merkittävä lisävarustelistalta, että kauppojen ja muiden julkisten pysäköintipaikkojen latauspaikoilla yleistyy nyt nopeimmin Type2-rasialliset latauslaitteet.

Lisävarusteena myydään myös pikalaturiksi kutsuttua ulkoista laturia. Tätä pikalaturia ei kuitenkaan pidä sekoittaa sähköautoista tuttuun DC-pikalataukseen, josta esim Leaf saa enimmillään 50kW-tehoista latausta (tuo 9,8kWh akku täyttyisi sillä jo noin 12 minuutissa tyhjästä täyteen). Ei siis ole kyse tuosta. Vaan Zeron pikalaturi tarkoittaa toista ulkoista AC-laturia, jota tehdas kehottaa vielä käyttämään eri vaiheesta pyörän sisäisen laturin kanssa. Eli pyörää voi silloin ladata yhtäaikaisesti kahdella AC-laturilla. Pikalaturilla luvataan akun täyttyvän 1,5 tunnissa. 

 

Hinnat alkaen alle 15 000 euroa

Hintaa koeajoon tulevalla Zero S 9,8 kWh pyörällä on veroineen hieman alle 15000 euroa, joten on päivänselvää, että sillä rahalla saa hyvin herkullisia bensa-prätkiä eri genreihin. Sähkömoottoripyörän valinta perustunee muihin arvoihin kuin halvin hinta/teho.

Koeajo alkoi huolellisen luovutuksen jälkeen

Saadessani moottoripyörän, oli sen akku 83% ladattu ja pyörällä oli ajettu vasta 18 km, joten sitä on aika paljon näpräilty paikallaan hallissa. Laskennallisesti akussa oli siis noin 8,134 kWh sähköä.

Koeajopaperit allekirjoitettuani vaihdoin ajovarusteet päälle ja myymäläpäällikkö Antti oli sillä aikaa siirtänyt pyörän jo ulos odottamaan ajoani.

Tulipas juhlallinen olo! aivan tuli mieleen kun 17-vuotiaana otin ensimmäisen kerran Jyväskylässä moottoripyöräliikkeen pihasta ihka uuden oman Honda NS 125 R pyöräni. (sen jälkeen en olekaan uutta pyörää ostanut, vain käytettyjä, enkä siis nytkään kyllä ostanut...)

Keli ei nyt oikein lupaillut hyviä. Tummia ukkospiliviä ajelehti taivaalla ja lämpötila oli jossain 12 celsiusasteen kieppeillä. Vettäkin sateli silloin tällöin, joten nyt pikaisen opastuksen jälkeen baanalle, kiitos!

Antti vielä opasti, että pyörässä ei ole vaihteistoa, joten ei ole myöskään vasemmalle kädelle kytkintä eikä vasemmalle jalalle poljinta. Hän myös kertoi, että virrat päällä pyörä ei lähde liikkeelle vaikka joku kaasua hipaiseisikin niin kauan, kun pyörän jalka on alhaalla.

Opastukseen kuuluin myös normaalisti moottoripyörien tapaan toimivat vilkut (ei kuten vanhassa BMW:ssäni), äänimerkin antolaite sekä valot. Myös ajomoodin valitsin minulle neuvottiin.

Sitten matkaan kärsimättömänä.

 

Ensin suunta Sarankulmasta Koikkarin kautta Tampereen keskustaan

Matka suuntautui ensin 8 km reitin Bike and Boat World Tampereen toimipisteestä lyhyen suoran verran moottoritietä ja heti seuraavasta rampista poistuin päästäkseni Koivistonkylän kautta kohti Tamperetta. Ajatus oli käydä ensin Koikkarin Prismalla, mutta päätinkin siinä kohdalla jatkaa suoraan  Tampereen keskustaan ja P-Hämppiin. 

Ei minulla sinne mitään asiaa ollut, mutta halusin käydä kokeilemassa ensinnäkin Zeron kaupunkiajo-ominaisuuksia ja toisekseen halusin saada kuvan, kun lataan moottoripyörää P-Hämpin sähköautojen latauspisteestä.

Zero on erinomainen kaupunkikulkine

Jo ensimetreistä lähtien minulle oli selvää, että nyt on aivan eri luokan pyörä kyseessä kuin oma Norsun kokoinen Bemarini. Tämä on lyhyt akselivälinen ja kevyen ketterä kulkine.

Tämä käsitys vahvistui entisestään kaupungissa, jossa sähkömoottorin vaivattomuus pääsi oikeuksiinsa. Ei tullut kyllä missään vaiheessa ikävä oman prätkän kytkimen käyttöä ja vaihteiden selailua (vaikka tuolla Bimmerilläni voikin ajaa vaikka kakkosella koko Tampereen läpi väännön puolesta).

Kaupungille päästyäni kuitenkin nopeasti huomasin, että liikeen pihasta lähtiessäni valitsema Eco-ajomoodi ei sovi minulle. Meinasin heti parissa ensimmäisessä nopeammassa risteyslähdössä jäädä auton alle. Siis Sport-moodi käyttöön, ja nyt ei enää kaasun vaste aiheuttanut haasteita. Pyörä lähtee aina kuin ajatus, kunhan kaasun välityksiin ensin tottui.

Aika nopeasti erittäin hitaisiin risteystilanteisiin oppi tasoittamaan menoa kevyellä jalalla jarruttamisella hyvin kevyttä kaasuttamista vastaan. Näin toimien pyörä toimi kuin unelma kaikissa tilanteissa. 

P-Hämpistä otin virtaa vain sen aikaa, että otin pari kuvaa ja jaoin ne Facebookissa ja Plugsharessa (sähköautoilijoiden latausverkoston sovellus). Siinä ajassa jo ehti kuitenkin akkuun tulla 2% lisää sähköä.

Zerolla voi ajaa myös lyhyitä maantieajosiirtymiä vaivatta

P-Hämpistä ajoin 35 km siirtymän kotiin. Reitti oli luonnollisesti ensin Tampereen keskustassa ajoa, sekä TAYSiltä lähtien reipasta taajama-ajoa sekä Linnainmaan jälkeen sitten maanteiajoa 80 - 100 km/h muun liikenteen tahtiin 12-tiellä.

Ajoin 12-tietä Kangasalan Suoramaan asti ja nousin Kangasalan Prisman kohdalta rampista pois.

Tuo lyhyt maantieajo-osuus näytti jo sen, että Zerolla pystyy hyvin vaivatta ajamaan lyhyitä maantiesiirtymiä oikein mukavasti. Moottorin voimavarat riittävät erinomaisesti kaikissa tilanteissa laittomiiinkin nopeuksiin, jos sille jollain joku pakottava tarve on. Minulla ei ole.

Nakupyörässä toki ajoviima ottaa aivan toisella tavalla kuin omassa erityisen hyvin katetussa pyörässä. Totesin jo tuolla matkalla, että omalle varustelistalle menisi pieni pleksi eteen sekä endurotyyppiset kahvansuojat.

Ajoasento on tällaiselle 177 cm pätkälle miehelle sopivan ryhdikäs ja aavistuksen etukeno. Tuossa voisi istua pidempäänkin. Istuimella pystyy myös halutessaan hieman vaihtelemaan ajoasentoa, mutta aivan istuimen etuosassa istuminen ei ollut minun mieleeni koska istuin oli etuosastaan liian kova minun makuuni. 

Kotiin tuli siis Google-mapsin mukaan matkaa yhteensä 43 km. 

Pyörän matkamittariin kertyi 2 km enemmän eli perillä oli yhteensä 63 km. Tämä johtuu siitä, että en ajanut aivan suorinpia reittejä kuitenkaan näidenkään pisteiden välillä.

Joten 45 km on varmasti oikeampi lukema.

Perille päästyäni akku näytti 51% latausta, eli noin 5 kWh tasoa. Ehdin ladata P-Hämpissa noin 2% lisää, eli noin 0,19 kWh lisää. Joten sähkön kulutus matkalla oli:

Lähtiessä 8,134 kWh + ladattu lisää 0,19 kWh - perillä 5 kWh = 3,324 kWh kulutus tuolla 45 km matkalla. Tuo siis tekisi 7,39 kWh/100km todellista kulutusta, joka on edelleen erittäin pieni.

Sillä kulutuksella olisi 9,8 kWh akulla ajanut 132 km toimintamatkan, eli hyvin lähellä ollaan valmistajan lupauksia. Minulla oli vielä koko tuon matkan ajan kookas ja painava pikkurinkka selässäni. On päivänselvää, että tällaisen nakupyörän kulutus kasvaa jyrkästi nopeuden noustessa 70 km/h tasosta ylöspäin, ellei kuljettaja halua sitten kyyristellä ajovastusta vähentääkseen. Minä en halunnut.

 

Hidasta latausta schukosta vakiopiuhalla

Kotiin päästyäni laitoin pyörän lataukseen vakiolla "tietokoneen virtapiuhalla". Hymyilytti hieman moinen sähköajoneuvon latauslaitteena. Omalta seinältä kun olisi löytynyt kiinteästi asennettu Type1-latauslaitekin, mutta tässä pyörässä ei ole siihen vaadittua lisävarusteista Power Tankia.

Päivällisen ja jälkiruokakahvit nautittuani oli aika lähteä poikani kanssa kuvausajeluille Zerolla.

Akku oli sopivasti ehtinyt saada hieman lisää virtaa, joten ei muuta kuin ympärillämme oleville motoristien suosimille teille iPhonet mukana.

 

Jousitus säädettävissä, jarrut riittävät ja maltillinen rengaskoko

Päivällisen jälkeen oli vielä sopivasti aikaa ihmetellä pyörän säätöjä akun latautumista hetken odotellessa.

Zeron jousitus oli säädetty melko napakaksi ja kevensin hieman esijännitystä yksin ajamistani varten. Jousitus kantoi niin hyvin minut ja poikani, että uskon sen kantavuuden olevan riittävä normaaleihin käyttötilanteisiin.

Minulla ei nyt ollut mitään mahdollisuutta testata ajo-ominaisuuksia rataolosuhteissa, joten en ota lainkaan kantaa pyörän käyttäytymiseen kovempaa ajettaessa.

Normaalissa maantieajossa jousitus toimi erinomaisesti ja jarrut olivat erittäin tehokkaat, vaikka edessä onkin vain yksi levyjarru.

Pyörässä on takarenkaana jopa kapean oloinen Pirellin Sport Diablo 140/70-17 kumi. Tuo kuitenkin riittää pyörän painoon ja voimavaroihin nähden erinomaisen hyvin.

Kahden hengen kuormalla ajoa

Kuvausreissulle siis lähdettiin kahden henkilön kuormalla. Poikani on hoikkarakenteinen ja alle 145 cm pituinen, joten hänelle takatilat riittivät ruhtinaallisesti. Hyvin siro vaimoni myös mahtuisi sinne hyvin, mutta en tuota takaistuinta hänelle suositteleisi päivän ja sitä pidemmille reissuille. Takana ei ole kovin kummoisia kiinnipitokahvojakaan takamatkustajalle.

Maaseudun mutkateillä Zero on kuin kotonaan

Maaseudun mutkateitä laillisia nopeuksia ajellessa Zero on kuin kotonaan. Sen hiljainen ja vaatimaton olemus luo kuitenkin hyvää mieltä kuljettajalle, jolla ei ole tarvetta repiä kaduilla laittomia mutkanopeuksia.

Varmasti Zerolla olisi voinut ajaa mutkat huikean paljon kovempaa kuin minä nyt ajoin, mutta minulla ei siihen ole mitään tarvetta. Teen sen sitten taas kun pääsen radalle ajelemaan.

Minä myös nautin siitä tietoisuudesta, että maaseututiellä moottoripyöräilyni ei aiheuta tien varren asukkaille melusaasteista kohtuuttomasti. Ääneton Zero ei kuitenkaan ole.

 

Yön yli hidaslatausta ja aamulla maantieajon toimintamatkatesti

Nyt Zero on latautumassa hitaasti, mutta varmasti. Uskoisin akun olevan täynnä noin 03.00 aikoihin yöllä. Aamulla ennen töihin menoa suoritan vielä viimeisen testini. Ajan maantieolosuhteissa pääosin 100 km/h nopeuksilla selvittäen toimintamatkaa niissä olosuhteissa.

Menomatkan töihin tein 39 km pituista reittiä, jossa maantie, moottoriliikennetie ja moottoritienopeudet ovat suurimmat.

Mittailin pyörän keskikulutusmittaria nollailemalla seuraavaa:

80 km/h noin 6,4 kWh/100km

100 km/h noin 7,3 kWh/100 km.

Koko matkan ajalle ajotietokone näyttää yhteensä 5,89 kWh/100km.

Tällä siis pystyy huoletta tekemää säännöllisesti 80-100 km säännöllistä työmatkaa, ellei tarvitse ajaa 120 km/h.

Kenelle Zero-sähkömoottoripyörä sopii?

Sähkömoottoripyörä ei sovi kaikille harrastajille vuonna 2016. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sille olisi oma ostajakuntansa, jotka voivat kokea sähkömoottoripyörän hyvänä ratkaisuna omaan käyttöönsä.

Koejamani Zero S 9,8 kWh uskon sopivan erinomaisesti kokeneille ja uusille harrastajille, joille pakoputken mökät ei ole se juttu. Heidän juttunsa voi olla vaikka satunnaisempi rauhallinen tai hiukan sporttisempikin ajelu rantabulevardilla.

Suurimman akkukapasiteetin malli lähes 16 kWh akullaan (sis Power Tank) tarjoaakin varmasti monimuotoisempia mamhdollisuuksia. Sen toimintamatka houkuttaisi minut ainakin annettujen arvojen perusteella suunnittelemaan maaseutumatkailua Suomessa. 

Olisi helppo kuvitella esimerkiksi joitain Teslan omistajia kokeilemassa uutta harrastusta Zero-moottoripyörällä.

Kova intohimo heräsi myös ajatukseen, että voisiko esimerkiksi Ahveniston ja Motoparkin moottoriradat profiloitua sähköisen rataharrastuksen kummeiksi. Näissä molemmissa kun on melurajat jo nyt vedetty niin alas, että vakiopyörilläkin on vaikeuksia päästä radalle. Ei tämä tietenkään saa tarkoittaa polttisten epäsuosiota radan toimesta. Mutta pienellä kädenojennuksena saataisiin harrastukseen uutta ulottuvuutta. Esimerkiksi muutamalle pyörälle Type2-rasia -latausmahdollisuus + schukoja tietenkin maksua vastaan. Kyllä näillä jo pääsisi ratahauskakin harrastelija pitämään, joskin hiukan lataaminen vaatisi ajomäärästä tinkimistä, tai sitten vaihtoakkuja.

Joten ei tehdä tästäkään vääntöä polttisten ja sähkisten välillä. Pidetään kaikki mieli avoimena uusille mahdollisuuksille.

Zero S tarkemmat tekniset tiedot:

 http://www.zeromotorcycles.com/zero-s/specs.php

Loppuun vielä "vastuuvapauslausekkeeni" siltä varalta, että tämän tarinan sattuu lukemaan joku uusi juttujani lukeva.

- en edusta mitenkään moottoripyörien maahantuojia tai myyjätahoja

- kirjoitan tämän sähköautolevan motoristin harrastajanäkökulmasta

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!