Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia

tiistai 03.05.2016 Avainsanat: BEVLeafNissansähköautosähköautokokemus

Nissan Leaf Leaf Acenta 2015 -autolla 12 kk käyttökokemuksia

Minulla on nyt Nissan Leaf -autostani nyt 12 täydeltä kuukaudelta kokemuksia. Kerron niistä tähän blogitarinaani.

 
Aiempia kokemuksia voi lukea:

Kannustan jo etukäteen tutustumaan myös näihin:

 

Vuoden aikana kertyneistä ajoista dataa

Autolla ajettiin kumulatiivisen 12 kk aikana hyvin tasaisesti talven pakkasilla, kesän helteillä kuten myös kevään ja syksyn aikana. Tammikuun kovimpien pakkasten aikaan ajomäärä oli jopa suurempi kuin huhti-, touko-, kesä- tai heinäkuussa.
 
 
 

12 kk keskikulutus 16,21 kWh/100 km, edullista ja ympäristöystävällistä ajoa

Kuluneen 12 kk aikana autolla ajettiin yhteensä 41878 km, jona aikana kului sähköä yhteensä 6788 kWh, joten keskikulutus koko ajalle muodostui 16,21 kWh / 100 km tasolle. Maksan kotona sähköstä noin 0,11 e/kWh sisältäen kaikki verot ja siirtomaksut, joten vuoden ajalta keskimääräinen ajettu 100 km on maksanut selkeästi alle 2 euroa.
 
Kumulatiivisen 12 kk keskikulutuksen mukaan laskien auton toimintamatka olisi noin 135 km. Lasken tämän LeafSpy näyttämän todellisen käytettävissä olevan 21,9 kWh akkukapasiteetin mukaan, en ilmoitetun 24 kWh.
 
Korkein kulutus oli luonnollisesti tammikuun kovien pakkasten aikaan. Tammikuun keskikulutus oli 20,11 kWh/100 km.
 
Pienin keskikulutus oli elokuussa: 13,88 kWh/100 km. Elokussa oli pitkään aikaa, jolloin autossa ei kulunut sähköä merkittävästi lämmittämiseen eikä jäähdyttämiseen.
 
Pienimmät yksittäisten matkojen keskikulutukset ovat olleet alle 12 kWh/100 km. (suodatin pois kaikki alle 30 km yhtäjaksoiset matkat). Pienin kulutus on ollut 9.8.2015 päivänä 66 km yhtäjaksoisella ajolla 10,2 kWh/100 km. Tuolloin olisi ollut helppoa päästä jopa ylittämään yleensä surrealistiselta vaikuttava Nissanin 199 km NEDC range-lupaus. 
 
Suurimmat yksittäisten matkojen keskikulutukset ovat olleet yli 20 kWh/100 km. (suodatettu pois kaikki alle 30 km yhtäjaksoiset matkat).  Suurin yksittäisen matkan kulutus on ollut 21.1.2016 kovilla pakkaskeleillä 37 km matkalla 27,3 kWh/100 km. Tuolla korkeimman kulutuksen ajomatkalla toimintamatka olisi jäänyt alle 80 km.

Merkille pantavaa on myös, että ainakin nyt toteutuneet 12 kk olivat Tampereen ja Keski-Suomen korkeuksilla keleiltään sellaisia, että kovin pakkasjakso ja siten suurin kulutus ja toisaalta pienin toimintamatka ajoittui vain yhden kuukauden ajalle, eli tällä kertaa tammikuulle.

CO2-päästöjen laskennallinen vähennys on merkittävä

Laskennallisesti olen päästänyt jopa yli 7300 kg vähemmän CO2-päästöjä ympäristöön Leafilla ajamalla, kuin olisin päästänyt diesel-autollamme. Tämä on paikallisesti katsottuna ehdoton tosiasia, kun ei siinä edes ole pakoputkea, mistä niitä päästöjä tulisi. Sähköntuotannon päästötkin huomioiden itse koen sen olevan hyvin realistinen tilanne, koska lataan autoa uusiutuvista energialähteistä tuotetulla sähköllä.
 
Kuten on www.sahkoinenliikenne.fi -sivuillakin todettu, aivan liian usein polttomoottoriautojen päästöjä vertailtaessa tuijotetaan vain CO2-päästöihin. Todellisuus on huomattavasti vielä karumpi polttomoottoriautoilla. Sähköautoni on jättänyt tietenkin päästämättä kaikki ne muutkin ympäristösaasteet kulkiessaan.
 
Minulle tämä sähköauto on edelleen arvovalinta. Jokainen tekee omat valintansa itse, mutta kun tuolla Tampereen liikenteessäkin katselee lukuisia sinistä savua päästäviä vanhenevia autoja, niin itse kyllä uskallan toivoa pikaista ja vahvaa sähköautojen yleistymistä. Nämä eivät vanhenuttuaankaan päästä yhtään enemäpää saasteita, olipa omistaja kuinka välinpitämätön tahansa.
 

Nissan Leaf sähköauto sopii joillekin, ei läheskään kaikille

Minulle ja perheemme ajoihin Nissan Leaf 24 kWh akulla sopii lähes kaikkiin ajoihin. Taloudessamme on (valitettavasti) töidemme ja maalla asumisen takia pakko olla kaksi autoa. Kovimmilla pakkasjaksoilla toteutimme Keski-Suomen matkailua kakkosautona toimivalla diesel-BMW:llämme. 
 
Muutoin on Leaf ollut aivan alusta asti perheemme ykkösauto. Vaikka se sopii meidän käyttöömme erinomaisesti, ei Leaf silti sovi läheskään kaikille. Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna -blogitekstissäni minun oli helppo löytää useita erilaisia tyypillisiä talouksia, joille Leaf ei sovi. 
 
Tosin uusi 30 kWh akku tuo jo useita uusia talouksia sähköauton mahdollisuuksien piiriin. Erityisesti tilanne tulee muuttumaan parin seuraavan vuoden kuluessa, kun Teslan Model 3 ja Opel Ampera-e tulevat Suomeenkin myyntiin.
Tulossa olevia sähköautoja -sivulta voit blobistani katsella tulossa olevia sähköautoja.
 

Leaf on ensisijaisesti kaupunkiajoon sekä taajamien väliseen liikenteeseen tarkoitettu

Omista ajoistamme suurin osa on töihin ajamista sekä Tampereen lähikuntiin suuntautuvaa työkeikkojen tekemistä. Näissä Leaf on omimmillaan. Parhaimmillaan 24 kWh akkuinen Leaf on kesällä alle 100 km ajomatkojen säännöllisessä toteutuksessa ja talvella tuo käytännällinen matka kutistuu noin 70 km tasolle. Päivittäinen töihin ajaminen ja työkeikkojen tekeminen ei voi perustua lähtökohtaiseen pikalataamisen tarpeeseen, vaan akkujen mitoitus tulee olla sellainen, että nämä voi tehdä yöllä ja pysäköinnin aikana tapahtuvilla latauksilla.
 

Leafilla matkailu vaatii sähköautointoa ja joustavuutta

Perheemme on tehnyt lukuisan määrän Keski-Suomeen ja pääkaupunkiseudulle suuntautuvia matkoja Leafilla. Tämä 24 kWh akulla varustettu malli vaatii Tampere - Helsinkin -väliäkin kuljettaessa vahvaa sähköautoihin innostuneisuutta, aikataulun suunnittelua sekä kaikilta matkailijoilta joustavuutta. Tilanne on toinen jo 30 kWh akkuisella mallilla, jolla tein Espoo - Tampere välin normaaleita talvinopeusrajoituksia noudattaen vain yhdellä noin 5 minuutin pikalatauksella Hämeenlinnassa Tiiriön ABC:llä. Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääseen Nissan Leaf 30 kWh autolla? -blogitekstistäni voi lukea tästä enemmän.
 
Keski-Suomeen matkailu on lähtökohtaisesti mahdotonta tällä 24 kWh -mallilla, koska siellä ei ole pikalatausverkostoa! Vasta loppuvuonna saatiin koko Keski-Suomen ensimmäinen pikalaturi Jyväskylään, mutta siitä ei ole paljon apua, koska Tampere - Jyväskylä -väli on liian pitkä ilman pikalatausmahdollisuutta. Onneksi Jämsässä Neste Jämsänportissa on Type2-keskinopeaa latausta tarjolla. Jyväskylästä pohjoiseen päin ei sitten olekaan enää tarjolla lainkaan pikalatausta ennen Oulua! Käsittämätön tilanne vuonna 2016 Suomessa.

Leaf on kuitenkin erinomainen matkailuauto muilta osin, siksi onkin sääli, että autossa ei ole suurmpaa akkua. Onneksi akkukapasiteetit ovat nyt kasvamassa kaikilla valmistajilla myös tässä alle 40 000 euron hintaluokassa.

Sähköauto toimii myös talvikäytössä, varauksin

Kirjoitin huhtikuussa blogiini tekstin Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella.
Lyhyesti tiivistäisin sen niin, että sähköautolle talvi ei ole likimainkaan niin suuri ongelma, kuin sähköautoa kokemattomat kuvittelevat.
 
Päinvastoin, sähköauto on erittäin toimintavarma ja mukava sähköauto. Olennaisin varauksellisuus liittyy tietenkin toimintamatkan kutistumiseen kovimmilla pakkasilla. Siihen käyttöön, johon Leafin ostin riittää akun kapasiteetti kuitenkin kaikissa keleissä. Vain kovimmilla pakkasilla käytimme diesel-automame pidempiin perhematkoihin.
 
Jo 40 kWh akku olisi meidän perheen ainoaksikin autoksi riittävä kovimmillakin pakkasilla. Niitä ei nyt vain ole vielä saatavilla, ellei huomioon oteta yli 100000 euroa maksavia Tesloja. 

Nissan Leaf sähköauto toimii käytännössä ilman mitään vikoja

Oikeastaan tästä tulee käyttökokemuksen näkökulmasta tylsä tarina. Autossa ei kuluneen 12 kk aikana ole ollut mitään vikoja. 30 tkm huollossa takajarruja puhdistettiin ja herkisteltiin, jonka jälkeen nekin ovat toimineet laahaamatta, kunhan muistaa silloin tällöin käyttää jarrujakin. Tuossa huollossa myös mainitsin keskikonsolin hiljaisesta, mutta häiritsevästä räminästä. Vikaa ei onnistuttu huollossa paikantamaan, mutta toisaalta se ei enää myöskään ole kuulunut pariin kuukauteen.
 
Kaikilta osin auto on siis toiminut koko ajan kuin sen kuuluukin. Ilman ainuttakaan omituisuutta. Seuraava määräaikaishuolto on 60000 km kohdalla ja ajoittunee noin elokuun tienoille.

Ei ole yhtään haitannut, että tähän Leafiin ei ole tarvinnut tehdä samoja huoltoja ja korjauksia, joita olemme joutuneet vuoden aikana tekemään dieselautoomme. Leafissa ei ole tarvinnut huolehtia öljyn vaihdoista, putsareista, jakopäähuollosta tai pakoputkiston ja kalatysaattorin kunnosta. Puhumattakaan toisesta autosta hajonnutta turboremonttia en jää kaipaamaan sähköautoissa.
 

Huoltokutsu jarrujärjestelmään liittyen

Ensi viikolle on sovittu auton jarrujärjestelmän uudelleen ohjelmointi. Jossain päin maailmaa oli ollut pakkasella ilmentynyttä jarrujen tehostimen katoamista. Itselläni ei ole ollut havaintoja ko. ongelmista, mutta hyvä vain että nyt laitetaan varmuuden vuoksi kuntoon. Asiakkaalle toimenpide on luonnollisesti ilmainen.
 

Onko tulossa huoltokutsu airbageihin liittyen?

Olen lukenut, että Nissanilla on laajasti havaittu ongelmia airbageihin liittyen. Vika olisi uskottavasti myös sähkauttoissa, joten niiltä osin lienee tulossa lähiaikoina toinen huoltokutsu. 
 

Ajoakun kunto täysin uutta vastaava!

Erittäin usein törmää väitteisiin, että sähköauton akku menettää nopeasti kykynsä varata sähköä. Ainakaan tämä Leaf ei näytä mitään siihen viittavaa. Päinvastoin.
 
Auton akku on vielä tekstiä kirjoitettaessa ja 44020 km ajettunakin 100% uutta vastaavassa kunnossa! Ei ole mitenkään edes matemaattisesti laskettavissa teoreettista ajoakun vaihtotarvetta.
LefSpy akun kuntoa ilmaisevaa dataa.
Akku on edelleen 100% uutta vastaavassa kunnossa, sen kertoo SOH100% lukema.
 

Korin ja alustan kunto

Auton kori on ulkoisesti erinomaisessa kunnossa, kuten noin vuoden ja 43tkm ajetun auton kuuluukin olla. Tuulilasikin on säästynyt pahimmilta kiveniskemiltä, mutta tuulilasinpyyhkimien hankausjäljet ovat aurinkoa vasten jo havaittavissa. Valaisimet ja vilkut ovat käytännössä uudenveroisessa kunnossa. 
 
Alusta on pääosin muovien peitossa, joten sieltä ei pääse peltien kuntoa katselemaan. Toisaalta en usko suolaveden pääsevän peltiin asti alustassa kovinkaan monessa kohtaa, joten sieltä päin ei välttämättä ole tulossa ruosteongelmia. Helmapellit ovat edelleen täydessä kunnossa myös. Takapyörien etupuolella on lokasuojien muotoilu sellainen, että pitkään autoa pitävän kannattaa harkita pistekohtaisia lisäruostesuojatoimenpiteitä. Myös etupyörän irroittaminen paljastaa muutaman ruosteherkän kohdan.
 
Ylhäällä ja vasemmalla: takalokasuojan etuosassa on kiviä keräävä "hylly.
Oikealla: etupyöräkotelossa on maalipintaa näkyvillä. A
inakin nämä kohdat kannattaisi pistekohtaisesti ruostesuojata.
Oikeastaan kaikilta osin auto on täysin ruostevapaa kuin vuoden ikäisen auton kuuluukin olla, vaikka se onkin ollut kovassa ajossa vähäisillä pesuilla.
 
Kaikki neljä iskunvaimenninta ovat kuivia ja ajossa ei ole havaittavissa vaimennuksen väsymistä. Alustasta ei kuulu mitään ylimääräisiä kitinöitä tai kolinoita, joten uskottavasti siellä on pääosin tukivarretkin edelleen riittävässä kunnossa.
 

Sisustan kunto

Auton sisusta kaipaa jälleen vain imuria ja puhdisturättiä perhekäytön jäljiltä. Istuinten ja muun verhoilun materiaalit ovat sellaisia, että ne saa lähes uudenveroiseen kuntoon vähällä puhdistuksen vaivalla.
 

Talvirenkaista eturenkaat kuluivat laittomiksi

Talvella kertyneet hieman reilut 20tkm kuluttivat eturenkaat noin 3mm kulutuspinnalle, eli niistä ei ole enää ensi talvena saa laillisia kumeja. Auton kokoonsa nähden suuri kokonaismassa ja vahvasti vääntävä moottori ilmeisesti kuluttavat renkaita talvella nopeasti. Takarenkaissa on noin 5 mm kulutuspintaa jäljellä.

Vahvasti vääntävä ja painava auto kulutti Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat yhdessä talvessa (n.20tkm) edessä laittomiksi talvikäyttöön.
 
Autoon uutena hankitut Nokian Hakkapeliitta R2 renkaat olivat oman kokemukseni mukaan yhdet huonoimmista kitkarenkaista mitä minulla on koskaan ollut. Niiden pito oli jo uutena heikompi, kuin talvella koeajamassani maahantuojan 30 kWh Leafissa alla olleet Continentalit. Nyt kuluneina ne olivat myös kevätkelin sulilla asfalttikeleillä suorastaan vaarallisen liukkaan tuntuiset.

Sähköautoilun kannattavuuslaskentaa, erittäin lyhyellä oppimäärällä:

Uusi Nissan Leaf Acenta sähköauto 6,6 kW laturilla maksoi noin 40 000e
Nyt siitä saisi vaihdossa noin 32 000e 
Eli hinnanlasku vuodessa on ollut noin 8000e
Nyt auton mittarissa on jo 45 tkm, joten pääoman kuoletus on ollut noin 0,18e/km.
 
Samanaikaisesti sähköä on kulunut noin 7312 kWh, joten sähköön olisi kulunut noin 750e . Jos siis olisin kaiken maksanut itse. Otetaan tuo nyt kuitenkin täysimääräisenä mukaan laskelmaan.
 
Yksi määräaikaishuolto noin 200e.
Ajoneuvovero noin 150e/vuosi.
 
Eli vuodessa olisi pääoman arvon lasku huomioiden kulunut noin 9100e + vakuutukset.
Eli kokonaiskulut noin 13 kk ja 45 tkm ajettuna ovat noin 0,20e/km.
 
Jos en olisi Leafiin päätynyt, olisi todennäköinen ollut BMW 118dA Business. Sen hinta varusteineen nousee myös lähelle 40 000 euroa ja näyttäisi nyt siltä, että siitä saattaisi saada vaihdossa suunnilleen saman verran. Realistisesti uskon että Bemari olisi pudottanut hintaansa noin 7000e eli noin 1000 e vähemmän.
 
Pääoman korolla nyt ei ole sinänsä merkitystä, koska noin 40ke arvoisen auton olisin joka tapauksessa hankkinut. 
 
Jos oletetaan, että olisin selvinnyt noin 4,5l/100km todellisella kulutuksella koko vuoden, niin polttonesteisiin olisi kulunut noin 2500 euroa vuodessa.
 
Ajoneuvovero olisi noin 500e/vuosi.
Uskottavasti yksi huolto, jonka arvioin saman 200e arvoiseksi.
 
Joten tuo diesel-BMW olisi ehkä tullut ensimmäisen vuoden aikana hieman kalliimmaksi.
 
Tiedän että tuo BMW on monessa suhteessa parempi auto kuin Leaf. (Minulla on nytkin yksi BMW 320dA). Minulle nyt vain ei tällä kertaa ollut arvoa niillä seikoilla mitä esim Bemari olisi tarjonnut. Muut arvot olivat tärkeämpiä.
 

Matka Leafilla jatkuu.

Toki samaan aikaan on jo ilo koeajaa uusia sähköautoja suunnitellen mitä seuraavaksi vaihtaisi.
Selvää on se, että polttomoottoriin ei ole enää paluuta. Sähköauton käyttömukavuus ja huolettomuus ovat vertaansa vailla. Onnistunko seuraavaksi vaihtamaan myös dieselautomme sähköautoon? Tämä jää nähtäväksi, kunhan luvatut yli 300 km toimintamatkaan todellisuudessakin kykenevät autot saadaan kauppoihin ja koeajettaviksi.
 
 
 
 
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (2)
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!