Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle

tiistai 03.04.2018 Avainsanat: BEVLeaf40kWhNissansähköauto

Sähköautot kiinnostavat jo nyt useita autoilijoita ja kiinnostus tuntuu vain kasvavan. Sehän on tervetullutta, koska sähköautoihin siirtymisen myötä öljyriippuvaisuutemme vähenee, liikenteen kokonaispäästöt laskevat ja kaiken lisäksi sähköautot ovat erityisen mukavia autoja käytännön arkiajossa. Kunhan ajoakun toimintamatka riittää kaikkiin arjen ajoihin sekä säännöllisiin viikonloppujen mökki- tai mummolamatkoihin. Edelleenkään sähköauto ei sovi kaikille tai kaikkiin tilanteisiin. 

Kirjoittelen nyt esimerkin kuvitteellisesta taloudesta, jossa uusi Nissan Leaf 40 kWh toimii jo erittäin vaivattomana ajoneuvona tarjoten erityisen halpaa ajoa, toki ajoneuvon hankinta maksaa hiukan enemmän kuin olisi maksanut hybridivaihtoehto. Tämän tarinan perhe perustuu tuntemaani lähipiiriin ja Leafin toiminta omaan kokemukseeni sähköautoista. Kirjoitan tämän perheen kuvitteellien tarinan tarkoituksellisesti asteen verran omaa käyttöäni haastavammasta tarpeesta, koska omassa käytössäni uusi Leaf tarjoaa jo kovin helppoa sähköautoilua. Olen muokannut henkilömääriä, työmatkoja ja muita yksityiskohtia sen verran, ettei tämän tarinan lähteenä olevaa perhettä pysty kukaan tunnistamaan.

Neljän hengen perhe ison kaupungin läheisestä kylästä

Perheen rouva käy päivittäin 40 kilometrin päässä olevassa suuressa kaupungissa töissä ja mies tekee yrittäjän työtään 90% kotoa käsin. Perheen ala- ja yläkouluikäiset lapset harrastavat aktiivisesti laskettelua kolmena päivänä viikosta. Perhe asuu suuresta kaupungista 40 km päässä olevassa pikkukylässä omistamassaan rivitalo-osakkeessa. Siellä on hyvä asua, koska alue on rauhallinen, koulu aivan vieressä ja asuntojen hinnat ovat noin puolet suuren kaupungin hintatasosta.

Perhe on saanut sovittua Leafilleen rivitaloyhtiössä kotilatauksen muokkaamalla omalla kustannuksellaan hyvin yksinkertaisesti oman auton sähkötolppaansa punaisen voimavirtapistokkeen sekä kulutusmittauksen, josta he kolme kertaa vuodessa maksavat taloyhtiölle kulutetun energian mukaan 11 senttiä/kWh. Tuo hinta on kyseisellä alueella hyvin tyypillinen sähkön kokonaishinta sisältäen myynnin, siirron sekä kaikki verot.

Keväällä 2018 perhe sai melko nopeaan toimituksesta ensimmäisen sähköautonsa, Nissan Leaf 40 kWh:n. Auton lataamisen nopeuteen ja turvallisuuteen he investoivat myös hankimalla Ratio Electricin säädettävän matkalatausjohdon suomalaisesta verkkokaupasta 740 euron hintaan. Tässä kaapelissa on sisäänrakennettu B-luokan vikavirtasuoja ja punaisesta kolmivaihepistorasiasta virtansa ottavana se on mitoitettu kestämään kaikissa tilanteissa myös maksimi 3x16A latausvirtansa, tosin Leaf osaa tuosta hyödyntää yksivaihelaturinsa johdosta vain 3,3kW:n verran. Taloyhtiön muokatusta lämpötolpasta on mitattu voitavan ottaa jatkuvasti tuo 16A:n verran. Tämä perhe ajaa niin paljon ja vielä kun työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta, niin on ollut perusteltua panostaa kotilataamisen nopeuteen enemmän kuin auton mukana tuleva 8A latauskaapeli mahdollistaa.

Auton katolla on käytännössä koko talven ajan arkipäivisin lasten harrastusten takia suksitelineet sekä suksiboksi, jotka kasvattavat auton energian kulutusta noin 15-20% verran.

Tyypillinen perheen arkipäivä

Aamulla perheen rouva lähtee kotoa läheiseen kaupunkiin töihin 40 kilometrin päähän täydellä akulla. Töissä ei ole auton latausahdollisuutta, joten töissäkäynnistä koituu päivään 80 kilometrin matka kovemmilla pakkaskeleillä se kuluttaa noin 18 kWh:n verran energiaa. Nimittäin kovempi pakkanen ja työmatkan valtaosin 80 km/h nopeusrajoitus suksiboksi katolla kasvattavat auton energiankulutuksen 22 kWh/100 km tasolle.  Kotiin palatessa akussa on pakkaspäivän jälkeen siis alimmillaan 19,8 kWh.

Kotiin tullessaan rouva laittaa auton latautumaan kodin parkkiruudussa. Päivällisen valmisteluun, ruokailuun ja läksyjen tarkisteluun kuluvan tunnin kotona olemisen aikana auton akkuun ehtii kertyä 3,3 kWh lisää energiaa, eli akussa on nyt 23,1 kWh:n verran energiaa.

Sitten on lasten harrastuksiin vienti sekä hetken päästä poishaku edessä. Tämä toistuu maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin. Matkaa harrastuksiin on 18 kilometriä suuntaansa, eli yhteensä neljä kertaa, eli 72 kilometriä lisää ajamista. Talven pakkaskeleillä tuohon matkaan kuluu noin 16 kWh energiaa. Eli illalla harrastuksista lapsia hakemasta auton akussa on energiaa jäljellä 7,1 kWh:n verran.

Tyypillisesti auto saa näinä harrastuspäiväinä jäädä tuolloin illalla kello 21 saamaan 3,3 kW:n tehoista lataustaan. Auton akku on taas aamulla 7.15 rouvan töhin lähtiessä 100% täynnä ja uusi päivä voi taas alkaa.

Niinä päivinä, jolloin talvisin ei ole lasten harrastuksiin vientiä, perhe käy usein kaupassa 20 kilometrin päässä tai suuressa kaupungissa asioilla. Näistä päivistä tulee vähemmän ajoa kuin harrastuspäivistä ja kaupassa sekä kaupungilla asioinnin ajaksi auton saa kätevästi latautumaan 6,6 kW:n teholla, joten näiden päivien iltoina akussa on energiaa huomattavasti enemmän kuin harrastuspäivinä.

Myös arkiset kyläilyt sujuvat vaivatta arjen työ- ja harrastusajojen ohessa.

Mummolamatkat muutaman viikon välein 250 kilometrin päähän

Perheen lasten mummola on 250 kilometrin päässä maaseudulla. Tälle matkalle osuu kaksikin pikalaturia. Toinen on 50 kilometrin päässä kotoa ja toinen 90 kilolometrin päässä kotoa. Eli menomatkan osalta pikalaturit ovat melko epäkiitollisin välein. Mummolassa sähköauton saa latautumaan 3,3 kW:n teholla käyttön hankitulla säädettävällä matkalatausjohdolla voimavirtapistorasiasta. 

Perjantaisin menomatkalle mummolaan päästään lähtemään yleensä noin puolentoista tunnin kuluttua rouvan töistä kotiin tulosta. Ensin pitää hiukan siistiä kotia, pakkailla auto ja ulkoiluttaa koira. Suksiboksi jätetään viikonloppumatkalle pois autosta, kuten myös suksitelineet. Leafissa on erinomaiset tilat kahdelle aikuiselle, kahdelle lapselle sekä perheen villakoiralle. Villakoira matkustaa takana keskipaikalla omassa kuljetuskopassaan turvallisesti vyötettynä. Leafin kokoluokkaansa nähden erittäin suureen tavaratilaan mahtuvat viikonlopun matkatavarat helposti.

Auton akussa on rouvan töistä kotiintullessa talven pakkaskeleilläkin noin 19,8 kWh:n verran energiaa. Puolentoista tunnin kotona olemisen aikana akkuun ehtii latautua noin 4,9 kWh lisää energiaa, joten mummolaan lähtiessä sähköä on noin 24,75 kWh:n verran. Tuolla energiamäärällä ajaa Leafilla talvisissa maantienopeuksissa yli 100kilometriä.

Perhe ajaa ensimmäisen pikalaturin ohi, koska sen kohdalla toteutuva kulutus näyttää 17 kWh/100 km tasoa, joten sähkö riittää helposti toiselle laturille asti. Toiselle pikalaturille saapuessa ajetun 90 km matkalla on ehtinyt kulua 15,3 kWh:n verran energiaa, joten akussa on pikalaturille saapuessa 9,45 kWh energiaa. Koska matkaa on vielä jäljellä 160 kilometriä ja osalla loppumatkasta on 100 km/h nopeusrajoituksia, pitää akku saada melko täyteen tauon aikana. Välttääkseen toimintamatkakammoa päättää perhe ladata akun vähintään 85% tasolle. Akkuun pitää saada siis noin 23 kWh:n verran lisää energiaa. Päivän ajoista sekä latauksista jo lämmenneeseen akkuun menee energiaa latauksen alussa noin 43 kW:n teholla, joka tosin laskee pian noin 30 kW:n tasolle. Viidenkymmenen minuutin lataustauon jälkeen akussa on 23 kWh energiaa ja se tulee riittämään perille. Tämän jälkeen matka jatkuu perille asti ja auto jätetään latautumaan.

Koko matkaan kului aikaa noin 30 minuuttia kauemmin, kuin edellisellä polttomoottoriautolla, mutta se ei ole tälle perheelle ongelma, koska heillä on tapana syödä illallinen latauksen aikana.

Paluumatka sujuu huomattavasti jouheammin, koska Leafilla pääsee mummolasta täydellä akulla lähtien kotia lähemmälle pikalaturille asti ja siitä on enää 50 kilometrin matka kotiin. Tuo puuttuva energia tulee akkuun noin 15 minuutin kahvin mukaan ostamisen ja vessassa käynnin aikana.

Satunnaiset kyläilyreissut ja lapinmatkat sekä muut reissut

Perheen ystäväperheet asuvat pääkaupunkiseudulla, Turussa sekä Jyväskylässä. Kaikkiin näihin sähköautollla on erittäin vaivaton kulkea hyvän pikalatausverkoston johdosta. Kyläpaikoissa Helsinkiä lukuunotamatta ystäväperheiden omakotitaloissakin lataaminen kyläilyn aikana järjestyy kätevästi. Helsingissä käydessä joudutaan turvautumaan julkiseen pikalatausverkostoon pelkästään.

Lapissa perhe ei koskaan ole käynyt omalla autollaan, mutta toki sekin olisi 40 kWh Leafilla helposti mahdollista. Tosin silloin pitäisi hyväksyä matka-ajan piteneminen lataustaukojen takia. Virossa perhe aikoo kesälomalla käydä kylpylöimässä ja aurinkoisten kelien sattuessa myös hienoista rannoista nauttimassa. Onneksi Virossa on erittäin kattava CHAdeMO-pikalatausverkosto tälle kesälomamatkalle. 

Peräkärryä tai asuntovaunua tai venetraileria tämä perhe ei omista, eikä tarvitse. 

Yhteenvetoa esimerkkiperheen ajoista

Tälle esimerkkiperheelle kertyy ajoja noin 45000 kilometriä vuosittain sähköautoonsa. Auton keskikulutus laskee tuntuvasti talvesta kevään, kesän ja syksyn lämpimämmillä keleillä. Tuolloin auton akun käytettävyydessä on vieläkin enemmän joustovaraa. Ympärivuoden keskikulutus toteutuu 17,5 kWh/100km, koska talvella on suksiboksi katolla lähes koko ajan. Sähkö siis ajamiseen kuluu vuoden mittaan noin 8100 kWh:n verran. Kotilataamisella ajamiselle kertyy vuosittain hintaa noin 891 euroa. Toki pikalataukset nostavat hiukan, mutta vastaavasti julkiset ilmaiset lataukset laskevat kokonaiskulua, joten tuo on riittävän oikea lukema.

Vaihtoehdoksi harkitun Toyota Auris Hybridin kulutus olisi todellisuudessa ympärivuoden ollut selkeästi yli 5l/100 km. Viiden litran kulutuksella laskettuna polttoainetta olisi kulunut vuodessa 2250 litraa ja se olisi tullut maksamaan noin 3240 euroa vuodessa. Erotus siis polttoainekuluissa on noin 2350 euroa vuodessa. Aurisn Hybrid Style-varustelulla olisi maksanut noin 30000 euroa ja siihen olisi pitänyt asennuttaa noin 2000 euron hintainen Webasto lämmittäään auton työpaikallakin, jossa ei lämpötolppaa ole tarjolla. Leafi tuli maksamaan noin 39000 euroa ja se käyttöön liittyen joutui perhe investoimaan lämpötolpan muokkaukseen ja latauskaapeliin noin tonnin, joten investointi oli 8000 euroa suurempi. Neljän vuoden pitoajalla tuo hankintahintojen erotus tulee katetuksi polttoainekulujen säästöillä. Myöhemmin selviäväksi jää kumman auton jälleenmyyntiarvo olisi korkeampi. Eihän käyttöauto koskaan ole sijoitus, mutta tälle esimerkkiperheelle sähköauton ostaminen oli mieluisa valinta, johon nyt oli mahdollisuus käytännössäkin. Nyt he saivat aina mukavan lämpimän ja jopa sporttisen suorituskyvyn tarjoavan auton, jonka ajonaikaiset päästöt liikenne-energian osalta ovat nolla.

Ja vastapainoksi linkitän tähän jo vuonna 2015 kirjoittamani blogitarinan: Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015 vuonna. Tuosta tarinasta edelleen yhtä esimerkkiä lukuunottamatta kenellekään Leaf 40 kWh ei tuo mitää uutta lisäarvoa vielä vuonna 2018. Tuo yksi esimerkkiperhe olisi T.Tiiminvetäjän perhe. Heitä kannustaisin kovasti tutustumaan 40 kWh Leafiin. Auton kehittymisen lisäksi myös pikalatausverkosto on parantunut vuodesta 2015 jo riittävästi heidän tarpeisiinsa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!