Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa

lauantai 12.12.2015 Avainsanat: BEVRekisteröintitilastosähköauto

Kirjoitan tähän nyt henkilökohtaisia näkemyksiäni, joilla ennakoin vuosien 2017 - 2020 ajalle uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrän kehittymistä. (pidätän jälleen itselläni kaikki oikeudet korjata tekstiäni ja omia mielipiteitäni)

Rajaan tekstini tarkoituksella koskemaan vain täyssähköautoja. Pääasiallinen syy tähän rajaukseen on se, että uskon vain täyssähköautoilla sekä uusiutuvan sähkön tuotannon kehittämisellä olevan riittäviä ympäristövaikutuksia.


Blogikirjoituksessani Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa perustelin ajatukseni, että uusien täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä olisi 320 - 410 kpl Suomessa. Perusteena tälle on lähinnä laajenevan pikalatausverkoston mahdollistamat uudet käyttäjät sekä kaksi merkityksellisesti uusiutuvaa sähköautomallia. Keskeisinä nopeamman kehityksen esteinä ovat siis latausverkoston ja ajoneuvotarjonnan puute, tai vähintään sen keskittyminen harvoihin ja erittäin eri hintaluokan ajoneuvoihin.

Pohdin uusien sähköautojen ensirekisteröintimääriä kahden eri skenaarion näkökulmasta, joista toisessa Suomi jatkaa passiivisen seuraajan rooliaan, ja toisessa ottaa aktiivisen mahdollistajan roolin.
lähde: Sähköisen liikenteen dynaamiset vaikutukset, loppuraportti

1. Skenaario: Suomen valtio jatkaa passiivisen seuraajan roolia.

Tässä vaihtoehdossa, jota itsen en toivo toteutuvan, Suomen valtio jatkaa edelleen hyvin passiivista roolia sähköisen liikenteen kehittymisen tukemisessa. Pääosin kehittyminen tulee tapahtumaan markkinavoimien imulla sekä liiketoiminnan harjoittajien tarjooman kehittymisen kautta. 
 
Kuluttajien kiinnostus sähköautoiluun jatkanee koko aikajaksolla kehittymistään kiihtyvällä tahdilla ympäristötietoisuuden sekä erityisesti sähköautojen käyttömukavuuden tiedostamisen levitessä ihmisten välisissä verkostoissa.
 
Sähköautojen markkinat eivät ehdi tällä aikavälillä täyttyä likimainkaan, joten potententiaalia vahvemmallekin kehitykselle jää.
 

1.1 Suomen talous jatkaa ennusteiden mukaan vaikeassa kehityksessä

Merkittävä seikka, joka vaikuttaa koko autokaupan näkymiin 2017 - 2020 on se, että Suomen talouden tilanne on hankala pitkään. Itse epäilen vaikeuksien kattavan koko tämän aikajakson. Kun ihmisten ostovoima jatkaa laskemistaan, ostetaan vähemmän uusia autoja, ja ne ovat yleisemmin edullisempia sekä mallisarjan edullisempia variantteja. Tämä omalta osaltaan tulee hidastamaan uusien sähköautojen ensirekisteröintejä koko aikajaksolla. Vastaavasti käytetteyinä tuotujen sähköautojenkin määrä tulee kasvamaan edellä kuvatusta syystä.

1.2 Latausverkoston kehittyminen markkinavoimaisesti jatkuu

Pikatalataus, asioinnin aikaisen latauksen sekä pitkäkestoisen latauksen verkosto tulee jatkamaan kehittymistään markkinavoimien avulla. Vielä löytyy Hesburgerinkin ja S-ryhmän alueosuuskauppojen sekä Keskon kaltaisia yrityksiä lisää, jotka älyävät sähköiseen liikenteeseen näkyvästi panostamisen kehittävän myönteisesti yrityksen vastuullisuusmielikuvaa. Samalla saadaan kasvavaa sähköautoilijoiden lukumäärää omien palveluiden asiakkaiksi. 
 
Pidän suorastaan todennäköisenä, että 2017-2020 aikajakson välillä tullaan näkemään myös uusi tai uusia merkittäviä pikalatausta tarjoavia operaattoreita. Todennäköisenä pidän latureiden toimimattomuuteen sekä puutteelliseen verkostoon tyytymättömien sähköautoilijoiden aktiivisimman ryhmän perustamaa yhteenliittymää, osuuskuntaa tai muuta yritysmuotoa, joka keskittyy nimenomaan palvelun laadun sekä järkevän hinnoittelun edistämiseen. Myös Teslan Supercharger-verkosto tulee ko. aikavälillä jatkamaan laajentumistaan myös Suomessa, ja on jo ennakoitavissa merkkejä siitä, että he avaavat latureitaan muillekin automerkeille erillisillä sopimuksillaan. Latausverkoston kehittyminen siis tulee edelleen mahdollistamaan uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärien kasvun.
 

1.3 Automallien tarjonta tulee kasvamaan 2017, mutta ei vielä ratkaisevasti

Pyrin ennakoimaan mahdollisuuksieni mukaan monipuolisesti eri toimijoiden uusia sähköautoja taulukkooni. Teen skenaariooni laskentaa kahdesta suunnasta: kokonaisluvuista sekä yksittäisten ennakoitavissa olevien uusien automallien kautta. Tämä johtuu siitä, että tunnistan tällä hetkellä yhdeksi keskeiseksi sähköautojen yleistymisen esteeksi puutteellisen tarjooman.
 
Näin pitkälle aikavälille luonnollisesti mallikohtaisen tarkka menekin ennakointi on lähtökohtaisesti mahdotonta osua kohdalleen muutoin kuin tuurilla. Toisaalta mallien väliset siirtymät kompensoivat usein virhepäätelmiä laskelmassani.
 
Tunnistan 2017 vuodelle tulossa olevista merkittävämmistä uutuuksista
Chevrolet (Opel) Bolt tarjoaa ennakkoon annetujen tai vuodettujen tietojen mukaan 350 km todellisen toimintasäteen ja sijoittunee uskottavasti Suomessakin hintaluokkaan 35 000 - 50 000 euroa. Tämä tulee olemaan ensimäisiä todellisia käänteen aloittavia yhdistelmiä hinnan ja toimintasäteen välillä. Toisaalta tähän liittyy myös suuri epävarmuus, koska mistään en ole löytänyt Euroopan organisaation vahvistusta siitä, milloin auto Eurooppaan saapuu, saati milloin Suomeen. Siksi en kovin suurella määrällä sitä ennakoinut, vaan tein kompromissikirjauksen. Hyvin suurella varmuudella Suomen markkinoille tullessaan Bolt tulee leikkaamaan merkittävästi ensi vuonna myyntiin saapuvan Leafin 30kWh-mallin menekkiä.

Korealaisista Kia tai Huyndai -merkillä jokin malli, esimerkiksi Ioniq sekä Kiinalaisista BYD tai vastaava.
Korealaisista ja Kiinalaisista saa toistuvasti lukea, että heiltäkin olisi tulossa markkinoille uusia sähköautomalleja.

Muita merkittäviä uusia malleja en pysty tunnistamaan tänään 12.12.2016 tätä juttua kirjoittaessani, mutta niitä on tulossa useammiltakin täysin uusilta autotehtailta. Faraday Future ja Atieva esimerkiksi ovat USA:n määperälle nousevia uusia merkkejä, jotka tulevat julkaisemaan mallejaan jo 2016 vuonna autonäyttelyissä. Markkinoille ne eivät kuitenkaan ennättäne vielä 2017-vuodellekaan.

Aiemmista malleista Teslan Model S ja X jatkavat varmaankin vahvaa voittokulkuaan kalleimmassa hintaluokassa. Teslan innovatiivisuus pitää houkuttelevuuden hyvällä tasolla.

Leafin 30 kWh-malli saa vielä vuonna 2017 hyvää kasvuaikaa Model3:n odotuttaessa tuloaan. Toisaalta jos Korealaiset ja Bolt tulevat markkinoille, tulevat ne leikkaamaan Leafin kasvua. Ilman näiden mahdollista vaikutusta olisin arvioinut Leafin menekin edelleen kasvavaksi.
 
 
 

Uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrä kasvaisi vuonna 2017 edellisestä vuodesta 50-60 %

Eli kasvu rakentuisi edelleen kysynnän imun kehittymiseen sekä verkoston laajentumisen myötä uusien käyttäjien mahdollisuuksiin sähköautoihin. Tarjonnan laajentuminen ei uskomukseni mukaan riittäisi vuonna 2017 tämän suurempaan kehitykseen.
 

1.4 Automallien tarjonta tulee kasvamaan 2018 - 2020 aikavälillä jopa ratkaisevasti

Ennakoinnin osuvuus heikkenee merkitävästi jo näin pitkillä aikaväleillä. Muuttujien lukumäärä kasvaa ja ennakoimattomissa olevat mahdollisuudet kasvavat. Kuitenkin haluan tehdä oman henkilökohtaisen ennakointini tänään 14.12.2015 jo näinkin pitkälle aikavälille tämän hetken signaaleita tulkiten.
 
Teslan Model3 tulee olemaan yksi revoluution tekijöistä. Toivottavasti se saadaan Suomeenkin jo 2018-vuoden puolella. Ennakoin, että sen tulevaa uusien autojen ensirekisteröintimäärää haarukoimalla luokkaan MB:n C-mallin ja BMW:n 300-sarjan nykyisten menekkien suhteen. Mikäli muita vastaavia merkittäviä alle 50 000 euron hintaluokan autoja ei siihen mennessä markkinoille saa, uskon jopa 1000 - 1300 kpl olevan mahdollista ensimmäisinä täysinä vuosina. Jos substituutteja tulee samanaikaisesti, niin menekki tulee jossain määrin jakautumaan merkkien välillä.
 
Nissan Leafin huhuttu korvaava malli saattaisi tulla markkinoillemme 2019-vuoden puolella.
Se tulee huhujen mukaan olemaan varteenotettava kilpailija Teslan Model3:n kanssa. Ennakoin tässä vaiheessa markkinvoittoa kuitenkin näistä kahdesta Teslalle, etenkin jos se ehtii markkinoille noin vuoden aikaisemmin, ja on varustettu edes osittain yhtä houkuttelevilla piirteillä, ja teknologialla kuin merkin kalliimmat mallit. Toki hintaluokka rajaa kovimmat hienoudet tästä luokasta pois molemmissa merkeissä.
 
Näin pitkällä aikavälillä alkaa jo tapahtua päivityksiä myös nykyisiin sähköautomalleihin. Ennakoin kohtuullisen merkittäviä päivityksiä 2020-vuoden lähestyessä mm. BMW i3:seen ja Renault Zoeen. Nämäkin tulevat tuomaan hyvää lisää uusille sähköautoa etsiville talouksille.
 
Täysin uusia sähköautomalleja ennakoin mm. BMW:ltä, Audilta, Volkswagenilta, ja MB:ltä. Näistä Volkswagen on tänään jo ilmoittanutkin rakentavansa täysin uudenlaista sähköautoalustaa. Lisäksi näin pitkällä aikavälillä tulee markkinoille jo aiemmin mainittujen Faraday Futuren ja Atievan lisäksi täysin uusilta autovalmistajilta. Ehkä jopa Applelta ja Googlelta.
 
 
 
 
Kuitenkin, jos Suomen valtio päättää jatkaa passiivisen seuraajan roolia sähköisen liikenteen kehittämisessä, näin runsas tulossa oleva uusien sähköautomerkkien ja mallien tarjonta, suuremmat akkukapasiteetit alhaisemmissa hintaluokissa ylittävät Suomen sähköautokysynnän. Silloin uusien merkkien ja mallien menekki alkaa hajaantua useammille autoille. Todennäköistä on myös, että useita houkuttelevia malleja jätetään tuontiohjelmasta pois olemattoman menekin johdosta.

Päädyin laskelmissani haarukoimaan noin 2800 - 3600 uuden sähköauton rekisteröintimäärää vuodelle 2020.


Tämä tarkoittaisi vuoteen 2020 mennessä ajoneuvokannassa rekisterissä olevaksi alle 10 000 täyssähköauton lukumäärää. Huomautan, että tässä rekisterissä olevien täyssähköautojen lukumäärässä olen huomioinut kasvavaa käytettyinä tuotujen ajoneuvojen määrää. Toisaalta määrästä siis puuttuvat kokonaan hybridiajoneuvot. Tämä määrä on kuitenkin Sähköisen liikenteen dynaamiset vaikutukset, loppuraporttia merkittävästi rohkeampi arvio.  Tässä olettamuksessani on mukana vahva odotusarvo mm. Pariisin ilmastosopimuksen aitoonkin vaikuttavuuteen vähintään ihmisten suhtautumisessa ympäristösaasteisiin. Oletusarvo pohjautuu erittäin vahvasti myös uusien tulossa olevien, houkuttelevien automallien markkinoille tulemiseen myös Suomessa.
 

2. Skenaario: Suomen valtio muuttaa roolinsa mahdollistajaksi

Pariisin ilmastosopimus joulukuussa 2015, ilmaston muutoksen vauhti, saasteiden aiheuttamat kuolemat ovat muutama esimerkki tärkeistä syistä herätä Suomessakin sähköisen liikenteen kehittymisen edistämiseen.

On olemassa muitakin liikenne-energiamuotoja, joilla liikenteen päästöjä onnistutaan merkittävästi laskemaan. Esimerkiksi kaasun tai biopolttoaineiden käyttäminen. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan pysty näkemään polttomoottoriautoja millään polttoaineella toteutettuna riittävänä ratkaisuna. Erilaiset pistokehybridit tulevat varmuudella olemaan merkittävä ratkaisu siirtymävaiheessa. Kuitenkin moninkertainen tekniikka tulee oman arvioni mukaan häviämään lähivuosina kilpailussa edullistuvalle akkutekniikalle ja sähkömoottorien yksinkertaiselle ja toimivalle käytännön voimalle. Pysyvämpinä ratkaisuina näen sähköautot, joissa on erilaisia range-extender -ratkaisuja esimerkiksi polttokennolla toimivina. Polttokennoja saattaa tulevaisuudessa käytää jopa vety. Varsinaisten vetyautojen läpimurtoon en henkilökohtaisesti pysty uskomaan tarkkailussani olevalla aikaikkunalla, eli ennen vuotta 2020. Jo pelkästään vedyn jakeluverkoston yleistymisen riittävälle tasolle uskon vievän Suomessa lähemmäs 2030-lukua, ja tämäkin vain jos sen yleistyminen lähtee käyntiin vielä ennen 2020-lukua.
 
Miten sitten itse ajattelen, että liikenteen päästöjä voitaisiin säästää nopeammin ja valiten mahdollistajan rooli?
 

2.1 Heti vuodesta 2016 aloitetaan määrätietoinen tuettu panostaminen sähköautojen latausverkoston kehittämiseen etelä-pohjois -suuntaisilla pääteillä

Jotta sähköautojen pikalatausverkosto pysyisi kysynnän mukana, tulee 2016-vuoden aikana saada etelästä pohjoiseen vievät päätieverkot 50 - 75 km maksimi väleillä rakennettua palvelemaan käyttäjiä. Pikaisesti laskien tulin sellaiseen tulokseen, että pelkästään näille etelä-Suomen pääteille tarvitaan vähintään 10 - 15 uutta pikalatausasemaa. Näistä toki on jo useita kohteita tulossa markkinavetoisestikin,  mutta jo näissäkin on muutamia keskeisiä tieosuuksia, joille on varmasti vaikea löytää yksityistä rahoitusta riittävästi.
 
Pohjois-Suomeen laskin tarpeen olevan 7-10 uutta pikalatausasemaa etelä-pohjois -suuntaisilla pääteillä akuuttina tarpeena.
 
Nämä 17-25 uutta pikalatausasemaa pidän erittäin tärkeänä panostuksena jo 2016-vuoden aikana päätieverkostollemme. Tällä pikalatausverkoston määrätietoisella laajentamisella mahdollistetaan tasapuolisesti lähes kaikille Suomalaisille mahdollisuudet myös low- ja mid -rangen omaavien sähköautojen omistamiseen, ja silti matkailuunkin halutessaan niillä. 
 
Tähdet lisätty Kyösti Tiaisen Sähköautot -Nyt -FB-ryhmässä julkaiseman pikalatauskartan päälle.
 

2.2 Seuraavaksi rakennetaan tuettuna myös itä-länsisuuntaisen päätieverkoston pikalatauspaikat.

Etelä-Suomen itä-länsi -suuntaisen päätieverkoston kattavaan pikalatausverkostoon tarvitaan noin 10 -15 uutta pikalaturia. Näiden uskon enimmäkseen olevan jo merkittävästi vaikeammin toteutettavissa pelkästään markkinavoimien toteuttamina. Pohjois-Suomeen tarve on lähes yhtä suuri, ja vielä vaikeammin rakennettavissa markkinavoimilla. Pidän tähän itä-länsi -suuntaisen päätieverkoston pikatlatausverkoston rakentamista yhtä merkittävänä vuoden 2017 aikana, kuin on saada etelä-pohjois -suuntainen päätieverkosto kuntoon 2016 vuoden aikana.
 
 
Pikalatausverkostoon on  hyväkin kertyä jonkin verran myös päällekkäisyyttä, etenkin ruuhkaisimmille tieosuuksille. Eteläisimmässä Suomessa alkaa sähköautojen yleistymisen myötä olla ruuhkia pikalatureilla viimeistään 2017-vuoden alkupuolelta alkaen.
 
Toisaalta luvassa oleva täyssähköautojen toimintasäteen pidentyminen tulee antamaan hieman tätä kaivattua pikalatausverkoston rakentamisen aikaa.

2.3 Pitkäaikaispysäköinnin ja kunnallisen asiointipysäköinnin tukeminen

Uskon, että kaupalliset toimijat tulevat jatkossakin panostamaan asioinnin aikaiseen lataukseen kiihtyvässä määrin. Type2-rasialliset laturit ovat liikekeskuksille kohtuullisia panostuksia houkutella ympäristöarvot tuntevia asiakkaita.

Sen sijaan kaupunkien ja kuntien julkisen pysäköinnin aikainen latausmahdollisuus tarvitsee määrätietoiset päätökset asian edistämiseen. Kadunvarsipysäköinnit, virastotalot, liikuntakeskukset, liityntäpysäköinnit ja kaikki muut keskeisimmät julkisen pysäköinnin paikat tulee saada jo 2016-vuoden aikana nopeasti latauspaikoiksi. Parkkisähkö Oy:llä on käsittääkseni tähän jo toimivia ratkaisujakin tarjolla.

Tämä pysäköinnin aikaisen latausmahdollisuuden kehittäminen on edullisempien ja lyhyemmän toimintasäteen sähköautojen käyttökokemuksen kannalta erittäin painava kehittämistarve.

2.4 Sähköautojen hankinnan tukeminen ratkaisuksi ajoneuvokannan nopeampaa uusiutumiseen

Vasta latausverkoston nopean ja tuetun laajentamisen jälkeen on oikea aika tukea paikallisesti päästöttömien täyssähköautojen hankintaa merkittävämmin. Uskoisin olevan oikea aikaista aloittaa heti vuoden 2018 alusta alkaen. 
 
Itse kokisin tärkeimmiksi hankinnan tukemisen muodoiksi riittävät edut autoetuihin sekä uusien ostamiseen. 
 
Autoetujen tukeminen olisi helppo toteuttaa laskemalla merkittävästi (esim. -25%) autoetujen verotusarvoja nollapäästöisille autoille. Tämä yhdistettynä vastuullisten yritysten sisäisiin autoetupolitiikan sääntöihin muuttaisi erittäin nopeasti työsuhdeautojen kannan nollapäästöisiksi.
 
Uusien nollapäästöisten autojen ostajille kannattaisi toteuttaa parin vuoden kampanja Ranskan malliin, jossa sähköauton ostaja saa romuauton purkuun toimittaessaan jopa 10 000 euron hyvityksen uuden auton ostoon. Suomessa jo 5000 eurollakin saataisiin ennennäkemätöntä autokannan uudistumista aikaiseksi.
 

2.5 Omakotitalouksien ja taloyhtiöiden sekä yritysten aurinkovoiman käytön tukeminen kannattaisi yhdistää päästöttömien ajoneuvojen hankintaan

Kokonaispäästöjen laskemiseksi Suomessa tulee panostaa merkittävästi myös uusiutuvien energiamuotojen rakentamiseen sähköntuotannon tueksi. Tällä on merkitystä päästöjen lisäksi myös energian omavaraisuuteen ja ulkomaankaupan alijäämäisyyteen.
 
Nykytekniikalla olisi jo helposti ja kohtuullisella tuella toteutettavissa malli, jossa omakotiasukkaille tarjotaan valtion tuella riittävä aurinkokennosto sekä esimerkiksi noin 100kWh akkuvarasto puskuroimaan sähkön käyttöä ja lataamista. Sähkön siirtoyhtiöt tulisi saada tähän toteutukseen mukaan. Heille tästä olisi hyötyä mm. nykyisen sähkönsiirtoverkoston haavoittuvuuden ja niistä aiheutuvien kulujen vuoksi.
 
Jos taloyhtiöille rakennetaan malli, jolla tuetaan aurinkokeräimien ja akkuvarastojen raketamista sillä edellytyksellä, että taloyhtiö rakentaa sähköauton Type2-latauspisteet (tms vähintään 6kWh tasoinen lataus) asukkaille, mahdollistetaan samalla erittäin suurelle joukolle autoilijoita sähköauton hankinta. 
 
Uudet tulossa olevat sähköautomallit tulevat tarvitsemaan nopeampia latausmahdollisuuksia ihmisten kodeissa ja työpaikoilla, kuin schuko-rasiat voivat turvallisesti jatkuvassa käytössä tarjota.

Talokohtaisiin aurinkokeräin ja akkuvarastokonaisuuksiin pystytään rakentamaan myös talon tai taloyhtiön pääsulakkeiden mahollistamia suuremmat lataustehot.

3.  Määrätietoisella sähköisen liikenteen tukemisella voidaan paikallisesti päästöttömien täyssähköautojen lukumäärää nostaa merkittävästi 2020-vuoteen mennessä

Näilllä edellä kirjoittamillani, ja muilla kehitettävillä tukitoimilla voidaan saada paikallisesti päästöttömien täyssähköautojen ajoneuvorekisterissä oleva lukumäärä jopa lähes 20 000 autoon vuoteen 2020-mennessä, kun se muutoin jää ennakointini mukaan alle 10 000 auton. (huomautukset: lukumäärässä on huomioitu vuosittaisen käytettyinä tuotujen ajoneuvojen lukumäärää ja toisaalta mukana luvussa ei ole lainkaan hybridiajoneuvoja).

 
Itse ennakoin, että nyt joulukuussa 2015 juhlittu Pariisin ilmastosopimus tullaan uudistamaan jo ennen 2020-vuotta, kun on todettu, että se ei pakota valtioita tarpeeksi vähentämään päästöjään. Seuraavissa sopimuksissa tulee olemaan merkittävästi kalliimpia päästömaksuja kehittyneille maille. Hallittu, ja oikein ajoitettu sekä porrastettu tuki säästää Suomelle päästömaksuissa, jotka tulisivat muutoin Suomessakin väittämäni mukaan kasvamaan merkittävästi.
 
Muutoksilla olisi myös merkittävät vaikutukset ulkomaankaupan alijäämäisyyden vähentämisessä sekä energiaomavaraisuuden kehittämisessä. Myös työllistämisvaikutukset voidaan niin halutessa maksimoida, koska Suomessa on paljon näiden alojen huippuosaamista valmiina. Parhaimmillaan saisimme uusiutuvista energioista uusia vientituoteitakin.
 
 
Nyt kysymykseni kuuluu: Löytyykö Suomesta halua panostaa puhtaamman ilman ja tulevaisuuden puolesta? Löytyykö keinoja ratkaista haasteita vaikka maan talous makaa Euroopan mittakaavassa poikkeuksellisen pahassa taantumassa? Onko meillä päättäjiä, poliitikoita ja virkamiehiä jotka ovat valmiita tekemään tulevaisuuteen luotaavia päätöksiä? Uusia lakeja, muuttaa verotusta, määrittää oikein kohdennettuja ja tehokkaita tukimuotoja?
 
Toivottavasti on.
Kansanedustajien energiaremonttiryhmä kirjoittaa Ylen nettiuutisissa http://yle.fi/uutiset/energiateesit_kansanedustajilta:
"Öljyn käyttöä ei kuitenkaan saada puolitettua pelkällä biopolttoainetavoitteella. Energiaremonttiryhmä vaatii myös ripeitä toimia sähköautoilun edistämiseksi. Kai Mykkäsen mukaan Suomessa pitäisi olla vuonna 2030 noin 200 000 – 300 000 sähköautoa. Tätä nykyä Suomen teillä liikkuu noin tuhat sähköautoa tai ladattavaa hybridiä." 

Oma arvioni on, että ilman merkittäviä yhteiskunnallisia lisäpanostuksia sähköisen liikenteen kehittämiseen tulee päästöjen lasku olemaan toivottoman hidasta.  Laskelmani on mielestäni aivan linjassa myös energiaremonttiryhmän tavoitteiden kanssa, koska omissa laskelmissani on mukana pelkät täyssähköautot. Olennaista on ymmärtää mielestäni se, että voimakkaammillakin panostuksilla sähköautojen lukumäärän kehitys tulee painottumaan merkittävimmin vasta viimeiselle vuosikymmenelle remonttiryhmän tavoitteesta. Itse en lähde niin pitkälle ennakoimaan, koska muuttujien määrä kasvaa niin suureksi.
 
Tämä tarina on minun, yksittäisen sähköautolla ajelevan kuluttajan pohdintaani. Olen valmis tarkentamaan käsityksiäni ja korjaan ilomielin kirjoitustani hyvien ja perusteltujen näkemysten mukaan. Aloitan keskustelun sähköautot-Nyt Facebook-ryhmässä.
 
Lopuksi vielä haluan korostaa, että en edusta tällä kirjoituksella mitään automerkkiä enkä sähköautoilijoita laajemmin. Tämä kaikki on omaa pohdintaani.
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!