Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X

sunnuntai 03.04.2016

Tesla julkaisi Model 3:n 1.4.2016 Suomenaikaa aamulla


Auto on puhuttanut paljon joka mediassa, syystäkin.
Tesla tekee Elon Muskin johdolla todellista sähköisen liikenteen vallankumousta.

Tiedotustilaisuuden alussa Musk kertoi jälleen hieman taustoja sähköisen liikenteen kehittämisen motivaatiolle. Tesla edistää tärkeää asiaa, eli uusiutuvilla energioilla tapahtuvaa liikennettä. Hän kertoi, että nyt CO2-luvut ovat ennätyksellisen korkealla, peräti 403,5 ppm. lähde: http://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/weekly.html

Muskin taustalla näkyi Mauna Loan CO2-mittauspisteen dataa kaaviona, ja elon kommentoi: "Voitte nähdä viivan nousevan pystysuoraan, ja se jatkaa nousuaan!" Hän myös jatkoi, että viimeksi näin paljon CO2:sta oli ilmassa 11 miljoonaa vuotta sitten ja silloin maapallo oli aivan toisenlaisessa tilanteessa. Tämän jälkeen Musk vielä kuvasi CO2-päästöjen tason vaikutuksia maapallon lämpiämiseen.

Musk päätti ympäristöarvot sisältävän avauspuheensa toteamalla surullisen tiedon, että jopa pelkästään USA:ssa 53 000 ihmistä vuosittain kuolee liikenteen aiheuttamien ilmansaasteiden takia.

Näyttökuva Teslan 1.4.2016 pitämästä esittelytilaisuuden suorasta internetlähetyksestä


Minä väitän, että nopealla muutoksella liikenteen päästöissä on merkitystä. Polttomoottoriautojen päästöjen pienentämisellä ei ole riittävän nopeaa vaikutusta, vain uusiutuvilla energioilla on merkitystä.

Ja sähköauto on nyt valmis valtaamaan erittäin ison osan henkilöautomarkkinoista. 
Mitä Musk ja Tesla ovat osanneet tehdä oikein?
Kuinka sähköisen liikenteen vallankumous saadaan todeksi?

Valistuksella ei saada muutosta aikaan

Hyvin läheltä on löydettävissä esimerkkejä siitä, että valistuksella ei saada riittävää vaikutusta aikaiseksi. Otetaan esimerkiksi Suomalainen alkoholipolitiikka. Kuinkahan moni kansalaisemme on vähentänyt alkoholin kulutusta sen takia, että meillä panostettiin etenkin vielä 80-luvulla voimakkaasti esimerkiksi TV:ssä tapahtuvaan alkoholivalistukseen? Tuskin kovin isoista luvuista puhutaan. Edes tupakoinnin vaaroista sangen raflaavilla kuvilla ja teksteillä pelottelu ei ole lopettanut ihmisten tupakointia.

Vaikka kuinka paljon maailman laajuisesti lisättäisiin ympäristötietoisuutta ja CO2-päästöjen vaikutuksen ymmärrystä kasvattavaa valistusta, niin en usko kovin monen sen takia ostavan sähköautoja ja alkavan sitä ladata uusiutuvilla energioilla.

Teslalla tämä on tajuttu. Sähköautoja ei saada myytyä valistuksen avulla tarpeeksi.
Pitää osata panostaa johonkin aidompaan.

Sanktiot ja palkkiot eivät tee riittävän nopeaa eivätkä etenkään pysyvää muutosta

Yllättäen sama kotoinen esimerkki toimii tässäkin. Suomalainen korkea alkoholiverotus ei ole tuonut meille ratkaisevaa raittiutta vuosikymmentenkään aikana. Ihmisen luovuus pääsee valloilleen, kun ryhdytään asettamaan keinotekoisia hinnan korotuksia sekä toisaalta alennuksia. 

Vahvoilla verohelpotuksilla kyllä voidaan saada aikaan sähköautoille hetkellistä myyntipiikkiä. Mutta jos tuote ei ole riittävän houkutteleva, loppuu menekki kuin seinään, kun verolla hinnan ohjaaminen loppuu.

Teslalla on tajuttu myös se, että pelkillä veroalennuksilla ei sähköautolle saada riittävää markkinaosuutta.
Pitää osata panostaa johonkin parempaan kokemukseen.

Edes kiellot eivät tahdo toimia niin kuin toivotaan

Ja kas vain, jälleen löytyy kotoisia esimerkkejä roppakaupalla. Kieltolakeja alkoholiin, tai vaikka nykyinen nuuskan myyntikielto. Eipä näytä joissain tietyissä sangen urheilullisissakin piireissä haittaavan yhtään käyttämistä, vaikka Suomesta mistään ei ko. tuotetta voikaan ostaa.

Nyt toki on kantautunut uutisia sieltä täältä, että vuoteen 2030 mennessä aiotaan joissakin maissa ja useissa kaupungeissa kieltää kokonaan polttomoottoriautot. Viimeisimmät ilmoittajat olivat Norja ja Hollanti.

Kielloissa, jotka eivät ole kansalaisten mielestä oikeudemukaisia on ollut kautta maailman sivun yksi pysyvät haittavaikutus: ne ruokkivat rikollisuutta. Ihmisen luovuus puhkeaa kukkaan tehdäkseen erilaisia luvattomia ratkaisuja, ja tämä on sitten joillekin tahoille sangen tuottoisaa businesta, koska siitä ei edes "tarvitse" maksaa veroja.

Teslalla on ymmärretty tämäkin, sähköauton valmistajan ei auta luottaa polttomoottorien kieltämiseen saadakseen tuotteelleen kannattavan menekin aikaiseksi pitkällä aikavälillä.
Pitää osata tehdä tuotteesta tarpeeksi haluttu, jopa seksikäs, jos nyt autoa voi sellaiseksi sanoa.

Jopa Audin leivissä olevan johtajan kerrotaan lausuneen, että Tesla on osannut tehdä kaiken oikein.

No niin on! Teslalla älyttiin tehdä sähköutosta yksinkertaisesti haluttava!
Mikä sitten on Teslan haluttavuuden takana?

Tesla Model 3:n julkaisutilaisuus ja suora videolähetys netissä


Musk kertoi tuossa 1.4. pitämässään eventissä, että hänellä on ollut salainen suunnitelma taustalla. Alunperin kolme-vaiheinen suunnitelma on nyt muuttunut neljäksi autoksi. 
Näyttökuva Teslan suorasta lähetyksestä 1.4.2016


  1. Ensin piti ratkaista,  miten hyvin pieni valmistaja saa muutoksen aikaan. Piti aloittaa pienellä mittakaavalla, joten päätös oli tehdä arvokas sähkömoottorinen urheiluauto, joka ei voisikaan saavuttaa kovin suurta volyymia. Syntyi Tesla Roadster, joka ei todellakaan perheauto. Mutta tällä autolla Tesla pystyi näyttämään maailmalle, että on mahdollista valmistaa haluttu sähköauto. Aikaisemmin oli ollut vallalla käsitys, että sähköauto on ruma ja sillä on huono suorituskyky. Tesla teki Roadsterin, joka on nopea, kaunis ja hyvä sähköauto. Eventin suorassa lähetyksessä Elon Musk sanoi: "Kiitos kaikille jotka ovat Roadsterin ostaneet". Ja minä yhdyn näihin kiitoksen sanoihin. Onneksi Teslan tarina sai jatkua.
  2. Koska Roadster ei voinut koskaan tulla suurempien volyymien autoksi, vaan oli eräänlainen kaunis ja nopea lelu varakkaille, oli aika tehdä jotain muuta. Model S tehtiin toimimaan haluttuna autona neliovisten sedanien suurille markkinoille. Teslan tyyliin syntyi sähköauto, joka on erittäin suorityskykyinen, linjakkaan näköinen ja silti jopa seitsemän paikkainen sedan. Historian nopein 4-ovinen auto! Sähköauto oli nyt siis tarjolla Roasteria edullisempana ja suuremmille markkinoille. Teslan yksi suurista aikaansaannoksista onkin ollut näyttää se, mihin sähköautolla oikein voi pystyä. Koska automarkkinat ovat jakautuneet vahvasti sedanien ja SUVien välillä, teki Tesla tarjolle Model X -auton. Sekä Model S ja X -malleilla on ollut erittäin tärkeä rooli pääsuunnitelmassa. Koska seuraava malli olisi suurein volyymin edullinen sähköauto, tarvitaan valtaisat investoinnit. Tämä on tullut mahdolliseksi S:n ja X:n myynnistä saaduilla tuloilla.  Seuraavaksi Musk kiitti lähetyksessä kaikkia S:n ja X:n ostajia, koska he ovat mahdollistaneet Model 3:sen markkinoille tulon. Uskon että näihin kiitoksiin yhtyy todella moni muu minun lisäksi.
  3. Vain edeltävien askelten onnistuminen on mahdollistanut tämän kolmannen vaiheen pääsuunnitelmasta. Kolmas vaihe pääsuunnitelmassa on siis tietenkin Model 3 -auto.

Tesla Model 3 on erittäin turvallinen auto

Teslan arvoihin kuuluen he haluavat, että Model 3 on kuljettajalle ja matkustajille, siis koko perheelle poikkeuksellisen turvallinen auto. Auto on saanut 5 tähteä kaikista turvallisuusluokista.
Tämä on jälleen oikea valinta. Model 3 kohderyhmässä on erittäin vahvasti edustettuina tavalliset perheen isät ja äidit, joille auton turvallisuudella on väliä.

Tesla Model 3 on erittäin suorituskykyinen auto

Jopa perusmallin kerrottiin tiedotustilaisuudessa kiihtyvän 0-100 km/h alle 6 sekunnin, ja Musk totesi naurahtaen, että he eivät osaa tehdä Teslalla hitaita autoja. Luvassa on luonnollisesti myös nopeampia malleja.
Suorituskyky, erityisesti käytännön ajotilanteissa aina saatavilla oleva tehokkaan sähkömoottorin voima on suorastaan koukuttava. Mikään polttomoottori ei pysty mihinkään vastaavaan. Uskon että tähän liittyy Audi-pomonkin kommentti, jossa hän kertoi, että ihminen joka on kerran päässyt ajamaan sähköautolla, on ikuisesti menetetty polttomoottoriautoilija.

Toimintamatka perusmallissa 344 km (215miles)

Jo perusmallin 344 km toimintamatka antaa aiheen olettaa autossa olevan noin 50-60 kWh akku jo hinnat alkaen mallissa. 344 km toimintamatka laskettuna noin 16,6 kWh/100 km keskikutuluksella olisi mahdollista 60 kWh akulla.

Model 3 muotoja katsoessa on helppo uskoa, että tuo on mahdollista koska autossa on todennäköisesti aika alhainen ilmanvastus. Toisaalta autolla on painoa varmasti jopa enemmän kuin Model S:llä koska S on alumiinikorinen ja 3:nen on teräskorinen.

Toimintamatkaa Musk kommentoi, että ne ovat minimiarvoja, ja he tulevat ylittämään ne.

344 km (esim. 60kWh akku) on niin ratkaisevan paljon isompi kuin esimerkiksi omassa Leafissani, että ne autoilijat, jotka oikeasti tarvitsevat suurempaa toimintamatkaa ovat erittäin harvassa. Kuka tahansa pystyy tähän mielikuvitusharjoitukseen: Auto on aina aamulla akku 100% ladattu. Kuinka pitkiä ovat tyypilliset päiväajosuoritteesi? Jos ne ovat yli 300 km säännöllisesti päivittäin, saatko auton töissä latautumaan esim. Type2 3x32A? Jos saat, ja käyt vaikka aamukahvilla työpaikalla ennen työkeikalle matkan jatkumista, nin sinulla ei enää ole mitään ongelmaa. Ehdit saada tunnin aamukahvipalaverin aikana reilun 100 km matkan verran lisää latausta. Lisäksi Tesla levittää nopealla tahdilla erittäin nopeita SuperCharger-latureita, joissa on aina ilmainen lataus tarjolla.

Autopilotin tarvitsemat raudat jo perusmallissa

Tämän päivän autonostajista isolle osalle erittäin tärkeä osa auton kokemusta ovat muut asiat kuin pelkkä ajomukavuus, joka alkaa olla jokaisessa autossa jo riittävän hyvällä tasolla. Nyt nousevat uusin mukaan vahvasti auton erilaiset tietotekniset ratkaisut ja auton on oltava jatkuvasti yhteydessä nettiin. 

Autoon saadaan langattomasti päivityksiä, sen mittaristo on muuttunut kosketusnäyttöiseksi suureksi inforuuduksi, ja auto on käyttäjäystävällisillä applikaatiolla jatkuvasti hallinnoitavissa kännykällä. Tämän osaamisen Tesla on jo näyttänyt osaavansa erinomaisesti.

Autopilottiominaisuudet ovat tehneet kaltaisteni tekniikkafriikkien silmissä Teslasta jopa aiempaakin haluttavan auton. Todellakin haluan auton, joka pystyy perinteisen vakionopeussäätimen sijasta myös ottamaan ohjauksen haltuunsa.

Viidelle hengelle mukavat matkustustilat 

Sähkömoottori ja Teslan tapa ratkaista ajoakun sijoitus ohuena pohjaan mahdollistavat pienempäänkin autoon erinomaiset sisätilat. Autossahan ei tarvita polttomoottoriautoista tuttua paloseinäkettä moottoritilan ja ohjaamon välissä, ja kun edessä ei ole mitään suurta moottoriakaan, on ohjaamoa voitu viedä poikkeuksellisen eteen. Autoon on saatu mahtumaan viiden mukavan istumapaikan lisäksi kaksi tavaratilaa: eteen ja taakse. Musk väitti tavaratilaa jopa suuremmaksi kuin missään saman kokoluokan polttomoottoriautossa.

Lisäksi auton lasikatto luo avaruuden tuntua sisätiloihin.

SuperChargin vakiona Model 3:ssa

Teslan yksi keskeisistä menestyksen kulmakivistä on ollut myös sen luoma infrastruktuuri lataamiseen. Esimerkiksi näin Leaf-kuskina voin avoimesti todeta, että olen kateellinen Tesla-kuljettajille jo nyt. Model3 autolla pääsen kotoani Kangasalta mökille Viitasaarelle 270 km pituisen matkan toki voin ajaa lataamatta kertaakaan välillä, mutta vaikka lataukselle tarvetta olisikin, niin se käy nopeasti vaikka Hirvaskankaan SC:llä. Ja siellähän ei sitten olekaan tarjolla lainkaan CHAdeMOa Leafilleni.

SuperCharger-verkosto on se, joka antaa sähköautolle todellisen liikkumisen vapauden. Musk lupasi jälleen tuplata SuperCharger-verkoston laajuuden ensi vuoden loppuun mennessä. Sen lisäksi sähköauton saa ladattua missä vain löytyy sähköä.

Toimitukset alkavat ensi vuonna 35000 USD (noin 40 000 e Suomessa) hintaan

Tesla Model 3 -mallin toimitukset alkavat jo ensi vuonna. Alkaen hinta on 35000 USD, joten se tullee olemaan Suomessa noin 40000 euroa veroineen. Tehtaan kapasiteetin pitäisi riittää 500000 auton vuosituotantoon. Akut tulevat Teslan omasta uudesta Gigafactorysta.

Tesla Model 3 on erittäin virtaviivaisen ja haluttavan hyvän näköinen auto

Esittelytilaisuudessa ajettiin näytille kolme autoa. Ne on onnistuttu jälleen muotoilemaan Teslamaisesti erittäin menevän näköisiksi. Tuon näköisille autoille on helppo povata kovaa menekkiä.


Tesla Model 3 autoa myytiin ensimmäisen 24 h aikana lähes 200000 kappaletta

Auton ennakkovaraukset alkoivat jo edellisenä iltana, ja ensimmäisen 24 tunnin aikana sitä oli ennakkovarattu 1000 euron ennakkomaksuhintaan jopa lähes 200000 kappaletta. Suoran lähetyksen aikana Musk ilmoitti autojen ensimmäisen kerran näyttäydyttyä, että sitä oli ennakkovarattu jo 150000 kappaletta. Siis ilman, että kukaan näistä oli edes nähnyt autoa!

Onneksi rohkeita ennakkovarausmaksun maksavia asiakkaita oli niin paljon. On aivan varmaa, että 200 miljoonan lisäarahoitus on tarpeen kun yritys tekee noin nopeaa kasvua ja toteuttaa sen vielä julkaisemalla uuden automallin.

Sähköauto ei sovi kaikille eikä sen tarvitsekaan

"Se, että sähköauto ei sovi kaikille, ei tarkoita, etteikö se sovi joillekin" kirjoitti Vesa Linja-aho Tuulilasi-lehden blogissaan. Tuo kirjoitus on erittäin osuva. 

Toivon todella paljon koko Teslalle ja erityisesti Model 3:lle kaikkea hyvää ja menestystä.
Erittäin todennäköisenä pidän sitä, että yksi sellainen minunkin katokseeni päätyy kunhan toimitukset alkavat. Silloin voi tosin olla toimitusaika jo niin pitkä, että se voi ohjata valintani johonkin kilpailevaan merkkiin. Uskon että suunnilleen samalla aikataululla nähdään edes osittain kilpailukykyisiä tuotteita ainakin Chevroletilta (Bolt jo julkaistukin) ja Nissanilta.

Minä jouduin tekemään oikein erikseen päätöksen ennen julkistustilaisuutta siitä, että tilanne itselle Model 3:sen. Tuolla siitä tarina:

Lue lisää Tesla Model 3 -autosta




Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

  • suorama - 3.7.2016 klo 11:29

    Heh, mitäs luulet, olisiko vaikuttanut päätökseesi varauksesta jos olisit tuolloin jo koeajanut Model S:n?
    Ei varmaankaan, sillä Model 3 ei oli Model S. =)

    T: lähes naapuri Majaalahdesta =)

  • Marko Saarenketo - 3.7.2016 klo 12:28

    :-) luultavasti olisi tullut tilattua.
    Juuri siksi yritin pitkittää Teslan omakohtaista koeajoa, koska uudet S ja X eivät ole minulle sopivassa hintaluokassa. Mutta nyt alkaa käytettyjen hinnat sen verran jo laskea, että oli aika kokeilla. Ja olen aivan myyty!

    Ps äsken sovin alustavasti legendan koeajosta: Tesla Toadsterin.

  • Marko Saarenketo - 3.7.2016 klo 12:29

    Siis Roadster ;-)

    Pahuksen arvaava kirjoitus kännykässä...

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!