Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tesla Roadster Sport -koeajoraportti

keskiviikko 03.08.2016 Avainsanat: koeajoraporttiRoadstersähköautoTesla

Helppo ajaa, äärimmäisen suorituskykyinen, riittävä toimintamatka: sitä oli sähköauto Tesla Roadster jo lähes kymmenen vuotta sitten!

Sain 3.8.2016 koeajettavakseni todellisen autoharvinaisuuden, sähköisen liikenteen uranuurtajan, Tesla Roadster Sportin. Tämä koeajossani oleva yksilö on toinen kahdesta Suomessa olevasta Roadsterista. Siitä toisesta minulla ei tosin ole tietoa, onko auto päivittäisessä ajokäytössä. Tämä yksilö on normaalissa liikennekäytössä. Ohessa on alla videokooste koeajosta:

 

 


Kannustan aivan ensin käymään tutustumassa sähköisen liikenteen historiasta kertovaan blogitekstiini, jossa samalla hahmottuu perustelu sille, miksi pidän Roadsteria sähköisen liikenteen uranuurtajatuotteena, todellisen käänteen tehneenä autona.
Tesla Roadster -sähköisen liikenteen vallankumouksesta autoharvinaisuudeksi

Muskin vision 1-vaihe: Tehdään pienivolyyminen auto, joka voi olla kalliskin

Muskin iso visio oli alunperin kolmivaiheinen, jonka ensimmäistä vaihetta toteuttamaan kehitettin Tesla Roadster. Roadster oli tarkoitettu näyttämään, mihin sähköauto pystyy. Se oli kallis ja epäkäytänöllinen urheiluauto pienellä tuotantomäärällä. 

Visioon kuului, että tällä vision ykkösvaiheella saadaan rahoitettua seuraavaa vaihetta, johon kuului suurempi volyyminen perheauto hieman edullisemmassa hintaluokassa, eli Model S. Vision kolmas vaihe on sitten tehdä edellisen vaiheen autolla saaduilla tuotoilla massatuotantoon tarkoitettu täyssähköauto. Uusin neljäs vaihe yhdistää näihin edellisiin myös aurinkokennoteknologian.
 
Koko vision taustalla on halu tehdä sähköisen liikenteen vallankumous.
Teslalla nyt vaan on automallisarja joka on s≣x tarinassa olen Model3 julkistustilaisuuden jälkeen kijoittanut tästä visiosta tarkemmin.
 

Tesla Roadster tuotannossa 2008 - 2012

Roadsterin valmistuksen aloittamiseksi Musk osti Lotukselta 2500 kappaletta Elisen rullaavia alustoja, jotka se muutti sähköautoksi. Roadsteria myytiin maailmalla yhteensä vain 2400 kappaletta.
 

Tesla Roadster Sport 

Tesla Roadsteriin sai 2010-vuonna Sport päivityksen sijoittamalla 19500 USD perushinnan 110950 USD päälle Yhdysvalloissa. lähde: www.caranddriver.com
 
Hinnalla sai esimerkiksi uudelleen ohjelmoidun moottorinohjauksen ja noin 20% nousseen väännön sekä enemmän tehoa. Myös jousitus oli kehittyneempi Sport-mallissa.

 

Tesla Roadster Sport tekniset tiedot

Mitat ja paino:
pituus: 3,946m
leveys: 1,873
korkeus: 1,12 m
akseliväli: 2,352 m
omapaino: 1305 kg
Tavaratila: 160l
kaksi paikkainen ohjaamo
 

Moottori ja voimansiirto:
3-vaiheinen, nelinapainen AC oikosulku sähkömoottori takana, alennusvaihde 8,27:1
teho: 215 kW
vääntö: 400 Nm
Renkaat: edessä 175/55 -16 ja takana 225/45 -17

Suorituskyky:
0-100 km/h: 4 sekuntia
1/4 maili: 12,757 s / 168,56 km/h
Huippunopeus: rajoitettu 201 km/h

Akku, Lataus ja toimintamatka
Akku: 53 kWh litium-ion, 6831 kpl 18650 akkuja.
toimintamatka: 393 km EPA
lataus: 16,8 kW, 70A, 240V, SAE J1772-2009 liittimellä varustetusta latauslaitteesta. Autossa vakiona kannettava latauskaapeli 40A, (noin 9,6 kW)
latausaika: 3,5 tuntia tehokkaimmalla latauslaitteella ja arviolta 6 tuntia 40A latauskaapelilla.

esimerkiksi www.zemotoring.com löytyy erittäin tarkkoja teknisiä tietoja lisää Roadsterista.

Korin muotoilu ja uusi väri Automatrixista teippaamalla

Auton kori on tosiaan saanut muotonsa Englannissa Lotuksen tehtaalla. Eikä niissä todellakaan ole mitään valittamista vielä tänäkään päivänä. Roadster-tyyliä virtaviivaisella, mutta siron pröystäilemättömällä tavalla.
 
Tämä auto on originaalina hopean harmaa väriltään. Automatrix on teipannut autoon erittäin onnistuneen mattasinisen värin. Teippaus on jopa henkeäsalpaavan hieno yksityiskohtia myöten. Löytyy hiilkuitua ja tarkkoja viimeistelyjä vaikeissa taitekohdissa. Hieno ykstiyiskohta on kohokuvioitu salaman kuva latausluukussa.
 
Värivalinta on myös niin onnistunut, että en ollut uskoa autoa samaksi, kuin näin muutamaa viikkoa aiemmin originaalivärissä. Tämä mattapintainen metallihohtosininen tuo niin vahvoja valon ja varjon taitoksia autoon, että se näyttää nyt matalammalta ja vielä urheilullisemmalta.

Myös auton vanteet on käsitelty mattamustalla muovipinnoitteella.
 

Autoon sisään istuminen ja tilat

Ulkoisen ihmetelyn jälkeen olikin aika istua autoon ja lähteä koeajolle.
Mutta ensin pitää opetella menemään roadsteriin sisälle!
 
 
Etuovi aukeaa reilusti, mutta jättää noin 30 senttiä leveän ja varmasti kymmenen senttiä penkin yläpuolelle asti ylettyvän kynnyksen, jonka yli kuljettajan ja matkustajan tulee onnistua sujauttamaan itsensä sisään. Tekniikka on kuitenkin etenkin katto auki helppo. Oikea jalka sisään penkin ja ratin välistä, sitten laskeutuu käsillä tukea pitäen istumaan penkille ja sen jälkeen nostaa vasemmankin jalan sisälle. Tuohon ei ehkä kovin huonojalkainen tai vahvasti ylipainoinen enää taipuisikaan.
 
Tähän autoon istutaankin sitten todella matalalle. Oman Leafini korkeus toki korostaa tuota mataluuden tunnetta. Tuntui, kuin istahtaisi suoraan maan pinnalla olevalle ohuelle penkille.


 

 
Kun kuljettajan paikalle oli istuutunut, tuntui kuin vasemmalla kädellä voisi poimia kivet kadulta ohiajaessaan vain ojentamalla kättään alas.

Ohjaamossa on muutoinkin roadster-tyyliin sopivasti tiivis tunnelma. Olen noin 176 cm pitkä ja sain kyllä erinomaisen ajoasennon, enkä voinut kuljettajan istuinta pitää lähellekään taaimmaisessa asennossa, joten pidemmällekin kuljettajalle säätövaraa vielä löytyy.

Istuin on urheiluautomaisen tukeva ja tukevuuden tunnetta lisää se, että molemmat jalat nojaavat tukevasti koko reiden ja säären matkalta seinämiin, silti jaloille oli aivan riittävä tila toimia luontevasti kaasulla ja jarrulla.

Penkit ovat lähellä toisiaan. Ville-poikani, joka oli kartturin paikalla kuvaajan roolissa, on vasta noin 145 cm pitkä ja kovin hoikka rakenteinen. Silti tunsimme olevamme hyvin lähellä toisiamme istuessamme. No meitähän se ei haitannut millään tavalla.


Minulla jäi pää vielä selkeästi ajoviima-alueen alapuolelle tuulilasin taakse, mutta pari kymmentä senttiä pidemmällä saattaa tulla haasteeksi "yläpään pituus". Tämä siis on joka kohdaltaan roadster.

Onhan autossa myös tavaratila, johon sopii kaikki roadsterilla matkaajalle tarpeellinen :-)
Tavaratila löytyy aivan auton takimmaisesta osasta suuren lujitemuovisen takaluukun alta. Tilasta kuitenkin suurimman osan vievät akkupaketti sekä PEM-yksikkö, joten tavaratila on auton levyinen, mutta vain muutaman kymmenen sentin pituinen syvä kaukalo. Sähkömoottori ja alennsuvahde eivät ole kovin suuria fyysisiltä mitoiltaan ja ne ovat kätkössä alempana taka-akselin yhteydessä.

 

Auton käynnistäminen ja liikkeelle lähteminen

Tesla Roadsterissa on vielä perinteinen avain, jolla autoon kytketään virrat päälle. Esimerkiksi Model S -mallisahan on jo erityisen edistyksellinen älyavainjärjestelmä, joka saa olla koko ajan taskussa.
 
Kun autoon on saanut virrat päälle ja ajonestolaitteen poistettua päältä, painevaan keskikonsolin D-napista ja vapautetaan manuaalinen käsijarru. 
 
Tämän jälkeen jarrua nostamalla auto lähtee liikkeelle todella loogisella kaasuvasteella sähköautomaiseen tapaan äänettömästi ja eleettömästi. Jos kaasua painaa voimakkaammin, niin kyllä alkaa tapahtua, onhan auton kiihtyvyys 0-100 km/h vain noin neljä sekuntia!
 
 
 

Tesla Roadsterin ajotuntumat

Ensimetreillä tulee hieman ristiriitainen olo. Liikkelle lähdössä oli hyvin paljon samaa tunnetta, kuin uusissakin sähköautoissa ja myös laadukkaassa Model S-autossa. 
 
Kuitenkin nyt ensi metreillä huomio kiinnittyy auton brittijuuriin. Ne näkyvät, tai paremminkin kuuluvat ohjaamossa Model S - malleista poiketen tämän auton olemukseen. Ne ovat erilaisia pintojen rapinoita ja nititöitä. Ensimetrien ja hiekkatieosuuksien jälkeen niihin ei kylläkään enää kiinnittänyt mitään huomiota.
 
Seuraavaksi huomio kiinnittyy hyvin pieneen, mikroautomaiseen rattiin ja ohjaustuntumaan. Ja tämä oli positiivinen huomio. Autossa on nopea ohjaus, mutta renkaiden kääntösäde on yllättävän pieni. Ohjaustehostimen puuttuminen tekee pysäköintikääntelystä kieltämättä raskasta, mutta vastaavasti sitten mutkatiellä ja maantiellä ohjaustunto on jotain, mihin vain hyvin harvat nykyiset autot pystyvät. Tarkka ja tunnokas. Myös raskaus on poissa. 
 
 
Tämä olisi varmasti hauska auto ajaa radallakin, mutta itse en sitä hennoisi koskaan sinne viedä. Mieluummin lipuisin tällä hiljaisesti rantakatuja pitkin auringonpaisteessa.
 
Autolla ajamista leimaa nimittäin sama vaivattomuuden tunne koko ajan, kuin on ollut kaikissa moderneissa sähköautoissa.  Ajat painamalla kaasua. Kun haluat hiljentää, nostat kaasua ja regenerointi hoitaa suurimman osan jarrutuksesta. Tunnokkaat jarrut sitten pysäyttävät lisää tarpeen mukaan yhtä eleettömän vaivattomasti.
 
Moottoritiellä katto auki ajettaessa vielä 80 - 95 km/h nopeuksissa on hyvin miellyttävän vedottoman tunne sisällä vaikka ulkona on vain 16 ºC enää lämmintä. Nopeuden nosto yli satasen tuo pyörteitä ohjaamoon, eikä ajomukavuus silloin ole enää yhtä hyvä katto auki.
 
Normaaleissa ajotilanteissa auton jousitus nielee yllättävän nöyrästi ja taitavasti tien epätasaisuudet. Auto ei siis ole missään nimessä ainakaan näissä alustan säädöissä kivikova pintajousitukseltaan. Vastaavasti isommissa heitoissa jousitus otti meidän kuormamme ainakin hyvin tasaisesti joustaen vastaan.
 
Mutkissa kori ei juurikaan kallistele. Tästä varmasti saadaan kiittää alustan lisäksi myös alhaista painopistettä. Hahmottelin alla olevan ottamani valokuvan päälle laatikoin suuntaa-antavasti Roadsterin akun, BEM ja moottorin sekä alennusvaihteen sijoittelua autossa. Tämäkin kuva mielestäni hyvin kuvastaa, kuinka alhaalla ja keskellä auton painopiste on todellisuudessa. Pitää muistaa, että auton on kokonaisuudessaan pieni ja matala.

 

Henkeä salpaava kiihtyvyys

Auton luvataan siis kiihtyvän noin neljässä sekunissa nollasta sataan. Tämän uskon helposti.
Paikaltaan kiihdytettäessä on lievää pehmeyttä esimerkiksi Model S:n Ludi -ohjelmoituun autoon verrattuna. Epäilen tuon johtuvan osittain luistonhallinnan aiheuttamasta tunteesta ja todellinen kiihtyvyys on tässäkin erittäin räjähtävää. Model S:n Ludi -ohjelmoidut autot eivät oikeastaan ole edes reilu vertailukohta tällekään autolle. Eihän sille Ludin kiihtyvyydelle nimittäin pärjää mikään superautokaan!
 
Ohituskiihtyvyys tuntuu jopa vielä räjähtävämmältä, kuin paikaltaan lähtö. Siinä varmastikaan ei enää ole niin paljoa luistoa takapyörillä, vaan voimaa voidaan antaa täysillä käyttöön.

Auton huippunopeus on rajoitettu 201 km/h -lukemaan, mutta sillähän nyt ei Suomen oloissa ole enää mitään merkitystä. Katto auki autolla tekee mieli ajella muutonikin alle 100 km/h. Katto kiinni tilanne varmasti on toinen.

Suorituskyky oli yksi keskeisistä asioista, jotka Musk onnistui Tesla Roadsterilla osoittamaan sähköauton ylivertaisuudesta. 

Varusteita

Autosta löytyy tietenkin radiolaitteet ja lämmityslaitteet sekä istuinlämmittimet. Lisäksi ylemmässä isossa näytössä on peruutuskamera. Auton ajotietokoneesta pystyy tarkastelemaan monipuolisesti auton tietoja sekä tekemään säätöjä. Pystyipä sillä jopa avaamaan kauko-ohjattavan autotallin ovenkin!

Autossa on nahkapenkit ja nahkapäällysteinen ohjauspyörä. Myös erittäin taitavasti ja huomaamattomasti toimiva luistonesto on vakiovarusteena.
 

Alhainen energian kulutus ja pitkä toimintamatka

Autossa oli ajotietokoneessa pitkän matkan ajalta keskikulutus noin 15 kWh/100 km.
Ja tuo on varmasti helppo alittaakin näin kevyellä ja pienen ilmanvastuksen omaavalla sähköautolla.
 
Tästä johtuen 53 kWh akku riittää varmasti hyvin lähelle luvattua 393 km toimintamatkaa. Saadessani auton koeajoon akku oli noin 80% ladattuna ja ajomatkaa luvattiin lähes 300 km.

Normaalissa arkiajossa riittävä toimintamatka oli toinen keskeisistä seikoista, jonka Roadster todisti sähköautoista.

 

Roadster, kangaskatto ja kovakatto

Auto on tietenkin parhaimmillaan auringonpaisteella roadsterina nautittuna! Siihen saa nerokkaan yksinkertaisen kangaskaton kuitenkin viritettyä hetkessä. Tavaratilasta vain otetaan kaksi rautaa, jotka taivutetaan tuulilasin yläkaaren ja penkkien takana olevan turvakaaren väliin kannakkeiksi. Sen jälkeen kangaskatto napsutellaan vaikka kuskin puolelta sille varattuihin kiinnikekohtiin ja rullataan yli. Kun vielä toiselta puolelta kangaskaton kiinnikkeet napsauttaa paikalleen, kiristyy kangas tiukalle katoksi. Aikaa koko hommaan meni ensikertailaiselta ehkä 4 minuuttia ilman kiirehtimistä.
 
 

Entä mitä nämä maksavat?

Jos sinä olet tästä autosta kiinnostunut, niin nyt voi oikeasti sanoa, että hinta ei ole oikea kysymys. Oikea kysymys on, että löydätkö myynnistä hyvän yksilön. Jos löydät ja haluat sen, niin osta.
 
Mobile.de sivustolla oli 4.8.2016 myynnissä 12 Tesla Roadsteria. Hinnat olivat 48000 - 117000 euron välillä. Kannattaa myös muistaa sellainen sanonta, että niille kaikkein halvimmille on syynsä, miksi ovat halvimpia. Veroahan näistä ei paljoa mene Suomeen tuodessa, nollapäästöisiä kun ovat.
 
Yhtä asiaa minä pidän varmaan näiden hinnoissa: se tulee nousemaan.
Hinnat tulevat nousemaan viimeistään siinä vaiheessa, kun uusi Roadster rullaa ulos tehtaalta.
Tämä Tesla Roadster on nimittäin todellista sähköautojen vallankumouksen lähdettä. Keräilijät tulevat varmuudella haalimaan kaikki kelvolliset yksilöt lähivuosina halleihinsa korkoa kasvamaan. Joten, jos olit oikeasti kiinnostunut, ole nopea. Äläkä katso ensimmäisenä hintalappua, vaan auton kuntoa ja historiaa.
 

Ylläpito, huoltaminen ja korjaaminen sekä varaosien saatavuus

Vaikka Roadsterin tuotanto on loppunut jo vuosia sitten, on varaosien saatavuus varmalla pohjalla. Teslan intressissä on pitää nämä alkutaipaleensa autot esimerkillisen hyvässä kunnossa. Lisäksi Lotus osathan käyvät autoon voimansiirtoa lukuunottamatta pääosin sellaisinaan. Teslallahan on Helsingissä huolto myyntipisteensä yhteydessä.

Akku päivitettävissä nyt 40% isompaan

Tesla tarjoaa nyt päivityspakettia, olla Roadsterin akun saa päivitettyä jopa 40% suuremmaksi.
Tämä on jälleen yksi osoitus Teslan halusta kehittää aktiivisesti sähköautoja paremmiksi. Toistaiseksi tiedossani on vain BMW i3, johon Teslan lisäksi voi ostaa akkupäivityksen isompaan.
 
Roadsterilla saavutetaan jopa yli 600 km toimintamatka uudella isommalla akulla!
 

Yhteenveto: Miksi enää valmistetaan avoautoja muilla kuin sähkömoottoreilla?

Tämän koeajon jälkeen jäi sellainen tunne, että en voi ymmärtää miksi kaikki avoautot eivät ole sähköautoja. Avoautoon jos johonkin sähkömoottori käy kuin nenä päähän!
 
Siinä on kiva nauttia hiljaisesta ja vaatimattomasta menosta lipuen rantakatuja pitkin. Tai sitten sähkömoottorin voimin pinkaista ajatuksen nopeudella huikeisiin nopeuksiin täysin tasaisen voiman ansiosta. 
 
No todellisuudessahan tällä hetkellä ei tehdä mitään sähköavoautoa. Ei edes Tesla. Ennen kuin julkaisee uuden Roadsterinsa.
 
Olen avoimesti niin iloisen positiivisesti ylpeä, että sain tilaisuuden koeajaa tämän Roadsterin. Tämä oli kokemus! Kiitos.
 
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!