Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tesla Model S 85+ koeajo

lauantai 11.06.2016

Tämä on toinen osa Sähköautoilevan motoristin Super-perjantai juttusarjasta.

Tämä tarina sai alkunsa kun Sähköautilijat ry:n puheenjohtaja Kari Kallonen hänen kotonaan häntä tavatessani kysyi, että haluatko kokeilla Teslaa. Eihän siitä voinut kieltäytyä, vaikka ensin yritinkin.


Tesla Motors

Tesla on Yhdysvaltalainen vuonna 2003 perustettu yritys, jonka johtajana toimii hyvin mielenkiintoinen mediapersoona Elon Musk. Itse pidän kovasti hänen Twitter-viestin ja etenkin suorin internet-mediatilaisuuksiensa seuraamisesta.

Tesla on ottanut tehtäväkseen tehdä sähköisen autoilun vallankumouksen. Ja hyvin tuntuu etenevän. Tesla teki sähköautosta ensimmäisenä haluttavan. Se on menevän näköinen, huippusuorityskykyinen ja käyttökokemukseltaan ainutlaatuisen upea.

Kirjoitin Model 3 julkistuksen aikoihin blogiini tarinan, josta voi lukea lisää Teslasta ja sen missiostakin.

Tesla Model S 85+

Model S on Teslan perheauto, jota voi halutessaan tilata tehtaalta jopa 7-paikkaisena. Auto on lähes 5 metriä pitkä ja kaksi metriä leveä, mutta vain 1,4 m korkea, joten virtaviivaisella muotoilulla siitä on saatu hyvin menevän näköinen vaunu.

Koeajamassani Karin autossa on mallimerkintänsä mukaisesti 85 kWh ajoakku ja takaveto. Moottori on taka-akselin yhteydessä. Kaksimoottorisen nelivetoisen mallin tunnistaisi D-kirjaimesta akkukoon perässä.



Plussa mallimerkintään tulee joistain varustetasoista, jotka autoon on tehtaalta tilattaessa ruksittu. Kari kyllä kertoi tarkemminkin, mutta pakko tunnustaa, että jo ennen puoliväliä auton varuste-esittelyä olin jo saanut yliannostuksen tietoa, niin paljon autoon ladattu hienoa tekniikka ja varusteita.

Sisustus

Model S sisustus on vaaleaa nahkaa ja laadukkaita pintoja. Kaikille Teslaan yhtään tutustuneet jo tietävätkin, että hallitseva osa kuskin paikan näkymissä on suuri pystyyn sijoitettu 17" kosketusnäyttö, josta voi tehdä lähes mitä vain.




Istuin on ainakin minulle erinomainen ja sähkösäädöillä vain hiukan istuinta eteenpäin ja olen valmis turvavyön kiinnityksen jälkeen tienpäälle.

Viiksiä ratin takana on oikealla yksi ja vasemmalla kaksi. Oikeanpuleisesta viiksestä tehdään ajovaihteen valinta: R, N, D tai P.  Vasemman puoleisista viiksistä ylempi on vakionopeudensäädin (ja autopilot niissä malleissa, jossa se on). Alempi on vilkkujen, lasinpyyhkimien ja valojen käyttöön.

Vaikka koeajohetkellä oli satunnaista sadetta, en tarvinnut missään vaiheessa tuosta alemmasta viiksestä mitään muuta kuin vilkkuja. Lasinpyyhinten ja valojen automatiikka toimivat täydellisesti ilman huomiotani.

Tilat

Autossa on erinomaiset tilat viidelle henkilölle. Ehkä kaikkein pisimmillä takapenkillä alkaa takaraivoa ahdistaa, mutta ei vielä tällaisella pätkällä ainakaan. Tavaratila takana on suuri ja laaja ja etuluukku on vielä isompi yllätys. Sinnehän mahtuu vaikka lapsen matkarattaat!

Varsinaiseen takana olevaan avaraan tavaratilaan voi tilata tehtaalta istuimet kahdelle lapselle selkä menosuuntaan päin. Jälkikäteen tuota asennusta ei voi saada. Varsinainen tilaihme, todellakin tämä auto.

kuva Tesla press kit: https://www.teslamotors.com/presskit
kuvan lähde Wikipedia: By Oleg Alexandrov - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23213592

Tietotekninen lataus

Auto on ladattu erittäin täyteen hienoa tietotekniikkaa ja sitä hoidellaan keskinäytöltä. Olen häkeltyneen ihastunut kaikkeen tuohon. Tunnustan olevani tekniikkafriikki ja olen viimeistään tässä vaiheessa täysin myyty Teslalle.

Suuren näytön valikoista hallinnoidaan auton asetuksia tilapäisin tai pysyvämmin muutoksin. Näin autoissa pitää käyttöliittymä ollakin! Ei ole 2000-lukua, että jotain valoautomatiikan, ovien lukitusautomatiikan tai minkä tahansa muunkaan asetuksen muutoksia varten auto pitää kiikuttaa korjaamolle, tai ostaa OBD-lukijoita joilla voi muutoksia taitavimmat itse tehdä. Ne tehdään auton oman tietokoneen kosketusnäytöltä suoraan.

Tietotekniikka on kätketty täyteen erilaisia hienoja pikkujippoja. Pitämällä pitkään pohjassa auton tunnusta tuli näytölle auton suunnittelutiimin kuva :-)
Kari valitsi näytöstä sellaisen tilan, että auto esitettiin suoraan ylhäältä päin. Kuvassa on juuri sama auto, jossa istuu. Varusteet ja värit, jopa sivukuvassa vanteetkin täsmäävät!

Kun auton kuva on ylhäältä päin kuvattu, saa lasikaton aukaistua kuvassa olevaa kattoa pyyhkäisemällä. Valojen toiminnan näkee kuvasta, kun vaikka vilkkuja tai valoja välkäyttää.

Kun halusin nähdä frunkkiin, avattiin nokkapelti painamalla samasta kuvasta nokkapellin kohdalta. Tietenkin!

Tämä tietokone myös laskee auton kulutusta. Se laskee sitä oikein ja vieläpä nerokkaasti, joka poikkeaa täysin halpis sähköauto Leafista. Ajotietokoneesta näkee helposti eri pituisilta viimesimmiltä ajoilta keskikulutukset sekä sillä lasketun toimintamatkan jäljellä olevalla latauksella. Hienointa on se, kun navigaattorista laittaa kohteen, niin auto osaa laskea ko reitille oikean kulutuksen ja näyttää havainnollisella grafiikalla jäljellä olevan latauksen muutoksen matkalla!

Liikkeelle lähtö

Autossa on ajateltu useita ajamisen perusasioita käyttäjäkokemuksen näkökulmasta uusiksi. Autoon todellakin vain tullaan avain taskussa. Ovenkahvat tulevat ulos, kun autoa lähestyy. Ovenkahvassa aivan uudenlainen tuntuma, se on sähköinen oven avaisin ja karmittomat ikkunat laskevat samalla hieman alas kun oven avaa.

Autossa on heti valmiina kaikki lähtöä varten. Kun lähdetään liikkeelle, painan vain jarrua ja valitsen ajovalitsimesta nyt ensin R:n, koska pitää päästä ensin peruuttamaan pihasta pois.

Suureen näyttöön tulee selkä kamerakuva ja etäisyydet näkyvät lukuinakin.

Eteenpäin lähteäkseni jarru pohjassa valitsen D:n ja auto lähtee täysin äänettömästi liikkeelle erittäin kevyellä kaasun painalluksella.

Moottori ja alusta

Tässä koeajamassani Teslassa on taka-akselilla yksi moottori, joka löytämieni lähteiden mukaan tuottaa 310kW tehoa ja 610 Nm vääntöä. Jostain syystä aiempien Tesla-mallien moottoreiden tiedoista löytyy hieman ristiriitaisia tietoja. Olennaista minulle oli, että erään Britti-loistoauton tapaa ilmaista voisi tässä nyt todellakin käyttää: "Tehoa on riittävästi".

Moottori on kolmivaiheinduktio eli oikosulkumoottori. Fyysiseltä kooltaan moottori on erittäin pieni ja hiljainen.
kuvan lähde Wikipedia: By Alison Cassidy - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29097208
Teslan nerokkuus perustuu myös heidän kehittämään matalaan akuston sisältämään pohjarakenteeseen. Tämä ratkaisu takaa erittäin alhaisen painopisteen sekä hyvin vapaat kädet kehittää moderni sähköauton kori siihen päälle.

Kuvan lähde Wikipedia: By Oleg Alexandrov - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23213491
Koeajamassani autossa on aika hurja 21" matalaprofiilirengastus. Kari kertoo valineensa hiljaiset renkaat autoonsa. En osaa sanoa minkälaista ääntä muut renkaat pitävät Teslassa, mutta näistä ei kyllä kuulunut oikeastaan mitään mainittavaa sisälle autoon.

Leveät ja matalat renkaat eivät myöskään vedelleet urissa niin kuin olen oman taloutemme kakkosautona toimivassa Bemarissa tottunut. Mootoritien syvät urat sen verran muistuttivat olemassa olostaan, että muistin ylipäätään havainnoida ohjauksen vetelyä urissa. 

Autossa on ilmajouset, joiden korkeutta säädetään isolta näytöltä, mistäpäs muualtakaan. Tähänkin liittyy älyä. Auto voi kuljettajan niin halutessa jopa navigaattorin perusteella muistaa, mitä jousituksen asetusta käytetään missäkin päin ajellessa! Kari kertoi tykkäävänsä ajaa yleensä jousitus ala-asennossa ja minusta se kyllä sopii hyvin. Auto näyttää entistäkin menevämmältä ja jousitus ei ollut yhtään liian kova, vaan pikemminkin mukavan tuntuinen kokonaisuus.

Kori ja turvallisuus

Auton kori on valmistettu kevyestä alumiinista, jonka etu Suomen olosuhteissa on myös ruostumattomuus.

Hyvin suunnitellun alustan ja korin ansiosta Tesla Model S:n passiivinen turvallisuus on huippuluokkaa. Tesla Model S sai vuonna 2013 NHTSA-turvallisuustestissä kaikkien aikojen ennätyshyvät tulokset.

Myös aktiivinen turvallisuus on viety pitkälle erilaisten teknisten apujen, kuten autopilotin avulla.

Suorituskyky

Kaupunkiajossa auton suorituskyvyn voi kokoajan aistia ajamisen täydellisenä vaivattomuutena, mutta missään vaiheessa ei ole tunnetta hurjan tehon riistäytymisestä hallitsemattomaksi. 

Lähtiessäni kiihdyttämään moottoritien rampista joutuu luistonesto nopeasti tositöihin, kun painan kaasua kuten omassa Leafissani ehtiäkseni autojonossa olevaan rakoon.

Vaikka luistonesto tekee työtään, on auton kiihtyvyys vaikuttava. Tämä tunne ei häivy enää koskaan mielestäni! Motoristina minulla on ollut autoihin sellainen haaste suhtautumisessa, että mikään ei ole tuntunut miltään. Nyt tuntuu, voi herran jestas sentään!

Leafissa olen jo tottunut sähkömoottorin tasaisen voiman ihanuuteen ja välittömään vasteeseen aina kun kaasupoljinta painaa. Nyt sitä on vain huikeasti paljon enemmän. Tehdas lupaa tälle yksi moottoriselle 0-100 km/h kiihtyvyydeksi 5,6 sekuntia, joka on kova luku, mutta vielä vaikuttavampaa on sen kiihtyvyyden vaivattomuuden tunne ja tasaisuus. Huippunopeutta tehdas lupaa 225 km/h tälle mallille. Kiihkeimmilläänhän Model S kiihtyy alle 3s 0-100 km/h ja kulkee 250 km/h rajoitettua huippunopeutta.

Youtube on pullollaan Teslan kiihdytysvideoita milloin mitäkin superautoja vastaan. Pitää olla melkoisen kallis ja eksoottinen auto, jotta pärjää tälle perheautolle kiihtyvyydessä 400m matkalla.

Hinnat ja ostaminen

Teslan voi tilata kätevästi vaikka suoraan netistä: https://www.teslamotors.com 
Samalla voi muokata oman autonsa mieleiseksensä. Hinnat alkavat kesäkuussa 2016 Model S 60 -mallin 83699 euroa (veroineen) tasosta ja Model S P90D kaikilla herkuilla maksaa veroineen 174622 euroa. Eli onhan auto edelleen aika arvokas. Toisaalta kun vertaa sitä esimerkiksi Audin Q7 tai MB malleihin, jotka pääsevät lähellekään samaan suorituskykyyn, ei hinta enää näytäkään pahalta.

Kulutus

Tesla Model S 85 kulutus on noin 19-25 kWh/100 km normaalissa ajossa. Omalla melko reippaalla koeajolla en saanut 20 kWh/100 km keskikulutukseksi. Jos sähkö maksaa kotona 0,12 e/kWh veroineen ja siirtokuluineen, muodosuu siis 100 km energiakuluksi 2,40 euroa. Kun tuota verrataan mihinkään polttomoottoriautoon, joka tarjoaa edes likimain saman suorituskyvyn, ollaan aivan eri planeetalla. 

Lataaminen

Teslan nerokkuuteen kuuluu myös heidän omistamansa ja halinnoimansa Tesla Super Charger -verkosto. TSC-pisteitä on Suomessa nyt viisi kappaletta ja kaksi on tulossa vielä lisää. TSC lataaminen on Tesla-autoille ilmaista, tosin nyt näyttäisi siltä, että tulossa olevan Model3:sen hinnat alkaen malli ei pitäisi sisällään TSC:tä, vaan sen voisi ostaa optiona.

TSC lataaminen on erittäin nopeaa, yksinkertaista ja toimintavarmaa. TSC:n latausteho on 120kW, joten auto saa 30 minuutissa helposti 270 km matkan tarpeen verran sähköä!

Lisäksi tätä mallia voi ladata sisäisellä kolmivaihelaturilla vaikka punaisesta voimavirtapistorasiasta jopa 22 kW teholla. Yleisesti käytössä olevista asioinnin aikaisista latauspisteistä saa useimmiten tuon saman 22 kW lataustehon Teslaan Type2-kaapelin kautta. Eli normaalin 30 minuutin kaupassa käynnin aikana ehtii saada latausta jo noin 50 km kotimatkan tarpeeseen!

Yhteenveto Teslasta

Nyt minä niin paljon haluan ostaa käytetyn Tesla Model S:n. Minulle riittäisi kovasti jo 60 kWh akku, mutta kyllähän 85 kWh tuo lisää mukavuutta sähköauton käyttöön. Ei auta kuin odottaa näiden vuosikertojen jälkikypsymistä...
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

  • Kari Kallonen - 11.6.2016 klo 21:52

    Muistan hyvin oman ensikokemuksen Teslasta. Se on kyllä erittäin mieleenpainuva kokemus.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!