Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa

lauantai 22.10.2016 Avainsanat: BEVEnergiankulutusLeafNissansähköautoSähköauto talvellasähköautokokemus

Miten sähköauto valmistellaan talveen?
 
Ei mitenkään! Sähköautoilijana ei tarvitse murehtia talveen sopivan öljyn vaihdoista, dieselsuodattimen vaihdoista, eikä muistakaan talveen valmistavista ennakoivista toimista. Totuuden nimissä, eipä esimerkiksi uusiin bensakäyttöisiin autoihinkaan sen enempää tarvitse. Vanhempia polttomoottoriautoja sitten jo kannattaa hiukan varmistella talven tuloon. Myös käynnistysakut menevät useilla uusiksi vasta kun auto ei ensimmäisen kerran pakkasaamuna käynnistynytkään. Ja yhtälailla haluan olla rehellinen: aivan vastaavalla tavalla sähköautonkin 12V akku saattaa olla vaihdon tarpeessa. Omassa Leafissani sitä kuitenkin avittaa aurinkopaneeli takapuskurissa. 12 V akku latautuu aina auton ollessa aurinkoisessa paikassa parkissa ollessaankin.
 
 
 
Talvirenkaiden vaihto on syytä tehdä hyvissä ajoin

Renkaiden vaihto ei sähköautossa tietenkään poikkea mitenkään polttomoottoriautoista. Joten vaihdoin 22.10.2016 jälleen talvirenkaat alle. Minulla oli tänään ilo vaihtaa talvirenkaita Leafiini, koska apuna oli niin ahkera ja iloinen varikkotyttö :-)

 
Autossa on nyt toista pitkää talvea alla Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat. Matkaa niillä on taitettu jo merkittävä osa auton 64000 kilometristä, koska vaihdan talvirenkaat yleensä aikaisin syksyllä ja vastaavasti ajan pitkään kesää kohti. Kitkarenkaita käyttäessä kun ei ole houkutusta säästellä nastoja.
 
 
 
Renkaista kahdessa on vielä noin 6 mm kulutuspintaa ja kahdessa noin 4 mm. Nämä kitkat siis menevät vaihtoon heti talvirengaskauden alkaessa 1.12. Jo nyt on syytä sateen sattuessa olla tarkkana, koska 4 mm pidetään yleisesti aika kriittisenä rajana vesiliirtoriskin kasvulle. Nämä kitkat ovat kuitenkin arvioni mukaan kuluneet samassa suhteessa kuin kakkosautona toimivan diesel-autommekin alla saman merkkiset ja malliset kitkat.
 
 
Nokkaan ilmanottoritilän peittoa
Etenkin nykyisissä dieselautoissa on usein syytä käyttää talvella nokkamaskia. Esimerkiksi pari autoa sitten minulla olleessa Citroën C4 Grand Picasso bensa -autossa oli valmistajan määräys käyttää nokkamaskia koko talvirengaskauden. Edellinen diesel-Fordini ei lämmennyt ikinä ajossa ennen, kuin laitoin nokkamaskin.
 Sähköautossa ei nokkamaskia lähtökohtaisesti tarvita. Kuitenkin tein omaan Leafiini viime talveksi nokkamaskin lyhyelle ajanjaksolle, jolloin oli -20C kireämmät pakkaset. Tämä oli kokeilu, joka oli sen verran onnistunut, että taidan toistaa tulevanakin talvena, jos pakkasta alkaa jälleen olla enemmän kuin -20C. Tuolla Leafin puskurin alla olevan ritilän noin75% peittämisellä on sellainen vaikutus, että moottoritilaan maantieajonopeuksilla tuleva ajoviiman vähenee sen verran, että ilmalämpöpumppu tuottaa pari astetta lämpimämpää ilmaa. Itselle tuolla oli olennainen vaikutus, koska olen niin mukavuushakuinen autoilija. Ajan aina +22c lämmöt säädettynä. Ja ajan aina ilman kenkiä, takkia, käsineitä tai hattua.
 
Viime talven aikana pohdin pakkaskelin matka-ajoa sähköautolla jonkin verran. Arjen realismia on, että sähköauton toimintamatka talvella lyhenee merkittävästi. Sitä lyhentää mm pakkasella kasvava ilmanvastus ja muuta ajovastukset lämmitystarpeen lisäksi. Olen talvikulutuksesta kirjoitellut viime talvena useampaankin otteeseen. Lämmitysratkaisuksi pohdin myös Webasto/Eberi -tyyppistä ratkaisua. Norjassahan niitä on Leafiin asenneltukin jonkin verran. Päädyin kuitenkin siihen, että itselleni luontaisesti loogisempi apu olisi esim 2 kappaletta 3 kWh lisäakkuja peräkontissa ja niistä voima lämpöpumpulle. Tämä riittäisi helposti kovimmillakin pakkasilla yli 200 km matkan ajan lämmön tarpeisiin. No, en tuotakaan nyt ole rakentelemassa, mutta onpahan ollut pohdinnassa.
 

Nissan Leaf pakkastesti

 
 
Lumiharjalle on Leaf-sähköautossakin talvella käyttöä, mutta jääraapalle ei
 
Autoni on aina taivasalla, joten talvella on lumiharjalle käyttöä Leafissanikin. Jääraapalle ei on sen sijaan voinut sanoa hyvästit. Leafissa on erittäin tehokas ja nopea esilämmitys. Minun tulee kytkettyä esilämmitys useimmiten kännykän mobiilisovelluksesta, joka onneksi pääsääntöisesti nykyisin toimii. Toki esilämmityksen voi myös ajastaa autosta tai mobiilisovelluksesta käsin. Esilämmityksen aikana myös auton ratti lämpiää. Myös istuimet lämpiävät valmiiksi, jos niiden keinukytkimet on muistanut jättää toiselle kahdesta lämmitystehon asennoista. Myös takaistuin lämpiää sähköllä.
 
Yhteenveto
Ei sähköautolla ajaminen talvella poikkea merkittävästi polttomoottoriaautoista. Hieman toimintavarmemmaksi luokitteleisin talviauton.
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • suorama - 25.10.2016 klo 5:53

    Onko joku jo rakennellut tuollaisen muutaman kilowatin akkupaketin ja jopa irroittanut ilmalämpöpumpun auton omasta järjestelmästä ja liittänyt noihin irtoakkuihin?
    Jos on, niin olisi mielenkiintoista kuulla projektista enemmänkin.
    Haasteellisena pitäisin ilmalämpöpumpun mahdolisesti tarvitsemaa korkeaa jännitettä ja... tai no jätetään spekulointi koska en tiedä oikeastaan yhtään mitään Leafin ilmalämpöpumpusta ja sen kytkeytymisestä auton järjestelmiin.

  • Marko Saarenketo - 26.10.2016 klo 7:33

    En usko, että on todellisuudessa rakentanut lisäakkuja käyttämään ILP. Sähköautot -Nyt! -Facebookryhmässä on mukana keskusteluissa myös aivan Suomen (ja varmasti myös globaalisti) kärkiosaajia. Tuollaiselta henkilöltä olen saanut tuon ajatuksen. En tosiaan itse osaa teknisesti ottaa kantaa mahdollisiin esteisiin ja niiden ylityksiin. Mutta kun Zero-prätkässä voi laittaa PowerTankin, eli yli 1kWh lisäakkun, niin miksei onnistuisi Leafissa pyörittämään samalla logiikalla edes ILP? Tosiaan saattaa olla ajatukseni liian suoraviivainen.

    Mutta sellaisia onnistuisi tekemään, että lisäakkuja peräkontissa ja jokin lisälämmitin ylläpitämään matkustamon lämpöä. ILPiltä riittäisi silloin ottaa vain sen verran, että saa lasit pysymään auki.

    Toisaalta: taitaa halvempi ja toimivampi ratkaisu olla vaihtaa Zoe40 :-) paitsi jos sitten siihen lisälämmitin niin... niin se nälkä aina kasvaa syödessä

  • suorama - 27.10.2016 klo 18:33

    En sano, että se mahdotonta on.
    Pyöritänhän itsekin mm. ilmalämpöpumppua aurinkovoimalla ja akuilla. Samalla paketilla menee myös 1,5kW kolmivaihepumppu joka pörisee porakaivossamme.
    Zero-prätkässä tuo mahdollistaa koko laitteiston käytön, joka onkin ihan ok ja "helppo" tapa. Mutta jos haluaisit vaikka vain jarruvalon polttimon toimivan sillä lisäakulla, niin joutuisit irroittamaan jarruvalopiirin muustajärjestelmastä, jotta muu järjestelmä ei käytä tuota lisäakkua eikä jarruvalo käytä muun järjestelmän varausta.
    Eli jos halua ILP:n toimimaan lisäakuilla ilman, että muu järjestelmä käyttää lisäakkuja eikä ILP käytä muun järjestelmän kapasiteettia, pitää nuo kaksi järjestelmää eristää toisistaan.
    Saman olen tehnyt talossamme. Eli ne paikat mitkä toimivat aurinkosähköllä, toimivat sillä eikä millään muulla. Toki varaan aurinkosähköä akkuihin, että energiaa riittää pimeäkin ajan yli.
    Aurinkosähköjärjestelmän perus järjestelmässä on pääasiallisesti valaistusta kiinni, mutta pidemmän sähkökatkon yhteydessä laitan samaan piiriin myös mainitsemani vesipumpun ja pakastimen. ILP on aurinkojärjestelmässä kiinni siis myös.

    Kuitenkin, että voisin vähän spekuloida ajatuksella Leafin ILP:n käyttämisestä erillisellä energian lhteellä, minun pitäisi tietää edes se millaista sähköä Leafin ILP ottaa vastaan. Kätevintähän olisi jos se söisi sitä jännitettä mitä ajoakuista on tarjolla. Jotenkin en vain usko, että näin on. Tai no, jollain tasolla kyllä, mutta voisiko siellä olla ns. tavallinen vaihtovirta koneisto? Vai käyttääkö se peräti auton omaa voimansiirtoa hyväkseen? Jos niin olisi, niin silloin sitä ei edes voisi irroittaa järjestelmästä ilman rajua modifikkatiota jossa ILP:lle asennetaan oma moottori jne.

    Mutta turhaa lässytystä kun tietoa ei ole.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!