Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän

torstai 29.03.2018 Avainsanat: BEVLeaf40kWhNissanSähköauto talvellasähköautomatkailu

Miten uusi 40 kWh akulla varustettu Nissan Leaf toimii mökkimatkailussa? Ajoin oman 280 mökkimatkani pääsiäisenä 2018 ensimmäisen kerran uudella Leafillani. Tässä tarinassa on kokemukset tuolta matkalta.

Lähtö kotoa 99% ladatulla akulla kello 15.40 

Auton akku oli päivän edellisistä ajoista 99% tasolle latautunut ja LeafSpy kertoi energiaa olevan akussa 37,5 kWh:n verran. Liikkeelle päästiin kauniissa aurinkoisessa noin +2ºC talvikelissä matkamittarin näyttäessä 1314 km lukemaa. Auton akun SOH99,46 kertoo, että akku on tietenkin vielä uudenveroisessa kunnossa.

Tarkoitus oli ajaa ensin Jyväskylään Kivääritehtaankadulle pikalataaaman. Tämän ensimmäisen etapin pituus on noin 150 km ja reitillä olisi tarjolla pikalatausta myös Jämsässä. Nyt kuitenkaan ei ollut tarvetta välillä lataamiseen toisin kuin edellisellä 24 kWh Leafillani olisi ollut.

Nissan Leaf 2018 matkailukäytössä

Nissan Leaf on pidemmälläkin matkalla ajo-ominaisuuksiltaan ihan ok. Aiemmin koeajamistani sähköautoista Tesla pesee Leafin ylivoimaisesti mukavuudessaan. e-Golfin jämäkkä ja tarkka ajettavuus myös ovat minun makuuni Leafia parempia seikkoja. Sen sijaan itse pidän Leafia parempana ajettavana kuin Ioniqia, mutta ero on hiuksenhieno. Zoe itse arvioisin hieman vielä heikommaksi. Itse saan kaikissa näissä autoissa hyvän ajoasennon ja kuskin paikalla viihtyy pitkään.

Ajan alumatkan 325-tietä käyttäen tarkoin suurimpia sallituja nopeuksia navigaattorista tarkistaen ja se on hiljaisesta liikenteestä johtuen täysin mahdollista. Leafin mittarivirhe on edelleen suuri, siksi ajan 80 km/h alueella 89 km/h mittarinopeutta. Uuen Leafin vakionopeussäädin pitää todella tarkoin pyydetyn nopeuden ylä- ja alamäissäkin. Hieman taloudellisempaahan olisi ajaa ilman vakkaria, mutta en jaksa enää sellaisia kikkaillla, koska ei ole mitään pakottavaa tarvetta säästellä.

Alkumatka 325-tiellä on pääteitä hieman pienempää ja mutkaisempaa Kuhmoisiin asti. Tuolla tiellä Leafin ProPilot ei kovin tiuhaan edes yritä ottaa ohjausta haltuunsa, mutta kaistavahti varoittelee toistuvasti, kun joudun huonokuntosella tiellä väistelemään lumipolanteita ja suuria lätäköitä vastaanutulijan kaistallekin asti. Tuo kaistavahti on kyllä hyvä lisä uuteen Leafiin.

Lämmityslaite tekee sisälle mukavan tasaisen lämmön automaattiasennollakin, mutta pikkuakkuisella Leafilla muutaman vuoden ajaneena ei tee mieli antaa lämmityksen tuhlata energiaa automaattiasennolla. Nimittäin automaattiasennolla lämmitin haukkaa noin 750-1000 W:n tehoa, mutta kun asetan puhalluksen käsin ykkösasennolle, niin lämmitin ottaa noin 400-500 W:n tehoa ja se riittää pitämään täydet mukavuuslämmöt autossa ja ikkunat huurteettomina.

Kuhmoisten jälkeen, kun matkamittariin oli kertynyt 62 kilometriä lisää, oli akussa 28 kWh:n verran energiaa jäljellä, eli saman verran, kuin on täyteen ladattuina 30 kWh Leafissa tai Hyundai Ioniqissa. 

 

Kauniissa auringonpaisteessa ajellessa en pääse nauttimaan vielä erittäin hyvin toimivasta Leafin ajovaloautomatiikasta tai erittäin hyvin valaisevista LED-ajovaloista. Mutta uuden Leafin hiljaisuudesta kitkarenkailla maantieajossa kyllä nautin. Matkan tekeminen Leafilla on suorastaan mukavaa.

Seuraavaksi matkamittariin kerryttyä 96 km verran lähdöstä ohitin hymyillen Jämsän ja akussa oli vielä energiaa jäljellä 22,9 kWh, eli enemmän kuin edellisessä Leafissani oli täynnäkään. Ja sillä olisi ollut aivan ehdoton pysähdys Jämsässä välilataukselle. Nyt jatkoin matkaani kohti Jyväskylää pysähtymättä.

Jämsän jälkeen 9-tie ruuhkautuu ja matkavauhti vaihtelee 70 km/h ja 100 km/h välillä. Uuden Leafin adaptiivinen vakkari osoittaa tässä ruuhka-ajossa erinomaisen ja pehmeän joustavan toimintansa. Onhan tuo mukava ja jo onneksi erittäin paljon yleistynyt varuste kaikissa auotoissa.

Jyväskylässä kello 17.40 pikalataus

Jyväskylän Kivääritehtaankadulle saapuessa matkamittariin oli tullut 153 km lisää lähdöstä. Akussa oli LeafSpyn mukaan 13,9 kWh enrgiaa ja mittaristo näytti kulutukseksi 15 kWh/100 km. LeafSpyn mukaan energiaa oli kulunut 23,6 kWh:n verran. Siitä laskien kulutus olisi ollut 15,4 kWh/100km, joten hyvin on linjassa auton mittariston näyttämän kanssa.

Pikaturilla oli saapuessani toinen uusi Nissan Leaf 40 kWh -sähköauto. Ajan sen viereen ja huomaan pikalaturin näytöstä että hänellä on jo yli 90% lataustaso ja samalla kun nousen autosta vapauttaa edellinen lataaja Leafinsa minulle. Morjenstamme ja vaihdamme muutaman sanan samalla kun laitan oman Leafini lataukseen. Käynnistän latauksen Virtapisteen RFID-kortilla ja jälleen kerran tämä tutuksi käynyt Kivääritehtaankadun pikalaturi lähtee heti toimintaan. Tässä kohdalla kuitenkin nettoutui jälleen se yksi toistuvasti antamani vastaus ihnmiselle heidän kysyessään sähköautoista. Sanon sähköautoa harkitsevalle ihmiselle aina, että tarkista akun kapasiteetin riittäminen kaikissa arjen ajoissasi pitkällä koeajolla. Tarkista myös, että säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummola matkat tai vastaavat menevät joko ilman välilatausta tai enintään yhdellä välilatauksella. Siinä yhdessäkin välilatauksessa varmistu, että koko matkaseurue oikeasti hyväksyy ja kestää sen hiukan pidemmän pysähdyksen. On otettava myös huomioon tulevaisuudessa hetkittäin hieman kasvava riski pikalaturin olemiseen varattuna sille saapuessasi. Uskon ja todella ainakin toivon, että pikalatureiden vikatilanteet ovat kohta taaksejäänyttä elämää.

Pikalatailun aikana käyn ostamassa vieressä olevalta Nesteeltä loppumatkaksi juomista ja makeisia sekä hoidan tarpeenmukaisen vessapistytymisen. Samalla pesen Nesteen lasinpesupalvelua hyväksi käyttäen Leafini lamput. Huomaan nyt että tässä uudessa Leafissani ei ole lampunpesimiä lainkaan. Olisin kyllä voinut nekin haluta. 

Pikalatasin 31 minuutin ajan ja Virtapisteen tekstiviesti kertoi energiaa kuluneen 18,3 kWh:n verran. Hintaa lataukselle muodostui 6 euron verran. LeafSpy kertoi akussa olevan latauksen lopussa energiaa 30,1 kWh. Virtapisteen hieman suurempi energian kulutus selittyy sillä, että autossa oli lämmitys päällä koko pikalatauksen ajan.

Mökillä perillä kello 20.12

Pysähdyimme vielä Viitasaaren S-markettiin ja ABC:lle ostoksille, mutta sähköä emme täälläkään tarvinneet. Eipä täällä kylläkään julkista latausta tarjolla olisi ollutkaan. Perillä mökillä kohtasin jälleen kerran uuden Leafin ristiriitaisuuden akun varaustilan näytössä. Auton mittariston mukaan akussa oli 11% energiaa ja LeafSpy kertoi sitä olevan vielä 8,4 kWh:n verran. Auton mittariston mukaan toimintamatkaa olisi ollut vielä jäljellä 30 km verran. Koko matkan kulutukseksi auton mittaristo näytti 15,5 kWh/100km.

Tuo outo ristiriitaisuus pitää kyllä selvittää lähiaikoina ajamalla akku tyhjäksi asti. Nyt jätin auton latautumaan 8A pistorasiakaapelilla ja menin saunaan.

Hintaahan tälle 285 km matkalle kertyi alle yhdeksän euroa

Viitasaarella kauppapysähdyksen tuomien mutkin johdosta kokonaismatkaksi kertyi 285 km.

Koko tämän mökimatkan kulut ovat hieman alle yhdeksän euroa. Pikalataus Jyväskylässä maksoi 6 euroa ja loppulatauksen arvoksi muodostuu sähkön myynti, siirto ja verot huomioituna noin kolme euroa. Pikkuakkuisiin sähköautoihin tässä tulee jo suhteelisesti tarkastellen iso ero. Leafissa eroa korostaa nimenomaan latauksen hidastuminen akun täyttyessä, nimittäin pikalaturit on hinnoiteltu aikaerusteisesti. Ei tuo alle 3,15 euroa/100 km ole paha hinta autolla matkailusta. Toki jos akku olisi 60kWh, niin tämäkin matka olisi maksanut vain kotilatauksen verran, eli noin 1,50 euroa/100km.

Aamulla auto on 66% latauksessa

Aamupalalla vähän ennen kello yhdeksää katson Nissan EV -kännykkäsovelluksella, että auton akku on 66% latauksessa ja että silä pääsisi 166 km matkan. Eli pääsisin nyt jo takaisin Jyväskylään pikalaturille asti.

Eli kyllä tuo auton mukana tuleva 8A latauskaapelilla tapahtuva pistorasialataaminen on kovin hidasta, mutta missään tilanteessa se ei ole ainakaan minun mökkimatkailuni tai muunkaan käytön rajoitteena. Jos jokin äkillinen lähtö olisikin tullut mökille päästyäni, olisi akku vielä silloinkin riittänyt ajaa Pihtiputaan pikalaturille. 

Silti olen jo alkanut muodostaa päätöstäni. Nimittäin uuden Leafin latausliitin on Type2, kun taasen vanhassa oli Type1 ja kotilatauslaitteeni on vaustettu kiinteällä Type1-kaapelilla. Päätin malttaa muutaman viikon auton saatuani ja miettiä rauhassa miten ratkaisen uuden Leafini latauksen. Nyt alkaa muodostua päätös. Pyydän sähkömiestä vaihtamaan kotilatauslaitteeni "pistoolin" Type2:seksi ja investoin säädettävään punaisestta voimavirtapistokkeesta virtansa ottavaan säädettävään matkalatauskaapeliin. Vaikka tuolle nopeammalle lataukselle ei tunnu tarvetta isomman akun suoman joustavuuden takia olevankaan, niin siinä on jokin sellainen henkinen juttu, joka saa vain haluamaan latauksen kotona ja mökillä hiukan nopeammaksi. Ja onhan se kotona 10A:sta 20A:n latausvirtaan valtava ero, tuplanopeus ja mökilläkin pystyn aivan huoletta ottamaan 16A suoraan sähköpääkeskuksessa olevasta voimavirtapistorasiasta.

Paluumatka alkoi lauantaina 31.3.2018 kello 15.03

Paluumatkalle lähdettiin jälleen mitä kauneimmassa talvikelissä. Aurinko paistoi ja lämpömittari näytti yhtä astetta plussaa. Auton mittaristo näytti 100% latausta ja LeafSpy juorusi akussa olevan 37,7 kWh energiaa. Akkujen lämmöt olivat lähtiessä -1,7ºC ja-3,6ºC välillä ja autossa sisällä oli mukavan lämmintä esilämityksen johdosta. Matkamittarissa oli 1698 km lukema.

Nokka siis kohti Jämsän Teboil Patalahtea, jossa päivällistäisimme ja lataisimme auton. Matka sujui aivan normaalia maantienopeutta käyttäen vakkarilla ja autossa oli mukavan lämmintä.  Valitettavasti tai ehkä onneksi tuolta väliltä ei ole mitään olennaista dokumentoitavaa. Ainoastaan vain ajamista ja matkustamista.

Teboil Patalahti Jämsässä kello 17.27

Patalahden Teboilille saavuimme siis suoraan mökiltä ajaen. Mittarissa luki nyt 1884 km lukema, joten matkaa oli kertynyt 186 kilometriä. Toimintamatkan arvio oli Teboilille tullessa 34 km ja auton näyttö väitti akussa olevan 11% jäljellä. Toisaalta jälleen LeafSpy juorusi siellä olevan 8,2 kWh energiaa jäljellä. Eli tuo outo ristiriita akun varauksen alapäässä on minulla vieläkin selvittämättä. Jos oletetaan, että toimintamatkan näyttö olisi loppumatkankin toteutunut, niin toimintamatkaksi tällä matkalla olisi toteutunut 220 km. Ja kun tapoihini kuuluu kirjoittaa rehellisesti, niin olen hieman pettynyt tuohon toimintamatkaan.

Auton mittaristo näytti Teboilille saapuessa 15,4 kWh/100 km lukemaa. LeafSpyn mukaan energiaa välillä kului 29,5 kWh, eli siitä laskien kulutus olisi ollut 15,8 kWh/100 km. Eli siis LeafSpyn mukaan kuluunut energia ja kulutus ovat linjassa. Jos akun 40 kWh:sta olisi todellisuudessa käytetävissä 35 kWh, niin kulutuslukema täsmäisi. Silloin tosin akun alapäästä olisi varattu 2,7 kWh käyttämättömissä olevaksi, koska yläpäästä on varattu noin 2,3kWh. Tuo olisi dramaattisesti isompi varauksen alapään käyttämättä jätetty osuus, kuin oli 24 tai 30 kWh Leafeissa. Niissä ajo loppui kun akussa oli 300 Wh energiaa jäljellä. Nyt pitää pian saada testi tehtyä ajamalla akku tyhjäksi asti.

LeafSpy kertoi myös, että akkujen lämmöt olivat nousseet 14,6 ja 17,2 asteen välille. Pohdin latausta käynnistäessäni, että mahtaako Leaf ottaa alle 20 asteisiin akkuihin täyttä lataustehoa. 

Jätin kännykkäni autoon dokumentoimaan lataustapahtumaa ja päivällistimme Teboililla runsaasta Pääsiäisbuffettarjonnasta niin kauan, että auto ehti olla latauksessa 36 minuutin ajan. Tuossa ajassa akkuun ehti rynniä 24,1 kWh lisää energiaa eli runsaasti enemmän kuin edes olisimme tarvinneet. Olkoon sitten siellä, onpahan akku aamulla Sappeen rinteisiin lähtiessä hiukan täydempi hitaan 8A kotilataamisen jäljiltä.

Akkujen lämmöt nousivat jo yhdellä pikalatauksella reippaasti päätyen 32,8 ja 38 asteen välille. Latausteho osoitti tälle 40 kWh Leafille sopivan lämpimiin akkuihin jo tyypilliseksi muodostuvaa käyrää. Alku lähti liikkeelle 40 kW:n teholla ja teho nousi tasaisesti saavuttaen 45 kW:n tehon, mutta sitten vähän ennen kuin akku saavuttaa 60% lataustason alkaa latausteho nopeasti laskea. Lopettaessani latauksen vähän alle 80% tasolla oli latausteho 27,6 kW:ia. Sekin on edelleen vanhaan 24 kWh:n Leafiin verrattuna erinomainen teho, mutta häviää siis tosiaan Ioniqille todella rajusti.

Kotimatkan toinen ja viimeinen osuus alkoi kello 18.05

Jäljellä oli enää 90 km siirtymä kotiin, joten ladattu auton mittariston mukainen 76% akun varaustaso riittäisi kovasti kotiin asti jälleen ilman pienintäkään erillistä huomiointia tai jännnitystä. Vain aivan noraalia autoilua. 325-tiellä ehkä keskinopeus hiukan kipusi ylemmäksi kuin minulle on yleensä tapana ja ilma jäähtyi pikkupakkaselle, joten lämmityskin otti hieman enemmän energiaa. Ilmeisestinäistä syistä johtuen loppumatka nosti koko matkan keskikulutuksen 0,2 verran 15,6 kWh/100 km tasolle.

Kotona auto kertoi akussa olevan 27% energiaa jäljellä ja toimintamatka arviokertoi että vielä olisi päässyt 75 km verran.

Nyt auto saa jäädä nauttimaan hidasta 8A latausta. Asentelin vielä kattotelineet ja kattoboksin paikoilleen sekä lastasin lasketteluvehkeet boksiin valmiiksi aamua varten. Sitten taasen saunomaan.

Paluuamatkalle kertyi hintaa yhteensä 9,50 euroa. Se koostuu hiukan pitkäksi ruokailun takia venähtäneestä pikalatauksesta 7,20 euroa ja 2,3 euron arvoisesta kotona tapahtuvasta loppulatauksesta. 

Yhteenveto

Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen matka-auto jopa 300 km mökkimatkoille, kunhan mökillä tietenkin on latausmahdollisuus. Tämä matka antaa jälleen olettaa, että minun ajollani uusi Leaf pystyy matka-ajossa noin 240 km toimintamatkaan.

Ajoin saman matkan vuosi sitten hieman lämpimämmässä kelissä Hyundai Ioniq Electricillä. Mökille päin molemmilla ajaa yhtä vaivattomasti, vaikka Ioniqin toimintamatka silloisessa ajossani jäikin noin 200 km tasolle, eli noin 40 km Leafia pienemmäksi. Edelleen Ioniqin nerous piilee pienessä kulutuksessa ja nopeassa DC-latauksessa. Sain tuolloin vuosi sitten Ioniqin kulutukseksi 14,3 kWh/100 km, eli 1,2 kWh/100km pienempi kuin uudelle Leafille. 

30 kWh Leafiin verrattuna uusi Leaf tuo merkittävää helppoutta ja poistaa lopunkin toimintamatkajännityksen. 24 kWh Leafilla tämä matka olisikin sitten jo vienyt tosi paljon enenmän aikaa. Sitäkin on tullut aika monta kertaa tehtyä.

 

Uskallan jo tällä parin viikon kokemuksella suositella uutta 40 kWh Leafia autoksi jos mökkimatka on noin 300 km ja porukka kestää hyvin yhden välilatauksen. Jos halutaan suoraan perille pääsyä voi suositella uutta Leafia mökkeilijälle, jolla on mökkimatkaa noin 200 km verran. Sähköttömälle mökille menon ratkaisee lähin DC-latauspaikka. Esimerkiksi 80 km päähän uskaltaisin huoletta ajaa 40 kWh Leafilla lähimmältä pikalaturilta sähköttömään mökkeilyyn luottaen pääseväni hyvin takaisin kovemmallakin pakkasella saadakseni uuden latauksen.

Muut Leaf 40 kWh:sta kertovat blogitarinani

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Ari - 30.3.2018 klo 7:18

    Vaikuttaa erittäin mainiolle.
    Ilmeisesti pidit mm. mukavuuslämmöt kokoajan käytössä, eikä minkäänlaisia säästötoimenpiteitä ollut käytössä. Toisin sanoen matka taittui kuten polttomoottori käyttöisellä autolla.
    Kuinka paljon veikkaat, että ilman lämpötila vaikutti Ioniqin koeajossa kulutukseen ja onko uuden leafin kulutus merkittävästi muuttunut vanhaan verratessa?

  • Sähköautoileva motor - 30.3.2018 klo 8:45

    Moro Ari,
    kiitos viestistäsi.

    Pitääkin lisätä tuo lämmitys tekstiinkin. Kiitos tästä huomiosta.
    Siis juu oli mukavuslämmöt kokoajan päällä. Ajo aivan kuin polttiksella ajaisin.
    Tosin tuossa uudessa vallankin on aivan pöljää pitää lämmitystä automatiikalla. Laitoin pyynnin 17 asteeseen ja puhalluksen ykköselle. Autossa oli todellakin mukavan lämmin koko matkan ja joka paikassa ja ikkunat olivat huurteettomat. Tosin sellainen seikka on syytä huomioida, että minä en aja ylinpeuksia ja Leafin kulutus kasvaa todella kovasti nopeuden nousun myötä.

    En usko että suurta etua kulutukseen Leaf sai kelistä. MInulla on sellainen tunne, että uusi Leaf kuluttaa minun ajollani aika lailla saman kuin vanhakin.

  • Marko - 30.3.2018 klo 14:27

    Kiinnostaisi tietää Leafin pikalataustehot tuollaisella matkalla, entä jos viipyisi vain pari tuntia kohteessa ja lähtisi takaisin? Entä jos tekisi kaksi lyhyttä latausta tuolla 280km matkalla? Akkua ei kannata päästää tyhjäksi, jännite liian alhainen, eikä ylittää 70% koska latausteho laskee nopeasti.

  • Sähköautoileva motor - 30.3.2018 klo 16:37

    Hei Marko
    kiitos viestistä ja kysymyksistä.

    En ole omakohtaisesti vielä ehtinyt selvittää uuden 40 kWh Leafin pikalatailun toimintaa kahta peräkkäistä kertaa enempää. Niillä molemmilla kerroilla noin 60% asti latasi 42-45 kW:n teholla. Sitten alkaa leikata aika jyrkästi siten, että 80% kohdalla latasi enää noin 24 kW:n teholla. Tämä sama toistui molemmilla latauskerroilla. Akun tyhjyys ei tuntunut haittaavan latausnopeutta juurikaan.

    Jos Hirvaskankaalla olisi pikalataus, olisin mieluummin vetänyt kotoa sinne asti ja ladannut siinä, olisi nopeuttanut latauksen ajan noin puoleen. Kotimatkalla Jämsän pitäisi sattua juuri tuolla tavalla oikealle kohdalle.

    En näe tällaisella 300 km tai alle tarvetta kahdelle lataukselle etenkään, jos se latauspaikka sattuu viimeiselle kolmannekselle sopivasti.

    Jos olisin viipynyt mökillä vain kaksi tuntia, olisin päässyt tällä kertaa Pihtiputaan Neste Niemenharjulle pikalataamaan ja siitä sitten Jyväskylään ja siitä pikalataus ja siitä kotiin. Mutta tosiaan maailmalla on raportoitu Leafin hidastavan pikalatausta kolmannen pikalatauksen jälkeen akkujen kuumenemisen takia. En kuitenkaan halua spekuloida asialla ennen kuin itse todennan tilanteen.

  • Tuomas Levoniemi - 19.4.2018 klo 11:45

    Kiinnostava artikkeli. Kuitenkin minua henkilökohtaisesti jännittäisi, jos tankissa olisi "menovettä" vain 20-30km matkaa varten. Se on aika pieni markginaali ja riski jäädä tienposkeen. Toki sähköautossa kulutuksen näkee / sitä voi arvioida tarkemmin kun polttomoottori autossa. Mitä tulee kustannuksiin, niin 9-10€ hinta per / 300km voi tuntua edulliselta, mutta jos otetaan kaasu/bensa hybridi, niin sama matka olisi maksanut 15€. Ero ei ole kovin suuri (Pitää huomioida myös, että sähköauto on keskimäärin pienempi ja kalliimpi). Jos alla taas olisi Plugin/kaasu hybridi jollaista mm. Skoda on kertonut tuovan vuonna 2019-20 niin 50km olisi tästäkin päässyt pelkällä sähköllä. Silti hybridin (esim Skoda Octavia G-techin toimintamakta on yli 1000km. Kaasulla se 400km ja loput bensalla. Silti seuraa toki täyssähköauton kehitystä tarkasti.

  • Sähköautoileva motor - 19.4.2018 klo 17:10

    Hei Tuomas ja kiitos viestistäsi sekä kiitos kehuistasi.
    Kyllä se range anxiety oli ensimmäiset 20tkm ajan sähköautoillessa haastava asia, mutta sitten aika pian kuitenkin oppi luottamaan mihin sillä sähköautolla oikeasti pääsee ja sen jäljellä olevan toimintamatkan pystyy säätämään todella tarkasti.

    Tuo sähköautolla matkailun hinta ei oikeastaan ole se olennainen juttu tuossakaan matkassa. Edullista se on. Suorastaan halpaa, jos matka on sellainen, että ei tarvitse lainkaan pikalatausta reitillä. Pikalataus tosiaan nostaa sähköautolla matkailun hintaa niin paljon, että jopa perusdieselillä se voi olla halvempaa. Kirjoitin muuten vain tuohon tarinan loppuosaan kustannukset, kun ne eivät välttämättä ole sähköautoilua vasta harkitsevalle kovin selkeitä asioita. Tosiasia on, että kovin helpolla sähköauton ostoa ei pysty kovin moni suoranaisesti säästöillä perustelemaan.

    Kaasu-blugareita kyllä toivoisin näkeväni. Se mitä olen Skodan suunnittelemasta lukenut, niin ei ole kuitenkaan mitä odottaisin. Ennemminkin esim. 30-40 kWh akku ja sähkautotekniikka ja siihen esim. biokasupolttokennolla REX+lisälämmitys talveksi. Toivottavasti näitä hyvinkin erilaisia variaatioita tullaan näkemään runsaasti lähivuosina.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (19)
toukokuu (3)
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!