Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina

lauantai 18.03.2017 Avainsanat: Akkuakun kokoBEVHyundaiIoniq Electricsähköautomatkailu

Toimiiko sähköauto Suomen talvessa vuonna 2017 myös mökkeilevälle kansalaiselle?

Edellisiin matkatarinoihin olen kirjoittanut:

  • Nissan Leaf 24 kWh -sähköautolla sama matka mökille kesti 10 tuntia :-) Vaatii jo hieman harrastuneistuutta kieltämättä. No onneksi minulla sitä riittää.
  • Samalla viikolla koeajon matka-ajoa myös 30 kWh Leafilla saman matkan ja vähän enemmänkin. Tuolla 30 kWh Leafilla lataamisiin olisi mennyt aikaa 56 minuuttia, eli se oli jo erittäin kätevää sähköautoilua.

Lähdin nyt siis ottamaan selvää miten tuo mökkimatka sujuu uudella Hyundai Ioniq Electricillä. Olen saanut lukea etukäteen useita kirjoituksia, joissa kehutaan Ioniqin olevan erityisen energiatehokkaan ja siten saavuttavan erinomaisia toimintamatkoja, vaikka akku onkin vain 28 kWh kokoinen.

Auto on maahantuojan lehdistöauto ja julkaisen myöhemmin autosta tarkemman esittelyn. Tämä tarina keskittyy sen soveltuvuuteen perheen noin 280 km mökkimatkalla Viitasaarelle. Reitin varrella on vain yksi pikalaturi.

Sähköauton arkikäyttöä 

Matkalle lähtöä edelsi tietenkin normaali arkinen työpäivä, jonka aikana ajoin työmatkojen lisäksi myös pari työkeikkaa Ioniqilla. Työpaikallani saan auton Type2-lataukseen, josta Ioniq osaa hyödyntää 6,6 kW lataustehoa sisäisellä laturillaan, joten töistä lähtiessä akku oli käytännössä täynnä.

Kotimatkani noin 40 km jälkeen akussa oli 91% lataus ja auto laitettiin saamaan schuko-latausta, eli normaalia pistorasiasähköä autokatoksessa. Ioniqin schuko-laturissa kerrotaan laitteen ottavan enintään 12A latausvirtaa, joten hidastahan se pistorasialataaminen on sähköautolle edelleen.

Kotona tehtiin normaaliin tapaan päivällistäminen ja auton pakkaaminen, joka kesti noin 1,5 tuntia.

Hyvin tilaa ja kantavuutta

Vaikka tavaratila näyttää ensivilkaisulla Leafiini verrattuna pieneltä, osoittautui se hyvin tavarat sisäänsä vetäväksi. Muoto on matala, mutta tilalla on pituutta vastaavasti enemmän. Kyydissä siis oli neljä henkilöä ja runsaasti tavaraa peräkontissa.

Sisätilat ovat mukavan väljät neljälle henkilölle etenkin. Epäilemättä kolmas takapenkkiläinen olisi hieman ahdistanut, kuten lähes kaikissa autoissa. Istuimet ovat erinomaisen ryhdikkäät ja rei'itetty nahkapinta on miellyttävää. Istuimissa on lämmitys myös takapenkkiläisille ja kuljettajaa hemmotellaan jopa ratinlämmityksellä. Molemmat etupenkkiliäiset saavat kesähelteillä helpotusta myös istuinten tuuletustoiminnon avulla. Kuljettajan istuimessa on sähkösäädöt sekä muistipaikat ja mukavuustoimintona istuin siirtyy taaksepäin oven avatessa.

Noin 280 km mökkimatkaan lähtö kello 17.20 ja akku 98% latauksessa

Matkaan siis lähdettiin hiukan ennen puoli kuutta ja akku ehti päivällisen ja lataamisen aikanan latautua lähes täyteen. Auton kertoma 98% lataustaso tarkoittanee noin 27,44 kWh sähköenergiaa. Kokonaismatkaa olisi edessä noin 280 km, koska navigaattorin ennakoiman lisäksi matkaa tulee Jyväskylän pikalatauksesta sekä siitä, että mökin päässä kierretään hiukan pidempää, mutta nopeampaa reittiä viimeiset hiekkatieosuudet.

 

Pian matkaan lähdön jälkeen pystyin huomaamaan, että Ioniq on mukava auto ajaa matkaa myös kuormattuna. Ohjaus on edelleen sopivassa suhteessa herkkä ja tunnokas. Suuntavakaus on ihan riittävällä tasolla ja autossahan on jopa ohjausavustin, joka jopa kääntelee rattia.

Koska oletuksena jo oli, että Ioniqilla ei tule olemaan ongelmia päästä kotoa Jyväskylään, päätimme mennä pidempää, mutta hieman nopeampaa reittiä ajaen 325-tietä ensin Kuhmoisiin ja sitten siitä Jämsän kautta Jyväskylään. Omalla Leafillani siis joudun aina ajamaan Länkipohjan pikkuteiden kautta, koska sieltä kautta matka on niin paljon lyhyempi, ja silti joudun talvella lataamaan Jämsän nesteen Type2-rasiasta.

Jämsän kohdalla jo sähköautoilijaa hymyilyttää

Vaikka siis ajoimme pidempää reittiä ja täysin muun liikenteen ja nopeusrajoitusten sallimia nopeuksia sekä täydet mukavuuslämmöt päällä, niin Jämsän kohdalla voi vain hymyillen ohittaa latauspaikan ja jatkaa matkaa Jyväskylää kohti. 

Akkua nimittäin oli vielä jäljellä 54% ja auto kertoi sillä vielä päästävän 103 km matkan verran ja jäljellähän Jyväskylään oli enää noin 60 km verran. Ioniqin toimintamatka-arvio tuntuu pitävän merkittävästi paremmin paikkaansa, kuin Leafissa.

Autossa oli koko matkan ajan mukavan lämmin ja lämmityslaitteelta oli automatiikalla pyydettynä koko ajan 21 ºC. Huomiona matkalla tehtiin myös, että auto piti ikkunat erittäin hyvin huurteettomina koko matkan ajan.

 

Jyväskylään pikalataamaan CCS-kaapelista DC-sähköä

Jyväskylän Kivääritehtaankadulla on Keski-Suomen ainoa pikalaturi. Onneksi siinä on myös CCS-kaapeli tarjolla, joten sinne. Operoijana laturilla on Virtapiste ja minulla on jo valmiiksi latauksen aktivointiin tarvittava RFID-kortti olemassa.

Laturille saapuessa autossa oli 24% lataus, eli noin 6,72 kWh energiaa. Laturin aktivointi ja latautumisen käynnistyminen sujuivat ilman mitään ongelmia, kuten kaikki muutkin latauskerrat viimeaikoina ovat sujuneet.

Ioniq sai tästäkin laturista lähes 50 kW latausvirtaa lähes 94% lataustasoon asti. Hieman se hidastui loppua kohti. Meille olisi riittänyt paljon lyhyempikin lataus, mutta vessa ja muu virkistäytymistaukomme kesti 34 minuuttia. Tuossa ajassa akku ehti täyttyä 91% tasolle, joten matkan jatkuessa akussa oli noin 25,48 kWh energiaa. Laturi kertoi, että otimme siitä sähköä 22,45 kWh ja tuossa määrässä on lataamisen aikainen lämmitys sekä hukkaenergia jo mukana. Ioniqhan osaisi hyödyntää jopa 100 kW-tehoista DC-latausta, jos laturi sitä tukisi.

Loppumatka 132 mökille voi jatkua ja akussa on runsaasti ylimääräistäkin sähköä

Loppumatkaan olisi siis riittänyt paljon vähäisempikin sähköenergian määrä, mutta eipä se tuolla akussa mitään haittaakaan tee. Loppumatkankin pystyi siis ajelemaan täysin miettimättä toimintamatkan riittävyyttä. 

Sähköä kului maantieosuuksilla 14,1 kWh/100 km ja ajossa käytettiin koko ajan muun liikenteen ja nopeusrajoitusten mukaisia nopeuksia sekä koko ajan ohjaamossa oli mukavan lämmin. Viimeiset noin 30 km hiekkatieosuus ajettiin upottavassa sohjossa ja se nosti koko matkan keskikulutuksen 14,3 kWh/100 km tasolle.

Mökkitien lähestyessä maisema muuttui mukavan talviseksi ja perille kello 21.28 päästyämme akussa oli vielä 28%, eli 7,84 kWh.

 

Paluumatkalle lähtö ja matkalla mummolassa kyläily Jyväskylässä

Paluumatka oli aivan yhtä jännityksetön sähköautoilijalle, kuin menomatkakin. Mökiltä lähteissä pakkasta oli noin -7ºC. Ennen lähtöä kohtasin vielä kerran yhteen Ioniqin harvoista puutteista. Nimittän sen lämmityslaitetta ei ainakaan vielä voi Euroopan alueella ohjata matkapuhelimesta ja kun siihen on jo Leafin kanssa tottunut, tuntuu se suurelta puutteelta. No mökin pihassa ongelma ei ollut oikeasti suuri, auto vain piuhassa lämpiämään noin 10 minuuttia ennen lähtöä. Jo vähän reilun 7 minuutin päästä ikkunat olivat sulaneet ja sisällä oli mukavamman lämmintä lähtöä varten.

Jyväskylässä pysähdyimme ensin pikalaturille ottamaan pikasähköä, vaikka kyläilyaikamme olisi riittänyt P-Paviljongista Type2-lataamisellakin akun täyttymiseen. Halusin kuitenkin testata CCS-laturia jälleen, koska olen lukenut niin usein niiden ongelmista. Tälläkin kertaa CCS-lataus toimi täysin moitteetta ja hyvällä teholla.

Sen sijaan P-Paviljongin Type2-laturit jälleen toimivat huonosti ja lataus keskeytyi 30 minuutin välein. Kyläilypaikkamme on niin lähellä parkkihallia, ettei tuo ollut minulle suuri ongelma, koska siis olin ottanut pikalaturista akun ensin 80% täyteen. 

Tämä kuitenkin konkretisoi sitä ajatustani, että sähköatoa harkitsevan kannttaa ensisijaisesti pyrkiä mitoittamaan akun koko siten, että säännöllisesti toistuvat mökki- ja mummola matkat  ja muut vastaavat pystyy ajamaan ilman välilatauksia. Täst johtuen koen tärkeäksi itseäni ja tulevaa seuraavaa sähköautoni päätöstä varten, että vielä kokeilen esimerkiksi Zoen 41 kWh akun toimivuuden omassa käytössäni. Tiedän, että tuo ajatukseni rajaa todella paljon sähköauton ostajapotentiaaleja, mutta haluan omissa tarinoissani antaa realistista kuvaa sähköautojen toimivuudesta. 

 

Yhteenveto noin 560 km mökkimatkasta Ioniqilla

Edestakaisin mökkimatkaa Ioniqille siis kertyi noin 560 km ja paikallisajoja noin 150 km vielä päälle.

Tämän perusteella teen oman kokemukseni perusteella johtopäätöksen Ioniq on erinomainen auto matkailuun. Se on hyvä ja hiljainen jaa ja tarjoaa matkustajille sekä kuljettajalle mukavaa viihtyvyyttä matkalla.

Maantiejossa toimintamatka olisi ollut lähes 200 km. Menomatkalla noin 280 km mökkimatkalla leudossa, mutta märässä talvikelissä sähköä kului 21,28 kWh kotoa Jyväskylään sekä noin 17,64 Jyväskylästä mökille ajaessa. Yhteensä siis sähköä kului noin 38,92 kWh. Paluumatka oli -7C pakkasessa lähtien, mutta kuivassa auringonpaisteessa ja sähköä kului vain aavistuksen enemmän.

Voin suositella Ioniqiin tutustumista yhä usemmalle sähkautoista kiinnostuneille. Jos säännöllinen, siis päivittäin tai viikoitain toistuva matka-ajosi on alle 200 km, tarjoaa Ioniq reilusti alle 40 000 euron hintaan kattavan varustelun ja erittäin vaivattoman autoilun eväät.

Mielenkiinnolla jään odottamaan Renault Zoen ja VW e-Golfin sekä tulossa olevan uusiutuvan Leafin koeajoja samalla mökkimatkalla. Kieltämättä edelleen Zoen 41 kWh akku houkuttelee kovasti, koska sillä olisi päässyt Leafin energiatehokkuudella perille asti ilman yhtään välilatausta. Toisaalta Zoe kuluttanee enemmän sähköä nimenomaan maantieajossa.

Kannustan ottamaan Ioniqin pitkälle koeajolle ja selvittämään sen soveltumisen omaan käyttöön. Itselleni tämä oli blogitarinan kirjoittamisen lisäksi myös aito omaan käyttöön liittyvä koeajo. Tämä Viitasaarelle tapahtuva mökkimatka on se haastavin tehtävä omalle sähköautolleni. Kun seuraavan sähköautoni vaihdan, tiedän jo nyt sen pystyvän tähän mökkimatkaan hyvin vaivattomasti.

Olen jo aloittanut listaa tulevan sähköautoni valintaan ja Ioniq menee nyt ylivoimaiseksi ykköseksi. Oma listani mielellään alle 40 000 euron sähköautoista on nyt seuraava:

  1. Ioniq Electric - erinomainen auto, melkein riittävä toimintamatka, vain yksi lyhyt latauspysähdys. Harmillisesti vain 6,6 kW AC-laturi ja lämmityksen etäohjaus puuttuu.
  2. Nissan Leaf 30 kWh - ok auto, mutta häviää autona Ioniqille monin tavoin. Vaatii kovilla pakkasilla myös Jyväskylän pikalatauksen lisäksi myös yhden tai jopa kaksi välilatausta. Ei hyvä siksi.
  3. BMW i3 94 Ah on haukska pikkuauto, jonka tilat meille riittäisivät täysin. Sen energiataloudellisuus ja isompi akku olisivat ok, mutta hinta karkaa varusteltuna harmillisesti Ionigia niin paljon korkeammalle, että häviää siksi jopa Leafille minun asteikossani.
  • Zoe 40 tulee olemaan mielenkiintoinen kokemus. Tulee omassa arvoasteiossani vahvasti kammpailemaan kärkisijasta. Saa nähdä.
  • VW e-Golf tulee myös kamppailemaan vahvasti kärkisijasta. Ennakkoon haittaa tekee omassa arvoasteikossani Ioniqia kalliimpi hinta, joka asettuu i3:sen kanssa samaan luokkaan.
  • Tuleva uusi Nissan Leaf tulee olemaan se olennaisin, jonka toivon näkeväni vielä tämän vuoden puolella ja sen jälkeen teen hankintapäätökseni.

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Petteri - 11.5.2017 klo 17:39

    Havahduin lukemaan blogiasi kun itsekin tein mökkimatkan myös Viitasaarelle (Keitelepohjaan) viime syksynä. Lähtö Hausjärveltä, ensimmäinen lataus Jämsässä, pieni välilataus Jyväskylässä ja sitten perillä. Matkaa yhteensuuntaan n.340km. Auto MB250e tuntui suoriutuvan tehtävästä hyvin. Lämpötila oli vähän alle 10 astetta. Itse en pidä ongelmana lataustaukoa, koska joka tapauksessa pitää pysähtyä kahville, syömään tyhjennykselle jne. Yleensä teemme matkat pakettiautolla/peräkärryllä koska mökille tuntuu olevan aina jotain rahdattavaa.. Mutta tulihan testattua ja hyvin toimii!

  • Sähköautoileva motor - 21.5.2017 klo 18:25

    Kiitos Petteri kommentista.
    Ehkä huomasit aiemmista tarinoistani, että minukaan eivät pahemmin nuo lataustauot haittaa :-)

    http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/nissan-leaf--sahkoautolla-kangasalta-hiihtoloman-viettoonviitasaarelle-matkatarina

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!