Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!

torstai 27.09.2018 Avainsanat: BEVLatauslaitesähköautoSähköauton lataaminen

Esitin otsikossa väittämän, johon liittyy useita muuttujia, mutta silti pidän sitä tosiasiana ja perustelen sitä tähän muutamalla yksinkertaistetulla esimerkkitarinalla.

Pertti Tuulipukukansalainen

Pertti käy töissä 16 kilometrin päässä kotoa, eikä saa sähköautoaan ladattua töissä. Työmatkojen lisäksi hänelle tulee keskimäärin noin 30 kilometriä päivässä muita ajoja. Yhteensä siis noin 62 kilometriä päivässä, eli hän on hyvin tyypillinen keskivertoautoilija ajomäärältään vuotuisella noin 16 000 km ajomäärällään.

Pertille riittäisi vaikka vanhan 24 kWh Leafin toimintamatka kaikkiin arjen ajoihin ja kotona riittää kovasti vaikka 6 Ampeerin latausvirta, jolla hän saisi 10 tunnin yön aikana jo reilusti yli päivittäisen lataustarpeensa. Pertti muuten pääsisi todella edullisesti mukavaan sähköautoilun kokemusmaailmaan ostamalla edullisen käytetyn Leafin.

Vaikka Pertti ostaisi tulossa olevan 64 kWh Kona Electricin, niin hän ei tarttisi koskaan yhtään kovempaa latausvirtaa kotona, vaan päin vastoin. Hänelle riittäisi vaikka lataisi vain silloin tällöin autoaan kaupassa käydessä 3x32A latauslaitteista 7,2 kW:n latausteholla, eikä lataisi oikeastaan koskaan kotonaan.

Tiina Duunari

Tiina käy töissä 45 kilometrin päässä, eikä hänkään saa tehtaalla koskaan autoaan lataukseen. Työmatkojen lisäksi Tiinalle tulee keskimäärin 50 kilometriä muita ajoja päivittäin. Tiina siis ajaa suomalaisittain todella paljon, yli 40 000 kilometriä vuodessa.

Tiinalle työmatkojen osalta riittäisi jopa vanha 24 kWh Leafi, mutta vapaa-ajan ajojen lisätarpeen vuoksi en suositeleisi sitä. (omakohtainen kokemus kolmen vuoden ajalta juuri vastaavaa ajomäärää). Sen sijaan tiinalle voisi suositella jo 30 kWh Leafia jolla päivän ajot jo sujuisivat pääosin ilman välilatauksia. Talven kovimmat pakkaset houkutteleisivat suosittelemaan 40 kWh Leafia.

 

Jos Tiinalla olisi 30 kWh Leafi, niin hän todennäköisesti arvostaisi esimerkiksi 20A:n, eli noin 4,6 kW:n lataustehon latauslaitetta kotona, jotta auto ehtisi latautua töistä kotiin tultua ruokaa laittaessa ennen lasten harrastusajoja enemmän. 

40 kWh Leafi riittäisi jo joka päivä siihen, että kesken päivän ei tarvitseisi ladata. Päivittäinen 140 kilometrin energiatarve ehtisi normaalisti jo 10 tunnin yölatauksilla täyttyä 10A:n latausvirralla, eli vieläkin aivan normaalista pistorasiasta.

Tiinalle 64 kWh Kona toisi myös joustavuutta siten, että hänenkään ei tarttisi edes joka yö ladata autoaan ja muutaman päivän välein tehty kauppareissu auttaisi kovasti keventämään ylipäätään kotilatauksen tehotarvetta ja jopa 6 Ampeerin latausvirta taloyhtiön modatusta lohkolämppäritolpasta riittäisi.

Elisa Myyntijohtaja

Elisa haluaa nauttia merenrantahuvilastaan ympäri vuoden ja pendelöi käytännössä joka päivä 150 kilometrin matkan töihin sähköautollaan. Elisa saa töissä autonsa aina 3x32A latauslaitteeseen. Työmatkojen lisäksi Elisalle tulee noin 30 kilometriä päivittäin muita ajoja. Hän on siis todellinen autoilun suurkuluttaja ja siksi etenkin hänelle sähköautoon siirtyminen on taloudellisestikin todella kannattavaa.

Elisalle en suositteleisi missään tapauksessa vanhaa 24 kWh Leafia työmatkan pituuden takia. 30 kWh Leafiakin suositteleisin painokkaalla varauksella, koska kovimmilla pakkasilla ja suuremmilla ajonopeuksilla saattaisi tulla jännittäviä tilanteita. Ja kenellekään en suosittele päivittäisillä työmatkoilla lähtökohdaksi kesken matkan pikalataustarvetta. Siis 40 kWh Leaf olisi minimisuositukseni.

Elisa siis saa töissä aina auton akun täyteen. Kun hän tulee 40 kWh Leafillaan kotiin, on auton akussa ehkä noin 10-20%, eli noin 4-8 kWh energiaa jäljellä. Se rittää ainakin tunnin kotona käynnin ja 20A, eli 4,6 kW:n latauksen jälkeen iltapäivän kauppa- ja harrastusajoihin. 

10 tunnin yölatauksen aikana hän saa 16 Ampeerin latausvirralla auton akun käytännössä riittävän täyteen päästäkseen aina töihin. 

64 kWh Kona antaisi sellaisen joustavuuden, että kun Elisa tulee töistä kotiin olisi auton akussa vielä riittävästi energiaa illan ajoihin ja silti akussa olisi illalla reilusti yli 10 kWh:n verran jäljellä. Aamulla töihin päästäkseen Elisa tarvitsee noin 20 kWh energiamäärän, joten 10 tunnin yölataukseen riittäisi vaikka 6 Ampeerin latausvirta.

Mainitsen vielä, että näin suurilla ajomäärillä kannattaisi vakavissaan harkita vaikka Teslan hankkimista vähintään käytettynä. Siinähän on sisäänrakennettu kolmivaihelaturi ja aivan normaalista voimavirtapistokkeesta saa yön aikana todella paljon lisää energiaa alhaisemmillakin Ampeereilla. Teslan lisäksi huomattavasti edullisempi BMW:n i3-sähköauton voi varustaa kolmivaihelaturilla. Ja vielä Bemariakin edukkaampi Renault Zoe on aina varustettu kolmivaihelaturilla.

Suurempi akun kapasiteetti antaa vain joustavuutta sähkauton lataamiseen

Eli yllä pyrin kertomaan muutamalla yksinkertaistetulla esimerkillä, että mitä suurempi akku sähköautossa on, sitä enemmän omistajalla on joustavuutta myös kotilataamisen tehon tarpeen suhteen. 

Eri asia on se, että esimerkiksi itse arvostan kovasti kotonani olevaa 20 Ampeerin, eli noin 4,6 kW:n tehoista latauslaitetta, vaikka noin 40 000 - 50 000 km vuotuisille ajoilleni 40 kWh Leafilla jopa 8A riittäisi täysin. Se vain on mukava tunne tietää, että akku on nopeammin mahdollisimman täysi.

Toki tämäkään asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, vaan jokaisen sähköautoa suunnittelevan on syytä pyrkiä saamaan sähköauto pitkään koeajoon, jossa pääsee testaamaan sitä ja sen lataamista juuri niissä omissa arjen ajoissa.

Matkailukäytössä akun suuri koko sekä etenkin nopea pikalataus ovat valttia

Sitten kun lähdetään sille kuuluisalle joka viikkoiselle Lapin matkalle sähköautolla, eikä malttaisi kusellakaan käydä saati lounastaukoa pitää, niin akun suuri koko sekä etenkin nopea DC-lataus ovat ehdottomia valtteja. Siinä ei sitten taasen kotilatauslaitteen teholla ole oikeastaan mitään merkitystä.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Antti L - 23.10.2018 klo 8:39

    Myös sähköpyörä voisi olla Pertille toimiva ratkaisu ja paljon halvempi kuin käytetyn sähköauton hankkiminen. Oma työmatkani on 23km suuntaansa ja olen itsekin todennäköisesti hankkimassa sähköpyörän työmatkaa varten.

    Yleiskommentti: blogisi on hyvin kiinnostava ja viihdyttävä :)

  • Sähköautoileva motor - 23.10.2018 klo 18:38

    Moro Antti L
    kiitos viestistä ja etenkin positiivisesta palautteesta. Se tuntuu aina yhtä hyvältä saada :-)

    Ja joo! Sähköpyörä olisi tosiaan esim Pertille mitä parhain. Itsekin haaveilen aika-ajoin työmatkailusta sähköpyörällä. Matkaa on noin 42km/suunta, joten siinä tulee yksi ikävä rajoite. Keskinopeus pitäisi saada tuntuvasti laillisen sähköavusteisen pyörän 25km/h sähköavun rajaa korkeammaksi. Muutoin matka-aika kasvaa vähän kohtuuttomaksi.

    Olen jopa miettinyt esim. Bultacon mopoksi rekisteröitävän polkupyörän ostoa. Se saisi kulkea riittävästi, mutta sitten tulisi ongelmaksi että sillä ei saisi ajaa kaikkialla pyöräteillä.
    https://www.facebook.com/sahkoautoilevamotoristi/videos/1914534661893926/

  • Jouni Saari - 24.10.2018 klo 12:35

    Jos 100kWh:n akku tuntuu huonommalta pitkän latausajan takia verrattuna 9kWh hybridin akkuun, niin varmaan 66 litran bensatankki siinä bensa-autossa on huono, koska menee joka tankkaukseen sata euroa, kun pieni 10 litran tankki tulisi paljon halvemmaksi ja nopeammaksi tankata.

    Akku on vähän kuin bensa-auton tankki, johon saisi joka yö korkeintaan 10 litraa bensaa 25 c/litra parkkipaikalla, ja auto kuluttaa 7 litraa sadalla. Loput tankkauset sitten tankataan ajamalla huotikselle. Silloin ei harmita, jos iso tankki ei täyttyisi yhdessä yössä. Enemmän harmittaisi 2-3 litran tankkia vastaavan hybridi akku, jonka lataaminen on nopeaa. Iso akku olisi tuolla analogialla 35 litran tankki. Useimmilla se olisi aina aamuisin täynnä, ellei edellisenä iltana ole tultu pitkältä reissulta.

    Isoa akkua ei tarvitse ladata täyteen eikä sitä ajeta usein lähes tyhjäksi. Isompi akku on siksi kevyemmässä käytössä ja kestää enemmän kilometrejä. Lisäksi akun maksimiteho sekä kiihdytyksessä että latauksessa riippuu akun kapasiteetista. Siksikin oikea sähköauto on parempi ajaa kuin hybridi.

    Jos kotona on edes hidas lataus, ei yleensä tarvitse ajaa erikseen lataamaan päivittäisien ajojen takia. Bensa-autoilijalta menee vuodessa enemmän aikaa tankkaukseen ja öljyjen ja moottorihuoltojen kanssa pulaamiseen kuin kotilataukseen sähköautoilijalla. Säästetyllä ajalla ja rahalla lataa ja syö pari kertaa reissun päällä.

    Olisi kaiken kaikkiaan parempi, jos autot ladattaisiin pääasiassa öisin tai silloin kun sähköä riittää ja autot ovat muutenkin parkissa. Pikalatausta tarvitaan vain maanteiden varsille ja ehkä taksitolpille myös kaupunkien taukopaikoille. Mutta ei ole mitään järkeä rakentaa pikalatausta, jossa käytäisiin lataamassa viikottain. Ainoa poikkeus voi olla isojen kaupunkien keskustat, jossa ei ole parkkihalleja tai taloyhtiöillä omia parkkipaikkoja. Silloin voi olla, että kadunvarsien sähköistys on liian kallista tai hidasta. Kuitenkin juuri keskustassa sähköauto olisi parhaimmillaan, ja parkkipaikkojen sähköistys kannustaisi ostamaan sähköauton.

    Eli akun koon on hyvä olla reilusti isompi kuin päivittäinen tarve, ja mieluusti silti lataus melkein joka päivä tai muutaman kerran viikossa kotona, mutta ei täyteen, ellei tarvetta ajaa kauas. Akku kestää todella pitkään jos varaustila vaihtelee esimerkiksi 50-80% välillä.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!