Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018

tiistai 27.08.2019 Avainsanat: sähköpyörä

Olen nyt sähköautoilun lisäksi myös sähköpyöräillyt noin vuoden verran. Oma pyöräni on Haibike Sduro Fullseven 5.0, eli ei malliston parhaasta päästä, muttei aivan ns marketti-Pirkka -pyöräkään enää. Kirjoitan tähän hieman esittelyä pyörästä ja kerron omasta harrastekäytöstäni siinä sivussa.

Haibike

Haibike on vuonna 1995 Saksan Schweinfurt-kaupungissa perustettu firma. Vuonna 2010 se esitteli käsittääkseni ensimmäiset sähköpyöränsä. Haibikellä on tuotannossa sähköpyörien lisäksi myös pyöriä ilman sähköavustusta.

Haibike history

Pedelec

Pedelec on lyhenne englanninkielisistä sanoista pedal electric cycle ja tarkoittaa käytänössä polkupyörää, jossa on sähköavustus vain kun sitä poljetaan. Yamaha on esitellyt ensimmäisen Pedelec-moottorin vuonna 1994. Sähköavusteisia pyöriä löytyy myös käsikaasulla, mutta pedelecin hienous on ainakin itselle, että sitä voi ajaa kuin ilman sähköavustusta olevaa pyörää.

Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018

Oma pyöräni on siis Haibiken valmistama ja mallia Sduro Fullseven 5.0 ja vuosimalli on 2018. Mallimerkinnässä Full tarkoittaa täysjousitettua, eli siinä on myös takana joustomekanismi. Seven tarkoittaa, että pyörässä on 27,5" kiekot, eli vanteet. Sduron runko on alumiinia, kun kalleimpien pyörien rungot ovat kevyempää hiilikuitua. Pyörää saa myös Hard-versioina, jolloin siinä ei ole takajousitusta, kuten myös nine-versiona, jolloin siinä on 29" kiekot, eli vanteet. 5.0 kertoo pyörän varustelusta.

Sduro taasen kertoo pyörän tyypistä, joka on tässä tapauksessa maastopyörä tai enduro. Luokkia on runsaasti ja ne ovat välillä niin lähellä toisiaan, että rajanveto tuntuu olevan vaikeaa. Lisäksi myyjät ja valmistajat näyttävät käyttävän hieman eri nimityksiä pyöristä. Tässä enduro- tai maastopyöräluokassa kuitenkin on yleistä se, että pyörät ovat vähintään etujousitettuja ja niiden kokoonpanoon ei kuulu vakiona lokasuojat, valaisimet tai tavaratelineet. Rengastus on maastoon erittäin hyvin soveltuva karkeakuvioinen ja korkeampiprofiilinen.

Pyörien luokitus on todella monitasoinen ja hiukan uudelle harrastajalle vaikeasti lähestyttäväkin. Kuvaan tähän ihan hiukan oman pyöräni sijoittumista luokituksessa.

  • Kun tästä mennään kovemman maaston pyöriin, tulee hetken päästä vastaan DH, eli Downhillmountainbike, eli alamäkipyörät, jotka eroavat enduropyöristä pidemällä jousituksellaan ja usein loivemmalla keulakulmalla sekä tukevammalla rakenteellaan. DH-pyörissä ei useimmille ole järkevää käyttää sähköavustusta lisäämässä painoa, mutta esimerkiksi Haibikellä on erittäin hyvä sähköavusteinen DH-pyörä.
  • Jos taasen mennään toiseen suuntaan, niin tullaan hybrid-pyöriin tai retkipyöriin. Niissä on yleisesti jo 28" kiekot ja niille asennettuna vähän hienovaraisemmin kuvioidut kapeammat ja matalampiprofiiliset kumit. Usein jousituksesta putoaa pituutta pois viitisen senttiä ja mukaan varusteluun tulevat lokasuojat ja usein tavaratelineet ja valaisimetkin.

Tämän hinta- ja laatuluokan pyörissä ei valmistajan merkillä ole enää kovin paljon merkitystä, koska pyörät ovat pääsääntöisesti osiensa summia. Niistä on tarjolla ostajalle aina eri runkokokoja. Omalle vartalolleni ja käyttööni sopivan kokoinen oli tämä 50 cm runko. Jos ajoni koostuisi vielä enemmän maantieajelusta tai siihen rinnastettavasta, niin runko olisi saanut olla numeroa suurempi. Myyjien sivustoilta löytyy hyvät apukeinot oikean runkokoon mitoittamiseen, jos ei ole mahdollisuutta päästä koeajolle.

Yamahan moottori, ohjainyksikkö, akku ja akkulaturi

Pyörässä on 250W:n tehoinen 70Nm vääntävä keskiöön sijoitettu Yamaha PW-SE sähkömoottori, joka on siis varustettu poljinvoiman tunnistuksella ja avustaa vain poljettaessa. Tuo 250 W on muuten suurin lain sallima polkupyörän avustavan moottorin teho. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuon PW-SE moottorin maksimiteho on 500W, joten se on ohjelmalla leikattu alemmalle tasolle. Poljinvoiman tunnistus ja sähköavustus ovat yleisimmin kuin oma mieli, eikä hetken ajettuaan oikeastaan kiinnitä huomiota sähköavustukseen muutoin, kuin ajamisen ilona.

On olemassa myös pyöriä, joissa sähkömoottori on taka- tai eturenkaan keskiössä. Itse olen ajanut esimerkiksi Bultaco-merkkistä sähköpyörää, joka on varustettu käsikaasulla ja sen sähkömoottori on takarenkaan keskiössä. Itse pidän enemmän tästä keskiömoottorisesta pedelecistä, koska se on enemmän polkupyörämäinen.

Sähköjärjestelmään kuuluu myös ohjaustangossa oleva ohjainyksikkö. Siitä voi valita ajoavustuksen voimakkuutta asetuksilla 0, Eco+, Eco, Strong tai High. High avustaa sitten jo niin, että pyörällä polkeminen haastavimmissakin ylämäissä on erittäin vaivatonta. Eco+ taasen auttaa jos haluaa käyttää enemmän omia voimia ja päästä sähköavustuksella pidemmälle. Huomaan itse käyttäväni yleisimmin kahta voimakkainta avustusta. Vaikeimmissa, lähes trial-kivikoissa komutessa en kuitenkaan käytä kuin Eco+ tai Eco-asetuksia, koska pyörä on silloin hieman helpommin hallittavissa nopeita reaktoita vaativissa paikoissa.

Tämä pyörä on varustettu runkoon kiinnitetyllä 400 Wh:n akulla, joka on uusimpiin pyöriin verrattuna hieman pieni energiasisällöltään. Sillä kuitenkin ajaa ajotyylistä, kelistä ja asetuksista riippuen jopa 100 km sähköavustuksella. Itse ajoin juuri eilen maastolenkin, jossa akku olisi riittänyt noin 90 kilometrin ajeluun. Pyörän mukana tulee 4A:n akkulaturi, jolla akku täyttyy täysin tyhjästä noin 3,5 tunnissa normaalista sähköpistorasiasta.

Itselleni on merkitystä akun helpolla irrotettavuudella sekä sillä, että akun irroittamalla pyörä paitsi kevenee, niin se myös kiinnittyy tukevasti Thulen parhaimpiin polkupyörän kuljetuskattotelineisiin autossa.

Täysjoustopyörä, eli täpäri

Omassa Haibikessäni on joustot siis edessä ja takana. Molemmat ovat 120mm pitkät. Etuhaarukka on SR Suntour XCR 120mm ja jousto on myös lukittavissa.  Takajousi on SR Suntour Unair. Molemmissa joustoissa on ilmalla tapahtuva jäykkyyden säätö ja lisäksi iskunvaimennuksen säätö. 

Näillä jousilla kelpaa ajella tietenkin kaupungissa, maanteillä ja poluilla. Ne toimivat myös juurakkoisilla poluilla ja kohtalaisen kivikkoisilla poluilla. Itse käyn säännöllisesti pyörällä laskemassa myös DH-mäkeä Sappeessa sekä muualla ja siihen tämä jousitus on riittämätön. (DH = Downhillmountainbiking, sangen rajua laskemista reiteillä ja hiihtohissillä ylös). 120mm joustot loppuvat kesken ja jousitukseen joutuu laittamaan paljon painetta, jotteivät ne pohjaa ja silloin ne ovat todella kovat. Meillä on myös pari DH-käyttöön tarkoitettua pyörää, joista toisessa on 26" kiekot ja yli 200mm joustot ja toisessa 29" kiekot ja 190 jousto edessä ja takana yli 200mm ja täytyy todeta, että kyllä on valtava ero pyörien jousituksissa kovassa käytössä.

Jousituksen osalta siis vakio-osilla tämä pyörä sopii hieman kevyempään maastoajoon hyvin. En tosin epäröi päivittää keulaa hieman pidempään Rockshox-haarukkaan paremmilla säädöillä ja taakse myös samaisen Rockarin jousitus. Joustomatkaa taakse ei kuitenkaan pysty pidentämään rungon ja takahäkin rakenteen vuoksi.

Sram NX voimansiirto

Pyörä on varustettu Sram NX -sarjan vaihteistolla ja siinä on 11-lehtinen takapakka, eli pyörässä on siis vain takana vaihtaja ja 11-nopeuksinen vaihteisto. Takarataspakassa on 11-42 hampaiset lehdet ja pakka on Sram PG1130. Ketjut ovat vakiona Sram PC1110. Oma kokemukseni tuosta NX-sarjan vaihteistosta on, että se on kovin heppoista tekoa. Varmasti riittää kaupungissa, kuntopoluilla ja helpossa sekä kevyessä maastossa poluilla.

Sähköpyörään mielestäni 11 vaihdettakin riittää erinomaisesti, koska sähköavustuksen ansiosta vaihteen kanssa ei tarvitse pelata likimainkaan niin paljoa kuin pelkällä lihasvoimalla polkiessa.

Itselläni alkuperäinen Sram NX -vaihteisto kuitenkin antautui heti ensimmäisen talven poluilla komutessa. Vaihteiston runko on käyttööni aivan liian heppoista peltiä ja se oli lähes jokaisen kovemman ajoreissun jälkeen enemmän tai vähemmän uudelleen korjailtava ja säädettävä. Maaantaina 26.8 vaihteisto sitten petti Kaarinanpolulla touhutessani lopullisesti. Korvake petti ja vaihteisto meni siitä sitten vauhdissa pinnojen väliin. Ostin pyörään Helsingistä Ebike Brothersilta uuden korvakkeen ja Hi5Bikesiltä Sramin X1-vaihtajan. Niiden kerrotaan kestävän kovassa käytössä ratkaisevasti paremmin. 

Polkimet

Tämän Haibiken toimituksen mukana tuli flättipolkimet. Esimerkiksi hiljattain ostamassamme pro-luokan DH-pyörässä ei polkimia toimiteta mukana lainkaan ja se on perusteltua. Nimittäin harrastuneemmat kuljettajat kuitenkin haluavat pyöräänsa oman makunsa mukaiset polkimet.

Tämä siis tuli ihan asiallisilla Haibiken omilla flättipolkimilla, mutta ne olivat niin pienet kooltaan, että halusin omille ajokengilleni paremmin sopivat suuremmat flättipolkimet pidemillä nastoilla lisätäkseni ajovarmuutta etenkin DH-mäissä. Nyt poljin istuu tukevasti koko jalkineen alla, eikä parempien nastojen takia lipsu enää lainkaan.

Tulen ostamaan ensi kesäksi lukkopolkimet ja lukkopoljinkengät. Lukkopolkimilla saa pidemmille maasto- tai katureiteille lisää voimaa, kun saa myös jalan nostosta apua ja polkemisesta tulee vielä enemmän pyörittävä liike. DH-mäessä lukkopolkimet auttavat varmistaman, että jalka ei lipsu polkimilta kovimmissakaan hypyissä.

Tektro HK-M285 hydrauliset levyjarrut

Jarruina on Tektron HK-M285 kaksimäntäiset hydrauliset puristimet 180 mm levyille. Ennakkoasenteeni näihin jarruihin oli hieman kyseenalaistava, mutta ne ovat yllättäneet positiivisesti käytössä. Jarrutuntuma on nopea ja välitön, ei laisinkaan progressiivinen, kuten on DH-pyöriemme paremmissa jarruissa. Hidastuvuus on kuitenkin helposti hallittavissa ja vähintään riittävä kevyelläkin yhden sormen otteella.

Jarrut jaksavat erinomaisesti kaikilla polkureiteillä, mutta DH-mäessä ne alkavat kuumentua niin paljon, että noin Sappeessa noin kymmenennen mäen laskun jälkeen on hyvä pitää pieni tauko, jonka aikana ne ehtivät hyvin jäähtyä.

Parhaimmat jarrut ovat yleisesti nelimäntäisiä.

Kiekot, eli vanteet ja renkaat

Omassa pyörässäni on Alexrims MD21 aluumiiniset 27,5" kiekot, jotka valitsin silloin 29" sijaan kuvitellen niiden olevan monikäyttöisemmät sekä etenkin ketterämmät, koska käyn pyörällä myös DH-mäessä. Nyt vuoden ajeltuani valitsisin pyörääni 29" kiekot. Molemmissa päissä on läpiakselit ja edessä se on kooltaan 15x100mm ja takana 12x124mm. Akseleiden on syytäkin olla perusmarkettipyörää järeämpää teko, kuten keskiöiden muuutoinkin, jotta ne kestävät röykkyisen menon. Pinnat ovat 2,0 mm mustat ja niitä saa kiristellä muutaman kerran vuodessa.

Ensiasennusrenkaina pyörään tuli Schwalbe Nobby NIC Performance 57-584 -kumit. Ne ovat oman kokemukseni mukaan monikäyttöiset ja hyvät kumit. Alkuperäisasennuksessa ne ovat sisäkumilliset, mutta tulen ensi kesäksi muuttamaan pyörän tubeless-renkaalliseksi. Teimme tuon muutoksen juuri DH-pyörän 29" kiekoille. Muuttamalla renkaat tubelesseiksi ja vaahdottamalla ne samalla, tulee niistä lähes puhkeamattomat verrattuna sisärenkaiden käyttämiseen. Etenkin DH-mäessä alkaa olla lähes päivittäistä vähintään yksi rengasrikko sisärenkaallisissa pyörissä. Lisäksi tubelessiksi muuttamalla pystyy ajamaan tuntuvasti alemmilla rengaspaineilla, joka taasen kasvattaa olennaisesti pitoa esimerkiksi juurakkoisilla polkutaipaleilla. Kovaan maastoajoon kannattaa laittaa rengasinsertti myös, kuten teimme DH-pyörällemmekin. Ne estävät vannerikot tehokkaasti renkaan puhjetessa vaikeammassa maastossa.

Talvella käytimme ja ensi talvena jatkamme Schwalben nastarenkailla. Sähköpyörässä takakumin nastojen pysyminen on kovin lyhytikäistä, mutta onneksi irtonastoja myydään pusseittain ja niiden takaisin painaminen on helppoa. Talvirenkaita en aio muuttaa tubelessiksi, koska viime talvena meillä ei ollut yhtään rengasrikkoa.

Maastopyöriä löytyy myös fatt-renkailla tai plussa-renkailla. Niistä fättipyörät voivat olla monelle parempi ratkaisu kuin takajousitus pyörään. Plussakoon rengas on jotain maastopyörän renkaan ja fättirenkaan väliltä leveydeltään sekä korkeudeltaan. Itse kaipasin viime talvena välillä fättipyörän leveiden renkaiden parempaa kantokyä lumipoluilla, kun Pirkanmaalla kerrankin oli lunta.

Satula ja satulatolppa

Satulan kerrotaan olevan Haibiken omia tuotteita ja se on yllättävän toimiva DH-mäestä aina pidemmällekin polulle. Satulatolppa on 31,6mm halkaisijalla ja vakiona kiinteä tolppa. Vielä en ole ehtinyt, mutta aion päivittää sen ensi kesäksi ilmanpaineella toimivaan hissitolppaan. Hissitolpasta on iloa etenkin vaihtelevassa maastoajossa, kun haastavammalle reittiosuudella voi vauhdissa pudottaa satulaa alemmas ja sitten kun reitti aukeaa ja voi päästellä tasaisemmalla kovempaa, niin pystyy samoilla vauhdeilla jatkaen nostamaan satulan ylemmäs.

Polkupyöräksi painava

Painoa pyörällä on 23,2 kiloa ja se on pyöräksi paljon. Yamahan PW-SE moottori painaa 3,5 kiloa ja se kulkee käytännössä aina pyörän mukana lisäpainona. Akku painaa noin 2,9 kiloa, mutta sen saa helposti irroitettua ja on lukittu avaimella pyörään kiinni.

Suurempi paino ei kuitenkaan ajossa tunnu, kiitos sähköavustuksen ja hyvän painopisteen sekä alustan. Toki DH-mäessä pyörän raskaus on haittaava tekijä todellisiin alamäkeen tarkoitettuihin pyöriin verrattuna.

Polkupyörän sähköavustus enintään 25 km/h saakka

Polkupyörän sähköavustus saa avustaa enintään 25 km/h nopeuteen saakka. Tuo on harmillisen vähän ja sen tietää jokainen, joka on joskus kokeillut rajoittamatonta sähköavusteista pyörää. Näihin voikin ostaa rajoituksen poistajia, mutta silloin pyörästä tulee täysin katulaiton ja se pitäisi myös liikennevakuuttaa. Toivottavasti tuohon 25 km/h rajaan saataisiin josku pieni myönnytys. Nimittäin 35 km/h olisi jo huomattavasti miellyttävämpi raja, eikä vielä toisi mielestäni merkittävää liikenneturvallisuuden vaarantumista.

Nythän saa myös mopoksi rekisteröityjä pyöriä, joiden suurin sallittu huippunopeus on 45 km/h. Koska ne rekisteröidään mopoksi, on niissä myös vakuutuskilpi, valaistuslaitteet, lokasuojat ym lakisääteiset varusteet pakollisia. 

Kaksi vikaa pyörässä on ollut

Haibikessäni on ollut kaksi vikaa. Ensin rispaantui rikki moottorilta taka-häkkiin menevä pyörittäjän magneetin tunnistajan johto. Tilasin siihen pidemmän kaapelin suosiolla, enkä jaksanut kysellä raskaasta käytöstämme johtuen pyörälle takuukorjauksia. Hintaa ei ollut kymppejä enempää muistaakseni.

Ja nyt siis meni takavaihtajan korvake ja takavaihtaja tapaturmaisesti rikki. Tosin se takavaihtaja oli tuomiolla jo muutoinkin, koska se on liian heppoista tekoa omaan ajoooni.

Muutoin pyörällä on vain ajettu ja nautittu.

Kuntoilua vai tekniikkahifistelyä?

Kovin usein kuulee sähköautoista ja myös yllättäen sähköpyöristä kovin omituisia ja vähätteleviä tai jopa torjuvia kommentteja ja kysymyksiä. sähköpyöristä saa vastailla kysymyksiin, joihin on ladattu odotusarvo, ettei se ole mitään oikeaa kuntoilua.

Olen lukenut tutkimuksen, jota nyt tähän hätään en löytänyt mistään, että sähköpyöräilijät kuluttaisivat jopa enemmän energiaa kuin ns luomupyöräilijät. Uskon tuon pitävän hyvin paikkaansa, kun puhutaan tällaisista kaltaisistani pyöräilyn taviksista. Minulle sähköpyörä tarjoaa usein houkutuksia lähteä pyörällä lenkille, jolle en todellakaan olisi tullut lähteneeksi ilman sähköpyörää. Sillä tulee ajettua huomattavasti pidempikestoisia lenkkejä ja toki matkaakin kertyy enemmän. Ainakin kaltaiseni semi-heikkokuntoinen mies jaksaa sähköpyörällä pitkiäkin lenkkejä tasaisella kulutuksella, koska sähköavustuksen ansiosta ne pari ensimmäistä ylämäkeä eivät vie lihaksia maitohapoille ja kuluta kaikkea käytettävissä olevaa energiaa. Näin tasaisella ja alamäessäkin tulee poljettua vielä kovempaa. 

Arvostan itse erittäin korkealle sähköpyörää juuri hyvänä kuntoiluvälineenä kaiken painoisille ja kokoisille sekä ikäisille ihmisille. Kannustan kokeilemaan.

Ympäristöystävällistä kuten sähköautoilu

Sähköpyöräily ja sähköautot sopivat hyvin samaan talouteen. Sähköautolla ajaminen on erittäin vähäpäästäistä, etenkin kun sen lataa 100% uusiutuvalla energialla kuten itse teen. Nytkin auto latautuu katollani olevista aurinkopaneeleista tai jos aurinkoenergia ei riitä, niin Fortumin 100% uusiutuvalla sähköllä.

Sähköpyörä vie ympäristöystävällisyyden vielä monta astetta pidemmälle. Se ei päästä ajaessa käytännössä juuri muuta kuin kuljettajan hengityksen mukana tulevaa. Sen kuluttama sähkö on niin vähäinen, että sillä nyt ei ole mitään merkitystä. Sähköpyörien yleistyminen poistaisi myös huomattavasti kaupunkien autoruuhkia ja sitä myötä myös polttomoottoriautoja päästämästä myrkyllisiä kaasuja lasten koulureiteille suoraan heidän keuhkojensa korkeudelle.

Blogini yleiseen kirjoitusmaailmaan nämä sähköpyörät liittyvät myös siten, että mielelläni aina selvitän mihin sähköautoihin saa kattotaakan tai vetomassan, jotta pyörää voi kuljettaa turvallisesti. Tällä hetkellä kattotaakan saa mm Teslan joihinkin malleihin, Konaan ja Leafiin. Konassa on suurin sallittu kattotaakka 80kg ja Leafissa vain 35 kg.

Yhteenvetoa ja käyttötapoja

Haibike Sduro Fullseven 5.0 pyörä oli noin 4000 euron hinnaltaan osiensa summa, kuten tämän luokan pyörillä näkyy onneksi olevan yleisestikin. Uusia tämän mallin pyöriä ei taida enää mistään löytää, koska 2019 malli on varustettu runkoon integroidulla akulla. Jälkiviisaana omaan käyttööni olisi kannattanut panostaa noin tuhat euroa enemmän, jolloin olisi saanut pidemmät ja paremmat joustot, jarrut sekä vaihteiston. Nyt jälkikäteen niiden päivittäminen tulee huomattavasti kalliimmaksi. Toisaalta vaihtuvathan ne nyt näinkin, kun esimerkiksi vaihteisto pitää joka tapauksessa rikkoutumisen takia uudistaa.

Olen nyt pyöräillyt noin vuoden ajan tällä sähköpyörällä. Olen ajanut muutaman kymmenen kilometrin maantielenkkejä, parin kymmenen kilometrin maaseudun hiekkatie lenkkejä, parin kymmen kilometrin polkulenkkejä sekä yhden ainoa kerran vasta pidemmän noin 60 kilometrin päivälenkin poluilla. Minun käytössäni Sduro Fullseven 5.0 on joutunut taipumaan säännöllisesti myös DH-mäkiin. Kaikkiin muihin käyttöihin se on omille taidoilleni ja kunnollinen vähintään riittävä, paitsi DH-mäessä se maistuu siltä mitä onkin, eli kompromissilta. Pidän kuitenkin tämän pyörän monikäyttöisyydestä kovasti.

Tavoitteena on oman rakkaani ja hänen juuri tilaamansa Sduro Hardnine kanssa tehdä enemmänkin pitkiä päiväretkiäkin. Näillä sähköpyörillä pitäisi helposti pystyä 50 - 80 kilometrin päivälenkkiin, joka on ainakin minun kunnolleni vähintään riittävä. Sitten kun vain suunnittelee yöpymisen sähköistettyyn mökkiin, niin retki voi jatkua useammankin päivän sähköavusteisesti.

Tilasin pyörään myös Thulen Pack 'n Pedal -tavaratelineen kokeeksi päiväretkiä varten. Tuon pitäisi sopia myös täysjoustopyörään sekä eteen, että taaksekin. Siihen saa myös sivulaukkutelineet ja sivulaukut Thulelta. Jos teline sopii hyvin pyörään, niin varustan molemmat pyörät retkiä varten tuollaisilla, jotta ei tarvitse kantaa selässä päiväretkien tarvikkeita ja juomisia.

Lopuksi vielä pari kuvaa Lofoottien reissulta, jossa mukana oli vain DH- ja Dirt-pyörät, koska ostin sähkiksen vasta tuon reissun jälkeen.

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Paulix - 28.8.2019 klo 12:40

    Itse olen ajellut maastossa aktiivisesti ja sähköpyöriä satunnaisesti seurannut.
    Mut omasta mielestä ne on edelleen vähän raakileita. Tuo poljinvasteen tunnistus on tökkinyt kaikissa tähän asti ajamissani (ei nyt kovin montaa).
    Sähköpyörä joko ei lähde heti tai sitten se lähtee "lapasesta".
    Siinä missä polttis-> sähkö vasteaika ja herkkyys on parantunut 100x niin polkupyörä -> ebike tuo vasteaika ja herkkyys hakee vielä uomiaan.
    Tasaisessa polkuajossa ihan jees mutta vähänkin kikkailumielessä niin ajamisesta ei sellaisella oikein tule mitään.

  • Sähköautoileva motor - 28.8.2019 klo 14:42

    Moro Paulix ja kiitos kommentista.
    Olen kyllä osittain samaa mieltä, kuten tuolla ylläkin kirjoitin ja siksi käytän tosiaan mieluummin pahimmissa louhikoissa trialia lähes ajaessa Eco+ tai Eco -ajotilaa, koska isommilla avustuksilla ns mopo karkaa kovin helposti käsistä.

    Tuo sähköavustus on tosiaan parhaimmillaan kun pääsee ajamaan pyörällä, siis että polkukin on oikeasti ajettavissa, eikä kikkailtavissa.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (56)
joulukuu (6)
Sähköauto Nissan Leaf 90000 kilometrin huollossa
Sähköautojen kulutuksissa on eroja ja sillä on merkitystä käyttäjälle
Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien ajoneuvojen osuus jatkoi vääjäämätöntä kasvuaan myös marraskuussa 2019
Lataushybridit jatkoivat nousukiitoaan marraskuun 2019 ensirekisteröinneissä
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!