Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköisen liikenteen tietopankki

torstai 18.08.2016 Avainsanat: BEVsähköautotietopankki

Kokoan tähän eri lähteistä sähköisen liikenteen tietopankkia liittyen sähköauton ympäristö ja muihin yhteiskunnallisiin vaikutuksiin. Näkökulma on yksittäisen sähköautoilijan, ei akateeminen tai sähköisen liikenteen ammattilaisen.

Sähköautoilla voi olla merkittävät positiiviset vaikutukset kansantalouteemme

http://teknologiateollisuus.fi
tiivistää sähköisen liikenteen vaikutuksia seuraavasti.

Jos Suomessa on 400 000 sähköautoa 2,6 miljoonan kokonaiskannasta niin:
  • 165 M€ nousu / vuosi
  • + 2800 henkilötyövuotta / vuosi
  • - 8 % polttonesteitä / vuosi
  • + 1,3% sähköä / vuosi
Vaihtotaseen ja työllistymisen positiivinen vaikutus on mittava. Niitä ei voi sivuuttaa kevyesti.
CO2-päästöjen pienentyminen on erittäin suuri.




Sähköautolla ajaminen vähentää olennaisesti myös Suomen öljyriippuvuutta. Öljyriippuvuuden vähenemisellä on useita merkittäviä vaikutuksia. Kun Suomessa on 400000 sähköautoa liikenteessä, laskee öljyn kulutus 8%.  Tämä tarkoittaa noin 400 miljoonaa litraa vähemmän polttonesteiden tuontia.


Kuvan lähde: http://teknologiateollisuus.fi/fi/jasenet/toimialaryhmat/sahkoinen-liikenne
 

Sähköauto on aina paikallisesti päästötön

Sähköauto on aina paikallisesti päästötön. Tällä on jo nyt merkitystä Suomenkin isoissa kaupungeissa. Useina aamuina Tampereen aamu- ja iltapäivän ruuhkissa toivon kovasti, että muutkin siirtyisivät sähköautoihin.
 
Yle uutisoi 3.6.2015 kysymyksellä: Onko sähköauto päästötön?
Vaikka sähköauton koko sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi se silti päästöttömämpi (120g/km) kuin keskimääräinen bensa-auto (170g/km). Keskimääräisen sähköauton päästöt arvioitiin 28g/km, ja kun sähköauton lataamisessa käyttää uusiutuvia ernergialähteitä, ovat  ajamisen CO2-päästöt kokonaisuudessaankin 0.


http://teknologiateollisuus.fi kuvaa sähköauton todellisia kulutuksia bensiinautoon verrattuna allanäkyvällä kuvalla. Heidän laskelmien mukaan sähköauton todeliset tuotannonkin päästöt huomioiva CO2 on 19 k/km, kun bensa-autolla sama lukema on 142g/km. Jo pelkkä bensiinin tuotanto aiheuttaa suuremmat CO2-päästöt kuin sähköauto kokonaisuudessa.





Yleisessä keskustelussa toistuvasti verrataan virheellisesti sähköautojen sähköntuotannon päästöjä polttomoottoriajoneuvojen testisyklin mukaiseen CO2-päästöön! Ensinnäkin poltomoottoriautojen päästöjä ilmaiseva vielä käytössä oleva NEDC ei mittaa ajoneuvon todellisia päästöjä ja nyt on jo alkanut useissa uutisissa näkyä tietoja tulossa olevien tarkempien mittaustapojen lukemista. Ne ovat olleet merkittävästi suurempia. Tämäkään ei ole kuin vasta osa yleistä vertailun vääristymää sähköautojen päästöissä! NEDC ei huomioi lainkaan polttoaineen valmistamisesta ja kuljettamisesta aiheutuvia päästöjä. 
lähde: sähköinenliikenne.fi
 
 


Sähköautoilijat valitsevat toivottavasti uudistuvan sähkön sähkösopimuksissaan. Itse olen näin tehnyt. Kyseessä toki on sitten uskon asia, että miten nopeasti tämä valinta vaikuttaa sähkön tuotantotapoihin. Kuitenkin niin kauan, kuin ei ole omassa kodissa omaa esimerkiksi aurinkosähkön tuottoa pidän tätä erittäin tärkeänä valintana. Silloinkin voidaan sanoa, että sähköautoilu on aidosti 0-päästöistä.
 
www.sahkoinenliikenne.fi
uutisoi 26.11.2015 että sähköauto on pohjoismaissa erityisen vihreä. Suomikin kuuluu Nordpool-alueeseen, jossa sähkön tuotannon CO2-päästöjen keskiarvo on 19g/km. Saman tekstin mukaan pelkästään öljyn tuotannon CO2-päästö on 23 g/km. 
 

Sähköauton valitseminen vähentää keskivertoautoilijan CO2-päästöjä yli 1900 kg/vuosi!

Vuoden 2015 lopun tilaston mukaan kaikkien uusien autojen CO2-päästöt olivat 120,3 g/km. Jos oletetaan, että keskivertotalous ajaa vuodessa 16 000 km, niin CO2-päästöjä syntyy 1 924 800 g eli 1924,8 kg vuodessa. Kaikki tuo ja muut saasteet vielä lisäksi, ne kaikki jäisivät päästämättä, jos valitseekin sähköauton, ja lataa sitä uusiutuvilla energioilla.

 

Sähköauton well to wheel efficiency (kokonaisympäristövaikutuksia)

on julkaisut Youtubessa havainnollisen videon sähköautoilun kokonaisympäristövaikutuksista.
 
Video selvittää havainnollisesti, kuinka paljon puhtaampi sähköauto on kuin perinteinen polttomoottoriauto. 
  • Valmistus: molemmat ovat pääosin samanlaisia autoja, myös päästöiltään valmistusvaiheessa. Kuitenkin valmistusvaiheessa sähköauton akku vie on päästövaikutukseltaan suurempi. Polttomoottoriauto 7 tonnia / sähköauto 8 tonnia
  • Ajaminen: Polttomoottoriauton päästöt ovat kiistattomasti suuremmat autolla ajaessa. Päästöjä alkaa syntyä öljyn poraamisesta, jalostamisesta, kuljetuksista auton moottorin pakokaasujen lisäksi. Sähköauton lataaminen uusiutuvilla energioilla on merkittävästi päästöttömämpää. Niinpä ajoaikansa päätteessä polttomoottoriauton päästöt ovat 57 tonnia, kun taasen sähköauton alle puolet siitä, eli 28 tonnia.
  • Hävittäminen ja kierrätys: Molemmat autot ovat pääosin samanlaisesti hävitettäviä ja kierrätettäviä. Sähköauton akku voidaan joko uudelleenkäyttää esimerkiksi kiinteistöjen sähkövarastona tai kierrättää.
Sähköauton ilmastonmuutosvaikutus koko elinkaarensa aikana on vain 50% polttomoottoriauton ilmastonmuutoshaitoista.
 

Sähköauton akun kestävyys ja kierrätettävyys käytön jälkeen

Sähköautojen nykyiset litium-ion akut ovat osoittautuneet erittäin kestäviksi käytössä. Esimerkiksi Nissan Leafin akku tuntuu oman kokemukseni mukaan kestävän Suomen olosuhteissa erittäin hyvin käyttöä. Olen ajanut nyt 50000 km ja noin 14 kuukautta ja auton akku on edelleen 100% uuden veroisessa kunnossa (lähde: LeafSpy, SOH100).  Tuo on vielä toki kovin vähäinen käyttömäärä, eikä korreloi missään nimessä sähköautojen akkujen kestoa riittävästi, mutta minut se on yllättänyt täysin. Olin odottanut nopeampaa kapasiteetin laskua.

Nissanin akkua rasittaa eniten kuumuus ja erittäin kuumissa maissa on raportoitu nopeitakin akun kuntoisuuden laskuja. Nissanin tietojen mukaan käytännössä lähes kaikki 2011 vuodesta saakka käyttöön otetut Leafien akut ovat edelleen käytössä, tämä kertoo jo hieman enemmän niiden kestävyydestä.

Leafiin akun vaihto uuteen maksaa Suomessa 6500 euroa asennettuna. Ainakaan vielä toistaiseksi ei ole saatavissa OEM-akkuja.
 
Kun sähköauton akun elinkaari jossain vaiheessa tulee tiensä päähän autokäytössä, on sille jo nyt muotoutumassa erilaisia muita jatkokäyttökohteita On uutisoitu jo esimerkiksi kodin sähkövarastokäyttöä ja muissa liikennelaitteissa käyttöä.

Jossain vaiheessa akut kuitenkin sitten hiipuvat niin paljon, että niitä ei ole järkevää enää käyttää sähkövarastona edes kiinteistöissä. Tämän jälkeiseen vaheeseen liittyen Tekniikka&Talous kirjoitti 1.6.2016 Suomalaisesta sähköautojen akkujen kierrätyssaavutuksesta. Siinä onnistuttiin testiolosuhteissa kierrättämään sähköauton jäteakkujen metallit talteen peräti 99,5% tarkkuudella!
 

Sähköauton energiatehokkuus vs polttomoottoriauto

 
Sähköautolle tyypillistä energiatehokkuutta on, että se pystyy muuntamaan jopa 80 % energiasta liike-energiaksi. Tyypillinen bensiinimoottori kykenee noin 15% tehokkuuteen ja moderni dieselmoottori hiukan yli 20% tehokkuuteen.


eCars -Now kertoo sivuillaan havainnollisella kuvalla: eCars-Now! miten pitkälle eri energiamuodoilla ajoneuvo kulkee 10 kWh energiamäärällä.
  • Vetyauto (esim Honda FCX) pääsee 13 km
  • Moderni dieselauto (esim. VW Jetta diesel) pääsee 17 km
  • Hybridiauto, kuten (Toyota Prius) pääsee hieman pidemmälle, 20 km
  • Mutta täyssähköinen auto, (kuten Tesla Roadster) pääsee pisimmälle, peräti 41 km.
 
 
Myös Motiva kertoo nettisivuillaan sähköauton energiatehokkuudesta: "Energiatehokkuudeltaan sähköauto on paljon polttomoottoriautoja parempi, se kuluttaa tyypillisesti 10-15 kWh/100 km. Dieselauto, joka kuluttaa 5 l/100 km, tarvitsee noin 50 kWh/100 km ja 8 l/100 km kuluttava bensiiniauto noin 72 kWh/100 km."
 
Tehokkuus tulee pääosin sähkömoottorin energiatehokkuudesta, jossa energiaa ei hukata lämmöksi nimeksikään. Kuva osoittaa, että 10 kW energiaa kuljettaa modernia diesel-autoa 17 km matkan, kun sähköautolla pääsee samalla energiamäärällä jopa 41 km pidemmälle.



http://teknologiateollisuus.fi kuvaa diasarjassaan sähköauton energiatehokkuutta siten, että 100 km matkan kulkemiseen tarvitaan sähköautolta 13 kWh ja polttomoottoriauto kuluttaa samalla matkalla 45 kWh. Ilmoitettu sähköauton kulutus 13 kWh/100 km on esimerkiksi Leafille tyypillinen alle 60 km/h nopeuksissa, eli käytännössä kaupunkiajossa sekä taajamien välisissä ajoissa. Oman Leafini kulutus 12kk ja 41 tkm ajalta oli 16,21 kWh/100km ja siinä on erittäin runsaasti myös moottoritieajoa.

Kuvan lähde: http://teknologiateollisuus.fi/fi/jasenet/toimialaryhmat/sahkoinen-liikenne
 

Aurinkosähköstä apua 0-päästöisyyteen

cleantechnica.com kertoi Deutsche Bank ennakoi, että aurinkokennojen hinnat tulevat putoamaan vielä 40% seuraavina kahteta vuotena. Uskon, että Suomessakin tullaan aivan lähiaikoina näkemään tarjolle ratkaisuja, joissa omakotitalot, taloyhtiöt ja yritykset voivat järkevällä hinnalla asennuttaa aurinkokennostot katoilleen, kerätä sähköä suoraan käyttöön sekä akkuvarastoihin. Myös ylijäämäsähkön sähköverkkoon myynti tulee kasvamaan.

 

Sähköautojen yleistymisen vaikutus sähkön tuotantoon ja sähköverkon kuormitukseen

http://teknologiateollisuus.fi kertoo, että jos Suomessa olisi liikenteessä 400 000 sähköautoa vastasisi se vasta non 1,3% maamme sähköenergian kokonaiskulutuksesta.


Kuvan lähde: http://teknologiateollisuus.fi/fi/jasenet/toimialaryhmat/sahkoinen-liikenne
 Sähköisen liikenteen loppuraportti, Karttunen, Kumpulainen, Pesola, Vanhanen 2015 kertoi, että jos maassamme olisi 410 000 sähköautoa ja 1500 sähköistä linja-autoa, niin ajoneuvojen lataaminen lisäisi vuotuista sähkön tarvetta 1100 GWh, joka vastaisi noin 60 000 Suomalaisen  sähkölämmitteisen omakotitalon keskimääräistä vuoden sähkön kulutusta. Vastaavasti on järkevää olettaa, että 2030-vuoteen mennessä hyvin useat taloudet ovat tuoneet koteihinsa aurinkokennoratkaisuja.
 
Sähköautot voivat älykkäässä sähköverkossa toimi jopa kuormituspiikkien tasaajina tulevaisuudessa.
 

Sähköauto on toistaiseksi arvokkaampi hankkia, mutta edullinen ajaa

Oma kokemukseni on osoittanut, että Nissan Leaf -sähköautolla ajaminen tulee maksamaan noin 1,00 - 2,00 e/100 km. Talvella luonnollisesti enemmän kuin kesällä. Tämä kompensoi nopeasti ajoneuvon hankintahintaa. 
 
Myös Motivan nettisivut kertovan samansuuntaista: "Vaikka sähköauto on kalliimpi hankkia, säästöä syntyy käyttökuluissa. Sähköauton energiakulut ovat alle 2 €/100 km, joten se on kuluiltaan selvästi edullisempi kuin dieselauto, jolla energiakulut ovat noin 8 €/100 km."
 
Kun tuo muutetaan keskiverto Suomalais-talouden 16 000 km vuotuiselle ajolle, tarkoittaa se lähes 1000 euron vuotuista säästöä. Jos ajoja tuleekin esimerkiksi 40 000 km vuodessa on säästöpotentiaali jo 2400 euroa vuodessa. Ja omasta kokemuksesta voin jo sanoa, että tuo on täysin mahdollista esimerkiksi Nissan Leafilla.
 

Sähköautoilijalle useimmin esitetyt kysymykset

Olen kerännyt sähköauto FAQ-listaa blogissani omalle sivustolleen, hieman huumorilla höystettyinä.

Sähköauton valintaopas

Sähköauton valintaopasta olen kirjoittanut tuonne: Sähköauton valintaopas

Sähköauton kotilatauslaitteen valintaopas

Sähköauton kotilatauslaitteen valintaopasta olen kirjoitellut tänne: Latauslaitteen valintaopas

Tulossa olevia sähköautomalleja (BEV)

Tulossa olevia täyssähköautomalleja olen koonnut omille sivuilleen: Tulossa olevia sähköautoja
 
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!