Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautosanastoa

maanantai 08.02.2016 Avainsanat: BEVsähköauto

Omasta kokemuksesta tiedän, että polttomoottoriautoista sähköautoon siirtyvälle tulee valtaisa määrä uusia sanoja, lyhenteitä ja määritelmiä vastaan.  Sähköautoa ei tankata, eikä siinä edes ole tankkiakaan. Se ei kuluta litroja, eikä siinä edes polteta mitään päästäkseen eteenpäin. Eivätkä sähköautoilun termit etenekään kaltaiselleni sähköstä mitään ymmärtämättömälle tavis-miehelle ole mitenkään helppoja olleet oppia.

Kokoan tähän sähköatoilun sanastoa. (Päivitetty hieman 2.8.2018)

Sähköautoa ilmaisevia:

Sähköauto, BEV

Sähköauto on mielestäni laaja yleisnimike. Auto, joka liikkuu sähkömoottorilla ja jonka liikkumiseen tarvittava energia on varastoitu useimmiten sähkönä autoon. Wikipedia selittää mielestäni tämän hyvin. Omasta mielestäni sähköauton määritelmän täyttää myös joskus mahdollisesti tulevat vetyautot myös, koska nekin liikkuvat sähkömoottorin avulla, vaikka liike-energia onkin varastoitu vetyyn.
Itse kuitenkin rajaan nykyiset hybridit sähköauto-sanan ulkopuolelle.
Usein näkee sähköautosta käytettävän lyhennettä BEV, battery electric vehicle. Tämä on hyvin kuvaava lyhenne kuvaamaan sähkömoottorilla varustettua ajonveuvoa, jossa  liike-energia on varastoituna akkuihin.

 
Range extended vehicles REX, EREV, REEV, REVx
Sähköautoja, joissa on generaattorin lailla lisää sähköä ajon aikana tuottava pieni polttomoottori, kutsutaan range extended vehicles. En ole nähnyt näille hyvää suomennosta, ja toisaalta olen nähnyt useita lyhenteitä. Tyypillinen tällainen auto oli BMW i3:n REX-malli.  
Ampera/Volt kulkee olosuhteista riippuen 35-80km matkan täyssähköauton tavoin ja akkukapasiteetin loputtua polttomoottori tuottaa generaattorin avulla energiaa sähkömoottorille jolloin ns. range anxiety ei haittaa ja kuitenkin säilyy sähköautonmukainen ajotuntuma.

Hybridiauto, Plug-in-hybiridiauto, PHEV

Wikipedia selittää hybridiautossa olevan kaksi eri voimanlähdettä, ja erittelee jopa tribidin kolmen voimanlähteen autoksi. Tähän asiayhteyteen kuuluvat hybridit ovat sellaisia, joissa on jonkin kokoinen akku ja sähkömoottori polttomoottorin lisäksi. Hybridiauton akkuja ei kuitenkaan voi ladata ulkoisesta sähkölähteestä. 
Plug-in-hybridiautosta, lyhenne PHEV puhutaan, kun kahden eri voimanlähteen autoa voidaan ladata ulkoisesta sähkölähteestä. Tällä hetkellä plug-in hybridien akut riittävät tyypillisesti vain muutaman kymmenen kilometrin päästöttömään ajoon.
Lisäksi on olemassa Mild Hybrid -autoja, joissa oikeastaan starttimoottori lähinnä on korvattu jonkinlaisella pienellä sähkömoottorilla. Näistä voi nähdä useita eri lyhenteitä kuten MHEV

Toimintasädettä ilmaisevia:

Range, toimintasäde, toimintamatka NEDC tai EPA sekä uusinpana WLTP

Toimintamatkalla (eng. range) tarkoitetaan matkaa, jonka sähköauto kulkee yhdellä akullisella sähköä, ilman välilatauksia. Toimintamatkaa ilmoitettiin aiemmin yleisesti NEDC tai EPA lyhenteiden kera ja niitä tapaa edelleen tiuhaan, joten on syytä ymmärtää niiden merkitystä. Näillä on merkittävä ero. NEDC mittaa hyvin teoreetista toimintamatkaa 33 km/h keskinopeudella ja ilman kiihdytyksiä. Esimerkiksi 2015 Nissan Leafin 24 kWh akulle tehdas ilmoittaa 199 NEDC toimintamatkan. Todellisuus on kuitenkin merkittävästi pienempi. Kesäkeleissä tyypillisesti 100 - 150 km. Chevrolet on ilmoittanut tulevalle Boltille 200 mailin EPA-rangen. EPA-range on tyypillisesti hyvin lähellä todellisten ajo-olosuhteiden toimintamatkaa. WLTP on uusi ja aiempia menetelmiä tarkempi päästömittausmenetelmä ja sähköautojen toimintamatkan mittaamisen uusi standardi. Vielä tästä ei ole kovin paljoa käytännön kokemuksia, mutta pidän hyvin mahdollisena, että esimerkiksi Leaf 40 kWh:lle saadut arvon mahdollista jopa saavuttaakin.

Toimintasäde on matka, kuinka kaukana sähköautoalla voidaan käydä ilman välillä tapahtuvaa latausta ja päästään vielä takaisin lähtöpisteeseen. Esimerkiksi kuinka kaukana kauppa voi olla, jota pääsee vielä takaisin kotiin, vaikka töissä ei saisi latausta.
 

Rangefobia

Tunnetta, joka etenkin lyhyen toimintamatkan sähköauton kuljettajat ajoittain valtaa kutsutaan rangefobiaksi. Tunne johtuu siitä, että jo laturilta lähtiessä lyhyen tuntuinen (esim. 150 km) toimintamatka alkaa kutistua nopeammin kuin jäljellä oleva matka. Kuljettaja alkaa alitajuisesti ajamisen ohessa tarkkailla jäljellä olevaa toimintamatkaa ja vertaa sitä jatkuvasti jäljellä olevaan matkaan. Tämä toimintamatkakammo helpottaa kokemukseni mukaan viimeistään 10 tkm sähköautolla ajetun matkan kuluessa.

Regen, regenerointi

Sähköautoissa regenerointi on yksi keskeisistä kokonaistehokkuuden taustalla olevista seikoista. Sähköauto lataa moottorijarrutuksissa akkuja. Esimerkiksi Nissan Leaf kykenee jopa 30 kW tehoiseen regenerointiin. Tesla-kuljettajat ovat kertoneet esimerkiksi 60 kW tehoisesta regeneroinnista. Useissa sähköautoissa regeneroinnin määrä on säädettävissä. Leafissa vaihdevalitsimesta voidaan valita B-ajomoodi, joka nostaa regeneroinnin maksimiinsa. Esimerkiksi BMW i3:ssa regen on vielä monipuolisemmin säädettävissä.
Leafissa ajonhallintajärjestelmä osaa huomioida liukkaalla alustalla myös regeneroinnin. Tesla-kuljettajat ovat kertoneet joistain kerroista, jolloin takavetoisen auton regen on hyvin liukkailla keleillä päässyt yllättämään kuljettajan, eli ajovakauden hallintajärjestelmä ei ole ainakaan tarpeeksi nopeasti ehtinyt reagoida.
Regenerointi on vähäisempää kylmällä (reilusti pakkasella) olevalla sekä täydellä tai lähes täydellä akulla.

Tehon ja sähkön sekä sähkön kulutuksen mittayksiköitä:

kW

kW eli kilowatti on yksinkertaistetusti sanottuna tehon yksikkö. Kilowatteina  (kW) ilmaistaan mm. 
  • sähköauton moottorin teho, Nissan Leafissa on yksi 80 kW moottori.  Neliveto-Teslassa esimerkiksi on kaksi sähkömoottoria. 
  • latauslaitteen teho ilmaistaan myös kilowatteina (kW), esimerkiksi kotilatauslaitteni maksimi teho on 6 kW
  • Myös auton sisäisen laturin teho ilmoitetaan kilowatteina (kW), esimerkiksi Nissan Leafiin voi ostaa lisävarusteena 6,6 kW laturin, joka on vakiona 3,3 kW. (pl. uusi 30 kWh akullinen malli, jossa aina 6,6 kW laturi.)

 

kWh

KWh eli kilowattitunti on sähköenergian määrän mittaamisessa käytetty yksikkö. Kilowattitunteinta (kWh) ilmaistaan yleensä mm:
  • sähköauton akun kapasiteetti, esimerkiksi Nissan Leaf 24 kWh (tulossa 30 kWh), Teslassa on jopa 90 kWh akkuja.
  • Akun riittävyyttä ja latausaikaa voi laskea yksinkertaisilla peruskaavoilla. Uuden Leafin 30 kWh akun lataaminen 6 kW tehoisella latauslaitteella kestää 5 tuntia. 

 

A, ampeeri

Sähkövirran perusyksikkö. Käytetään sähköautoilussa esimerkiksi ilmaisemaan latausvirran voimakkuuden tarvetta. Esimerkiksi siis Leafin mukana tuleva EVSE-latausjohto on säädetty ottamaan enintään 10A latausvirtaa. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että pistorasia, josta lataat ko. kaapelilla Leafiasi tulee olla kytketty vähintään 10A sulakkeen taakse (käytännössä varmasti oltava suurempikin).
 

  • Tasavirrassa ampeerit voi laskea kilowateiksi yksinkertaisesti: A x V / 1000 = kW Esimerkiksi kun latasin Jyväskylän pikalaturilla autoani, näytti Virtapisteen laturi alussa 377,6V x 105,2 A  / 1000 = 39,7 kW. 
  • Yksivaiheisessa vaihtovirrassa kaavaan tulee mukaan vastuksen huomionti. En edes yritä väittää että kaupallisella koulutuksellani ymmärtäisin tämän, joten yleensä käytän netistä löytyviä laskureita muuntamiseen. Olen kyllä löytänyt kaavan laskemiseen, joka riittää minulle, ja olen enemmän kuin valmis muuttamaan kaavaani, jos esimerkiksi sähköautot-Nyt! -FB-ryhmästä saan oikeamman kaavan. Käytän kaavaa: PF x A x V / 1000, jossa yksivaihevirran kaavan olen saanut riittävän lähelle kokeilun kautta käyttäen 0,90 PF:ää. Esimerkiksi keskinopea lataaminen Nissan Leafiin on parhaimmillaan: 0,9 x 32A x 230V = 6,6 kW. Vastaavasti Leafin mukana tulevan schuko-latauskaapelin 10A on: 0,9 x 10A x 230V = 2 kW


V, Voltti

Voltti (V) on sähkön jännitteen yksikkö. Suomessa verkkovirran jännite on 230V.  Esimerkiksi Nissan Leafin akuista olen lukenut, että ne niissä on 403V ja ominaisjännite olisi 360V. Itse olen tulkinnut (korjatkaa jos olen väärässä), että sähköautojen moottorit käyttävät usein korkeaa jännitettä, koska sillä saadaan suuremmalla kierrosalueella tehokkaasti toimiva moottori. Koska tehon kaava on A x V = kW, kasvattamalla yhtälössä jännitettä samanaikasesti Ampeerien kanssa, saadaan aikaan nopeammin esimerkiksi 80 kW teho.
 

kWh/100 km

Sähköauton kulutusta ilmaistaan kWh/100 km yksiköillä. Esimerkiksi oman Leafini matkakulutus on ollut 14 kWh/100 km - 20 kWh/100 km. Kun tiedetään keskikulutus ja akun koko kW:nä, on toimintasäteen laskenta keskikulutuksella helppoa. Esimerkiksi 30 kWh akku riittää 17 kWh/100 km keskikulutuksella 176 km matkaan.
Kuvassa Trip 72km ja 167,3 Wh/km = 16,73 kWh/100km keskikulutus LeafSpyn mukaan.
 

DC, AC, tasavirta, vaihtovirta, yksivaihesähkö, kolmivaihesähkö

Sähköautoilun mukana on konkretisoitunut kaltaiselleni sähköasioiden amaatöörillekin, että sähkö ei ole vain pelkkää sähköä. 
  • Tasavirta, joka lyhennettään DC tulee Leaf-kuljettajallekin tutuksi pikalatauspaikoilla, koska pikalaturit antavat Leafille jopa 50 kW-teholla tasavirtaa. 
  • Vaihtovirta, joka lyhennetään AC on Leaf-kuljettajankin yleisimmin lataamisessaan käyttämää. Suomen kotitalouksissa käytetty sähkö on 230 voltin sinimuotoista vaihtovirtaa. Nissan Leafissa on sisäänrakennettu laturi, joka käyttää vaihtovirtaa (AC)
  • Kolmivaihevirraksi kutsutaan vaihtovirtaa, jossa sähköä siirretään kolmessa vierekkäisessä johtimessa saman taajuisesti ja yhtä suurella jännitteellä. Kolmivaihevirran etuna sähköauton lataamisessa on se, että siinä rasitetaan sähköpääkeskuksen kolmea vaihetta tasaisesti. Tällöin esimerkiksi kotitalouksissa yleisesta 3 x 25A pääkeskuksesta pystyttäisiin ottaa esimerkiksi 6 kW lataustehoa. Nissan Leaf ei kuitenkaan tätä pysty hyödyntämään koska autoon asennettu AC-laturi hyödyntää vain yhtä vaihetta.
  • Yksivaihevirraksi kutsutaan varmasti yleisintä kotitaloudenkin pistorasiasta tulevaa sähköä. Leafin lataus on nimenomaan yksivaihe AC-sähköä. Heikkoutena tässä on se, että kotitalouksien pääkeskusten tyypillistä 3 x 25A pääsulakkeista vain yhtä rasitetaan, ja tämä taasen rajoittaa latausvirran käytännössä enintään 16-20A tasolle, riippuen siitä, kuinka paljon muuta rasitetta samalla vaiheelle on taloudessa.

Sähköauton lataamissanastoa:

Laturi, latauslaite, latauspiste, latauspaikka, latausasema

Latauspisteeksi tai latauspaikaksi olen kuullut kutsuttavan paikkoja, joissa sähköautoa voi ladata. Sähköautoa ladataan tyypillisesti EVSE-latauskaapelilla tai kiinteästi asennetulla latauslaitteella.
Autoissa on kiinteästi asennetut laturit.  Nissan Leafissa on vakiona 3,3 kW tehoinen laturi ja lisävarusteena siihen voi valita 6,6 kW tehoisen laturin. Pikalaturit syöttävät sähköautoihin suoraan DC-sähköä.

Tilapäislataus,hidaslataus, latauskaapeli,  EVSE, schuko, suko, työmaapistorasia, Mode2

Viimeaikoina eniten olen kuullut tilapäislataukseksi kutsuttavan aiemmin hidaslataukseksi sanottua sähköauton lataamista verkkovirtapistorasiasta. Tämä lataaminen suojamaadoitetusta pistorasiasta yleensä ajoneuvon mukana tulevalla kaapelilla on Mode2-mukaista lataamista. Suojamaadoitettua verkkovirtapistorasiaa kutsutaan sukoksi tai yleisemmin Saksalaista alkuperää olevalla nimikkeellä schuko. Eli hyvin yleisesti sähköautopiireissä puhutaan schuko-latauksesta, jolloin tarkoitetaan normaalista suojamaadoitetusta pistorasiasta lataamista. Hidaslataus on esimerkiksi Nissan Leafin mukana tulevalla EVSE-kaapelilla rajoitettu 10A:han.

Mode2 lataamista on myös  kolmivaihevirtapistorasiasta lataaminen. Sitä yleisesti myös punaiseksi työmaapistorasiaksi kutsutaan. Useat sähköautot mahdollistavat jopa 22A latausvirran kolmivaihepistorasiasta.
Latauskaapeli on yleisnimitys sähköauton lataukseen käytetystä kaapelista. Latauskaapelissa kulkee sähkön ja maan lisäksi myös ohjausvirtajohtoja. EVSE-kaapeliksikin olen nähnyt latauskaapelia kutsuttavan. 

Keskinopea lataus, Type1, SAE J1772, Type2, Mennekes, Mode3

Keskinopean lataamisen tapoja, joissa sähköautoa ladataan erityisesti sähköauton lataamiseen tarkoitetuilla latauslaitteilla on määritelty Mode3-standardissa. Tämä on suositeltu sähköauton lataamistapa esimerkiksi kotilosuhteissa.


Parhaimillaan Nissan Leafia voi ladata 6,6 kW teholla keskinopesta latauslaitteesta.  Tämä tarkoittaa Leafin tapauksessa 32A yksivaiheista latausvirtaa, ja kotitalouksissa tämä on harvoin mahdollista pääsulakkeiden ollessa useimmiten vain 3x25A.

Nissan käyttää Type1-liitintä, jota myös SAE J1772-koodilla näkee. Type1-liitäntää käyttää autossaan keskinopeaan lataamiseen mm. Nissan. Type1 heikkoutena pidän sitä, että se tukee vain yksivaihevirrasta lataamista. Tämä rajoittaa merkittävästi suurinta mahdollista lataustehoa.


Type2 liitäntää, jota myös Mennekes-nimellä kutsutaan käyttää mm. Renault Zoessaan. Type2-liitännän etuihin lasken kolmivaihelatausmahdollisuuden. Silloin saadaan kotioloissakin helposti jopa kolminkertaistettua lataamisteho. Zoeta voi kotioloissa ladata jopa 22 kW-teholla, tosin harvalla riittää pääsulakkeiden teho aivan siihen, mutta Suomessakin useilla pikalatausasemilla on tarjolla jopa 43 kW AC-latausta tarjolla Type2-latauskaapelilla.
Julkisilla pysäköintipaikoilla on usein latauslaitteita, joissa on Type2-rasia. Nissan Leafia voi ladata näistä Type2-Type1 -kaapelilla.

Pikalataus, CHAdeMO, CCS

Pikalataus on sähköautolla matkailuun olennaisin mahdollistaja, etenkin näillä lyhyen kantaman autoilla. Suomessa pikalatauspisteitä operoivat mm. Fortumin Charge&Drive ja Virtapiste. Pikalatauksessa Nissan Leafin 24 kWh akku latautuu noin 80% tasolle noin puolessa tunnissa. Parhaimmillaan pikalataus voi olla Leafiinkin lähes 50 kW tehoista. Käytännössä Nissan Leafin latausteho laskee erittäin nopeasti noin 70% jälkeen. Pikalataaminen on lähes aina maksullista. Hinnoittelu perustuu Fortumin Charge&Drivessä aikaan ja Virtapisteellä useimmiten ladatun sähkön määrään + hyvin pienellä osuudella aikaan.
 
CHAdeMO on lähinnä Japanilaisten sähköautovalmistajien luoma sähköautojen pikalatausstandardi. Suomessa oli pitkään eniten juuri CHAdeMO-latureita koska Nissan oli niiden aktiivinen rakennuttaja. CHAdeMO-lataus on myös ollut vähemmän virhetilannealtis kuin CCS.
CCS-pikalataus Eurooppalaisten sähköautovalmistajien vastine Japanilaisille. Sähköautoilija on olennaista olla perillä kumpaa pikalatausta oma sähköauto käyttää (jos käytää).

Lisäksi Teslalla on oma huippunoea Tesla Super Charger (TSC), joka on Teslalle ilmainen, ja muut sieltä eivät sähköä saakaan.

Sähköautoihin liittyviä monikanavaisuussanoja:

Carwings

Nissan sähköautoilijoiden internetkäyttöliittymä ajoneuvonsa tietojen hallintaan on nimeltään Carwings. Tämä nimi on aivan lähiaikoina varmasti muuttumassa. Vielä toistaiseksi sinne kirjaudutaan osoitteesta: https://www.nissan.fi/FI/fi/YouPlus/

Carwings nimellä Nissan opastaa vielä ainakin 2015-Leafissa käyttämään myös ajoneuvonsa ajotietokonetta ainakin joiltain osin. Rehellinen mielipiteeni on, että Carwingsin käyttökokemus on aika huono. Mutta olen kyllä siitä silti ottanut paljon iloa irti.

Nissan EV-connect

Carwingsin on mobiilaitteissa jo korvannut Nissan EV-connect. Tämä ei valitettavasti ole yhtään parantanut käyttäjäkokemusta. Hyvää on kuitenkin se, että se on nyt tämän 2015-2016 talven toiminut erinomaisen vakaasti. Mobiilisovelluksella käynnistän lähes aina ennen liikkeelle lähtöä auton ilmastoinnin lämmittääkseni talvella ja kesällä jäähdyttääkseni auton valmiiksi.

LeafLink

Kolmannen osapuolen tekemä Appsi helpottamaan Nissan Leafin etähallintaa on LeafLink. Nyt tätä kirjoittaessani helmikuun alussa se oli pari viikkoa toimimatta, mutta alkoi juuri tänään 8.2.2016 jälleen toimia. LeafLinkin käyttäjäkokemus on juuri sen pienen odotuksen verran, mutta ratkaisevasti parempi kuin Nissanin omassa mobiiliapplikaatiossa.
 
 

LeafSpy

LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä. Sen avulla itse katson melko usein jäljellä olevan sähkön määrän, etenkin siinä vaiheessa, kun auton näytöt näyttävät jo pelkää viivaa. LeafSpyllä muokkasin myös auton ovet menemään lukkoon aina liikkeelle lähtiessä, ja avautumaan kun asettaa vaihtee P-asennolle.
 
 

Sähköauton käyttöön liittyviä termejä:

Latausluukku

Sähköautossa ei ole tankkia, eikä siihen tankata yhtään mitään, joten ei siinä ole myöskään tankin luukkua. Sen sijaan siinä on aina jonkinlainen latausluukku. Leafin tapauksessa se on auton keulassa. 

 

Akku, kenno, tasapaino

Sähköautossa ei ole siis ole tankkia, mutta siinä on ajoakku sekä sen lisäksi polttomoottoriautoistakin tuttu 12V akku apulaitteiden käyttämistä varten. Tuota pienempää akkua ladataan ainakin Leafissa ajoakuista ajon aikana sekä ajoakun latauksen aikana. 
 
Sähköauton ajoakku ei suinkaan ole mikään yksi iso möhkäle, vaan se koostuu pienistä kennoista. Niitä on erilaisia. Ajoakkut perustuvat nykyisin litum-ion -tekniikkaan.
 
Ajoakkujen kesto on osoittautumassa odotettua pidemmäksi. Lisäksi niiden jatkokäyttö ja kierrätys varmistavat ympäristöystävällisyyttä tiensä päässä.

 

 

 

 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!