Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköauton latauslaitteen valinta

lauantai 06.02.2016 Avainsanat: BEVLatauslaiteLeafsähköautoSähköauton lataaminen

Olennainen osa sujuvaa sähköautoilua on pysäköinnin aikainen lataus.

Suurimmalla osalla tämä varmasti tapahtuu useimmiten kotona.
Sähköauton käyttäminen poikkeaakin polttomoottoriautolla ajamisesta olennaisimmin nimenomaan siinä, että se ladataan pääsääntöisesti auton ollessa yksinään johonkin pysäköitynä, kun taasen polttomoottoriautot tankataan poikkeuksetta siten, että kuljettaja matkan aikana pysähtyy tankkauksen ajaksi.

Olennaista sähköautoilussa on myös ymmärtää lataamisen nopeus tai hitaus. Kummin päin asian nyt sitten haluaakin kulloinkin ilmaista.

Rajaan tämän koskemaan Nissan Leafin latauslaitteiden valintaa.
Nissan Leafissa on autoon sisäisesti rakennettu laturi. Vakiona se on 3,3 kW, mutta lisävarustelistalta minulle ainoa merkityksellinen varuste oli 6,6 kW tehoinen laturi. .

Auton päässä Leafissa on hidaslatauksiin Type1 -liitin. Eli on tärkeää varmistua, että Leafiin tuleva pää latausjohdosta on aina Type1. (Olemassa mm. myös Type2)






Kotona lataaminen on oltava turvallista.

 

Jos käytetään normaaleita ulkotiloissa olevia pistorasioita sähköauton lataamiseen, on syytä ensin varmistaa rasian, sekä koko linjan vedon kestävyys jatkuvalla suuremmalla rasituksella. Suositeltavaa on, että joka tapauksessa sähköauton lataamisen käytetty pistoke on vedetty suoraan pääkeskukselle omalla sulakkeella ilman muita rasitteita. Suositeltavaa on käyttää vain laadukkaita sekä aina ehjiä rasioita. Tämä sama koskee yksi- ja kolmivaihesähköjä.

Auton käyttömäärä ratkaisee kotilatauslaitteen ominaisuuksista suurimman osan.

10-16A (noin 1,8kW - 3,3 kW) yksivaihevaihelataus:
Nissan Leafissa on autossa sisäinen latauslaite, joka pystyy hyödyntämään vain yhtä vaihetta. Tämä rajoittaa käytännössä schukosta ja punaisesta kolmivaihevirrasta otetavan latauksen enintään 16A tasolle.

Jos autolla ajetaan Suomalaistaloudelle tyypilliset 16 000 km vuodessa ja etenkin jos auton saa ladatua myös työpaikalla, niin riittää lataamiseen 10-16A tehot. Esimerkiksi Leafin mukana toimitetaan schukosta (se normaali ulkopistorasia) virtansa ottava 10A rajoitettu latauskaapeli. Nissan itsekin suosittelee tätä kuitenkin vain tilapäislaturiksi.

Myynnissä on myös 6-16A välillä säädettäviä schukosta virtansa ottavia latauskaapeleita. Itse valitseisin mieluummin sellaisen, jos schukosta joutuisin lataamaan.
Charge Amps Spark matkalatausjohto Arctic EV-kaupasta

Esimerkkinä latausajoista:

  • 10A kaapelilla schukosta tyhjä (esim. 3%) akku täyteen: 24 kWh (täysi akku) ja jäljellä 0,7 kWh, joten tarvitaan noin 23 kWh lataus. Latauksen kesto noin 12 tuntia.
  • Tyypilinen työmatka töistä kotiin 25 km, töistä lähdetty täydellä akulla: Sähköä kulunut matkalla 4-7 kWh (riippuen ajonpeuksista ja kelistä). Lasken että 5 kWh lisälataustarpeella akku on jälleen täysi noin 2h 45 minuutin kuluttua.
  • Itselleni tyypillinen työmatka 41 km moottoritienopeuksiakin käyttöen on kuluttaut noin 14 kWh sähköä, ja sen lataaminen kestää noin 7 tuntia 45 minuuttia. Eli kestämättömän kauan. Jäisi vähintään 1/3 tarpeellisista ajoista ajamatta.
  • 16A käyttömahdollisuus pienentää latausaikoja suoraan ampeerien kasvun suhteessa.

Mainitsen vielä tästä pistorasialataamisesta, että jos ajattelet lataavasi esimerkiksi uutta 30 kWh akulla varustettua Leafia 10A latausvirralla, niin tyhjästä täyteen kestää jo yli 15 tuntia. Kun markkinoille tulevat 60 kWh-akkukapasiteetin Bolt ja Model 3, kestääkin sitten tyhjästä täyteen lataaminen 10A virralla jo pitkästi yli vuorokauden. En näe pistorasiasta lataamista järkevänä sähkautoilijalle pidemmällä aikavälillä.

Ulkoimaisista verkkokaupoista löytyy myös punaisesta kolmivaiherasiasta virtansa ottavia vastaavia säädettäviä latausjohtoja. Nissan Leafin tapauksessa niiden hyötypotentiaali rajoittuu tilanteisiin, joissa olisi saatavilla esimerkiksi jopa 3x64A latausvirtaa. Silloin saattaa olla, että pystyisi lataamaan jopa 32A. Mutta jos autossa sattuu olemaan kolmivaihelaturi, on 3x16A latausvirta jo ratkaisevasti nopeampaa. Toivottavasti kolmivaihelaturit yleistyvät muissakin autoissa kuin Teslassa ja Suomen tuontiohjelmasta vielä puuttuvassa Renault Zoessa.

16-32A (3,3 kW - 6,6 kW) latauslaitteella yksivaihelataaminen:

Kun sähkautolla ajaa enemmän (esimerkiksi 40 000km vuodessa) tarvitaan kotiinkin nopeampaa latausta.

Koska omat ajomääräni ovat merkittävästi keskivertotaloutta suuremmalla tasolla päädyin järjestämään kotiin Plugitista KEBA KeContact P20 kiinteällä Type1 4m kaapelilla
Se on aika hinnakas laite, mutta on kyllä ollut erinomainen.

Aluksi se asennettiin ottamaan vain 16A latausvirtaa, koska talouteni pääsulakkeet ovat 3x25A. Nostin kuitenkin muutaman kuukauden käytön jälkeen latausvirran 20A tasolle. Tarve olisi saada jopa 32A, mutta se edellyttää kalliita ratkaisuja ennen kuin on mahdollista.

Laturi on käytettävyydeltään ja laadultaan ensiluokkainen. Kiinteä Type1 kaapeli lisää toistuvassa kotilatailussa käyttömukavuutta merkittävästi.  Toisaalta jatkuvasti mielessä liikkuu, olisiko sittenkin ollut pitkäaikaisempi ratkaisu Type2-rasiallinen latauslaite, koska uskon tulevaisuudessa sähköautoissa Type1:sen jäävän vähemmistöön. Merkittävin ero näissä käyttäjälle on se, että Type2 tukee myös kolmivaihelatausta. Leafiin sillä ei tosiaankaan ole merkitystä, mutta sähköautolle, jossa on kolmivaihelaturi asialla on merkitystä.

Kiinteästi seinään asennettavia latauslaitteita on tarjolla hyvin eri hintaisia, ja jo noin 500 euron panostuksella saa toimivia ratkaisuja.

Esimerkkinä latausajoista:

  • 20A  (n. 4 kW) kaapelilla schukosta tyhjä (esim. 3%) akku täyteen: 24 kWh (täysi akku) ja jäljellä 0,7 kWh, joten tarvitaan noin 23 kWh lataus. Latauksen kesto noin 5 tuntia 45min.
  • Tyypilinen työmatka töistä kotiin 25 km, töistä lähdetty täydellä akulla: Sähköä kulunut matkalla 4-7 kWh (riippuen ajonpeuksista ja kelistä). Lasken että 5 kWh lisälataustarpeella akku on jälleen täysi noin 1h 15 minuutin kuluttua.
  • Itselleni tyypillinen työmatka 41 km moottoritienopeuksiakin käyttöen on kuluttaut noin 14 kWh sähköä, ja sen lataaminen kestää noin 3,5, tuntia.
  • Huomioitavaa on että 16A schukosta tai kiinteästä laturista otettuna on tietenkin yhtä nopea lataus. 
 
Sähköautoilijat Ry on laatinut helppo latauspiste konseptin.
Siitä voi yksittäinen sähköautoilija lukea vinkkejä oman kotilaturinsakin valintaan.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Mika - 18.3.2018 klo 12:45

    Moi,

    Olenko ihan hakoteillä, mutta käykö Type2 pää suoraan ns voimavirtaan eli ”punaiseen rasiaan”? Vai tarvitaanko väliin joku adapter/muuntaja?

    Kiitos jo etukäteen!

  • Sähköautoileva motor - 19.3.2018 klo 19:58

    Hei Mika,
    kiitos kysymyksestä.

    Löytyy ns säädettäviä matkalatureita, joissa on toinen pää punaiseen voimavirtaan virran ottoa varten ja toinen pää on Type2 (tai Type1). Näissä kaapeleissa on kaapelissa mokkulassa tai sitten auton päähän tulevassa kahvassa se tarvittava ohjauselektroniikka ja säädöt.

    Jos puhutaan taasen kaapelista, jossa on molemmissa päissä Type2, niin sellainen kaapeli on tarkoitettu Type2-rasiallisiin latauslaitteisiin käytettäväksi. Niillä ei saa virtaa suoraan punaisesta työmaapistokkeesta.

    Auton mukana ei tietääkseni millään merkillä tule tuota ensin mainittua, vaan sellainen pitää aina ostaa erikseen.

  • Mika - 26.3.2018 klo 15:06

    Kiitos vastauksesta!

    Kaikki sähköautoilussa on vielä uutta, ja blogistasi on todella paljon hyötyä!

    Olisin myös kiitollinen jos osaisit selventää minulle seuraavaa:

    Minulla on Nissan Leaf vm 2015 24kwh kapasiteetilla ja sisäärakennettu laturi on 3,3 kw. Onko siis minulle hyöytä latausnopeuden kannalta hankkia punaista kolmivaiherasiasta virtansa ottavaa latausjohtoa? Vai onko auton kyky vastaanottaa virtaa täsmälleen sama, lataanko sitten ns tavallisesta rasiasta vai "työmaa" rasiasta kotona?

  • Sähköautoileva motor - 29.3.2018 klo 6:42

    Hei Mika,
    pahoitteluni että en ehtinyt kolmeen päivään hyväksyä viestiäsi ja vastata siihen. Toivottavasti ei ole vielä myöhäistä.

    Vuoden 2015Leafissa on tullut mukana 10A latauskaapeli. Se lataa pistorasiasta aavistuksen yli 2 kW:n teholla. Koska Leafissasi on 3,3 kW:n sisäinen laturi, niin se hyödyntää enintään 16A:n latausvirtaa yhdestä vaiheesta.

    Tuohon löytyy säädettävällä latausvirralla varustettuja latauskaapeleita normaalista pistorasiastakin virtansa ottavina malleina. Itse en kuitenkaan suositteleisi ottamaan pistorasiasta yli 10A, koska riskit ylikuumenemiseen kasvavat ihan realistisesti.

    Siksi itse ostaisin joko punaisesta voimavirtapistorasiasta tai sinisestä CEE-rasiasta virtansa ottavan säädettävän matkalaturin. Tai vaihtoehtoisesti kiinteästi asennettavan latauslaitteen. Ehkä kuitenkin 16A, eli 3,3 kW:n lataustarpeeseen tuollainen kaapeli olisi oma valintani.

    Onhan se 10A -> 16A jo ihan merkittävä latausnopeuden nosto. 10A kaapelilla tyhjästä täyteen yli 10h ja 16A vähän alle 6,5h.

  • Janne Rahunen - 3.4.2018 klo 22:35

    Hei, onko 3x25 sulakkeet kestäneet hyvin 20A latauslaitteen asetusta?

    Janne R

  • Sähköautoileva motor - 3.4.2018 klo 23:13

    Hei Janne,
    kiitos viestistäsi ja kysymyksestäsi.

    Ovat 3x25A pääsulakkeet riittäneet. Tämän taustalla tosin on pari seikkaa. Ensinnäkin talossani on puukiuas ja maalämpö. Nämä vähentävät talouden sähkönkulutusta ja etenkin piikkejä aika paljon. Toisekseen kun asennutin latauslaitteen, teetin samalla kuormien siirtoja siten, että yhdeltä vaiheelta poistettiin kuormia aika paljon.

    Aivan alussa jostain syystä kaksi kertaa tuon vaiheen pääsulake paloi kahdesti. Sen jälkeen ei kertaakaan.

  • JAnne Rahunen - 4.4.2018 klo 10:03

    Vielä yksi kysymys tuohon ko. laitteeseen liittyen? Kaapeli on aika paksu, miten kylmällä kelillä talvikäyttö on sujunut? Jäykistyykö liiaksi?

  • Sähköautoleva motor - 4.4.2018 klo 20:23

    Hei Janne,
    Tuo kotilatauslaitteenani toimiva KEBA on erittäin laadukas ja kyllä senkin kaapeli kovimmilla pakkasilla toki kangistuu, mutta ei siitä mitään ongelmaa ole koskaan ollut. Ei jäykisty alkuunkaan samalla tavalla, mihin on tottunut vihreissä Defan lohkolämppärikaapeleissa.

  • Sähköautoileva motor - 4.4.2018 klo 20:29

    Hei Janne vielä,
    aiheeseen liittyen tilasin just tuollaisen punaiseasta kolmivaihepistokkeesta virtansa ottavan säädettävän matkalatauskaapelin. Kirjoittelen siitä sitten tarinaa kunhan saan kokemuksia.
    https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/35324

  • Janne Rahunen - 5.4.2018 klo 10:43

    Kun olet alan kehitystä seuraillut, niin onko type2 sellainen standardi, joka säilyy pidempään? Eli pitäisikö pitkäaikaisen latauslaitteen valinnassa kiinnittää huomiota siihen, onko malli irtokaapelilla vai kiinteällä?

  • Sähköautoileva Motor - 5.4.2018 klo 13:16

    Moro Janne,
    Oma arvioni on, että Type2 on Euroopassa vahvistuva. Uusin Leafkin tulee Eurooppaan Type2:sella, vaikka Japanissa onkin edelleen Type1.

    En itse enää ostaisi kovin kallista latauslaitetta kiinteällä Type1-kaapelilla varustettua, jos autoni olisi esim. 24/30 kWh Leaf. Edullisemmasta päästä saattaisi vielä mennä. Arvokkaamman latauslaitteen ostaisin siinä tapauksessa varmaan Type2-rasiamallisena ja ostaisin yhden ylimääräisen Type2-Type1-kaapelin, joka saisi olla siinä aina kiinni.

  • SR - 29.5.2018 klo 22:40

    Moi ja jälleen kerran kiitos tästä sitesta!

    Tuli tässä itsekin hommailtua vm-15 Leaf 6,6kW laturilla. Kotona on tullut latailtua vakkari EVSE-kaapelilla ja kauppakeskuksissa jne. Type1-Type2 kaapelilla. Mutta sitten itse aiheeseen:

    Olen miettinyt miten saisin kotilatauksesta nopeampaa. Vaihtoehdoiksi on noussut ajatuksiini vakio EVSEÄ tehokkaampi schuko-laturi TAI 3-vaihe (16A) voimavirtapistokkeesta lataaminen Type1-16A kaapelilla TAI sitten kotilatausasema. Onkohan muuten noita edellä mainitsemiani kaapeleita edes olemassa (ja missä jos on)?

    Tämän lisäksi kiinnostaa tietää mikä on kotilatauksen maksimi latausteho (okt, 3x25 sulakkeet) Leafille? Ja millä yo. ratkaisulla tämän saisi aikaiseksi? Ja onko niin, että 6,6kW Leaf osaa hyödyntää vain yhtä vaihetta (onko maksimi tällöin 16A kohdalla n. 3,6kW)?

    Kysymykset ovat varmasti simppeleitä, mutta yritän päästä tässä jyvälle aiheesta ja mitä kannattaisi tehdä kotilataamisen nopeuttamisen osalta mahd. kustannustehokkaasti.

    Kiitokset!

  • Söhköautoileva motor - 30.5.2018 klo 6:58

    Moi SR,
    kiitos viestistäsi ja onnea uudelle autohankinnalle.

    Hommasin itsekin jokin aika sitten Electric Ratio 3-vaihe latauskaapelin Suomesta Arctic EV -verkkokaupasta, mutta harmillisesti heillä on Type1:sellä vain 10A asti näitä matkalatausjohtoja.
    http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/esittelyssa-ratio-electric-16a(11kw)-3-vaihe-matkalatausjohto

    Tampereelaisesta Autotalo Ampeerista kannattaisi kysyä myös. Heillä ainakin on ollut myös suko - Type1 säädettäviä kaapeleita 6-16A edullisesti tarjolla.

    Useammatkin ovat näitä sitten tilailleet ulkomaisista verkkokaupoista.

    Eli tuollainen säädettävä matkalatauskaapeli jo nopeuttaa myös huomattavasti lataamista ja sitä voi monet pitää ikäänkuin kiinteänä latauslaitteenä pääsääntöisesti ja sitten kun on tarve lähteä vaikka mökille, niin nappaa sen peräkonttiin.

    Turvallisuus on kuitenkin itselle erittäin tärkeä asia näissä. Ehdottomasti pitää huomioida, että normaalista sukosta ei saa ottaa suosituksen mukaan pitkään yli 8A. Siksi on hyvä vaihtaa rasia ns super-sukoon ja itse mittauttaisin koko kaapeloinnin pääkeskukselle asti, ennen kuin alkaisin käyttämään 16A latausvirtaa. Nimittäin ylikuumenemisriskien kanssa en lähtisi leikkimään.

    Siksi oma valintani ja suositukseni on kuitenkin teettää pääkeskukselta suora veto oman sulakkeen takaa latauslaitteelle. Olipa se sitten matkalatauskaapeli tai kiinteästi asennettu latausaite.

    Tuollaisella yllä olevassa blogitarinassa olevalla KEBAlla olen lataillut noin 120 tkm ajojen kotilataukset ja en voisi enempää tyytyväinen olla. Olen tosiaan säätänyt sen antamaan 20A latausvirtaa yhdestä vaiheesta ja sähkäri samalla kun tuota asensi, kevensi ko vaiheen kuormia hiukan, joten se on toiminut. Ja talossani on 3x25A pääsulakkeet.

    Tuo 20A on jo merkittävästi nopeampi lataus. Näitä kiinteitä latausboksejakin saa hyvin eri hintaisia. Nyt justiinsa oli yksi erittäin mielenkiintoinen pian markkinoille tuleva uutuus, josta tulen lähiaikoina kirjoittamaan blogiinikin.

    Echargie aloittaa valmistamaan aivan uudenlaista kokonaisuutta. Siihen kuuluu heidän myymä latauslaite ja mobiilisovellus. Väitti kysyessäni, että latauslaite olisi jopa alle 500 euron hintaluokkaan ehkä mahtumassa. Tuohon sitten kuuluu nimenomaan sellainen uusi ominaisuus, että tuon applikaation kautta voi myydä latausta jollekin toisellekin ja saada siitä jopa korvauksen tuon verkoston kautta.

    Eli vaihtoehtoja on todella paljon ja minusta pieni panostus latausnopeuteen sekä helppouteen kiinteällä kaapelilla varustetun latauslaitteen muodossa on kyllä palkitsevaa.

  • Ei pidä paikkaansa - 1.8.2018 klo 10:43

    Nissan Leafissa on autoon sisäisesti rakennettu laturi. Vakiona se on 3,3 kW, mutta lisävarustelistalta minulle ainoa merkityksellinen varuste oli 6,6 kW tehoinen laturi. Uudessa 30kWh-akullisessa Leafissa on aina tuo suurempitehoinen laturi.

    -- juuri meinasin tämän tiedon perusteella tuhlata 20 000e

  • Sähköautoileva motor - 1.8.2018 klo 23:30

    Hyvä nimimerkki EI PIDÄ PAIKKAANSA
    Kiitos kommentistasi, onneksi et tehnyt huonoja kauppoja.
    Olikohan kyseessä käytettynä maahantuotu autoyksilö?
    Joka tapauksessa kiitos huomautukseasta, lisään ko blogitarinaan huomautuksen tuostakin mahdollisuudesta.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!