Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautojen läpimurto on lähellä

torstai 05.11.2015 Avainsanat: BEVsähköauto

2010 - 2012 sähköautot laajaan tietoisuuteen
Nissan toi 2010-vuonna Leafillaan markkinoille ensimmäisen sähköauton, joka pystyi kansanautoluokassa asialliseen taajama-ajoon sekä lyhyisiin matka-ajosuorituksiin.


Tesla aloitti erittäin merkittävän sähköisen liikenteen läpimurron 2012 esittelemällä Model S-automallin. Model S teki sähköautosta haluttavan. Erittäin vakuuttava käytännön ajotilanteiden suorituskyky. Suorastaan ylivoimainen. Menevän näköinen muotoilu ja tilat jopa seitsemälle! Hintansa puolesta se ei toki vielä ole varsinaisesti kansanautoksi luokiteltavissa.

Tesla tekee paljon enemmänkin kuin sähköauton vallankumousta. Merkittävä saavutuksia Teslalla on ollut perinteisten myynti- ja jakelukanavien haastaminen sekä oma SuperCharger -latausverkosto. Tesla on rakentamassa infraa, jota kansainvälisestikin on verrattu moneen otteeseen Applen tapaan toimia.

Muutamia muitakin lähinnä lyhyen toimintasäteen sähköautoja on tullut aivan viime vuosina. Esimerkiksi Volkswagen eGolf. Nämä eivät kuitenkaan ole tarjonneet merkittävää lisäarvoa sähkautoilijalle Leafiin verrattuna. Toimintasäteet ja hinnat ovat pysyneet aika vakioina. Noin 30.000 - 40.000 eurolla saat noin 100 - 150 km tosielämän toimintasäteen sähköautoon. Sadan tonnin tai sen ylittävällä panostuksella saatkin sitten jo Teslan kautta 300 - 500 km toimintasädettä ja paljon muuta. Sillä välillä ei sitten juuri tarjontaa ole ollutkaan.

2016 muuttaa paljon halvemmassa sähköautojen hintaluokassa.
Nissanin uusi 30 kWh -akulla varustettu Leaf tulee myyntiin Suomessakin alkuvuodesta 2016. Uuden mallin merkittävin uudistus on siis 30 % suurempi akkukapasiteetti.

Nissan Leaf
(2016-mallivuoden Leafista tulee tarjolle sekä 24 kWh, että uusi 30 kWh-akulla varustettu malli. Keskityn tässä uuden auton osalta vain 30 kWh-akulliseen malliin tarkoituksella.)
 
En ole vielä päässyt koeajamaan uutta tulevaa mallia, mutta väitän sen olevan lähes 100% parempi sähköauto.

Perustan väittämäni sille, että tuon uuden mallin suurempi akku tarjoaa yllättävän monelle sähköautoa jo suunnitelleelle ratkaisevasti pidemmän toimintasäteen.

Otetaan muutama käytännön esimerkki vaikka näin Pirkanmaalaisen näkökulmasta.
1. Tampere - Jyväskylä 150 km
2015-vuoden 24 kWh -akulla varustetulla Leaf-mallilla ajosuorite Tampereelta Jyväskylään edellyttää selkeää sähköautopainoitteista halua ja joustavuutta. Normaaleilla maantieajonopeuksilla akku ei välttämättä aivan riitä perille lataamatta välillä. Nyt Neste Jämsän Portti tarjoaa onneksi 6 kWh -tehoista latausmahdollisuutta Type2-rasiasta kohtuullisella hinnalla. Mutta suunnitelmallisuutta ja aikaa matkaan kannattaa varata merkittävästi polttomoottoriautoa enemmän.

Uudella 30 kWh -akulla varustettu malli menee tuon matkan kesäkelillä huoletta ilman välilatausta, vaikka käyttää koko matkan normaaleita matka-ajonoepuksia. Joten eroa polttomottoriautolla matkan taittamiseen ei tule kuin siitä, että sähköautolla se on huikeasti halvempaa, ympäristöystävälisempää ja mukavaa.

2. Tampere - Lahti 130 km
Tampereen ja Lahden välillä kulkevalla 12-tiellä ei ole välilatausta Kangasalan Prisman ja Lahden välillä saatavilla lainkaan.

Tällä välillä on sama tilanne kuin Tampere - Jyväskyläkin. Uusi isompi akku takaa huolettoman perille pääsyn aivan normaaleita liikenteen tilannenopeuksia noudattaen. Pienemmällä 24 kWh -akulla on riskinä, että joutuu hieman laskemaan nopeutta liikenteen niin salliessa.

3. Tampere - Seinäjoki 176 km
Tampereen ja Seinäjoen välillä ei ole myöskään pikalatausta tarjolla. Mutta esimerkiksi Ikaalisissa on tarjolla 6 kWh-tehoista latausta parissakin paikassa. Pienemmällä akulla tuo matka vaatii jo selkeää panostusta sähköautoiluun, mutta on kyllä suoritettavissa, kunhan Ikaalisissa malttaa kerätä 100% lataustason.

30 kWh -akkuversiolla tuokin matka on mahdollista suorittaa jopa ilman välilatausta. Tosin silloin epäilen että mennään jo aika lähellä tosielämän maksimi toimintasädettä. Tehtaan ilmoitus 250 km toimintasäteeksi ei ole matka-ajossa tosiasiaa. Käyttäen 17 kWh/100 km tai alle sen keskikulutusta tuo matka on mahdollista suorittaa lataamatta kertaakaan välillä. Toisaalta, jos malttaa kauppakeskus Kompissa pitää vaikka ruokatauon, niin sitten ei mene edes tiukille tuokaan välimatka uudella Leafilla.

4. Tampere - Helsinki 178 km
Tampereelta Helsinkiin on koko matka moottoritietä, ja kesällä siitä suurin osa on 120 km/h rajoitettua. Leaf kuluttaa tuossa nopeudessa jo merkittävästi enemmän sähköä. Vanhan 24 kWh -mallin toimintasäde on osoittautunut tuossa nopeudessa hiukan alle 100 km, joten käytännössä sen joutuu lataamaan kaksi kertaa matkan varrella. Tarjolla on onneksi pikalatausta ABC asemilla Toijalassa, Hämeenlinnan Tiiriössä sekä Hyvinkäällä. Matka-aika kuitenkin pidentyy noin 40 - 60 minuuttia pelkästään latausten takia. Leafin pikalataus hidastuu merkittävästi noin 65% lataustason jälkeen, ja noin 85% kohdalla on jo järkeväämpää tuolla reitillä viimeistään keskeyttää lataus ja jatkaa matkaa.

Isommalla 30 kWh -akulla ajaa moottoritienopeudella noin 130 km, joten reitin pystyy ajamaan yhdellä välilatauksella. Ja jos sen pystyy vielä ajoittamaan vasta ABC Hyvinkäälle, tapahtuu lataus 65% tasolle erittäin nopeasti. Ja Hyvinkään ABC:llä vieläpä ilmaiseksi. Isommasta akusta tuo 65% lataustaso tarkoittaa noin 19 kWh latausta, ja se saadaan siis pikalaturista noin 20 minuutin kahvitauon aikana.

Eli isommalla akulla varustetulla Leafilla matkustaa Tampereelta Helsinkiin jo lähes yhtä vaivatta ja nopeasti kuin polttomoottoriautolla. Ainoa ero jälleen on hinta, päästöt ja mukavuus.

5. Tampere - Turku 168 km
Tampereelta Turkuun on myös aika lailla isommankin akun toimintasäteen ylärajalla normaaleita maantieajon nopeuksia käyttäen. Mutta Auran ABC:llä on tarjolla pikalatausta, ja sinne pääsee 30 kWh -akkuversioisella Leafilla jo heittämällä perille, joten matka taittuu helposti yhdellä kahvitauon aikana tapahtuvalla latauksella.

Näitä esimerkkitapauksia olisi vaikka kuinka paljon, joissa tuo 30 % isompi akku on ratkaisevasti parempi sähköautoilijalle.

Merkittävä muutos on myös se, että tuo nopean pikalatauksen järkevä taso on käytännössä 85%, joka tarkoittaa 30 kWh akussa 25,5 kWh, kun taasen 24 kWh akulla se on 20,4, ja tuo 5,1 kWh ero tarkoittaa usein sähköautoilijalle ratkaisevaa eroa päästäkseen perille. Tuo pikalatauksella nopeasti saatavan sähkön määrä korostuu, kun sähköautolla ajetaan matka-ajoa, jossa joudutaan reitin varrella tekemään kaksi tai useampaa pikalatausta. Sähköauton lataamisen logiikkahan poikkeaa täysin polttomoottoriauton tankkauksesta. Sähköautoilija oppii nopeasti haluamaan autonsa aina pysäköinnin aikaiseen lataukseen, jolloin se on aina lähtiessä täynnä.

Todellinen sähköautoilun läpimurto:
2017 - 2018 on tulossa uusia edullisemman luokan sähköautoja merkittävästi pidemmällä toimintasäteellä!
Chevrolet Bolt on ennakoitu olevan tulossa 2017, ja sille on lupailtu jopa 200 mailin toimintasädettä. Hinnaltaan uskon sen asemoituvan Leafin kanssa samoihin lukemiin.
Chevrolet Bolt
Itse en tosin osaa yhtään arvioida tuleeko Bolt Suomen markkinoille ja milloin tulee jos on tullakseen.

Tesla on ilmoittanut tuovansa Model 3 -autonsa 2016-vuonna ennakkotilattavaksi ja toimitukset on lupailtu 2017-vuodelle. He lupaavat myös 350 km toimintasädettä. Hinnaksi on ilmoitettu 35.000 USD, joten Suomessakin asemoitunee Leafin kanssa samoihin hintoihin.

Myös Nissan on kiirehtinyt julkaisemaan kuvia, videoita ja tietoja 2018-vuodelle suunnitellusta kokonaan uudistuvasta Leafistaan. Siinä puhutaan jopa 60 kWh -akusta ja monista hienouksista. Tuon kokoisella akulla Leafikin saavuttanee käytännön toimintasäteeksi helposti noin 320 km lukemia.
Tämä jo tiedossa 60 kWh akusta: Greencarreports.com

Kun alle 40.000 euron hintaluokassa sähköauton käytännön toimintasäde matka-ajonopeuksilla ylittää 300 km rajan, on se jo erittäin monelle Suomalaiselle järkevin vaihtoehto, vaikka se olisi ainoa auto taloudessa. Samaan aikaa pikalatausverkosto tulee laajenemaan jopa Suomessa merkittävästi. Myös kohdelataamiseen soveltuvat pysäköintiratkaisut tulevat varmasti lisääntymään merkittävästi. Silloin yhä useammat halukkaat voivat valita helposti ympäristöystävällisen, aina paikallisesti päästöttömän sähköauton ja nauttia sillä ajamisen huolettomuudesta.

Lähes 70 % auton vaihtoa suunnittelevista kertoo harkitsevansa käytettyä
Yle uutisoi 5.11.2015 että 69% aikoo ostaa käytetyn auton.
Yle uutiset
Hyvien käytettyjen vähintään 30 kWh -akuilla varustettujen sähköautojen päätyminen käytettyjen markkinoille tulee olemaan merkittävä murros sähköautojen yleistymisessä.

Nyt jo on saatavilla esimerkiksi 24 kWh akulla varustettuja Leafeja mobile.de -kauppapaikan mukaan jopa alle 10.000 euron hintaan.

Samaan aikaan tarjolle alkaa tulla vähintään Euroopan käytettyjen markkinoiden kautta houkutteleviin hintaluokkiin tehokkaita ja jopa 90 kWh akuilla varustettuja Teslan Model S -autoja. Pidän erittäin todennäköisenä, että 2016-vuonna jo alkaa kiihtyä käytettyjen Teslojen maahantuonti merkittävästi.

Käytettyyn sähköautoon tulee maahan tuodessa hyvin vähän veroja koska nämä verot pohjautuvat päästöihin, ja täyssähköautot ovat päästöttömiä.

Käytettyjen autojen ostajilla todellinen murros sähköauton valintaan edellyttää vielä akkujen luotettavuusmielikuvan kehittymistä. Sähköautot ovat vielä Suomessa niin uusi ilmiö, että meillä ei ole riittävästi omakohtaista kokemusta niiden akkujen kestosta, tai siitä mitä akun vaihto kustantaa, jos se joudutaan uusimaan. Joidenkin lähteiden mukaan Leafin akuista jopa 99% on edelleen alkuperäisinä ajossa. Tämä kertoo omalta osaltaan jotain niiden kestosta.

Sähköisen liikenteen kehittyminen tarvitsee myös valtiolta tukea
Suomalaisella verottajalla on tämän mahdollisuuden toteutumisessa oma keskeinen roolinsa.
Liikenteen verotulot tullaan tarvitsemaan Suomessa jatkossakin. Itse uskon vahvasti, että ajokilometreihin perustuva verotus tulee toteutumaan joka tapauksessa lähivuosina polttoaineen verotuksen rinnalle. Tämä malli kuitenkin fiksusti toteutettuna edelleen kannustaa päästöttömien ajoneuvojen hankintaan, vaikka verotulojen kertyminen voidaan edelleen taata.

Sähköautojen latausverkoston kehittäminen kattamaan kaikki päätiet ensin etelä-pohjois -suunnassa sekä sen jälkeen itä-länsi -suunnassa on erittäin merkittävä asia sähköautojen läpimurron kannalta. Jotta latausverkosto kehittyisi sähköisen liikenteen kehittymisen mahdollistajana ja kannustajana eikä hidastajana, olisi syytä kehittää toimiva ja tehokas pikalatausverkoston tukijärjestelmä. Tämä tarvittaisiin käyttöön heti.

Lisäksi olisi erittäin tärkeää, että kunnat saisivat valtiolta tiukassakin taloustilanteessa varjoja pysäköinnin aikaisen latauksen tukemiseen kuntien pysäköintialueilla. On jo olemassa toimijoita, jotka pystyvät hyvin kustannustehokkaasti ratkaisemaan pysäköintipaikkojen latausratkaisuja. Niissä ei yleensä ole järkevää asentaa kalliita pikalatureita, vaan selkeästi hitaammat ratkaisut ovat toimivampia. parkkisähkö on yksi yritys, jolla on jo tarjolla toimivia ratkaisuja. Näiden pysäköinnin aikaisen latauksen tarjoamien paikkojen lukumäärätarpeet tulevat kasvamaan jopa merkittävästi nopeammin lähivuosina kuin pikalatauspisteiden.

Loppusanat tähän blogi-postaukseeni
Varmasti polttomoottoriautoille on edelleen silti käyttötilanteita ja tarpeita, mutta sähköautosta alkaa tulla yhä useammalle varteenotettava vaihtoehto. Esimerkiksi vetokoukkua tarvitsevat monet Suomessa perustelluista syistä, ja täyssähköautoista tällä hetkellä vain Teslan Model X tarjoaa mahdollisuuden tuohon. Eikä sekään ole ihan jokapojan hintaluokassa. On myös työntekijäryhmiä, joille edes Teslan toimintasäde ei ole riittävä. Tosin aika monta näin väittävää voi haastaa sillä tiedolla, että Suomessa on lukuisia Tesloja taksikäytössä. Kuten tätä blogi-kirjoitusta lukiessa olet huomannut, minä olen jo hieman asenteellisesti suhtautuva. Olen vannoutunut puolen vuoden sähköautokokemuksella sen ylivertaisuudesta, enkä itse näe mahdollisuutta palata polttomoottoreihin enää. Lisäksi lukuisat tuttavani, joille olen antanut Leafilla koeajomahdollisuuen ovat olleet hyvin vilpittömän ihastuneita sen ajon vaivattomuuteen ja mukavuuteen. Kun nyt lähiaikoina akkutekniikka kehittyy tässä halvemmassakin hintaluokassa yli 300 km toimintasäteisiin ollaan murroksen äärellä.
 
Lopuksi toivon kaikille avointa mieltä.
Käykää varaamassa vaikka Leafille pitkä koeajo, ja kokeilkaa sitä omassa arkikäytössänne.
Siitä alkaa muodostua kokonaiskuva itselle oikeilla perusteilla mitkä olisivat omat mahdollisuudet sähköauton hankintaa.
 
Lisäys 7.11.2015
Läpimurto on jo kalliimmassa hintaluokassa täyttä totta, marraskuussa 2015!
 
Vesa Linja-aho kirjoittaa Tuulilasiin: 
"yli joka kymmenes myyty 85000–160000 euron auto on sähköauto"
Tämä on jo todellista autoilun revoluutiota. Tuosta voidaan vetää johtopäätös. että kun Tesla julkaisee  auton hintaluokkaan 35.000 - 50.000 euroa, niin alkavat sähköautot olla arkipäivää katukuvassa ja jokaisen naapurustossa.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!