Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018

sunnuntai 30.09.2018 Avainsanat: BEVsähköauto

Sähköauto on aina liikenne-energialtaan paikallisesti päästötön. Tämä ei kuitenkaan ole ymmärrettävästi koko totuus, vaan sähkön tuotannosta aiheutuu päästöjä, vaikka Pohjoismaiden ja Suomen sähköntuotanto onkin erityisen puhdasta.

lähde: Energiateollisuus julkaisee sähkön kuukausitilastoa.

Heinäkuu 2018

Energiateollisuuden sähköntuotannon kuukausiraportista selviää, että heinäkuussa sähkön CO2-taso nousi maassamme. Taustalla tässä on käsittääkseni kovat helteet ja siten jäähdytyksen aiheuttama energiakulutuspiikki.

Ajoin Leaf 40 kWh sähköautollani 4689 kilometriä ja sähköä kului 711,7 kWh Heinäkuussa, jolloin Suomen sähköntuotannon CO2-päästö oli keskimäärin 121g/kWh(e). Eli ajoni aiheutti 86 115 grammaa CO2-päästöjä. Laskutoimituksena tästä saadaan, että heinäkuussa Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla ajoni aiheutti 18,37 g/km CO2-päästöt.

Oikeastaan voin tehdä olettamuksen, että Heinäkuun CO2-päästö oli vielä alhaisempi ajoillani, koska se piti sisällään myös Norjan Lofooteille matkan ja Norjan sähkö on puhtainta.

Elokuu 2018

Elokuussakin Suomen sähköntuotannon CO2-päästö oli liukuvan 12 kuukauden tasoa korkeampi ja todennäköisesti syynä edelleen jatkuvat helteet.

Elokuussa ajoin 4090 km ja sähköä kului 658,4 kWh ja elokuun sähköntuotannon CO2-päästö oli keskinäärin 103g/kWh(e), joten elokuun ajoni aiheutti keskimäärin 16,58 g/km CO2-päästöt.

Mitä nämä 18,37 ja 16,58 g/km CO2-tasot tarkoittavat käytännössä?

Edelleenkään en ole edes yrittänyt luvuissa huomioida sähkön siirron ja lataamisen häviöitä. Niillä tuskin kuitenkaan on käänteentekevää suuruutta olevaa vaikutusta. Joku voi myös spekuloida silä, että mitä sähköä siihen sähköautoon just menee.

Lataan ylivoimaisesti eniten Leafiani kotona. Toistaiseksi ostan vielä kotonani sopimuksellani aurinko- ja tuulisähköä. Se on sitten hieman sellainen uskomusasia miten nämä vihreän sähkön sopimukset toimivat käytännössä, mutta johonkin tässä maailmassa pitää voida luottaa. Ensi kesään mennessä saan taloni katolle asennetuksi jo ostamani aurinkopaneelit, joiden uskoisin tuottavan ehkä noin 70% sähköautoilun vuosittaisesta sähkön kulutuksestani. Tietenkään paneelit eivät tuota talven kuukausina autoiluni kuluttaman sähkön vertaa, mutta tein Fortumin kanssa aurinkolataussopimuksen, joka on aika hyvä meille sähköautoilijoille. 

Pikalatureista eniten tulee käytettyä Fortumin paikkoja ja Fortum kertoo niissä näkyvissä tarroituksissa käyttävänsä puhdasta tuulisähköä.

Jos näitä 16,58 - 18,37 g/km CO2-päästötasoja haluaa verrata polttomoottoriautoihin, niin on todettava, että pelkästään polttonesteen jalotuksen on arvioitu tuottavan 24g/km CO2-päästöjä. Siihen sitten kaikki logistiikka päälle puhumattakaan ajamisen päästöistä. Onneksi WLTP-päästönormi vähän edes palauttaa päästötasoja realistisemmille tasoille polttomoottoriautoissa. Silti sekään ei kerro likimainkaan totuutta Suomen talvisissa pakkaskeleissä esimerkiksi.

Aiemmat tilastot

Huhtikuussa sähköautoiluni CO2-päästöt olivat alle 16,5 g/km

Kesäkuussa sähköautoiluni päästöt olivat alle 12g/km

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Jani Ikävalko - 1.10.2018 klo 7:31

    Mihin polttomoottoriautoon vertaat? Biokaasu on elinkaaren c02-päästöiltään vieläkin alhaisempi kuin Sähköauto. Oheisesta linkistä selviää asia:


    "https://www.cbg100.net/news/biokaasuautomarkkinat-skoda-nousi-karkeen-suomessa/"

    Tuulisähkön pitää olla paikallistuotettua niin se pääsee arvoon 0g/km, mutta valtakunnan infran kautta se lisää aina päästöjä.

    "Onneksi WLTP-päästönormi vähän edes palauttaa päästötasoja realistisemmille tasoille polttomoottoriautoissa. Silti sekään ei kerro likimainkaan totuutta Suomen talvisissa pakkaskeleissä esimerkiksi."

    - Kulutuksen kasvu on biokaasuautoilla 10%, bensa ja diesel-autoilla 20% ja sähköautoilla 40% WLTP-testissä joten realistisuutta hyvinkin kuvaava testi. Pakkaskeleissähän sähköauton ajomatka puolittuu mutta muilla teknologioilla puolittumista ei tapahdu.

    Mistä saa selville mihin Fortumin latausasemiin tulee tuulisähköä?

  • Sähköautoileva motor - 1.10.2018 klo 15:01

    Moro Jani jälleen
    hienoa että kommentoit julkaisuani.

    Vertaan niihin yleisimpiin polttomoottoreihin, eli bensiini- ja dieselautoihin. Kaasuautoista voit itse kirjoitella omissa medioissasi, koska tunnet ne niin paljon paremmin. Itse en millään tasolla kyseenalaista kaasuautonkaan etevyyttä.

    WLTP on tosiaan hyvin jo todellisuutta kuvaava testi ja siksi on hienoa, että polttomoottoriautojen päästöt vihdoin aletaan ilmoittelemaan sen mukaan.
    Tulen toki kirjaamaan oman sähköautoiluni CO2-päästöjä myös tulevan talven kulutuksen mukaan.

  • Sähköautoileva motor - 1.10.2018 klo 16:10

    Vielä Janille,
    kiitos myös tuosta kysymyksestä, että mistä saa selville mihin Fortumin latausasemiin tulee tuulisähköä.
    Koko Charge & Drive verkostossa käytetään sertifioitua tuulisähköä. Latureilla on tästä merkkinä myös tuulisähkön symbolit. Sähkön alkuperätakuu järjestelmästä löytyy perustietoa Fortumin sivuilta ja lisää Energiaviraston sivulta.
    Löytänet itse aiheesta kaipaamaasi lisätietoa.

  • M H - 1.10.2018 klo 18:25

    Jani Ikävalko,
    1) Laske mukaan biokaasun raaka-aineen tuotannon ja kuljetuksen, sekä myös itse kaasun tuotannon(jalostuksen), paineistuksen ja kuljetuksen aiheuttamat päästöt. Pelkästään nuo heittävät biokaasun päästöt sähköautoa suuremmiksi.
    2) Polttomoottori hukkaa edelleenkin 70-88 % poltetun aineksen energiasta. Se energia menee taivaan tuuleen hyödyttämättä ketään. Sähkömoottorin hyötysuhde on lataushäviöineenkin ylivertainen, jolloin primäärienergian kulutus jää moninkertaisesti pienemmäksi kuin biokaasulla.
    3) Valehtelet sähköauton kantamasta, se ei todellakaan puolitu talvella. Oikeampi lukema on 10-20 % lisäys sähkönkulutukseen. Se ei heilauta laskennallisia päästölukemia vielä mihinkään. Muistathan, että myös polttomoottoriauton kulutus nousee talvella, sillä mm. ilmanvastus on suurempi kylmällä. Näin ollen polttomoottoriin vertailukelpoinen kulutuksen lisäys sähköautolla on lähempänä kymmentä prosenttia, kun sähköauto on varustettu modernilla energiatehokkaalla ilmalämpöpumpulla.
    4) Biokaasuauto käynnistyy aina bensalla ja lisäksi siinä on samat ongelmat lähipäästöjen kanssa kuin muilla polttomoottoriautoilla. Asiaa voi tutkia tarkemmin Tekniikan Maailman 4/2018 numerosta talviautotestistä. Tai sitten ihan käytännössä voit vetää keuhkot täyteen parkkipaikalla auton käynnistettyäsi. Muista yskiessäsi, että sähköauto ei pilaa sinun tai muiden hengitysilmaa, toisin kuin kaikki polttomoottorit.

  • E.M - 2.10.2018 klo 8:14

    Biokaasun tuotanto on hyvä asia, mutta se kannattaisi polttaa sähköksi hyötysuhteeltaan kunnollisissa voimaloissa, eikä tehottomissa autojen moottoreissa. Tämän pitäisi olla suunta maan biokaasupolitiikassa, mutta valitettavasti asia ei ole näin: Suomi on sotkenut asiaan maan poliittisesta historiasta ikävän tutut tulonsiirrot Keskustan kannattajille ja kannatusalueille.
    Biokaasun liikennekäytön pitäisi olla hallittu, ohimenevä välivaihe, kuin kainalosauva. Tähtäimessä on oltava liikenteen sähköistäminen ja energiatuotannon ilmastopäästöttömyys. Valtion ei siis pidä tukea biokaasun jakeluverkon laajentamista, biokaasuautojen hankkimista eikä maatilatason pientuotantoa. Veroedut ja investointituet ym. on varattava riittävän suurten tuotantolaitosten perustamiseen ja biokaasun käyttämiseen sähkövoimaloissa.

  • Marko - 2.10.2018 klo 8:42

    Pari kommenttia kaasuautoilusta. On tietenkin hyvä, että vaihtoehtoisia polttoaineita tulee saataville. Mutta en näe mitään järkeä monimutkaisessa prosessissa jätteestä kaasuksi, vaaralliset kuljetukset jakelupaikoille ja sitten lopulta ankean huono hyötysuhde polttomoottorissa. Joku tuossa kirjoitteli, että sähköauton toimintamatka lyhenee puoleen talvella. Tähän voisi sanoa, että entä kaasuauton hyötysuhde kesäkuumalla kun kaikki lämpö menee hukkaan jo muutenkin onnettomalla hyötysuhteella. Kannattaisi
    tutustua asiaan ja havaita, että useimmilla sähköautoilla talvikulutus lisääntyy 1-2 kWh 100/km, jos auto on esilämmitetty. Prosenteissa mennään 10-30 luokkaa toimintamatka menetyksessä riippuen
    olosuhteista. Jos otetaan kauhuskenaario, olet matkalla ja et pääse latausasemalle yöksi. Paukkupakkanen alla, kyllä toimintamatka lyhenee helposti 30 prosenttia. Miksi jättäisit sen ilman latausta? Miksi ostaisit sähköauton jossa ei ole akun lämmitystä? Miksi valitset sähköauton jonka pikalatausasemat eivät pääse yli 100kWhiin. Elämä on valintoja niin sen kaasuauton ja sähköautonkin välillä.

  • Sari (eAutoilija) - 5.10.2018 klo 13:07

    Eikös se ole niin, että energiayhtiön pitää ostaa markkinoilta tuuli-vesi-aurinkosähköä vähintään se määrä, joka on asiakkaiden heiltä ostama tällainen sähkömäärä? Joten vaikka siitä johdosta ei teknisesti juuri tulekaan sitä tuulentuomaa sähköä, niin kokonaisvolyymin hankinnassa energiayhtiön ostoihin voi vaikuttaa tilaamalla kotiin CO2-päästötöntä sähköä. Siksi tuo oman sähkösopimuksen valinta ei ole merkityksetön asia.

  • Sähköautoileva motor - 7.10.2018 klo 7:24

    Moro Sari, kiitos kommentistasi
    aivan kuten kirjoitit olen käsittänyt asian olevan.
    Siitä huolimatta aina jotkut jaksavat vääntää asiasta, joten siksi kirjoitin erityisen ympäripyöreästi. Minulle ainakaan se valinta ei todellakaan ole merkityksetön asia.

  • Jani Ikävalko - 13.10.2018 klo 11:14

    MH

    1) On laskettu, Ylivoimainen ekoauto on biokaasuauto jo 3:na vuonna peräkkäin, se käsittää täydellisen elinkaarianalyysin, nämä linkit ja mediat on ollu moneen kertaan esillä. Biokaasulla kun ei ole päästöjä vaan päästövähenemiä niin ajatuksesi asiaa on hiukka outo? Mistä ne päästöt tulee biokaasulla?

    2) Se sähkökin pitää saaha jostain sähköautoon, FinGridin hyötysuhde on niin huono kun on esim. ydinvoimaloita 38% hyötysuhteilla että elinkaaren energiatehokkuus on biokaasuautoilla parempi. Ei se sähkö tule sähköautoihin vain töpselistä. Tämän lisäksi FinGridissä on raakaöljyriippuvuutta turvesähkön ja hiilisähkön muodossa.

    3) Jopa tällä sivustolla on nissan leafin koeajo -20c pakkasessa - ajomatka puolittui joten ei tässä nyt kukaan valehtele.

    4) No eikä käynnisty, jotkut huonommat biokaasuautot käynnistyy mutta markkinoilla on pelkkiä CMG-MonoFuel autojakin ilman bensa-tankkia - niiden olisi mahdotonta käynnistyä bensalla, tai edes RE85-polttoaineella näin ollen ;) Biokaasu on nollapäästöinen YK:n ilmastosopimuksen mukaan eikä sieltä tule mitään hengitykselle haitallisia päästöjä ajettaessa biokaasulla joten ei ole mahollista että yskisin. ei minun tarvitse tutkia asiaa kun olen alan asiantuntija jo muutoinkin.

  • Sähköautoileva motor - 15.10.2018 klo 8:45

    Hei,
    tämä nyt meni taasen vähän turhaksi kaasuautoilun ja sähköautoilun vastakkainasetteluksi.
    Itsellä ei ole mitään biokaasuautoja vastaan, päinvastoin. Jos olisi jokin tarve kakkosautolle, niin voisihan se olla yhtä hyvin kaasuautokin, mutta onneksi ei ole tarvetta. Ja kyllä se sittenkin olisi käytettynä ostettu edukas sähköauto :-)

    Viittaat Jani taannoin tekemääni kulutustestiin talvella. Tein sen tarkoituksella siten, että oli melkoisen maksimaalinen kulutus. Se ei kuvaa onneksi sähköauton kulutusta yleisesti talvella. Kyllä kulutus nousee, mutta ei likimainkaan tuplaksi.

    Juu sähkö pitää saada ja kaasukin.
    Mikähän muuten on liikennekaasun kulutuksessa biokaasun ja maakaasun kulutuksien suhde tällä hetkellä?

    Mitähän muuten mahtavat olla ne uudet CMG-monoFuel -henkilöautot, joita voi ostaa maahantuojan organisoimista liikkeistä Suomessa?

  • Simo Taivalkoski - 19.10.2018 klo 16:05

    Jani, sähköauton kulutus ei tuplaannu eikä toimintamatka puolitu pakkasella. Asian huomasi jo viime talvena; muutenhan minun Renault Zoe talvikulutus olisi noussut tasolta 160 Wh/km tasolle 320 Wh/km. Eikä näin siis käynyt.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (33)
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!