Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km

lauantai 11.08.2018 Avainsanat: BEVsähköauto

Sähköautot -Nyt! Facebook-ryhmässä oli taas kerran se iänikuinen turha tuuleen huuto vailla mtään totuuspohjaa saati perusteluita tai lähteitä: "... ja sähköhän tulee pistorasiasta...". No itseasiassa kyllä se tuleekin, mutta tuolla yleensä kommentoija haluaa ilmaista, että hän tietää paremmin sähkön tuotannon todelliset päästöt ja viittaa jotenkin epämääräisesti, että sähköautoilu ei olisikiaan niin kovin ilmastoystävällistä. Otetaan tähän vähän realismia case esimerkin kautta mukaan.

Kesäkuussa ajoin Nissan Leaf 40 kWh sähköautollani 4248 kilometriä ja tuolla ajolla auto kulutti sähköä 660,9 kWh. Kesäkuun ajalta Suomen sähköntuotannon keskimääräinen CO2-päästö oli 74 g/kWh(e) (lähde: https://energia.fi/files/1414/a_Sahkontuotannon_kk_polttoaineet_kesa.pdf)

Tuosta saadaan laskettua, että kesäkuun ajoni aiheuttivat kesäkuussa 48,906 gramman CO2-pääästöt. Ja kun siis ajoin 4248 km, niin Leaf 40 kWh:lla ajojen päästöksi kesäkuussa tuli 11,5 g/km. Ja tuohan on siis taasen ajoni kokonaispäästöt, eli siinä on mukana sähkön tuotanto ja ajaessahan ei täyssähköauto enää liikenne-energiastaan mitään päästöjä tee. 

Jälleen jää se spekulaatio, että mikä on lataamisen häviö (joidenkin lähteiden mukaan 10% luokkaa, mutta vaihtelua on), koska se ei ole tuossa mukana, mutta se on vaikutukseltaan pienempi, kuin on ollut täysin puhtaan aurinko-energian tai muun vastaavan päästöttömän energian lataaminen. Olen tehnyt kotiini sopimuksen ns vihreän sähkön ostamisesta. Se sitten taasen on oma tarinanssa ja uskonasiansa, että miten nämä sopimukset oikeasti vaikuttavat, mutta lähtökohta on, että sähkön myyjä on sitoutunut vihreiden sopimusten suhteessa lisäämään puhtaan energian määrään. Sähkön tuotannon päästökehitys pitkällä jaksolla Suomessa on oikean suuntainen ja päästöt ovat olleet jo pitkään vahvalla laskulla kumulatiivisesti tarkasteltuna. Esimerkiksi Fortum Charge & Drvie pikalatureilla on tarjolla uusiutuvaa, eli päästötöntä sähköntuotantoa. 

Polttomoottoriautoihin vertailun vuoksi voisin mainita, että millään polttomootoriautolla ei ole mahdollisuuksia likimainkaan samaan tasoon, koska pelkästään polttonesteen jalostus aiheuttaa suuremmat päästöt/km. Teknologiateollisuus on arvioinut polttonesteen tuotannon aiheuttavan 24g/km päästöt ja sitten ne päästöt vasta alkavatkin polttonesteillä.

Ja kun C02-päästöt ovat vain osa polttomoottoreiden päästöistä ja ne muut ovat sitten niitä myrkyllisempiä, niin kyllä ajelen hyvillä mielin pakolliset ajoni Leafilla. Kieltämättä auton omistamattomuus ja kävely olisivat vielä puhtaampi ratkaisu, mutta ne eivät valitettavasti tule kyseeseen elämäntilanteessani. 

Vielä yksi näkökulma lisää. Sähköautoilu on pois polttonesteiden kulutuksesta, jotka ovat 100% tuontitavaraa. Sähkönkulutuksesta kesäkuussakin 70,2% katettiin kotimaisella tuotannolla. Lisäksi sähköauotn energiatehokuus on huikeasti parempi kuin polttomoottorin. Siitymällä sähköautoon siis parantaa ilmaston lisäksi myös Suomen ulkomaankaupan tasetta. (Itse koen biokaasun sekä sähkön yhdessä haastavan parhaimmillaan perinteiset polttonesteet, enkä näe näiden kahden välillä tarvetta vastakkainasetteluun).

Tuolta voit lukea huhtikuun 2018 ajeluideni päästöt: http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/co2-paastot-sahkoautollani-olivat-huhtikuussa-alle-16-5g-km

Heinäkuun päästöjen tasoa odotan mielenkiinnolla, koska uutisista olen jo lukenut, että kulutus kohtasi korkeaa piikkiä helteiden takia. Toisaalta heinäkuussa latasin paljon Norjassa ehkä maailman puhtainta sähköä.

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Tapani - 12.8.2018 klo 15:02

    En nyt kauhean paljoa pistäisi sähköautoilua ympäristöystävällisyyden varaan, meinaa sähköauton tuotannossa syntyy päästöjä runsaasti enemmän ja akkutekniikan metallien kaivostoiminnan aiheuttamien happosateiden takia on Kiinassakin suljettu kaivoksia eikä se kai ihan kovin ympäristöystävällistä toimintaa ole muuallakaan. Mitä se on sitten jos sähköautoilusta tulee valtavirtaa ja volyymit kasvavat uusiin mittasuhteisiin, sitä tuskin kukaan on kukaan on vielä selvittänyt.
    En silti vastusta sähköautoja, näen kyllä niissä taloudellisen puolen joka sekin tosiaan saattaa murtua mikäli autoilun verotus siirtyy tietulleihin.

  • Sähköautoileva motor - 13.8.2018 klo 17:02

    Kiitos Tapani kommentistasi.
    Juu kyllähän sähköautonkin ja siinä olevan akunkin valmistuksesta päästöjä tulee ja kuten kirjoitin, parastahan olisi olla ostamatta ja ajamatta kokonaan, mutta kun se ei ole kaikille mahdollista, niin kyllä sähköauto on ympäristöteko kun on pakko ostaa auto.

    Mitä muuten Tapani arvelet, kuinka paljon öljyn etsintä, poraaminen, rahtaaminen, jalostaminen, öljytankkerionnettomuudet jne jne ovat aiheuttaneet ja aiheuttavat edelleen ympäristölle haasteita?

    Tuosta syystä, mitä kirjoitit, kannattaa erityisesti siirtyä sähköautoon heti kun se on mahdollista, nimittäin nyt sillä ajaminen on todella edullista. Ehkä ei pysyvästi tosiaan tilanne voi olla niin, koska jostain ne polttonesteista nyt kerättävät miljardit veroeurot on jatkossakin saatava.

  • Marko - 16.8.2018 klo 15:56

    Nyt sitten joku laskemaan kuinka paljon painaa polttomoottorin lohko, laturi, starttimoottori, vesipumppu, ruiskutusjärjestelmä, katalysaattori, vaihteisto jne ja kuinka paljon eri metalleja tarvitaan näiden rakentamiseen, huoh niin turhaa vertailua.

    Pitää olla hieman yksinkertainen jos ei näe miten maailma muuttuu ja parempi on muuttua sen mukana. Toiveissa puhtaampi hengitysilma....

  • Jani Ikävalko - 16.8.2018 klo 19:59

    Niin, siis biokaasu on ihan polttomoottorin polttoaine, ja sillä on vielä pienempi ympäristövaikutus kuin sähköautolla ;)

    Toki kaikki energiamuodot poispäin fossiilisesta on hyvästä, mutta käyttämäsi sähkö on vielä pääosin Suomessa fossiilista. Päästöt pitää muuten laskea EU:n keskisähkön mukaan koska olemme osa EU:ta, ja oikeastaan tarkkaan ottaen Euraasian tai Afro-Euraasian, se että pitäydytään vain Suomi-laskennassa, on ainakin mahd. kaukana totuudesta. EU:n sähköllä c02-lukusi nousee ja näin se akateemisesti suoritetaan.

  • Sähköautoileva motor - 16.8.2018 klo 23:52

    Kiitos Jani jälleen kommenteistasi.
    On kyllä niin mieltälämmittävää nähdä, miten paljon sähköautot sinua kiinnostavat.
    Sähköautoiluni päästöt olivat kesäkuussa 11,5 g/km, ja luotan kyllä lähteeseeni ja pysyn tuossa.

  • Juuso Salo - 17.8.2018 klo 1:00

    Jani Ikävalko, kuten sanoit biokaasu on polttomoottorin polttoaine. Valitettavasti polttomoottorin hyötysuhde on niin onnettoman huono että kallisarvoista biokaasua ei niihin kannattaisi tuhlata vaan polttaa biokaasuvoimalaitoksessa hyvällä hyötysuhteella sähköksi, ajaa sähköllä ja käyttää hukkalämpö vaikkapa talojen lämmittämiseen.

  • Tapani - 18.8.2018 klo 13:11

    Juuso Salo, jos nyt laitan suoran lainauksen tähän Motivalta

    "Jos
    biokaasun energiasisältö halutaan muuntaa sähköksi, voidaan bio-
    kaasugeneraattorilla olettaa olevan noin 30 prosentin hyötysuhde"

    Motivan artikkelin taustalla on maatilalla lehmänlannasta tuotettu biokaasu. Tottakai osan aikaa vuodesta jossain isommassa tuotantolaitoksessa voidaan käyttää todella hyvällä hyötysuhteella esim. kaukolämmöksi, lämpimään aikaan sitäkään ei käytetä kuin lämmittämään käyttövesi. Näitä isoja laitoksia voitte itse kuvitella minkälaisesta rekkarallista puhutaan jos isommalta navetalta tarttis kerran pari viikossa lähteä rekkakuorma että mikä rekkaralli se on siellä tuotantolaitoksen päässä josta se jäte pitää viedä poiskin.
    Toki biokaasuautoissakin voidaan käyttää hukkalämpöä talvella, itse ainakin tykkään kovasti kulkea autossa jossa ei tarvitse palella.

    Pointti on se että sähkö kun ei tule ratkaisemaan kaikkia liikkumis ja kuljetustarpeita maailmanlaajuisesti(kysynnän lisääntyessä rajusti akkujen hinnat nousee, kapasiteetit pienenee ja sähkön hinta nousee, eikä siirtoverkotkaan ole siihen suunniteltu), voidaan osa hoitaa biokaasuautoilla ja osa vetyautoilla. Tiedetään, huono on vedynkin hyötysuhde mutta kaikkialla ei ole niinkuin Norjassa jossa sulkuporttia avaamalla saadaan lisää sähköä välittömästi tai laittaa vaikka kokonaan kiinni jollei tarvita. Paras toteutus tuottaa vetyä on suoraan jakelupisteellä tuotettuna aurinkovoimalla varastoon aina kun kapasiteettiä ei tarvita muuhun esim. sähköautojen lataukseen.
    Auringottomina aikoina vetyä voidaan tuottaa vain tarpeen verran verkosta ostetulla kulutuspiikkien ulkopuolisella halvalla sähköllä, kuten yösähkö toki muuhunkin aikaan mikäli sähköntuottajien hinnoittelumallit kehittyvät.
    Näistä kokonaisvaltaisista energia-asioista esim. Teslabjorn ymmärtää yhtä paljon kuin sika pohjantähdestä ja siksi haukkuu vetyä aina kun mahdollista, itse arvelen että mikäli "solid state" akut joissa Toyota on kuulemma tehnyt läpimurron eivät ratkaise akkutekniikan ongelmakohtia suuressa mittakaavassa, tulee vety olemaan pääjärjestelmä asian ollessa vain ajan kysymys, toki öljyvarojen täytyy ensin huveta kannattamattomalle tasolle.

  • Sähköautoileva motor - 18.8.2018 klo 16:12

    Kiitos Tapani kommentoinnista.
    Olen täysin samaa mieltä, että sähkön ei tarvitse ratkaista yksin liikenne-energian murrosta puhtaampaan suuntaan. Ja se on vain hyvä asia. Itsekin siis olen tutustunut mm kaasuautoiluun ja se on tosiaan heti useammille sopivampi tapa biokaasulla ajellen vähentää omia liikennepäästöjään, kuin sähköautoilu. Tässä taustalla ensijaisesti vieläkin rajallinen sähköautojen tarjooma.

    Blogini on ja pysyy sähköautoblogina, mutta kun tuohon kaasuun toistuvasti täällä lukijat palaavat, niin haluan kirjoittaa kommentin, että olen pahasti pettynyt kaasuauton huonoon hyötysuhteeseen. Se on yhtä huono tai huonompi kuin "itselataavan" tai plugin-hybridin. Sähköauto siis on tuntuvasti parempi hyötysuhteeltaan.

    Nimittäin JKL Ecorun -kilpailussa oli mukana kaasuautoja, plugareita, hybrideitä ja perinteisiä polttiksia. Valitettavasti nyt ei ollut mukana yhtään sähkistä. Kilpailun pienimmän energiankulutuksen teki Prius plugin 29,71 kWh/100km. Todellinen kulutus oli toiseksi pienin kaasuauto Seat Ibiza TGI:llä, kun sakkojen vaikutus poistetaan, oli kulutus aika tarkkaan 30 kWh/100 km. Sähköauto olisi kulkenut tuonkin lenkin arviolta 11-16 kWh/100km. No onko tuolla sitten yhtään mitään merkitystä? Tuskinpa juuri. Huomioinpahan vain.

    No sitten kun mietin nyt jälkikäteen, niin mikäpä sen Seatin hyötysuhdetta paljon tuon paremmaksi olisi muuttanutkaan. Mutta kyllä olisi mielenkiintoista nähdä joskus markkinoilla plugari, jossa olisi esim. 40 kWh akku ja biokaasulla toimiva kaasuburbiini tuottamaan talvella lämpöä sekä sivutuotteena sähköä.

    ps mahtavaa, että EcoRun kilpailuissa on otettu mukaan kaasuautoja, sähköautoja ja plugareita.

    Lähde EcoRun JKL tulokset: https://www.autoliitto.fi/sites/default/files/2018_suurajot_ecorun_tulokset_result_lopullinen.pdf

  • Marko - 18.8.2018 klo 18:22

    Vetyautointoilijat unohtavat aina pari perusasiaa. Ensinnäkin vety maksaa 10 kertaa enemmän kuin sähkö, kuluttaja kyllä valitsee sen edullisemman AINA. Vetyauto on aikuisten oikeesti sähköauto ja sen akun koko pitää olla niin suuri, että sieltä saadaan kulkemiseen tarvittava teho, 100-200kW, eli ainakin 20-30kWh akkua, joten hintaa teettää tuokin autolle. Sähköauton saa edullisemmin ja taas kuluttaja päättää mitä ostetaan, häviölle jää VETY.

    Lääkäri ja toimitusjohtaja voi tietenkin ostaa sen VEDYN, meneehän se mersukin kaupaksi.

  • Marko - 18.8.2018 klo 18:39

    Usein kuulee edelleen tätä talviongelmaista sähköautoilua "ei ne lämpene", "akut tyhjenee lämmittäessä autoa" jne.

    Faktaa on kuitenkin se, että sähköauto 80%sti ladataan kotona tai työpaikalla jolloin auto lämmitetään etukäteen, ei siis akusta vaan töpselistä. Kun autolla ajetaan Suomen muutaman asteen pakkasessa sen akusta kuluu lämmityksen ylläpitoon 1-2 kWh/100km, suurin osaa ajaa autolla päivässä sen yhden tunnin joten tuolla kulutuksella ei ole mitään merkitystä. Itse ajan 280-350km päivässä työkseni ja silti seuraava autoni tulee olemaan sähköinen ja luotan siihen, että sen 50-60kWh akku riittää kaikkiin tarpeisiini.

  • Sähköautoileva motor - 18.8.2018 klo 19:59

    Moro Marko, kiitos kommenteistasi.
    Olen itsekin vähän skeptinen vedyn mahdollisuuksiin, vaan eihän sitä koskaan tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. :-)

    Mutta minulle itselle ainoa joka ratkaisee on se, joka on nyt ostettavissa kaupasta kohtuullisella toimitusajalla. No vetyvaihtoehdossa pitänee lisätä myös, että ratkaisee sekin, jonka tankkausinfra on jo nyt mahdollista, myös kotona. Vety ei sitä ole, joten mielestäni se on turha argumentti vielä toistaiseksi ainakin, jos joku yrittää sähköauton etevyyttä dissata.

    Odotusarvosi 280-350 km toimintamatkan sähköautosta on erittäin realistisen kuuloinen. Todella mielenkiinnolla odotan itsekin Kona Electriciä, Niro EV:tä, Model3:sta ja muita tulossa olevia sähköautouutuuksia. Niin kauan, kunnes pääsen niitä koeajamaan ja kirjoittamaan tarinoita, iloitsen omasta 40 kWh Leafista ja sen kolmea sataa jo lähentelevästä rangesta näin kesäaikaan :-) Talvella tosin se tietenkin jää lyhyemmäksi. Viime talvi oli niin leuto kun sain auton, että vielä ei ole kokemuksia, mutta arvelen sillä pääseväni yli 200 kilometriä talvella kovemmillakin pakkasilla. Viime talven mökkireissulla range olisi toteutunut 240 km.
    http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/talvella-mokkeilemaan-sahkoauto-nissan-leaf-40-kwh-280-km-paahan

  • Tapani - 19.8.2018 klo 21:44

    Marko, Vetyauto todellakin on sähköauto, energia vaan on eri muotoon tallennettu, silti nuo sun akkukapasiteetit oli ihan hanurista nypätty. Mikäli Wikipediaan(eng) on luottamista niin Toyota Mirai vetyautossa on 1,6kWh akku jota käytetään kuten hybrideissä mm. tallentamaan jarrutusenergiaa ja lisäksi polttokennon puskurina, jonka teho muuten on 113kW.
    Siitä ollaan samaa mieltä että ihmiset valitsee pitkässä juoksussa halvemman, toki ei pelkästään polttoaineen hinnan mukaan vaan kokonaiskulujen mukaan, jonka takia sähköautot ei nytkään pärjää matalilla kilometreillä bensa-autoille.
    Väitän että jos huomenna kaikki maailman valmistetut autot olis sähköautoja niin kellään tällä palstalla olevalla ei riittäisi rahat ostamaan nykyisellä tekniikalla valmistettua 10kWh litium-ioni akkua. Sen takia todellisuus selviääkin vasta kun fossiiliset polttoaineet alkaa olemaan loppuun käytetty, sen hetken uusimmat akkutekniikat tiedossa ja vetykennoautojen sarjatuotantohinnat vakiintuneet.
    Miraista sen verran että muistaakseni tankkiin meni 5kg vetyä ja sillä etenee 500km. Suomalaisen kaasuvalmistajan Woikosken mukaan(haastattelu 2014) hinta on 10€/kg mutta tulee laskemaan 6-8€/kg eli sillä ajaminen on jo nyt saman hintaista kuin noin 6l/100km bensaa syövällä autolla ja tulee halpenemaan.
    Vedyn hyötysuhdekkin paranee jos ajatellaan asiaa hieman toiselta kantilta, uusiutuvasta energiasta saadaan 100% talteen käyttämällä energia vedyn tuotantoon, samalla uusiutuvan energian kapasiteettia voidaan alkaa kasvattamaan, ehkä jopa taloudellisesti kannattavana, nythän tuulivoimassa ei ole järjen häivää ilman valtion tukiasia.

    PS. Ette te välttämättä itsekkään halua että sähköautoilu olisi muuta kuin marginaali-ilmiö, kuvitelkaa kesälomareissu jonkin keskeisen ruuhkapisteen kautta jossa 30 sähköautoa saapuu lataamaan tunnin aikana samasta pistorasiasta tai edes useammasta pistokkeesta mutta samasta sulakkeesta.

  • Sähköautoileva motor - 20.8.2018 klo 6:55

    Hei Tapani,
    En ota mitään kantaa vetyautoon enää, koska sillä ei ole mitään merkitystä tänäpäivänä. Itse palaan asiaan, jos se joskus muuttuu jotenkin merkitykselliseksi asiaksi.

    Mutta tuohon jälkikirjoitukseesi:
    Minä en tosiaan usko tai toivo koskaan sellaista tilannetta, että kaikki autot olisivat sähköautoja. Tämä ei kuitenkaan liity kuvaamaasi kesälomareissujen aikaan. Seuraava autoni tulee olemaan erittäin todennäköisesti 64 kWh akulla (tai isommalla), eikä minun tarvitse sitä ladata käytännössä koskaan matkan aikana. Poislukien jos innostun vielä toisenkin kerran ajamaan sähköautolla Lofooteille. Eli akkukapasiteettien kasvu + latausverkoston kehityminen yhdessä tekevät sen, että ihan heti ei ole merkittävää pelkoa kohtuuttomista latausjonoista. Eikä kannata pelätä vielä sellaista uhkaa, joka ehkä joskus vuosikymmenen päästä saattaa realisoitua joskus harvoin, jos silloinkaan.

  • Marko - 20.8.2018 klo 20:39

    Hei, Tapani


    Olet oikeassa, Miraissa todellakin on vain tynkäakku, josta seuraa seuraavaa. Mirai kiihtyy nollasta sataan about 10 sekunnissa ja juuri se tekee siitä kuin polttisauton. Juurikin sähköautojen vääntö ja teho ja sen kautta kiihtyvyys on tuonut aivan uuden ulottuvuuden autoiluun, hauskaa ja myös ohituksissa turvallista. Mielellään alle 7sek :)

    Valitettavasti juuri tuolla puolentoista kilowatin akulla ei paljoa regeneroida joten jälleen autoilu on kuin vanhoilla polttiksilla, ei ”one pedalia” ja kunnon talteenottoa. Aivan kuin ajaisi hieman kehittyneemmällä Hybridillä, joka itsellänikin on, edullista, mutta tylsää.

    113kW teho, minä haluan enemmän. Jos kaupassa on auto, jossa on 113kW ja viereisessä kaupassa auto, jossa 150-200kW niin samalla hinnalla otan enemmän. kiitos.

    ?
    Jätetään jo ne polttisautot ulos näistä keskusteluista.


    Jos huomenna kaikki ostaisivat minkä tahansa auto niin missään ei olisi resursseja ja materiaalia niiden tekemiseen ja hinnat nousisivat, tässä ei siis ollut mitään pointtia.



    Totuus on nyt eikä 10 vuoden päästä. Haluan auton huomenna tai viimeistään talvella. Niinkuin ne 100 000 suomalaista, jotka vuodessa uuden auton ostavat.

    ?<6-8€/kg eli sillä ajaminen on jo nyt saman hintaista kuin noin 6l/
    <100km bensaa syövällä autolla ja tulee halpenemaan.

    Se maksaa nyt sen minkä maksaa ja sillä mennään, halpeneeko? sitä ei kukaan tiedä. Eikä tankkaamaan pääse, ei kotona eikä baanalla.

    ?
    Uusiutuvalla VETYÄ? Taitaa prosesseista olla paras kaasusta muuttamalla, mutta eihän me sitä haluta. Uusiutuvaa, sillä saa, mutta on parempi pumpata vettä vuoristolampeen ennenkuin tuottaa sillä vetyä. Hyötysuhteesta löytyy useita videoita youtubesta, tiirailemaan vaan. Vedyllä se on vaan HUONO.

    Vety sopii parhaiten suurille valmistajille vertaa BIG OIL, myydään keskitetysti tuotettua ja omistettua vetyä kansalle, joka maksaa siitä riittävästi. Eihän kenenkään sovi tuottaa auton liikkumiseen soveltuvaa energiaa omalla katollaan, eihän?

    Tuulivoima on muuten ihan kannattavaa, ei siitä sen enempää.
    ??

    Hmm, näen sen jo

    https://futurism.com/tesla-just-announced-the-site-of-the-largest-supercharger-station-in-europe/

    42 latausasemaa…….

    Ja lopuksi, nauttikaa autoilusta, valitkaa auto, joka tuottaa teille mielihyvää.

  • Sähköautoileva motor - 21.8.2018 klo 9:30

    Moro Marko,
    tuo loppukaneettisi on juuri hyvä.
    Jokainen joutuu tekemään itse oman valintansa omista lähtökohdistaan myös auton hankinnassa.

    Joillekin meistä, kuten minulle se paras on nyt sähköauto. Jollekin vielä toistaiseksi ainakin ehkä joku jollain muulla liikenne-energialla käyvä. Toivon vain, että mahdollisimman moni tekisi NYT ratkaisuja autohankinnoissaan myös ympäristöarvot huomioiden. Mutta siis sekin on jokaisen oma päätös.

  • Timo Karstu - 2.9.2018 klo 20:39

    Dieselilläkään ajo ei kaikille ole 100% ulkomaista tuontienergiaa. Itse tankkaan, jos en ole leafilla liikkeellä, nesteen prodieseliä, jossa jätteistä tehty osuus 13% muistaakseni ja ollaan kahdesti onnistuttu tankkaamaan MY-dieseliä, joka 100% kotimaista ja verrannollinen kaasuauton polttoaineeseen. Jätteistä tehty diesel on puhtaampaa kuin fossiilinen vastaava ja lisäksi moottori puhdistuu ja hiukkaspäästöt vähenevät. Dieselautoilijoilla on jo osassa Suomea ekologinen vaihtoehto ja toivotaan, että asemia tulisi enemmän. Muutoin komppaan kirjoittajaa.

  • Jani Ikävalko - 5.9.2018 klo 5:31

    Juuso Salo:

    Nyt on kolmena vuotena peräkkäin biokaasuauto valittu Suomen ekoautoksi. Se kattaa täydellisen elinkaarianalyysin ja mainitsemasi hyötysuhteet on laskennassa mukana, joten tuon täytyy olla väärää tietoa. Energiantuotannossakin on hyötysuhde ja auton valmituksessa ja kierrätyksessä on energiankulutusta, ne tulee ottaa mukaan - Sähköauto ei tässä pärjää mutta on kyllä hyvä ympäristöauto lähipäästöttömänä.

    Tuon analyysin on sitten tehneet Suomen johtavat asiantuntijat joka perustuu taas esim. JRC:n, ruotsalaisten ympäristöjärjestöjen ja esim. Kalifornian lainsäädäntöön joten aika isoja perusteita on asialle olemassa.

  • Kilonviilaaja - 27.2.2019 klo 20:18

    ”Tuosta saadaan laskettua, että kesäkuun ajoni aiheuttivat kesäkuussa 48,906 kg CO2-pääästöt. Ja kun siis ajoin 4248 km, niin Leaf 40 kWh:lla ajojen päästöksi kesäkuussa tuli 11,5 g/km”

    Saan tuosta laskemalla päästöiksi kyllä 11512g/km. Melkoinen tupruttelija! Kilot, grammat, mitä näitä nyt on.. ;)

  • Sähköautoileva motor - 28.2.2019 klo 13:43

    Hei Kilonviilaaja
    kiitos viestistäsi, onpas kiva että blogillani on tarkkaavaisia ja aktiivisia lukijoita ja halusit ilmaista tekstiini jääneen yksikkövirheen. Korjasin toki nyt tekstissä kilot grammoiksi.

    Juu ei paljon ole sähkis tuprutellut Suomen sähköntuotannon päästöillä :-)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (19)
toukokuu (3)
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!