Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja

sunnuntai 16.04.2017 Avainsanat: BEVSähköauton lataaminen

Sähköautot yleistyvät jo hyvällä vauhdilla ja uskallan ennakoida kiihtyvää yleistymistä. Perustan tuon väittämäni siihen, että sähköautojen ensirekisteröintien määrä oli räjähdysmäisellä kasvulla Q1/2017, sekä siihen realiteettiin, että esimerkiksi Hyundai Ioniq Electricin toimitukset eivät jonon takia vielä ole edes päässeet alkuun. Kun Teslan Model 3 saapuu markkinoille, sekä Nissan Leafin uusi versio on asiakkaille saatavilla sekä muut kaikki tulokkaat rynnivät kauppoihin, niin on odotettavissa merkittäviä sähköautojen määrien kasvuja.

kuva: Nissan Leafin peräkonttiin (takapenkit kaadettuina) mahtui matkalaukkujen lisäksi hyvin myös maastofillari, jolla ajaminen on sähköautoakin ympäristöystävällisempää :-)

 

Sähköautojen yleistymisen jarruina mm. ohut tarjooma ja latausverkoston puutteet

Tähän asti sähköautojen myynnin yhtenä jarruna on ollut esimerkiksi ohut ja kahtia jakautunut tarjooma. Sähköautosta kiinnostunut on voinut ostaa alle 50 000 euron hintaluokkaan lyhyen toimintamatkan sähköauton, tai sitten lähes 100 000 euroa tai yli maksavan Teslan, jolla on jo erinomainen toimintamatka.

Ymmärrettäviä syitä pieneen osuuteen on muitakin, kuten yleinen tietämättömyys sähköautoista ja ennakkoluulot. Toisaalta myös sähköautojen latausverkoston puutteet ovat yksi konkreettisista yleistymisen jarruista. Tämä on edelleen olemassa oleva este, vaikka nyt valtiolta voikin hakea 30-35% investointitukea julkisen latauspisteen rakentamiseen. Jaan tässä blogauksessani latauslaiteverkoston puutteet neljään osaan.

Ensinnäkin pikalatausverkosto on täysin olematon esimerkiksi Keski-Suomessa. Vain kaksi pikalaturia löytyy. Toinen on Jyväskylän Kivääritehtaan kadulla ja toinen vasta Pihtiputaalla. Sama tilanne on ollut myös itä-Suomessa, mutta uskottavasti ainakin savon suunnalla tilanne on jo korjautumaan päin. Pikalatauspisteet tarvitaan Keski-Suomessa kipeästi vähintään Jämsään, Joutsaan sekä Hirvaskankaalle. Pikalatauspisteillä tarkoitetaan latureita, joissa saa sähköautoon ladattua yleisimmin 50 kW teholla DC-sähköä CHAdeMO ja CCS standardien mukaisista latauskaapeleista. Usein näissä on myös 40 kW:n tehoinen AC latauskaapeli tarjolla. Uusimmat laturit pystyvät tarjoamaan CCS-kaapelista jopa 100 kW:n tehoista latausta. Käytännössä sähköauto saa pikalaturista 130 - 170 km lisää matkaa puolen tunnin pysähdyksen aikana. Nämä ovat siis tarpeen sähköautoilla pidempiä matkoja tekeville.

Toinen latauslaiteverkoston puute on ollut taloyhtiöissä asukaslataamisen mahdollisuuksien puuttumien tai ainakin mahdolliset rajoittamiset. Tähän on kuitenkin olemassa helpot lääkkeet. Hyviä ja puoleettomia ohjeita löytyy Motivan nettisvuilta ja kaupallisista toimijoista esimerkiksi Virtapisteen nettisivuilta. Hyvien neuvojen lisäksi tarvitaan vain positiivista ja ratkaisukeskeistä asennetta, jota toivottavasti taloyhtiöiden hallituksista löytyy. Sekä tietenkin hieman rahaa. Aina ei välttämättä puhuta suurista investoinneista ja sähköautoileva osakas on usein maksanutkin itse kulut. Kuulemani perusteella hyvin usein ovat latausjärjestelyt asukkaille onnistuneetkin. Se on hyvä asia, koska uskon, että aika pian olemme tilanteessa, jossa yhä useammalle uuden kodin valinnan kriittisistä pisteistä yksi on oman sähköauton lataamisen kivuton ja kohtuuhintainen onnistuminen. Minulle se olisi jo nyt, jos omakotitalostani osakeasumiseen siirtyisin. Tämä on siksi tärkeä asia ratkaista, että sähköauto ladataan pääsääntöisesti yöllä kodin parkkipaikalla. Useimmille riittää aivan normaalin schuko-pistorasian mahdollistama 10A latausvirta kotioloissa, koska sen mahdollistamana yön aikana ehtii aina täyttyä akkuun edellisen päivän ajojen jäljiltä vajunnut sähköenergia.

Kolmas latausverkoston puute on ollut asiointilataamispisteiden puuttuminen. Sähköautoa on hyvin luontevaa ladata myös asiointipysäköinnin aikana. Oma kokemukseni on, että asiointilatauspisteet ovat yleistyneet erinomaisella vauhdilla ja yleistyminen jatkuu yhä edelleen. Nämä ovat tyypillisesti Type2-tyyppisiä ja taroavat parhaimmillaan 3x32A latausvirtaa, joka tarkoittaa esimerkiksi Renault Zoelle 22 kW:n lataustehoa, eli noin 150 km ajomatkaa vastaavaa energiamäärää tunnin asioinnin aikana. Toki useimpien sähköautojen sisäisten latureiden teho on 6,6 kW:n luokkaa. Näistä asiointilatauspisteistä iso ja vilpitön kiitos jokaiselle yritykselle ja muulle yhteisölle, jotka niitä ovat asentaneet sähköautoilijoiden käyttöön.

Neljäs latausverkoston puute on tämän tarinani kirjoittamisen todellinen aihe. Se neljäs puute on kaupungeissa ja taajamissa taloyhtiöiden vieraslataamismahdollisuuksien totaalinen puuttuminen. Tarkoitukseni ei ole missään nimessä syyllistää tästä yhtään ainoata taloyhtiötä.

Käyn sähköautollani hyvin usein kyläilemässä Jyväskylän seudulla, pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen seudulla useiden eri sukulaisten ja tuttujeni kodeissa. Tunnustan olevani sen verran vahvasti sähköautoharrastunut ja synnynnäisesti ratkaisukeskeinen, että minua autoni pienen akun ja puuttuvien latausmahdollisuuksien aiheuttamat suunnitelmallisuuden tarpeet haittaa. Tämä on kuitenkin seikka, jonka haluan avoimesti kertoa ja sähköautoa harkitsevan ymmärtävän myös. 

Otetaan lähempään tarkasteluun Jyväskylässä kerros- tai rivitaloalueilla sähköautolla kyläily

Jos vierailija saapuu Jyväskylään esimerkiksi noin 150 km säteeltä, jolle jo sattuu Lahtea, Tamperetta, Viitasaarta ja useita muita paikkoja. Tältä etäisyydeltä kun tullaan Jyväskylään, on akussa noin  21 - 30 kWh:n vajaus. On siis selvää, että 24 kWh Leafin akku on välilatauksestakin huolimatta jo hyvin tyhjä energiasta, kuten myös 30 kWh Leafissa. Ioniq Electric kuluttaa sen verran vähemmän maantieajossa, että sen akussa saattaisi olla noin 4-9 kWh vielä, mutta lataus siis olisi tarpeen joka tapaukssa sillekin. Renault Zoen 41 kWh akussa ei olisi juurikaan Ionigia enempää, koska Rellu kuluttaa enemmän maantieajossa. Teslan akuissa nyt toki olisi vielä kotimatkaankin energiaa riittävästi.

Kaupunkiin saapuessaan siis sähköautoilijalla on edessään ratkaisujen toteutuksen paikka, missä ja miten ladata akku täyteen. Loogisinta olisi ajaa suoraan kyläpaikkaan ja laittaa auto taloyhtiön vieraslatauspaikalle ja kytkeä auto latauslaitteeseen. Esimerkiksi Parkkisähkön tai Virtapisteen ratkaisut voisivat tarjota tähän hyvän keinon, jolla kulut saadaan perustellusti sähköauton käyttäjälle. Taloyhtiöissä voi olla kohtuullisella vaivalla ja kustanuksella järjestettävissä jopa 3x32A latauslaitteita vierailijoille. Tästä esimerkiksi oma Leafini ottaisi enimmillään 1x32A eli 6 kW:n verran lataustehoa. Tuo tarkoittaisi sitä, että alle neljän tunnin kyläilyn aikana akku olisi täynnä ja sen jälkeen voisin vapauttaa latauslaitteen toisten käyttöön. Zoen 22 kW:n tehoinen sisäinen laturi täyttäisi akun jo alle kahden tunnin.

No nyt näin ei ole ollut yhdessäkään kyläpaikassa ja kyllä minä täysin sen ymmärrän. Sähköautot ovat vielä niin kovin uutta ja yhä edelleen hyvin harvinaisia. Pian ne kuitenkin tulevat yleistymään ja olisi taloyhtiöille positiivista mielikuvaa antavaa alkaa jo suunnitella sekä jopa toteuttaa näitä vieraslatauspaikkojakin.

Nykyisin sähköautoilija siis joutuu tekemään muita ratkaisuja. Kuten kirjoitin, ei tämä minua ole koskaan haitannut, mutta en voi kuvitella keskivertoautoilijaa kovin innoissaan tekemään samanlaisia kyläily-latailu -ratkaisuja, jotka ovat itselleni tavanomaisia. Arvelen, että melko usein näiden alle 50 000 euron täyssähköautojen ostajat omistavat muista käytännön syistä johtuen myös toisen auton ja se onkin hyvä silta siirtyä jossain vaiheessa mahdollisesti pelkästään täyssähköautoiluun. Silloin pystyy kokeilemaan hallitummin esimerkiksi näitä sähköautolla tehtyjä kyläilymatkoja kaupunkien keskustoihin. Teslan 60 - 100 kWh akkuisilla sähköautoilla tämä ei ole kovinkaan merkittävä ongelma ratkaistavaksi. 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Pekka - 17.4.2017 klo 9:12

    Kun lukee vaikka virtapisteen ja parkkisähkön "oppaita" taloyhtiölle, niin kovin erilainen näkemys niissä on. Ne ovat yhtiöiden etujen mukaan kirjoitettu ja noiden yhtiöiden toimintatapa on hieman eri, siksi erilaiset oppaat. Tarvitaan puolueetonta tietoa. Motivan ohje on ehkä lähempänä sitä.
    Minusta keskeistä on:
    -Taloyhtiö omistaa infran ja voi kilpailuttaa palveluntarjoajia, jotka hoitavat huollon, tehonsäädön ja laskutuksen. Ja infra tulee olla tarvittaessa myös tolpista käsin käytettävissä, jos palvelun hinta meinaa karata korkeaksi. Ominaisuus on hyvä valtti, kun palvelusopimuksesta neuvotellaan. Yhtään uutta yhtiön näkökulmasta monopoliasemaan pääsevää tahoa ei kaivata!
    - Asukkaiden tasapuolinen kohtelu: tasavertaisuus sähkön käytön suhteen, eli myös esilämmitäjien tarpeita uudistuksessa otetaan huomioon, eikä vain lataajien. Ohjeissa parkkisähkön ohjeet ottaa tämän huomioon, virtapisteen huonommin.

  • Sähköautoileva Motor - 17.4.2017 klo 14:25

    Kiitos Pekka olennaisesta ja kattavasta täydennyksestä.
    Lisään tuon Motivan ohjeen myös linkkinä tekstiini.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!