Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina

torstai 02.08.2018 Avainsanat: BEVLeaf40kWhLofootitNissanNorjasähköautosähköautomatkailu

Toteutin Nissan Leaf 40 kWh -sähköautollani matkan Kangasalta Norjan Lofooteille ajaen Kilpisjärven kautta. Alunperin kyseessä piti olla kahden sähköauton herrasmieskisa Helsingistä Lofooteille. Tilanne tuota suunnitellessa oli se, että Ioniq Electricin erinomainen energiatehokkuus sekä hyvä pikalatautuvuus olivat tiedossa. Sen sijaan Leaf 40 kWh:n #rapdigate ei ollut vielä kenelläkään tiedossa. Kun sitten huhut tuosta akun ylikuumenemisen aiheuttamasta pikalataamisen hidastumisesta alkoivat vahvistua, totesin sähköautoilevalle ystävälleni, että en voi toteuttaa alkuperäistä suunnitelmaa. Käytettävissäni oleva matka-aika ei olisi riittänyt viettämään Norjassa haluamaani lyhyttäkään aikaa.

Teimme siis matkasuunnitelmaan muutoksen. Ioniq Electric ajoi suoraan Helsingistä 1000 km matkan ensimmäiseeen matkayöpaikkaansa Muonion Harri Nivaan. Minä sen sijaan tein tyylilleni muutoinkin hyvin sopivan matkasuunnitelman reilulla aikataululla.

Kuvaan tässä matkatarinan ensimmäisessä osassa melko suuripiirteisesti menomatkan toteutumista ja keskityn ennemminkin matkan sujuvuuteen. Teen erillisen tarinan Lofooteilla ajelusta sekä erityisesti paluumatkasta. Olennaista näissä kolmessa blogitarinassa tulee olemaan meno- ja paluumatkojen ero Leafilla tehden. Vertaan myös jonkin verran käytännön tuntemuksia samaa matkaa tehneestä Ioniqista tekemiini havaintoihin.

Oma menomatkani Lofooteille ei missään nimessä kuvasta nopeinta etenemistä Leafilla, vaan siinä nyt vain on nautittu matkasta reilummalla kädellä.

Perjantai 20.7.2018 kello 14.01 lähtö kotoa Sahalahdelta

Pakkasimme poikani kanssa autoon telttailuvarusteiden lisäksi huonemajoitusta varten täydet petivaatetukset ja jopa parin viikon vaatetarpeita. Näiden lisäksi pakkasimme kyytiin myös kaksi polkupyörää, yhden DH-pyörän ja yhden Dirtin. Jyväskylästä Viitasaarelle DH-pyörä sai matkata auton katolla.

Auton matkamittari näytti lähtiessä 17303 km lukemaa ja LeafSpy kanteli akun olevan 98,13% uudenveroisessa kunnossa. Energiaa 100% ladatussa akussa näytti olevan 37,7 kWh:n verran. Poikkeuksellien kuumasta hellekelistä johtuen akut olivat jo lähtiessä 28C lämmöissä.

Ensimmäinen etappimme olisi mökille Viitasaarelle, eli noin 280 kilometriä. Tässä matkassa ei ole mitään jännittävää 40 kWh Leafilla. Vain ajoa, lyhyt pikalataus Jyväskylästä ja sitten loppumatka mökille.

Jälleen tälläkin kertaa tutulla mökkimatkallamme pysähdyimmekin Jyväskylän Kivääritehtaakadulle lataamaan autoa. Jo pelkästään tällä matkalla auton akku oli lämmennyt sen verran, että saimme täyden lataustehon sijaan noin 31 kW:n tehoa. Sinänsä siitä ei ollut mitään haittaa, koska auto sai jäädä laturiin keräämään energiaa ja kävelimme sillä aikaa kivenheiton päässä asuvan siskoni luo hakemaan paria tavaraa matkalle lainaan.

 

Pikalatauksen jälkeen ajoimme vielä Seppälän Prisman Type2-lataukseen, koska meillä oli vielä aika paljon osteltavaa matkalle mukaan. Seppälän Prisman ja Seppä-keskuksen latauspaikat ovat ilmaisia ja ainakin Prisman puolen lataus käynnistyi vaikka S-etukorttia laitteessa vilauttamalla. Matka jatkuikin 100% ladatulla akulla kohti Viitasaarta.

Mökillä olimme vähän ennen ilta kello yhdeksää ja matka sujui aivan normaalisti muun liikenteen mukana ja ilmastoinnnista nauttien ja akussa oli vielä runsaasti energiaa jäljelläkin perillä. Yhden polkupyörän kuljettaminen kattotelineessä lisäsi yllättävän vähän kulutusta. Matkamittarissa oli nyt 17584 lukema. Koko tämän 281 kilometrin mittaisen mökkimatkan kulutus oli 17,9 kWh/100km, joka on noin 20% enemmän, kuin yleensä ko matkalla on toteutunut vastaavalla kelillä.

Jäimme nauttimaan mökkeilystä pariksi päiväksi kaunissa ja kuumassa kesäsäässä. Muun mökkeilyn lomassa toteutimme Kolimajärven rantakallioilla hiukan myös pyörätreeniä pojan kanssa.

Sunnuntaina 22.7.2018 kello 8.50 lähtö Viitasaarelta

Toteutimme mökillä pakkausmuutoksen ja lastasimme DH-pyöränkin auton takatilaan sisälle. Tällä valinnalla halusin pienentää kulutusta melkoisen pitkällä jäljellä olevalla matkalla sekä ennen kaikkea nopeuttaa tiedossa olevien Type2-lataustaipaleiden matkantekoa, kuten myös #rapidgaten vaikutusten pienentämiseksi. Melko täyteenhän auton takaosa jo tuli, mutta hyvin mahtui kaksi pyörää ja tolkuton määrä tavaraa kyytiin. Joten suunta kohti Muonion Harri Nivaa, jossa meilläkin oli varattuna yöpyminen. Meidän matkamme ei tosin tästä eteenpäinkään tulisi olemaan pelkästään ajamista ja lataamista, vaan myös matkasta nauttimista.

Pikalataus ja kuskille tauko Siikalatvan Hesburgerilta

Ensimmäinen pikalataus mökiltä lähdön jälkeen tehtiin Siikalatvan Hesburgerilla. Mitään tarvetta auton lataamiselle ei vielä olisi ollut, koska akussa oli vielä 15,6 kWh energiaa, mutta kuski tarvitsi ensimmäisen tauon jo tässä vaiheessa. Auto otti vielä aivan täyttä noin 43 kW:n tehoista pikalatausta. Latauksen aikana sain tilaisuuden ihastella Siikalatvan Hesburgerin katettua latauspistettä. Tässä on jo jotain havinaa tulevaisuuden liikenne-asemasta. Pikalatausta katoksessa ja palvelut ohessa. Ei bensiiniä tai dieseliä tarjolla lainkaan.

Siikalatvasta jatkoimme matkaamme suoraan Ouluun. Päätin ajaa Oulussa Kasarmintien pikalaturille, koska siitä oli pieni matka Oululaiselle dirttiradalle, johon halusimme mennä hetkeksi pyöräilemään pojan kanssa. Kasarmintien Virtapisteen pikalaturi sattui olemaan epäkunnossa, mutta sillä ei nyt ollut suurta merkitystä. Jätimme auton saamaan Type2-latausta pyöräiymme ajaksi. Oikeastaan tuota pikalaturin toimimattomuutta suurempi pettymys oli dirttiradan heikkous.

Pikalataus ja lounas Ideaparikista

Niinpä palasimme aika pian autolle takaisin ja siirryimme ideaparkkiin. Siellä saimme auton pikalataukseen ja menimme pojan valinnasta syömään Pancho Villaan. Latauskin sattui olemaan ilmaista, joten en tullut edes tarkistaneeksi latausnopeutta tai akkujen lämpöjä. Joka tapauksessa akku täyttyisi ennen kuin meidän ruokailumme olisi valmis.

Neste Tupasvillan ja Pellon pikalaturit eivät toimi -matkaan hidasteita

Ajoimme siis Ideaparkista suoraan Neste Tupasvillaan Keminmaalle saadaksemme pikalatuksen, jolla oli tarkoitus ajaa Pellon pikalaturille ja siitä yöpaikkaamme Muonioon. Nyt kuitenkin tekniikka alkoi vastustaa hiukan. Tosin eihän se muuta saanut aikaiseksi kuin pientä viivettä matkaan. 

Neste Tupasvillan CHAdeMO-liittimestä oli silminnähden pinni painuksissa. Tuon olisi saanut korjattua kärkipihdeillä, mutta eihän minulla sellaisia mukana ollut. Toisekseen ei se ehkä olisi ollut minun tehtävänikään alkaa sorkkia CHAdeMO-liitintä. Laitoin auton saamaan Type2-latausta ja ryhdyin kahvittelemaan ja tekemään uusia matkasuunnitelmia. Olin myös soittanut Virtapisteen asiakaspalveluun ja saanut sieltä valitettavan vahvistuksen, että Pellon pikalataus ei toimi lainkaan. Kahvittelun ja jäätelön syönnin lomassa tein hiukan laskelmia matkasta ja energiasta. Totesin, että maltillisella ajolla akku riittää hyvin Pelloon. Toinen vaihtoehto olisi ollut koukata Rovaniemen sekä Levin Hullu Poron pikalaturien kautta Harri Nivaan. Päätimme pojan kanssa kuitenkin lähteä ajamaan kohti Pelloa ja nauttia siellä uimalla ja pyöräilemällä hiukan pidempään Type2 latauksen aikana matkastamme.

Pellossa olimmekin noin kello 20 kieppeillä. Auto saamaan 6,6 kW:n tehoista Type2-latausta, pyörät alle ja kohti läheistä uimarantaa. Matkalla vielä pysähdyimme K-kauppaan ostamaan juomista rannalle, autoon sekä illaksi kuskille Harri Nivaan yhden oluenkin.

Harri Niva, Muonio majoittuminen ja lataus

Harri Nivassa olimme aika tarkoin puolen yön aikaan. Matkamittariin oli kertynyt 18209 km lukema, eli kotoa lähtien olimme tehneet matkaa 906 km verran.

Jätin auton saamaan Type2-latausta, joka näytti 6,6 kW:n tehoa. Kävimme vielä uimassa Torniojoessa ja sukelsin Ruotsin puolelle ja takaisin. Siinäpähän sitten taas Ruotsalaiset ihmettelevät sukellusvettä aluevesillään :-)

Myöhemmin Ioniqin saapuessa selkisi, että latauksen kuormaa jaettiin kahden auton välilä ja latausteho laski noin 1kW:n verran. Sillä ei ollut kuitenkaan mitään väliä, koska auto ehti hyvin latautua aamuun mennessä.

Mainittakkoon, että Ioniq teki yhdessä päivässä yli 1000 km ajosuoritteen. Jo tässä vaiheessa voi todeta, että alkuperäisen ajatuksen mukaisen The Electric Grand Tourin Helsingistä Lofooteille herrasmieskilpaa ajaen Ioniq olisi voittanut lumierällä 6-0. Ideahan oli tosiaan ajaa tarkoin nopeusrajoitusten ja muun liikenteen mukaan samaa reittiä ja todeta Ioniqin ja Leaf 40 kWh:n ero pitkän matkan ajossa. Selvää on, että Ioniqilla matkailu on tuntuvasti nopeampaa. Sen lataaminen ei hidastu hiukkakaan vaikka helle oli kova ja latauskertoja useita.

Harri Niva on oivallinen pysähdyspaikka matkalla käsivarteen. Tosin ehkä 0,30 euroa/kWh on hiukan kalliinpuoleista latausta, mutta en suostu valittamaan, kunhan sain akun täyteen vaivatta nukkuessani.

Maanantai 23.7.2018 kello 9.35 Harri Nivasta Kilpisjärven kautta kohti Lofootteja

Lofooteille olisi ollut lyhyempiäkin reittejä, mutta olimme valinneet ajoreitiksi käsivarren, eli Kilpisjärven kautta. Nokka siis aamulla täydellä akulla ja miesten mahoilla kohti Kilpisjärveä ja siitä kohti Norjan Lofootteja.

Tässäkään matkassa ei ollut mitään erityistä sähköauton takia. Hiljaista mukavaa ajoa vain. Kilpisjärven lähestyessä oli pakko pysähtyä ja ottaa selfie Saanan häämöttäessä taustalla.

Kilpisjärvellä ajoin Kilpishallin pihassa olevaan Type2-lataukseen ja menimme lounastamaan paikalla olevaan ravintolaan poronkäristystä. Ioniq saapui myös paikanpäälle pian lounastamisemme jälkeen. Kilpishallin pihassa olevat latauspaikat on kuulemma useinkin polttomoottoriautojen pysäköintipaikkoina ja niin oli tälläkin kertaa. Niinpä toteutimme hieman poikkeuksellisen pysäköinnin ja latuaksen järjestelyn. Auto olivat toki koko ajan valvonnassa ja eivät häirinneet mitään muuta liikennettä.

 

Pojan kanssa käytimme jälleen tilanteen hyväksi ja otimme pyörät alle ja ajelimme pienen lenkin Saanan häämöttäessä horisontissa. 

Maanantai 23.7.2018 noin kello 15.00 Norja (Suomen aikaa)

En ole koskaan aikaisemmin ajanut itse autolla Norjaan. Vaikka olin kuullut Norjan vuorista puheita, oli maiseman nopea muutos jopa hengästyttävää ihailtavaa Kilpisjärven jälkeen. Aivan kuin toinen maailma olisi ollut kyseessä. Kilpisjärveltä on todella voimakasta laskua Norjan ensimmäiselle pikalaturille, joten energiaa ei välillä kulu samaa määrää kuin kotimaan matkailussa.

Norjan puolella ensimmäinen pikalataus oli kello 17.40 (Norjan aikaa) alkaen Nordkjosbotnissa sijaitsevan Circle K:n pihassa sijaitsevassa Grøn Kontaktin latauspaikasta. Tämä oli samalla myös ensimmäinen kerta, kun olin itse latauspaikassa, jossa oli kaksi erillistä pikalatauslaitetta tarjolla ja aivan vieressä oli myös Fortum C&D:n latauspaikassa toiset kaksi laturia.

Tämä ensimmäinen latauskontakti Norjan Grøn Kontaktissa oli sitten koko matkaamme leimaava. Minulle ei jostain syystä koskaan saapunut tilaamani RFID-tunniste, joten olin lähinnä mobiilisovelluksen varassa. Huonoksi onnekseni operaattorilla oli päällä jokin mobiilisvelluksen ongelma, enkä koko matkan aikana saanut siis latausta aktivoitua mobiilisovelluksellakaan. Onneksi heidän puhelinpalvelunsa vastasi joka kerta nopeasti ja mitään kyselemättä käynnisti aina latauksen viipymättä ja sain aina tarvitsemani latauksen.

Täällä Nordkjosbotnissa matkantekomme hidastui jonkin verran jälleen #rapidgaten takia, nimittäin akkujen lämmöt olivat sen verran korkeat, että saimme vain 23 kW:n tehoista latusta. Eipä tuokaan meitä haitannut ja hakeuduimme paikalliseen katugrilliin ostamaani päivällistä. Ioniq katosi tässä vaiheessa kuitenkin jo äänettomästi horisonttiin, kohti ensimmäistä majapaikkaamme Norjassa, eli Kalle in Lofootten ilmaista leirintäaluetta. Meidän auton mittariin oli kertynyt tähän mennessä 18583 km lukema, eli Kilpisjärveltä olimme tulleet tämän matkapäivän aikana vasta 374 kilomtriä ja kotoa 1280 kilometriä. Pian matka kuitenkin jatkui melko täyteen ladatulla akulla kohti Lofootteja.

Seuraava lataus oli Evenesissä ja jälleen tarjolla oli Grøn Kontaktin latauspaikka, joka olisi viimeinen ennen määränpäätämme. Saimme kiinni Ioniqin jälleen hetkeksi sen odottaessa paikan ainoan pikalaturin vapautumista Teslan Model X:n latauksesta. Odottamisen aikana Ioniq oli nauttinut Type2-latausta. Pian saapumisemme jälkeen Tesla oli valmis ja Ioniq siirtyi saamaan yhä edelleen täysnopeaa DC-lataustaan CCS-liittimensä kautta. Minä taasen laitoin Leafini hetkeksi saamaan 6,6 kW:n tehoista Type2-latausta odotellessani hetken DC:n vapautumista. Hetken päästä vaihdoinkin Leafiini CHAdeMOon. Akut olivat jatkaneet kuumentumistaan ja sain tällä kertaa 20 kW:n tehoista latausta. Latauksen valmistumista odotellessa totesin, että Norjassahan toimii DAB-radio ja pääsimme kuuntelemaan paikallisia radiolähetyksiä.

Koska ensimmäisen yön majoittumisemme oli sähköttömällä ja ilmaisella Kalle in Lofootten leirintäpaikalla, otimme vielä lähellä olevasta Svolværin kylästä päivän viimeisen pikalatauksen kello 23.20 aikaan. Laturille saavuimme perättäin Leafini Norjalais-sisaren kanssa. Onneksi me edellä ja sain autoni suoraan laturiin saamaan 20 kW:n tehoista lataustaan. Koska leirintäpaikalle oli matkaa enää kymmenkunta kilometriä päätin ottaa vain lyhyen varmuuslatauksen.

Viimeiseltä laturilta siirryimme leiripaikalle ja aika tarkalleen puolen yön aikaan meillä oli jo teltta pystytetty ja iltapala porisemassa trangialla. Matkamittariin oli kertynyt 18848 km lukema, eli kokonaismatkaa oli kertynyt yhteensä 1545 kilometriä. Koko matkan kulutus vaihteli matkapäivien välillä. Ensimmäisen matkapäivän kulutusta nosti katolla ollut polkupyörä. 

Tällä tavalla palasteltuna Leafillakin reilun 1500 km matka ei ole mikään ongelma. Akun kuumeneminen tuli kyllä vastaan nytkin pariin otteeseen, mutta ei mitenkään kohtuuttomasti matkan edistymistä haitaten. Huomioitavaa on, että matkanteon aikaan Suomessa oli tosiaan jopa lappia myöten ennätyshelteet. Yhden muutoksen tekisin, jos nyt lähtisin poikani kanssa samalle retkelle. Korvaisin Muonion Harri Nivan yöpymisen kahdella yöllä ja yhdellä pitkällä päivällä Levillä. Majoittuisin Hullu Poroon ja laskisimme pojan kanssa pitkän päivän DH-pyörillä Levin upeita DH-reittejä.

Koko menomatka on sen verran pitkä, että sen saaminen järkevään kuvaan ei ollut mahdollista. Liitän tähän kuitenkin kuvan, jossa on menomatkan reitti ja kaikki pysähdykset. Kuvasta ilmenee myös, että lataussähkön puute ei ole sähköautomatkailun este Helsingistä Lappiin eikä siitä etenpäin etenkään. Eli reitillä näkyy kaikki reitille sattuvat latauspaikat, mutta ei muita. Pellon CD-katveen olisin tosiaan voinut halutessani kiertää ajamalla Rovaniemi-Levi -kautta. Silti tosin Kilpisjärven kohdalle jää yhden Type2-latauksen tarve Leaf 40 kWh:lle.

Täältä voit lukea matkatarinan Lofooteilla oleiustamme ja Sähköautoilusta Lofooteilla

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (33)
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!