Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille

lauantai 21.07.2018 Avainsanat: BEVLeafLeaf40kWhNissansähköautosähköautomatkailu

Nissan Leafilla on mukava matkailla, toki pienin varauksin. Kirjoitan tähän blogitarinaan kokemukseni partioleirimatkastamme 8-vuotiaan tyttäreni kanssa Hossan kanssallispuistoon ja takaisin kotiin Kangasalle.

Matkan suunnittelu

Edelleen 40 kWh Leafillakin on syytä suunnitella näin pitkä matka etukäteen, etenkin kun ollaan menossa kohteeseen, josta ei ole ennestään kokemusta. Itse käytän Plugshare mobiilisovellusta tai internetsivustoa apuna. Hiljattain Plugsharen nettiversioon on lisätty hyvin toimiva reittisuunnitteluominaisuus. Sivusto huomioi autolleni määrittelemän toimintamatkan sekä etsii reitiltä valmiiksi parhaat latauskohdat.

Tällä kertaa menomatkaani rytmitti muista kuin autosta johtuvat pakolliset pysähdykset Jyväskylässä ja Viitasaarella. Jyväskylän stoppi sattui kätevästi lyhyimmälle reitille, mutta mökillä käynti ohjasi ajamaan pidempä reittiä käyttäen.

Perillä olevassa leiripaikassa ei saatujen ennakkotietojen mukaan ole sähköä saatavilla, joten matkassa piti huomioida myös päätepisteen latausmahdollisuus. Päätimme mennä edellisenä iltana Hossan kansallispuiston leirintäpaikkaan ja siellä majoittuisimme karavaanaripaikalle nukkuen autossamme. 

Muuta reittisuunnittelua ei kotimaassa kokenut sähköautoilija tarvitse koska kahden suurimman latausoperaattorin mobiilisovellukset sekä RFID-avaimenperät ja kortit on jo olemassa.

Lähtö kotoa 12.7.2018 kello 17.00

Auton pakkaaminen päivällä ennen lähtöä oli ollut helppoa, koska Viitasaarelle asti meitä olisi kyydissä minun lisäksi kaksi lastani. Teimme pakatessa jo valmiiksi 2/3 takapenkistä kaataen pedinkin auton peräosaan kokeen vuoksi. Testasin, että mahdun siinä nukkumaan suorana, kunhan etuistuimet siirtää täysin eteen. Leiriytyessä voisimme kaataa vielä tosienkin puolen takaistuimesta. Pedistä tuli täysin tasainen, kun peräkontin syvennys sekä takaistuimen jalkatila täytettiin matkatavaroilla, joita kyllä oli vähintään tarpeeksi mukaan tuohonkin käyttöön.

Liikkeelle lähtiessä akussa oli luonnollisesti 100% lataus, mutta ajoakuston lämpötila oli jo valmiiksi peräti 29,3 Cº ja ulkolämpötila vaihteli +25..28 Cº, joten #rapdigate tulisi olemaan edessä jo heti alkumatkasta alkaen. #rapidgate on kansainvälisesti tunnettu Nissan Leaf 40 kWh:n akuston ylikuumenemisominaisuus, joka taasen johtuu puutteellisesta akuston lämmönhallinnasta.n

Noin 140 km menomatkassa Jyväskylään ei 40 kWh Leafilla ole enää mitään raportoitavaa. Aivan normaalia ajoa muun liikenteen ja nopeusrajoitusten mukaan seka ilmastointilaite mukavasti viileänä automaattiasennolla sisätilat pitäen. Kaukaisilta nyt tuntuvat jo ne 24 kWh Leafille vietetyt tunnit Jämsän Nesteellä Type2-latausta odotellessa.

Nyt matkaa siivitti tyttäreni innostunut puheensorina, mukava musiikki radiosta ja poikani torkkuminen vieressäni.

Esimmäinen pikalataus Jyväskylän Kivääritehtaankadulla

Menomatkan ensimmäinen pikalataus siis tehtiin Jyväskylässä Kivääritehtaankadulla olevasta Virtapisteen laturista. Laturille saapuessa akussa oli vielä energiaa jäljellä niin runsaasti, ettei sitä tule enää edes mitenkään erityisesti noteerattua.

Auto kiinni CHAdeMO-kaapeliin, kirjautuminen Virran RFID-kortilla ja lataus käyntiin. Auto lukittiin ja menimme kävellen noin 800 mertrin päässä asuvan sisareni luokse saadakseni lainaan viimeisiä leiritarvikkeita. Pieni välipala myös samalla.

Tälle lataustauolle kertyi pituutta 34 minuuttia ja hintaa 6,80 euroa. Energiaa saimme akkuun 17,1 kWh, eli runsaasti yli tarpeemme päästäksemme mökille.

Myöskään noin 130 kilomertrin matkasta Jyväskylästä Viitasaarelle ei ole enää oikeastaan mitään raportoitavaa. Matka taittuu aivan kuin millä tahansa muullakin autolla. 

Mökkeilyä ja yön yli latausta

Mökille saapuessa matkaa oli kertynyt 275 kilometriä ja keskikulutus oli 15,2 kWh/100km. Matkaa taitettiin sangen ripeitä nopeuksiakin käyttäen. Akkujen lämmöt olivat jälleen peräti 47,7 Cº tasolla, joten seuraava pikalataus olisikin ollut kovin hidasta touhua.

Akkujen kuumentumisesta ei ollut haittaa, koska laitoin auton saamaan 10A latausvirtaa punaisesta työmaapistokkeesta ja aloimme viettämään mökkiaikaa helteistä ja auringosta nauttien.

13.7.2018 matka Viitasaaren mökiltä kohti Hossan kansallispuistoa alkaa

Perjantaina 13.7 pakattiin rinkka leirivalmiuteen ja auto matkailuautomoodiin loppumatkaa varten. Aamulla akku oli taas 100% ladattu ja LeafSpy paljasti akussa olevan 38,7 kWh energiaa ja akkujen olevan jälleen jo valmiiksi helteistä johtuen kovin lämpimät.

Reittisuunnitteluun tehtiin tarkistus, koska Sähköautot -NYT! Facebookryhmästä tuli vihje, että Kajaanin pikalaturi olisi todennäköisesti epäkunnossa. Soitto operaattorina toimivan Plugitin asiakaspalveluun oli tämän vahvistanut myöskin. Siksi reittisuunnitelmaan lisättiin ylimääräinen pikalataus Kärsämäen Juustoportille.

Matkaan lähdettiin mökiltä noin kello 14.30 ja Juustoportin laturilla oltiin jo noin kello 15.20. Juustoportin laturi on Fortum Charge&Driven hallinnoima ja lataaminen maksaa 20 senttiä minuutilta. Latausta aloitellessani pohjoisen suunnasta ajaen saapui Renault Zoe selkeästi pyrkien myös lataamaan. Hän ei DC-lataamisesta mitään hyödy, joten saan ainakin sen puoleen ladata rauhassa, ajattelin.

Siispä Leafi CHAdeMoon jälleen kiinni ja lataus käyntiin RFID-avaimenperän avulla. Lataus käynistyi ensikerralla jälleen kerran täysin moitteetta. Sitten siirryin autooni ja totesin, että Jo nyt akku oli lämmennyt niin paljon, että saimme vain 39 kW:n tehoista latausta. Toisaalta akkukin oli 62% tasolla laturille saapuessa. 

Latasin 33 minuuttia ja 50 sekuntia ja sain siinä ajassa 13,77 kWh ja hinnaksi lataukselle muodostui 6,80 euroa.

Kärsämäen Juustoportilta Kajaaniin

Tämän päivän kokonaispituus olisi 416 kilometriä. Juustoportin jälkeen matkaa olisi jäljellä vielä 315 kilometria, joten edelleen tarvittiin lisää sähköä ja Kajaanin pikalaturin ilmoitetun toimimattomuuden takia yritin hiukan pihistellä sähköä ajamalla ajoitain hieman alle 100 km/h nopeuksia.

Päätin kuitenkin mennä sitkeästi Kajaanissa Ravintola Anorakiin kokeilemaan pikalatausta, koska meillä oli joka tapauksessa nälkä. Jos emme saisi pikalatausta, niin yrittäisin edes Type2.

Anorakin pihassa olevaa pikalaturia hallinnoi melko harvinaisesti Plugit ja sen omistaja on Lumme-energia. Lueskelin tovin laturissa olevia aiemmista menetelmistä poikkeavia aloitustomia. Ensin CHAdeMO kiinni autoon. Sitten laturissa olevalle netisivustolle kännykällä. Siellä sivustolla maksukorttini tiedot syötettyäni painoin käynnistä lataus -painiketta. Kuten minulle oli asiakaspalvelu vahvistanutkin, ei laturilta ollut yhteyttä kunnossa ja mitään ei tapahtunut. Sen sijaan kännykän selaimessa jäi pyörimään tyhjää lataus käynnistetään -imoitus. Päätin kuitenkin vielä kokeilla ja painelin pitkiä jaksoja laturissa olevaa vihreää fyysistä nappia. Yllätykseni oli iloinen, kun lataus yllättäen jonkun ajan kuluttua käynnistyikin. Mahtavaa.

Siten taasaen autoon tarkistamaan latauksen tehoa. Akku oli lämmennyt jo 39,6 asteeseen ja latausta tuli enää 27 kW:n teholla. Auto sai jäädä nauttimaan latausta ja siirryimme nauttimaan Ravintola Anorakin hampurilaisannoksista tyttäreni kanssa. Hyvää oli.

Tälläkään kertaa #Rapdigate ei haitannut mitään, koska lataus valmistui nopeammin kuin syömisemme. Kävin vapauttamassa ihan periaatteen vuoksi laturin syömiseni lomassa, jos vaikka joku muu sattuisi paikalle kokeilemaan onneaan. Ei tullut muita.

Kajaanista yhdellä muonatäydennyspysähdyksellä Hossan kansallispuistoon

Akku olisi riittänyt hyvin loppumatkan Hossan kansallispuistoon, mutta päätin ajoittaa muonatäydennystaukomme Suomussalmelle Jaloniemitalon Type2-latauspisteeseen. Siellä auto sai sen aikaa 6,6 kW:n tehoista AC-latausta, kun kävelimme tyttäreni kanssa läheiseen S-markettiin ostoksille ja takaisin.

Näillä siirtymillä ei enää ollut mitään tarvetta säästellä, joten ajoin aivan normaaleita ajonpeuksia käyttäen. Paitsi että maisemat alkoiva olla niin hienoja, että eihän siinä aina malttanut kovin lujaa ajaa ja pysähdelläkin piti porojen sekä maisemien takia.

Leiriytyminen ja lataus Hossan kansallispuiston leirintäalueella

Perillä leirintäalueella olimme lukuisten maisemapysäysten takia joskus 22.30 kieppeillä. Akussa oli  vielä niin pajon energiaa, ettei siihen kiinnittänyt taaskaan mitään huomiota. Leiriydyimme muiden matkailuautojen joukkoon. Laitoin säädettävän matkalatauskaapelini tolpasta löytyvään suko-pistorasiaan ja säädin saamaan ensin 16A latausvirtaa. Sulake tuntui kestävän sen. Sitten iltapesulle ja nukkumaan. Autossa oli hyvin tilaa meille kahdelle nukkua pehemällä pedillä ja korkeuskin rittii nukkumiseen hyvin. Auton ollessa kytkettynä latauskaapeliin voi auton käynnistysnappia kahdesti painamalla käyttää automaatti-ilmastointia joten meillä oli täydellinen mukavuuslämpö ja kosteudenpoistokin mukavuutta lisäämässä. Ennnen nukkumaan alkamistani kävin pudottamassa latausvirran 10A:n tasolle, jottei nukkuessani ainakaan sattuisi mitään sukopistorasian ylikuumenemista täydellisen rutikuivassa maastossa. Tuokin latausteho riittäisi meille ruhtinaallisesti.

Aamulla kymmenen paikkeilla alkoi tyttärenikin vihdoin heräillä. Aamupalaa, aamupesut ja sen jälkeen hiukan ympäristöön jalkaisin tutustumista ja auton akkukin ehti jo täyttyä.

Sähköttömälle leiripaikalle sähköautolla leiriytyminen

Ennakkotietojen mukaan Seipiniemen leiripaikalla ei pitänyt olla mitään sähköä. Paikalle päästyäni totesin kuitenkin, että olisihan siellä ollut huoltorakennuksen päässä joko suoraan pääkeskuksesta voimavirtarasiasta tai rakennuksen päästä auton lämmityslaitetolpasta otettavissa virtaa. Oikeastaan siis tulimme turhaan edellisenä iltana auton tarpeisiin nähden, mutta todellinen syy ennalta saapumiseen olikin ennemminkin matkailullinen yhdessä tyttäreni kanssa.

Leirillä olimme neljä päivää. Auto sai sen aikaa seisoa parkissa paria pientä paikallisajoa lukuunottamatta. Noiden käyntien aikana akun varaus laski 97% tasolle, joten en kokenut tarpeelliseksi ladata leirillä autoa lainkaan.

Leirin aikana meitä ja muita partiolaisia suosi aivan ennätyksellinen helle ja auringonpaiste. Ehdimme käydä karhunkierroksella, suurpetokeskuksessa, koskenlaskussa ja vaikka mitä muuta. Vesi oli kaikissa järvissä ja koskissa niin lämmintä, että siellä olisi voinut vaikka asua. Ihastuin Hossan kansallispuiston kirkkaisiin vesiin ja kuivaan kangasmaastoon sekä hiekkarantoihin kovasti. Tänne pitää tulle uudestaan.

Paluumatkalle lähtö 11.7.2018 kello 22.30

Partiolasten upeasti järjestetty erittäin elämyksellinen leiri oisi jatkunut vielä kolmen päivän ajan, mutta meidän oli pakko lähteä tyttäreni kanssa kotimatkalle, koska minulla itselläni oli pakottava aikatulu sekä pian edessä jo seuraava matka Norjan Lofooteille poikani kanssa.

Tein Plugsharen avulla reittipäätöksen kotimatkaa varten. Ajaisin läpi yön ja sovin Jyväskylään siskoni luo aamupalan torstaille noin kello 7.00. Reitti siis menisi suorempaa ja nopeampaa reittiä Kuopion kautta ja kokonaispituutta matkalle kertyisi noin 660 kilometriä. Välilataukset tekisimme Kajaanin Anorakissa, Kuopion ABC Pitkälahdella sekä Jyväskylän Kivääritehtaankadulla.

Kotimatka alkoi auringon jo alkaessa painua kohti horisonttia. Päivä oli ollut pitkä, olimmehan heränneet kello 6.30 ja lähteneet pikaisen aamupalan jälkeen koskenlaskuun ja takaisin leiriin saavuimme vasta 22.15. Sitten vain meidän leiri nopesti kasaan ja kamat autoon, pikainen iltapala ja alkureitillä järven rannalla iltapesu. Tyttäreni saisi nukkua autossa kun ajan yön yli Jyväskylään.

Paluumatkan ensimmäinen etappi Ravintola Anorakiin Kajaaniin oli pituudeltaan noin 205 kilometriä ja matka olisi kokonaisuudessaan aika merkittävästikin laskeutuva. Lisäksi keli oli aika optimaalinen, tyyni ja noin +22 astetta lämmintä. En siis kokenut mitään tarvetta erityiseen säästelyyn ajossa. Silti päätin kuitenkin alkumatkasta jonkin aikaa ajaa noin 90 km/h nopeutta, koska jostain syystä Leafin kulutus kasvaa suhteettoman paljon nopeutta tuosta nostettaessa.

Akuthan olivat jälleen jo lähtiessä noin +28C lämmöissä, joten ensimmäiselle pikalatauspisteelle ehtiessä niien lämmöt olivat nousseet jo niin korkealle, että lataustehoa jälleen rajoitettiin 33 kW:n tasolle. Tiesin, että tästä tulisi ensimmäinen todellinen #rapidgate -matkani.

Paluumatkan toinen etappi Kuopion ABC Pitkälahdelle oli noin 178 kilometriä, joten lopetin Ravintola Anorakin pihassa latauksen noin 91% kohdalla. Ehdin itsekin tuossa välissä ottaa noin 10 minuutin pikku-unet.

Kajaanista lähdin 35,2 kWh energiamäärä akussani, joten tiesin, ettei minulla ollut myöskään toisella etapilla mitään syytä säästellä ja ajoin normaaleita ajonopeuksia käyttäen alkumatkan. Viimeiset 50 kilometriä en kuitenkaan ajanut suurinta sallittua 100 km/h nopeutta, vaan noin 80 km/h nopeutta välttääkseni akun kuumenemista vieläkin lisää.

Kuopion Pitkälahden ABC:lle saavuin kello 4.36 ja akut olivat jo saavuttaneet 44,7 asteen lämpötilan. Nyt lataus kestäisi sitten jo aika pitkään, koska akkujen kuumuuden takia Leafini huoli enää 22 kW:n tehoista DC-latausta. Tunnin lataamisen jälkeen, eli kello 5.35 lopetin latauksen. Tiesin, että akussa oli jälleen jo turhankin paljon energiaa, mutta valitsin mieluummin hiukan pidemmän latauksen ja noin 45 minuutin unet.

Jyväskylään oli matkaa enää 137 kilometriä ja akussa oli Kuopiosta lähtiessä 31,1 kWh, joten nyt ei ainakaan ollut mitään syytä säästellä. Lisäksi Jyväskylässä olisi edessä joka tapauksessa yli tunnin tauko, koska kävisin latauksen aikana siskoni luona aamupalalla.

Jyväskylässä olin kello 7.15, mutta pikalaturilla vasta kello 7.29, koska vein tyttäreni ensin siskoni talon eteen asti ajamalla ja vasta sen jälkeen pikalaturille. Akussa oli edelleen 11,3 kWh energiaa, joten mitään jännitettävää ei tälläkään matkalla saa aikaiseksi toimintamatkan riittävyydestä tällä 40 kWh Leafilla. Nyt akut olivat jo todella kuumissaan, LeafSpyn paljastaessa jopa 55 asteen lämpötilan. Pikalatauksen teho oli rajoitettu 17 kW:iin. Zoe esimerkiksi saisi Type2-latauksesta huomattavasti nopeampaa latausta! Surkeaa Nissanilta! No onneksi tämä ei tälläkään kertaa minua haitannut, koska aamupalani kesti pidempään kuin lataaminen ja kävin siirtämässä välillä auton parkkihalliin saamaan pistorasialatausta. Aamupalan jälkeen auto oli 100% tasolle ladattu.

Paluumatkan viimeinen osuus Jyväskylästä kotiin oli noin 140 kilometrin mittainen, joten täydellä akulla ei taaskaan mitään tuskaa akun riittävyyden suhteen ollut ja kun enää ei tarvinnut välittää latausnopeudestakaan, niin ajoin suhteellisen reippaita ohituksiakin tehden. Toki heti ensimmäisessä ohituksessa ennen Muuramen moottorien alkua jyrkässä ylämäessä ohituskaistalle siirtyessäni totesin, että akun kuumenemisen johdosta oli moottoriteho rarjoitettu 80 kW:n tasolle. Tuosta rajoituksesta ei kuitenkaan ollut mitään haittaa, koska auto kulki yli kotimaamme suurimpien sallittujen nopeuksien edelleen ja ohikin pääsi muista, joskin hiukan pienemmällä kiihtyvyydellä.

Paluumatka 675 kilometriä sujui hyvin #rapidgatesta huolimatta Leafilla

Paluumatkalle kertyi pituutta paikallispyörimisten myötä yhteensä 675 kilometriä. Koko paluumatkan keskikulutus oli 14,3 kWh/100 km. Täydellä akulla pystyy suotuisissa olosuhteissa ajamaan helposti yli 200 km latauspisteiden välejä. #rapidgate on täyttä totta ja se hidastaa kuumina päivinä pikalataamista ärsyttävän pian. Minulle ei ollut mitään haittaa tälläkään kertaa lataamisen hidastumisesta, koska nautin mielelläni ne ajat lyhyitä unia sekä aamupalaa rauhassa.

Tuon paluumatkan perusteella sanoisin, että Leafilla pystyy ajamaan #rapidgatesta huolimatta noin 600-650 km matkan 10 tunnissa. Tosin esimerkiksi Ioniqilla se on mielekkäämpää akuston lämmänhallinan ja sen kautta hidastumattomien lataustaukojen ansiosta. 

Mielenkiintoisena sattumana paluumatkallani oli, että en maksanut sen liikenne-energiasta senttiäkään! Kajaanin ravintola Anorakin laturi ei keskustellut eteenpäin. Kuopion Pitkälahdella on edelleen tarkoituksellisesti ilmainen lataus. Jyväskylän Kivääritehtaankadulla Virtapiste oli tehnyt asiakaslähtöisen ratkaisun ja sallinut tunnistatumattomat lataukset laitevian takia. Ymmärrän, että useita 40 kWh Leafin omistajia #rapidgate saattaa ärsyttää ennenpitkää latauksen hidastumisesta aiheutuvien matkaviiveiden lisäksi myös nousevan energiakulun myötä. Nimittäin pikalaturit ovat normaalisti hinnoiteltu aikaperusteisesti ja se on mielestäni oikea ratkaisu. 

Seuraava matkani onkin hiukan pidempi

Kirjoitaessani tätä blogitarinaa olen jo matkalla kohti seuraavaa sähköautoseikkailuani. Olen mökillä ja kirjoitan tarinaa kauniin auringonlaskun siivittämänä. Aamulla matka Leafillani jatkuu vielä pidemälle, nimittäin jatkamme poikani kanssa matkaa käsivarren kautta Norjan Lofooteille. Palaan siihen uudessa erillisessä tarinassa matkani jälkeen. 

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Olavi - 23.7.2018 klo 12:59

    Hieno kirjoitus, myös Suomussalmen type1 (22kwh?) lienee edelleen ilmainen ja ehkäpä S-markettia lähempänä on saman katon alla K-supermarket, Alko ja Tokmanni, 100m Kuusamoon päin 5-tien toisella puolella.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!