Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla

maanantai 08.10.2018 Avainsanat: BEVrata-ajosähköauto

Sunnuntaina 7.10.2018 oli tarjolla hieno mahdollisuus, johon tartuin poikani kanssa ja menimme Alastaron moottoriradalle ajelemaan sähköauto Nissan Leafillani. 

Sähkö- ja hybridiautoilijoille suunnattu tilaisuus alkoi ajajakokouksella, johon saapui myös radan omistaja Tero Tupala tuomaan tervehdystään ja pääsimme myös kiittämään häntä saamastamme ratapäivästä. Teron puheenvuorosta sai kuvan, että hän uskoo rata-ajon kilpaluokkiin sähköajoneuvojen tuloa lähivuosien aikana. Tähän ajavat jo pelkästään ympäristöseikat. Sähköautoista ja sähkömoottoripyöristä kun ei pääse valumaan rata-alueelle polttonesteitä, ne eivät aiheuta radan ulkopuolelle kuuluvaa melua eivätkä edes päästä rata-alueella lainkaan pakokaasuja.

Ajoin itse Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla ratapäivän aikana ja kuvaan tähän blogitarinaan nyt lyhyesti joitain havaintoja ja johtopäätelmiäni kokemuksen pohjalta. Minulla on aiempaa kokemusta useiden vuosien ajalta moottoripyörällä harrastelijoiden ratapäiviin osallistumisista, mutta koskaan ennen en ole ajanut radalla autolla. Kilpaillut en ole koskaan radalla millään laitteilla. Kirjoitan siis tätä tarinaa ennemminkin harrastelijana toisille vähän tai ei lainkaan radalla ajaneille. En yritä nyt päteä kovilla faktoilla ja mielelläni täydennän ja korjaan tekstiä saamieni kommenttien perusteella.

Rata-ajoon valmistautuminen

Rata-ajoon tulee ajoneuvo valmistella. Ennen radalle menoa on voitava varmistua, ettei autosta valu mitään nesteitä radalle. Leafissa tämä ei tosiaan ole ongelma. Autossa on perässä litra öljyä ja moottorille ja invertterille jäähdytysnestettä sekä jarruille nesteensä. Leafit eivät kuitenkaan valuta näistäkään mitään ja polttonestettä tai sitä tyypillisimmin polttomoottoriautoista tippuilevaa moottoriöljyä ei tästä voikaan vuotaa. Auton sisätiloista ja tavaratilasta tulee myös poistaa kaikki irralliset tavarat. 

Itse ajoin aivan normaaleilla katurenkailla ja menin radalle valmistajan suosituspaineilla. Leafista ei hyödytä poistaa ajovakauden hallintalaitteita käytöstä, koska niistä vain vetopyörän luistoneston saa merkittävissä määrin pois päältä.

Meille olisi ollut radalla tarjolla kypärät ja huput, mutta käytimme omia kypäriämme. Radalla siis ajetaan aina kypärä päässä. Muutoin mielestäni rata-ajopäivään on kuljettajan osalta hyvä valmistautua kuten olen aiemmin tehnyt moottoripyörälläkin radalla käydessä, eli hyvin levänneenä paikalle ja tavoitteena ajaa turvallisesti omia ajolinjoja hioen sekä omasta ajosta nauttien. Ratapäivillä ei saa ajaa kilpaa toisten kanssa.

Radalla ajaminen

Rata-ajopäivät alkavat ajajakokouksella, jossa kaikkien ratapäivään osallistuvien tulee olla paikalla. Siinä käydään rata-ajon ja päivän säännöt läpi ja allekirjoitetaan vastuuvapauslomakkeet. Radallahan jokainen ajaa omalla vastuullaan ja lähtökohtaisesti normaalit vakuutukset eivät ole siis voimassa.

Radalla ajetaan aina ehdottomasti vain yhteen suuntaan. Jokainen keskittyy vain omiin ajolinjoihinsa eikä perässä ajavaan. Takana ajava vastaa yksiselitteisesti turvallisesta ohituksesta. Radalta poistutaan sovitusta paikasta joka Alastaron tapauksessa on pääsuoran päästä vasemmalle vilkulla aikeet hyvissä ajoin ilmoittaen.

Me saimme kokeneelta ratakuljettajalta malliksi alussa hyvät ajolinjat letkassa ajaen. Tällä rataesittelyllä on merkitystä etenkin kaikille niille, jotka eivät ole koskaan käyneet radalla, mutta arvoa on myös esimerkiksi itselleni, koska Alastaron rataprofiili oli muuttunut siitä kun viimeksi olin käynyt siellä prätkälläni.

Itse noudatin samaa sääntöä aina radalle palatessani, että ensimmäisen kierroksen otin varovaisemmin, koska kylmemmät renkaat eivät pidä aivan yhtä hyvin ja samalla saa taas tarkistettua radan tilanteen.

Alla oleva kuva: Kirsi Immonen, ajajakokous pidettiin rakennuksen yläkerran VIP-tilassa.

Nissan Leaf 40 kWh -2018 rata-autona

Aivan ensimmäisenä täytyy todeta, että odotusteni mukaisesti Nissan Leaf 40 kWh ei ole kovinkaan hääppöinen rata-ajossa. Sähkömoottorin 100 kW:n tehon nopea reagointi tekee toki voiman säätelystä todella helppoa ja tuollakin teholla pääsee Alastaron radalla amatöörinä jo aivan riittävän mielekkäisiin haasteisiin mutkissa ja etenkin niistä ulostuloissa. Siihen oikeastaan taisivatkin hyvät puolet ratakäytössä loppua.

Radalla etenkin mutkissa Leafin 1520 kilon paino tuntuu haittana. Vertailukohdaksi hyppäsin 1080 kilon painoisen Mitsubishi i-MiEVin kyytiin. Vaikka autossa on vain 145 mm leveät eturenkaat, niin oli helppo kuvitella, että se menisi Leafiani nopeammin mutkat, jos siinä olisi edessä edessä vähän pitävämmät renkaat.

Leafin 100 kW:n teholla tosiaan pystyy hetken nauttimaan radalla melko lennokkaastakin ajosta, mutta siinäkin painosta on haittaa. Äsken mainitsemani i-MiEV tuntuu lähtevän mutkista 47 kW:n tehollaan lähes yhtä rivakasti. Kuinkahan ripeästi se lähtisikään jos siinä olisi sama 100 kW?

Leafin alusta on radalle oikeastaan aika toivottoman löysä. Tunne on alussa sellainen, että luottoa oli vaikea saada alustan kautta mutkiin, mutta tasaisesti kierros kierrokselta vauhtia nostaen oppi olemaan välittämättä auton huojumisesta ja kallistelusta. Radalla oli myös Volkswagen Golf GTE jossa oli rata-ajoon parannettu alusta ja rengastus. Onhan siinä jo silmämääräisesti valtava ero, missä asennossa nämä kaksi autoa kulkevat mutkassa. Alusta olisi helposti päivitettävissä ratakelpoisemmaksi Leafiinkin ja sillä olisi iso vaikutus mutkanopeuksiin sekä etenkin ulostulonopeuksiin.

Leafin istuimet eivät sovellu rata-ajoon laisinkaan. Poikani pääsi muutaman kierroksen ajan nauttimaan Teslan Model S:n ratakyydistä ja hän vahvisti saman, kuin oma aikaisempi kuva oli, että Teslassakin on huomattavasti paremmin tukea antavat jakkarat. Saati sitten jos olisi oikein kunnon rata-ajoon tarkoitettu istuin. Tämäkin asia on mihin tahansa autoon helposti päivitettävissä.

Akkujen nopea kuumeneminen on kuitenkin ehkä harmillisin Leafin ominaisuus rata-ajossakin. Ensimmäisellä ratalähdölläni ajoin seitsemän kierrosta joista ensimmäinen oli hidasta rataesittelyä ja toinen lämmittelykierrokseni. Viiden nopean kierroksen jälkeen akku oli jo niin paljon kuumentunut, että auto suostui antamaan enää 80 kW tehoa joten ajoin varikolle. Seuraavilla lähdöillä tehorajoitukset tulivat vielä aikaisemmin ja viimeisellä lähdöllä jo kolmannella kierroksella auto antoi enää 60 kW:n verran tehoa. Hauska ottaa taas vertailukohdaksi huomattavasti vanhempi i-MiEV, koska sen akun ylikuumenemisesta ei ollut merkkiäkään, vaikka auto ajoi huomattavasti enemmän kierroksia. Mitsubishi on ratkaissut akun jäähdytyksen jo vuonna 2009 hyvin yksinkertaisella tavalla: auton ilmastointilaitteen jäähdyttää myös akkuja.

Akkujen ylikuumeneminen on se syy, miksi en itse lähtisi Leaf 40 kWh:sta rakentamaan edes harrastepäiville sähköautoa. Sen sijaan i-MiEVistä saisi helpolla hauskan harrastelupelin rata-ajopäiviin. Säädettävä alustasarja hyvillä kallistuksenvakaajilla, esimerkiksi 225 mm leveä ratarengastus, loputkin ylimääräisestä painosta pois, kaaret, kuppipenkit ja vielä jos jollain saisi moottoriin taiottua vähän lisää tehoa. Matala painopiste ja keveys yhdistettynä välittämästi reagoivaan tehokkaampaan sähkömoottoriin saattaisivat olla takavetoisessa sähköauotossa sangen kiinnostava yhdistelmä.

kuva alla: Kirsi Immonen, poikani pääsi kokemaan Teslan voimaa radalla

Sähkön kulutus ja sähköauton lataaminen ratapäivällä

Meille oli järjestetty hienosti vähintään riittävästi sähköä latailua varten ratapäivälle. Paljon enemmänkin sähköautoja olisi pystytty ruokkimaan. Sähköä kyllä radalla kuluu, joten hyvä on saadakin latausta.

Omat kulutukset olivat radalla 39 - 44 kWh/100 km. Nuo vastaisivat noin 3,9-4,4 l/100km bensiiniauton kulutusta eli yllättävän vähän sittenkin. No sähköautoon energiaa ei tule bensiinistä vaan sitä pitää siis saada ladattua. Kevyempi i-MiEV kulutti varmasti vähemmän ja painvammat Teslat vastaavasti enemmän.

kuva alla: Kirsi Immonen, Leafit ja i-MiEV saamassa latausta

Mitä nämä kulutukset, akkujen kapasiteetit ja lataamisen nopeus sitten tarkoittaisivat käytönnössä ratapäivällä, jos sähköautoja olisikin radan täydeltä?

Tiedän, että seuraava laskelmani yksinkertaistaa paljon ja teen härskisti olettamuksia myös omaan ajooni ja Leaf 40 kWh -sähköautoon perustuen.

  • Alastaron rata on 3000 metriä pitkä ja
  • teen olettamuksen että kohtuullisella sähköautolla pitäisi tuo rata kiertää alle 1 minuuttia 30 sekuntia ajassa.
  • Jos ratapäivä jaettaisiin kolmeen nopeusluokkaan, kuten oli aina moottoripyöräpäivillä, niin kerran tunnissa olisi aina 20 minuuttia ajoa.
  • Silloin tuollaisella kierrosnopeudella ehtisi ajaa noin 13 kierrosta yhdellä ratalähtövuorollaan.
  • Jolloin matkaa kertyisi noin 39 kilometriä joka lähdöllä.
  • 45 kWh/100 km kulutuksella sähköä kuluisi silloin 17,55 kWh/ratalähtö.

Tuosta teen johtopäätöksen, että noin 24 kWh Leafin kokoinen akku olisi aika optimi reippaaseen rata-ajoon, jos sen saisi aina 40 minuutissa uudelleen täyteen tai vaihdettua. 24 kWh akku on edelleenkin vain sen verran raskas ja arvokas, että sitä ei ihan tuosta vain vaihdella. Mutta jo 27 kW:n tehoinen lataus tekisi sen, että autolla pystyisi ajamaan vaikka kuinka pitkän päivän putkeen. Missään sähköautossa ei ole Suomen tuontiohjelmassa noin tehokkaita latureita.

Tehokkaimmat AC-laturit ovat Teslan aiempien mallien tuplalatureilla varustetuissa ja Renault Zoe -sähköautoissa. Molemmissa on siis 22 kW:n tehoiset laturit.

Arvioin seuraavaksi paria sähköautoa pitkässä rata-ajopäivässä lataukset huomioiden.

Miten Renault Zoe 40 -sähköauto voisi toimia pitkällä rata-ajopäivällä 22 kW:n tehoisella laturillaan? Valitsin Zoen esimerkkiautoksi koska sen kulutus Leafiani kevyempänä tuskin olisi suurempi.

  • Oletetaan, että autossa on ensimmäiselle ratalähdölle lähtiessä akku ehtinyt täyttyä 100% asti, eli akussa on 40 kWh energiaa.
  • Ensimmäisen ratalähdön jälkeen akussa on 22 kWh energiaa jäljellä.
  • 40 minuutin tauolla akkuun ehtii latautua 14 kWh lisää energiaa, eli akussa on seuraavalle ajovuorolle lähtiessä 36 kWh energiaa.
  • Akku siis vajunee 4 kWh jokaisella tunnilla
  • eli akku ja taukolataukset riittäisivät kymmenen tunnin ratapäivään.
  • Mutta sitten viimeisen ratavuoron jälkeen pitää malttaa ladata sen aikaa, että pääsee jatkamaan matkaa kotia kohti.

Entä miten Volkswagen eGolfin 35,8 kWh akulla varustettu  sähkauto voisi toimia ratapäivällä? Autossa on kahta vaihetta hyödyntävä 7,2 kW:n tehoinen AC-laturi ja 40 kW:n tehoa enimmillän hyödyntää DC-laturi.

  • Jälleen olettamus, että akku on täysi ensimmäiselle ajovuorolle lähtiessä, eli akussa on 35,8 kWh enerigaa.
  • Ensimmäisen ajovuoron jälkeen akussa on energiaa 17,8 kW
  • 40 minuutin tauolla akkuun ehtii latautua 4,8 kWh, eli akussa on seuraavalle ajovuorolle lähtiessä 22,6 kWh energiaa.
  • Akku siis vajunee 13,2 kWh jokaisella tunnilla.
  • Volkkarilla pystyisi siis ajamaan vain noin kolme lähtöä jonka jälkeen pitäisi pitää pidempi lataus ja saada mielellään DC-latauksella akku mahdollisimman täyteen.

Rata-ajoon tarkoitetussa harrastesähköautossa olisi siis varmaan hyvä olla 22 kW:n tehoinen AC-lataus.

Kannustaisin myös ratayrittäjiä investoimaan jo muutamiin 3x32A Type2-rasiallisiin latauslaitteisiin. Niihin taitaisi edelleen saada investointitukeakin.

Tehokas DC-pikalataus on jo niin kallis investointi, että siihen pitäisi varmasti saada jos sitten muuta tulovirtaa asiakkaiden mukana. Toisaalta on olemassa myös tuntuvasti edullisempia DC-latureita, joista saisi juuri sopivasti tehoa ratakäyttöön.

Valtava yhtäaikaisen latauksen tarve

Jos oletetaan, että täysi ratapäivä tarkoittaisi vaikka 10 autoa kerrallaan radalla, eli kolmessa vuorossa yhteensä 30 autoa, niin kerrallaan olisi aina 20 autoa latautumassa. Lähtökohtaolettamuksena olisi syytä pitää, että kaikki lataisivat 22 kW:n teholla. Tuo siis tarkoittaisi 440 kW:n yhtäaikaista tehontarvetta, joka käsittääkseni taasen tarkoittaisi pelkästään latauskäyttöön noin 3 x 640 Ampeerin pääsulakkeita ja sisääntulokaapeleita. Siihen sitten toki vielä latauksen häviöt ja muu sähkön kulutus päälle. En tunne sähkötekniikkaan niin hyvin, että osaisin ottaa mitään kantaa tuon toteutuksen mahdollisuuksiin.

Sähköajoneuvot tulevat radalle

Vielä jonkin aikaa kuluu radoilla pääosin pakoputken pärinää kuunnellen. Pidän kuitenkin hyvin todennäköisenä, että noin kymmenen vuoden kuluessa tullaan näkemään sähköautojen ja sähkömoottoripyörien ryntäys moottoriradoille. Radalla ajaminen kuluttaa paljon sähköä ja sitä enemmän, mitä painavammasta ajoneuvosta on kyse. Moottoripyörillä varmasti kuluu vähemmän sähköä radallakin.

Minun olisi helppo kuvitella, että kilpaluokkiin autoihin tulee vastaavia käytäntöjä kuin on Formula E:ssä, eli koko auto vaihdetaan kilpailun keskivaiheilla täydellä akulla varustettuun. Kilpaluokissa ratalähdötkin voivat olla lyhyempiä sähköajoneuvoilla.

Akkutekniikka myös kehittyy koko ajan. Vuoden 2015 Leafissani oli 21,4 kWh käytettävissä olevaa energiaa ja vain kolme vuotta myöhemmin 2018 vuoden Leafissani on melko tarkoin saman painoinen ja kokoinen akku, jossa on noin 38 kWh käytettävissä olevaa energiaa. Pidän todennäköisenä myös sitä, että jopa autoissa voidaan nähdä radalla vaihtoakkutekniikoita akkujen energiatiheyden parantuessa. Moottoripyörissä tämä on jo nyt helppo toteutus.

 

Kiitos vielä loppuun sähköautoilijoiden rata-autopäivästä Alastaron radan Terolle ja järjestelyistä vatanneille Kirsille sekä Petrille. Mielenkiintoinen ja ajatuksia herättävä tapahtuma, vaikka oma Leaf ei tosiaan odotusten mukaisesti rata-autoksi kuoriutunutkaan, niin tulen kyllä uudestaan jos saadaan toteutumaan ensi kesänäkin.

Jälkikirjoitus: miten sähköautoiluni ympäristöarvot sopivat rata-ajoon?

Olen kyllä jatkuvasti enenevässä määrin sitä mieltä, että kaikki turha ajaminen pitää loppua ja jäljelle jäävästäkin ajosta kannattaa harkita tarvetta sekä millä se kannattaa tehdä.

Rata-ajolla on kuitenkin useita hyötyjä, joiden toivoisin säilyvän ympäristöarvoista huolimatta ja kehittäyvän ympäristöä merkittävästi vähemmän rasittaviin tekniikoihin.

Kautta aikojen autokilpailut ovat tuoneet useita merkittäviä edistysaskelia siviiliautojen turvallisuuteen sekä käytettävyyteen. Rata-ajo on myös erittäin hyvä harrastus useille nuorille. Tunnen itsekin useita ihmisiä, jotka ovat pysyneet nuoruudessaan parhaiten kaidalla tiellä, kun heille on mahdollistunut moottoriurheilun harrastaminen. Lajejahan on pilvin pimein, mutta nuoria niissä kiinnostaa tekniikka, virittäminen, oman kehittymisen kokeminen sekä useilla myös kilpailuvietti ja monet muut asiat.

Moottoriurheilu on myös oikeasti urheilua. Nyt tämänkertainen ratakäyntini ei minun kuntoani koitellut eikä kehittänyt, mutta aiemmat kokemukset moottoripyörällä radalla ajosta ovat opettaneet, että sekin on todella rankka laji fyysisesti. Vaikka en koskaan ole ajanut oikeaa rata-autoa, niin minun on helppo uskoa, että se on aivan yhtä raskasta kuin moottoripyörällä radalla omien rajojen hakeminen.

Rata-ajolla on myös hyvä harjoitella keskittymistä. Näin aikuisiällä tuo keskittyminen on ollut se suurin syy miksi olen kokenut rata-ajopäivät niin mielekkäiksi. Tein niitä muutaminan kesinä jopa omana työviretoimintanani. Kun on pyörällä radalla ja vetää polvi maassa omaa täyttä, niin kypärän sisään ei kertakaikkiaan mahdu mitään muuta ajatusta, kuin se ajaminen. Ja se kaiken muun unohtaminen on usein ns ajattelutyötä tekevälle ainakin todella terapeuttista.

Rata-ajolla on myös liikenneturvallisuutta edistävä vaikutus. Nuoret pitäisi mielestäni lähes puolipakottaa kokeilemaan rajojaan turvallisilla rata-autoilla turvallisille radoille, jolloin selviäisi konkreettisesti, että mitä tapahtuu, kun tilannenopeutta vain on liikaa. Rata-ajoon kannattaa yhdistää myös ennakoivan ajon koulutusta sekä rata-ajon opetusta. Näillä on myös suora siviiliajon turvalliuutta henkilötasolla parantava vaikutus.

Onnea ja menestystä kaikille ratoja ylläpitäville, ratapäiviä järjestäville sekä kilpailussa millä tahansa tavalla mukana oleville.

kuva alla: vaikka ajoin turvallisuus edellä ja mutkiin ajoissa sopivaa nopeutta hakien, kuumenivat jarrut nopeasti, mutta eivät vielä mitenkään hälyttävälle tasolle, eikä jarrujen häipymistä ilmennyt.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!