Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!

keskiviikko 28.09.2016 Avainsanat: Akkuakun kokoBEVrangesähköautoZoe

Pariisin autonäyttelyssä tänään 29.9.2016 ensiesitelty Renaultin Zoe 41 kWh tulee heti Suomeenkin!

 
kuvan lähde: http://news.cision.com/fi/renault/i/zoe,c1978578
 
Zoe tulee olemaan 41 kWh akullaan erittäin kiinnostava auto.
Ja se on tosiaan heti 30.9.2016 ennakkotilattavissa Suomessakin!
Renaultin nettisivut

Suomeen kahdella varustelutasolla: Life ja Intens alkaen 32990 euroa!

Jo tuossa edullisemmassa Life-mallissa on kattava varustelu, joka sisältää esimerkiksi navigoinnin, automaattisen ilmastoinnin, vakionopeussäätimen ja paljon muuta.  Intens täydentää sitä entisestään ainoastaan 2000 euroa suuremmalla hintalapulla.
 
 
 

Zoe 41 kWh rikkoo Suomessakin alle 1000 e/kWh rajan, ja vieläpä kirkkaasti

Life mallin 32990 euron hinnalla ja 41 kWh akullaan rikkoo Zoe ensimmäisenä yhden merkittävän pykälän, joka tulee lisäämään sähköauton haluttavuutta. Nimittäin se tulee alittamaan 1000 euroa/kWh rajapyykin. Jopa niinkin reilusti, että 800 euroa/kWh on sitten todellisuutta.
 
Tässä vaiheessa vielä mikään muu sähköauto ei pysty samaan. Ennakkotietojen mukaan tulossa olevat Opel Ampera-e (kuvassa Chevrolet Bolt) ja Tesla Model 3 tulisivat myös alittamaan tämän 1000 euron tason.

 
 

41 kWh akku riittää helposti 250 - 300 km toimintamatkaan matka-ajossa

Tämä 41 kWh akkukapasiteetti on jo niin paljon esimerkiksi Leafini 24 kWh akkua merkittävämpi, että se tulee lisäämään potentiaalisten sähköauton ostajien lukumäärää paljon. Esimerkiksi omassa ajossani se muuttaisi jo paljon sähköautolla ajoa.
 
Olen jo maaliskuussa 2016 pohtinut blogissani 

minkälainen vaikutus 40 kWh akulla olisi sähköauton käytettävyyteen?

 
Esimerkiksi Tampereelta on Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin 170 km matka. Koko matka on moottoritietä, joten kesänopeusrajoituksia noudattaen saa laskea noin 22 kWh/100km keskikulutuksen. 
 
Tuolla ajolla Zoen 41 kWh akku siis riittäisi yli 180 km ajomatkaan, eli perille asti ilman yhtään välilatausta ja lentoasemallahan auton saa lataukseen. Toisaalta tuolla matkalla ei ole mikään ongelma tarvittaessa pysähtyä yhdelle lyhyelle kahvikupin ostolle ja ottaa samalla 5-10 minuuttia ja ottaa 5-8 kWh lisää sähköä varmistaakseen perille pääsyn. 
 
Oma mökkimatkani Kangasalta Viitasaarelle on noin 275 km. Tyypillisesti Leafini on tuolla matkalla kuluttanut reilusti alle 15 kWh/100 km. Usein jopa alle 14 kWh/10 km. Tuolla 15 kWh/100 km matka-ajon kulutuksella toimintamatka olisi 273 km. Eli tuolla mökkimatkallani ilman erityisiä säästöajon ratkaisuja ei vielä 41 kWh akullakaan pääse perille aivan ilman välilatausta. Uupumaan jää hyvin vähäinen sähköenergian määrä, jonka saa vaivatta ladattua vaikka Seppälän Prismasta Jyväskylässä muutamissa minuuteissa.
 
Tiedän, että monille laajan autojen kuluttajakunnan edustajille tuokin riski lataamisen tarpeelle omilla mökkimatkoilla voi olla kynnyskysymys. Joten jos säännöllinen pidempi mökki, mummola tai muu vastaava matkasi on alle 250 km, niin pääset uudelle Zoella aina vaivatta perille asti ilman yhtään välilatausta. Vaivattomammin, kuin millään polttomoottoriautolla voit päästä! Minulle tuo pieni välilatauksen tarve ei ole mikään ongelma. En ole koskaan ajanut tuota mökkimatkaa ilman välipysähdystä.

kuvan lähde: http://mb.cision.com/Public/5113/2088858/bab3d84b9f04bfec_800x800ar.jpg

Suomen tuontiohjelmassa oleviin autoihin ei tarjolla pikalatausta ainakaan alussa

Sain sähköpostilla esittämääni kysymykseen maahantuojalta vastauksen, joka ei ollut valitettavasti toivomani kaltainen. Harmillisesti pohjoismaihin ei ole ainakaan alussa saatavilla 43 kW AC Type2 pikalatauksella varustettua versiota. Muualla Euroopassa julkaistuissa hinnastoissa näkyy tarjolla hinnoitellut pikalatausmallit myös. Ohessa on maahantuojan edustajan vastauksesta suora lainaus, jonka julkaisuun sain luvan: "Moikka,

 

Tällä hetkellä ei ole saatavilla kylmälle ilmastolle tarkoitettua pikalatausversiota, joten siinä ei ole mm. riittävää sisätilan lämmitystä. Mikäli tehdas valmistaa sellaisen myöhemmin Pohjoismaiden olosuhteisiin sopivaksi, niin luonnollisesti asia otetaan uudelleen käsittelyyn. Tehdas on hyvin tarkka siitä, että toimittaa markkinoille vain sinne soveltuvia tuotteita eli nykyisellään tuon version tuominen Pohjoismaihin on mahdotonta. Toistaiseksi olemme iloisia, että voimme tarjota pitkän toimintamatkan ja 22 kW laturin."


Silti Zoen lataaminen on esimerkiksi Leafiin tottuneelle erittäin nopeaa. Auton sisäinen laturi on jo Suomeenkin tulevassa perusversiossa erinomainen 22 kW lataustehollaan. Lataukseen käytetään Type2-kaapelia, joita on nopeasti lisääntynyt esimerkiksi kauppakeskusten parkkipaikoille. Tunnin kauppa-asioinnin aikana Type2-kaapelin avulla auton akkuun lataa siis parhaimmillaan 22 kWh lisää sähköenergiaa.  Sillä määrällä Zoe kulkee taajama-ajossa helposti 200 km ja maantielläkin noin 150 km. Täyteen akku latautuu alle kahdessa tunnissa.

Matka-ajoa ajatellen toivon itse todella kovasti, että tämä 43 kW pikalataus saadaan Suomessakin valittavaksi lisävarusteeksi.

Kompaktin kokoluokan auto

Renault Zoen kori on Clion kanssa samaa sukua ja tekniikka on ollut aiemmin akkua myöten hyvin pitkälti Nissan Leafin sukua. Zoe on siis kompaktin kokoinen auto ja ulkomitoiltaan sitä on hiottu tuulitunnelissa vielä Clio-mallia virtaviivaisemmaksi. Tästä on erityisesti sähköautossa hyötyä ilmanvastuksen pienentyessä ja sen myötä toimintamatkan pidentyessä. Kyllä autoon kuitenkin sisälle viisi henkilöä mahtuu, toki takapenkki on mitoitettu tässäkin lähinnä kahdelle henkilölle.
 
 

Ennakkouutiset kertovat, että Pariisin autonäyttelyssä julkaistaan uudesta Zoesta myös Nissanin versio

Nissanista liikkuu ennakkotietoja, joiden mukaan Pariisin autonäyttelyssä olisi tulossa Zoen koriin perustuvat uusi Leafia pienempi sähköauto. On uskottavaa, että autossa on sama LG:n akusto, kuin Zoessakin oleva 41 kWh akusto.

Zoe teknisiä tietoja

CO2-päästöt: 0 g/km
Akku: 41 kWh litium-ion, LG Chem
Lataus: sisäinen 22 kW laturi (muualla Euroopassa saatavilla optiona 43 kW pikalataus)
Latausaika 0-80%: 1h 40 minuuttia
Toimintamatka: 400km (NEDC) todellisuudessa 270 - 300 km luokkaa
Moottori: sähkömoottori 65 kW, 22 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: noin 13,5 s (aiempi malli)
Keskikulutus: noin 14,6 kWh/100 km
 
Omapaino: noin 1468 kg (aiempi malli, uuden akun luvattu olevan saman painoinen)
 
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • suorama - 29.9.2016 klo 22:39

    No jopas mainio uutinen. Kuuluttamasi 40kWh akku onkin yhtäkkiä saatavilla. Hintakin on alhaisempi kuin on osattu odottaa. Mainiota!
    250km alkaa tosiaan olla jo hyvä matka. sillä sellaisen kun päästelee, niin mielellään useat jo leputtavat makuhermojaan kahvikupin ääressä =)

  • suorama - 1.10.2016 klo 19:40

    Semmoinenkin tuli mieleen, että jos akkupaketti on saman kokoinen (vain hieman painavampi, jos linkin tekstiin on uskominen), olisiko se myös saman muotoinen. Jos nimittäin oikein käsitin tuolta, niin akku on "sama" mutta kennoston energiatiheyttä on kasvatettu. Tämä silloin tarkoittaisi juuri sitä mitä mietin tuolla toisaalla, että ne jotka liisaavat akkunsa, saattavat saada tällaisen uuden akun vahnaan Zoehinsa...
    Eli jos koko ja muoto on sama ja kennomäärä on sama, käsittääkseni minkään ei pitäisi olla esteenä tuollaiselle vaihdolle. Koko ja muoto mahdollistavat fyysisen sopivuuden ja kennojen määrä taas jännitteellisen. Mielenkiintoista nähdä miten käy.

  • Marko Saarenketo - 1.10.2016 klo 23:11

    Kyllä tosiaan olisi suotavaa saada näihin vanhoihin malleihin akkujen upgradeja.

  • suorama - 2.10.2016 klo 23:01

    Mietin tuota 43kW lataustehoa. Koska mitä ilmeisimmin autossa on omat laturit kaikelle lataussähkölle, eikä DC latausmahdollisuutta ole olenkaan, niin tuo 43kW:n lataus tarkoittaa 63A:n kolmivaihevirran syöttöä. Toki isoimmissa paikoissa (kauppakeskukset yms.) voisi olla mahdollisuus ehkä tuollaisenkin virran antoon. Vaan tarkoittaisiko se monesti sitä, että sen voisi tarjota, pitäisi omaakin "sulake kokoa" kasvattaa? Kuitenkin, jos kaksi paikkaa esim. on käytettävissä on 86kW syöttö pelkästään sähköautolauksen mahdollistamiseen jo aika tyyris. 125A pääsulakekoko tuohon ei periaatteessa riitä ja seuraava koko on 160A. Tai no jos latausteho on ns. tasan 43kW niin virran tarve per vaihe olisi 62,32A eli jäisi juuri alle 125A (124,64A). Siis kahden samanlaisen tolpan kanssa.
    En nyt tähän hätään löytänyt 125A hinnastoja muuten kuin perustamisen osalta joka oli 8800€. Perusmaksut löysin joltain yhtiöltä 100A ja 160A liittymiin ja ne olivat 100A osalta n.110€/kk ja 160A osalta n.164€/kk. Eli suunnilleen ampeerien verran ja vähän päälle.
    Toisin sanoen kustannukset ilman perustamiskustannuksia ja kulutusta yms. n. 130€ keskihinnalla tuo kustantaisi latauksen tarjoajalle 1560€/vuosi.
    En tiedä sitten kuinka useassa maksullisessa ns. pikalatauspaikassa taas olisi tuollaiseenkin 43kW:n mahdollisuus. Eli onko Suomessa kuinka tarpeen 43kW:n latausmahdollisuus ylipätään, ainakaan tänäpäivänä?

    Toisaalta kotilatauslaite 25A syöttöjen takana voisi olla "helposti" sen 3*16A eli 11kW. Tuollaisen tehon kanssa tyhjästä täyteen (joka ei liene kuitenkaan jokapäiväistä edes, eikä akku taida sitä 41kW vastaan ottaa) veisi vajaan neljä tuntia. Jonka luulisi riittävän siihen, että akku on yleensä täynnä aamulla töihin lähdettäessä. Jos olen oikein ymmärtänyt, jotkut kauppakeskukset jo tarjoavat jopa 32A latausta type 2 rasiastaan. Ei toki kaikki mutta osa. Toki 16A on mainio yhtä lailla. Mutten ole 63A rasioista vielä kuullut =). Ehkäpä pian kuulen...

    Sitä en tiedä miten suuremmissa paikoissa tehon saanti on todellisuudessa järjestetty. Kenties ns. tehosyötöillä (vaikka 20kV), tällöin hinta toki halpenee ilmeisesti huomattavasti, ehkä jopa kWh hinta. Ainakaan uutta syöttöä ei tarvittaisi sähkölaitoksen osalta.

    Tässä taas pöhköä pohdintaa poukkoillen ajatuksista toisiin. Toivottavasti kuitenkin jotain saa kiinni, eikä tunnu liian häiritsevältä ;)

  • Marko Saarenketo - 2.10.2016 klo 23:34

    43 kW pikalatausta pystyy hyödyntämään käytännössä vain pikalatureilla, joissa on tarjolla juuri tuota AC-pikalatausta. Näitä on lähimmät, eli Lahdesjärvi, Tiiriö ja Hyvinkää. Esim JKL ei ole.

    Kotioloissa itse lataisin kuten kuvasit 3*25 pääsulakkeiden takia type2-rasiallisessa latauslaitteessa rajoitettua 11 kW kolmesta vaiheesta. Sekin olisi lähes kolme kertaa nopeampaa kuin nyt Leafin type1 yhdestä vaiheesta.

    Eli en ainakaan minä kotioloissa nostaisi tuon takia pääsulakkeiden kokoa. Paine sille olisi itseasiassa pienempi kuin nyt.

    Liikekeskustan Type2-rasioista tuo sitten saisi enimmillään sen 22 kW lataustehoa.

  • suorama - 3.10.2016 klo 1:00

    Ok, eli 43kW type2 latauspisteitä kuitenkin on. Sekin on hyvä tietää. Eli tavallaan kannattaa sellaistakin toivoa.

    Mietin tuossa sellaista myös, että kun ajattelet omia ajojasi, niin kuinka usein reitille osuu 22kW piste? Eli ajatellen siten, että olisit voinut hyödyntää 22kW mutta Leafin tapauksessa se ei onnistu. Eli hyötyisitkö kolmivaihelaturista kuinka paljon, ja saisitko esim. reittejä suunniteltua "mukavimmiksi" jos ei esim. pikalatauspaikkaa tarvitsisi vartavasten hakea?
    Ajan oikeastaan takaa tällä sitä, että ajatellen matkakertomuksiasi joissa lataat "vain pikkaisen" lisävirtaa jostain, jotta pääset varsinaiseen paikkaan sitten lataamaan pitkäksi aikaa.
    Toki Zoen tapauksessa suurempi akku vähentää joka tapauksessa latausten tarvetta. Ja antaa mahdollisuuden ladata lisäsähkö sopivimmasta paikasta matkan varrella.
    Mietin vain, että kuinka usein sitten joutuisi loppujen lopuksi tilanteeseen jossa "oikeasti" tarvitsisi "todella" nopeaa latausta.
    Eli ajatellen sitä, että 11kW:n liittymästä saa n.16,5min aikana 3kWh, 22kW -> n6kW ja 43kW -> ~12kW.
    Toki mukavaahan se olisi kahvee paussilla saada lähemmäs 100km lisämatkaa, mutta kuinka usein sen tarvitsee, ja etenkin kuinka usein sellainen osuu matkan varrelle? Lähinnä mietin vain omaakin ajoa (minulla ei siis ole vielä sähköautoa ja hintojen vuoksi ei edes pysty kunnolla edes haaveilemaan), useimmiten jos sen +300km paahtaa yhteen suuntaan, sinne myös on jäämässä, eikä aja saman päivän aikana takaisin. Toki jos koko ajan ajaa päivittäin satoja kilometrejä niin silloin alle tunnin pikalataus olisi nannaa =). N. kolme tunnin välein n. 40min paussi ja 500 - 600km olisi vajaassa seitsemässä tunnissa posoteltu =).

    Huomasitko, että Q90 malleissa on jostain syystä range 50km pienempi? Ainakin niillä sivuilla joissa kävin katselemassa. R90 oli sen 400km ja Q90 350km. Muuten samat tiedot mutta Q-malli oli quick 43kW laturilla ja R-malli 22kW laturilla.
    Voisiko tuo isompi laturi muka painaa sen verran enemmän, vai johtuuko latauksesta tai siitä, että käytetään moottorin osia lataukseen ja Quick versiossa on jotain sellaista mitä "Regular" versiossa ei ole. Tehot ja väännöt kuitenkin samat ja mitä ilmeisimmin koppa myös. Vai onko niissä jotain automatiikkaa joka syö akkuja, enemmän. Vaikea sanoa.

  • suorama - 3.10.2016 klo 1:13

    Muistin väärin sen rangen vähenemän.
    Se oli 30km.
    Löysin eräältä sivulta tiedon, että R90 on Rapid charger ja moottori olisi R240 ja Q90 on Quick ja moottori olisi Q210, joten moottorissa on ero. Vaikka tehot ja väänöt samat. Ilmeisesti Q210 sitten on huonompi hyötysuhteeltaan. Tai paino tekee sen hyötysuhteen huonontumisen.
    Edelleen arvailua. Mutta kyllä 30km:kin saattaa tuntua.

    Pitänee lueskella nuo sivut vielä paremmin. Mutta tässä linkit:
    http://myrenaultzoe.com/
    http://insideevs.com/new-2017-renault-zoe-ze-40-400-km-range-41-kwh-battery/

  • Marko Saarenketo - 3.10.2016 klo 7:58

    Kyllä lähes kaikista Type2-rasioista saisi jopa sen 22 kW. Esim Keski-Suomen reissuilla Jämsässä ja Jyväskylässä P-Paviljongissa/Prisma Seppälässä jne. Toki siitä pohjoiseen hyöty on heikompi, kun seuraava Type2 on vasta Vaskikellossa.

  • Marko Saarenketo - 3.10.2016 klo 7:59

    Pikalatauksen sisältävässä autossa on eri moottori (käsittääkseni), kuluttaa enemmän.

  • suorama - 3.10.2016 klo 9:15

    Joo, ilmeisesti vanhempi moottori jossa tuo ominaisuus on.

    Mielenkiintoista lukea kommentteja tuolta linkeistä.
    Siellä mm. yksi 2012 Leaf on menettänyt yhden pykälän akkukapasiteetistaan (15%) 40 000km kohdalla ja toinen 105 000km kohdalla.
    Paljon puhutaan siitä miten Nissan on juuri julkaissut 30kWh:n auton hiljan ja nyt Renault sitten samaan hintaan (täällä jopa reilusti halvempaan) 41kWh auton. Säälivät ostaneita. Toisaalta on "tietoa" siitä, että Nissan tuo vanhempiin Leafeihin akkupäivityksen... Ja jos näin on, jäisi uusi Leaf taas "jalkoihin" rangessa.

    Kovasti myös spekuloidaan Boltin ja Model 3 vaikutuksista markkinoihin =)

  • suorama - 3.10.2016 klo 9:27

    Jos tietoihin on uskomista, mitä nyt olen lukenut. Renault ilmoittaa akun koon juurinkin käytettävän kapasiteetin mukaan. Eli 22kWh tarkoittaa 22kWh ajossa ja ns todellisuudessa akku on isompi. Toisin sanoen tuo 41kWh olisi käytettävissä olevaa kapasiteettia. Mielenkiintoista =)

  • jarkko kuoppala - 22.2.2017 klo 22:51

    Moi! Kiinnitin huomiota tässä postauksessa olevaan e/kwh taulukkoon, jossa Tesla Model 3 mukana kahdella eri versiolla. Varmasti aika mahdotonta laskea Model 3:n e/kwh kun akun koosta ei ole tietoa.

  • Marko Saarenketo - 22.2.2017 klo 22:54

    Totta. Oletukseni on ollut, että olisi esim. 60 kWh akku (fyysisesti), jonka hinnat alkaen mallissa olisi softalla downgradettu esim. 45 kWh ja sitten maksua vastaan otettaisiin koko kapasiteetti käyttöön. Tämä mallihan Teslalla on ollut jo parikin kertaa käytössä. Tosin siis spekulatiivista.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!