Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin

sunnuntai 02.12.2018 Avainsanat: BEVsähköauto

Minulla oli perjantaina 30.11.2018 työpäivän mittainen työkeikka Helsingissä. Lähtö oli kotoa Kangasalta ja paluu kiireisellä aikataululla Tampereelle työnantajan pikkujouluihin sekä Tampereelta sitten seuraavana päivänä kotiin. Monimutkaiseen liikkumisen kokonaiskuvioon sekä kaiken tarvitsemani tavaran kuljettamiseen tarvitsin tällä kertaa omaa autoa, joten toteutin reissun Leafillani julkisen liikenteen sijaan. 

Menomatka Helsinkiin ja auto Vantaankosken liityntäparkkiin

Lähdin reissuun kotoa 100% ladatulla akulla ja olin varannut matkaan 30 minuutin tauolle tarvittavan ajan. Siinä saisin tarvittaessa ladattua matkalla, mutta lähtökohtaisesti haluan tuon verran joka tapauksessa taukoa tällä 159 kilometrin ja lähemmäs kahden tunnin matkalla.

Keli oli aamulla sähköatolle raskas. Navakka ja puuskittainen sivuvastainen tuuli sekä sohjo- ja loskakerros tiellä kuluttavat sähköautolla energiaa enemmän kuin kuiva pakkaskeli. Ajoin kuitenkin liikenteen salliessa muun liikenteen mukana reipasta suurinta sallittua moottoritienopeutta käyttäen.

Akku olisi riittänyt perille Vantaankosken liityntäparkkiin, koska koko matkalla energiaa kului 34 kWh, mutta halusin pysähtyä virkistäytymään ja vessatauolle. Hyvinkään ABC:llä otin taukoni aikana myös pikalatausta. Myöhemmin selvisi, että aamutee-taukoni kesti 10 minuuttia liian pitkään ja myöhästyin hieman tapaamisestani. Tauon aikana autoon ehti kertyä tarpeettomankin paljon, 18,38 kWh energiaa ja hintaa lataukselle kertyi 5,40 euroa.

Plugshare-mobiilisovelluksen avulla olin valinnut kohteekseni Vantaankosken liityntäparkin, koska siellä näytti olevan kaksi sähköauton AC-latauspistettä. Sovelluksessa on kätevä kohteeseen opastustoiminto Googlemaps-sovellukselle tai Applen omalle kartat-sovellukselle. Kummastakin reittiopastus tulee Leafissa Apple-car -ominaisuuden avulla auton ajotietokoneeseen ja selostus kaiuttimiin. Käytin Google-karttoja ja löysin helposti perille.

Olin hieman skeptinen ja epäilin latauspaikkojen olevan varattuina, mutta positiiviseksi yllätyksekseni huomasin jopa molempien paikkojen olevan vapaina. Ajoin toiseen ja kytkin Virtapisteen avaimenperä-RFID:tä käyttäen autoni lataukseen. Sain viipymättä kännykkääni tekstiviestin, joka kertoi lataamisen alkaneen sekä maksavan 15 senttiä kilowattitunnilta. Siis jopa edullista lataamista ja pysäköinti oli ilmainen.

En ole koskaa aiemmin täältä mennyt lähijunalla Helsinkiin ja muiltakaan liityntäpysäkeiltä niin harvoin, että hieman minua jännitti miten toimia. Mistä ostaa lippuja ja millaisen lipun ostaisin. Mistä edes löydän aseman ja kumpaan suuntaan lähteä. 

Pienen silmäilyn jälkeen parkkipaikan reunalla olevan maastonkohouman yli saatoin havaita sen näköisiä kävelysiltarakenteita, että ne viittasivat asemaan ja asemalle rappuset laskeuduttuani löytyikin lippuautomaatikin. Ostin 5 euron hintaisen kertalipun, koska se näytti oikeimmalta. Suunta oli helppo tunnistaa aseman valokylteistä ja muutaman minuutin odottelun jälkeen juna jo tulikin.

Kävelin junaan ja aloitin somettelemisen ja viestitin työkeikkani emännälle, että saapuisin hieman myöhässä, jottei hän hätäilisi. Olinhan lupautunut päivän aikana pitämään yhden asiantuntijaluennonkin.

Helsingin rautatieasemalle saapuessani arvelin, että olisin ehkä vielä ehtinytkin aloitukseen ajoissa, jos olisin kiiruhtanut metroasemalle ja mennyt yhden pysäkinvälin Kamppiin metrolla. Päätin kuitenkin reippailla kävellen saadakseni hiukan ulkoilmaakin. Myöhästyin siis emännälle ilmoittamani noin 10 minuuttia, mutta sillä ei ollut mitään merkitystä päivän kulkuun kenenkään osalta.

Päivän tilaisuus sujuikin inspiroivassa Huonekamppi -tiloissa.

Paluu Tampereelle firman pikkujouluihin

Tilaisuuden päätyttyä ehdin noin kello 16 paikallisjunaan kohti Vantaankoskea taskussani jälleen viiden euron lippu. Tosin kokemattomalle lähijunamatkailijalle meinasi olla vaikea löytää nopeasti tietoa, mille laiturille ja mihin junaan pitää mennä. En siis älynnyt tulomatkalla katsoa näitä asioita valmiiksi. Google ja ystävällinen paikallinen auttoivat minua ja ehdin sopivasti paikalle saapuvaan junaan. Junassa ehdin hoitaa pari työpuhelua, keskustella julkisen liikenteen kehityksestä mukavan pariskunnan kanssa ja laittaa autoni lämpiämään.

Liityntäparkissa otin autoni latauskaapelin irti näyttämällä latauslaitteelle jälleen RFID-avaimenperääni ja lähdin ajamaan mukavan lämpimällä sähköautollani akku 100% täynnä kohti Tamperetta. Tekstiviesti kertoi lataamisen tulleen maksamaan 3,38 euroa ja ladatun 22,5 kWh:n verran energiaa.

Paluumatkalla oli täysin toisenlainen keli kuin aamulla oli ollut. Kuivaa pikkupakkasta ja pieni myötätuuli, joten akku riitti hyvin 163 kilometrin ja lähes kahteen tuntiin ruuhkien takia venyneen ajomatkan suorittamiseen käyttäen koko ajan liikenteen sallimia reippaita talviajonopeuksia. Paluumatkalla kului sähköä 29,5 kWh, joten perillä akussa oleva noin 8 kWh käytettävissä olevaa energiaa olisi riittänyt vielä noin 40 kilometrin matkan taittamiseen. Ajoin siis tällä kertaa minulle todella poikkeuksellisesti ilman yhtään lepotaukoa, koska olin jo valmiiksi saapumassa pikkujouluihin niin pahasti myöhässä, että pelkäsin myöhästyväni ruokailusta kokonaan. Perillä laitoin auton saamaan Type2-latausta ja pääsinkin saman tien syömään pikkujouluruokaa viinin kera. Nyt ei ole autolla mitään kiirettä latautua ja kuljettaja saa nauttia pikkujoulujuoman humalluttavasta vaikutuksesta.

Minulla on työpaikalla sovittuna vielä tämän vuoden loppuun asti kiinteä maksu lataamiseen ja ensi vuoden alusta olen esittänyt toiveen saada 1.1.2019 voimaan astuvan 30 euron edun verotusarvon käyttööni. Mutta jos laskisin tuon loppulatauksen 29,5 kWh käyttäen Vantaankoskella Virtapisteen käyttämää 15 senttiä kilowatunnilta, niin loppulatauksen hinnaksi olisi tullut 4,43 euroa. Kotilataamiseni on edullisempaa, samoin useimmissa paikoissa esimerkiksi Parkkisähkön latauksen hinta.

Matkakulujen ja päästöjen vertailua

Tampereelta päivän, ja miksi ei pidemmänkin, työkeikan Helsingissä suorittamiseen useimmiten nopein ja ympäristöystävällisin tapa on junan käyttäminen. Mutta miten on hinnan laita? Entä muiden vaihtoehtojen kulut ja päästöt? Tampereen ja Helsingin välillä liikennöi omaan tarpeeseeni nähden riittävän tiheästi junia. Toisinaan on kuitenkin erilaisia tilannekohtaisia perusteltuja syitä tehdä nämä Helsingin keikat omalla autolla. Silloin sähköauto ja liityntäpysäköinti on usein hyvä vaihtoehto.

Oma sähköauto + liityntäparkki + paikallisjuna = 19,83 euroa ja 6kg CO2

Näin toteutettuna, omalla sähköautolla +liityntäparkki+ lähijuna, matkalle kertyi hintaa 19,83 euroa. Toki siis tuon päälle pitää laskea jotain auton ajamisen pääomakuluista kertyineistä reilusta 300 kilometristä, mutta kovin suurta osaa ne eivät näyttele, koska auto on joka tapauksessa minulla oltava ja siihen kertyy joka tapauksessa paljon kilometrejä. Edullisemmallakin tuon olisi sähköautolla tehnyt, koska Hyvinkään lataukselle ei olisi ollut tarvetta ja siitä kertyi ylimääräistä hintaa noin 5 euron verran matkalle.

Päästöjä tuon 322 kilometrin ajaminen ja siihen kulunut 63,5 kWh olisi laskennallisesti olisi aiheuttanut noin kuusi kiloa, kun lasken tämän energiateollisuuden ilmoittaman vuoden 2017 Suomen sähköntuotannon päästöillä. Todellisuudessa marraskuun viimeisenä päivänä sähkön tuotannon päästöt olivat korkammat. Toisaalta myös ainakin Fortumin laturista Hyvinkäällä latasin 100% uusiutuvaa tuulisähköä. 

Näin toteutettuna työmatkani ei aiheuttanut Helsingissä lisää ruuhkia eikä haitallisia pienhiukkaspäästöjä edes oman auton renkaista tai jarruista.

Junalla Tampereelta Helsinkiin ja takaisin = 63-66 euroa ja varmasti vähäpäästöisin vaihtoehto kokonaisuutena

Tällä kertaa junaliput olisivat maksaneet 18 euroa suunta, eli 36 euroa. Todellisuudessa tuohon junamatkan hintaan olisi tullut päälle joko linja-autolla siirtymä Tampereelle, joka maksaa 15 euroa suunta, eli 30 euroa tai vaihteohtoisesti P-Hämpissä pysäköinti olisi maksanut 27 euroa. Eli junalla koko matkan taittamiselle olisi kertynyt hintaa tällä kertaa joko 63 tai 66 euroa, eli yli kolminkertaisesti omalla sähköautolla käyntiin nähden. 

Päästöiltään juna olisi uskomukseni mukaan ollut ylivoimaisesti paras vaihtoehto. Tunnistan olevani heikoilla junan CO2-päästöjen laskennan suhteen, mutta olen siinä uskossa, että edestakainen matka Tampereelta Helsinkiin ruuhkajunassa ei aiheuttaisi edes kahta kiloa CO2-päästöjä. Tuohon toki pitäisi lisätä melkein tyhjällä paikallisliikenteen dieselillä käyvällä linja-autolla käryttelyn päästöt.

Bensa-Nissan + lähijuna = 46 euroa ja 67 kiloa CO2

Jos olisin tehnyt saman matkan bensiini-Nissanilla (esim automaattivaihteinen Qashqai), niin pidän uskottavana, että polttoaineen kulutus olisi ollut vähintään 7,5 litraa/100 km. Bensiiniä olisi siis palanut 322 kilometrin matkalla noin 24 litraa ja hintaa sille olisi kertynyt noin 36 euroa. Tuohon lähijunaliput päälle 10 euroa, niin 46 eurolla bensa-Nissanilla matka olisi tullut yli kaksi kertaa sähköautollani käyntiä kalliimmaksi, mutta junaa halvemmaksi.

Tosin sitten saastuttaminen olisi ollut jotain aivan muuta. CO2-päästöjä bensa-Nissan olisi päästänyt vähintään 60 kiloa pelkästään pakoputkesta ja vielä polttaineen jalostuksen päästöt päälle. Puhumattakaan muista saasteista, joita putken päästä olisi tullut. Bensa-autollakin Helsingin pään lähipäästöt tosin lähijunaa käyttäen olisivat jääneet onneksi pois.

Sähköautollakaan perille Helsinkiin asti ajaminen ei olisi ollut järkevää

Jos olisin ajanut Leafillani perille Helsinkiin asti, olisin voinut pysäköidä esimerkiksi P-Cityforumiin ja ladata siellä akun täyteen työpäiväni aikana. Tätä en kuitenkaan halunnut useista syistä.

  • Ruuhka-aikaan ajo Helsingin ydinkeskustaan hidastuu tuntuvasti. Perjantain iltapäiväruuhkassa poisajaminen hidastuu vielä pahemmin.
  • Päivän työkeikan takia ei kannata pahentaa Helsingin ruuhkia, ellei ole perusteltua syytä mennä perille asti omalla autolla. 
  • Samalla jäävät kaikki oman auton käyttämisen lähipäästöt aiheuttamatta Helsingin keskustan kauduilla.
  • Pysäköinti myös maksaa melkoisen paljon Helsingin ydinkeskustan alueella.

P-Cityfoorumissa pävän pysäköinti olisi maksanut ymmärtääkseni vuorokausihinnan, eli 36 tai 40 euroa. En ole aivan varma noista parkkitalon tasoista, joilla on eri hinnat. Lataaminen Virtapisteen latauslaitteista olisi käsittääkseni maksanut siellä saman 15 senttiä kilowattitunnilta, kuin maksoi myös liityntäparkissa.

Jo pelkästään oman auton pysäköinnin hinta kertoo sen, että omalla autolla ei olisi ollut kannattavaa ajaa keskustaan asti, ellei ole pakko.

Latausoperaattorit ja Helsingin lähiliikenteestä vastaavat, toiveeni: lisää liityntäparkkeja, lisää sähköauton latausta liityntäparkkeihin!

Kiitos kaikille, jotka ovat vastuussa Helsingin lähiliikenteen ja liityntäpysäkkien järjestämisistä. Siis oikeasti ja isosti kiitos! Nämä ovat todella tärkeitä. Uskallan kuitenkin esittää toiveen: toivoisin lisää liityntäparkkeja ja ennenkaikkea liityntäparkeille lisää sähköautojen asiointilatauspaikkoja. Esimerkiksi Vantaankosken liityntäparkissa on kaksi Virtapisteen Type2-latauspaikkaa. Tämä on siis todella hyvä asia ja kiitos siitäkin, mutta lisää tarvitaan. Oli taatusti todella hyvä onnenkantamoinen, että sain autoni lataukseen. 

Vantaankosken liityntäparkin kaltaisella paikalla olisi hyvä olla jo nyt vähintään kymmenen Type2 -latauspaikkaa ja niiden lisäksi vähintään kaksinkertainen määrä sukolatauspaikkoja. Esimerkiksi Parkkisähkön älysähköjärjestelmä antaisi tukea myös polttomoottoriautoilijoille tarjoten lohkolämmityslaitteen käyttömahdollisuutta. Älysähköverkkoon perustuvien suko-pistorasioiden lisääminen olisi perusteltua myös siksi, että esimerkiksi oman 40 kWh Leafini akku olisi täysin tyhjästäkin täyttynyt Type2-latauslaitteessa noin kuudessa tunnissa. Nytkin autoni piti suurimman osan pysäköintiajastaan toisen kahdesta latauspaikasta varattuna turhaan akun täytyttyä jo tunteja ennen työkeikkani päättymistä. Liityntäpysäkkien käyttäjissä on varmasti paljon muitakin, joiden pysäköintiaika on tuntuvasti pidempi, kuin akun tarvitsema latausaika. Älykäs sukopistorasiajärjestelmä on varmaan myös huomattavasti edullisempi, kuin sama määrä Type2-lataustolppia.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Sari - 3.12.2018 klo 8:09

    Oikean valinnan teit. Cityforumin parkissa latauspisteet on alemmalla tasolla, joka vähän halvempi, mutta Virran lataus maksaa 0,5 euroa tunti kilowattien lisäksi. Siellä on myös Parkkisähkön pisteitä kwh-hinnalla. Olen muuten bongaillut jonkun verran noita liityntäpysäköinnin latauspaikkoja, kovin ovat vähällä käytöllä. Joissskin paikoissa veloituskin aikaperusteista (esim. Kulosaari, Oulunkylä), joka vähentää houkuttelevuutta. Espoon liityntäpysäköinti usein yksityisissä halleissa joissa pysäköinti 2eur/10h js lataus maksutonta, mutta tarvitset paikallisen matkakortin. Joten onnistuit löytämään harvinaisen optimaalisen reittitoteutuksen!

  • Sähköautoileva motor - 3.12.2018 klo 16:59

    Moikka Sari
    kiitos kommentistasi.
    Olisi kyllä tosi suotavaa, että nimenomaan satunnaisille Helsinkiin omalla autolla saapuville olisi myös tarjolla hyviä ja järkevästi hinnoiteltuja liityntäpysäkäintejä vielä enemmän. Vähän tästä lähtökohdasta kumpusi ajatukseni tähän tarinaan. Jatketaan iloista latausautoilua :-)

  • Tom Karhu - 15.12.2018 klo 10:19

    No huh. Vaikuttaa kyllä melko stressaavalta puuhalta.

    Tekeleitä nuo sähkikset ovat vieläkin.

    Itselle ne sopivat vasta sitten, kun range on min. 700 km ja latausaika 0-100 % 5 min.

  • Sähköautoileva motor - 15.12.2018 klo 21:17

    Hei Tom Karhu,
    kiitos kommentistasi. Jotkut meistä sitten näköjään stressaantuvat kovin helposti.
    Eihän siinä mitään, jokainen omalla tavallaan. Ei tuossa mitään stressaavaa ollut missään vaiheessa. Eikä ole mitään tarvetta millekään 5 minuutin lataukselle. Nyt se lataaminen kestää pari sekuntia kun laittaa kaapelin kiinni. Sitten auto joutaakin latautua omia aikojaan.

  • Simo Taivalkoski - 16.12.2018 klo 1:00

    Tom Karhu: näin itsekin sähköautoilevana ihmisenä tyhjästä täyteen latausaika ei ole ollenkaan oleellista, vaan se, että saan joka yö akun täyteen hidaslatauksena päivän ajojen jäljiltä, ja nimenomaan päivittäisajoihin kulutetun energian lataus on merkityksellinen.

    Pikalatauksesta hyödytään pitkää matkaa ajaessa, mutta harva silloinkaan lataa aivan tyhjästä aivan täyteen; vielä harvempi ajaa seitsemää sataa kilometriä joka ikinen päivä. Sehän tekisi vuodessa yli 200 000 km. Toisaalta jos noin paljon tulisi mittariin päivittäin, sähköllä ajaen säästäisi reilusti niin lompakkoa, kuin luontoakin.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (1)
tammikuu (1)
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!