Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen

torstai 26.01.2017 Avainsanat: Käytetty sähköautoLeafNissanostajan opas

Olen kirjoittanut muutamia kertoja sähköautojen soveltuvan jo yllättävän useille Suomalaisille. Olen toki myös kirjoittanut Kenelle en halua sähköautoa suositella. Ja tuon jo vanhan tarinan case-tyypit pääosin eivät edelleenkään sähköautoa halunne.

Nyt kuitenkin alkaa olla jo käytettyjä sähköautoja edullisemmallakin hinnalla markkinoilla ja niitä tulee varmasti kiihtyvällä tahdilla myös Euroopasta käytettyinä lisää. Esimerkiksi Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 65 sähköautoa ja Mobile.de-sivustolla on myynnissä 3151 käytettyä sähköautoa.

Jos sähköauton hankinta kiinnostaa, niin ei muuta kuin rohkeasti hankkimaan omakohtaista kokemusta ja sen myötä perusteltua näkemystä sähköauton soveltumisesta ja kiinnostavuudesta omaan käyttöön.

! HUOM 40 kWh 2018 tai sitä uudempaa suunnitteleva: lue tämån tarinan loppupuolella oleva päivitys!

(Kirjoitusta päivitetty 5.4.2018)

Leaf on käytettynä erinomainen hankinta.

Nettiautossa käytettyjä Leafeja on myynnissä 51 kpl ja Mobile.de sivustolla 362 kappaletta.

Nissan Leaf on yleisin sähköauto ja siten käytettynäkin niitä on runsaammin tarjolla. Suurin osa vielä toistaiseksi on pienemmällä 24 kWh akulla varustettuja. 

24 kWh Leafeista 5.4.2018 edullisin Nettiautossa on 14990 euron hintapyynnillä varustettu vuoden 2012 mallinen ja on ilmeiseti Euroopasta joskus käytettynä tuotu, koska autossa ei ole ajovalon pesimiä, eikä siis myöskään akunlämmitystä. Akun kunto on jo jonkin verran laskenut, koska auto ns 1BL, eli akun kuntoisuuden mittaristossa osoittavista palkeista yksi puuttuu. 30 kWh Leafeista edullisin on samaan aikaan myynnissä 27880 euron pyyntihinnalla. Auto näyttäisi olevan alkuperäinen Suomi-auto, joten siinä on kaikki olennaisimmat talvivarusteet varmasti olemassa.

Valinnanvaraa käytetyn Nissan Leafin etsijälle siis riittää ja hinnat ovat jo tuntuvasti edullisempia kuin uusissa. Näistä edullisemmista saattaisi löytyä jo erinomaisia kakkos-autoja niille talouksille, joissa on pakko olla kaksi autoa.

Yksinkertainen sähköauton tekniikka helpottaa käytetyn ostoa

Käytetyn sähköauton ostamisessa on useita samoja tarkastelun kohteita, kuin polttomoottorisissakin autoissa. Kuitenkin on myös muutamia olennaisia eroavuuksia. Ostamista helpottaa sähkötekniikan yksinkertaisuus, mutta toisaalta akku ja muu hieman vieraampi teknologia voivat aiheuttaa kokemattomalle yllätyksiä tai jopa pettymyksiä, ellei tiedä mitä on ostamassa. Siksi pyrin kirjoittamaan tähän tarinaan omalla Leaf-kokemuksellani käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostajan opasta. Rajaan tämän kirjoituksen vielä tässä vaiheessa koskemaan 24 kWh ja 30 kWh akuilla varustettuja Leafeja.

Vastuuvapauslauseke: tämä tarina ei voi muodostua millään täysin kattavaksi Leafin ostajan huomiointilistaksi, joten ostajan on aina oltava kaikilta osin itse tarkkana. 

Älä maksa liikaa Leafistasi käytettynä -mutta ole erityisen tarkkana halvimpien kanssa

Suomessa on liikkunut jo alle 14000 euron pyyntihintaisia Nissan Leafeja. Euroopassa halvimmat Leafit ovat jopa alle 10000 euron pyyntihintaisia. Koska käytettyinä tuotujen autojen veron määräytymisen perusteena on päästöt, niin näistä ei montaa sataa euroa mene veroihin etenkään vanhemmista yksilöistä. 

Edullinen Leaf näyttää helposti houkuttelevalta hankinnalta. Ole kuitenkin tietoinen muutamasta olennaisesta seikasta, joita saattaa olla edullisen hinnan takana ja ne saattavat vaikuttaa auton käytettävyyteen olennaisestikin. 

Suomessa myynnissä olevissa Leafeissa käytännössä aina akku kuuluu hintaan

Meillä täällä Suomessa ei ole ollut sähköautoissa akku-leasing mallia lainkaan käytössä. Tämä johtunee ehkä autoverotusmallistamme. Siitä on kuitenkin seurannut selkeyttä Suomessa myytävien sähköautojen hintoihin, koska en ole vielä koskaan nähnyt Suomeen rekisteröityä uutta tai käytettyä sähköautoa myynnissä, jossa olisi vuokra-akku, tai akku ei ylipäätään kuuluisi kauppahintaan.

Euroopassa näin ei todellakaan ole. Jos suunnittelet käytetyn Leafin itse hakemista Euroopasta, niin huomioi aivan ensin, että kuuluuko akku kauppahintaan.  

Talvipaketti ei välttämättä sisällä akunlämmitystä -akunlämmitys ja lampunpesimet tulevat samassa varustepaketissa

Suomessa myytävissä autoissa voi olla maininta talvipaketista ja Euroopan autoissa esimerkiksi "Winter-paket". Nämä paketit pitävät kyllä sisällään Suomen talveen erittäin mukavat ja jopa hyödylliset varusteet: ratinlämmityksen sekä etu- ja takaistuinten lämmityksen.

Nuo eivät kuitenkaan vielä takaa esimerkiksi minulle sitä toimintavarmuuden kannalta olennaisinta talvivarustetta, eli akunlämmitintä. Akun lämmitystoiminnon tarpeellisuus on käyttäjäkohtaista. Jos auto on pääosin säilytyksessä lämpimässä tallissa niin sille ei ole tarvetta. Myös eteläisimmässä Suomessa harvemmin on yli -25c kireämpiä pakkasia, jolloin akku lakkaa toimimasta, ellei se lämpiä joko lämmittimellä, ajamalla tai lataamalla. Akun toiminta estetään ohjelmallisesti, jos se menee liian kylmäksi. Minulle akunlämmitys on ehdottoman tärkeä varuste. Olen useammankin kerran sen toiminnan todennut kojelaudan vilkkuvasta led-valosta ja aina on voinut luottaa, että Leafi lähtee millä tahansa pakkasella yhtä vetreästi, kuin kesällä. 

Akunlämmittimen olemassaolon tunnistat erittäin helposti, koska se on vain autoissa, joissa on lampunpesimet. Tämä on ns. Nordic-pakettia. Euroopassa myynnissä olevista se useimmiten puuttuu, sekä yllättävän usein jo nyt myös Suomessa myynnissä olevista käytetyistä.

Mobile.de -palvelussa olevista Leafeista halvimmista suurin osa on alunperin USA-autoja. Nämä tunnistaa mm keltaisista etuvalojen sivuheijastinista/lampuista tai takavaloissa olevista kahdesta sivuille päin palavista ledeistä. Näissä autoissa voi olla lisäksi esimerkiksi navigaattorin päivittämisestä pientä lisähaastetta sekä kuluja.

 

Erilaisia toimintamatkoja eri vuosimalleissa

Sähköauton toimintamatka ilmoitetaan yleisesti joko NEDC- tai EPA-normien mukaisina. Näistä NEDC on Nissanin virallisesti käyttämä. Tuo toimintamatka on kuitenkin ollut uutenakin mahdollinen vain erittäin suotuisissa olosuhteissa (lue ei normaaliliikenteessä). Uudenkin Leafin toimintamatkan odotusarvo on kasvanut muutamaan otteeseen seuraavasti.

  • MY 2011/12 Ilmoitettiin 175 km NEDC, toimintamatka, joka oli todellisuudessa ennemminkin noin 117 km.
  • MY 2013 kerrottiin NEDC-rangen kasvaneen jopa 199 km tasolle. Todellisuus oli kuitenkin lähempänä 120 km tasoa.
  • MY 2014/15 tarjolle tuli myös malli, jossa oli lämmityslaitteena pohjoisen oloissakin energiatehokas ilmalämpöpumppu. Tämä kasvatti käytännön toimintamatkan noin 135 km tasolle. NEDC-lukema pidettiin edelleen 199 km:ssa.
  • MY 2016 24 kWh akkullisen mallin toimintamatka pysyi samana kuin edellisessä. Rinnalle tuli kuitenkin 30 kWh akkuinen malli, jonka todellinenkin toimintamatka oli jo helposti jopa 175 km tai yli.
  • 2018 eli 40 kWh-malli tulee myöhemmin eri tarinaan!

Muita vuosimallikohtaisia huomioitavia seikkoja

Jos myynnissä on ennen huhtikuuta 2012 rekisteröity Leaf, on se varmuudella tuotu jostain käytettynä jossain vaiheessa. Leafien maahantuonti nimittäin alkoi Suomessa vasta huhtikuussa 2012.

2011 - 2012 

  • mallisissa autoissa oli kaikissa perinteisempi vastuslämmityslaite, joka kulutti enemmän sähköä.

2013

  • Suomeenkin tuotujen Leafien kokoonpano siirtyi Englannin Sunderlandiin.
  • Käsijarru siirtyi jalkapoljinmalliseksi.
  • Latausluukkuun tuli valaistus
  • 2013 alkaen lämpöpumppu on ollut tarjolla lisävarusteena tai esimerkiksi Acenta-varustepaketin mukana.
  • laturin möykky poistui peräkontista ja pohjasta tuli tasainen, kun laturi siirrettiin moottorin päälle.

2015

  • Uusi kestävämpi akkukemia
  • Ainakin Acenta-mallissa vakiona mm rengaspaineanturit.

2016

  • Myös 30 kWh akku
  • Carwings ajotietokone muuttui Nissan Connectiksi ja näyttö kasvoi hieman.
  • Eri vuosimalleissa on ollut myös tarjolla erinomaisia LED-ajovaloja. Itse arvostaisin niitä myös käytettyä ostaessani. 

2018 eli 40 kWh Leafista tulee myöhemmin oma tarinansa

Leafin takuu

Jos olen ymmärtänyt oikein, on Leafilla mahdollisesti eri pituinen takuu riippuen mistä osista on kyse sekä akun koosta.

Vuonna 2013 Nissanilla todettiin Leafin akkujen olevan odotettua kestävämpiä ja niinpä akuston takuuta jatkettiin tuolloin jopa takautuvasti jo ajosss olleille autoille. 

Edelleen takuu on Leafille määritelty näin: 

(lähde: Nissan Leaf esite)

  • 5 vuotta / 100 000 km sähköauto-osien osalta
  • 5 vuotta / 100 000 km 24 kWh akulle. Myös akun kapasiteetin lasku alle 9 palkin (12 uudessa)
  • 8 vuotta / 160 000 km 30 kWh akulle. Myös akun kapasiteetin lasku alle 9 palkin (12 uudessa)
  • 3 vuotta / 100 000 km vakio-osille (oma kysymys, missähän tuo raja menee?)
  • 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu

Leafia ei muuten kovin tiuhaan onneksi tarvitse huoltaakaan. Huoltoväli on 30 000 km / 1 vuosi ja huollot ovat ainakin omaan autooni olleet tuntuvasti polttomoottoriautoissa tottumiani edullisempia. Leafin huoltopisteitä on myös hyvin ympäri Suomen.

Akun kunto on erittäin tärkeä tietää

Nissan ilmoittaa Leafin akun kapasiteetiksi 24 kWh ja siitä on uutenakin käytössä tyypillisesti noin 22 kWh. (2016 myös 30 kWh/28kWh).

Leafien akkujen kestossa tuntuu olevan vuosimalliin liittyviä eroja. On myös koettu, että erityisen kuumat olosuhteet, joita on Suomea olennaisesti kuumemmissa maissa, saavat akun väsymään nopeammin.

Akun keston suhteen voin omasta kokemuksesta painokkaasti suositella vuoden 2015 tai sitä uudempaa Leafia. Siihen vaihdettiin akkukemiaa sellaiseksi, että se ei tunnu menettävän kuntoisuuttaan kovallakaan käytöllä.

Leafin mittaristosta näkee suuntaa-antavasti akun kuntoisuuden. Akun varaustilan osoittavan näytön palkkien oikealla puolella olevat ohuemmat palkit ilmaisevat akun kuntoisuutta. Täydet 12 ohutta palkkia kertoo, että akku on osimoilleen hyvässä kunnossa.

  • Ensimmäisen palkin osan putoaminen tarkoittaa, että akku varaa enää 85% uuden akun varauksesta. Tämä tarkoittaa enimmillään enää noin 18,7 kWh maksimi energiamäärää, eli matka-ajon toimintamatka on pudonnut jo noin 113 km tasolle. (Uudella noin 137 km)
  • Kahden palkin kadotus vastaa enää 78,75% kapasiteettia uudesta. Tämä tarkoittaa enää noin 17,3 kWh energiamäärää ja noin 105 km toimintamatkaa.
  • Kolmen palkin kadotus tarkoittaa enää 72,5% kyvykkyyttä uudesta, eli enää noin 16 kWh energiamäärää ja jo reilusti alle 100 km toimintamatkaa.

Akun kunnon näkee melko yksinkertaisilla välineillä merkittävästi tarkemminkin. Tarvitaan vain OBD-lukija ja puhelimeen LeafSpy-sovellus. Alla on tekemäni video LeafSpyn käyttöönottamiseksi. Vaikka se onkin yksinkertaista, on varsin ymmärrettävää, että kovin moni käytettyä autoa ostava ei tuota lähde asettelemaan. Siksi on hyvä pyytää esimerkiksi kokenutta Leaf-kuljettajaa mukaan omilla laitteillaan akun kunnon toteamiseksi. Tuolla yhdistelmällä kuitenkin näkee tarkasti akun kunnon. SOH-lukema 100 kertoo omassa 73000 km ajetussa Leafissani, että akku on edelleen täysin uudenveroisessa kunnossa. 

LeafSpy käyttöönotto iPhonessa

106 näyttökertaa

 

Akun kunto kannattaa testata myös pitkällä koeajolla. Oma testini on tuon linkin päästä luettavissa:

Toimintamatka- ja akkutesti Nissan Leafille ajamalla

Se on sitten jokaisen itse arvioitava, mikä on mahdollisesti alentuneen akun kapasiteetin vaikutus auton käyttöarvoon omassa ajossa. Jos matkat ovat hyvin lyhyitä, ei tuolla ole vaikutusta.

Kannattaa kuitenkin olla selvillä, että Leafin akun vaihto maksaa noin 5500 - 6500 euroa.

 

Erilaisia latausominaisuuksia

Leafissa on hitaampaan lataamiseen Type1-liitin, josta auton sisäinen yksivaihelaturi saa latausvirtaa sekä ohjaussignaalit. 

Leafia on käytettyinä tarjolla kahdella eri tehoisella sisäisellä laturilla. Ole tietoinen tämänkin vaikutuksesta omaan käyttöarvoosi sekä jälleenmyyntiarvoon.

  • Hitaampi 3,3 kW -tehoinen laturi lataa siis parhaimmillaankin vain noin 20 km matkaa vastaavan energiamäärän tunnissa.
  • Tuplasti tehokkaampi 6,6 kW sisäinen laturi on sekin vielä lohduttoman hidas esimerkiksi Zoen 22 kW laturiin verrattuna, mutta sen tarjoama noin 40 km lisä energiaan on jo kuitenkin joillekin tärkeä. Itselleni tuo on ainoa olennainen lisävaruste. Ilman sitä olisivat Keski-Suomen matkat olleet mahdottomia toteuttaa, enkä ehtisi kunnolla työpäivän jälkeen enää käymään kaupassakaan.

Mistä sitten auton ostoa suunnitteleva tietää, kumpi sisäinen laturi kohdeautossa on? Sen näkee helposti auton mittariston näytöstä etsimällä latauksen kestoarvionäytön. Tarjolle tulee 6 kWh latausaika vain autoissa, joissa on tuo tehokkaampi laturi.

Huomioi, että joillain ulkomaisilla markkinoilla Leafia on ollut tarjolla jopa ilman DC-pikalatauksen mahdollistavaa CHAdeMO-liitintäkin. Pikalataus on useille Leaf-käyttäjille tärkeä lisä, jos autolla meinaa yhtään matkailla. Uutena Suomeen maahantuojan kautta tuoduissa autoissa on kaikissa pikalataus ollutkin.

Testaa latauksen ja kaapeleiden toiminta

Itse testaisin AC sekä DC -latausten toimivuuden ajamalla akun selkeästi alle 60% lataustason ja viemällä näihin molempiin lataustyyppeihin. LeafSpy jälleen kertoo tarkoin latauksen toimivuuden ja lataustehon. Huomioi kuitenkin, että molemmissa latauksen maksimi tehoa saattaa rajoittaa latauslaite.

Leafin mukana toimitetaan schuko-latauskaapeli, jonka käyttöä Nissan suosittelee vain tilapäisesti. Tarkista että kaapeli löytyy ja katso tämän latauskaapelin kunto silmämääräisesti. Sen tulee olla kaikilta osin täysin ehjä, eikä kummassakaan päässä saa olla mitään palamiseen tai sulamiseen viittaavia piirteitä. Testaa tämän kaapelin toiminta normaalista pistorasiasta. Jos käytössäsi on LeafSpy, niin voit katsoa, että kaapelin kautta latautuu  noin 1,9 kW teholla energiaa. 

Jos auton mukaan saa Type2-type1 -kaapelin, on se helposti jopa 300-500 euron arvoinen! Tarkista tämänkin kaapelin kunto silmämääräisesti ja testaa sen toimivuus. Jälleen LeafSpy kertoo tarkkaa tietoa. Huomioi, että näissä kaapeleissakin voi olla sellaisia, jotka eivät mahdollista 6,6 kW lataustehoa, vaikka auton laturi tehokkaampi olisikin.

Moottoritilan ja tekniikan arviointi

Nissan Leafin sähkömoottori on käytännön ajossa erittäin hyvin vääntävä ja se tuntuu kestävän hyvin käyttöä. Siinä ei ole käytännössä juurikaan tarkistettavaa. Uudemmissa Leafeissa, joissa laturi on siirretty jo moottoritilaan, on ttse moottori piilossa alhaalla laturin alla. 

Tarkista moottoritilasta, että kaikki kaapelit ovat ehdottomasti ehjiä, siistejä ja varmasti kunnolla kiinni. Tarkista myös jäähdytys- ja jarrunesteiden taso ja laatu. Leafissahan jäähdytysneste taitaa jäähdyttää lähinnä laturia. Se ei jäähdytä esimerkiksi akkuja tai moottoria.

Leafin moottoritilassa on myös 12V akku, josta käytetään auton apulaitteita. Akku latautuu automaattisesti myös mahdollisen varusteena olevan pienen aurinkokennon avulla. Tämä akku vanhenee Leafissakin, kuten muissakin autoissa, joten tarkista sen kunto. Onneksi sen vaihto on halpaa, joten siinä ei sitten kannata säästellä.

Yksittäisistä arvokkaimmista elektroniikan osien vioittumisista olen lukenut Nissan Sähköautoilijat -Facebookryhmästä. Nämä viat ovat ymmärtääkseni onneksi hyvin harvinaisia, mutta herkästi hyvin kalliita korjattavia, joten takuun ja myyjän vastuun selvittäminen on tärkeää käytetyn Leafinkin ostoaikeissa.

Jarrut kaipaavat herkistelyä

Leaf on kokoisekseen autoksi aika painava, mutta jarruja säästää yllättävän paljon enimmillään 30 kW-tehoinen regenerointi. Tyypillisin vaiva Leafin jarruissa taitaakin olla vähäisestä käyttötarpeesta johtuva laahaaminen. Tämän saa korjattua tai korjautettua helposti putsaamalla ja herkistelemällä jarrusatulat. 

Tarkista kuitenkin jarrupalojen kulutuspinta ja levyjen vahvuus, koska jos jarruja ei ole herkistelty riittävän usein, ovat jarrut voineet kulua nopeastikin. Tarkista myös milloin jarruneste on vaihdettu.

 

Renkaat ovat yleistä ja kohtuullisen edullista kokoa

Voimakas sähkömoottorin vääntö ja erityisesti sen käyttö kuluttavat Leafin renkaita joskus nopeastikin, joten kannattaa tarkistaa renkaiden kulutuspinta. Onneksi Leafin renkaat ovat edullista kokoluokkaa, mutta osta vain alhaisimman vierintävastuksen omaavia renkaita Leafiin. Renkaiden vierintävastuksella voi olla helposti jopa 15% vaikutus toimintamatkaan matka-ajossa. 

Leafiin uudet kesärenkaat

Talveksi nasta- vai kitkarenkaat Leafiin? No tässä asiassa on jo itsessään niin vahvoja mielipiteitä, että olennaista on kuunnella omaa mieltänsä. Leafilla ajon kokemuksella itse kuitenkin valitsen Leafiin ehdottomasti mahdollisimman matalan vierintävastuksen kitkarenkaat. Leaf on muutoin hiljainen auto, mutta se on hieman herkkä rengasmelulle, jota nastarenkaistakin aiheutuu. Lisäksi Leafin moottorin ohjaus on niin tarkka, että sillä pärjää erinomaisesti kitkarenkailla.

 

Leafin koripaneeleista osa on alumiinia

Joissain aiemmissa vosimalleissa Leafissa konepelti ja ovet ovat alumiinia, joten ne ja puskurit eivät ainakaan ruostu. Kaikissa vuosimalleissa katto, lokasuojat ja peräluukku peltiä, joten kannattaa tarkistaa niiden ruostevapaus. Itse en ole vielä onnistunut näkemään yhtään pintaruostunutta Leafia. 

Alusta joutuu koville painon ja voiman takia

Iskarit ja alustan nivelet ovat Leafissa kovilla, koska auto on hieman painava ja vääntöä riittää. Tarkista niiden kunto huolella. 

Alusta on huolella suojattu muovipaneeleilla, mutta esimerkiksi takalokasuojien etuosassa on erikoiset "hyllyt", joihin rapaa ja kiviä kertyy. Tarkista muutoinkin pyöräholvien ja alustan ruostevapaus. Olen nähnyt parikin Leafia, joissa moottoritilan pohjalla jäähdyttimen ja moottorin välistä näkyvä poikittainen runkopalkki on ruostunut jo muutamassa vuodessa. Samoin akselistot ja niihin liittyvät osat ovat taipuvaisia ruostumaan. Olen myös lukenut jo muutamassa vuodessa ruosteen heikentämänä katkenneesta etujousesta. Uskottavasti Leafinkin elämää olisi helppo jatkaa pitkästikin laadukkaalla ja varhaisella ruostesuojauksella.

 

Sisustus tuntuu kestävän hyvin kovaakin käyttöä 

Istuinverhoilut ja muukin sisustus tuntuvat kestävän hyvin käyttöä. Tarkista ehdottomasti ajoasennon sopiminen omalle kropallesi, koska Leafissa ei ole ohjauspyörässä kuin korkeussäätö. Kuljettajan istuimessa on korkeussäätö, mutta muutoin istuimen säädettävyys on useisiin saman hintaluokan polttomoottoriautoihin verrattuna hiukan rajallista ja esimerkiksi istuinosa on Japanilaisten autojen tapaan hiukan lyhyt pitkille kuljettajille. 

 

Leafin ajotietokoneesta käytetään myös nimitystä Carwings

Riisutummissa varustepaketeissa ei ole ollut tarjolla monipuolista Carwings-ajotietokonetta. Ilman sitäkin kyllä tulee toimeen, mutta Carwings tarjoaa helppoutta ja monipuolisuutta auton lämmityksen ja lataamisen ohjailuun.

Kuitenkin mielestäni vielä olennaisempaa on tarkistaa myyjän osaaminen Nissan Carwingsin data-yhteyksien ja uuden käyttäjän toimintaan saamiseksi. Muut kuin valtuutetut Nissan kauppiaat, jotka ovat Leafien myyntiin koulutettuja tuskin osaavat asiassa auttaa. Kannattaa siis jo ennen ostopäätöstä mahdollisesti myös selvitellä auton vin-numerolla Carwingsin rekisteröinti ja toimintaan saaminen omiin nimiisi. Tuolla yhteydellä ja puhelinsovelluksella on erittäin suuri käyttöarvo todellisuudessa. Sen avulla laitan autoni aina etukäteen lämpiämään ja tarkastelen latauksen tilannetta usein, kun auto on hitaammmassa latauksessa.

 

Sähköauton ostoa suunnitteleva, selvitä tarvittaessa myös koti- ja työpaikkalatsamisen mahdollisuutesi

Olen itse sitä mieltä, että sähköautoilun pitää palkita omistajaansa tai ajajansa myös helppoudella. Helppous edellyttää sen, että säännöllisessä arkiajossa sähköauto latautuu vaivattomasti aina kotona ja tarvittaessa töissä ollessa. Päivittäinen työmatka ei voi perustua matkan varrella lataamiseen.

Etenkin taloyhtiöissä asuvat, selvittäkää etukäteen isännöitsijän kautta, miten saatte helpommin ja halvimmalla pysäköintipaikallenne latausmahdollisuuden. Tähän on olemassa useita hyviä vaihtoehtoja. Esimerkiksi Sähköautoilijat ry on koostanut 

helppo latauspiste konseptin

2018 tai myöhempää 40 kWh-mallia suunnitteleva lue tämä

Tämä blogitarina ei siis koske juuri miltän osin vuonna 2018 esiteltyä 40 kWh Leafia. Kirjoitan siitä oman tarinansa, kunhan siitä saadaan enemmän kokemuksia. Kuitenkin jokaisen 40 kW Leafia suunnittelevan on syytä olla tietoinen #rapdigate-ongelmasta. Se tarkoittaa akun kuumenemista puutteellisen lämmönhallinnan takia sekä sen johdosta pikalataamisen hidastumista. #rapdidgate ei vaivaa eikä haittaa sellaisia, jotka eivät 40 kWh Leafillaan aja yli 400 km kertasuorituksia etenkään moottoritienopeuksia käyttäen. 

 

Vihjeitä autokauppiaille käytetyn Leafin myyntiin

Hinnoittele sisäänostettava Leaf akun kunnon mukaan! 

Selvitä aina ennen käytetyn Leafin sisäänostoa sen akun todellinen kunto, eli SOH-lukema. 

  • Jos akun SOH on esimerkiksi 95-100, niin arvioisin akun osuuden hinnasta edelleen täydeksi. 
  • Jos akku on esimerkiksi SOH 85-95, niin lähtisin pudottamaan jo hyvityshintaa, voidakseni hyvittää ostajallekin. Jos ajatellaan, että SOH 70 on jo aika lopussa, niin SOH 85 olisi jo puolivälissä siitä. Siksi itse vähentäisin hyvitysarvosta noin 2500 euroa, eli hiukan alle puolet akun hinnan vaihdosta.
  • Jos akun SOH on 70, niin vähentäisin hyitysarvosta aika lähelle akun vaihdon arvoa, esimerkiksi noin 4000 euroa.

Hinnoittele myytävä Leafi akun kunto huomioiden ja ilmota se jo myynti-ilmoituksessa

Ilmoita aina siis jo myynti-ilmoituksessa akun kunto uudesta SOH100, tai mikä se nyt sitten onkin. Kuva LeafSpysta tai yksinkertaisimmillaan mittaristosta riittää vakuuttamaan asian oikeellisuutta netissä kohteeseen tutustujalle.

Huolehdi myyntivarastossasi olevan sähköauton akun kunnosta ja lataustasosta

Aja tai ajata asiakkaalla tai myyjällä Leafin akku säännöllisesti aika tyhjäksi ja lataa heti täyteen. Toista tätä joitain kertoja. Sitten vasta, jos on oletettavaa että auto seisoo pidempään aseta 80% lataustason asetus ja lataa siihen. Tällä on uskottavasti vaikutusta akun balansointiin ja siihen, mitä SOH-lukua näyttää.

Varmista hyvä koeajokokemus akun lataamisella!

Kun asiakas ilmoittaa haluavansa etukäteen koeajolle, niin lataa akku etukäteen ehdottomasti 100% asti. Muut koeajon edellytyksethän ovat kyllä autokauppiailla perinteisesti erinomaisessa kunnossa.

Investoi Type2-rasialliseen latauslaitteeseen

Nyt juuri on autokauppiaille oikea aika investoida liikkeisiinsä vähintään yksi sähköauton keskinopea latauslaite. Oikea laite on Type2-rasiallinen, joka antaa mielellään 3*32A latausvirtaa. Tämä on erittäin pieni, jopa alle 1000 euron kulu, joka tulee maksamaan itsensä varmasti takaisin monin verroin. Käytetyt sähköautot alkavat pian tulla myös halleihin.

Pyri tarjoamaan pitkiä viikonlopun koeajoja. 

Sähköauto on edelleen useimmille kuluttajille vieras asia. Siksi ostoaikeisssa olevan autoilijan on selvitettävä harkinnassa olevan sähköauton ja ennen kaikkea sen toimintamatkan soveltuminen omaan arkeen.

 

Uskon, että näillä pienillä muutoksilla on huomattavasti helpompi myydä myös käytettyjä sähköautoja.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • JamiK - 2.3.2017 klo 17:09

    Kiitoksia hyvästä jutusta ja vinkeistä.

    Kävin tota lielahden yksilöä katsomassa ja vaikutti mielenkiintoiselta vaikka palvelua ei tullutkaan kun ilmeisesti tämän näkönen kaveri ei ole potenttiaalinen ostaja ;) Jäikö autosta muuta erityistä kokeneelle leaf kuskille mieleen kuin akkulämppärin puute?

    Sähköllä kulkemisessa on tulevaisuus sen on sähköfillari jo osoittanut mutta nyt kiinnostaisi mahdollisesti autokin päivittää mutta ajankohta/hinta aiheuttaa vielä arpomista...

  • VM - 15.3.2017 klo 16:53

    Olenko ymmärtänyt oikein? Leafissa on aina akun lämmitys, jos siinä on lampunpesimet?

  • Sähköautoileva Motor - 21.3.2017 klo 10:55

    VM: pääsääntönä siis Euro-malleissa on tuo, että lampunpesimet indikoivat akunlämmitystä. Kannattaa vielä tarkistaa vielä vaikka maahantuojalta ennen ostopäätöstä, auton sarjanumerolla tms. Jenkkimalleissa taitaa olla kaikissa akunlämmitin.

  • RP - 21.8.2017 klo 5:59

    Tervehdys, ja kiitokset mielenkiintoisesta blogista.
    Mainitset tekstissäsi, että akun uusinta maksaa noin 5500-6500 €. Onko sinulla tietoa, että tällainen tulisi eteen niin onko siinä vaiheessa mahdollista ostaa esim. 24kWh akun sijaan 30kWh akku jos on ostanut vaikka niin vanhan Leafin johon 30kw akkua ei vielä ollut saatavilla tai auton joka myydään edulliseti ilman akkua?

    Luin myös jo jostain, että uuteen 2018 malliin huhutaan saatavan 40kWh akkua ja jos tuo sopisi vanhan edullisesti ostetun 24 kWh mallin nokalle niin siitä saisi myös kelpo auton.

  • Sähköautoileva motor - 22.8.2017 klo 6:34

    Hei RP,
    kiitos viestistäsi. Olen etsiessäni aina löytänyt valitettavasti vain sen suuntaisia vastauksia, että 24 kWh Leafiin ei voi päivittää 30 kWh akkua. Toivottavasti tulisi mahdollisuus päivittää jossain vaiheessa edes johonkin isompaan. 40 kWh akku tulee todennäköisesti olemaan niin erilainen, että se tuskin tulee sopimaan nykyiseen Leafiin. (arvaukseni).

  • Kalle - 6.9.2017 klo 21:14

    Mainitsit ohimennen Yhdysvalloista tuodut käytetyt Leafin - onko siis tosiaan niin, että ne menee katsastuksessa läpi ilman vilkkujen, valojen jne. vaihtoa? Entä latauskaapeli? Onko ne helposti muunnettavissa Eurooppalaiseen järjestelmään vai tarvitaanko uusi? Käytetyt Leafit ovat todella halpoja Yhdysvalloissa, jos niitä vain jollain pelillä saisi kuljetettua sieltä Suomeen.

  • Sähköautoileva motor - 6.9.2017 klo 21:50

    Kiitos Kalle kysymyksestäsi. En ole tuonut itse enkä valitettavasti noin tarkasti osaa sanoa, mutta kyllä niitä USA-malleja näyttäisi nytkin olevan nettiautossa myynnissä Suomi-kilvissä.

  • Timo K - 31.10.2017 klo 22:39

    Moi,
    Oletko tietoinen, saako Nissan leafiin jälkikäteen vaihdettua 6,6kw laturin(3,3kw tilalle)?

  • Sähköautoileva motor - 2.11.2017 klo 7:04

    Moro Timo K,
    kiitos kysymyksestä. Ulkomaisilla nettisivuilla olen lukenut näistä sisäisen laturin päivityksistä nopeampaa. Tiedossani ei ole, että Suomessa kukaan olisi sellaista tehnyt. Tiedossani ei myöskään ole, että NIssan huollosta tuollaista saisi tilattua. Voihan silti saadakin. Mutta siis varmasti on tehtävissä ja etenkin vanhempaan Leafiin, jossa ei enää takuuta tarvitse miettiä ja jos vain oma taidokkuus riittää.

  • Petri - 17.12.2017 klo 0:08

    Morjes,
    Mitä arvelet jos tuon USA Leafin, niin toimiiko navigaattori?

  • Sähköautoileva motor - 17.12.2017 klo 18:18

    Moro Petri,
    minulla ei valitettavasti ole tuosta varmaa tietoa. Mutta pitäisin kovin outona, ellei Nissanin maahantuojalla onnistuisi kartan päivittäminen. Varmasti maksaa jotain, mutta tuskin mahdottomia.

  • SR - 6.3.2018 klo 17:18

    Moi ja kiitokset oikein mainioista vinkeistä & jutuista. Olen yrittänyt etsiä faktaa 2015 akkukemian eroista esim. 2014 malliin verrattuna, tulokset ovat olleet ristiriitaisia. Onko jossain valmistajan faktaa tähän liittyen? Olen harkitsemassa 2014 ja 2015 mallien välillä. Myynnissä olevissa 2014 autoissa monissa on 6,6kWh laturi kun taas 2015 malleissa tätä ei ole. Toisaalta jos 2015 malleissa on parempi akku, niin kumpi on sitten parempi ostos? Hinnat ovat pitkälti samalla tasolla näiden välillä. 2014 keskimäärin hieman halvempia. Viisautta etsimässä :)

  • Sähköautoileva motor - 6.3.2018 klo 21:18

    Moro SR,
    kiitos viestistäsi. En nyt mistään löytänyt Nissanin omaa lähdettä näille Lizard-akuille, mutta kyllä se yleisesti niin vahvasti on löytynyt, että uskottavaa se muutos on. Maailmalla on ollut puheita, että aiemmissakin yksilöissä voi olla tämä päivitetyn kemian sisältävä akku. Minulla on vain omakohtaisia ja kuultuja kokemuksia tuon Lizard-akun keston paremmuudesta. Jos löytyy 6,6 kWh laturilla oleva Leafi, jonka akku näyttää SOH100 ja käytännön rangetestikin osoittaa samaa, niin kyllä se varmasti on silloin lähtökohtaisesti vähintään yhtä hyvä ostos.

    Tuo 6,6 kW:n laturi on nimittäin itsellä ollut korvaamaton vs 3,3 kW. Mutta olenkin tosiaan seikkaillut tosi paljon pikalatausverkoston ulkopuolella. Silloin se korostuu. Toki siitä on paljon iloa markettien latauspaikoilla myös.

  • SR - 12.4.2018 klo 14:38

    Moi! Voisitko ottaa yhteyttä. Olisi muutamia kysymyksiä liittyen: GLO-605 ;) Kiitos.

  • Sähköautoileva motor - 12.4.2018 klo 17:06

    Moro SR,
    toki mielelläni ottaisin, mutta nyt en aivan tiedä kehen ja miten.
    Kontaktoisitko minua vaikka Sähköautoileva motoristi FB-tilini kautta tms?
    https://www.facebook.com/sahkoautoilevamotoristi/?ref=bookmarks#

  • Ari Sorvari - 11.5.2018 klo 19:22

    Sellaisen huomion tein (mielestäni), kun tuossa nyt tullut katseltua käytettyä.
    Että jos auto on 2012 ja 2013 taitteessa otettu käyttöön, huomaa sen onko auto tehty 2012 mallisena siitä jos ratissa ei ole "eco" nappulaa ja vaihteen valitsimessa ei ole B-moodia. Tämä tuli siitä mm. kun peräkonteista ei ole aina kuvaa, jossa näkisi laturin möykyn, tai kone huoneesta josta näkisi onko laturi siellä. Samalla tuo indikoinee sitä, että jos auto on 2012 mallia, myöskään ilmalämpöpumppua ei ole. Mitään varsinaista faktaa tämä ei siis ole, huomio ja ajatus vain. En ole kaikkia käynyt tarkistamassa.

  • Sähköautoileva motor - 12.5.2018 klo 9:41

    Moro Ari,
    kiitos hyvästä kommentista. Tärkeä ja arvokas huomio.

  • Tero H - 10.7.2018 klo 9:10

    Terve,

    Kiitos oivallisesta jutusta. Mainitset: "2013 alkaen lämpöpumppu on ollut tarjolla lisävarusteena tai esimerkiksi Acenta-varustepaketin mukana". Onko jokin helppo keino varmistua, onko yksilössä lämpöpumppu vai ei?

  • Sähköautoileva motor - 11.7.2018 klo 22:32

    Hei Tero H,
    kiitos viestistäsi.
    Teoriassa tuon lämpöpumpun olemassolon varmistamiseen on helppo keino. Konepelti ylös ja katsoo. Ongelmahan on siinä, ettei oikein voi tietää, miltä sen lämpöpumpun pitäisi näyttää, ellei ole vertailukohtaa. Tämän jutun moottoritilakuvassa näkyy apukuskin puolella putkia, jotka ovat osa lämpöpumppua.

    Toinen keino varmistua lämpöpumpun olemassa olemisesta saattaisi olla LeafSpy. Se erittelee lämpöpumppumallissa lämpöpumpun ottaman energian ja vastuksen käyttämän energian.

    Käytännössä itsekin tekisin niin, että googlettaisin kuvia saman ikäisen auton ILP ja ilman sekä vertaisin niitä.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!