Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella

tiistai 19.04.2016 Avainsanat: BEVEnergiankulutusLeafNissanSähköauto talvella

Nissan Leaf on erinomainen talviauto muutamalla varauksella

Tähän tarinaan kokemukset on kerätty Nissan Leaf Acenta 2015 autollani, jossa on se pienempi, eli 24 kWh kokoinen akku.  Auton ajoakku on 100% SOH, eli vastaa edelleen 43tkm ajettunakin uutta.

Sähköautoista talvikäytössä on kirjoitettu jo aika paljon. Esimerkiksi

omissa blogeissaan.
 
Talvella 2016 tammikuu toi Pirkanmaallekin kunnon talvikelit ja haluan kirjoittaa muistiin omat näkemykseni Nissan Leaf Acenta sähköauton toimivuudesta talvikeleissä. Tässä mallissa on lämmityslaite toteutettu ilmalämpöpumpulla.


+ 1: Sähköauto on poikkeuksellisen toimintavarma talviauto. 

Sähköauton toimintavarmuus kovimmillakin pakkasilla on tullut omassakin perheessä todettua. Leafilla liikenteeseen lähteminen ei pysty jännittämään yhtään, eikä millään pakkasella. Sillä vain lähdetään! Sen sijaan perheen kakkosautona olevaa BMW:n dieselautoa on pelastettu pinteestä Leafilla jo parikin kertaa.
Leafilla pelasetamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
Sähköauton toimintavarmuus polttomottoriautoihin verrattuna tuntuu olevan merkittävästi parempi.


+2: Kiitos hyvän esilämmitysmahdollisuuden on Nissan Leaf miellyttävän lämmin auto aina lähtiessä


Sähköautoilijana pyrkii jopa vaistomaisesti vähentämään matkan aikaista kulutusta lämmittämällä autoa ennakkoon. Kun autoa esilämmittää pakkasen kovuudesta riippuen 30-60 minuuttia ennen lähtöä, on auto lämmin myös rakenteiltaan, ja tämä pidentää toimintasädettä merkittävästi. Auton lämmityslaitteen hallinta mobiililaitteen avulla on helppoa ja nopeaa pienellä varauksella. 
 
Sähköauton ennakkolämmittämistä voi verrata polttomoottorin lämmittämiseen Webastolla tms, mutta ilman huolta käynnistysakun tyhjentymisestä.
 
Ja ei huolta, jos sähköauto jäi esilämmittämättä, se lämpiää muutamassa minuutissa jo mukavaksi!

+3: Sähköauto toimii heti lähtiessä yhtä kevyesti ja ketterästi kuin kesäkeleissäkin. 

Sähköauton kovimmallakin pakkasella kesäkeliin verrattavissa olevaan toimivuuteen tottui nopeasti. Kun ensimmäisen kerran lähti ajamaan pientä lenkkiä perheen dieselillä, palasi nostalgisesti vanhat ajat mieleen kankeasti käyttäytyvistä ja karkeasti käyvistä autoista pakkasella. Kaikki tuo on poissa Leafista.

Sähkömoottorin välitön tehonanto ja tasainen vääntö ovat erinomaisia kesäkäytössä ja jopa tämän Leafin 80 kW tuntuu kaupunkiliikenteessä sporttiselta liikennevalolähdöissä. 
 
Sähkömoottorin tasaisesta väännöstä on kuitenkin hyötyä myös talviajossa. Leafin eco-ajoasetusta käyttäen etenkin tehon säännöstely on niin helppoa, että liikkeelle lähteminen ja kiihdyttäminen liukkaammallakin alustalla on miellyttävää.

+4 Edullista ajoa talvellakin

Sähköautolla ajamisen edullisuus koskee myös talviolosuhteita. Toki kulutus kasvaa kovimpina pakkaskuukausina tuntuvasti, mutta niin kasvaa polttomoottoriautojenkin.
 
Leafin korkein kuukausitason keskikulutus oli tammikuussa, jolloin oli myös vuoden kovin pakkasjakso. Silloin auton keskikulutus  oli kuukauden aikana 20,11 kWh/100 km. Tämä tarkoittaa kotonani olevan sähkösopimuksen hinnalla (sis. siirtomaksun ja kaikki verot) alle 2,50 euroa/100 km kulua. Perheemme dieselautolla samaan aikaan kustannus oli noin 9,00 euroa / 100 km.

+5: Ympäristöystävällistä ajoa talvellakin

Talvikäytössä sähköauton ympäristöystävällisyys korostuu koska polttomoottoriautoissa kylmäkäynnistyksen jälkeen ensimmäiset kilometrit ennen katalysaattorin toimintalämmön saavuttamista saastuttavat voimakkaammin. Muutoinkin polttomoottoriauton kylmäkäynnistys lisää kulutusta ja sitä kautta päästöjä voimakkaasti.
 

+/- 6: Nissan Leaf lämpiää nopeasti ajoon lähtiessä ja pysyy hyvin lämpimänä, varauksin. 

Talviajon lämpimyyteen liittyy ensimmäinen otsikossa mainitsemistani varauksista. Leaf on mukavan lämmin talviauto noin -20 Cº keleille asti. Sen jälkeen ainakin minun ilmalämpöpumpulla varustetusta autosta alkaa matka-ajonopeuksissa lämmöntuotto loppua hieman kesken. Lämmityslaitetta ei enää kannata käyttää automaattiasennolla, koska auto yrittää korvata hieman liian alhaiseksi jäävää lämpötilaa puhaltamalla täysillä. Seurauksena on vain entistä viileämpi sisätila ja kova sähkönkulutus. Kokemukseni mukaan edellä kuvatulla tavalla toimien lämmityslaitteen saa helposti kuluttamaan pitkälläkin matkalla 3 -4,5 kWh, ja se on aivan liian huono asia toimintasäteelle.

Tein pari muutosta kovimmilla pakkasilla auton lämpimänä pitämiseksi merkittävästi pienemmällä sähkönkulutuksella.

  1. Asensin kokeeksi keulaan puskurin alla olevaan ritilään pahvipeitteen, joka peittää noin 75% ritilästä. Havaitsin, että maantiellä (80-100km/h navinopeudet) sisätila pysyy helpommin lämpimämpänä, joten annoin ritilänpeiton olla kovimpien pakkasten ajan paikallaan. (se tulee ehdottomasti poistaa kovimpien pakkasten jälkeen, jotta akkujen tuuletus toimii oikein)
  2. Käytän lämmityslaitetta manuaalisesti puhallusnopeuksilla 1-3 ja tavoitelämpötilaa voi laskea helposti 17 Cº - 19 Cº välille ilman että sisällä tulee kylmä. Ei palele, vaikka ajan aina ilman kenkiä ja kauluspaita päällä, ilman hanskoja tai pipoa lähes aina.
Näillä pienillä muutoksilla lämmitys kuluttaa noin 1,5 - 2,5 kWh sähköä.
Tässä on ollut totuttelemista, kun olen halunnut, että autossa on aina kaikki ikkunatkin sulana ja huurteettomina. Leafissa tästä tavoitteesta olen jo luopunut. Toisaalta Leafilla on valtteinaan erittäin nopea lämpiäminen kylmäkäynnistyksissä sekä ratin ja istuinlämmittimet myös takapenkille.

+/- 7: Kovimmilla pakkasilla kotilatauslaitteen 20A säädetty taso ei riitä kaikkiin ajoihimme (43tkm/vuosi)

Yön yli tapahtuvissa kotilatauksissa talvi ei tuonut suuria muutoksia kesäkäyttöön verrattuna vielä -28 Cº ilmassakaan. Olen säätänyt kotonan olevan kiinteästi ja laadukkaasti asennetun Keba-laturin antamaan enintään 20A-latausta, koska pääsulakkeet ovat 3x25A. Kesäkäytössä ei ollut koskaan ongelmia pääsulakkeen riittävyydessä, vaikka Nissanin käyttämä Type1-kaapeli pystyy hyöydyntämään vain yhtä vaihetta. Aamuisin auton akku on aina yhtä täynnä, kuin kesälläkin. Yhden kerran yhden vaiheen pääsulake oli palanut. Ilmeisesti maalämpöpumpun lisälämpöä antavat vastukset olivat olleet samaan aikaan kovalla virran tarpeella, kun Nissan oli vielä myös halunnut täyttä 20A. Tämä ei kuitenkaan toistunut kertaakaan koko talvena.
 
Talvella Leafin sähkön kulutus lisääntyy sen verran, että töistä kotiin tullessa akku on useimmiten noin 20-prosenttiyksikköä tyhjempi kuin kesäkeleillä. Tuo ei olisi ongelma pienemmillä ajotarpeilla, mutta meidän perheessä on jo muutaman kerran jouduttu käyttämään dieselautoa, koska 4 kW latausteholla ei lataamisen jäänyt aika ole riittänyt seuraavaan matkaan.

Tämä ongelma olisi käytännössä poistunut kokonaan uudella isommalla 30 kWh akulla, koska kotiin tullessa varausta olisi ollut jäljellä nyt puuttumaan jääneen verran. Myös monissa sähköautoissa oleva Type2-liitin ja auton sisäinen 3-vaihelaturi mahdollistavat helposti 3x10A tai 3x16A latausvirran, jolloin lataaminen nopeutuu jo merkittävästi.

Itselläni siintää haaveissa kotiini myös ratkaisu, jossa aurinkokennosto ja noin 40 kWh sähkön akkuvarasto sekä pakettiin kytketty 32A Type1-laturini muodostaisivat toimivan kokonaisuuden. Lisäsähköntarve tietenkin pitää tulla sähköverkosta.

 

-8: Sähköauton toimintasäteen lyhentyminen pakkasella ei yllätä enää ketään. 

Sähkömoottorin hyötysuhde on dramaattisesti parempi kuin polttomoottoreissa parhaimmillaankaan. Toimintasädettä lyhentää edelläkirjoitetun lämmityksen lisäksi myös kasvanut ilmanvastus, vierintävastus sekä sisäiset vastukset kylmässä akustossa.
 
Tein vakioidulla edestakaisella reitillä muutaman erilaisen kulutustestin Leafilla. 
Testien perusteella järkevästi lämmityslaitetta käyttäen toimintasäde edellämainituissa pakkasissa putoaa maantieajonopeuksilla noin 95 km tasolle. Jos sitä haluaa vielä pidentää, on pudotettava ajonopeutta sekä sisätilan lämpöisyyden tavoitetta.
 
Tein Leafilla myös kulutuksen äärimmäisyystestin. Leafin ilmanvastuksella 80 km/h ja sen ylittävät nopeudet ovat toimintasäteelle myrkkyä myös kesällä. Sain -28 Cº kelissä aikaiseksi 41 km matkalla 12,7 kWh sähkönkulutuksen. Reitistä noin 20 km oli moottoriliikennetietä tai moottoritietä, joilla ajoin sallittua 100 km/h navigaattorin mukaan. Sisälämpötila oli koko matkan ajan pyydettynä peräti 30 Cº automaattiasetuksella. Keskikulutus nousi ko. matkalla jopa 36,75 kWh/100 km tasolle. Eli tuolla keskikulutuksella olisin saanut Leafin toimintasäteen jäämään jopa hieman alle 60 km. Testin tarkoitus oli selvittää, voiko tulla vastaan tilannetta, jossa en pystyisi noin 40 km työmatkaani Leafilla suorittamaan. Nyt tiedän vastauksen: ei voi tulla keliä, jossa toimintasäde ei riittäisi siihen, mihin Leafin olen hankkinut, eli työmatkani kulkemiseen ja lyhyiden työkeikkojen tekemiseen.
 

-9: Kovimmilla pakkasilla oli hyväksyttävä, että Leafia käytettiin vain siihen, mihin sen alunperin hankinkin, eli työmatka- ja kauppa-autoksi. 

Keski-Suomen matkailumme Leafilla jouduimme suosiolla unohtamaan yli 15 Cº pakkasilla. Todellisuudessa tähän suurin syy ei sittenkään ole Leafissa itsessään, vaan puutteellisessa latauslaiteverkostosta. Kotoa Jämsään matka kuluttaa kovimmilla pakkasilla lähes koko akun kapasiteetin, joten Neste Jämsänportin Type2-laturilla pitäisi kuluttaa noin neljä tuntia aikaa  Jyväskylään mennessä. Tietysti vielä sama uudestaan kotiinpäin tullessa. Tämä ei ole enää jäkevää perhematkailua. Saastutimme siis muutaman kerran jälleen dieselillämme Keski-Suomea.
 
Toisaalta kaikki tähän asti tehdyt lukuisat matkailut Leafilla ovatkin olleet pelkästään positiivista yllätystä sen toimivuudesta.

Mainittakoon, että uudella 30 kWh-akullisella 2016-vuoden Leafilla tekisin Keski-Suomeen talvimatkailuakin.
Lue lisää Nissan Leaf 30kWh talvikäytössä: Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30 kWh sähköautolla talvella?
Sekä muita kokemuksiani tuosta isommalla akulla varustetusta Leafista: Nissan Leaf 30 kWh 2016 koeajoraportti

Kuitenkin tämän tammikuun pakkasjakson perusteella sanoisin, että Leafin kulutuksen omaava sähköauto tarvitsee vähintään 40 kWh akuston mielekkääseen talvimatkailukäyttöön. Tämä oli toinen otsikossa mainitsemistani varauksista.

Olen muutoinkin päätynyt siihen, että minun tarpeisiini 40 kWh akku olisi riittävä, jos sen saisi merkittävästi edullisemmin kuin tulossa olevat Boltin tai Teslan Model3 60 kWh -mallit:
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen

 

= 10: Akkujen kylmyyden vaikutus kovilla pakkasilla pikalataukseen, tehoon ja regenerointiin

Olen lukenut useita sähköautoilijoiden kirjoituksia pikalataamisen hidastumisesta pakkasilla. Itselläni tämä ei ollut kertaakaan koko talvena ongelma. Akku oli aina ehtinyt ennen pikalaturille pääsemistä lämmetä ajamisesta (ja/tai Type2-latauksista) niin paljon, että akku latautui käytännössä normaalilla nopeudella. Eli omalta osaltani tämä oli neutraali kokemus.

Autolla liikkeelle lähdettäessä akkujen kylmyyden huomaa vain heikosta akkujen latautumisen tasosta moottorijarrutuksissa. Vasta kun akut lämpenevät ajaessa, nousee regenerointi normaalille tasolle. Tämä ei kuitenkaan ollut minulle koskaan mikään ongelma, tuli vain huomioitua.

Olen lukenut myös lähinnä Teslan kuljettajien kirjoituksia siitä, että auto ei anna kylmällä akulla täysiä tehoja kiihdytyksiin. Leafilla en tällaista koskaan huomannut. Johtuneeko siitä, että Leafin täysi 80 kW tehokin on Teslalle "tyhjäkäyntitehoa" :-)
 

Eli sähköauto vei voiton 5-3 talvikäytössäni

Kun tuosta kirjoittamastani lasken, niin viisi kohtaa olivat merkityksellisesti plussalla ja kolme merkityksellisesti miinuksella. Yksi kohta meni molempiin suuntiin jokseenkin yhtä paljon ja yleisiä havaintoja muiden sähköautoilijoiden kirjoitteluista oli pari, mutta ne eivät olleet minulle mitenkään merkityksellisiä. 
Minulle sähköauto sopii talvikäyttöön erinomaisesti siis.
 

Bonus: Sähköauton kehittäminen Arctic: 

Miten kehittäisin sähköautoa ensimmäisen täyden talven kokemuksella?
40 kWh on minimi akkukoko  sähköautossa perheemme sujuvaan matkailukäyttöön talviolosuhteissa. Toisena peruskehittämistarpeena on saada TRE-JKL -välille pikalataus.

Toivoisin myös pohjoisiin oloihin sähköautoa, jossa on esim. 40 - 60 kWh akku ja lämmitystä voi tukea tarvittaessa biokaasulla käyvällä polttokennolla. Sähköautohan on herkullisen helppo lähtökohta toteuttaa myös talvella toisinaan jopa hyödyllinen nelivetoisuus.

Pieniä talvisia varusteita myös kaipaisin sähköautoon, kuten tuulilasin lämmitintä ja tuulilasin pyyhkijöiden sähkölämmitystä.

Kaikkein tärkeintä on kuitenkin pikalatausverkoston nopea laajentaminen!

Kiitos kaikille Facebookin Nissan sähköautoilijat -ryhmässä kommentteja antaneille!
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Toni - 4.12.2017 klo 12:02

    Hei!
    Oma työmatkani on n.34km/suunta, josta 27 km on 80km/h ja loput 60km/h nopeusrajoituksella. Työpaikallani ei näillä näkymin ole latausmahdollisuutta. Olisiko tuollainen 24 kwh Leaf järkevä valinta minulle sähköautoksi? Eli pääsisinkö vielä takaisin kotiin talven kylmimpinä päivinä? :) (Autoa pidettäisiin aina ulkona. Kotona lataus pistorasiasta)

  • Sähköautoileva motor - 4.12.2017 klo 19:00

    Hei Toni,
    Kiitos kysymyksestäsi. Tuohon vastaaminen on hieman tulkinnanvaraista. Minun kokemuksellani on mitä parhain auto juuri tuollaisen työmatkan taittamiseen. Omilla talven testiajoillani uskaltaisin ajaa nuo kovillakin pakkasilla edestakaisin, vaikka töissä en saisikaan lataukseen. Toki kaikkein kovimmilla pakkasilla sitten kannattaa menomatkalla huomioida, että akkuun jää selkeästi yli 50% tai jopa 60% akku perille päästessä.

    Tuota voi tasailla ajamalla hieman hiljempaa ja/tai käyttämällä järkevästi lämmitystä. Järkevä lämmitys ei ole Leafissa pakkasilla auto-asento, vaan yleensä riittää noin 16C tavoitelämpö ja puhallusnopeus 1.

    Silti aina kannustan ehdottomasti kokeilemaan omassa käytössä.

  • Diplomi-insinööri - 3.1.2018 klo 14:53

    Sähköauton hyötysuhde on alle 50%. Loppu energia muuttuu pääasiassa lämmöksi. Miksi vapautunutta lämpöä ei käytetä täyssähköauton lämmitykseen talvella?.

  • Sähköautoileva motor - 5.1.2018 klo 7:20

    Kiitos Diplomi-Insinööri kommentistasi. Mistä olet ottanut sähköauton moottorille tuon 50% hyötysuhteen? MInun lähteeni kertovat hieman toisenlaisesta hyötysuuteesta. Noin 80 tai jopa korkeammasta.http://ecars-now.wikidot.com/why:energy-efficient (tietenkin Well-to-Wheel on sitten pienempi, mutta se muu häviö ennen autoa ei muutu autossa lämmöksi).

    Tosin kyllä omassa Leafissakin olisi hieman hukkalämpöä. Sain suljetulla radalla kaasupohjassa pari akullista ajaen mootorin lämpenemään hetkellisesti jopa 106C lämpöiseksi ja akuston muistaakseni johonkin +30C. Tuo siis oli kesähelteillä ja aivan urku auki ajaen. Heti kun vauhtia pudotin, putosi moottorin lämpökin.

    Eli kyllä siellä on joissain tilanteissa tosiaan hukkalämpöä, joskin kovin vähän ja minäkin olen ihmetellyt miksi sitä ei edes yritetä hyödyntää paremmin. Apu se pienikin olisi. Tosin talvella normaali ajossa akusta sekä moottori eivät kovin paljoa lämpenekään.

  • Akun lämmitys? - 7.2.2018 klo 13:41

    Tarvitseeko akkua lämmittää esim. parinkympin pakkasessa? Riittääkö virraksi auton oma akku? Jos ajan sähköauton talvella korven laitaan tai mökille, vietän siellä muutaman yön ja starttaan "kylmiltäni", pääsenkö ihmisten ilmoille?

  • Sähköautoileva motor - 7.2.2018 klo 16:51

    Kiitos nimin "AKUN LÄMMITYS" kysymyksestäsi.
    Nissan Leafin akun lämmitys lähtee itsestään käyntiin kun akkujen lämpötila saavuttaa -17ºC tai kylmemmän tilan. Akkuja lämmitetään jos auto on kytkettynä lataukseen tai akussa on virtaa 30% tai yli. Akuthan eivät kovin nopeasti jäähdy ajon jäljiltä, joten lämmitys ei käynnisty kovinkaan usein. Itse olen nähnyt omassani vain kaksi kertaa sen toiminnasta osoittavan sinisen valon vilkkuvan kojelaudan päällä. Lämmitys loppuu kun akkujen lämpötila saavuttaa muistaakseni -10C lämpötilan (ulkomuistista nyt heitto).

    Kyllä siis voi ajaa vaikka sähköttömälle mökille ja takaisinkin pääset. Toki esim. 24 kWh Leafilla se edestakainen matka ei rehellisesti sanottuna kovin pitkä voi olla. Uudella 40 kWh:lla sitten jo tuntuvasti pidempi.

  • Pidempi työmatka - 2.4.2018 klo 16:48

    Moi!
    Olit kirjoittanut hyvän artikkelin asiasta mikä itseänikin kiinnostaa. Haluaisimme perheessämme siirtyä sähköautoiluun, mutta pidempi työmatka on mielestäni vielä ollut este. Kuljen yhteen suuntaan 63km ja matkan varrella ei ole latauspisteitä. Enkä usko, että työpaikka tarjoaa latauspistettä, sillä toimin opettajana. Minkälaisilla pakkasilla mielestäsi olisi mahdollista kulkea tuo kyseinen matka edestakaisin ilman, että joutuu jännittämään akun tyhjentymistä?

  • Sähköautoileva motor - 3.4.2018 klo 13:23

    Hei, kiitos viestistä ja kysymyksestä nimi PIDEMPI TYÖMATKA

    Kysymykseesi on valitettavasti aika ehdollinen vastaus.
    Ensinnäkin tuo riippuu paljon myös siitä, minkälainen on tuon reitin ajonopeus. Leafin kulutus kasvaa voimakkaasti etenkin jos nopeus ylittää yhtään 80 km/h.

    Vastaan oletuksella, että suurin osa on 80 km/h.

    24 kWh Leafilla en lähdes suosittelemaan tuota työmatkaa juuri kylmimpien talvipäivien takia. Etenkin töistä pois lähtiessä sähköä kuluu runsaasti myös kylmän auton lämmittämiseen ja 126 km ei tule onnistumaan.

    30kWh Leafilla menee mielestäni edelleen kovimmilla pakkasilla jännityksen puolella, mutta sitä voi hillitä säätämällä lämmitystä vähemmän kuluttavaksi ja ajamalla hiljempaa niinä muutamana päivänä.

    40 kWh Leafilla en yhtään jännittäisi. Enkä Ioniqilla tai Zoellakaan.

  • Åke - 23.1.2019 klo 21:28

    Eli tuolla keskikulutuksella olisin saanut Leafin toimintasäteen jäämään jopa hieman alle 60 km. Testin tarkoitus oli selvittää, voiko tulla vastaan tilannetta, jossa en pystyisi noin 40 km työmatkaani Leafilla suorittamaan. Nyt tiedän vastauksen: ei voi tulla keliä, jossa toimintasäde ei riittäisi siihen, mihin Leafin olen hankkinut, eli työmatkani kulkemiseen ja lyhyiden työkeikkojen tekemiseen.
    Nyt en kyllä ymmärrä miten olet laskenut tuon jos työ matka on 40km ja toiminta säde 60km,siinähän jää 20 km vajaaksi? Eli kotiin mennessä joutuu kävellen menemään viimeisen 20km?

  • Sähköautoileva motor - 24.1.2019 klo 6:26

    Hei Åke,
    toivottavasti huomasit myös, että tämä on jo aika monta vuotta vanha tarina.
    Siis minulla on töissä latausmahdollisuus, siitä tuo kommentti ja suurimpana osana päivistä sillekään ei olisi ollut tarvetta työmatkojen takia.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!