Me tykkäämme sinusta!
Tykkäätkö sinä jo meistä?
tiistai 19.04.2016 Avainsanat: BEV , Energiankulutus , Leaf , Nissan , Sähköauto talvella
Tähän tarinaan kokemukset on kerätty Nissan Leaf Acenta 2015 autollani, jossa on se pienempi, eli 24 kWh kokoinen akku. Auton ajoakku on 100% SOH, eli vastaa edelleen 43tkm ajettunakin uutta.
Sähköautoista talvikäytössä on kirjoitettu jo aika paljon. Esimerkiksi
Toni - 4.12.2017 klo 12:02
Hei!
Oma työmatkani on n.34km/suunta, josta 27 km on 80km/h ja loput 60km/h nopeusrajoituksella. Työpaikallani ei näillä näkymin ole latausmahdollisuutta. Olisiko tuollainen 24 kwh Leaf järkevä valinta minulle sähköautoksi? Eli pääsisinkö vielä takaisin kotiin talven kylmimpinä päivinä? :) (Autoa pidettäisiin aina ulkona. Kotona lataus pistorasiasta)
Sähköautoileva motor - 4.12.2017 klo 19:00
Hei Toni,
Kiitos kysymyksestäsi. Tuohon vastaaminen on hieman tulkinnanvaraista. Minun kokemuksellani on mitä parhain auto juuri tuollaisen työmatkan taittamiseen. Omilla talven testiajoillani uskaltaisin ajaa nuo kovillakin pakkasilla edestakaisin, vaikka töissä en saisikaan lataukseen. Toki kaikkein kovimmilla pakkasilla sitten kannattaa menomatkalla huomioida, että akkuun jää selkeästi yli 50% tai jopa 60% akku perille päästessä.
Tuota voi tasailla ajamalla hieman hiljempaa ja/tai käyttämällä järkevästi lämmitystä. Järkevä lämmitys ei ole Leafissa pakkasilla auto-asento, vaan yleensä riittää noin 16C tavoitelämpö ja puhallusnopeus 1.
Silti aina kannustan ehdottomasti kokeilemaan omassa käytössä.
Diplomi-insinööri - 3.1.2018 klo 14:53
Sähköauton hyötysuhde on alle 50%. Loppu energia muuttuu pääasiassa lämmöksi. Miksi vapautunutta lämpöä ei käytetä täyssähköauton lämmitykseen talvella?.
Sähköautoileva motor - 5.1.2018 klo 7:20
Kiitos Diplomi-Insinööri kommentistasi. Mistä olet ottanut sähköauton moottorille tuon 50% hyötysuhteen? MInun lähteeni kertovat hieman toisenlaisesta hyötysuuteesta. Noin 80 tai jopa korkeammasta.http://ecars-now.wikidot.com/why:energy-efficient (tietenkin Well-to-Wheel on sitten pienempi, mutta se muu häviö ennen autoa ei muutu autossa lämmöksi).
Tosin kyllä omassa Leafissakin olisi hieman hukkalämpöä. Sain suljetulla radalla kaasupohjassa pari akullista ajaen mootorin lämpenemään hetkellisesti jopa 106C lämpöiseksi ja akuston muistaakseni johonkin +30C. Tuo siis oli kesähelteillä ja aivan urku auki ajaen. Heti kun vauhtia pudotin, putosi moottorin lämpökin.
Eli kyllä siellä on joissain tilanteissa tosiaan hukkalämpöä, joskin kovin vähän ja minäkin olen ihmetellyt miksi sitä ei edes yritetä hyödyntää paremmin. Apu se pienikin olisi. Tosin talvella normaali ajossa akusta sekä moottori eivät kovin paljoa lämpenekään.
Akun lämmitys? - 7.2.2018 klo 13:41
Tarvitseeko akkua lämmittää esim. parinkympin pakkasessa? Riittääkö virraksi auton oma akku? Jos ajan sähköauton talvella korven laitaan tai mökille, vietän siellä muutaman yön ja starttaan "kylmiltäni", pääsenkö ihmisten ilmoille?
Sähköautoileva motor - 7.2.2018 klo 16:51
Kiitos nimin "AKUN LÄMMITYS" kysymyksestäsi.
Nissan Leafin akun lämmitys lähtee itsestään käyntiin kun akkujen lämpötila saavuttaa -17ºC tai kylmemmän tilan. Akkuja lämmitetään jos auto on kytkettynä lataukseen tai akussa on virtaa 30% tai yli. Akuthan eivät kovin nopeasti jäähdy ajon jäljiltä, joten lämmitys ei käynnisty kovinkaan usein. Itse olen nähnyt omassani vain kaksi kertaa sen toiminnasta osoittavan sinisen valon vilkkuvan kojelaudan päällä. Lämmitys loppuu kun akkujen lämpötila saavuttaa muistaakseni -10C lämpötilan (ulkomuistista nyt heitto).
Kyllä siis voi ajaa vaikka sähköttömälle mökille ja takaisinkin pääset. Toki esim. 24 kWh Leafilla se edestakainen matka ei rehellisesti sanottuna kovin pitkä voi olla. Uudella 40 kWh:lla sitten jo tuntuvasti pidempi.
Pidempi työmatka - 2.4.2018 klo 16:48
Moi!
Olit kirjoittanut hyvän artikkelin asiasta mikä itseänikin kiinnostaa. Haluaisimme perheessämme siirtyä sähköautoiluun, mutta pidempi työmatka on mielestäni vielä ollut este. Kuljen yhteen suuntaan 63km ja matkan varrella ei ole latauspisteitä. Enkä usko, että työpaikka tarjoaa latauspistettä, sillä toimin opettajana. Minkälaisilla pakkasilla mielestäsi olisi mahdollista kulkea tuo kyseinen matka edestakaisin ilman, että joutuu jännittämään akun tyhjentymistä?
Sähköautoileva motor - 3.4.2018 klo 13:23
Hei, kiitos viestistä ja kysymyksestä nimi PIDEMPI TYÖMATKA
Kysymykseesi on valitettavasti aika ehdollinen vastaus.
Ensinnäkin tuo riippuu paljon myös siitä, minkälainen on tuon reitin ajonopeus. Leafin kulutus kasvaa voimakkaasti etenkin jos nopeus ylittää yhtään 80 km/h.
Vastaan oletuksella, että suurin osa on 80 km/h.
24 kWh Leafilla en lähdes suosittelemaan tuota työmatkaa juuri kylmimpien talvipäivien takia. Etenkin töistä pois lähtiessä sähköä kuluu runsaasti myös kylmän auton lämmittämiseen ja 126 km ei tule onnistumaan.
30kWh Leafilla menee mielestäni edelleen kovimmilla pakkasilla jännityksen puolella, mutta sitä voi hillitä säätämällä lämmitystä vähemmän kuluttavaksi ja ajamalla hiljempaa niinä muutamana päivänä.
40 kWh Leafilla en yhtään jännittäisi. Enkä Ioniqilla tai Zoellakaan.
Åke - 23.1.2019 klo 21:28
Eli tuolla keskikulutuksella olisin saanut Leafin toimintasäteen jäämään jopa hieman alle 60 km. Testin tarkoitus oli selvittää, voiko tulla vastaan tilannetta, jossa en pystyisi noin 40 km työmatkaani Leafilla suorittamaan. Nyt tiedän vastauksen: ei voi tulla keliä, jossa toimintasäde ei riittäisi siihen, mihin Leafin olen hankkinut, eli työmatkani kulkemiseen ja lyhyiden työkeikkojen tekemiseen.
Nyt en kyllä ymmärrä miten olet laskenut tuon jos työ matka on 40km ja toiminta säde 60km,siinähän jää 20 km vajaaksi? Eli kotiin mennessä joutuu kävellen menemään viimeisen 20km?
Sähköautoileva motor - 24.1.2019 klo 6:26
Hei Åke,
toivottavasti huomasit myös, että tämä on jo aika monta vuotta vanha tarina.
Siis minulla on töissä latausmahdollisuus, siitä tuo kommentti ja suurimpana osana päivistä sillekään ei olisi ollut tarvetta työmatkojen takia.
Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?
Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.