Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Nissan Leaf 60000 km kokemuksia

tiistai 20.09.2016

(Huom, tämän tarinan kirjoittaminen on kesken)

Tänään 19.9.2016 tuli Leafiini 60000 km täyteen.
Eikä tuosta sähköautosta taaskaan meinaa saada millään mitään uutta kerrottavaa.
 

Kirjoitan tähän nyt kuitenkin muutamia kokemuksia, joista siis useat toistavat aiempia kertomuksia:
Leaf on kuin suunniteltu alle 80 km/suunta päivittäisiin työmatka- ja työkeikkojen ajoon. Tästä ei arjen ajot voi enää helpommaksi ja huolettomammaksi tulla. Leafilla arjessa vain ajetaan, pysäköidään ja taas ajetaan. Kaikki lataaminen tapahtuu arjessa hyvin vaivatta ja huomaamattomasti auton ollessa pysäköitynä.

Leafissa ei myöskään ole ollut vikoja kuin yksi ja sekin luonnollisesti korjattiin takuuseen. Jokin aika sitten nimittäin jäähdytysnesteen lämpötila-anturi meni epäkuntoon ja vaihdettiin. Mihinkähän Leaf edes tarvitsee jäähdytysnestettään.

Määräaikaishuolloista Leaf on käynyt kahdesti. Ensin 30000 km ja nyt sitten 60000 km kohdalla. Huollot ovat polttomoottoreiden huoltoihin verrattuna halpoja. Yhteensä nuo kaksi huoltoa ovat kustantaneet noin 500 euroa. Olen lukenut että olisi saanut edullisemminkin huollatettua. Huollossahan ei kovinkaan paljoa työtä ole. Olennaisimpana on tainnut olla jarrujen herkistely.

2. Mukavaa arkiajoa, etenkin talvella
Leaf sähköauton etevyys arkiajossa korostuu talvella. Leaf on kovimmillakin pakkasilla aina valmis lähtemään liikenteeseen ja se tulee käytännössä aina lämmitettyä valmiiksi ennen lähtöä. Eikä hätää, vaikka lämmitys unohtuisi, Leaf on salaman nopea lämpiämään sisältä myös ajossa. Sähkömoottorin tasainen vääntö tekee arkiajosta nautittavaa. Kaasun vaste on välitön ja paikaltaan lähtiessä kiihtyvyys erinomaisen rivakka.

3. Edullista ajoa
Koko 60000 km matkalla Leafini keskikulutus on alle 16 kWh/100km. Tämä tarkoittaa selkeästi alle 2 euroa/100km liikenne-energiakulua. Listahinnaltaan 566 euroa maksavat kesärenkaat vaihdatin autoon alle elokuussa. Halvemmallakin olisi saanut renkaat Leafiin. Lisäksi kulua on aiheutunut jo aiemmin mainittu noin 500 euroa kahdesta määräaikaishuollosta. Lähitapiolan vakuutuslaskuri kertoo liikenne- ja kaskovakuutusten vuosimaksuksi täydellä bonuksella ilman muita alennuksia 366 euroa. Muita kuluja Leafilla ajosta ja ylläpidosta ei ole tullutkaan ja näissäkin olisi ollut säästämisen varaa. Toki sähköautoista puhuttaessa pitää muistaa korkeat hankintahinnat.

4. Auto lähes uuden veroisessa kunnossa ja akku kestää käyttöä
Vielä 60000 km ajettuna Leaf on lähes uudenveroisessa kunnossa. Hyvä puhdistus vain ja siinä se pääosin olisi. Akkukin on LeafSpyn sekä Nissan huollon mukaan täysin uuden veroisessa kunnossa. SOH100 lukema siis väittää akun olevan täysin uudenveroinen. LeafSpy näyttämä AHr sekä kWh lukemat täydelle akulle tukevat myös normaalilla vaihteluvälillä samaa havaintoa, kuten myös käytännön toimintamatkakokemukset. Tämän auton akku on pikaladattu 113 kertaa ja muita latauskertoja on ollut 2243 kappaletta. Autossa on ollut käytännön pakosta aina päällä 100% asti lataus. Leafin akku siis näyttää kestävän hyvin kovaa käyttöä Suomen olosuhteissa. Vieläkään ei voi siis laskea mitään ennustetta akun kestolle. Kuitenkin itse uskon, että jossain vaiheessa ja aika piankin SOH-lukema alkaa hieman laskea. Se olisi ainakin odotettua kulumista.
 
 
5. Mukava matkailuauto, mutta 24 kWh akku ei ole siihen tarkoitettu
Vaikka minun tuleekin sähköautoharrastuneisuuden nimissä paljon ajettua myös pidempää matkaa Leafilla, voin todeta, ettei 24 kWh akulla varustettua sähköautoa siihen käyttöön ole suunniteltu. Matkailuajossa käytännön toimintamatka on ajossani ollut 130 - 147 km, joten pikalaturilla saa asioida tiuhaan. Tämän Leafin pienemmän akun pikalataaminen hidastuu merkittävästi jo alle 70% lataustasolla. Edellämainituista sekä pikalatauksen minuuttihinnoittelusta johtuen matkailukäytössä sähkön hinta kipuaa helposti lähelle diesel-auton kuluja. Uusi 30 kWh akku latautuukin sitten jo huomattavasti kiivaammalla tahdilla lähes täyteen asti.

Jos Leafissa olisi isompi akku, olisi se erittäin mukava matkailukäytössä.

6. Lataamisen tavoista ja käsitteistä tullut jo tuttua
Uutta sähköautoilijaa hämmentää helposti lataamisen eri muodot. Tässä ajassa on jo ehtinyt tulla hyvin tutuksi eri variaatioiden kanssa.
  • Kotona on hyvä olla kiinteä latauslaite Type1-liittimellä varustetulla kiinteällä kaapelilla. Tämä on mukavuustekijä, jota arvostaa nopeasti korkealle. Näitä laitteita saa alkaen muutamalla sadalla eurolla. Itse käyttäisin edelleen sähkömiehen tekemässä asennuksen, jolloin samalla voi varmistua kaapelointien ja kytkentöjen turvallisuudesta. Toki ladata voi kotonakin vaikka auton mukana tulevalla 10A kaapelilla pistorasiasta (schuko). Itselle 20A latausvirtaan säädetty latauslaite on myös riittävän nopean lataamisen edellytys. Kotini 3* 25A pääsulakkeet ovat hyvin tämän yhden vaiheen kuorman kestäneet.
  • Jos yhdensuuntainen työmatka ylittää 40 km, on syytä varmistaa 24 kWh Leafille työpaikalta mahdollisuus ladata akkua työpäivän aikana korvausta vastaan.
  • Asioinnin aikaiseen lataamiseen on syytä olla varautunut Type2-type1 -kaapelilla. Nämäkin maksavat alkaen noin 300 euroa. Omassa Leafissani on sisäinen laturi 6,6 kW tehoinen. Tämä oli ostaessa ruksittava lisävaruste ja itselle ollut käytön sujuvuuden kannalta tärkein varuste koko autossa. Näitä tarjoavat erityisesti S-ryhmä ja Kesko liikepaikkojensa parkkipaikoilla asiakkailleen ilmaiseksi.
  • Pikalataamiseen Leaf käyttää CHAdeMO-liitintä. EU on määrittänyt, että jatkossa jokaisessa pikalatauspisteessä tulee olla CCS-standardi, en kuitenkaan usko CHAdeMO-latauspaikkojen mihinkään katoavan. Ongelma Suomessa vain on olematon pikalatausverkosto päätieverkossa. Pikalatureissa on kaksi operaattoria: Virtapiste ja Fortumin Charge&Drive. Molempiin on syytä tilata RF-ID -avaimenperät sekä asentaa vähintään Virtapisteen mobiilisovellus puhelimeen.
 

7. Ympäristövaikutuksia
Edellinen autoni (Ford Grand C-max 2,0 dA) päästi 154g/km CO2:sta. Ajetulla 60000 km matkalla on siis jäänyt päästämättä 9240 kg CO2:sta ilmaan. Lisäksi esimerkiksi NOx-kaasujalka on jäänyt päästämättä yli 40 kg. Sähköautohan on aina vähintään paikallisesti päästötön. Sähkön tuotannon päästöt tulee toki ottaa kokonaisuudessa huomioon, mutta silloin polttomoottriautojenkin vertailuun pitäisi saada koko öljyn tuotannon ja jalostuksen päästöt.


Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

  • suorama - 21.9.2016 klo 11:00

    Hyvin Leafin akku tuntuu kestävän. Eikä taida olla epäilystäkään tällä hetkellä, etteikö auto kestäisi sen 100 000 mailia, joka ilmeisesti on ainakin amerikkalaisten mielestä rajapyykki mitä auton ikä pitäisi olla. Vaikka vasta reilu kolmannes tuosta on menty.

    Sellaista olen noissa Li-Ion akuissa ihmetelyt, että aikoinaan kun juttelin erään kauppiaan kanssa, niin silloin oli vallalla seuraavanlainen ohje.
    Elikkä puhuttiin akuista yleensä ja niiden muisti-ilmiöistä sekä käyttäytymisestä latauksessa. Mutta kuitenkin hän sanoi niin, että LiIon akun voi aloittaa lataamaan missä vaiheessa vain, toisin kuin NiCD tai NiMH akkuja. Mutta akku pitää aina ladata täyteen asti kun alottaa. Silloin akku ei "opi" sitä alhaisempaa lataustasoa suurimmakseen.
    En tiedä sitten miksi tänäpäivänä puhutaan siitä, että oikeastaan vain täyteen lataaminen ja tyhjäksi ajaminen on akuille huonointa. Eli käyttöikä lyhenee.
    Kenties kemiat ovat muuttuneet noista ajoista suosimaan tällaista toimintaa.
    Toisaalta jos katsoo tuota sinun akun kennopalkisto kuvaa ja jos akukt on tuolloin täynnä ja pyydät sen 100%, niin jäädään tuossakin kennon maksimista ihan hyvin. Sillä jos tietyillä kemioilla maksimi jännite on 4,20V (4,25 ehdoton) ja toisilla 4,35V niin tuo alle 4,14V on mielestäni aika hyväkin arvo. 80% 4,2V:ta on vain 3,36V joka ei ole edes akun nimellisjännite (3,6V tai 3,7V). Eikä 4,35V:stäkään voltista 80% ole kuin 3,48V. 88% varaus olisi suunnilleen nimellisjännite.
    Sen olen kuullut, että latauskertoja saadaan useampia kun ladataan vähemmän ja akun käyttöikä pitenisi. Kuinkahan paljon se vaikuttaa sitten siihen paljonko energiaa on saatu akusta ulos sen elinaikana?
    Tuo 4,13V on n.98% täydestä maksimista ja äkkiä katsottuna sen käyttäminen ei ole sanottavasti vaikuttanut akun käyttöikään, aikaan toistaiseksi. Latauskertojakin on ollut jo aika "kivasti". Varsinkin kun miettii sitä, että tavalliselle 18650 akulle (jonka laisia Teslassa käytetään) luvataan 500 - 1000 latauskertaa tyhjästä täyteen ladattuna.
    Toisaalta latauskertoja luvataan monesti "reilusti enemmän" kun käytetään 4,2V laturia 4,35V akulle. Tuo ero on vain n.5%...

    Hyvältä siis vaikuttaa =).

  • suorama - 21.9.2016 klo 23:24

    Mietin tuossa tuota 80% lukemaa jonka kerroin olevan 4,2V:sta 3,36V. Tuo sinällään pitää paikkansa. Mutta jos ajatellaan, että akkua ei ajeta nollille, vaan siihen jää esim. 2,5V. Joka on monien akkujen (kemioiden) alhaisin jännite mihin akun saa päästää. Silloin tietenkin puhutaan 1,7V erosta. Ja jos tuosta taas laskee sen 80% niin (4,2V - 2,5V = 1,7V x 80% = 1,36V) akkuun saadaan 2,5V + 1,36V = 3,86V. Kenties se lataus tarkoittaa juurikin tätä laskentaa. Ainakin se olisi näin järkeen käypää.
    Eli silloin puhutaan nimenomaan kapasiteetista.

    Oletko seurannut meneekö akun jännite lähelle 4,2V kun lataat sen täyteen? Vai onko se tuo SOC (State Of Charge) silloin tuon 97% tuntumassa? Meneekö siis SOC koskaan 100% asti? Toki kun lataus loppuu jännite hiukan aina laskee.

  • Marko Saarenketo - 22.9.2016 klo 6:12

    Sinulla on paljon enemmän tietoa akkutekniikasta kuin minulla, enkä täysin taida osata vastata viestiisi. Tuo SOC on lukema, jota en oikeastaan LeafSpylla ole seurannut. Se toki näkyy sovelluksen toisella näytöllä vielä selkeämmin, mutta sielläkin seuraan kWh-lukemaa. Katsoin vanhoista kuvista, niin vuosi sitten syyskuussa täysi akku on näyttänyt SOC96,8, eli hieman alempaa kuin nyt.

    Leaf varaa akusta noin 5% ilmeisesti tyhjäksi ajamisen estämiseksi. Nuo lukemat esim kWh sitten toimivat niin päin, että täyskään akku ei tästä syystä uutenakaan näytä 24 kWh, vaan monista tekijöistä johtuen on vaihdellut noin 20 - 22 kWh ja sitten kun se alaa lähestyä nollia on oikeasti syytä saada sähköä :-) muistaakseni noin 400 Wh on alin mihin olen ajanut.

    Täysi akku näyttää noin 395V ja se myös laskee kun ajaa

  • suorama - 22.9.2016 klo 12:22

    No, joo. Pitäisi tietää akuista enemmän jotta "tarkkoihin" laskelmiin päästäisiin.
    Sillä jotkut valmistajat kertovat, että heidän akkunsa voi laskea 2,0V asti, toiset taas sanoo että 3,0V on suositelluin, jonka jälkeen akun käyttöikä lyhenee. Ja tietenkin kaikkea tuolta väliltä. Jos asiaa ajattelee vain kWh:n kannalta, niin valmistaja jättää n.10% varan vielä, jottei akkun käyttöikä kovasti laskisi edes "100%" latauksella. Toisaalta voisihan tuo tarkoittaa sitä, että n.5% "otetaan" kummastakin päästä. Eli ei anneta akkujen mennä viittä prosenttia lähemmäs sallittua alarajaa, eikä viittä prosenttia lähemmäs sallittua ylärajaa. Joka sinällään kuulostaa aivan järkevälle, akun käyttöiän suhteen.

    Eli jos nyt kuitenkin ajatellaan sitten vähän vielä jännitettä, jos akkujen maksimilatausjännite olisi se 4,35V niin 5% tuosta maksimista olisi n. 0,22V ja silloin päästäisiin juurikin 4,13V lukemaan (395V / 4,13V = n. 96kpl). Silloin saisin itselleni tähän jotain "järkeä". Ja silloin "100%" latauskin säästäisi akkua mielestäni hyvinkin.
    Alin jännite pitäisi tietää ja se paljonko kapasiteettia tuohon jännitteeseen mennessä on akuista saatu (tai se kapasiteettihän tiedetään, että laskuja voisi jatkaa jännitteiden kanssa. Toisaalta nämä pohdinnat ei ole mitenkään relevantteja. Näitä on aika hauskaa kuitenkin pohtia. =)

    Käytettävissä oleva kapasiteettihan tässä on tärkeintä.

  • LaTe - 17.5.2019 klo 17:35

    Tällainen käyttötesti oli oikein mielenkiintoista luettavaa. Olen erittäin kiinnostunut itsekin sähköautoilusta, mutta hankinta tapahtuu vasta 5-10 vuoden sisällä aikaisintaan. Työmatka ajossa auto tuntuu olevan yhtä pätevä kuin polttomoottorikäyttöiset autot. Hankintaan liittyen olen miettinyt auton todellista ekologisuutta ja sen säilyttämistä.

    Tekstissäsi ei ilmene auton säilytyspaikka. Olen lukenut, etteivät autojen akut tykkää hirveästi Suomen pakkasissa monta päivää seisottamista, ja olen luonut itselleni sellaisen käsityksen, että mahdollisuus lämmitettyyn talliin olisi lähes välttämätön, jos pakkasmittarissa on alle 20 astetta.

    Sähköautojen todellisesta ekologisuudesta olen saanut vaikka minkä näköistä tietoa. Toki yleinen mielikuva on, että sähköautot ovat vähäpäästöisempiä, mutta kuinka oikeasti on? Autojen valmistaminen on huomattavasti ympäristöä kuormittavampaa kuin polttomoottorisen auton valmistaminen. Autoa käytettäessä sähköauto vie tilastoa edukseen, mutta millä aikavälillä? Pienin laskettu arvo johon ole törmännyt on noin 4 vuotta, suurimmillaan olen nähnyt luvun olevan jopa 10 vuotta. Toki nämä riippuvat ajetuista kilometreistä, mutta todellisuus asettunee 4-10 vuoden väliin.

    Oikein tarkasti foliohattu päässä mietittynä, missä menee ekologisuuden raja, jos käytöstä poistuu polttomoottorilla varustettuja autoja, ja ne täytyy hävittää, sekä samalla valmistuu yhä enemmän ja enemmän sähköautoja? Uskon että sähköauton valmistamisesta tulee kokoajan ympäristöystävällisempää, ja autojen hinnat saadaan kuluttajalle auton kokoon ja käyttötarkoituksiin nähden samalle tasolle kuin polttomoottoriset autot ovat nykyään.

    Omiin harrastuksiini kuulu välttämättömien ajojen lisäksi ihan puhdas hupiajelu. Tähän käyttöön nykyinen akkutekniikka ja latausmahdollisuudet eivät oikein taivu.
    5-10 vuoden sisään uskon ja toivon sähköautotekniikan olevan sillä tasolla, että minäkin voin hyvällä omallatunnolla ja liikaa keventämättä kukkaroani ostaa sellaisen, ja käyttää sitä lähes samoin kuin polttomoottorilla varustettua autoa. Ala on kehittyvä ja tulevaisuudessa toivottavasti täysin arkipäivää suurelle osalle autolijoista!

  • Sähköautoileva motor - 19.5.2019 klo 10:12

    Hei Late,
    kiitos pitkästä ja hyvästä viestistäsi, joka piti kysymyksiä sisällään. Vastailen niihin.
    1. Auton säilytyspaikka/akku ja kova pakkanen
    Oma autoni on ollut aina ulkona ja useimmiten taivasalla. Toisinaan autokatoksessa. Sähköuton akut näyttävät pitävän kylmästä ilmastamme. Niiden kuntoisuus laskee huomattavasti hitaammin kylmässä ilmassamme. Virallisen maahantuojan maahantuomissa autoissa on käsittääkseni kaikissa aktiivinen lämmitys akustolle estämässä sen jäätymisen kovimmilla pakkasilla. Leafissa esimerkiksi lämmitys aktivoituu kun akun sisälämpö painuu alle -17°C (muistaakseni tuo oli raja). Keski-Suomessa/Pirkanmaalla autoillessa olen noin kuuden vuoden aikana nähnyt ehkä kaksi kertaa lämmityksen aktivoituneena, nimittäin akun sisälämpö laskee huomattavasti hitaammin kuin ulkolämpö.

    2. Sähköauton valmistus uskottavasti tuottaa hieman enemmän päästöjä kuin polttomoottorisen auton, mutta uskottavimmat lähteet kertovat sen kuittautuvan esim. Leafin tapauksessa 40 tkm ajolla, jonka jälkeen sitten onkin "säästön" puolella kaikki ajo. MIelestäni hyvin erikoista näissä elinkaarianalyysiä pohtivissa kirjoituksissa on yleensä se, että polttomoottorin, vaihteiston, kytkimen sekä kaikkien lukuisten lisälaitteiden valmistus taitaa tuottaa päästöjä pientä aurinkovoimalla valmistettua akkua enemmän.

    3. HIeman jään ihmettelemään, että millaiseen hupiajeluun sähköautot eivät taivu. Ainakin omalla kokemuksellani etenkin vapaaseen huviajeluun sähköauto on mitä mainioin.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!