Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina

keskiviikko 24.02.2016 Avainsanat: Akkuakun kokoBEVEnergiankulutusLeafNissansähköautokokemussähköautomatkailu

Tänä on matkakertomus hiihtolomaretkestä Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla lauantaina 27.2.2016

 
Matkasuunnitelman kirjoitin blogiini 21.2.2016: matkasuunnitelma
HUOM! Tiistaina 1.3 kirjoitan pitkästä koeajosta Nissan Leaf 30 kWh -sähköautolla. Seuraa blogiani!

Tämä on tarina hieman erilaisesta hiihtolomalle menomatkasta autolla.
Kyydissä on:

  • aika paljon tavaraa (ks videon alkutekstien aikainen pikkukuva)
  • minä ja kolme nuorinta lapsistamme
  • kaksi villakoiraa.
Tämän tarinan idea on oikeastaan siinä, että miksi aina pitää olla niin kiire päästä perille? Nyt kun olemme lomalla, voimme mitoittaa matkan pituuden, käytettävän resurssin ja ajan yhteen siten, että matkasta tulee hauskaa yhteistä ajanvietettä.
 
Matkan pysähdysten lukumäärän ja osittain paikat määritteli sähköauton lataustarpeet. Pysähdysten aikaisen tekemiset tehtiin täysin lasten ehdoilla.
 
Tartteeko aina olla niin kauhea kiire?
Eikö kannattaisi opetella nauttimaan jo matkasta?
Aina perillä ei ole välttämättä yhtään sen hauskempaa.
 

Tässä on koko matka videona:

1. Etappi 79 km kotoa Jämsään Neste Jämsän Porttiin



Ensimmäinen osa retkestä eli kotoa Kangasalta Jämsään Neste Jämsän Porttiin, alkoi kello 6:21 pienessä lumipyryssä ja lämpötilan vaihdellessa -10..-12 välillä.

Alkumatka (noin 50km) on hyvin pieniä maaseututeitä. Ne ovat kyllä asfaltoituja, mutta näin talvella vaihtelevan laatuisella lumipolanteella kuorrutettuja. Tämä oli koko matkan kriittisin osuus akun riittävyyden suhteen, joten säästelin energiaa pikkutieosuuksilla ajamalla noin 60 km/h keskinopeuksia ja pitäen lämmityslaitteen puhaltimen koko ajan asennolla 1, ja tavoitelämpönä +16C.

Tämä kyllä riitti mukavaan matkantekoon, mutta ikkunat jäätyivät pian tukkoon tuulilasia lukuunottamatta.
Vilja 6-vuotta nukahti kohta lähdettyämme ja heräsi vasta vähän ennen Jämsää.
 
 
 
 
 
Neste Jämsän Porttiin pääsimme kello 7:45.

Auton akussa oli vielä runsaasti jäljellä latausta, mutta Jyväskylään sillä ei olisi päässyt ilman lisälatausta.

Latausmaksu 2e kassalle ja auto saamaan 6kW-tehoista latausta.
 
 
 
Aikaamme ryhdyimme kuluttamaan aamupalaa syöden sekä pulkkamäessä.
 
Matkan jatkuessa akkua oli 15,7 kWh eli reilut 72%. Sen pitäisi riittää muun liikenteen tahtia ajellen reilun -10 asteen pakkasesta huolimatta. Auto on valmiiksi lämmitettykin latauksen aikana
 
 

Matka jatkuu kello 9:24 kohti Jyväskylän pikalaturia.
Eli Jämsän latauspysähdys kesti 1h 39 min.





Jämsään tarvitaan erittäin nopeasti pikalatausasema! 
Mistä löytyisi nyt vihdoin tämä rohkea ja tulevaisuuteen katsova yritys, joka ratkaiseisi tämän käsittämättömän puutteen Suomen sähköisen liikenteen latauskartastossa?

 

2. Etappi 60 km Jämsästä Jyväskylään

 

Jämsästä Neste Jämsän Portista Jyväskylään Virtapisteen pikalaturille osoitteeseen Kivääritehtaankatu sujui odotetusti ilman erikoisia tapahtumia. Tämä väli ajettiin muun liikenteen mukana jonomuodostelmassa noin 80 km/h keskinopeuksilla.

Matkalla huomasin pian, että meillä olisi Jyväskylään päästyämme noin 13% akkua jäljellä. Latasimme siis aivan turhan paljon Jämsästä. Päätin tehdä kokeellista matkailua, ja puhallutin matkan aikana erittäin paljon lämmityslaitteella käyttäen samaikaisesti lämmitystä sekä ilmastointia.

Olihan minulla nyt erityinen tilaisuus kokeilla huurteenpoiston kyvykkyyttä, kun autossa on sisällä neljä lumileikeistä erittäin kosteaa ihmistä ja koiraa.
 
Kivääritehtaankadun pikalaturille saavuimme 10:15. Akkua oli jäljellä auton mittariston mukaan 8% ja LeafSpy näytti 2,2 kWh jäljellä olevaa energian määrää. 

Jyväskylän pikalaturi sijaitsee keskeisellä paikalla jos kulkee idästä, pohjoisesta tai etelästä päin. Ainoastaan idästä etelän suuntaan ajavalla sähköautoilijalle tulee tulee poikkeama reitiltä saadakseen pikalatausta Jyväskylässä.

Jyväskylässä auto sai ensin hetken Virtapisteen ja Jyväskylän energian nopeaa latausta CHAdeMOsta käynnistettyäni latauksen mobiilisovelluksella.

 

Alussa ajolämpimään ja alle 10% varauksessa olevaan akkuun sai jopa 120A virtaa.

Katkaisin pikalatauksen noin 69% kohdalla ja siirsin auton P-Paviljonkiin saamaan samaisten toimijoiden tarjoamaan Type2-latausta, koska halusimme viettää vielä hetken Jyväskylässä luistellen.

Jyväsjärvellä on erinomaisen hienot luisteluradat hyvin hoidettuina. Hiihtoloman kunniaksi kävimme tietenkin siis hetken luistelemassa Jyväsjärven jäällä.

 
 

Jyväskylästä matka jatkuu luistelun jälkeen kello 12:25 kohti Hirvaskangasta akun ollessa 99% ladattuna.
Jyväskylästä olisimme auton akkujen lataamisen puolesta voineet jatkaa jo noin 45 minuutin kuluttua, mutta nyt siis halusimme vai kuluttaa täällä enemmän aikaa.




Kiitos vieläkin kerran Jyväskylän energia ja Virtapisten Jyväskylän laturista ja Keski-Suomen saamisesta vihdoin jo alustavasti sähköisen liikenteen latauskartastolle.

3. Etappi n. 32 km Jyväskylästä ABC Hirvaskankaalle


Jyväskylästä ABC Hirvaskankaalle lataukseen ja lounaalle oli vain 30 minuutin pyrähdys noin 80 km/h etenevässä jonossa.
 
Akkua perille päästyämme oli 71% jäljellä.
Täällä saamme Max Angelman lainaamalla Charge-Amps Spark -kaapelilla 16A latausvirtaa ABC Hirvaskankaan liikennemyymäläpäällikön kanssa ennalta sovitusti.
 
Kahden tunnin latauksen jälkeen pitäisi olla 100% lataus valmis. 
 
Eihän sille mitään voi, että lounaan lomassa hiipii kateus Tesla-kuskeille :-)
Hirvasen koulun johtajan neuvoilla tiesimme kävellä 1,2 km matkan. Lounastimme sen verran rauhalliseen tahtiin että päätimme keskittyä jälleen pulkkamäkeen. 
 
Kello 15:15 matka jatkuu 100% ladatulla akulla kohti Viitasaaren ABC:tä.
 
 

Hirvaskankaalle tarvitaan pikaisesti pikalatausasema!
Mistä löytyisi tänne se rohkea ja tulevaisuuteen katsova yrittäjä joka sen tekisi?
Teslan Super Charger -asemahan sieltä kyllä jo löytyykin, mutta se ei ole vielä aivan kansanautohintaluokassa.

4. Etappi n. 67 km Hirvaskankaalta Viitasaaren ABC:lle


Hirvaskankaalta Viitasaaren ABC:lle ajettiin muun liikenteen tahtiin noin 80 km/h keskinopeudella. Keli oli mitä hienoin.

Vaikka kuvan ottohetkellä onkin tie aution näköinen, tuntui välillä, että koko etelä-Suomi ajaa minua vastaan kerralla, ja molemmilla kaistoilla vieläpä. Hirveä kiire taas ihmisillä.
 
 
 
Viitasaaren ABC:n kohdalla totesin, että akku olisi riittänyt suoraan perille mökillekin, mutta kun piti pysähtyä kauppaan, ja olin latauksen ABC:lle valmiiksi sopinut, niin päätin ottaa sitten varulta lisää sähköä.
 
 

Jos normaalin kansan ulottuvissa olevien sähköautojen toimintamatkaa halutaan laajentaa pohjoiseen päin, tulee myös Viitasaarelle saada pikalatausasema.

5. Etappi n. 28 km ABC Viitasaarelta mökille

Viimeinen etappi Viitasaaren ABC:ltä mökille Viitasaaren Kolimajärven rannalle alkoi 16:40.
Viimeiset pari kymmentä kilometriä ennen mökkitietä on mukavaa Suomalaista maalais-hiekkatiemaisemaa.
 
Perillä mökillä kello 17:11.



Yhteenveto menomatkasta:

Kokonaismatka-aika oli siis hieman yli kymmenen tuntia, josta tosin arviolta kaksi paikallaan olotuntia kului muista kuin auton lataamisesta johtuvista syistä.

Totta on, että perheemme dieselautolla olisimme tuon matkan taittaneet noin 4,5 - 5,5 tunnissa riippuen haluamistamme pysähdyksistä.


Koko menomatkan kokonaiskulutus oli 52,1 kWh (lähde Carwings),
eli keskikikulutus koko menomatkalla oli 18,7 kWh/100km.
Paluumatkalla keskikulutus putosi lukemaan 17,5 kWh/100km pakkasen lauhduttua noin 5ºC

Oliko tässä sitten mitään järkeä? Aina pelkkä matkan nopeus ei ole ratkaisevin. Nyt olennaista oli nauttia matkasta ja tehdä se ympäristöä säästäen. Nämä siis toteutuivat.

Nissan Leaf 24 kWh -akkuinen malli ei ole tarkoitettukaan pitkän matkan tekoon, etenkään olosuhteissa, joissa ei ole tarjolla pikalatausta, mutta se tuli taas kerran tehtyä. Ja kivaa oli.
 
 
 
 

Paluumatka oli vuorossa karkauspäivänä, eli 29.2.2016.

Tällä kertaa matkassa on mukanani vain kaksi villakoiraamme ja vain pari laukkua.
Startti mökiltä tapahtui noin kello 7:35 pilvisessä -10C kelissä.
 
 
Auto oli jo aikaisemmin saavuttanut Charge-Ams Spark -kaapelilla 100% lataustason ja ajastettu auton lämmitys käynnistyi jo kello 6:45 (olin ajastanut 8:00 lähtöajaksi).

Lähtiessä siis oli lämmin auto ja akun varaus oli niiannut lämmityksen takia hieman, koska 16A latausvirta ei aivan riittänyt kattamaan lämmityksen tarvitsemaa tehoa.

LeafSpy näytti 21,5 kWh, ja auton mittaristo 99% lataustasoa.
 
 
 
 
Alkumatkan Viitasaaren ABC:lle koitin ajaa todella tarkoin sähköä säästellen. Hiekkatieosuuden ajoin 50 km/h ja E75 ajoin muun liikenteen kokonaan puuttuessa noin 70 km/h navinopeutta. 
 
Lämmitys oli koko ajan asetettuna manuaalisäädöllä 1-puhallusnopeudelle ja 16C tavoitelämmölle.
 
Tavoitteeni oli saavuttaa ennen ABC Viitasaarta auton akku-% -näyttöön kymmenen prosenttiyksikköä suurempi lukema, kuin on matkaa siinä kohdalla jäljellä Hirvaskankaan ABC:lle. Ajatus oli ajaa suoraan Hirvaskankaalle asti. En saanut, vaan Viitasaaren ABC:n kohdalla erotus oli vain + 6% prosenttiyksikköä.
 
 
Siispä Viitasaaren ABC:ltä ennalta sovittua schuko-latausta henkilökunnan autojen lämpötolpasta saamaan aamukahvin ja koirien ulkoilutuksen merkeissä.
 
 
 
Havainto Schuko 16A latauksesta:

Charge-Amps Spark -latauskaapeli osaa hyödyntää schukosta saatavaa maksimivirtaa, eli 16A. Tämä tarkoittaa noin 3kW lataustehoa. Eli tunnissa saa noin 15 km matkaa vastaavan latauksen.

Tuo 16A ei kuitenkaan riitä samanaikaiseen auton lämmittämiseen ja lataamiseen. Kun käynnistän auton lämmityksen, putosi akun varaustaso 81%:sta 78%:iin, eikä siitä enää halunnut kivuta lämmitys päällä.
Matka jatkuu Viitasaarelta kello 9:05 kohti Hirvaskankaan ABC:tä 17,1 kWh sähköenergian määrällä, jossa on noin 11%-yksikön varmuusmarginaali. 
 
Tie E75 on erittäin hiljainen, ja on helppo ajaa omaan tahtiin haittaamatta lainkaan kiireisempiä autoilijoita.
 
 
Matka Hirvaskankaalle on mäkinen.
 
 
 
 
 
ABC Hirvaskankaalle saavuin kello 10:04 auton mittariston näyttäessä akussa olevan 16% lataustason. Sillä ei noin 32 km matkaa Jyväskylään taiteta, joten ABC:lle lataamaan schukosta.

3,7 kWh sähköenergian määrä ajoakussa pitää saada nousemaan noin 8,6 kWh tasolle. Eli lisää tarvitaan noin 4,9 kWh, jonka lataaminen 16A latausvirralla kestää  hieman yli 1h 30 min.
Hirvaskankaalta matka jatkuu kello 11:28 mittariston näyttäessä 39% latausta ja LeafSpy kertoo 8,8 kWh olevan akussa latausta. Ja tietenkin taas valmiiksi lämpimällä autolla.
 
 
Tie E75 ruuhkautui ja etenimme jonossa kohti Jyväskylää käyttäen 80-100 km/h nopeuksia aika lähelle rajoitusten salliman mukaan. Vain satasen alueilla jono ei kulkenut suurinta sallittua ennen rantaväylää.
 
 
 
Jyväskylässä olen kello 11:58 Kivääritehtaankadun pikalaturissa.
Ehdin käydä lounastamassa auton latautuessa.

DC-lataus keskeytyy itsestään auton mittarin näyttäessa 93% latausta. Tuossa ajassa sain 18,2 kWh latauksen, ja se kesti hyvin tasan tunnin.

 
Matka Jyväskylästä Jämsäänkin oli jonossa ajoa muun liikenteen tahtiin.
Matka Jyväskylästä Jämsäänkin oli jonossa ajoa muun liikenteen tahtiin.
 
 
 
 
 
Jämsässä Neste JämsänPortissa olen kello 14:00 ja auto saa jälleen täällä Type2-rasiasta 6kW-tehoista latausta.
 
Saapuessa auton mittaristo näytti akussa olevan 33% latauksen ja LeafSpy vahvistaa sen 7,5 kWh:ksi.

Jämsästä lähtiessä pitää olla lähes 80% lataus, joka on noin 18 kWh, joten tarvitaan noin 11 kWh lisää. Sen saaminen kestää 6kW-latausteholla hieman alle kaksi tuntia.
 
Joten kahville ja lenkille koirien kanssa on jälleen hyvä tilaisuus.
 
Matka jatkuu Jämsästä viimeisellä etapilla kotiin Kangasalle 15:40 ja akussa on silloin perille pääsemisen riittävällä varmuusmarginaalilla mahdollistava 80% lataus, jolla LeafSpy kertoo kyseessä olevan 17,7 kWh sähköenergianmäärän.
 
Kotona olin kello 16:51.
Akkuun jäi vielä 10% eli 2,4 kWh varaus, joten olisin voinut Jämsästä lähteä noin 20 minuuttia aikaisemminkin.
 
 






Paluumatkan kokonaiskesto oli noin 9,5 tuntia.
Sen olisi toki saanut tiivistettyä 9 tuntiinkin. Tämä olisi ollut mahdollista jos olisin jättänyt ne viimeiset kWh:t varmuuden vuoksi lataamatta ABC-asemilla Viitasaarella ja Hirvaskankaalla sekä Jämsässä Neste Jämsänportissa. Mutta kun nyt ei näillä matkan kokonaiskestoilla ole enää puolella tunnilla mitään väliä, niin mieluummin ajelee ilman toimintamatkakammoa.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (38)
elokuu (5)
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!