Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?

tiistai 12.06.2018 Avainsanat: BEVsähköautoSähköauton lataaminen

Ajoittain Sähköautot -Nyt! -Facebook ryhmässäkin kohoaa kiivastakin keskustelua sähköauton luvattomista latauksista yleisistä pistorasioista. Haluan kirjoittaa tähän oman mielipiteeni asiasta.

Julkiset latauspisteet tietenkin ovat niitä sallittuja

Kaikista julkisista latauspisteistä tietenkin saa ladata, olivatpa ne maksullisia tai ilmaisia. Yleisesti pidän lähtökohtana sitä, että julkinen latauspiste on merkitty asianmukaisilla kilvillä, josta ilmenee kyseessä olevan sähköauton latauspaikka. Toisinaan tosin näkee julkisia latauspisteitä esimerkiksi markettien pihoilla, joita ei ole merkitty juuri lainkaan. Jos on tyypillisen julkisen latauspisteen näköinen latauslaite tarjolla marketin yleisellä asiakkaille tarkoitetulla parkkipaikalla, niin silloin tulkitseisin lataamisen olevan ok.

Näiden julkisten asiointilatauspaikkojen lisäksi on jo runsaasti myös pikalatauspaikkoja. Näitä on esimerkiksi ABC-liikennemyymälöissä ja jopa Motonet-myymälöiden pihoissa. Näitä julkisia latauspisteitä on maksullisia sekä maksuttomia. Maksullisissa latauspaikoissa on uuden sähköautoilijan opeteltava uudenlaiset maksutavat, koska lähtökohtaisesti pankki- tai luottokortti tai käteinen eivät maksuksi käy, vaan maksu suoritetaan erilaisilla tavoilla, kuten tekstiviesteillä, mobiilisovelluksilla tai RFID-lukjoilla, joita saa kun on rekisteröitynyt asianmukaisen operaattorin käyttäjäksi ja tilannut maksuvälineet.

Merkitsemättömät pistorasiat julkisissa parkkihalleissa ja parkkipaikoilla: älä koskaan lataa ilman lupaa

Pysäköintihalleissa, yleisilllä parkkipaikoilla ja rakennusten seinillä on Suomessa todella runsaasti pistorasioita tarjolla. Näistä pidän ehdottomana linjana, että ilman asianmukaista lupaa ei koskaan pidä ladata.  Nämä pistorasiat ovat jonkun muun omaisuutta ja niistä tulevan sähkön maksaa joku muu kuin minä itse. Joten ilman lupaa ja sopimusta ei pidä ladata.

Lupahan saattaa olla tapauskohtaisesti kertaluonteinen tai vaikka pysyvämpi, kuinka sitten sopimus meneekään.

Itse pidän tärkeänä, että pyrin etukäteen hyvissä ajoin lähestymään mahdollista lataamistarpeen kohdetta vaikka sähköpostilla. On mielestäni hyvän tavan mukaista kertoa kysymyksessään vähintään:

  • Haluaako tavallista pistorasialatausta vai tarvitseeko kolmivaiheisen työmaapistokkeen.
  • Minkälaista latausvirtaa tulee käyttämään.
  • Kuinka kauan aikoo ladata
  • Kuinka paljon lataamisessa arvioi kuluvan sähköä
  • Sekä kuinka paljon tuo tulee latauspaikan sähkölaskun maksajalle maksamaan.
  • Esimerkiksi: "Hei, olen ajamassa xx-reitilä xx.xx.2018 Nissan Leaf -sähköautollani ja uskon tarvitsevani hetken pistorasiasta latausta, koska ko reitillä ei ole tarjolla julkisia latauspaikkoja. Autoni lataamiseen riittäisi aivan normaali autojen lohkolämmityslaitteille tarkoitettu pistorasia. Haluaisin ottaa 1x16A latausvirtaa noin 4 tunnin ajan. Tuossa ajassa kuluu sähköä lataamiseen noin 13-14 kWh ja sille kertyy maksua tyypillisillä sähkön hinnoilla noin 1,5 - 3,00 euroa veroineen ja siirtomaksuineen. Erittäin mielelläni maksaisin tuosta latauksesta myös..."

Jos saat luvan ladata ei julkiselta latauspaikalta, niin kirjoita luvasta mielellään esimerkiksi latauskaapeliin kiinnittämääsi lappuun, jotta sivulliset eivät turhaan pahoita mieltään asiasta.

Alla olevan kuvan tilanteessa olin etukäteen sopinut Hirvaskankaan ABC:lle latauksen, koska muutoin en olisi päässyt edellisellä sähköautollani, eli 24kWh Leafilla talvella Jyväskylästä mökille Viitasaarelle. Tuolla kertaa maksu ei kelvannut, mutta jollain toisella kertaa olen saanut maksaa käypän korvauksenkin.

Lämpötolpat taloyhtiöissa asuvien luona vieraillessa

Kerros- ja rivitalojen sekä muiden vastaavien taloyhtiöiden asukas- ja vieraspaikoilla lataamista vältän lähtökohtaisesti kyläilyreissuillani. Olen kokenut niistä lataamiseen luvan saamisen olevan niin hankalaa, että hepommalla pääsee, kun jättää latailematta.

Jos kuitenkin olisi pakottava tarve tuollaiseen kyläilyn aikaiseen lataamiseen jostain taloyhtiöstä, niin haluaisin kyllä ennakoida siten, että etukäteen selvittäisin ko. taloyhtiön isännöitisijän ja pyrkisin sieltä kautta sopimaan lataamisesta maksua vastaan. Kokemuksesta tosin siis tähän asti lähtökohtaisesti ja aika turhaan.

Älä siis koskaan lataa ilman lupaa taloyhtiön asukkaiden tai vieraspaikoilta ilman taloyhtiön lupaa.

Kyläpaikat tuttujen omakotitaloissa ja mökeillä

Olen kyllä aina kehdannut omakotitaloissa asuvien tuttujen luona kyläillessä kysyä latausta. Alussa varmistelin etukäteen soittamalla, että onnistuisiko, kun sähköautoni oli vielä isäntäväelle vieras asia. Sitten kun on jo toistuvia kyläilyjä samassa paikassa, niin olen kokenut, että latausta voi kysyä vasta saapuessaan ja useimmat kyllä ovat niin huomaavaisia, että tarjovat jo valmiiksi latausta.

Kyläpaikkojen isännillekin on kohteliasta tarjota reilu korvaus ladatusta sähköstä. Tässä tosin on tullut useimmiten häveliäisyys vastaan, eikä maksua kysyttäessä oteta vastaan. Siksi pidän parempana vaihtoehtona huomioida tämä asia etukäteen jollain kivalla pienellä lahjalla korvaukseksi latauksesta. Rehellisesti sanottuna olen kyllä tosi huono tällaisessa ennakoinnissa.

Kun aloittaa lataamisen kyläpaikassa, on syytä myös aina kysyä pääsulakkeiden kokoa sekä kyseisen rasian sulakkeen mitoitusta. Jos vastaus on vaikak 3x25A pääsulakkeet ja 16A sulake rasialle, niin siltikin olen mieluummin varovainen ja lataan vaikka varmuuden vuoksi 8-10A, jos rakennus ja johdotukset näyttävät yhtään vanhemmilta. Minulla on muuten nykyisin autossa varalla paketti 25A pääsulakkeiksi käyviä sulakkeita. Olisihan se noloa polttaa kyläpaikan pääsulake ja sitten vain todeta, että sori.

Oman kotini vieraanvaraisuus sähköautolla saapuville kyläilijöille

Pidän itse täydellisen itsestään selvänä, että kun luokseni saapuu kyläilijä sähköautolla, niin hänen autollensa järjestellään lataus, vaikka omaa 20A-latausvirtaa antavasta latausasemasta ja oma auto siirretään saamaan vaikka 16A-pistorasia sähköä. Itse en missään nimessä huoli toiselta luonani kyläilevältä sähköautolijalta maksua latauksesta. 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Pekka Vartiainen - 28.8.2018 klo 16:41

    Vaimollanikin on Nissan Leaf 40 kW akustolla. Ymmärrän, että mukana tuleva latausjohto normaaliSukosta käyttää 8 A virtaa, eikä sitä voi säätää, toisin kuin vaikka omassa Volvossani. Eli riippumatta siitä, onko kaverilla tai itsellä 10A tai 16 A tai 3 * 16A sulake, niin voin ladata vain 8 A teholla (edellyttäen, että hänellä ei ole sähköauton type-2 pistoketta....). Latausteho on siis noin 1,7 kW ja 4 tunnissa saan noin 7 kW. Yo laskelmassasi saat tuplatehon ja 16 A? Onko sinulla erilainen latausjohto, jossa voit valita ampeerit vai mitä ymmärrän väärin?

  • Sähköautoileva motor - 28.8.2018 klo 22:19

    Hei Pekka,
    kiitos kysymyksestä.
    Kyllä vain, minulla on säädettävä latauskaapeli.
    Se on toimiva kaapeli ennenkaikkea mökille, johon en ole asentanut kiinteää latauslaitetta ja toimii siis hyvänä lisänä auton peräkontissa mahdollisia tarpeita varten. Toisinana sitä on tarvittukin.
    http://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/esittelyssa-ratio-electric-16a(11kw)-3-vaihe-matkalatausjohto

  • Pekka Vartiainen - 30.8.2018 klo 13:14

    Kiitos selkeästä kommentistasi ja erinomaisesta linkistä. Eli tuo latauskaapeli tarvitsee voimavirtapistokkeen, joten ei toimi meillä kerrostalossa. Mökillä meillä on erillinen latauslaite.
    Volvossani (XC60 T8) on säädettävä (6,8,10 tai 13 A) latausjohto SUKOlle. Olen sitä käyttänyt 13 A säädöllä kerrostalon lämmityspistokkeesta (kunnes saamme taloon latauslaitteen, esim parkkisähkön version). Osaatko sanoa, voiko Volvon johdolla ladata LEAFia suuremmalla ampeerimäärällä? Johtohan menee heittämällä kiinni :)

  • Sähköautoileva motor - 31.8.2018 klo 7:14

    Moi Pekka,
    Tuota mun käytössä olevaa kaapelia saa eri päillä. Itse valitsin tosiaan 3-vaihepään, koska se kestää parhaiten pitkiä suurempia rasituksia myös kiinteistöjen päässä. Mulla on siihen myös sovittimet siniseen CEE, sekä sukoon.

    Volvossa on hyvä latauskaapeli vakiona! Minulla ei ole kokemusta tuosta Volvon latauskaapelista, mutta lähtökohtainen olettamukseni olisi, että kyllä se Leafiakin lataa. Ainoastaan Zoesta olen törmännyt, että sanottaisiin "toimii myös Zoessa". Sen latauksen ohjaus siis saattaa vaatio jotain erityistä, joka johtunee 22 kW:n tehoisesta kolmivaihelatauksesta.

  • Tuomas - 2.10.2018 klo 21:30

    Tiesittehän että tavallista suko pistorasiaa saa kuormittaa vain 8 ampeerin virralla?

  • Sähköautoileva motor - 2.10.2018 klo 23:16

    Moro Tuomas,
    hyvä muistutus. Näinhän se on.

    Suomessa perus suko pistorasiasta sähköauto jonkun uusimman suosituksen mukaan max 8A ja uusien sähkisten latauskaapelit siksi onkin Suomeen tuotuina 8A, vaikka muualla olisikin 10A. Ennen 2018 rekisteröityjen sähköautojen Sukokaapelit onkin 10A.

    Super-sukosta sitten voi ottaa jo 16A, kunhan sitten on koko matkalla asennukset tehty ja mitattu sen kestäväksi.

    Siniset CEE ja voimaivrtapistorasiat sitten vielä erikseen

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!