Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi

maanantai 25.06.2018 Avainsanat: kaasuauto

Jatkoin tänään kaasuautoilun maailmaan tutustumistani koeajamalla uudenkarheaa kaasu-Seattia maantiellä. Hyvinhän se kulkee ja sopiii makuuni, koska pidän VW Groupin tuotteiden maantietuntumasta sekä laatuvaikutelmasta sekä sisustasta.

Maantieajoa ja kiihdyttelyä kaasuautolla

Moottoritielle paikaltaan rivakasti kiihdytettäessä 7-nopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto tekee pyyteetöntä työtään sangen huomaamattomasti. Sähköautoilijana korviin kantautuu kuitenkin kiihdytyksissä epämiellyttävää meteliä, joka vielä seilaa edes takaisin voimakkuudellaan. Minulle kerrottiin, että tuollainen äänimaailma kuuluu vielä joissain autoissa asiaan ja tulee moottorista. Outoa, ei minun Leafini moottorista mitään ääntä kuulu. Toinen moottoritienopeuteen kiihdyttäminen alkoi ylämäkeen matalasta 40 km/h nopeudesta. Vauhtipolkimen painaminen noin 2/3 verran ei aiheuttanutkaan alkuunkaan odottamaani reaktiota, eli rivakkaa ja välitöntä kiihtymistä, kuten Leafillani. Sen sijaan auto tuntui vatuloivan ikuisuuden, kunnes se sai taas moottorin äänen nousemaan kovaksi ja vasta sitten alkoi kiihtymään. Ilmeisesti siis näissä kaasuautoissa voima tulee jotenkin tuosta äänestä. Pidän enemmän sähkömoottorista ja olisin ollut Leafillani jo kaukana moottoritiellä ennen kuin kaasuauto edes keksi lähteä kiihtymään.

Kaupunkiajelua kaasuautolla

Matka sisälsi myös pienet siirtymät kaupunkimaista ajelua, mikäli nyt Jyväskylässä voi sellaista oikeasti kokea. Jonoksi asti kun autoja riittää kovin harvoin, mutta onneksi sentään muutamat punaiset liikennevalot yrittivät keskeyttää rullailuani. Kaupungissa ajaessa tuntui, että auto reagoi koko ajan just sellaisella viiveellä, että ajosta tuli hirvittävää tökkimistä. Lisäksi valoihin pysähtyessä tapahtui jotain mukavaa ja samalla omituista. Se värinä ja ääni, joka kuulemma aiheutui moottorista lakkasi, kun moottori sammuu valoissa. Olipas hetken valoissa ollessa kotoisa tunnelma, kun ei kuulu ääniä eikä mikään värise eikä tärise. Sitten kun oli aika lähteä valoista vasta ikäviä tapahtuikin. Tuntui ikuisuudelta ennen kuin auto suostui liikkumaan valoista. Kuulemma auto sähkömoottorilla käynnistelee sen moottorin, joka ensin käy pienen hetken bensiinillä ja sitten se siirtyy kaasulle. Kuulostaa kauhean vaivalloiselta ja monimutkaiselta. Miksi ei voisi vain suoraan ajaa sähkömoottorilla. Olisin taas ollut valoista jo todella kaukana omalla Leafilla ennen kuin kaasu-Seatti edes hievahti.

Kaasuauton toimintamatkaa

Tämän kaasuauton toimintamatka on vähän parempi kuin Leafissani. Tällä ajelee vähän yli 400 km kaasulla samoja reittejä, joilla Leafini kantama on noin 300 km. Tai niinno, onhan siellä kuulemma silti vielä bensiiniä vaikka melkein lappiin asti kusematta ajaisi, mutta en ota sitä huomioon ollenkaan, koska en halua sellaisilla päästöillä ajella.

Sitten se kaasuauton tankkaus

Sitten se kaasun tankkaus. Eihän sitä auton omistajan kotoa saakaan! Ei löydy Prisman parkkipaikalta eikä lähimmästä parkkihallista. Eikä sitä saa lähimmiltä huoltoasemiltakaan. Mitä ihmettä nyt, mistä sitä saa? No lähin Gasumin piste auton omistajan kotoa löytyy Vaajakoskelta, eli noin 15 minuutin ja 11 km matkan päästä. Tämäpäs vasta onkin työlästä. Sen sijaan, että auto latautuisi kotona, niin pitää käydä varta vasten jossain lähes kolmen vartin ajan tankkaamassa.

Ensimmäinen kaasuntankkaukseni muistutti kieltämättä ensimmäistä sähkön pikalataustani. Tuli melkoisen tyhmä olo, kun en osaa toimia intuitiolla oikein. Onneksi tolpasta löytyi pienellä etsinnällä ihan ok ohjeistus. Mutta jo ohjeiden kohdassa 2 tuli ongelma vastaan. Kaasuletku ei lähdekään ohjeen mukaan lepuutuspaikastaan kahvaa kääntämällä. Aikani temusin mokoman letkun kanssa ja olin jo luovuttamassa, mutta sitten sain läsnäolijoilta ohjeen vetää liikkuvat letkun päästä samalla taaksepäin. Vihdoin letku irtosi. Autoon kytkeminen sentään oli ohjeen mukaan helppoa, kuten maksaminen ihan normaalilla pankkikortilla sekä kaasun laadun valinta.

Miksi ihmeessä Biokaasu on kalliimpaa? No nuukana miehenä valitsin maakaasun, kuinkahan moni valitsee ylipäätään biokaasun? Miksi biokaasua ei ole verotuksellisesti subventoitu vähän edes halvemmaksi kuin maakaasua? Ymmärtääkseni biokaasun kotimaisen tuotannon kasvattamiseen olisi potentiaalia vaikka kuinka ja sen suosimisella olisi epäilemättä ympäristövaikutusten lisäksi myös positiivista vaikutusta ulkomaankaupan taseeseen.

Kaasun tankkaus sujuu vauhdilla melkoisen suhinan säestäessä tapahtumaa. Hiukan pelottaa, kestääköhän ne säiliöt? Mieleen nousee kauheat Youtube-videot räjähdelleistä kaasu-Volkkareista kesken tankkauksen. Tietenkään tankkaamisessa ei mitään draamaa eikä vaaraa oikeasti ollut. Jonkin aikaa kaasua syötettyään muutamien viimeisten lirautteluiden jälkeen kaasumittariin syttyi vihreä valo merkiksi, että nyt on tankkaus valmis. Joten juuri opitulla kahvan kääntö ja liikkuvat taa -otteella kaasuletku irti autosta, kuitti tankkauksesta, korkki kiinni ja baanalle takaisin.

Kaasuautoilun hinta

Kohtuullisen halvaksihan tällä kaasullakin ajaminen tulee. Kyseinen Seatti on rauhallisessa Keski-Suomalaisessa maantieajelussa kuluttanut 3,4 kg/100 km kaasua. Maakaasu maksoi 1,24e/kg, joten 100 km hinnaksi tulee 4,22. Sehän on vain noin 163% kalliimpaa kuin sähköautollani ajelu. Toisaalta, onhan se saman auton diesel- tai bensiiniversioon nähden edullista ajoa.

Mutta mitä tuo kaasun tankkaaminen minulle oikeasti tarkoittaisi käytännössä? Lähden normaalille mökkimatkalleni Kangasalta ja minun pitää tankata ainoalta reitille sattuvalta kaasutankkausasemalta kahdesta syystä. Ensinnäkin asun niin kaukana kaasun tankkausasemilta, että tankki olisi jo lähtiessä vajaa ja toisekseen en pääsisi kaasulla mökiltä takaisin Vaajakoskelle.  Nyt siis poikkean reitiltäni Jyväskylän rantaväylän risteyksestä ajaakseni 10 km ja 11 minuuttia tankkausasemalle, tankkaan noin 15 minuuttia ja palaan takaisin 10 km ja 11 minuuttia takaisin reitilleni. Aikaa kului yhteensä siis noin 40 minuuttia. Sähköauton lataan Jyväskylän kivääritehtaankadulla 8 minuutin poikkeamalla. Lataan autoani vaikka 15 minuuttia, jossa ajassa saan noin 11 kWh energiaa lisää. Se riittää yllin kyllin mökille asti. Yhteensä siis sähköauton lataaminen kesti siirtymineen 31 minuuttia, eli selkeästi vähemmän, kuin kaasuauton tankkausmatkailu. Paluumatkalla tuo ero vielä korostuu, koska Jämsän Patalahti sattuu parhaalle kohdalle lisälatausta varten ja se on aivan reitillä. Tästähän olisikin saanut tälle blogikirjoitukselle oivan klikkiotsikon: "Sähköauton lataaminen on nopeampaa kuin kaasuauton tankkaaminen".

Sitten vähän vakavammin

No, tuo yllä oleva on kirjoitettu kieli poskella, yritin hiukan sarkasmia viljellä. Asiat eivät ole mustavalkoisia, eikä näitä pidä ottaa liian tosissaan. Silti siis yllekirjoittamani perustuu omaan kokemukseeni ja tapahtumat ovat siis minulle täyttä totta.

Tuo kokemukseni alleviivasi useita kokemuksiani:

  1. Sähköauto on edelleen itselleni ykkösvalinta.
  2. Kaikille sähköauto ei sovi, joten on erittäin hyvä, että on olemassa muitakin ympäristöystävällisiä valittavissa. Nimittäin kaasuauto on myös hyvä vaihtoehto.
  3. Kaasuautolla ajaminen ei oikeastaan voi olla kuin halvempaa, kuin vastaavalla bensa- tai dieselversiolla. Jos paljon ajaa, niin Gasumin kiinteä kuukausihinta vielä pudottaa kuluja tuntuvasti.
  4. Kaasun tankkausverkosto on säälittävän huono! Tosin puutteellinen on myös sähköauton pikalatausverkosto edelleen.
  5. Kaasulla käyvä Seat on kuin mikä tahansa VW Groupin tuote hyvällä vaihteistollaan ja varmasti on parempi kuin monet kilpailijansa. Eihän se kaasu sen vaihteiston toimintaa miksikään muuta. Sähköautossa nyt vain on siitä vielä mukavampi ja tasaisempi veto joka tilanteessa.
  6. Kaasuautolla pärjää todella hyvin, kunhan on valmis tinkimään tankkausmukavuudesta ainakin vielä toistaiseksi. Tankkauspisteitä siis ei ole ainakaan kovin tiheään päätieverkoston ääressä ja esimerkiksi Vaajakosken Gasumin yhteydessä ei ole mitään palveluita. Siis kun pitää matkalla pysähtyä aterioimaan, vessaan, kahville, niin kaasuautoilija joutuu esimerkiksi Keski-Suomessa tekemään kaksi pysähdystä.
  7. Nythän VW Groupin tuotteisiin juuri tuli seuraaviin myytäviin autoihin isompi kaasutankki ja muistaakseni 15l bensatankki. Tuo on varmaan monille parempi yhdistelmä.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Ari Sorvari - 25.6.2018 klo 19:56

    Hauska tarina :)

    Biokaasu lienee ainakin muutamasta syystä kalliimpaa kuin maakaasu. Tällaisia asioita tuli esille kun asiaa tutkin erään kerran:
    1. Maakaasu on lähes puhdasta metaania (20x vakavampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi), joten sen puhdistaminen liikennekaasuksi on edullisempaa.
    2. Biokaasusta vain n. 50-65% on metaania. Joten sen puhdistaminen on kalliimpaa mm. koska samasta määrästä kaasua saadaan vähemmän liikennekaasua sekä energiaa puhdistukseen kuluu enemmän.
    3. Kaasuista eroteltavat epäpuhtaudet pitää hävittää jotenkin (mm. Hiilidioksidi ja muut myrkyllisetkin kaasut.) Ja näitä on biokaasussa enemmän. Osa jätteistä toki saadaan käytettyä maanparannus / lannoitusaineena.
    Toki ns. Kotimaisuus saattaa vaikuttaa asiaan ja mahdollisesti valmistusmäärät jne.

  • sakkuli - 25.6.2018 klo 20:50

    Herää kysymys, miten olet saannut vartin kulumaan tankilla?
    temusitko letkun kanssa ikuisuuden ja lasket sen tuohon tankkaukseen mukaan, vai odottelitko vuoroasi (oli ruuhkaa)?
    Oman kokemuksen mukaan 250km lisääminen volvoon menee about näin:
    auto tankille
    maksaa
    letku kiinni
    tankkauskäyntiin
    komprerssori kopin taa kuselle
    kyselee tarviiko kaupasta tuua jotain watsapilla
    lopettaa tankkauksen
    odottaa hetkosen josko vaimo vastaisi kauppa kyselyyn
    lähtee (kaupan kautta) kotiin
    Itse en tähän koko prosessiin saa kulumaan edes 10min aikaa, joten tuo 15min tankkaus kuulostaa uskomattomalta.

    tällein 5v ja 120Mm ajettuna voin sanoa pierulla ajamisesta seuraavaa:
    -pieru sopii heille, joiden säännöllinen ajomatka menee pieruaseman ohi tai sinne poikkeaminen ei ole iso vaiva -> allekirjoitan täysin tuon että pieru auto ei sovi sinulle
    -pierulla ajo toimii kaikissa keleissä
    -en vaihtaisi nestemäisiin polttoaineisiin
    -bensaa palaa laiskuudesta riippuen 4-8 tankkia á30l vuodessa kun ajaa 25Mm (välillä on kiirus jonnekkin niin laiskuuden vuoksi ajaa hetkosen bensalla kun pieru pääsee loppumaan)
    -mitään pieruvehkeisiin liittyvä rempaa ei ole tarvinnut tehdä
    -pieruautoiluun pääsee tutustumaan <10ke sijoituksella, kun hommaa ruåtsista tuodun noin 100Mm ajetun kärrin alle

  • Sähköautoileva motor - 25.6.2018 klo 22:14

    Moro Ari,
    kiitos kommentistasi. Kiva huomata, että huomasit huumorin tarinastani. Oikeastihan minusta kaasuautoilu on tosi hyvä vaihtoehto useimmille, jopa useammalle, kuin sähköauto.

    Tosi mielenkiintoista tuo kaasusta kirjoittamasi. Yleisesti koin, että näin maallikkona oli tosi vaikea löytää mitään järjellistä tietoa maakaasun ja biokaasun todellisista kokonaispäästöistä.

  • Sähköautoileva motor - 25.6.2018 klo 22:24

    Moro Sakkuli,
    kiitos juuri tähän blogikirjoitukseeni sopivasta vastauksesta :-)

    Ehkä siinä vartissa tosiaan on sitä ensikertalaisen haahuilua. Ehkä sitten ajan kanssa saisi tingattua muutaman minuutin tosiaan pois. Oikeastihan tuo vertailu kaasuauton tankkaamisen vs sähköauton pikalataamisen nopeudessa on turhuuden huipentumaa. Ja just siksi kirjoitin. Olennaista siinä oli vain se, että toivon todella kovasti kaasutankkauspisteitä lisää ja paljon sekä nopeasti. Aivan kuten sähköautojen pikalatauspisteitäkin.

    Ja ehdottomasti suosittelen kenelle tahansa diesel-autoilijalle tutustumista omista lähtökohdistaan sähköautoihin sekä kaasuautoihin.

  • Jarno Hi - 25.6.2018 klo 22:27

    Köhköh....eikös biokaasu ole jo subventoitu. Sillä ei ole valmisteveroa ja maakaasulla on.

  • Sähköautoileva motor - 25.6.2018 klo 22:39

    Moro Jarno Hi,
    ok, tuokin on hyvä tietää.

  • Pekka - 26.6.2018 klo 13:25

    Kaasuauto on kylläkin ennemmin verrannollinen plug-in hybridiin kuis sähköautoon. Ostaa kaasuauton, jos päivittäisellä liikkuma-alueella on kaasuasema. Matkat muualle sitten kaasun loputtua bensalla. Ero plugariin on noin 10x pidempi toimintasäde vaihtoehtoenergialla, esim uusimmassa TM:ssä 18k€ ibizalla käytiin Vantaalta Juvalla ja takasin. Matkasta 385km meni kaasulla (15€) ja loput bensalla (noin 150 km). Parhaimmilla plugareilla olisi matkasta mennyt ehkä 50km sähköllä ja liki 500km olisi mennyt bensalla. Ja plugari maksaa noin 2x enemmän kuin tuo Ibiza.

  • Sähköautoileva motor - 26.6.2018 klo 15:07

    Moro Pekka,
    kiitos kommentistasi.
    Ehkä voi verrata plugariinkin. Itse en niistä noteeraa kuin i3 REXin, juuri pienen akun, eli lyhyen sähkötoimintasäteen takia. Siksi siis vertasin itselleni ainoaan realistiseen vaihtehtoon, eli sähköautoon.

  • Marko - 27.6.2018 klo 21:13

    Pekalle, ei pidä verrata auton hintaa toiseen jos koko, varusteet, tehot ja monet muutkin asiat eroavat suuresti kuten mainitsit Ibiza vs plugari vs EV.

  • sakkuli - 1.7.2018 klo 12:42

    pitää myös muistaa että pieruautoilla on 40% käyttövoima vero verrattuna diessel autoon. Tätä veroa ei bensa tai asähköautossa ole...
    Ja toinen hienous veroissa on se, että ainakin volvoissa (30l bensa tankki) vuotuinen ajoneuvovero lasketaan bensan päästöjen mukaan, minkä vuoksi vero on suht kova. Todellisuudessa kukaan ei aja kalliimmalla bensalla yhtään ylimääräistä, esimerkiksi itsellä 25Mm vuotuiseen ajoon menee <200l, eli noin 0.01l/100km palaa bensaa mutta silti makselen bensiinin päästöjen mukaan veroja.
    Kaasulla päästöt ovat mitättömät, katsastuksessa tyhjäkäynnillä inssi ei saannut mittarillaan lukemia kun "ei tule mitään ylimääräistä", kierroksilla lukemat sentään saatiin ja pahin taisi olla melkeen 10% sallitusta.

  • Jani Ikävalko - 21.7.2018 klo 10:10

    "Tosi mielenkiintoista tuo kaasusta kirjoittamasi. Yleisesti koin, että näin maallikkona oli tosi vaikea löytää mitään järjellistä tietoa maakaasun ja biokaasun todellisista kokonaispäästöistä."

    Onhan sinulle monta kertaa postattu Suomen ekoautovalinnan valintaprosessin liitteet. Biokaasuauto on ylivoimainen ekoauto. Maakaasun elinkaaripäästöt on -20% pienemmät kuin bensalla ajettaessa. Maakaasulla ajettaessa on terveydelle haitallisia päästöjä, esim. NMHC mutta se toimii hyvänä väliajan polttoaineena siirryttäessä uusiutuvaan metaaniin liikenteessä, joita kevyen liikenteen sähköautot tukevat tulevaisuudessa.

    "Kaasuautolla pärjää todella hyvin, kunhan on valmis tinkimään tankkausmukavuudesta ainakin vielä toistaiseksi." - Eiköhän se kaasuauto ole tankkausmukavuudeltaan ylivoimaisin, täytössä menee alle minuutti, pistoolista ei tarvitse pitää edes kiinne ja metaani on hajuton ja myrkytön. Jos yrität tankkausmukavuuden alle lisätä käsitteitä kuten tankkausverkosto niin se ei nyt varsinaisesti liity tähän aiheeseen etkä pysty sitä kautta vetämään johtopäätöstä tankkausmukavuudesta.

  • Sähköautoileva motor - 21.7.2018 klo 12:55

    Moro Jani,
    kiitos jälleen kerran mielenkiinnosta blogiani kohtaan.
    Kyllä se nyt vain niin on, että kaasuauton tankkausmukavuus on kaukana, kun lähin asema on nytkin noin 120km päässä. Tai kun joutuu kymmenien kilometrien lenkin tekemään normaalista reitistä saadakseen tankattua. Tuota kokemustani ei sinun mielipiteesi miksikään muuta ja asiasta on täysin turha jatkaa jankkaamista. Kyse on kokonaisuudesta kokemuksessani. Jos tuon vaivannäön tiedostaa etukäteen ja on halukas tinkimään, niin kuten kirjoitin, on kaasuauto erinomainen vaihtoehto bensalle tai dieselille tai sähköautolle.

    Juu tuon päästöistä olen löytänyt kyllä, että maakaasulla elinkaaripäästöt ovat -20% bensiiniin. Biokaasun osalta on aivan samanlaista spekulointia, kuin on sähkönkin päästöistä. Ja rehellisesti: niin vihreä en ole, että jaksaisin riittävän syvälle edes keskittyä. Kuten ei kovin moni muukaan tavallinen autoilija.

    Kuitenkin itse uskon kyllä, että etenkin biokaasulla ajettaessa on kovinkin ympäristöystävällistä ajoa. Ja se on hyvä asia.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (44)
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!