Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä

tiistai 22.01.2019 Avainsanat: BEVLeaf40kWhSähköauto talvella

Pirkanmaalla oli 21.1.2018 vihdoin edes pienen hetken vähän reilumpaa pakkasta, kun elohopea laskeutui mittarissa näyttämään -28°C lukemaa. Keli oli täysin tyyni ja kirkas. Sain siis tilaisuuden testata Nissan Leaf 40 kWh -sähköautoni kulutusta vakioimallani kulutusreitillä. Kirjoitan tähän tulokset tuosta testistä. Teen vertailua samalla autolla kesäkelissä tehtyihin aiempiin testeihin, sekä kirjoitan myös vertailua aiempaan 24 kWh Leafini kulutukseen.

Testiolosuhteet, ajoneuvo sekä asetukset

Ulkolämpömittari näytti kotipihassa -25°C ja ajolenkin varrella se vaihteli -24..-28C°C välillä. Tie oli hyvässä talvisessa kunnossa, mutta kovalle lumipalanteelle painunutta lunta oli runsaasti ja pinta oli jäinen. Erittäin tyyni ilma ei tehnyt eroa meno- ja paluumatkojen kulutusten välille.

Auto on vuoden 2018 mallia oleva Nissan Leaf 40 kWh Zero2 limited edition ja siinä on talvirenkaina Nokian Hakkapeliitta R3 -kitkat 205/60 -16" kokoisina. Renkaissa oli jokseenkin ajoneuvon suosituksen mukaiset paineet, mutta kova pakkanen oli hieman pudottanut paineita.

Auto oli seisonut ulkona pakkasessa viisi tuntia ennen testiajoon lähtöä. Esilämmitin autoa 15 minuuttia ja esilämmityksen tavoitelämpö oli 22°C. Tuossa ajassa autossa oli sisälle ehtinyt muodostua riittävä mukavuuslämpö ja lasit olivat sulat. (eivät olleet itseasiassa umpeen jäätyneetkään).

Auton akuston kennot olivat reitille lähtiessä -6,5..-1,2°C lämmöissä, eli pakkasen puolella. Reitiltä palatessa ne olivat lämmenneet -2,6..+4,3°C välille.

Asetin reitille lähteissä autoon kuljettajan istuimen lämmityksen ensin täysille sekä ratinlämmityksen päälle. Lämmityslaitteen asetetin lähtiessä manuaaliasetuksella puhallusnopeudelle kaksi ja tavoitelämmöksi 18,5°C

Testireitti ja ajotapa testissä

Testireitti on vakioimani sama edestakainen reitti kotipihastani 325-tietä 30,4 kilometriä Kuhmoisten suuntaan ja sitten samaa reittiä takaisin. Edestakaisen reitin käyttämisellä pyrin vähentämään mahdollisen tuulen vaikutusta kulutukseen. Reitillä on pääosin 80 km/h nopeusrajoitusta, mutta risteysalueilla on 40-60 km/h kohtia. Korkeuseroja reitillä on jonkin verran. (alla oleva kuva on edelliseltä ajotestikerralta)

Ajan reitin joka kerta mahdollisimman tarkoin navigaattorilla tarkistettuja nopeusrajoitusten mukaisia nopeuksia käyttäen. En yritä käyttää mitään erityisiä hypermailaus-kikkoja ajon aikana, vaan ajan käyttäen vakionopeussäädintä.

Testin aikana puhallusnopeus kaksi riitti aivan vimeisiä kilometrejä lukuunottamatta pitämään täysin riittävän mukavuuslämmön, mutta noin kolme kilometriä ennen perille pääsyä nostin lämmön pyynnön 19,5°C ja puhallusnopeuden kolmoselle, koska lievää jäähtymisen tunnetta alkoi esiintyä. Istuinlämmitys ja ratinlämmitys sammutettiin muutaman kilometrin päässä lähdön jälkeen.

Kulutustestin tuloksia

Lasken kultuksen LeafSpy-mobiilisovelluksella tarkistetuista tiedoista. Lähtiessä akussa oli 82,6% varaustaso, eli 32 kWh energiaa ja 60,7 kilometrin lenkin jälkeen akussa oli 19,2 kWh energiaa ja 49,6% lataustaso. Energiaa siis kului reitillä 12,8 kWh, eli keskikulutus edestakaisella reitillä oli 21,09 kWh/100km. Auton mittaristo näytti hieman pienempää 20,6 kWh/100km kulutusta.

Olen jo aiemmin suorittanut Leaf 40 kWh:n akun kokoaiskapasiteetin selvittävän kokeen ajamalla akun täysin tyhjäksi, siis pysähdyksiin asti. Kirjoitin testistä blogitarinan: Leafissa on todellisuudessa käytettävissä 36,7 kWh energiaa. Tuolla 21,09 kWh/100 km kulutuksella Leafini toimintamatka olisi siis toteutunut 174 kilometrin mittaisena. 

Lämmityslaite käytti reitillä 2500-3000 watin tehoa, mutta pääsääntöisesti 2750W. Näin kovalla pakkasella lämmitys tapahtuu pelkästään sähkövastuksilla. Energiatehokas ilmalämpöpumppu ei tuota enää lämpöä. Puhallusnopeus 2-3 riitti koko reitin ajan pitämään mukavan lämmön sisällä ja tuulilasin täysin avoimena. Etusivuikkunat alkoivat jäätyä takareunoistaan ja takasivuikkunat olivat umpijäässä. Tämä sama tilanne olisi ollut vaikka olisin antanut auton yrittää lämmittää matkustamoa automaattiasetuksilla. Uudenkin Leafin lämmityslaitteen lämmöntuottokyky alkaa jäädä liian alhaiseksi noin -20°C kelissä maantienopeuksia ajaen vakiovarustuksella. Tiedän jo vanhasta 24 kWh Leafistani, että pelkästään puskurin alla olevan ilmanottoaukon tukkiminen poistaisi kerralla tämän lievän haitan. Lisäksi monet Leafistit ovat lämpöeristäneet lämmityslaitteen putkistot moottoritilassa ja saaneet merkittäviä energiasäästöjä lämmittämiseen. Itse en kuitenkaan ole kokenut tarvetta tehdä mitään tämän asian eteen, koska näin kovia pakkasia Pirkanmaan ja Keski-Suomen alueilla on niin harvoin ja 40 kWh akku riittää joka tapauksessa arjen ajoihini erinomaisesti talvellakin.

Sähköauto Nissan Leafista voisi vielä mainita, että se on mitä mainioin talviauto kaikin puolin. Lähtee aina kovallakin pakkasella yhtä ketterästi liikenteeseen, kuin kesällä ja lämpiää tosi nopeasti. Koskaan kohta viiden vuoden ja noin 200 tkm Leafilla ajojen aikana ei ole akku ollut minulla niin kylmä, että moottoritehoa olisi rajoitettu edes liikkeelle lähtiessä.

Kulutuksen muutos kesän optimikelistä

Tein 40 kWh Leafillani kulutustestit samalla reitillä myös kesällä mitä parhaimmassa kelissä. Sillä kertaa vertailin kulutuksen muutosta kattotelineet, kattotaakat sekä ilman kattotaakkaa ajaen.

Nyt jopa -28°C kelissä ajaessa kulutus toteutui 62% korkeampana kesään verrattuna ja toimintamatka lyheni 282 kilometristä 174 kilometriin. Huomioitavaa talvisessa pakkasajossa on myös, että kulutus olisi siis ollut korkeampi, jos autoa ei olisi esilämmitetty tai lämmityslaitetta olisi pidetty automaattipuhalluksella.

Vertailu vuoden 2015 mallia olevan Leaf 24 kWh:n kulutukseen.

Vertailutarina Nissan Leaf 24 kWh:lla, josta löytyy myös linkki -22ºC kelissä tehtyyn kulutustesti videoon. Siinä 24 kWh Leafin kulutuksesksi samalla lenkillä muodostui 26,8 kWh/100km.

Tuohon "kakkosnelosen" kulutukseen verraten yllätyin 40 kWh:n pakkaskulutuksen maltillisuudesta. Olen aina välillä kuvitellut uuden Leafin kuluttavan useissa tilanteissa vanhaa merkittävästi enemmän, mutta toistuvasti saan itselleni todisteita, että näin ei ole. Ilmeisesti mielikuvani uuden Leafin korkeammasta kulutuksesta muodostuu siitä, että sillä ei tule ajettua koskaan säästellen, koska ei ole pakko. Lisäksi ajan ehkä noin 75% ajoistani taakkatelineet, suksiboksi ja vielä usein fillaritkin katolla uudella Leafillani. 

On muuten harmi, että nykyisin Pirkanmaalla tai Keski-Suomessa on niin harvoin ja vähän aikaa kunnon pakkasia, etten vielä ainakaan päässyt toistamaan testiä ilman esilämmitystä ja lämmityslaite automaattiasennolla.

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Juha - 22.1.2019 klo 17:58

    Kiitos mielenkiintoisista testeistäsi. Itselläni on uunituore 40kWh:n Leaf. Olin ajellut sillä noin 400km ja lueskellut erilaisia testejä, kun viime viikon lopulla lähdin ajamaan Elimäeltä Vierumäen kautta Lahteen ja sieltä takaisin Vierumäen kautta Kimolaan. Ajomatka oli noin 160km ja pakkasta -15 - -18 astetta, joten kuvittelin pystyäni täyteen ladatulla ja esilämmitetyllä autolla suorittamaan tuon reissun. Toisin kuitenkin kävi. Matka on Vierumäelle saakka pientä mäkistä tietä ja kulutus näyttä nousevan reilusti kun siirrytään tasaiselta valtatieltä' pienemmälle tielle. Lahdessa auto oli parkissa tunnin ja sitten tein lyhyen ajon asemalle ja parkkeerasin taas puoleksi tunniksi. Paluumatkalla ennen Vierumäkeä alkoi jäljellä olevan matkan ennuste pudota lähes 2km / ajettu kilometri ja Matkakeitaalle tullessa syttyi varoitus. Virtaa oli jäljellä muistaakseni n. 16%. Matkakeitaalla ei ole valitettavasti kuin pitkä rivi Teslan latauspisteitä, joten päätin jatkaa 15km Vuolenkoskelle poikani luokse ja ladata siellä hetken. Ajelin käyttäen lämmitystä vain sen verran että sain tuulilasin pidettyä huurteettomana. Perille päästyäni auto näytti 3% jäljellä olevaa virtaa (ajettu matka 140m). Latasin sen verran että auto näytti 11% virtaa ja esilämmitin hetken. Ajoin Kimolaan n. 20 km taas lämmitys vain hetkittäin päällä ja 3 km ennen määränpäätä virta näyttö meni viivoille, joten perille pääsy ilman hetken välilatausta olisi ollut todella epävarmaa. Eniten tuossa ärsytti tuo Leafin kilometri "ennuste", joka heittää todella pahasti vielä loppumatkastakin ja sukeltaa lopussa todella nopeasti. Kovemmalla pakkasella ei tuolla reitillä pääse mitenkään tuohon 160 kilometriin yhdellä latauksella. (Käytössä Eco, D ja E-Pedal)

  • Sähköautoileva motor - 22.1.2019 klo 20:59

    Moi Juha,
    kiitos kommentistasi.
    Vieläköhän noinkin uudessa 40 kWh Leafissa on myös akun prosenttinäytön virhe? Omassani ja ainakin useissa muissa on ollut sama virhe, että kun auton mittariston näyttää akun olevan 0%, niin siellä on vielä 8% käytettävissä olevaa kapasiteettia?

    Ja kyllä vain sähköauton kulutus reagoi voimakkaasti kaikkien ajovastusten kasvuun, koska hyvällä hyötysuhteella ei kulu hukkaan energiaa vajaallakaan kuormituksella. Hyvä että pääsit perille. Joskus näitä on itsekin ollut opeteltava käytännön kautta, kun kakkosnelosella tehtiin mökkimatkaa reippaat 10 tuntia pistorasialatauksien säestämänä :-) Onneksi 40 kWh:lla ei enää ole edes riskiä tuollaisille tilanteille kiitos isomman rangen ja opittujen tapojen.

  • Juhani Varemo - 23.1.2019 klo 21:29

    Omat kokemukseni ovat hyvin samansuuntaisia. Paljaalla valtatiellä rauhallisella ajotyylillä talvikulutuskin pysyy aisoissa, mutta pikkutiellä missä pahimmillaan kahlataan niitä mäkiä 10 sentin lumessa tai raskaassa sohjossa koko ajan tilanne on toinen. Ihan ymmärrettäväähän tämä on, bensa-autonkin kulutus on noissa olosuhteissa jotain ihan muuta kuin myyntiesitteessä lukee. Sähköauton tapauksessa ajaminen on tuolloinkin yhä halpaa, mutta toimintasäteen olennainen rajoittuminen kannattaa ottaa vakavasti.

    Onkohan se jäljellä olevan matkan laskenta miten oppivainen? Eli yrittääkö se arvioida lähimenneisyyden tehontarpesta myös tulevaisuutta - vai toteaako se vain että kapasiteetista on 50% jäljellä ja se näyttää iloisesti että parhaalla kesäkelillä sillä pääsee vielä 130 km? Ilmeisesti se vain olettaa optimistesti että olosuhteet ovat jatkossa tyypillisen hyvät.
    Tämä voisi selittää näytön epälineaarisuutta loppuvaiheessa kun energiaa on mennyt käytännössä huomattavasti enemmän kuin on laskettu.

  • Sähköautoileva motor - 24.1.2019 klo 6:30

    Hei Juhani ja kiitos kommentista
    valitettavasti Leafin rangearvain on juuri tuota, eli laskee jälejellä olevan akkukapasiteetin riittävyyttä johonkin kohtuu tuoreeseenkin toteutuneeseen kulutukseen.

    Teslassa ja muistaakseni ainakin i3:ssa on sen verran käsittääkseni älyä mukana, että kun laittaa naviin kohteen, niin laskee ko reitille oletettua kulutusta huomioiden ilmeisesti nopeudet sekä korkeuserot. (kovin tarkkaan en ole kuitenkaan perillä, miten hyvin oikeasti tuo toimii)

  • Pekka - 24.1.2019 klo 9:44

    Mielenkiintoinen koe, mutta paljon mielenkiintoisempi se olisi ilman esilämmitystä. Normaali työmatkalainen ei yleensä saa autoa lämmitykseen/lataukseen työpaikalla. Kun auto on seissyt 20-asteen pakkasessa 8h, niin kuinka paljon kuluttaa? Ja ihan normaalisti lämmitys päällä 20 asteessa. Tuo olisi todella kiinnostava tieto.
    Meillä on nyt työmatka-autona kaasuauto, siinä 20 asteen pakkanen ei näy kulutuksessa ollenkaan (ilman esilämmitystä). Alkumatkan lisäkulutuksen merkitys jää mittaustarkkuuden vaihtelun sisään. Kulutus pysyy alle 4kg/100km.

  • Marko - 24.1.2019 klo 17:51

    https://electrek.co/2019/01/24/tesla-range-prediction-algorithm-temperature-data/

  • Sähköautoileva motor - 25.1.2019 klo 6:39

    Hei Pekka,
    tosiaan mielenkiintoisempi olisi ollut testi vertailun vuoksi lähteä myös kylmällä esilämmittämättömällä autolla, mutta valitettavasti näillä korkeuksilla taas pakkaset jo loppuivat kesken.

    Onneksi olen kuitenkin tehnyt vastaavan testin jo vuonna 2016 Leaf 24 kWh:lla samaisella reitillä. Silloin pakkasta oli tosin tämä aika normitilanne mitä täällä on, eli 13...14°C, eli tilanne on kyllä ihan eri kuin -28°C. Silloin kylmällä lähtiessä kulutus toteutui 26,3 kWh/100km ja esilämmitetyllä autolla 22,9 kWh/100km.

    Tuosta arvioin, että kulutus tuolla lenkillä olisi ollut jossain 25-27 kWh/100km kieppeillä kylmällä autolla lähtien.

    Ja onnea kaasuautollesi, toivottavasti muistat aina valita biokaasun tankatessasi. :-) Nekin ovat hyviä ja useille toimiva vaihtoehto. Itse pidän enemmän sähköauton toimivuudesta.

  • Toinen Juha - 4.2.2019 klo 20:09

    "Lisäksi ajan ehkä noin 75% ajoistani taakkatelineet, suksiboksi ja vielä usein fillaritkin katolla uudella Leafillani." Luin jostakin että leafin kattokuorma saisi olla vain 35kg. Ei varmaan hirveästi tavaraa pysty olemaan suksiboksissa jos pyörätkin katolla?

  • Sähköautoileva motor - 6.2.2019 klo 14:39

    Hei Toinen Juha,
    kiitos kommentistasi. Niin Leafin kattotaakka on harmillisen alas tyyppihyväksytty. Toki siellä boksissa ne parit laskettelusukset eivät kovin paljoa painakaan ja itse boksi kun on hyvin kevyt. Onneksi esim. Konassa on 80 kg kattotaakka.

  • Jani Ikävalko - 10.2.2019 klo 17:15

    Paljonko kulutti energiaa 15min esilämmitys? Jätit sen kWh-arvon pois laskelmistasi =)

  • Sähköautoileva motor - 11.2.2019 klo 6:41

    Hei Jani,
    kiitos huomiostasi. Jätin sen pois, koska se ei liity tähän pakkaskelin toimintamatkaa kuvaavaan testiin. Mutta jos oletus olisi, että koko 15min olisi käytetty 4kW:n teholla lämmitystä, niin sitä olisi kulunut 1 kWh.

  • Juhani Varemo - 12.2.2019 klo 11:07

    Aika harva polttomoottoriautoilijakaan laskee talvikulutukseen mukaan sähköä joka kuluu kun auto on pari tuntia liekassa, ja mahdollisesti vielä sisätilalämppärikin päällä.
    Tai vaihtoehtoisesti polttoainetta jonka Webasto, Eberi tms nielee.

    Loppujen lopuksi nuo ovat kuitenkin melko marginaalisia juttuja varsinaiseen ajamiseen verrattuna, joten niiden unohtaminen ei ole kovin vakavaa - oli sitten sähkö- tai polttomoottorista kyse. Ja sähköauto ei taas tarvitse moottorilleen sitä lyhyttä tai vähän pidempääkin lämmityskäyttöä ennen liikkeelle lähtöä.

    On aika karua pistää jotain turbokonetta käyntiin -25 C vaikka olisi ollut liekassakin. Öljyt eivät kuitenkaan ole juurikaan lämmenneet vaikka lohko ja kansi ovatkin. Isommissa myllyissä alkaa sitten olla jo öljynlämmittimiäkin, tekniikalla tai toisella.

    Onneksi kevät jo lähestyy, kaikille tasapuolisesti :-)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (48)
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!