Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?

maanantai 29.02.2016 Avainsanat: BEVLeafNissansähköautomatkailu

 

Kuinka pitkälle pohjoiseen päin uudella 2016-vuoden 30 kWh akkuisella Nissan Leafilla pääsee, kun käytetään vain virallisesti sähköautojen latauspisteiksi merkittyjä latauspisteitä reitillä?

 

Tiivistelmä:

  • Testipäivä meinasi epäonnistua jo ennen alkuansa, koska kohtuuttoman harvan latausverkoston Hyvinkäällä oleva Fortumin Charge&Drive -pikalaturia ei saatu toimintaan koko aamun aikana
  • Uudella 30 kWh akulla verustetulla Leafilla matka Espoosta Tampereelle on aivan yhtä nopea kuin olen koskaan ajanut polttomottoriautolla. Yksi alle 15 minuutin kahvitauko riitti lataukseenkin.
  • Talvisissa (0..-3C) moottoritieolosuhteissa uuden 30kWh Nissan Leafin toimintamatka oli noin 156 km
  • Uudella Leafilla pääsee Espoosta helposti Pihtiputaalle asti käyttäen julkisia latauspaikkoja (-3..-6C kelissä)
  • Leaf on 30 kWh akullaan yli 100% parempi sähköauto matkailuun kuin aikaisempi 24 kWh malli
  • Matkan kokonaispituudeksi muodostui 470 km ja siihen kului aikaa yhteensä melko tarkalleen kahdeksan tuntia. Se on yli tunti vähemmän kuin 24 kWh akkuisella käytin 268 km ajoon
  • Uusi 30 kWh Leaf kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa omassa käytössä, jos säännöllinen työmatkasi on alle 120 km/suunta
  • Leaf on erittäin mukava myös perheen matkailuautona

 

 

Video Nissan Leaf 30 kWh koeajosta


Täällä blogikirjoitukseni, jossa Nissan Leaf 30 kWh 2016 koeajo

Sain Nissanilta 1.3.2016 aamulla koekäyttöön lehdistöauton.

Iso kiitos siitä Nissan Nordicin johtajalle.

Ennen tarinaa selvitetään kuinka puolueeton olen tämän tarinan kerrontaan:

  • Minulla on sähköauto, enkä ole haluamassa tilalle polttomoottoriautoa
  • Sähköautonani on 2015-vuoden Nissan Leaf, joten autokin on jo entuudestaan pääosin tuttu
  • En edusta mitään automerkkiä
  • Kirjoitan tämän tarinan yksityishenkilönä, mielenkiinnosta sähköautojen kehittymiseen
  • En ole sallinut blogiini mainoksia, enkä saa tästä minkäänlaisia muitakaan tuloja.
 
Menomatka autoa Espoosta hakemaan meinasi kaatua Hyvinkään pikalaturille!
Kello 7:30 - ? ABC Hyvinkää
Tavoitteeni oli saada testi käyntiin kello 10:00 mennessä, mutta tämä testi meinasi saada nolon käänteen. Olin vasta menossa hakemaan autoa ja jäin jumiin Hyvinkäälle kun Fortumin Charge&Drive-pikalaturi ei suostu toimimaan edes helpin boottien jälkeen.
 
Kello 8:00 C&D helppi soitti ja pahoitteli, että aamuun ei ole asentajaa saatavilla. 
 
Onneksi minulla on lainassa edes 16A kaapeli ja ABC henkilökunta antoi luvan ladata heidän tolpastaan sen hetken kun tein varasuunnitelma.  
 
Kello 8:34 löysin tieni Prisma Hyvinkään Type2-laturille saamaan 6kWh-latausta.
 
Matkaa Espooseen oli jäljellä noin 60 km, joten tarvitsin noin 13,2 kWh sähköenergianmäärän.
Prismalle saapuessani akussa oli noin 4,8 kWh jäljellä, eli lisää tarvitaan noin 8,4 kWh. Tämä tarkoitti noin 1,5 tunnin latausta. 
 
Kello 9:30 päätin latauksen 58% kohdalla. LeafSpy kertoo silloin olevan 12,7 kWh.
 
 
Haluan korostaa, että tämä tilanne ei johtunut mitenkään Nissan Leafista, vaan liian harvasta ja vikaherästä latausverkostosta. Vähintä mitä pitäisi olla joka latausasemalla, on rinnakkaiset latausmahdollisuudet. Vähintään Type2-rasia aina käytettävissä.
 
 
TESTI UUDELLA 30 kWh LEAFILLA ALKAA kello 10:50
Pienen tulomatkalla sattuneen viivyvästyksen ja Ali-Tuomas Vuoren kanssa kahvilla rupattelun jälkeen hänen luovuttama auto on koeajossani.
 
Lähdin siis liikenteeseen 1.3.2016 aamun aikana Espoosta Keilasatama 5-osoitteesta.
Suuntaan Tampereen kautta kohti Jyväskylää.
 
Matkan alussa auton matkamittariin on kertynyt 1273 km, ja mittaristo näyttää 192 km toimintamatkaa 98% latauksella! No, me kokeneet Leaf-kuskit osaamme päätellä tuosta todennäköisen maantieajon rangen.
 
Kello 11:34 ohitan hymyillen Hyvinkään.
Mielessäni oli enää häipyvä muisto aamuisista oman Leafin latausongelmista. :-)
 
Hämeenlinnan Tiiriöön ajoin Espoosta yhtä kyytiä.
Tämä uusi Leaf on vähintään yhtä hyvä maantieajossa kuin edellinenkin, merkittävimpänä erona omaan 2015-vuoden malliin taitaa tuoda tämän auton uudenkarheat renkaat.
 

Tiiriöön saavuin kello 12:11

Lähtiessä akun varaus oli 98% ja Tiiriössä 25%.
Tiiriössä auton matkamittari näyttää 1384 km, eli matkaa talvisissa moottoritieolosuhteissa kertyi 111 km ilman välilatauksia.
Ajoin lähes koko matkan navigaattorin mukaan suurinta sallittua, tai liikenteen mahdollistamaa nopeutta käyttäen. Keli oli kylläkin talvitestiin turhankin hieno: 0..-2 C ja aurinkoista, joten lämmityslaite ei vienyt juuri lainkaan sähköä.
 
 
Tiiriössä iski sähköautoilijalle aivan uudenlainen ongelma:
Lataustauko on niin lyhyt että ei kerkee käymään vessassa, ostaa kahvia ja kirjoittaa blogia sen aikana!
 
Hieman yli 15 minuutin lataustauon aikana ehdin saada 10,78 kWh lisää sähköä. Latausteho säilyi koko tämän latauksen ajan erinomaisella yli 46 kW-tasolla. Ajokki oli jo lähtiessä lämmennyt edellisestä pikalatauksesta ja pyytämästäni Type2-viimeistelystä. Tämän lyhyen latauksen aikana akun lämpö nousi (max) 21,7 asteesta noin viidellä asteella päätyen noin 27C.
 
 
 
 
 
 
Osaan tällä 30 kWh aikuisellekin Leafille laskea päässäni tarpeeksi tarkasti sähkön tarpeen, ja hieman ennen Tampereen ABC Lahdesjärveä auto ilmoitti alhaisesta akun varauksesta. Tämä ensivaroitus tulee isompi akkuisessakin mallissa näköjään 13% kohdalla, jolloin LeafSpy tarkensi akun varaukseksi 3,7 kWh. Ei mitään hätää, pääsen helposti perille ilman mitään säästelemisiä.










 

Nyt on Leafille tapahtunut jotain olennaista!
 

Matka HKI-TRE on aivan yhtä nopea kuin olen koskaan ajanut polttomoottoriautolla!

Kello 13.15 olen Lahdesjärvellä lataamassa CHAdeMO:sta niin täyteen, kuin laturi antaa matkamittarin näyttäessä 1457 km -lukemaa. Espoosta lähtien ajoin siis 184 km ja nyt vartin kahvitauon aikainen lataus riitti yli tarpeidenkin. Itse nimittäin en koskaan aja tätä väliä ilman yhtä kahvitaukoa. Matkaan kului aikaa 2 tuntia 25 minuuttia.
 
Lahdesjärvellä ollessani kuvittelin vielä Leaf 24 kWh -mallin kokemuksista, että minulla on tarve jatkaa CHAdeMO-pikalatauksesta jälkeen vielä  Type2-laturilla saadakseni lähelle 100%-lataustasoa. Tämä on tarpeellista, koska Jyväskylään seuraavalle CHAdeMO-pikalaturille on matkaa 148 km.
Mutta Type2-lataukselle ei ollut tarvetta. Tämä uusi Leaf lataa DC:stä 98 % täyteen ja vieläpä paljon nopeammin kuin aiempi 24 kWh-akulla varustettu malli.
 
Vielä 80% kohdallakin CHAdeMO antaa autolle yli 45 kW tehoista latausta. Merkittävä ero aiempaan malliin!
 
 
Vasta noin 83% kohdalla lataustasoa teho lähtee totutusti laskemaan, nyt se laskeekin nopeasti.
Siitä huolimatta 95% kohdalla latausteho on vielä yli 20 kWh.
 
 
 

Nyt akutkin alkavat hieman saada jo lämpöä. Kun lataustaso on 95%, on akkujen maksimi lämpö 41 C, ja alin 33,7 C.

Lahdesjärvellä sattui myös erikoinen tilanne.
Kirjoittelin autossa tätä blogitekstiä auton latautuessa, koska se kävin niin nopeasti, etten ehtinyt syödä kirjoittamisen lisäksi.
Kun lataus oli valmis ja nousin autosta katkaistakseni latauksen, tuli noin 30-45 -vuotias mies minua kohti. Hän oli ottanut oikein asiakseen tulla keljuilemaan sähköautoilijalle. Kaveriansa koitti saada mukaan juttuun, mutta hän ymmärsi sentään hävetä. Hän kyseli että kauanko tuollaista lataa. Sanoin että tulin just Espoosta alle vartin vessatauolla tänne. Siihen hän että kauas nyt lataa, kun oli tyhjä. Minä siihen että ei tarpeeksi kauan, kun en edes syömässä ehtinyt käydä, koska oli kirjoitettavaa autossa. vielä viimeisiä vetojaan mies kokeili vielä kun sanoin jatkavani nyt Jyväskylään syömään. Hän siihen että no siinäpähän sitten latailet pari kertaa. Kun sanoin että meinaan päästä perille asti tällä sähköllä, suuttui ja jo ääni kireänä totesi, että hän ainakin ajaa bensalla niin pitkään kuin se on mahdollista. No minä ilmoitin sen olevan toki hänen valintansa. En ole mitään vastaavaa vielä koskaan kohdannut. Ja se oli vielä selvin päin. Ilmeisesti sähköautot kehittyy joidenkin mielestä liian nopeasti,koska noin isoksi uhkaksi koetaan.

Matka jatkuu kello 14:03 kohti Jyväskylää

 
Kello 15:09 Jämsä, Neste Jämsän Portista Type2-latausta
Akku olisi 99% todennäköisyydellä riitänyt perille Jyväskylään ja LeafSpy kertoi akussa olevan 11,1 kWh jäljellä. Viimeksi reilusti kovemmalla pakkasella oma Leafini kulutti tästä Jyväskylään 12 kWh, mutta silloin oli reilusti kovempi pakkanen.  Koska minulla oli vessahätä, niin otan samalla pienen varmistavan latauksen autolle.


Jämsästä otin siis 1,9 kWh lisää sähköä.

 

Tänne Jämsään tarvitaan kiireesti pikalaturi!

 

Talvisissa moottoritieolosuhteissa uuden 30kWh Nissan Leafin toimintamatka oli noin 156 km

Jyväskylä kello 16:25

Matkamittariin on ehtinyt kertyä 1613 lukemaksi. Lahdesjärven latauksesta siis kertyi matkaa 156 km. Siihen olisi riittänyt Lahdesjärveltä lataamani sähkö, koska jäljelle jäi 2 kWh ja latasin Jämsästä 1,9 kWh lisää. Enkä siis yhtään säästellyt matkan varrella.


Jyväskylässä oli pakko mennä jo syömäänkin, joten pikainen lenkki äidin lihakeitolle Lutakon rantaan auton latautuessa.

Syöntini kesti 7 minuuttia kauemmin kuin lataus. Onneksi ei ollut jonossa muita ja sain syödä loppuun rauhassa.
 


Latauksen kokonaisaika oli 36 minuuttia ja sain siinä ajassa 24,6 kWh sähköenergiaa. Voidaan laskea, että keskikulutuksella 18 kWh/100km sain 136 km lisää toimintamatkaa hieman reilussa puolessa tunnissa. 
 
Jyväskylän pikalatauksen aikana akut lämpenivät jo sen verran että max lämpö oli 45,1 C ja min 33,8 C. Auton mittariston mukaan kuitenkaan punarajaa ei vielä hätyytelty.


Jyväskylän jälkeen alkoi se todellinen kokeellinen osuus. Tähän loppui julkisten latauspaikkojen Leafin toimintamatkan etäisyydeltä.

 
Etukäteen kuvittelin ajavani sähköä säästellen, mutta muuta liikennettä haittaamatta Viitasaarelle asti. Totuus oli, ettei minun tarvinnut yhtään säästellä. 
 
Testin kokeellinen osuus päättyi Viitasaaren jälkeen Sinisen tien risteykseen.
 
Akussa oli vielä 6,7 kWh sähköenergiaa jäljellä. Se olisi riittänyt vielä noin 35 km matkaan kohti pohjoista, eli hiukan Pihtiputaan ohi.
 


 

Uudella Leafilla pääsee helposti Espoosta Pihtiputaalle asti käyttäen julkisia latauspaikkoja.

 
Perillä mökillä olen kello 19:03


Matkan kokonaispituudeksi muodostui 470 km.

Siihen kului aikaa yhteensä melko tarkalleen kahdeksan tuntia.
Tämä on jopa tunti vähemmän, kuin minulla kului 268 km matkaan mökiltä kotiin Kangasalle.
Uudella 30 kWh Leafilla pääsi lähes kaksinkertainsen matkan tuntia lyhyemmässä ajassa!
 
Vertailukohdaksi voitte lukea edellisestä blogitarinastani talvisesta hiihtolomaretkestä Kangasalta Viitasaaren mökille.
 
Haastoin siis uuden Leafin tarkoituksella käytössä, johon sitä ei ensisijaisesti ole edes tarkoitettukaan: pitkän matkan matkailukäytössä. Yhteenvetona totean, että 30 kWh akku tekee Leafista erittäin paljon toimivamman matkailuauton verrattuna 24 kWh malliin. 
 

Kenelle voin tämän kokeen perusteella suositella Leafia tutustuttavaksi?

Jos päivittäinen työmatkasi on alle 120 km / suunta ja saat töissä ladattua auton
Jos useimmin toistuva mökki/mummolamatkasi on:

  • Enintään 120 km, ellei reitillä ole yhtään pikalaturia
  • Enintään 300 km, jos reitillä on sopivasti kaksi pikalaturia.
  • Voit satunnaiset lapinmatkasi muutaman vuoden välein tehdä vaikka autojunalla.
Tuossa muutama rajaus, ja jos niiden lisäksi olet kiinnostunut erittäin mukavasta ja käytännön tilanteissa  mukavasta autosta, tutustu Leafiin koeajamalla se omissa tilanteissasi. Minä en edusta mitään automerkkiä ja minä vain toivon, että yhä useampi päätyisi paikallisesti aina päästöttömään sähköautoon.
 
 
 







Tässä perässä on vielä alkuperäinen matkasuunnitelmani.
Suunnitelma:
Tämä reittivalinta sen takia, että en voi vielä kokematta luottaa 30 kWh-akkuisenkaan Nissan Leafin selviytyvän talvikelissä Lahti - Jyväskylä -välistä. 
Tampere - Jyväskylä välillä sen sijaan on jo saatavilla julkisesta latauspisteestä tarvittaessa lisää virtaa. (vaikka Type2-rasiasta lataaminen onkin tuskastuttavan hidasta 6 kW laturilla)
 
 
Jyväskylässä on Kivääritehtaankadulla viimeinen julkinen latasasema, johon uskon vahvasti pääseväni.
Jyväskylästä jatkan E75-tietä kohti pohjoista. Tavoitteeni on päästä Viitasaarelle, jossa yövyn mökillä akkua ladaten paluumatkaa varten.
 
Minulla on riittävät varasuunnitelmat saada latausta reitin varrella, enkä päästä auton akkua missään nimessä loppumaan kesken ajon, enkä aja sitä täysin tyhjäksi, joten aivan viimeiset kilometrit tulevat olemaan matematiikkaa.
 
 
 
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!