Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna

torstai 20.08.2015

Sähköautoilu on kiinnostava puheenaihe. Hyvä niin.
Se on ehkä myös helppo smalltalking-aihe, kun selviää että paikalla on sähköautoilija.
Pääosin aihetta lähestytään kysymyksillä, jotka toistuvat usein samankaltaisina.
Sähköauto FAQ

Aika usein keskustelut kuitenkin ohjautuvat hyvin nopeasti toteamuksiin:
"ei voi toimia meillä kun..."
Pääosin päätän tyytyä tähän keskustelukumppanin toteamukseen ja keskustelu vaikenee pikkuhiljaa.

Kun nyt kuitenkin olen miettinyt itse lähipiirissäni olevia ja mielestäni kohtuullisen hyvin tuntemiani ihmisiä, niin löysin kyllä useita, joille sähköauto ei oikeastikaan nykymuodossaan sovi. Ei ainakaan ole järkevä vaihtoehto. Osalle ei edes mahdollinen vaihtoehto.

Listaan tähän nyt muutamia kommenteista muodostamiani tapauksia, jotka olen muuttanut niin paljon, ettei niillä ole enää mitään tosielämän ihmisten kytköstä. Tarinoihin olen etsinyt keskusteluiden taustalta vaikuttumia miksi ihmiset saattaisivat olla potentiaalisia sähköautoilijoita. Toisaalta myös perusteluita miksi eivät kuitenkaan ole, eivätkä ehkä tule pitkään aikaan olemaankaan sähköautoilijoita.

Ensin kuitenkin kerrataan yksi tosielämän tapaus, jolle sähköauto sopii paremmin kuin mikään muu.
Tuottaa suurta taloudellista hyötyä ympäristöystävällisyyden lisäksi jokapäiväisessä arjessa.
  • 40-kymppinen nelilapsisen perheen isä
  • Perheessä autoja käyttää perheen vanhempien lisäksi vanhin lapsista
  • Asuu omakotitalossa (mahdollisuus ladata luonnollisesti hyvä, oma Type1-laturi)
  • Asuinpaikan ja työn takia perheessä oltava kaksi autoa
  • Työmatka noin 40 km / suunta päivittäin (töissä mahdollisuus ladata n. 5kW)
  • Työhön kuuluu myös työajoja keskimäärin noin 200 km / kk, pääosin TRE-HKi tai Pirkanmaan alueella
  • Perheestä yleisimmin 5 hlö matkaa lähes joka viikonloppu 135 km Keski-Suomeen
  • Perheen kauppa ja kaupunkimatkat ovat noin 3 krt / vko 40 - 80 km/kerta edes takaisin
  • Perheen isän harrastuneisuuteen sopii kaikki tietokoneet ja muut tekniset vimpaimet hyvin
  • Perheen arvomaailmaan kuuluu myös ympäristönäkökulmien huomiointi

Sitten muutama mielikuvitushenkilö, jotka ovat sanoneet: "ei se voi toimia meillä koska..."

1. E. Eläkeläinen puolisoineen:
  • Hiukan yli 70-vuoden iästä huolimatta E on hyvin taitava tietokoneiden ja kaikkien teknisten laitteiden kanssa. Eikä tästä johtuen esimerkiksi erilaisten latauslaitteiden kanssa pelaaminen tuottaisi mitään vaikeutta.
  • Ympäristö on heidän arvomaailmassaan hyvin tärkeä asia, ja ovat valmiita myös tekemään valintoja sen eteen.
  • Rahaa on käytettävissä kuten monilla tämän päivän 70-vuotiailla. Tarvittaessa varmasti vaikka Teslan rahat olisi olemassa, mutta hinta menee varmuudella yli henkisen kipurajan.
  • Elämä on vahvasti kahdella paikkakunnalla, joiden välimatka on noin 135 km, joten tyypillisin kertaluontoinen ajosuorite on tuon verran. Tämä rajaa 2015-vuoden Leafin ja eGolfin ja muuta vastaavan hintaluokan sähköautot jo vahvasti ulos talvitoimintasäteen johdosta.
  • Lisäksi elämän valintoihin kuuluu hyvin usein tarve vetää peräkärryä joka on toinen paha rajoite.
  • Ovat käyneet koeajamassa 2015-vuoden Leafin ja tykkäsivät kovasti ajon vaivattomuudesta.
Yhteenveto E ja E Eläkeläinen avioparista: 
Ostavat sähköauton kun talviajossa tosiasiallinen toimintasäde on noin 250 km ja sillä saa vetää peräkärryä. Näistä jälkimmäinen valitettavasti taitaa olla ylivoimainen rajoite.


2. A. Aluejohtaja:
  • A. Aluejohtaja on nelihenkisen perheen pää.
  • Työskentelee aluejohtajana yrityksessä toimialueenaan koko eteläinen Suomi.
  • Tyypillinen päivän ajosuorite työssä on noin 500 km päivässä. Kuukaudessa tulee varmasti noin 10.000 km.
  • Perheessä tarvitaan kaksi autoa, mutta A:n työkäytössä oleva ajoneuvo on ymmärrettävästi selkeästi parempi, koska noilla kilometreillä on työkalun oltava hyvä.
  • A ei ole millään tavalla ympäristöarvoihin päin kallellaan.
  • Teslasta on kuullut ja kiinnostus olisi piilossa olemassa, mutta ei ole tullut vastaan riittävän helppoa tilannetta koeajaa.
  • Henkinen kipuraja edes harkita auton ostamista liikkuu tällä hetkellä jossain 50.000 - 60.000 euron välillä
  • A saattaisi olla helppo kohderyhmä. Älykkäänä ja laskentataitoon mielellään nojaavana johtajana hän kyllä pian huomaa, että esim. 70.000 - 80.000 sijoitus Teslaan saattaisi olla hyvinkin järkevä kokonaisuus.
Yhteenveto A. Aluejohtajasta:
A olisi varmasti kohtuullisen helppo kohderyhmä sähköautolle. Kunhan pari seikkaa toteutuisi.
1. hänelle "tulisi vastaan" riittävän helppo tilaisuus koeajaa viikon verran työssään Teslaa. 
2. Teslasta tulisi markkinoille noin 70.000 euron hintaluokkaan mahtuva malli. Eipä tuo Model S hinta nytkään kauhean kaukana ole halvimmillaan.


3. J. Johtaja perheineen
  • Heillä on hyvin ihmisläheinen ja näkyvä arvomaailma, jossa ympäristöarvot ovat kyllä olemassa, mutta ne eivät kovin helposti ohjaa isoja investointivalintoja.
  • Perheen ajot olisivat kyllä erityisen sopivia vaikka Leafin omistamiseen. Työmatkat alle 30 km/ päivä ja jopa mökkimatkat sujuisivat sähköllä helposti.
  • J on kiireinen ihminen. Työt suuren yrityksen johtajalla ovat vaativat, ja perusluontokin on kiireisen sorttinen.
  • J:n ja puolison mielenkiinto ei ehdi riittämään kiireiden keskellä miettiä sähköauton latailua. 
Yhteenveto J. Johtajasta perheineen
Oikeastaan toivon, ettei J perheineen ryhdy vielä pitkään aikaan sähköauton hankintaan. Voin suositella sitä heille vasta sitten, kun toimintasäde noin 40.000 euron hintaluokassa on noin 300 km ja latausverkoston luotettavuus ja käyttäjäkokemus on saatu vähintään yhtä loogiselle tasolle kuin polttomoottoriauton tankkaus.


4. T. Tiiminvetäjä perheineen
  • T perheineen asuu Helsingissä. Hän itse käy autollaan työssä, kodin sijaintikin on valittu siten, että työmatka on sujuva.
  • T:n puoliso käy töissä lähijunalla, eikä perheessä ole tarvetta toiselle autolle. Eikä oikeastaan ole järkevää mahdollisuuttakaan toisella autolle, koska pelkästään sen pysäköinti olisi niin kallista ja työlästä.
  • Perhe käy säännöllisesti 500 km päässä maalla kotiseudullaan, tuolla reitillä ei nyt ole pikalatausverkostoa tarjolla kuin alkumatkasta. Maalla käydään käytännössä vähintään kerran kuukaudessa. Julkisilla kulkuneuvoilla tuo matka olisi käytännössä mahdoton, tai vähintään kohtuuttoman kallis etenkin loppupään pitkän taksimatkan takia.
  • Heitä sähköauto kiinnostaisi kuitenkin kovasti. Se sopisi erinomaisesti pääkaupunkiseudun liikennöintiin sekä erityisesti perheen arvomaailmaan.
  • He ovat jo päässeet koeajamaan tuttavan 2015-mallista Nissan Leafia, ja vakuuttuivat vahvasti sen sopivuudesta monella tavalla omiin tarpeisiin, mutta ne maalla käynnit painavat niin paljon.
  • Realistisesti laskettuna perheen auton kattohinta on noin 35.000 euroa, jonka he haluavat investoida.

Yhteenveto T. Tiiminvetäjän perheestä.
He tulevat varmuudella ostamaan sähköauton, kun alle 40.000 euron hintaan saa sähköauton, jolla pääsee tuon 500 km kertalatauksella. Hyvin todennäköisesti harkintaan menee myös jo luvassa oleva 30kW-akustolla varustettu Leaf, jos vain joskus latausverkosto täydentyy riittävän kattavaksi Keski-Suomeen saakka.


5. S. Suomalainen
  • S on yksityisellä yrityksellä kokoaikatyössä, ja on aikalailla Suomalaisessa keskipalkkatasossa. Puoliso on osa-aikatyössä.
  • Nuoren perheen ensimmäinen lapsi on vasta alle vuoden ikäinen.
  • Realistisesti perheessä on Suomalaisella auton omistamisen hintatasolla järkevä mahdollisuus vain yhteen autoon. Ainoan autonsa kattohinnaksi he ovat todenneet noin 24.000 euroa, eikä sen tarvitse olla uusi.
  • Perhe asuu Tampereella ja tyypillinen loma- ja viikonloppumatkailu suuntautuu Pohjanmaalle.
  • Sähköauto teknisenä ja ympäristöystävällisenä sekä ajoltaan edullisena kyllä kiinnostaisi.
Yhteenveto S. Suomalaisen perheestä
Hyvin suurella todennäköisyydellä heistä voi tulla sähköautoilijoita, kun alle 30.000 euron hintaluokassa alkaa olla myynnissä käytettyjä yli 350 km toimintasäteeseen yltäviä hyvä kuntoisia yksilöitä. Mikä tuollainen voisi olla? Tuskin mikään nykymallesta.


6. O. Opiskelija

  • O. on ammattikorkeakoulun opiskelija. Iltaisin ja viikonloppuisin hän käy palvelualalla osa-aikatyössä. 
  • Hän asuu avopuolisonsa kanssa vuokralla Tampereen keskustassa.
  • Hän ajaa alle 5.000 euron hintaisella käytetyllä autolla, ja se on käytännössä maksimi, mihin hänellä on mahdollisuus.
  • Hänelle sähköauto on vain yksi mahdollinen tulevaisuuden auto muiden joukossa.
Yhteenveto O. Opiskelijasta.
Tulee kulumaan vielä vuosikausia ennen kuin hänellä on mahdollisuus taloudellisesti sähköautoon. Itse asiassa se tulee olemaan nopeammin hänen valmistuttuaan opinnoistaan ja saatuaan oman alansa työtä. Mutta hänen tulevien vuosien opiskelijoiden saavutettavissa olevat sähköautot saattavat odotuttaa vielä melko pitkäänkin.


7. Y. Yksinhuoltaja

  • Y. Yksinhuoltaja asuu kahden lapsensa kanssa kaupungissa kerrostalo-osakkeessaan.
  • Hänelle auto edustaa vain pakollista kulkuneuvoa paikasta toiseen. Hän on valmis sijoittamaan siihen enintään 20.000 euroa, ja ostaa kolmen vuoden välein uuden, säilyttääkseen huolettoman ajonsa.
  • Y ei kiinnitä huomiota mitenkään erityisesti siihen, millä energialähteellä hänen autonsa kulkee.
  • Olennaista hänelle on, että hänen ainoa autonsa toimii kaikissa hänen ajotarpeissaan aina ja varmasti.

Yhteenveto Y. Yksinhuoltajasta:
Y on erittäin epäpotentiaalinen tuleva sähköautoilija. Hänellä ei ole mielenkiintoa koko asiaan, eivätkä nykyiset sähköautot ole hänen tavoitehinnoissaan.



8. J. Junttila

  • J on kuin kuka tahansa meistä Suomessa.
  • Hänelle auto on kallis investointi, ehkä hiukan liiankin kallis. Hän ajaa markkinajohtaja-autollaan 12.000 km vuosittain.
  • Se käy bensiinillä ja on muutaman vuoden vanha. Osamaksun lyhennyksiä on vielä jäljellä vielä vuodeksi, ja sitten on se isompi loppuerä.
  • Hän on kyllä kiinnostunut autotekniikan uusista tuulista, ja tutustuu uusiin asioihin lehdistä ja netistä lukien. Aika usein lehdissä kirjoitetaan sähköautojen toimimattomuudesta ja väittävätpä jotkut lehdet tutkimuksiin vedoten että sähköauto on jopa ympäristölle olevan pahakin rasite. Uusi tulossa oleva, tai häämöttävä teknologia ajoneuvoissa hiukan pelottaa myös. Putoaako nykyisen ajokin arvo yllättävästi? 
  • J on ehkä hiukan katkeroitunutkin Suomalaiseen verokohteluun yksityisautoilun näkökulmasta.
Yhteenveto J. Junttilasta:
J. Juntilasta tulee sähköautoilija siinä vaiheessa vasta, kun ne ovat myydyimpien autojen tilasoissa olleet jo hetken.


9. A. Autotuunaaja

  • A. Autotuunaaja on ollut jo vuosikaudet intohimoinen bensa-autonsa tuunaaja. Hän on rakennellut Type-R -autoansa muutaman vuoden isollakin rahalla.
  • Radallakin hän käy muutaman kerran vuodessa, ja on aika hyviä rata-aikoja saanutkin.
  • Autoharrastajana hän on erityisen hyvin perillä sähköautojenkin mahdollisuuksista.
  • Teslaan vain ei aivan ole taloudellista mahdollisuutta, ja Leaf ja muut pienemmän hintaluokan autot ovat mopoja ja vieläpä rumia.
Yhteenveto A. Autotuunaajasta:
Hänestä tulee jossain vaiheessa intohimoinen sähköauton tuunaaja. Hän tulee rakentamaan eGolfista kaksimoottorisen ratatykin joidenkin vuosien päästä. Arjessa hän tulee kymmenen vuoden päästä ajamaan ylpeänä ja intohimoisena omistajana käytettyä Tesla P85D - autoaan.


Ja sitten vielä koko tarinan yhteenveto.
Uskon kyllä, että vielä 2015 on useita hyviä ja perusteltuja syitä miksi ihmiset eivät osta sähköautoa.
Ja on hyvin paljon ihmisiä, joille ei ole mitään merkitystä sillä, millä voimanlähteellä heidän autonsa kulkee.

Merkittävimpiä muutoksia sähköautojen yleistymiseen näille kohderyhmille toisivat varmastikin seuraavat seikat:
  1. Latausverkoston nopea laajentuminen sekä erityisesti latauksen asiakaskokemuksen helpottaminen
  2. Hintaluokkaan 50.000 - 70.000 euroa 350 - 500 km toimintasäteeseen yltävä sähköauto
  3. Hintaluokkaan 35.000 - 45.000 euroa 250 - 400 km toimintasäteeseen yltävä sähköauto
  4. Hintaluokkaan 20.000 - 30.000 euroa 200 - 300 km toimintasäteeseen yltävä sähköauto
  5. Käytettyjen yli 350 km toimintasäteeseen yltävien hyväkuntoisten sähköautojen löytyminen markkinoilta 10.000 - 50.000 euron hintaluokissa.
Itse olen sähköauto-optimistinen, ja uskon hyvin vahvasti, että 2018 - 2025 vuosien välillä nämä tulevat toteutumaan. Joillekin käyttäjille sähköautolla on arvovalinta, puhtaan luonnon puolesta. Toisille se on mukavuusvalinta arjen autoiluun. On myös niitä, jotka siirtyvät sähköautoon kun ne täyttävät myyntitilastojen kärkipaikat. Ja joillekin se tulee olemaan urheilullisen suorituskykyisen auton voimaannuttava tunne. Ja varmuudella on niitäkin, joille polttomoottori tulee olemaan koko loppuelämän ajan se ainoa oikea auton voimalaite. 

Suotakoon siis jokaiselle oma mielipiteensä ja valinnan vapautensa.


Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

  • Jussi - 3.1.2018 klo 11:58

    "varmuudella on niitäkin, joille polttomoottori tulee olemaan koko loppuelämän ajan se ainoa oikea auton voimalaite." Tuohon minäkin uskon, muttei se valinnan vapaudesta johdu vaan siitä, ettei sähköautoon tule kaikilla koskaan olemaan varaa. Huonopalkkainen tavisduunari tienaa 30000€ vuodessa ja suurin osa siitä menee elämiseen. Säästöjä voi olla ehkä muutama tonni. Sillä ei saa kummoistakaan sähköautoa, ja jos saa niin akut on lopussa. Toimivia, katsastettuja bensa-autoja löytyy tuohonkin hintaluokkaan pilvin pimein.

  • Sähköautoileva motor - 5.1.2018 klo 7:06

    Kiitos Jussi kommentistasi. Noinhan se tällä hetkellä varmasti useille on. Sähköauton tekemisessä ei kuitenkaan ole tulevaisuudessa mitään kalliimpaa, kuin polttomoottoriauton. Päinvastoin. Sähköauto on niin paljon yksinkertaisempi tehdä, että varmasti vielä nähdään sekin aika, että sähköutoja tulee esim Kiinasta halvelmmalla kuin polttomoottorisia vastineita. Siitä sitten joidenkin vuosien jälkeen niitä on varmasti runsaasti ja halvalla myös käytettyinä. Myös on uskottavaa, että vaihtoakkujen hinnat tulevat tippumaan. Eikä esim. Leafin akun vaihto nytkään maksa enempää kuin moottoriremppa Audiin :-) (tylsä vertaus, mutta satun tietämää kokemuksesta)

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (50)
marraskuu (2)
Sähköautoissa tyyntä rekisteröintimyrskyn edellä 10/2019 -plugarit jyrää nyt!
Seat Mii Electric -nyt on sähköautosta ennennäkemätön hinta tarjolla!
lokakuu (4)
Pääseekö sähköautolla mökille pyörä katolla?
Kokeneen sähköautoilijan vinkkejä käytettyjen autojen ammattituojille syksyllä 2019
Sähköautojen osuus ajoneuvokannasta kasvaa nopeasti - silti ne ovat edelleen Q3/2019 marginaalissa
Uutena ensirekisteröitävät henkilöautot puhdistuvat ennätystahtia
syyskuu (2)
Pienillä päästöillä Rukalle talvella: sähköautolla vai biokaasulla?
Sähköautot jatkoivat elokuussa 2019 markkinavaltaustaan
elokuu (9)
Sähköauto Nissan Leaf 62kWh:lla Rukalle laskemaan -suunnittelua
Sähköpyörä sopii hienosti sähköautoilijan harrastevälineeksi -esittelyssä Haibike Sduro Fullseven 5.0 2018
Nissan Leaf + kattotelineet lisäävät käytettävyyttä harrastavilla omistajilla
564 km mökkimatka Nissan Leaf 62 kWh sähköautolla -eikä yhtään latausta tien päällä ollessa
Suloisen sähkökirpun uudistuminen on tervetullut sähköautojen markkinoille
Kun sähköautoilijan matka hinurin avulla jatkui
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat valtaisalla kehityksellä heinäkuussa 2019
Kia e-Niro koeajo
Tesla Model3 koeajo
heinäkuu (9)
Onko latausautojen määrän nopea kasvu aiheuttamassa ruuhkaa latauspaikoille?
Latausautoja jo yli 20 000 kappaletta liikenteessä
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol4
Nissan Leaf 40 kWh akun kuntoisuuden kehitys 15 kuukauden ja 65000 kilometrin aikana
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol3
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019 Vol2
Uudet sähköautot rynnivät teillemme ennätystahdilla jälleen kesäkuussa 2019
Ekologista auton ostamisen suunnittelua vuonna 2019
Edes hidastelu ei pelasta Leaf 40 kWh:ta #rapdigate-ongelmalta moottoritieajossa
kesäkuu (3)
Nissan Leaf 40 kWh ei sovellu #rapidgaten takia Tampere-Helsinki -välin ajamiseen päiväreissuina
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!