Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti

lauantai 25.03.2017 Avainsanat: AkkuBEVHyundaiIoniq Electrickoeajoraportti

Hyundai Ioniq Electric yllättää kokeneen sähköautoiijan pienellä kulutuksellaan

Ioniqiin on onnistuttu tekemään virtaviivainen kori ja sen myötä on aikaansaatu pieni ilmanvastus, joka mahdollistaa vielä moottoritienopeuksillakin pienen energian kulutuksen. Tuo pieni kulutus on sikäli kova juttu, että se mahdollistaa Suomeen tuotavista alle 40 000 euron hintaisissa sähköautoissa ennätysellisen pitkän toimintamatkan.

 

Monelle sähköatuoa harkitsevalle Ioniqin pidempi toimintamatka voi olla se ratkaiseva tekijä hankkia nyt ensimmäinen sähköauto. Tämä nimittäin oli ensimmäinen tämän hintaluokan sähköauto, jolla pääsin ilman yhtään välilatausta pääkaupunkiseudulta Tampereelle. Tein tuon testin 13.3.2017 noin +3..+5ºC kelissä ja ilman mitään sähköautoilijoille tuttuja sähkön säästökikkoja. Otin vain auton Autoverkkokaupan myymälästä maahantuojan luovuttamana akku täynnä, asetin ajomoodin ecolle ja ajoin todellista navigaattorilla tarkistettua 100 km/h nopeutta vakionopeussäädin päällä Vantaalta Tanpereelle 164 km matkan. Ilman yhtään välilatausta. Lahdesjärven ABC:lle tullessa akussa oli vielä 15% latausta jäljellä. Kaikkiaan koeajoviikon aikana kulutus oli sen verran alhaista, että 200 km toimintatka olisi ollut realismia.

Lue myös matkatarina: Sähköauto Hyundai Ioniqilla 280 mökkimatka talvella

Alla on esittelyvideoni Ioniqista. (pahoittelen amatöörimäistä äänen voimakkuuden vaihtelua videossa) 

 

Nopea CCS-pikalataus ja 6,6 kW sisäinen AC-laturi

Hyvän toimintamatkan lisäksi Ioniq Electricin matkailukäyttöä lisää nopea DC-pikalataus. Suomessa yleisimmin olevista CCS-pikalatureista Ioniq saa 50 kW tehoista latausta, mutta auto pystyy ottamaan vastaan jopa 100 kW -tehoista DC-latausta. Jo tuolla 50 kW tehoisellakin latauksella Ioniq latautui Tampereen Lahdesjärven ABC:llä noin 38 minuutissa 94% tasolle 15% lähtötasosta ja pikalaturi näytti tuossa ajassa ladatuksi 24,41 kWh energiaa ja tuo tarkoittaa Ioigille jo yli 150 km ajomatkaa lisää.

 

 

Hitaammassa Type2-latausporttia käyttävässä AC-latauksessa Ioniqin sisäisen laturin teho on harmillisesti vain 6,6 kW. Type2-liitin mahdollistaisi jopa 22 kW kolmivaihelaturin, jolla saisi esimerkiksi kauppojen latauslaitteista merkittävästi nopeammin lisää ajoenergiaa.

 

 

 

 

Riittävät tilat viidelle henkilölle ja tavaroille

 

Olen noin 176 cm pitkä (lyhyt) ja kun säädän kuljettajan istuimen itselleni sopivaksi, niin takapenkillä on vielä itseni kokoiselle erinomaiset jalkatilat. Pääntila on vielä minulle täysin riittävä ryhdikkäällä takapenkillä, mutta epäilemättä jo 180 cm pitkällä alkaa olla takaraivolla ahtaampaa. Takaistuimelle mahtuu kaksi erinomaisesti, mutta kolmas aikuinen alkaa jo ahdistamaan, kuten useimmissa nykyautoissa.

 

 

 

Tavaratilakin tuli testattua 560 km mökkimatkalla ja käytännössä se veti aikalailla saman verran tavaraa, kuin oman Leafinikin syvä tavaratila. Akku on pääosin sijoitettu tavaratilan alle, joten Ioniqin tavaratila on malliltaan aika matala, mutta pitkä. Tavaratilan pohjan alla on pieni lisätila jollekin pidempää säilytystä varten olevalle tavaralle. 

 

 

Hyvin varusteltu

Ioniqissa on jo perusvarusteisiksi laskettavien lasinpyyhkimien automatiikan ja avaimettoman käynnin sekä muiden vastaavien lisäksi myös jonkin verran muitakin varusteita. Näistä ensimmäisen huomaa jo heti kuljettajan oven avattuaan. Sähkösäätöinen kuljettajan istuin nimittäin peruuttaa taaksepäin helpottaakseen kyytiin istumista. Oikean ajoasennon löytyistä aina uudelleen ja uudelleen helpottavat istuinten sähkösäätöjen kaksi muistipaikkaa. 

Ohjauspyörän lämmityksen lisäksi nahkaiset istuimet ovat lämmitettävät myös takana ja etuistuimissa on myös tuuletustoiminto. 

Varusteista jäin kaipaamaan tavaratilan avausmahdollisuutta ilman käsiä sekä erityisesti sähköautoilijana jo niin tutuksi käynyttä kännykkäsovellusta, jolla voi hallita auton lämmitystä ja ilmastointia sekä lataamista.

Onnistunut muotoilu ja suorastaan tökerö keulamaski

Omaan makuuni Ioniq on sopusuhtaisen ja virtaviivaisella tavalla menevän näköinen auto kokonaisuutena. Pääosin kaikki ulkomuodoissa ja sisätiloissa ovat siis mielestäni onnistunutta. Ainoan selkeän poikkeuksen tekee keulan umpimaski, joka näyttää sitä, kuin se oisi kiireessä roiskaistu jostain varaosahyllyltä paikalleen ja jäänyt kiireessä vieläpä maalaamatta.

Pyysin Sähköautot -Nyt! Facebookryhmässä apua ja sain kuvamanipuloidun version koeajoautostani, jossa keulan maski oli värjätty korin väriseksi. Ja pakko sanoa, että jos joskus ostan omaksi Ioniqin, niin ennen kotipihaan ajoa teippautan tuon keulan korin väriseksi.

Hiljaista menoa sekä rengasmelua

Sähkömoottorinsa ansiosta Ioniq on mukavan hiljainen auto ajella, paitsi että, tässäkin sähköautossa rengasmelu nousee moottoritienopeuksissa mielestäni hieman liian häiritseväksi. Toki alla oli nyt Nokian kitkarenkaat, joiden tiedän omasta Leafistani jo olevan voimakkaan äänen pitävät kitkat. Nimittäin ainakin omassa autossani poikkeuksellisesti kesärenkaat ovat hiljaisemmat.

Muita häiritseviä ääniä ei Ioniqissa esiintynyt. Jopa mökkimatkallamme röykkyisillä lumisilla hiekkaiteillä alusta ei äännellyt mitenkään. Myöskään mitään nitinäitä tai kitinöitä ei kuulunut. Hiljaisuuden rikkoo vain Infinity-äänentoisto, jota kieltämättä kelpasi luukuttaa vähän reilumminkin.

Hyvä ajettava

Ioniq ohjautuu erinomaisesti maantiellä ja pienen tottumisen jälkeen sen pitäminen ajolinjassa oli helppoa. Tosiaan pientä tottumista vaati ohjauksen herkkyys verrattuna omaan Leafiini maantieajossa ja ensin ajo meinasi olla hieman vaeltelevaa. Nyt alla olleiden kitkarenkaiden pitokyvyt eivät riittäneet selvittämään auton ohjautuvuutta äärimmäisemmissä olosuhteissa.

Riittävä suorituskyky arkiajoon

Sähkömoottori tuo Ioniqiin helposti käytettävän tehon tasasisella väännöllään. Mikään rakettihan tämä ei ole, eikä kiihtyvyys tietenkään yllä Tesla-luokkaan, mutta arkiajoon se on ainakin minulle vähintään riittävä. Ohituskiihtyvyyteen olisin voinut toivoa pientä lisäpotkua, mutta toisaalta sähkömoottorilla ei kulu aikaa oikean vaihteen löytämiseen kiihdyttämään lähtiessä.

Edullista ajoa korkeamman hankintahinnan jälkeen

Ioniqilla ajaminen on hyvin edullista jopa sähköautoksi. Tämäkin johtuu pääosin pienestä kulutuksesta. Oman yli 1000 km koeajoviikkoni perusteella minulla on perusteet uskoa, että omalla ajollani kulutus asettuisi ympärivuotisessa käytössä noin 13 kWh/100 km tasolle, joten oman kotini sähkön hinnalla ajaminen tulisi maksamaan vain noin 1,30 euroa/100 km, jos lataisin kaiken sähkön kotona. 

Ionigilla ajamisen edullisuutta lisää myös pikalataamisen nopeus. Pikalatureista lataaminen on nimittäin useimmiten hinnoiteltu 0,20 euroa/minuutti ja silloin hinnan muodostukseen vaikuttaa CCS-latauksen nopeus. 

Kenelle Ioniq Electric voisi sopia?

Sähköautot eivät vieläkään sovi kaikille, ei myöskään Ioniq Electric. Rajoitteet tulevat toimintamatkasta, latauksen hitaudesta sekä joillekin myös vetokoukun puutteesta. Kuitenkin Ioniq on jälleen sähöauto, joka sopii yhä useammalle sähköautoa haluavalle. Oman kokemukseni mukaan 200 km toimintamatka on helppo siis saavuttaa ja ylittääkin.

Niinpä suosittelen Ioniqia talouksille, joiden säännölliset päivittäiset tai viikottaiset ajot ovat enintään 200 km. Matkan voi jopa tuplata, jos kokee aidosti omaavansa sen verran sähköautoinnostuneisuutta, että sietää esimerkiksi mökkimatkoillaan noin 30 minuutin lataustauon. 

Jos innostut Ioniq Electricistä, niin olennaista on saada auto sen verran pitkään koeajoon, että saat testattua sitä nimeonmaan omilla keskeisillä ajoreiteilläsi. Selvitä ennen ostopäätöstä myös kotilataamisen onnistuminen. Omakotitaloissa pääsääntöisesti ei ole mitään ongelmia, mutta taloyhtiöissä on syytä selvittää kuvito etukäteen. Jos työmatkasi on lähemmäs 100 km yhteen suuntaan, niin on syytä myös varmistua työpaikkalataamisen onnistumisesta.

Ioniq löi alle 40 000 euron sähköautoille uuden standardin

 

Alla on taulukossa vertailua 30 kWh Leafin ja Ioniqin välillä minulle itselle merkittäviä kohtia poimien. Kyllä tuo nyt on aika selvää että omassa arvostuksessan Ioniq meni nyt ykköseksi.

 

Yleisesti Ioniqista autona haluan todeta:

+ hinta (muihin sähköautoihin verrattuna)

+ pieni kulutus etenkin maantienopeuksissa

+ toimintamatka (muihin alle 40 000 euron sähköautoihin verrattuna

+ vakiovarustelun runsaus (hintaluokkansa sähköautoksi)

+ sähkömoottorin mukava käytettävyys

+ lämmin talviauto

 

- Mobiilisovellusta ei ole, jolla hallita lämmitystä ja ilmastointia

- Kumpa tällä kulutuksella olevassa sähköautossa olisi 40 kWh akku.

 

Tiistaina 28.3. alkaen onkin sitten koeajossa Renault Zoe 40, pysy siis kuulolla :-) 

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Rob - 7.6.2017 klo 16:38

    Mielenkiintoinen koeajoraportti - olin alunperin hyvin skeptinen sille alhaiselle kulutukselle jonka valmistaja itse ilmoittaa. Tuo todellisen elämän kantama vain 28 kWh:n akustolla on hyvä suoritus.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (23)
kesäkuu (2)
BMS-päivitys helpotti #rapdigate haittaa, mutta ei poistanut ongelmaa 40 kWh Leafissa
Menikö lataushybridien aika jo ohi Suomessa - uusien sähköautojen ensirekisteröintien määrät vahvassa kasvussa
toukokuu (5)
ABB FIA Formula E ja Berliinin E-Prix esittelyssä
ABB FIA Formula E Berliinin osakilpailua seuraamassa 24. ja 25.5.2019
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!