Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto

tiistai 10.04.2018 Avainsanat: BEVLatauslaitesähköauto

Sähköautoa voi ladata turvallisesti ja suositukset sekä määräykset täyttäen 3x16A tai jopa jopa 3xs32A latausvirralla kotonaan tai mökilläkin, kunhan on siihen tarkoitettu oikeanlainen kaapeli tai kiinteästi asennettu latauslaite käytössä.

Kirjoitin blogiini tarinan siitä, kun mittasin 40 kWh Leafin akun todellisen käytettävissä olevan kapasiteetin. Tarinan loppuun kirjoitin, että auto jäi nauttimaan 16A latausta uudesta hienosta latauskaapelistani. Tämä kommentti herätti Facebook-tililläni ja muuallakin somemaailmassa kysymyksiä, että mikä on tämä hieno kaapeli.

No siispä kerron siitä tässä. Ensimmäisenä kuitenkin totean, että se sana "hieno" on tuossa kirjoituksessani kovin subjektiivinen ja suhteellinen käsite.

Vastuuvapauslausekkeeni: Kirjoitan tämänkin blogitarinan yksityisenä sähköautoilijana. En edusta millään tavalla ko. kaapelia valmistavaa, maahantuovaa tai myyvää tahoa. Enkä ole millään tavalla sähkötekniikan ammattilainen.

Latauskaapeli, latauslaite vai laturi

Ensin kuitenkin hieman sähköautoon liittyvää sanastoa. Latauskaapeli, josta myös EVSE-nimitystä näkee joskus käytettävän, on sähköauton lataamisen tarkoitettu kaapeli, jota voidaan käyttää normaalista suojamaadoitetusta pistorasiasta, sinisestä CEE-rasiasta tai punaisesta kolmivaiherasiasta. Latauskaapeli pitää sisällään sähköauton lataamisen edellyttämän ohjauselektroniikan. Näistä latauskaapeleista ainakin Nissan puhuu omissa käyttöohjeissaan tilapäislatauskaapeleina. Tuo on hiukan ehkä hämäävää, koska useat sähköautoilijat käyttävät vain näitä auton mukana tulleita tai erikseen ostamiaan kaapeleita lataukseen. 

Toisaalta latauskaapelina voidaan puhua myös Type2-type2 -latauskaapelista (tai Type2 - type1), jolla voidaan sähköautoa ladata sähköauton lataamiseen tarkoitetusta latauslaitteesta.

Latauslaitteesta puhutaan yleensä kiinteämmin asennetusta latauslähteestä. Näitä on monilla sähköatoilijoilla kodeissaan ja erityisesti kauppakeskusten pihoissa. Näissä on kiinteä type2- tai type1 kaapeli tai vaihtoehtoisesti type2-rasia, johon edellämainitsemani latauskaapeli sopii.

Näissä kaikissa edellläkuvaamissani tilanteissa käytetään autossa olevaa sisäistä AC-laturia. Auton lataaminen käynnistyy vasta, kun ohjauselektroniikka on tunnistanut autoon kytketyn latauskaapelin turvalliseksi aloittaa latauksen.

Sitten on vielä eri asia DC-virtaa suoraan akkuun syöttävä pikalaturi.

Lataustehon tarpeen määrittely on käyttäjäkohtaista

EU:n suositus on, että suojamaadoitetusta pistorasiasta, eli sukosta voi ladata sähköautoa vain 8A latausvirralla. Niinpä esimerkiksi oman 40 kWh Leafini mukana tuli kaapeli, joka on tuohon 8A rajoitettu. Tuo tarkoittaa noin 1,7 kW:n lataustehoa. Eli tyhjä akku täyttyisi noin vuorokaudessa. Toisin ilmaisten pelkästään yöllä esimerkiksi kello 21.00 - 06.00 lataamalla saisi noin 15 kWh verran energiaa. Tuo riittäisi kesällä vähän alle 100 km päivittäiseen ajoon ja talvella vähempään. Tuo latausteho riittää todella monille sähköautoilijoille tai sellaisen ostoa suunnittelevalle.

Minulla on kotona myös kiinteästi asennettuna 20A latausvirtaa antamaan säädetty latauslaite ja nyt uuden Leafin myötä etsin itselleni sopivaa lataustehoa ja tapaa.

Ajan aika paljon ja pitkiä matkoja sähköautollani. Vaikka uuden Leafini noin 38 kWh:n käytetävissä oleva akkukapasiteetti verrattuna vanhan Leafini noin 21 kW:n käytettävissä olevaan kapasiteettiin verrattuna lisää sähköauton käyttöni joustavuutta ja vähentää korkeiden lataustehojen tarvetta kotona, niin on tilanteita, joissa haluan nopeampaa latausta. Haluan nopeuttaa latausta kotona ja mökillä sekä tarvittaessa jopa matkoilla ja satunnaisissa kyläpaikoissa mukana kukevana tilapäisenä latausmahdollisuutena.

Ratio Electric matkalatausjohto 16A(11kW) 3-vaihe

Ostin huhtikuun alussa Arctic EV Omaverkkokaupasta otsikon mukaisen latauskaapelin. Kaapeli on varustettu punaiseen kolmivaihepistoriasiaan sopivalla päällä ja toinen pää on Type2, joka siis sopii esimerkiksi uuteen 40 kWh Leafiin, Renault Zoeen, Ioniq Electriciin tai Teslaan.

Punaisesta työmaapistokkeesta voi turvallisesti ottaa pitkänkin aikaa esimerkiksi 3x16A latausvirtaa ilman ylikuumenemisriskiä, koska tämä pistorasia on tarkoitettu korkeisiin virtoihin. Näitä punaisia työmaapistokkeita on usein tarjolla talojen ulkoseinissä etenkin maaseudulla.

Kolmivaihevirtaan kytkettävä latauskaapeli tulee olla varustettu B-tyypin vikavirtasuojalla ja tässä Ratio Electricin kaapelissa sekin on kunnossa, joten kaapelin käyttö on senkin puoleen turvallista.

Tällä kyseisellä kaapelillä voi ladata siis Renault Zoe tai Tesla sähköautoja peräti 11 kW:n teholla monissa talouksissa, koska omakotitaloihin tyypillinen 3x25A pääsulaikkeisto todennäköisesti kestää jopa tuon 3x16A latausvirran käyttämisen. Kannattaa kuitenkin vieraissa paikoissa kiinteistön omistajan tai haltijalta lataamiseen lupaa kysessään myös varmistaa kuinka korkeaa latausvirtaa voi ottaa muut kuormat ja kaapelin vedon laadukkuus pääkeskukselle asti huomioiden. 

Tämä kaapeli myyjäliikkeeltä saamani viestin mukaan siis sopii myös Renault Zoen lataamiseen, joka joidenkin lähteiden mukaan on kovin kranttu latauskaapelistaan.

Sähköautot, joiden laturi on yksivaiheinen saavat tällä kaapelilla turvallisesti ja luotettavasti 1x16A:n latausvirtaa, eli noin 3,3 kW:n lataustehoa. Näitä autoja on mm uusi 40 kWh Leaf ja Hyundai Ioniq Electric. 

Kaapeli on viisi metriä pitkä ja suora. Kaapeli on melko jämäkän tuntuista, toisinsanoen ehkä hiukan kankeaa käsitellä lämpimässäkin ilmassa. Toisaalta sen materiaali on sellaisen tuntuista, että en usko sen kovin mahdottomaksi jäykistyvän kovassakaan pakkasessa.

Tämä kaapeli on varustettu melkoisen suurella kaapelin 3-vaihepistorasian pistoketta lähellä olevalla laatikolla, jossa on sisällä ohjauselektroniikka. Mötikän ylöosassa on myös pikalukituksin varustetun lukittavan läpinäkyvän kannen alla vikavirran katkaisija. Tämän samaisen mötikän alaosassa on led-valot havainnoimassa toimintaa sekä latausvirtaa ja alimmaisena painike latausvirran valintaan.

Muut vastaavat kaapelit

Arctic Electricin valikoimista löytyy myös vastaava kaapeli peräti 3x32, eli Zoelle peräti 22 kW:n latautehoa tarjoavana versiona. Itse en katsonut tarpeelliseksi siitä maksaa lisähintaa, koska en kotona kuitenkaan pysty ottamaan yhdestäkään vaiheesta 32A:ta.

Heiltä löytyy valikoimista myös 10A latausvirtaa hyödyntäviä suko-pistorasiasta virtansa ottavia kaapeleita. Itse ajattelin, että 8A:sta 10A:han latausvirran nostaminen ei ole investoinnin väärtti.

Maailmalta löytyy tarjolla myös useita erilaisia säädettäviä matkalatauskaapeleita. Niistä kannattaa kuitenkin selvittää, että ne omaavat myös vikavirtasuojan. Ja jos valitsee punaiseen voimavirtapistoraisaan soveltuvan mallin, niin on oltava B-tyypin vikavirtasuoja. Näitä ei kaikissa ulkomailla tarjottavissa edullisemmissa etenkään aina ole. Esimerkiksi tuolla eauto.si myynnissä on B-tyypin vikavirtasuoajattu 1-vaihe 32A kaapeli punaiseen työmaapistokkeeseen ja hinta tuolla vikavirtasuojalla on 738 euroa.

Ostamani kaapeli maksoi Arctic EV Omakaupassa 740 euroa. Se on paljon rahaa kaapelista. Toisaalta kun katselin ulkomailta vastaavia, niin kun ne varusteli myös vikavirran omaavaksi, niin hinnat eivät enää ainakaan minulle merkittävän paljoa edullisempia olleetkaan. Saihan siinä samalla tuettua kotimaista sähköautovarusteiden myyjää ja toimitus oli ajatustakin nopeampi, nimittäin paketti tuli tilauksesta seuraavana arkipäivänä postin tuomana kotiovelle.

Kaapelin käyttö

Ratio Electric kaapelin käyttö on helppoa ja toimii intuiviivisesti, vaikka selkeä suomenkielinen käyttöohjemonistekin kaapelin mukana toimitettiin. 

Ensin kaapeli kytketään punaiseen 3-vaihepistorasiaan. Ainakin niissä pistorasioissa, joita olen itse käyttänyt, on kansiläppä ja siinä kansiläpässä on koukku, joka lukitsee kaapelin pistorasiaan tukevasti. Näin painava kaapeli pysyy turvallisesti kytkettynä, kun läpällä lukitsee kaapelin. Silti taidan tehdä kaapelissa olevalla painavalle möykylle narut, joista sen voi ripustaa rasittamasta pistorasiaa painollaan.

Kun kaapeli on kytketty pistorasiaan, kytketään Type2-pää autoon. Leafi piippaa heti merkiksi keskustelun onnistumisesta ja latauskaapelissa olevasta möykystä kuuluu naksahdus ja lataus alkaa välittömästi.

Jos latauskaapeli on ollut virrattomana, alkaa lataus aina 6A:n latausvirralla, joka on siitä hyvä, että käyttäjä voi turvallisesti ja sulakkeita turhaan polttamatta nyt oman harkintansa mukaan nostaa latausrvirtaa. Kaapelin möykyn led-valo siis palaa ensin 6A:n kohdalla. Kun möykyn painiketta painaa kerran, siirtyy led-valo 10A:n kohdalle ja toisella painalluksella syttyvät molemmat 6A ja 10A ledit merkiksi siitä, että lataus on nyt 16A latausvirralla käynnissä.

Kun kaapeli on ollut käyttökertojen välillä kytkettynä virtaan, muistaa se edellisen kerran latausvirran. Tämä taasen saattaa olla mukava käyttöominaisuus niille, jotka suunnittelevat tällaisen käyttämistä kotilatauslaitteena. Kaapelin uskaltanee jättää pistorasiaan kytketyksi, koska näistä saa virtaa ulos vasta kun ohjausvirta on antanut kaapelissa olevalle elektroniikalle luvan siihen.

Kun lataus lopetetaan tai jo valmistuneen latauksen jälkeen ajoon lähtöä varten kaapeli halutaan irroittaa tehdään se aina ensin auton päästä ja sitten seinästä. Uudessa Nissan Leafissa on sellainen latauskaapelin automaattinen lukitus, jonka saa avaimesta tai kojelaudan napista vapautettua. Tämä on ihan hyvä asia, joka ehkäisee mahdollisia kaapelivarkauksia.

Kaapelin takaisin peräkonttiin keriminen on hiukan jäykähköstä kaapelista ja painavasta mötikästä johtuen hieman kömpelön tuntuista ennen kuin oikeat otteet vakiintuvat. Kaapeli mahtui Leafin mukana tulleen 10A:n latauskaapelin pussiin ja peräkontin laidalla olevan verkkotaskuun. Siellä sen on hyvä olla turvallisesti säilytyksessä myös mahdolliset kolaritilanteet huomioiden.

1x16A latausvirran merkitys käytännön ajossani

Totuuden nimissä en ole vielä tarvinnut kuin yhden ainoan kerran yli 8A latausvirtaa uudella Leafillani kotona tai mökillä. Sen ainoan kerran taustalla oli Helsingistä kotiutuminen iltapäivällä ja tarkoituksellinen akun täysin tyhjäksi ajaminen. Vastaavasti aamulla oli neljän aikaan pitkälle työkeikalle lähtö edessä ja siihen halusin akun täyteen ennen lähtöä.

8A kaapelilla siis tuo lataaminen olisi kestänyt noin vuorokauden ja toisinsanoen aamuvarhaisella lähtiessäni akussa olisi ollut vasta noin 19 kWh:n eli noin 50% verran energiaa. Nyt lähtiessäni totesin akun olevan 98% täynnä ja olin hyvin tyytyväinen.

Ensi talven pakkasilla tulee olemaan mielenkiintoista nähdä myös miten tämä 16A kaapeli vaikuttaa Leafini esilämmitykseen. Rajoittaako uusi Leaf 8A-kaapelilla ladatessa esilämmitystehoa vai syökö osan lämmitysenergiasta auton ajoakusta, kuten vanha Leaf teki? Riittääkö 16A:n latausvirta täysipainoiseen esilämmitykseen ilman, että akun enerigaa kuluu ainakaan havaittavaa määrää. Tämä jää nyt odottaman kokemuksia, koska kevät tuli niin vauhdilla.

Mökillä tämä 16A latauskaapeli on enemmän henkinen tuki. Tietoisuus siitä, että kun olen iltamyöhällä tullut mökille ja akku on aamulla täysi, eikä vasta puolillaan on hyvä asia ja lisää joustavuutta mökillä käyntiin entisestään isomman akun lisäksi.

Uskon, että tämä matkalatauskaapeli toimisi monilla sähköautoilijoilla erittäin hyvin myös kotilatauslaitteen korvaajana.

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Juhani Varemo - 16.11.2018 klo 12:57

    Kysymys tuon Leafin latauksesta: onko siis niin että 1 x 16 A suurempaa tehoa ei Type 2 -liittimestä lataukseen saa vaikka laturi on kytketty 3x16 A kolmivaihepistokkeeseen? Viittaan tuohon 'auton laturi on yksivaiheinen'.

    EV-connect näyttää lataustehovaihtoehdoiksi 3 kW ja 6 kW, ja kuvittelin että tuo suurempi olisi saavutettavissa kolmivaihelaturilla. Tavallisesta 1-v pistorasiasta auton omalla 'matkalaturilla' ladattaessa EV-connect näyttää ja laskee tuon 3 kW:n mukaan. En ole (vielä) laittanut töpselin väliin mittaria josta näkisi mikä latauksen teho oikeasti on.

    Onko Leafin sen 3 kW ylittävät tehot saavutettavissa ainoastaan sen CHAdeMO DC-latauksen kautta? Vähän harmillinen takaisku jos noin on. Mulla olisi kuitenkin 3-v sähköä tarjolla hieman nopeampaankin lataamiseen ja olin juuri tuota mainitsemaasi kaapelia harkitsemassa...

  • Sähköautoileva motor - 16.11.2018 klo 13:59

    Hei Juhani
    kiitos kysymyksestäsi.
    Tuo Ratio Electric -matkalatausjohto tosiaan kykenee kolmivaiheisesti max 16A-lataukseen, mutta kun todellakin valitettavasti Leafissa on vain yksivaihelaturi, niin se osaa ottaa sieltä vain 1x16A, eli vähän reilua 3kW:n lataustehoa. Kuten olit itsekin juo tulkinnut.

    Tuolla Arctic EV:ssäkin näyttäisi olevan tarjolla myös 32A-3-vaihekaapelina tuo sama. Hiukan ristriitainen on kuitenkin heidän nettisivullaan tuo latauksen säätö, kun sitten kumminkin sanotaan että lataus on säädettävissä 16A, 24A ja 16A. Olisikohan kirjoitusvirhe heidän nettisivuillaan tuossa ja pitäisiköhän tuo viimeinen olla 32A? En tiedä.
    https://arctic-ev.omaverkkokauppa.fi/epages/arctic-ev.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015010202/Products/35325

    Mutta tuossahan sitten on kuitenkin sellainen haaste, että yleisin kotitalouksien pääkeskus on 3x25A ja ei taida juurikaan missään sellaisessa olla mahdollista ottaa edes 24A yhdestä vaiheesta. Mutta jos sattuu olemaan tyyliin 3x64A pääsulakkeet ja löytyy 3x32A voimavirtopistorasia, niin tuollahan saa Leafiin 6,6 kW:n lataustehoa.

    Sitä 6,6 kW:n lataustehoa itse otan siis useimmiten töissä sekä markettien ja kauppakeskusten asiointilatauksessa ym. 3x32A latauslaitteista.

    Kotiin on saatavilla myös tuollainen Accelev latauslaite, joka osaa ottaa kahdesta vaiheesta ja antaa yhteen vaiheeseen käsittääkseni max 24A, joka on varmaan monille kotiin aika hyvä jo.
    https://emobe.eu/en/shop/accelev-5-kw-6-kw-3/

    Itsellä riittää kotona 90% päivistä 8A ja sitten löytyy kiireisempiin kesken päivän tarpeisiin edelleen 20A:n latausvirralle säädetty KEBA. Onhan sekin jo reilusti yli 4 kW:n teholla lataamista.

    Vastasinkohan kysymykseesi vai sen vierestä? :-)

  • Juhani Varemo - 16.11.2018 klo 15:17

    Kiitos hyvästä vastauksesta, asia selvä ja ymmärretty.
    Vältyin tekemästä selvästi virheellistä hankintaa :-)
    Sähkön päälle ymmärrän paljonkin, mutta tämä sähköautopuoli tuntuu olevan oma ihmeellinen maailmansa, ja jotkut jutut tuntuvat vähemmän loogisilta.
    Kuten tuo että miksi autoon on valittu 1-vaiheinen lataustekniikka... 3-vaiheinen olisi varmaan maksanut muutaman satasen enemmän ja antaisi paljon enemmän. Tuolla on lähinnä merkitystä juuri meille kotilaatajille kun tulee tilanteita että illalla myöhään on akku ajettu melko tyhjiin ja heti aamulla olisi täydelle toimintamatkalle taas käyttöä. Ei noita tilanteita usein tule, mitä nyt viimeksi.

    Tuo Emoben ratkaisu vaikuttaa fiksulta, ilmeisesti heiltä on tulossa myös vastaava kaikkia kolmea vaihetta hyödyntävä laite joka vaikuttaisi meikäläiselle lähes täydelliseltä ratkaisulta :-) Sähköverkko ja muuntajatkaan eivät ole isosta vinokuormasta mitenkään onnessaan.

    Kuten ehkä arvata saattaa, uuden 40 kWh Leafin kuski täällä kyselee. Tykkään autosta, pienine puutteineen. Mun ajot ovat tavallisesti sellaista lähipyörimistä muutaman kymmenen kilometrin säteellä ja aika lailla tässä maaseudulla jolloin virallisia latausasemiakaan ei välttämättä oikein matkan varrelle osu, ja jos osuukin niin sopivaa odotteluaikaa lataukseen ei sitten olisi.

    Talvea mielenkiinnolla odottaen.

    Onko muuten jotain palvelua jossa voi ilmoittaa tarjoavansa hädän hetkellä muillekin lähellä oleville sähköautoilijoille latausvirtaa? Ei siis mitään virallista eikä nurkista löydy ravintolaa eikä kauppakeskusta, mutta jos joku nyt sattuu pelonsekaisin tuntein tuijottamaan 'sähkö loppuu aivan tähän' varoitusta tässä lähellä :-)

  • Sähköautoileva motor - 16.11.2018 klo 15:46

    Hei jälleen Juhani,
    onnea uudelle Leafille. Kyllä se tosiaan on erinomainen auto just niillä parilla puutteella.

    Olen jakanut oman kotilatauslaitteeni plugsharessa, mutta vielä ainakaan ei ole kukaan kaipaillut latausta kotonani. Paitsi omat sähköautolla saapuneet vieraani :-)
    Tuo on muutoinkin mielestäni parhaiten ajantasalla pysyvä yleistietolähde reissussa latauspaikan etsimiseen ja valitsemiseen. Käytän myös pidemmillä kesälomamatkoilla matkareitin suunnitteluun.
    https://www.plugshare.com/

  • Juhani Varemo - 21.12.2018 klo 22:20

    Tuli sitten tuollainen Accelev hankittua. Painosta päätellen sisältää 400/250 VAC muuntajan, tarvittavan ohajus-, kättely- ja säätöelektroniikan ja pienen energian mittaustietojen näytön. Ottaa tehonsa kahden vaiheen väliltä, ja tämän suuremman jännitteen avulla pystyy tuottamaan pienempään jännitteeseen enemmän ampeereja. Lataa tyypillisesti hiukan vajaalla 6 kW:n teholla. Lyhyen kokemuksen perusteella vaikuttaa toimivalta laitteelta.

    Kerron tämän vain siksi että jos joku kaipaa vastaavaa tai miettii ratkaisua hieman nopeampaan kotilataamiseen 3x16 pistorasiasta 1-vaiheisen AC-laturin omaavaan autoon.

  • Sähköautoileva motor - 22.12.2018 klo 8:41

    Hei Juhani,
    kiitos tärkeästä viestistäsi.
    Tulikohan tuo Accelev-latauslaitteesi Type2 vai Type1 -kaapelilla?
    Jos tuli Type2, niin olisin kovin kiinnostunut pääsemään joskus sopivan tilaisuuden tullen käymään koelataamassa sillä omaa Leafiani ja haluaisin ottaa pari kuvaa ja kirjoittaa pienen tarinankin.

  • Juhani Varemo - 22.12.2018 klo 16:22

    Type 2 se on, eipä se muuten uuden mallin Leafiini kävisi. Tuohonhan saa tosiaan valita kummankin tyypin väliltä. Käytännössä se lataa Leafia aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa julkinen AC-latauspistekin, koska auton oma laturi kuitenkin rajoittaa tehon sinne 6 kW paikkeille.

    Tervetuloa milloin vaan kun sovitaan, pidetään pieni maailmanparannustauko kahvipöydän ääressä :-)

    Puhelinnumero löytyy vaikka sieltä plugsharesta, hakuun Ylitie 373 Kuivanto. Metsäjussi...

  • Juhani Varemo - 4.1.2019 klo 10:44

    Tässä pakkasiltana jarrutellessani ja heikkoa energian talteenottoa katsellessani tuli mieleen hypoteettinen kysymys:

    Miten sähköautolla tullaan alas pitkiä ja jyrkkiä vuoristoteiden laskuja jos akku on valmiiksi melkein täynnä? Tai akku on vaikkapa niin kylmä että se ei paljoa suostu ottamaan jarrutusenergiaa vastaan?

    Normaaleja jarrujakaan ei ole hyvä ylikuumentaa.
    Viisasta varmaan ennakoida ja pitää huolta että akussa on tilaa ja kykyä kilometrien regenerointiin.

  • Sähköautoileva motor - 4.1.2019 klo 16:51

    Hei Juhani,
    juuri kuten kuvasit, ennakoimalla.
    Toki näin Suomessa aika teoreettinen tarve. Norjan Lofoottien reissullakaan ei tullut ekat pitkät laskut niin pian vastaan, että olisi ollut akku liian täynnä regeneroidakseentäysillä.

  • Ioniqia ostamassa - 8.3.2019 klo 7:14

    Väittäisin, että niin Leaf kuin Ioniq käyttävät 3x16A kytkennällä ladattaessa kahta vaihetta. Eli autossa oleva "yksivaiheinen" laturi osaa hyödyntää sekä vaiheen ja nollan väliltä saatavaa 230 voltin jännitettä, että kahden vaiheen väliltä saatavaa 400 voltin jännitettä riippuen siitä, mitä latausasemasta on tarjolla. Näin latausteho on 3x16A laturista 7,4 kW täyden 11 kW:n sijasta.

  • Sähköautoileva Motor - 8.3.2019 klo 8:15

    Hei nimim Ioniqia ostamassa,
    kiitos kommentistasi. Rehellisesti sanoen kommenttisi meni jo niin tekniseksi, että en osaa ottaa kantaa tuolla tarkkuudella.

    Mutta sen tiedän, että Leafin sisäinen yksivaihelaturi on 6,6 kW:n tehoinen ja ottaa sähköä yhdestä vaiheesta ja akkuun uppoaa parhaimmillaan hiukan yli 6kW:n teholla. Ioniqissa on hieman tehokkaampi sisäinen laturi. Molemmissa puhutaan yksivaihelaturista. VW:ssä sen sijaan on joissain malleissa ainakin kaksivaihelaturi ymmärtääkseni.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!