Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta

tiistai 20.03.2018 Avainsanat: BEVLeafLeaf40kWhNissan

Kävin tänään 19.3.2018 hakemassa uuden Nissan Leafin Mikkeliläisestä autokaupasta. Kirjoitan tähän muutaman ensikokemuksen autosta ja Leafin etähallinnan käyttöönotosta uudessa autossa. Yritän tämän ensimmäisen kirjoituksen 40 kWh Leafistani rajoittaa olennaisimpiin ensikokemuksiini. Palaan kyllä kymmeniä kertoja auton kokemuksiin.

Menomatka vanhalla Leafilla Mikkeliin uutta hakemaan

Ensin kuitenkin piti päästä Tampereelta Mikkeliin vielä kerran 120 000 kilometriä ajetulla 24 kWh Leafilla. Talvikeleissä se olisi ollut hieman liian riski matka ajaa suorinta reittiä Lahden kautta, koska Tuuloksessa ei ole välillä pikalatausta tarjolla. Niinpä päätin ajaa Jyväskylän kautta. Tuota kautta pikkuakkuisellakin Leafilla homma on lastenleikkiä pikalatureiden ollessa juuri optimaalisilla väleillä. Tampere - Oritupa - Patalahti - Jyväskylän Kivääritehtaankatu - Kangasniemi ja sitten perille Mikkeliin. Aikaahan tuossa kuluu melko runsaasti noin monella lataustauolla.

Paperitöitä ja auton etähallinta toimintakuntoon

Ennen autoon tutustumista oli paperitöiden lisäksi tehtävä hieman tietoteniikka-asioita. Kirjauduin ensin läppärilläni You+ Nissan -sivustolta omalle tililleni ja poistin vanhan Leafin tililtäni. Uuden Leafin VIN-koodin syöttämällä sain välittömästi rekisteröityä uuden auton tililleni. Sitten vielä kännykän Nissan EV -sovellukselle alasajo ja uudelleen kirjautuminen. Ja vain viiden minuutin askartelun jälkeen kännykkäsovellus kertoi, että auton akku on 100% ladattu ja sillä pääsisi peräti yli 300 km jos ei tarttisi lämmityslaitetta. Tein vielä testin lämmityslaitteen etäkäynnistyksellä, vaikka auto olikin lämpimässä hallissa. Hyvin toimii taas etäohjaukset. Hyvä. Halusin tuon etähallinnan muutoksen tehdä itse, koska tiesin hallitsevani sen hyvin.

Autoon sisätiloihin pikainen tutustuminen

Uusi Leaf 40 kWh tuntuu erittäin tutulta edellisen vuodelta 2015 olevan 24 kWh:n akulla varustetun Leafin jälkeen. Hallintalaitteet ovat tutun tuntuisilla paikoilla ja toiminnoiltaankin pääosin intuitiivisesti käytettävissä. Uusi ohjauspyörä on erityisen hyvin käteen sopivan tuntuinen.

Muutamat nappulat jäävät edelleen ratin taakse piiloon, kun säädän istuimen itselleni tutusti melko lähelle siten, että ranteet ylettyvät hyvin ratin yläosaan olkapäiden ollessa tukevasti selkänojassa. Edelleen Leafin ratissa on ainoastaan korkeussäätö. Itse en kaipaa pituussäätöä, mutta varmasti monet sitä jäävät kaipaamaan.

Keskikyynärnoja on uudessakin mallissa liian takana. Muodostin jo päätöksen tehdä tai teettää siihen noin viisi senttiä pidemmän kannen. Kojelaudan uudet materiaalit ovat omaan makuuni miellyttävän näköisiä ja tuntuisia.

Vanha Leaf huusi koko olemuksellaan: "Huomatkaa minut kaikki, olen outo". Uusi Leaf taasen on selvästi päätetty tehdä mahdollisimman tavalliseksi. Tämä näkyy ulkotilojen lisäksi myös mittaristossa. En usko nimittäin että Nissanilta olisi sattumanvarainen valinta laittaa perinteinen viisarinäyttöinen nopeusmittari digitaalinäytön viereen. Onneksi sen digitaalisen nopeuslukeman saa myös näkyviin siihen vasemman puoleiseen näyttöön. Digitaalinäytössä on muutoinkin melko runsaasti tietoa valittavissa. Keskikonsolin hieman suurempi näyttö toimii myös hyvin pitkälti samalla logiikalla kuin vanhassa. Pääosin uskon sen olevan uudellekin käyttäjälle melko helppo omaksua.

Minulla olevassa 2.Zero -varusteversiossa käsijarru on muuttunut jalkapolkimesta sähköiseksi vivuksi keskikonsoliin. Joissain varusteversioissa se on edelleen jalkapoljinmallia. Ajosuunnanvalitsin on täysin sama kuin vanhassakin. Takavasemmalla käyttäminen asettaa ajovaihteen ja toinen kerta runsaammin regeneroivan B-ajomoodin. Etuvasemmalla käyttäminen saa auton pakittamaan ja keskeltä painamalla menee vaihde parkille. ECO-nappi on siirtynyt ratista nyt myös keskikonsoliin ja sen vieressä on yhden polkimen ajotakeniikan mahdollistavan e-Pedalin nappi. Autoni asetuksissa oli sellainen valinta jo valmiiksi, että tuo e-Pedalin valinta pysyy muistissa, eli sitä eri tarvitse joka ajokerta laittaa erikseen päälle.

Kartturilla ja takamatkustajilla tilat ja olosuhteet ovat pääosin kuten ennenkin. Ainoastaan kojelaudan uusi muotoilu ja pintamateriaalit tuovat merkittävästi modernipaa tunnelmaa.

Ulkoinen katselmus ja moottoritila

Ulkomuotohan uudessa Leafissa on nyt onnistunut vanhaa mallia huomattavasti paremmin. Auto ei enää ole ruman sammakon näköinen, vaan ennemminkin hyvin tyypillisen hatchbackin näköinen. Musta metalliväri sopii yllättävän hyvin tähän autoon. Kori näyttää silmäilyn perusteella virheettömältä maalipinnaltaan ja sovituksiltaan, kuten näiltä Japskeilta saattoi olettaakin.

Konepellin alta paljastuu pääosin samat näkymät kuin oli vanhassakin Leafissa. Tiedän että merkittävin uusi asia moottoritilassa on uusittu invertteri, jonka ansiosta moottoriin on taiottu runsaasti lisää käytännön tehoa. Nyt tehoa on 110 kW ja vääntöä 320 Nm. Ilmalämpöpumpun putket ovat edelleen lämpöeristämättömät. Pitänee ensi talven pakkasille hommata vähän matkaa lämpöeristysmateriaalia ja parantaa energiatehokkuutta.

Latausluukku on edelleen keulassa ja sen alta paljastuu edelleen CHAdeMO-pikalatausliitin ja tässä uudessa AC-lataus on muuttunut Type2-liittimelliseksi, vaikka auton sisäinen laturi on edelleen yksi vaiheinen 6,6 kW:n tehoinen. Auton mukana tulee nyt 8 Ampeerin latausvirtaa käyttävä pistorasiasta virtansa ottava latauskaapeli sekä 32A latauksen mahdollistava Type2-kaapeli.

Renkaat ja vanteet

Autossa on alla pyyntöni mukaisesti kitkarenkaat 16" alumiinivanteilla ja peräkontissa on 215 leveät kesäkumit 17" alumiinivanteilla. Olen itse sitä mieltä, että kesärenkaillekin 205 leveät 16" pyörät olisivat olleet paremmat pienemmän kulutuksen takia. Kesäpyörien vanteet ovat varmasti alle laitettuina jopa hyvän näköiset. Talvirenkaiden vanteet sen sijaan kieltämättä näyttävät hieman alimitoitetuilta.

Ensimmäiset ajotunnelmat

Käynnistämistä ei enää seuraa vanhasta Leafista tuttua "Pimpeli Pom" ääntä. Oikeastaan jäin sitä kaipaamaan, enkä vieläkään parin päivän aikana ole sitä saanut takaisin aktivoitua. Vanhasta Leafista taasen ilmeisesti jotkut ovat sen äänen menestyksekkäästi pois taituroineet.

Liikkeellelähtö on e-Pedal toiminnon päällä olemisen ja automaattisen sähköisen käsijarrun ansiosta uudenlainen kokemus vanhan Leafin jälkeen. Auto ei lähtenytkään ryömimään, kun laitoin D-vaihteen päälle. Pieni kosketus vauhtipolkimeen sai kuitenkin auton ryömimään hyvin rauhallisesti ja hallitusti ulos autokaupan hallista. 

Päivänvalo on kirkas, joten en pääse heti testaamaan autossani olevia täysin automaattisesti toimivia LED-valoja, joten niistä kirjoitan sitten myöhemmin lisää. 

Autokaupan parkkipaikalta pois päästyäni olen jo tottunut e-Pedalin toimintaan ja epäilen sen jäävän itselleni aina päälle. Paitsi jos on joskus tarvetta venyttää toimintamatkaa. Nimittäin taloudellisinta ajoa e-Pedal voimakkaine regenerointeineen ja jarrujen yhteiskäytöllään ei taatusti tarjoa. Mutta siis sen käyttö on hyvin mielekästä ja loogista. Pian jarrupolkimen käytön huomaa olevan erityisen harvinaista normaalissa kaupunkiajossa.

Kun pääsen maantienopeuksiin huomaan uuden Leafin olevan korvinhavaittavasti vanhaa Leafia hiljaisempi. Rengasäänet ovat selkeästi vaimeammat. Myös takapyörien holvikaarista aimmin todella selkeästi kantautuneet veden ja loskan roiskeäänet ovat nyt poissa. 

Ohjaustuntuma on hyvin tyypillinen Japanilaisille autoille ja en osaa sanoa onko jotain muutosta verrattuna aiemman mallin ohjattavuuteen uutena ja uusilla renkailla. Nimittäin omani oli luovutettaessa jo 120 000 km ajettu ja alla oli aivan loppuun ajetut kitkarenkaat.

Istuin osoittautuu matkan edetessä hyvin samanlaiseksi kuin edellisessäkin mallissa oli. Koska olen vain 176 cm pätkä, niin istuinosan pituus riittää antamaan minulle kohtuullisesti riittävän reisituen pitkälläkin matkalla. Tunnistan toki, että pidempijalkaiset jäävät tässäkin autossa kaipaamaan pidempää istuinosaa. Selkänojassa ei ole erillistä ristiseläntuen säätöä, mutta en sitä kyllä tuntunut kaipaavankaan. Istuin on minun makuuni melko mukava, ehkä 8 arvoinen.

Kotimatka alkaa

Teen kotimatkan jo ihan vertailunkin vuoksi samaa reittiä, kuin tulin vanhalla Leafillani. Ajan siis Mikkelistä Jyväskylän kautta kohti Tamperetta, vaikka 40 kWh akulla olisin päässyt helposti Lahdenkin kautta. 

Matkan alussa heti havainnoin, että uuden Leafini adaptiivinen vakionpeussäädin toimii erinomaisen hyvin ja pitää todella tarkasti tavoitellun nopeuden, jos vain edessä on tilaa riittävästi.  Edellä ajavaan pidettävää välimatkaa voi säätää ratin napista kolmeen eri tasoon. Itse tykkään pisimmästä välimatkasta ja se tuntuu turvalliselta talviolosuhteissakin. Propilot osaa ohjata yllättävän hyvin, kunhan kaistamerkinnät näkyvät. Paremmin tämä tuntuu toimivan kuin Ioniqin vastaava. Teslaan nyt ei voi verrata miltään osin, koska se on aivan omaa luokkaansa.

Ajelen koko matkan Jyväskylään asti tarkoin navigaattorilla tarkistettua suurinta sallittua nopeutta. Samalla ilmenee, että valittavasti Leafin nopeusmittarin virhe on ainakin nyt alla olevilla talvirenkailla yhtä paha kuin vanhassa. Noin 10% luokkaa. Itseäni tuo ei enää häiritse koska olen oppinut virheen poislaskemaan, mutta mielestäni tuollainen on käsittämättömän turhaa nykyaikana. Yhtä hyvin nopeusmittarin voisi käyttäjä kalibroida näyttämään täsmälleen oikeinkin.

Uudenkin Leafin ilmalämpöpumpun automatiikka on mielestäni hieman tyhmä. En koe mitään järkeä yksin ajaessa antaa sen pauhata automaattiasennolla turhaan ylimääräistä energiaa tuhlaten, vaan asetan tavoitelämmöt 18C tasolle ja säädän puhalluksen manuaalisesti ykköstasolle. Ulkona keli on hiukan haastava vahvan lumipyryn ja -2..+1 C lämpötilan johdosta, mutta näillä asetuksilla autoa tarkenee hyvin ajaa ilman kenkiä ja paitahihasillaan.

Matkalla parin ohituksen aikana noteeraan myös, että uusi Leaf tuntuu erityisen helpon voimakkaalta kiihdytellä. Internetistä löytyykin video, jossa uusi Leaf on saatu kiihtymään luvattuakin nopeammin, eikä luvattu 7,9 sekuntia 0-100 km/h nopeuteen ole kovin paha sekään. Ohituskiihtyvyyttä tuntuu myös riittävä erittäin hyvin.

Noin 135 kilometriä myöhemmin Jyväskylässä totean erittäin tyytyväisenä toimintamatkan pidentyneen uudessa Leafissa kuten 40 kWh:n kokoinen akku antaa olettaakin. Vanhalla 24 kWh Leafilla tuo matka Mikkelistä Jyväskylään vaati siis yhden noin 30 minuutin lataustauon Kangasniemellä. Nyt uudella ajoin suoraan Jyväskylään ja perillä akussa oli vielä 41% akkua jäljellä ja yllättävän realistinen toimintamatka-arvion kertoi vielä päästävän 102 km matkan verran lisääkin. Kulutus auton mittarin mukaan toteutui tuolla reitillä hyvin uskottavalla 16,5 kWh/100 km tasolla.

Ensimmäinen arvioni rangesta

Tuon Mikkelistä Jyväskylään siirtymän perusteella tein toimintamatkasta pari johtopäästöstä. Ensinnäkin uuden Leafini toimintamatka-arvio piti vanhaan Leafiin verrattuna käsittämättömän hyvin paikkaansa koko matkan ajan. Toisekseen tuolla toteutuneella kulutuksella autolla olisi ajanut noin 237 km matkan hiukan haastavassa talvipyryssä. Se on hyvin linjassa kasvaneen akkukapasiteetin ja ennallaan säilyneen kulutuksen kanssa.

Ensimmäinen pikalataus

Vaikka matkan tekoni kannalta asialle ei ollut tarvetta, niin tein Jyväskylän Kivääritehtaankadun Virtapisteen pikalaturilla ensimmäisen pikalatauksen uudelle 40 kWh Leafilleni. Pikalatauksen alku veti suun hymyyn. Heti alusta alkaen yli 40 kW:n teholla alkanut pikalataus vain kiihdytti vauhtiaan varauksen kasvaessa saavuttaen noin 45 kW:n tason. Kuitenkin pienoisen pettymyksen hetken koin, kun latauksen teho lähti laskuun akun saavutettua 50% tason. Silti pikalataus on todella paljon nopeampaa kuin vanhassa 24 kWh Leafissa. Palaan tähänkin asiaan myöhemmin tarkemmin, kunhan saan hieman monipuolisempaa kokemusta.

Auton mittariston akun varausprosentin näytössä outo epälineaarisuus

Jyväskylästä lähdin vajaalla akulla kotiin. Länkipohjasta Sahalahdelle välillä iski todella rankka talvikeli. Tiellä oli erittäin raskasta sohjoa ja taivaalta tuli pienten marmorikuulien kokoisia rakeita. Länkipohjan tielle käännyttyäni koin jo ennemmin netistä lukemani uuden Leafin akun varaustason prosenttinäytön epäloogisuuden. Noin 30% kohdalla akun varaus lähti auton näytöllä laskemaan erittäin nopeasti. Auton mittariston toimintamatkan arvio sekä LeafSpy kuitenkin laskivat selkeästi loogisemmin. Auton mittariston prosenttien nopea lasku kääntyi hitaaseen laskuun puolestaan noin 16% kohdalla. Tuotakin pitää tarkkailla myöhemmin lisää.

Kotona auto saamaan 8A pistorasialatausta

Uudessa Leafissa on aiemmasta mallista poiketen AC-lataukseen Type2-liitin. Niinpä vanha kotilatauslaitteeni ei voi ladata uutta Leafiani. Laitoin sen siis saamaan hyvin hidasta 8A latausta pistorasiasta. Sekin tosin riittää hyvin siihen, että pääsen aamulla töihin ja vielä jää ylimääräistäkin. Selvittelen huhtikuun aikana rauhassa miten ratkaisen uuden autoni kotilatauksen. Tällä hetkellä pidän todennäköisimpänä, että vaihdatan nykyisen latauslaitteen pistokeeen uuteen autoon sopivaksi, jolloin saan uuteenki Leafiini 4 kW:n lataustehoa kotona.

Ensivaikutelmat autosta: olen hyvin tyytyväinen.

Aiemmat Nissan Leaf 40 kWh tarinani:

Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä

 

 

 

 

 

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

  • Pekka - 21.3.2018 klo 7:31

    Millä laila Propilot tuntui huonommalta kuin Teslan autopilot ? Olen lukenut tämän ajavan hyvinkin keskellä kaistaa kun taas Teslan sanotaan sanotaan menevän pingpongia laidasta laitaan.

  • Sähköautoileva motor - 21.3.2018 klo 16:58

    Moro Pekka,
    kiitos kysymyksestäsi.

    Oikeastaan jälkikäteen ajatellen oli ehkä vähän turhaa edes verrata Teslan autopilottiin. Sillä ei ole oikeastaan juuri mitään yhteistä sitten kuitenkaan Propilotin kanssa. Propilot perustuu kamerakuvaan + etäisyystutkaan. Autopilot taasen perustuu aika moneen muuhunkin lähteeseen ja kykenee jopa verkostonsa kautta jatkuvaan oppimiseen ja näiden avulla kykenee sangen itsenäiseen ajamiseen sisältäen hallitut ohitukset moottoritiellä kaistan vaihdot mukaan lukien.

  • Marko - 22.3.2018 klo 8:56

    Autopilot 1.0 ei tee pingpongia. Autopilot 2.0/2.5 teki, mutta sai juuri päivityksen, ohjelmisto kirjoitettiin lähes kokonaan uusiksi ja nyt on hyvä. Ajelee youtube videoiden mukaan jopa teillä, joissa ei ole viivoja ja selviytyy tietyöalueesta.

  • Jyri-Pekka - 22.3.2018 klo 10:58

    Kiitos erinomaisesta koeajoraportista!

    Teslan AP2.5 käyttää tutkaa, kameroita, ultraääniantureita sekä karttatietoa ja perustuu neuroverkoilla tapahtuvaan oppimiseen, jolle Teslan autot globaalisti syöttävät opetusdataa. Autopilot Teslassa ajaa huomattavasti vakaammin kuin esim Nissanin Propilot ja erityisesti huomattavasti huonommissa olosuhteissa kun kaistaviivat näkyvät heikosti tai jopa puuttuvat toiselta puolen kokonaan. Juuri autooni asentunut uusin firmware paranti jälleen AP2.5 kyvykkyyksiä ja se on oppinut mm. jyrkkien nyppylöiden hanskaamisen hienosti. Noissa tilanteissahan kamerat eivät näe mielestään riittävän kauas eteenpäin kun nyppylä estää näkemisen ja auto tahtoi aiemmin enemmän tai vähemmän epäröidä nyppylän harjalla. Autopilot ei nimenomaan aja reunasta toiseen kaistalla kuten monet ajonavustimet tekevä,t vaan menee todella suoraan. AP myös vaihtaa monikaistaisella tiellä kaistaa kun aktivoin vilkun.

    Ajoin Nissan Leafin Propilotilla joitakin viikkoja sitten ja se oli varsin miellyttävä kokemus mutta luovutti hallinnan melko usein eikä juurikaan kyennyt hanskaamaan yhtään poikkeavia tilanteita kuten kaistan leveneminen tai risteysalueet. Mutta ajonavustimien joukossa Propilot on parhaasta päästä ja rentouttaa ainakin maantiellä ja moottoritiellä ajamista merkittävästi.

  • Ari - 22.3.2018 klo 13:43

    Vaikuttaapa mukavalle kehitykselle.
    Olen huomannut myös, että jostain syystä pienemmät renkaat saavat pienempiä kulutuslukemia. Siksi hiukan ihmetyttää se, että ainavain suurempia renkaita kaupataan mukaan. Jos kesällä saan hankittua oman sähköauton, täytyy koittaa löytää mahdollisimman pienet vanteet... ;) Välillä toki tulee mieleen, että kuinka mittaukset tehdään. Tokikin pienempi halkaisijainen rengas pyörii useamman kierroksen samalla matkalla ja kierroksia/min pitää olla enemmän samaan nopeuteen, joten jos matkaa ja nopeutta ei mitata muulla kuin mittaristolla, saadaan luonnollisesti pienempi lukema. Mutta jos kulutus on jo lähtökohtaisesti pienempi, niin toki säästöä tulee. Eli jos isoilla renkailla navi nopeus ja matka ovat samat kuin pienemmillä renkailla ja kulutus on pienempi pienemmillä...
    Tai jos navi nopeus on sama ja pienemmillä saadaan pienempi lukema suuremmista kierroksista huolimatta, säästöä tulee.

    Vaikka nämä uudemmat sähköautot ovat suorastaan paljon houkuttelevampia kuin vanhat, on pakko toivoa, että käytettyjen hinnat putoavat uusien tulon myötä reilummin. Siten meillä jotka ovat sähköautoista kiinnostuneita mutta talous ei anna myöten uutta hankkia, tulisi mahdollisemmaksi harkita myös e-auton hankintaa.

    Taitaa olla paikallaan onnitella uuden Leafin kuljettajaa =) joten Onnea!

    On erittäin mukavaa lueskella tarinoitasi käytännön kulusta autollasi. Nyt toki saattaa käydä niin, että matkanteko "tylsistyy" kun autossa alkaa olemaan riittävä akkukapasiteetti.
    Toisaalta myös kiinnostaa se, että nyt kun sinulla ei ole "pakottavaa" tarvetta ladata akustoa lähes joka kerta lähes täyteen, vaikuttaako se mahdollisesti akuston kestävyyteen / käyttäytymiseen. Veikkaan kuitenkin, että edellisen akuston piti virkeänä se miten sitä käytit. Muistan kun aikoinaan litium akut tulivat, sanottiin ettei näissä ole samanlaista muisti ilmiötä kuten oli nikkeli cadmiun ja metalli hydridi akuissa (jotka alunperin myös luvattiin olevan muistivapaita). Mutta kauppias vannotti että lataa ne aina kuitenkin täyteen kun alat lataamaan. Eli voit aloittaa missä kohtaa vaan latauksen, mutta lataa aina täyteen... Tämän muistaneena olen ihmetellyt nykyistä ajatusta siitä, että lataus pitäisi jättää 80% tasolle. Joskus käy mielessä, että siksi sanotaan näin jotta ne akut kuluisivat nopeammin ;)
    Toki kemiat on kait muuttunut vuosien saatossa, mutta toisaalta sinun tekemä muutaman vuoden testi...

  • Pekka - 22.3.2018 klo 17:11

    Toki Teslan pilotti on monipuolisempi. Ajattelin vaan sitä että voisi olla leppoisampaa ajella ja enemmän aikaa korjata tilanne jos auto näyttää alkavan poistua keskeltä kaistaa. Verrattuna siihen että pitäisi olla aina valppaana ottamaan ratti nopeasti haltuun kun auto nuoleskelee vuorotellen reunaviivoja. Yhdessä TeslaBjörnin videossa ainakin Ioniq koitti vähän väliä kampeutua yli reunaviivoista.

  • Sähköautoileva motor - 22.3.2018 klo 20:11

    Kiitos runsaasta kommenttien määrästä kaikille kirjoittaneille.
    Samalla pahoitteluni, että kommenttien julkaisu viivästyi, kun en ehtinyt kiireiltäni koneelle.

  • Tuleva leafisti? - 22.12.2018 klo 21:26

    Tiedätkö mitä vanhalle 24 kWh Leafille kuuluu nykyään? Voisikohan Suomen ehkä kuuluisin ja parhaiten dokumentoiduin Leaf saada vielä yhden blogitekstin jossain vaiheessa?

  • Sähköautoileva motor - 22.12.2018 klo 21:35

    Moi Tuleva Leafisti,
    en tiedä. Pari kertaa olen hiukan sitä jäljistänyt, jos vaikka sattuisi myyntiin palaamaan. Jossain vaiheessa todellakin tavoitteena päästä tekemään sen kanssa jälleennäkemisestä pieni tarina.

    Oli kyllä ikimuistoinen auto ja tällä kertaa positiivisesti luotettavuudellaan ja toimivuudellaan.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (10)
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!