Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo

lauantai 11.06.2016

Tämä Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo on yksi pala moniosaisesta juttusarjastani Sähköautoilevan motoristin Super-perjantaista.

Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016 päästi vauhtiin, kun sain Sähköutoilijat ry:n puheenjohtajan Teollisuusneuvos Kari Kallosen Brammo Empulse R- sähkömoottoripyörän koeajoon.



Tämä oli ainutlaatuisen hieno tilaisuus, nimittäin Karin Brammo on se toinen kahdesta Suomeen rekisteröidyistä kappaleista!


Taustaa Brammosta

Brammon osti hiljattain Polaris, joka valmistaa mm. Vicotry ja Indian -merkkisiä moottoripyöriä. Brammo tunnetaankin nyt Victory Empulse TT -nimellä. Lisätietoja Victory Empulse TT sähkömoottoripyörästä: http://www.victorymotorcycles.com/en-us/electric
Tällä hetkellä Victoryn sähköpyörää ei käsittääkseni Suomeen virallisia kanavia myöten tuoda.

Moottori ja voimansiirto

Brammo Empulse R- moottoripyörässä on 90 Nm vääntöä ja 40 kW tehoa.
Voimansiirto poikkeaa Zerosta siltä osin, että Brammossa on vesijäähdytyksellä varustetun sähkömoottorin jatkona hydraulisesti käytettävä kytkin ja kuusilovinen suorahampainen moottoripyörän vaihteisto.  (Zerossa suoraveto, ei kytkintä, ei vaihteita).

Tämä lisätekniikka ainakin osaltaan vaikuttaa siihen, että Brammo on 200 kg painollaan hieman Zeroa painavampi, mutta edelleen minun kokemuksiini perustuen kevyt pyörä. Moottori, kytkin ja vaihteisto ovat hyvin tiivis paketti pyörässä. Toisioveto on hoidettu tukevalla ketjulla.



Pyörällä lähdetään liikkeelle valitsemalla vaihde aivan kuten "perinteisessä" moottoripyörässä vasemman jalan vaihdevalitsimella. Ykkönen on alinna ja vapaa on kakkosen ja kolmosen välissä. Kytkintä käytetään vain vaihdetta vaihdettaessa, eli liikkeelle lähdöissä ja pysähtyessä ei kytkintä tule käyttää lainkaan.

Ajossa tuli nopeasti ristiriitainen olo vaihteistosta. Zero S koeajon jälkeen olin aivan varma, ettei sähkömoottoripyörä tarvitse vaihteistoa mihinkään. Olin ihastunut Zeron yksinkertaisuuden nerokkuuteen. Kuitenkin kun ajelin Brammolla huomasin nopeasti miksi osassa e-formuloitakin on kaksi tai kolme vaihdetta.

Brammolla ajo oli juuri vaihteiston ansiosta merkittävästi lähempänä ajokokemukseltaan tuttuja moottoripyöriä, positiivisessa mielessä. Kiihtyvyys on olennaisesti herkemmällä, moottoripyörämäisemmällä tasolla kuin Zerossa ja onhan tämä ymmärrettävää, että pienemillä välityksillä pyörä kiihtyy rivakammin.

Silti ajossa tuli sellainen olo, että kuusi vaihdetta on hiukan liioiteltua. Kaksi tai kolme olisi varmasti riittävä määrä.

Pieni välitysten klappi ajossa tuntuu, aivan kuin polttomoottorisella ketjuvetoisella moottoripyörälläkin. Tuo tunne Zerosta puuttui täysin. Minua tuo pieni klapin tunne ei vaivannut, koska olen siihen aina pyörissäni tottunut.


Mittaristo ja hallintalaitteet

Brammossa on suuri kierroslukumittari ja digitaalinen näyttö useille toiminnoille, kuten vaihdenäyttö, sähkön kulutus, toimintamatka-arvio ja tietenkin ajonopeus. Brammossa kierroslukumittari on perusteltua, jotta pystyy ajoittamaan vaihteiden vaihdot paremmin kun tutut pakoäänet eivät oikeasta hetkestä kieli kuljettajalle.

Ajomoodeja voi valita kahden väliltä, joista Sport tekee miellyttävän tuntuisen moottorijarrutuksen regenerointia lisäämällä. Ajoakun varaustilanne prosentteina myös näkyy selkeästi mittaristosta.

Muilta osin hallintalaitteet ovat kuin mistä tahansa moottoripyörästä. Peilit ovat Karin tyylittelyä ja tukevat pyörän streetlookkia mielestäni hyvin. Yllättävän hyvin niistä pystyi seuraamaan myös takanäkymiä (ensimmäisen kerran ajoin kahvanpääpeileillä varustetulla pyörällä).



Suorituskyky

Suorituskyky on varmasti hyvin samaa luokkaa Zerolla ja Brammolla. Brammo saa pientä lisäetua kiihtyvyyden tunteeseen ja tehtaan ilmoittama huippunopeus 177 km/h on varmasti eniten kiinni rattailla muutettavista välityksistä.

Liikkeellelähdöt tein aina kakkosvaihteella ja vauhdin noustua maantienopeuksiin pykälsin kolmosta ja moottoritiellä sitten jo nelosta. Vaihteet loksahtelivat silmään kuin ainakin suorahampaisissa olen tottunut tapahtuvan.

Vaihteita suositellaan käytettäväksi Brammossa siten, että moottorin kierrosluku on 4000 kierroksen yläpuolella. Sähkömoottorin voima on tasainen, mutta tuo alue on taloudellisempi ja rasittaa vähemmän vaihteistoa.

En lähtenyt kokeilemaan moottoripyörän huippunopeuksia, vaan ajoin enimmillään suurinta sallittua moottoritien kesänopeusrajoitusta ja siinä vauhdissa Brammo oli vielä hyvin halukas kiihtymään, kuten moottoripyörät yleensäkin.

Suorituskyvyltään Brammo kyllä vakuutti minut paremmin kuin Zero.

Akku ja toimintamatka

Akku on Brammossa 10,2 kWh, josta on käytettävissä 9,31 kWh.
Zero SR-mallin  13 kWh akku ja etenkin sen laajennusmahdollisuus 15,8 kWh tasolla saakka ovat kyllä valtteja Brammoon verrattuna.



Brammossa on vakiona Mode2-latausmahdollisuus Type1-liittimellä, jolla akku täyttyy tyhjästä 3,5 tunnissa. DC-pikalatausmahdollisuutta ei ole Brammossakaan.




Toimintamatkaa on tehtaan lupauksen mukaan 90 - 195 km ja tuo kuulostaa erittäin uskottavalta käytännössäkin.

Ajoasento

Brammossa istutaan hyvin luonnistuvan tuntuisesti pyörässä. Mitoitus on ainakin tällaiselle 177 cm pituiselle miehelle erinomaiset.  Ajoasento on vain hieman eteenpäin nojaava, kuitenkin aika pysty. Jalat tulevat sopivalle koukulle ja jalkatapit ovat hyvällä kohdalla tukevan ajoasennon saamiseksi.

Zeroon verrattuna ajogoemetria poikkeaan Brammossa todella paljon. Zerossa istutaan huomattavasti korkeammalla käsiin tuntuvasti siromman pyörän päällä. Brammossa on enemmän isomman pyörän tuntua ohjaimissa.

Brammonkin istuinkorkeus on 800 mm ja istuin oli hiukan kova, mutta siinäkin pystyi hieman vaihtelemaan ajoasentoa. Takamatkustajalle on Zeroa reilumpi tila ja kiinnipitokahvat ovat erinomaiset.



Ajokokemus ja alusta

Brammo on varustettu erittäin tukevalla alustalla. Edessä on kaksi 310 mm halkaisijaltaan olevaa jarrulevyä Brembon nelimäntäpuristimin. Etupumput ovat tukevaa tekoa, eli 43 mm Marzocchit ja tietenkin täysin säädettävissä. Säädettävissä on myös tukevaan takahaarukkaan ja runkoon kiinnittyvä  Sachs takajousitus.



Rengastus Brammossa on nykyisiin isoihin moottoripyöriin hyvin tyypillinen 180/55-17. Tämä Zeroa raskaampi rengastus on perusteltua Brammon suuremman painon takia, mutta oikeastaan olennaismpaa on ulkomuodollinen seikka. Brammo näyttää varsin katu-uskottavalta pyörältä.



Ajossa jousitus oli säädetty hieman pintakovaksi minun makuuni, mutta se toimi täydellisesti näissä Suomalaisissa routatieheitoissa. Keli oli märkä ja mielessä painoi pyörän ainutlaatuisuus, joten en lähtenyt kokeilemaan ajo-ominaisuuksia edes moottoritien rampissa polvea maassa raahaamalla. Minulla on kuitenkin täysi syy uskoa, että Brammo olisi radalla kuin kotonaan. Onhan se käsitykseni mukaan alunperin suunniteltukin kisakäyttöön.

Maalipinta (teippaus)

Kari on teipannut koko pyörän. Teippaus on osittain hänen omaa grafiikkaansa ja osittain anonyymien  paikallisten grafiittitaiteilijoiden käsialaa. Erittäin onnistunut kokonaisuus tämä teippaus, joka korostaa pyörän machoa steetlookkia. 



Erinomainen osoitus pyörän teippauksen onnistumisesta tuli, kun pysähdyin Karin kotikadulla merenrantanäkymään kuvaamaan pyörää jalkakäytävän reunaan. Varttunut rouva koiraansa ulkoiluttaessaan tuli juttusilleni ja ihaillen pyörää soi:"siinäpäs vasta pyörä kuin karkki". Ja niin onkin! Melkoinen kunnianosoitus tuolta arviolta reilusti yli 80-vuotiaalta rouvalta.




Kukahan tekisi sähkömoottoripyörien Teslat?

Esimerkiksi 100 kW ja 200 Nm luokkaa oleva suoravetoinen ilmajäähdytteinen sähkömoottori hihnavedolla suoraan takapyörälle.

Akkukoot tarjolle vaikka 16 kWh, 20 kWh ja 24 kWh sekä kaikkiin mahdollisuus laittaa esim. 4 kWh  lisäakku.

Ehdottomasti DC pikalataus, olkoon vaikka CCS (tai mieluummin Teslan SuperCharger :-) )
Type2-lataus 22 kW sisäisellä laturilla ehdottomasti.

Näillä eväillä pyörälle kertyy painoa noin 210 kg ja suorituskyky on jo varmasti riittävä.
Ohjelmat ja pyörän järjestelmien hallinta kuten Teslassa ja mobiiliapplikaatiot käytössä.
Perusohjelmat voiman annolle esim. eco - urban - sport - ja aivan hullu.

Toimintamatkaa tuollaiselle nyt Zerosta saamieni kokemusten perusteella on helppo luvata 24 kWh + 4 kWh akulla peräti 300 - 600 km. Lataaminen hoituu aina noin tunnissa tai nopeammin tyhjästä täyteen sisäisellä laturilla ja pikalaturissa jopa vartissa.

Kaiken pitäisi kruunata näyttävä ja virtaviivainen olemus. Tässä mennään vahvoille mielipidealueille, koska moottoripyörissä on niin paljon herkullisia genrejä. Itse toivoisin jotain legendaarisesta Hondan "Bläkkäri" XX -moottoripyörästä merkittävästi modernisoituna. Rinnalle pitäisi tietenkin olla vähintään nakupyörä ja tourin-malli myös.

Loppuun vielä kerran kiitos Kari Kallonen ajokokemuksesta!
Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Aiheeseen liittyviä juttuja

Keskustelu

  • Kari Kallonen - 11.6.2016 klo 21:32

    Ole hyvä vaan. Hienoa että kokenut motoristi on tyypittänyt pyörän ja minulle tietysti mieleisellä tuntemuksella. Itse en pysty kokemattomuuttani analysoimaan samoja asioita joita Marko tuo esiin, mutta yhdyn kyllä näihin asioihin.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (9)
maaliskuu (5)
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!