Sähköautoileva motoristi

Sähköautoileva motoristi

Jaa sivu Sähköautoileva motoristi

Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan

keskiviikko 08.05.2019 Avainsanat: BEV , Model 3 , Tesla

Tesla lisäsi 8.5.2019 Model3 malliinsa valinnaisvarusteeksi vetokoukun. Tämä on useiden pitkään odottama seikka, nimittäin tähän asti sähköautoista vain kalliimman hintaluokan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-PACEen on saanut vetokoukun sallitulla vetomassalla.

Teslan Model3:sen hinta alkaa toukokuussa 2019 Suomessa Standard Range Plus -mallin 51 473 euroasta ja tähän tämän hetken "hinnat alkaen" -malliin on saatavilla myös vetokoukku ja siihen kerrotaan tilaussivustolla sallitun 900 kg:n vetomassan. Tilaussivustolta ei asia ilmene, mutta oletan tuon tarkoittavan jarrullisen kärryn vetomassaa, koska Suomessa jarruttoman suurin sallittu vetomassa on 750 kg.

Hintaa koukulle kertyy uuden ajoneuvon tilauksen yhteydessä ruksittuna 1110 euroa ja jälkiasennus ei ole mahdollinen.

Koukun saa samaiseen 1110 euron hintaan valittua myös 63 696 euron hintaiseen Long Range -versioon. Sen sijaan 72 921 euron hintaiseen Performance-versioon koukkua ei ole saatavilla.

Uskottavasti vetokoukulla tulee olemaan suosiota Suomalaistenkin sähköautojen tilausten yhteydessä, eikä pelkästään Norjalaisten lukuisissa sähköautotilauksissa.

lähde: www.tesla.com

Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki

keskiviikko 08.05.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto , VW

Volkswagen järjesti 8.5.2019 tiedotustilaisuuden, jonka yhteydessä he avasivat uuden MEB-alustaa käyttävän ID3 First Edition -sähköautonsa varauskirjat. Tätä ulkomitoiltaan Golfin kokoista sähköautoa voi nyt siis varata Suomeenkin 1000 euron varausmaksulla. Ensimmäistä First Edition -mallia valmistetaan vain 30 000 kappaletta ja nämä tulevat olemaan nopeasti varattuina.

Puhujana tässä lehdistötilaisuudessa oli Jürgen Stackmann, Member of the Board of Management of the Volkswagen brand responsible for Sales, Marketing & After Sales.

ID3 First Edition -mallin hinnaksi kerrottiin alle 40 000 euroa Saksassa, joten voisin kuvitella hinnan toteutuvan Suomessa noin 45 000 euron tasolle. First Edition autot tulevat olemaan varustettu 58 kWh akulla tarjoten 420 km (WLTP) toimintamatkan. Pressitilaisuudessa kerrottiin myös, että ID3:sen 58 kWh akulla todellisuudessa saavutettavissa oleva toimintamatka vaihtelee yksilöllisistä ajotyyleistä ja kelistä johtuen, sekä näytettiin esimerkkilukemat 300 - 420 km.

 

Nämä ensisarjan autot tulevat olemaan hyvin varusteltuja ja tilatessa voi valita kolmesta varustepaketista. Tämän ensiversion tilaajille on myös tarjolla yhden vuoden ajaksi julkista latausta maksutta, enimmillään peräti 2000 kWh:n verran. Tämä lataussähkö on tarjolla Ionityn latausverkostossa, joka on VW:n kanssa yhteistyökumppanuudessa. Suomessa Ionityn latureita löytyy K-latausverkostosta. 

Myöhemmin tarjolle on tulossa kolme akkukokoa 45 kWh, 58 kWh sekä 77 kWh tarjoten vastaavasti 330 - 550 km (WLTP) toimintamatkan. Ilmoitetut akkukoot ovat nettokapasiteetteja ja akuille luvattiin esittelytilaisuuden jälkeisessä kyselyssä saadun vastauksen mukaan 8 vuoden ja 160 000 km takuu akun varauskapasiteetin säilymiseksi vähintään 70% tasolla.

Esittelystä sain käsityksen, että jatkossa ensiversion kaltaisia varustepaketteja ei ole tarjolla, joten varusteet ilmeisesti rastitellaan yksitellen.

ID3:ssa on CCS-pikalataus, jonka teho on 100-125 kW, ja sillä auto latautuu kahvitauon aikana jo sen verran, kuin ainakaan minä haluan ajaa ennen seuraavaa taukoa. Konkreettisesti, jos sähköautoa lataa 100 kW:n tehola 10 minuuttia, ehtii saada oin 17 kWh verran energiaa akkuun ja ID kulkee sillä todennäköisesti yli 100 kilometriä maantietojonopeuksillakin Puolen tunnin ruokatauon aikana ehtii siis ladata yli 300 km toimintamatkaa lisää.

ID3 tulee olemaan yhdellä sähkömoottorilla varustettu takavetoinen sähköauto, jonka suorituskyky jäi esittelytilaisuudessa vielä hämärän peittoon ja siihen luvattiin tarkennuksia Frankfurtin autonäyttelyn yhteydessä. ID-autoihin tulee myös langattomasti päivitettävä tietotekniikka, kuten Teslasta olemme jo sähköautopiireissä oppineet. 

ID3:sen valmistus alkaa vielä tämän vuoden lopulla ja ensimmäiset autot toimitetaan vuoden 2020 puolivälissä asiakkailleen ja varauskirjat ovat siis jo auki 1000 euron varausmaksua vastaan. Itse jätin varauksen tekemättä lähinnä vielä toistaiseksi puutteellisten tietojen takia. Esimerkiksi vetokoukusta ja vetomassasta tai kattotaakasta ei ole vielä mitään tietoja olemassa.

Nyt esitelty ID3 on vasta alkua VW:n sähköautorintamalla. Merkiltä on luvassa runsaasti sähköautoja ja mallinimikekin antaa olettaa, että nyt esitellyn Golf-kokoluokan alle on tulossa myöhemmin pienempiä sähköautoja, kuten myös isommalla numerolla varustettuja suurempia sähköautoja. Jatkossa kaikki VW:n sähköautot tulevat siis olemaan ID-merkillä tunnettavissa. VW ilmoitti tavoittelevansa ID-mallien valmistusta ja toimitusta jopa 100 000 auton tasolla vuosittain.

Volkswagen on rakentanut myös mobiilisovelluksen WeCharge, jolla kerrottiin voivan helposti yhdellä sovellusella hallita kaikkia auton latauksia ja latausten maksuja.

Volkswagen ilmaisi esittelytilaisuudessa myös pyrkivänsä kokonaisuudessaan CO2-neutraaliin autoon. Tämä tarkoittaa alihankintaketjua, auton sekä akun valmistusta, kuten myös omistajan niin valitessa myös liikenne-energiaa. Tämä on kunnioitettava tavoite!

VW tekee yhteistyötä Ionityn kanssa ja lupaa Euroopan moottoriteiden varteen tehokkaita pikalatureita 120 kilometrin välein ja yhteensä 400 kappaletta vuoteen 2020 mennessä. VW myös panostaa oman henkilökunnan sekä asiakkaiden latausinfraan voimakkaasti vuoteen 2025 mennessä. VW panostaa myös muiden yhteistyökumppaneiden kanssa latausinfraan. Esimerkiksi Britanniassa on panostus Tesco-ketjun kanssa yli 2400 latauspaikan rakentamiseksi. Elli on VW:n oma startup, joka tulee valmistamaan koteihin wallboxeja.

Nyt minä alan uskoa, että VW on tosissaan sähköautojen suhteen. He ilmoittivat myös investoivansa 9 miljardia euroa sähköautotuotannon nostoon vuoteen 2023 mennessä. Esittelytilaisuuden alussa VW ID3:n kerrottiin olevan kuvaannollisesti kolmas sukupolvi. Ensin oli Kupla, sitten oli Golf ja nyt on ID. Volkswagen haluaa olla jatkossa selkeästi sähköisen liikenteen muutoksen aiheuttaja seuraajan sijaan.

Lähteet:

 

 

Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa

tiistai 07.05.2019 Avainsanat: BEV , Rekisteröintitilasto

Huhtikuussa 2019 kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinnit laskivat 11%. Kaasuautojen ensirekisteröintien määrä laski 23% ja lataushybridien määrä laski 25%. Bensiini-käyttöisten autojen ensirekisteröinnit laskivat 7% ja Dieselit olivat suurin menettäjä ja niiden ensirekisteröintien määrä laski peräti 27%.  Sähköautot olivat siis ainoat, joiden ensirekisteröintien määrä oli kehityksellä ja se olikin komeat 188% kehityksellä!

Sähköautojen osuus kaikista huhtikussa ensirekisteröidyistä autoista oli 1,8% ja kaikkien latausautojen osuus oli 5,7%.

Kaikien lukujen lähde: Traficom, Tilastotietokanta

Sähköautojen ensirekisteröintien määrän valtaisa kehitys on jatkunut koko alkuvuoden ajan. Tammi-huhtikuussa on rekisteröity yhteensä jo 663 sähköautoa, joka on peräti 175% enemmän kuin edellisvuonna ja edustaa 1,6% kaikkien uusien henkilöautojen ensirekisteröinneistä.

 

Tesla Model3 jyrää sähköautojen rekisteröintimäärissä

Teslan Model3 on kerännyt parissa kuukaudessa erittäin näyttävän 274 kappaleen ensirekisteröintimäärän ja niitä rekisteröitiin pelkästään huhtikuussakin peräti 91 kappaletta. Seuraavat kuukaudet näyttävät, kuinka suosituksi Model3 muodostuu pysyvämmin Suomessa, nimittäin näiden ensimmäisten kuukausien aikana on toteutettu ennakkotilausten toimituksia. Niin houkutteleva sähköauto on kuitenkin kyseessä, että varmasti kysyntää riittää jatkossakin.

Nissan Leafejä ensirekisteröitiin huhtikuussa 42 kappaletta, joka on kaksi enemmän kuin viime vuonna. Koko alkuvuoden aikana Leafeja on ensirekisteröity yhteensä 117 kappaletta. Pidän Leafin suosiota yllättävän kovana, koska tarjolla on merkittävästi suuremmalla toimintamatkalla varustettuja Hyundain Konaa ja muita kilpailijoita. Ehkä Leafin valtti on kuitenkin edelleen ollut hyvä saatavuus. Nimittäin Konaa ensirekisteröitin huhtikuussa ainoastaan yksi kappale. Pidän hyvin varmana, että tuo pieni määrä johtuu toimitusvaikeuksista.

Uusien lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin yhteensä 26 käytettynä maahantuotua sähköautoa, joista 15 kappaletta oli Tesla-merkisiä.

Lisäksi huhtikuussa rekisteröitiin peräti 460 kappaletta käytettyinä maahantuotuja lataushybridiautoja. Käytettyinä tuoduista ladattavista hybrideistä oli: 

  • 140 kpl Mitsubishejä
  • 88 kpl Volvoja (suuri osa dieselhybridejä)
  • 62 kpl Bemareita
  • 51 kpl Volkkareita
  • ja muita sitten vähemmän

Huhtikuussa rekisteröitiin 103 kappaletta käytettyinä tuotuja kaasuautoja.

Mikä auto nyt kannattaisi ostaa?

Pidän uskottavana, että ostajien epävarmuus rajoittaa nyt tuntuvasti autokauppaa. Monet miettivät nyt, että millä käyttövoimalla käyvän ajoneuvon uskaltaisia ostaa. Sähköautoilijana voin sanoa että sähköauton ainakin uskaltaa ostaa. Nyt myynnissä olevat 40kWh tai sitä suuremmilla akuilla olevat autot tulevat olemaan todennäköisesti houkuttelevia ostoksia myös käytettyinä. Sähköautot ovat hankintahinnaltaan edelleen selkeästi kalliimpia kuin vastaavan kokoiset ja vastaavasti varustellut polttomoottoriautot, mutta sähköautolla ajaminen on erittäin edullista liikenne-energian osalta.  Sähköautojen toimintamatka riittää jo suurimmalle osalla autoilijoista. Sähköautojen tarjooma on kuitenkin edelleen kovin suppea, eikä esimerkiksi vetokoukkua saa asennettua kuin Teslan Model X:ään, Audin e-troniin ja Jaguarin I-Paceen, jotka kaikki ovat jo melkoisen arvokkaita ajoneuvoja. Edit 8.5.2019: Juuri julkaistiin, että myös Teslan Model3:seen saa koukun tilausvaiheessa vähän reilun tonnin hinnalla ja vetomassakin on sallittu.

Lataushybridien mallistoja laajenee ja uudistuu kaiken aikaa. Markkinoille on tulossa entistä pidemmällä sähköisellä toimintamatkalla varustettuja lataushybrideitä. Jos auton käyttöön liittyy paljon toistuvia esimerkiksi 30- 50 kilometrin mittaisia työmatkoja ja auton saa lataukseen kotona sekä töissä, mutta sähköauton toimintamatka ei riitä, saattaa lataushybridi olla oikea ratkaisu. Sillä saa sähköauton ajamisen edullisuuden arjen ajoihin ja polttomoottorin toimintamatkan kun pitää vetää venettä lapin kesämökille.

 

Onneksi myös kaasuautojen tarjonta alkaa nyt normalisoitua ja pidän erittäin hyvänä ostoksena myös kaasuautoa ja Gasumilla on jälleen tarjolla edullinen kampanja uuden kaasuauton ostajalle vuoden kaasuista.

 

Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?

tiistai 23.04.2019 Avainsanat: Akku , BEV , sähköauto

Sähköauton akku kuluu käytössä sekä käyttämättä. Tämä on tosiasia, mutta kuinka paljon ja miten suuri merkitys sillä on käyttäjälle? Kirjoitan tähän blogi-kirjoitukseeni yksinkertaistetun näkemyksen oman nykyisen sähköautoni nykyisen tilanteen perusteella.

Nykyisen sähköautoni, eli Nissan Leaf 40 kWh -2018 akun kuntoisuutta osoittava SOH (State Of Health) laskee oheisen käyrän mukaan. Tällä hetkellä, eli noin 13 kuukautta vanhana ja noin 55 000 kilometriä ajettuna SOH on 96,87%. Alla olevasta kuvaajasta ilmenee, että talven kylmillä keleillä SOH:n lasku hidastui. Viime kesänä oli voimakasta laskua ja nyt jo heti kevään kelien lämmetessä näyttäisi SOH lähtevän laskemaan nopeammin. Mielenkiinnolla odottelen tulevan kesän vaikutusta.

Akun kunto olisi 200 000 km kohdalla noin 88% uudesta

Tämän hetken tilanteesta lineaariseksi muutettuna akun kuntoisuuden lasku antaisi neljän vuoden päähän, eli 200 00 km ajolla SOH 88% -lukeman. SOH 88% tarkoittaisi että täyteen akkuun latautuisi 38,1 kWh:n sijaan enää noin 34 kWh:n verran energiaa. (Vaikka Nissan ilmoittaa 40 kWh Leafin akkukapasiteetiksi, niin täysi uusi akku on ollut enimmillään 38,1 kWh). Lisäksi akun tyhjästä päästä Leaf ei anna käyttöön viimeistä 500 Wh, joten käytettävissä on ajamiseen enää noin 33,5 kWh energiaa.

Tein Leafilleni uutena testin, jossa selvitin akun todellisuudessa käytettävissä olevan kapasiteetin ja vastaus oli 37,6 kWh.

Mitä akun SOH 88% tarkoittaisi sitten käytännössä?

Otetaan pari käytännön esimerkkiä omasta pisimmästä matka-ajosuoritteestani, eli noin 290 km mökkimatkastani Viitasaarelle.

  1. Talvella maantieajossa kulutus oli esimerkiksi viikolla 9/2018 Viitasaaren mökille hiihtolomailemasta palatessa 17,1 kWh/100km
  2. Nyt Pääsiäisen vietosta palatessa keskikulutus oli 15 kWh/100km.
    • Kummallakin käyntikerralla ajaminen suoritettiin ilman minkäänlaisia energiansäästelytoimia muun liikenteen mukaan ajaen.
    • Molemmilta matkoilta valitsin meno/paluu -matkoista korkeamman kulutuksen laskentaan.

Esimerkki: Hiihtolomamatkalla keskikulutus 17,1 kWh/100km maantieajossa

Valitsen tarkasteluun kahdesta edellä kuvaamastani mökkimatkan kulutuksesta korkeamman, eli hiihtolomilta paluumatkan kulutuksen, koska pienemmällä kulutuksella akun kulumisen haitta vähenee.

Käyttämälläni aidon esimerkin hiihtolomalta paluumatkan kulutuksella autoni toimintamatka olisi SOH88-lukemalla 195 kilometriä, kun se uudella akulla olisi ollut 219 kilometriä. Muutos ei ole merkittävän suuren tuntuinen. Tarkennan kuitenkin vielä hieman käytännön näkökulmasta.

Kotoa pääsen lähtemään täyteen ladatulla akulla, eli kuluneessa akussa (SOH88) on lähtiessä 33,5 kWh energiaa (SOH88). Matkaa Kivääritehtaankadun pikalaturiin kertyy 150 kilometriä, joten tuolla 17,1 kWh/100km keskikulutuksella energiaa kuluu 25,7 kWh. Perillä Jyväskylässä on siis kuluneessa (SOH88) akussa 7,8 kWh energiamäärä. Uudenveroisella akulla perillä olisi ollut 11,9 kWh energiavaraus, eli kuluneen akun varaus on noin 4,1 kWh alhaisempi laturille saapuessa.

Tässä minun aidossa esimerkkimatkassani viimeiset 130 kilometriä mökille päin ajettaessa on sellaista, että pikalatausta ei ole lainkaan tarjolla. Jälkimmäiselle taipaleelle on siis syytä lähteä vähintään 22,3 kWh energiamäärällä. Jotta matkan voi ajaa kelimuuttujien tuomat kulutusriskit huomioitunakin rennosti toimintamatkakammoa potematta, on hyvä jättää akkuun noin 10% pelivaraa. Eli Jyväskylän pikalaturilta lähtölataustasoon voidaan lisätä noin 4 kWh, siispä matkaan voisi lähteä noin 26,3 kWh energiamäärällä. Tuo on noin 79% akun käytettävissä olevasta kapasiteetista kun akun SOH on 88%.

Kuluneeseen (SOH88) akkuun on siis saatava vähintään noin 19 kWh lisää energiaa, kun taasen uudenveroiseen olisi tarvinnut noin 10,4 kWh lisää. Alkuosa energiatarpeesta latautuu Leafiin noin 43 kW:n teholla CHAdeMO-pikalaturista. Lataus hidastuu merkittävästi noin 60% kohdalla. Käytännössä joka kerta on tullut muun taukoilun venyessä ladattua akku Jyväskylässä yli 80% täyteen, joten varsinaisesti minun ajoillani tuosta ei ole merkittävää lisäaikaa tai vaivaa matkantekoon.

Teoriassa voisi kuitenkin laskea, että kuluneeseen akkuun tarvitaan noin 9 kWh:n verran suurempi lataus Jyväskylän pikalaturilla. Teen olettamuksen, että juuri tuo 9 kWh latautuisi vajaalla 20 kW:n teholla, jolloin sen lataamiseen kuluisi aikaa noin 27 minuuttia. Uudenveroisen akun lataamiseen olisi riittänyt noin 25 minuuttia ja kuluneen lataamiseen olisi siis kulunut noin 50 minuuttia.

Yhteenvetoni kuluneen akun vaikutuksesta käytettävyyteen

Omalta osaltani tämä pohdinta on teoreettinen. Tulen vaihtamaan nykyisen Leafini viimeistään kahden vuoden kuluessa.

Jos minulta kuitenkin kysyttäisiin, että miten hiihtolomamatkani suorittamiseen nykyisellä puutteellisella pikalatausverkostolla vaikuttaisi, jos auton akun kunto laskisi SOH88% tasolle, niin vastaukseni olisi: se pidentäisi matka-aikaa pahimmillaan jopa puoli tuntia, mutta useimmiten käytännössä ei olisi mitään vaikutusta, koska matkalaiset haluavat kuitenkin pidemmän tauon, kuin uuden veroisen akun lataaminen edellyttää. On kuitenkin reilua huomioida, että useimmille tuo saattaa olla jo kohtuuton haitta matkantekoon.

Lisäksi on esimerkkejä, että Leafin akun todellinen käytettävissä oleva kapasiteetti voi olla heikompikin, kuin SOH-lukema antaa olettaa. Akusto muodostuu 192 kennosta, joista osa saattaa kuoleentua merkittävästi muita nopeammin. Tämä näkyy siten, että akun varaustason laskiessa BMS (Battery Management System = akuston ohjausjärjestelmä) ei pysty tasapainottamaan kennoja riittävästi. Käytännössä tämä taasen näkyy siten, että akun varaustaso laskee akun tyhjässä päässä yllättävän nopeasti. Toki silloin akku on huoltokunnossa ja onneksi jo nyt alkaa Suomessakin olla pienyrittäjiä, jotka osaavat vaihtaa jopa yksittäisiä kennoja Leafien akkuihin.

Mielestäni SOH88 akun kuntoisuudella oleva 200 000 km ajettu Leaf on erinomainen käyttöauto edelleen vähintään talouden kakkosautoksi tai ainoaksikin, ellei ole tarvetta tehdä toistuvasti yli 200 kilometrin yhtäjaksoisia ajosuoritteita.

Kirjoittamaani ei myöskään pidä yleistää liikaa. Edes oman autoni akun kuntoisuuden lasku ei välttämättä tai edes todennäköisesti mene lineaarisesti. Pidän todennäköisempänä SOH-lukeman laskun hidastumista joksikin aikaa. Myös edellinen 24 kWh Leafini osoitti hyvin erikoista akun kestoa, nimittäin luovuttaessani sen pois 3 vuotta vanhana ja 120 tkm ajettuna oli sen akku edelleen SOH103, eli käytännössä uudenveroinen.

Mikä sähköauton akun kuntoisuutta laskee?

Sähköauton akuille on olemassa laskennallisia kulumisen tietoja, eli kuinka monta täyttä latauskertaa ne kestävät. Nämä lukemat antavat todella pitkiä kestoaikoja akustoille. Itselläni on jo toinen Leaf, joilla omakohtaista kokemusta sähköautoist on kertynyt Suomen keleissä yli 200 000 km ja yli viiden vuoden verran. Kun vertailen omia kokemuksiani ja maailmalta luettavissa olevia sähköautoilijoiden kokemuksia, niin näyttäisi akuston lämmönhallinnalla olevan olennainen rooli akuston kuntoisuuden suhteen.

Leafeissa ei ole aktiivista akuston lämmönhallintaa, vaan ainoastaan passiivinen jäähdytys. Kovimpien pakkasten varalle sentään uutena maahantuojan Suomeen tuomista löytyy akuston lämmitystoiminto. Pakkanen ei ole ongelma akuston kestävyydelle, vaan päinvastoin. Akustot tuntuvat pitävän kylmistä olosuhteista. Sen sijaan kuumuus on pahasta akuston kennojen kestolle. Siksi kannustan etenkin Leafien omistajia varomaan ylikuumentamamasta toistuvasti Leafinsa akkua. Mikä sitten on ylikuumentamista? Minulla ei valitettavasti ole siihen itselläni antaa konkreettista vastausta. Jos jollain lukijallani on, niin mielelläni siitä lukisin.

Tärkeää kaikille käytettyä sähköautoa ostaville: tarkista akun kunto!

Haluan jälleen kerran korostaa kaikille käytettyä sähköautoa suunnitteleville, että on todella tärkeää selvittää sähköauton akun kuntoisuus. Leafissa se on helppoa OBD-lukijan ja LeafSpy-mobiilisovelluksen avulla. Sähköautot Nyt! -Facebookryhmästä varmasti löytyy kokeneita Leaf-kuskeja auttamaan kohteena olevan auton akun kuntoisuuden lukemiseen. Jopa vielä tärkeämpänä pidän kuitenkin, että auton akku ladataan mahdollisimman täyteen ja sitten ajetaan mahdollisimman tyhjäksi ja toteutuvaa toimintamatkaa seurataan samalla. Jos akun varaustila lähtee laskemaan nopeasti akun alkaessa olemaan vajaampi, niin on todennäköistä, että akustossa on on heikkoja kennoja.

 

Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat

tiistai 23.04.2019 Avainsanat: BEV , sähköauto

Suomessakin halutaan todenteolla puhdistaa liikenteenkin päästöjä. Kaasu- ja sähköautot ovat tähän parhaat vaihtoehdot. Vaikka latausautoja onkin liikennekäyttöön rekisteröitynä jo noin 20 000 kappaletta ja määrä kehittyy nopeasti, niin sähköautojen yleistymisen hitaudesta esitetään julkisuudessa ajoittain erilaisia väittämiä. Kirjoitan tähän omat näkemykseni aika monen vuoden sähköautoilukokemuksella.

Latausajoneuvojen kanta kehittyi 104% Q1

1. Kotilataamisen mahdollistaminen taloyhtiöissä

Aivan ensimmäinen asia joka pitäisi saada kuntoon heti on kotilataamisen mahdollistaminen myös taloyhtiöasukkaille. Tähän on jo pieniä muutoksia tehtykin, mutta edelleenkin taloyhtiöissä oman auton latauslaitteen asentaminen omalla kustannuksella olemassa olevaan auton lohkolämmititolppaan estetään käsittämättömän usein ja keppoisin perustein. Jo nyt on tarjolla useita yrityksiä, jotka pystyvät tekemään soveltuvat ratkaisut lähes kaiken tasoisiin johdotuksiin järkevällä hinnalla.

Fiksut taloyhtiöt tosin tajuavat, että sujuva kotilataaminen lisää taloyhtiön sekä osakkeiden houkuttelevuutta asuntomarkkinoilla ja tekevät jo lähiaikoina investoinnit, joka mahdollistaa kaikilla autopaikoilla latausautojen lataamisen.

2. Asiointi- ja pitkäaikaislataamisen lisääminen

Toinen vähintään yhtä tärkeä asia kuntoon saatettavaksi on pitkäaikais- ja asiointilataamisen tarjonnan lisääminen. Etenkin suurten kaupunkien vanhoilla kerrostaloalueilla ei likimainkaan kaikilla ole edes omaa pysäköintiruutua, joten autot pysäköidään kadunvarsille tai yleisille parkkialueille. Edelleen suurimmistakin kaupungeista löytyy olemattoman vähän asukaspysäiköintiin soveltuvia yleisiä latauskenttiä.

Näitä pitkäaikaislatauspaikkoja pitäisi löytyä myös jokaiselta juna-asemalta ja liityntäpysäkiltä suurten kaupunkien läheisyydessä riittävät määrät. Vaikka kauppakeskukset ovat parkkitaloihinsa jo hyvin lisänneet asiointilatauspaikkoja, niin niidenkään määrän lisääntyminen ei haittaa mitään. Nämä liityntäpysäkit sekä kauppakeskusten latauspaikat palvelisivat myös niitä kerrostaloissa asuvia sähköautoilijoita, joilla ei ole kotonaan mahdollista ladata autoaan.

3. Matkailukäyttöön soveltuvan pikalatausverkoston katettava koko päätieverkosto

Vaikka ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista asuu pääkaupunkiseudulla ja muissa suurimmissa kaupungeissa, niin myös näiden kaupunkien näkökulmasta kaukaisissa paikoissa olevila päätieverkoston pikalatausasemilla on suuri merkitys. Siellä maalla, jopa Keski-Suomessa tai koillis-Lapissa asuu ihmisiä, jotka haluaisivat sähköatoilla. Lisäksi pääkaupunkiseudun ja muiden isojen kaupunkien sähköautoilijat haluasivat voida luottaa, että sähköautollakin pääsee mummolaan, mökille tai vaikka kesän lomamatkat sujuvasti pikalatausverkostoa hyödyntäen.

4. Tarjooman laajeneminen

Sähköautoja on edelleenkin tarjolla kovin vähän erilaisia ja eri hintaisia. Se on myös realistinen fakta valitettavasti. Tässä olemme toistaisesti kovin vahvasti Teslan kehityksen ja Nissan Leafin saatavuuden varassa. Nyt vasta on alkanut tulla joitain muitakin merkittäviä sähköautoja markkinoille, mutta vieläkään ei ole kovin varmoja elkeitä muiden merkkien riittävästä saatavuudesta. Teslan Model3 saattaa tosin saada riittävän suuren suosion, joka pakottaa kilpailijatkin valmistaan houkuttelevia sähköautoja riittävästi toimituksiin. Haasteena näillä tosin saattaa olla akkujen saatavus.

5. Hankintatuen kasvattaminen ja laajentaminen

On hyvä, että sähköautojen hankintaa tuetaan. Sitä tuetaan jo nyt päästöön perustuvalla verotuksella sekä pienellä hankintatuella. Kun saamme markkinoille vielä muutaman muun varteenotettavan sähköauton, olisi sopiva hetki tehdä tuntuvampi ja kattavampi hankintatukitoimi. 

Hankintuki tulisi suunnata yksityisille autonostajille sekä työsuhdeautoille. Tuen tulisi olla yksityisostajille nykyisen parin tonnin sijaan vähintään neljän-viiden tonnin suuruinen ja vastaavasti myös työsuhdeautojen hankintaa olisi hyvä tukea myös.

Tietoa blogista

Kirjoittelen tähän blogiin ihan tavallisen sähköautoilijan kokemuksia, uusien sähköautojen koeajoja sekä muuta yleistä sähköisestä liikenteestä.

Arkistot
2019 (19)
toukokuu (3)
Volkswagenin edullisen ID3 First Edition -sähköauton varauskirja on nyt auki
Tätä sähköautoihin on odotettu -vetokoukku edullisempaan hintaluokkaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit räjähdysmäisellä kehityksellä huhtikuussa 2019 -muiden autojen määrät laskussa
huhtikuu (6)
Sähköautojen yleistymisen todelliset hidastajat
Onko Leaf 40 kWh:n akun kuntoisuuden jatkuvasta laskemisesta haittaa käyttäjälle?
Sähköautojen kanta kehittyi 78 % edellisestä vuodesta Q1/2019
Yksi pieni esimerkki sähköautoilijan arjesta
Maaliskuussa jälleen kaikkien aikojen ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Vuosi Nissan Leaf 40 kWh sähköautolla
maaliskuu (6)
Ensimmäinen sähköautojen talvitesti TM-lehdessä
S 3 X Y -automallisto on valmis, kun Tesla esitteli uuden Model Y:n
Vaihtoehtoisia energiamuotoja käyttävien henkilöautojen rekisteröintimäärät nousevat
Helmikuussa 2019 ennätysmäärä sähköautojen ensirekisteröintejä
Sähköauto Nissan Leaf hääautona
Millainen on Nissan Leaf 40 kWh talviautona?
helmikuu (2)
Hiihtolomailemaan mökille 330 km päähän Viitasaarelle 40 kWh Leafilla
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä tammikuussa 2019
tammikuu (2)
Kulutustesti Nissan Leaf 40 kWh -sähköautolla -28°C kelissä
Sähköautoilun vuosi 2018 Suomessa
2018 (67)
joulukuu (9)
Käytettyä 30 kWh Leafia suunnitteleva -ole tarkkana akun kunnon kanssa
Miten sujuisivat arjen ajoni Hyundai Kona sähköautolla?
Sähköauto Konalla työkeikka Kangasala-Helsinki-Kangasala 340 km -ilman yhtään latausta
Marraskuussa 2018 sähköautoja ensirekisteröitiin yli kaksinkertainen määrä viime vuoteen nähden
Hyundai Kona Electricillä oli lataushaasteita tuiskussa ajon jälkeen
Sähköauto Kona Electricillä 285 kilometriä mökiltä kotiin tuiskussa ja sohjossa
Hyundai Kona Electric 64kWh:lla 408 km mökkimatka Vantaalta Viitasaarelle
Päivän työkeikka Helsingissä -sähköautolla liityntäparkkiin
Audi e-tron GT -sähköauton konsepti
marraskuu (8)
Sähköauton työpaikkalataamiselle on määritelty verotusarvo 30 euroa kuukaudessa 1.1.2019 alkaen
Tesla Model 3 kylmätyypit Vetokujalla
Sähköautoiluni CO2-päästöt syys- ja lokakuussa 2018 olivat alle 18g/km
Auto 2018 oli sähköautojen läpimurtoa
Auto 2018 -Audi e-tron sekä Elaine -sähköautot
Auto 2018 -Hyundai Kona Electric
Sähköautojen ensirekisteröinnit yli kaksinkertaistuivat lokakuussa 2018
Sähköautoiluun liittyviä blogeja ja internetsivustoja
lokakuu (4)
Omalta katolta aurinkoenergiaa sähköautolleni
Suomen yleisin sähköauto on Tesla
Sähköauto Nissan Leafilla Alastaron moottoriradalla
Todellinen sähköautojen Kona on saapunut Suomeen!
syyskuu (8)
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 4-10
Sähköautoiluni CO2-päästöt nousivat hieman heinä- ja elokuussa 2018
Sähköautoilu perustuu parhaimmillaan sujuvaan kotilataamiseen
Suurempi akku sähköautossa -pienempi latausteho kotona riittää!
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunnit 2 ja 3
Ajo-opetusta sähköautolla: oppitunti 1
Ajo-opetusta sähköautolla
Elokuussa sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat vahvaa kehitystään
elokuu (7)
Testi: näin paljon sähköauton kulutus kasvaa kattotaakan takia
Sähköautoiluni CO2-päästöt kesäkuussa 2018 olivat alle 12g/km
Sähköautojen ensirekisteröinnit pienellä kehityksellä heinäkuussa 2018
LeafSpy on Leafistin paras ystävä
Nissan Leaf matka-ajon 24/7 ajotesti 1423 km Lofooteilta Jyväskylään
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen Lofooteilla seikkailemiseen
Sähköauto Nissan Leafilla Norjan Lofooteille menomatkan matkatarina
heinäkuu (4)
Sähköauto Nissan Leafilla Hossan kansallispuistoon sähköttömälle leirille
Kia Soul EV koeajoraportti
Sähköautojen ensirekisteröinnit 31% kehityksellä alkuvuonna 2018
Jaguar I-PACE -sähköauton koeajoraportti
kesäkuu (7)
Kun sähköautoilija kaasuautoa tankkasi
Avoin asiakastoive sähköautoilijalta Nokian renkaille
CO2-päästöt sähköautollani olivat huhtikuussa alle 16,5g/km
Miten minusta tuli sähköautoilija ja bloggaaja?
Mistä sähköautoa saa ladata? Entä mistä ei pidä ladata?
Toukokuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit alamaissa
Sähköautoilija tutustuu kaasu-Seattiin
toukokuu (4)
Sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 10000 km käyttäjäkokemus
Huhtikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit edelleen hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 40 kWh on erinomainen kesäisten harrastusvälineiden kuljettamiseen
Nissan Leaf 40 kWh 2018 -koeajoraportti
huhtikuu (5)
Sähköauto Nissan Leaf 40kWh mukana EcoRun-kilpailussa
Esittelyssä Ratio Electric 16A(11kW) 3-vaihe -matkalatausjohto
Testattua: Nissan Leaf 40kWh:n akusta on todellisuudessa käytettävissä 37,6 kWh
Sähköautojen ensirekisteröinnit vahvalla kehityksellä Q1 2018
Uusin Nissan Leaf 40kWh on toimiva sähköauto jo yllättävän monelle taloudelle
maaliskuu (4)
Talvella mökkeilemään sähköauto Nissan Leaf 40 kWh:lla 280 km päähän
Nissan Leaf 40 kWh tarjoaa sähköautoilun iloa myös talviurheilun harrastajille
Ensikokemuksia uudesta Nissan Leaf 40 kWh sähköautosta
Helmikuussa 2018 edelleen niukkuutta sähköautojen ensirekisteröinneissä
helmikuu (4)
24 kWh Leafilla talvilomalla mökkeilemään Viitasaarelle vuonna 2018
Moto GP:n rinnalle tulevaan Moto-e -luokkaan Energican sähkömoottoripyörät
Tammikuussa 2018 sähköautojen ensirekisteröinnit vain pienellä laskulla edellisvuodesta
Nissan Leafin akku latautuu kylmänä nopeammin AC-laturista
tammikuu (3)
Liikennekäytössä olevien sähköautojen kanta kasvoi vuodessa 72%
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä yli kaksinkertaistui vuonna 2017
Sähköautoilun vuosi 2017 historiankirjoihin
2017 (63)
joulukuu (1)
Sähköautojen ensirekisteröinnit jatkoivat marraskuussa vahvaa nousua
marraskuu (5)
Toiveena autokauppa-alustoille hakukriteerien ajankohtaistamista
Uusi Tesla Roadster lyö maailmanennätys lukemat sähköautoille
Tesla Semi on mullistava kokonaisuus
Sähköautotie Tampereelta Jyväskylään on vihdoin avattu!
Lokakuussa 2017 uusien sähköautojen ensirekisteröinneissä niukkuutta
lokakuu (9)
100000 km ajetun sähköauto Nissan Leafin akku uuden veroinen
Tesla on yleisin sähköauto
Uusi Nissan Leaf 40kWh ennakoi sähköautoille kiihtyvää yleistymistä
Tesla ylivoimaisesti suosituin sähköauto Suomessa Q1-3/2017
Frankfurt IAA2017 Sähköautoilevan motoristin silmin (yhteenveto)
Boom e-Cruiser esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Citroen esitteli IAA2017 automessuilla E-Meharia
Kiinalaiset automerkit esittelivät Frankfurtin IAA2017 messuilla Eurooppaan pian tulossa olevia sähköautoja
Renault esitteli jo tuttuja sähköautoja Frankfurtin IAA2017 messuilla
syyskuu (12)
Jaguar I-PACE oli esillä Frankfurtin IAA2017 messuilla
Opel Ampera-e oli esillä Frankfurtin autonäyttelyssä
Aspark OWL sähköinen urheiluauto Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Honda Urban EV concept esiteltiin Frankfurtin autonäyttelyssä 2017
Audi mukaan Formula E -sarjaan e-tron autollaan
Hyundai Motor Groupin Kialla ja Hyundailla Frankfurtissa 2017 esillä vanhat sähköautomallit
Borgward tekee sähköautoillaan paluuta markkinoille Frankfurtin automessuilla 2017
BMW:llä oli Frankfurtissa 2017 kaksi sähköauton prototyyppiä näytillä
Volkswagen Group esitteli useita kiinnostavia sähköautoja Frankfurtissa 2017
Daimler esitteli Frankfurtissa 2017 useita sähköautoja
Sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit jatkoivat elokuussa vahvaa kehitystä
Parkkisähkö Oy tuo hyvää pöhinää sähköautojen lataamiseen
elokuu (6)
Vihdoin sähköautovertailu suomalaisessa lehdessä
Käytettyinä tuodaan edelleen vähän sähköautoja maahan
Electric GT -rata-autoilun sähköisempi aikakausi on tulossa pian
Sähköautomatkailua Itä-Suomessa sähköauto Nissan Leafilla
Heinäkuussa 2017 sähköautojen ensirekisteröinnit jatkavat hyvällä kehityksellä
Nissan Leaf 90000 km kokemuksia
heinäkuu (3)
Sähköautoja (BEV) on rekisteröity puolessa vuodessa jo tuntuvasti enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä!
Tesla Model 3 tuotanto alkaa tällä viikolla
Opel Ampera-e tilauskirjat avattu myös Saksassa
kesäkuu (4)
Kuka sähköistäisi vilkkaan pääväylän Tampereen ja Jyväskylän välillä?
Sähköautot ovat olleet lähes kahden kauppaa Suomessa
Sähköautojen (BEV) rekisteröinnit 1-5/2017 reilusti yli kaksinkertaistuneet!
Sähköauton kulutus korreloi lämpötiloja
toukokuu (2)
VW e-Golf 35,8 kWh koeajoraportti
Huhtikuun 2017 sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit yli 100% kehityksellä
huhtikuu (3)
Sähköautoille tarvitaan taloyhtiöihin myös vieraslatauspaikkoja
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä räjähdysmäisessä kasvussa Q1/2017
Renault Zoe 40 z.e Intens -suloisen sähkökirpun koeajoraportti
maaliskuu (5)
Talvella mökkeilemään sähköauto Hyundai Ioniqilla, 280 km matkatarina
Hyundai Ioniq Electric -koeajoraportti
Suomesta löytyy huipputason sähköauto-osaamista sekä koulutusta -sähköautoileva motoristi menossa tutustumaan
Sähköautojen ensirekisteröinnit hyvällä kehityksellä edelleen tammi-helmikuussa 2017
Nissan Leaf -sähköauton kulutus helmikuussa 2017
tammikuu (7)
Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen
Energica Eva ja Ego -sähkömoottoripyörät: TAHDON
Tulevaa ennakoidessa ei aina voi osua oikeaan -sähköautojen rekisteröintimäärä ei kehittynytkään vuonna 2016
Sähkö-Nysseä koematkustamassa
Tampereen keskusta on saanut vihdoin sähköautojen pikalaturin
Joulukuussa 2016 uusien täyssähköisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrä jopa nelinkertaistui!
Nissan Leaf sähköauton kulutus ja toimintamatka kuukausittain vuonna 2016
helmikuu (6)
Onko nyt liikennemyymälän muutoksen aika?
Sähköautoilun kannalta mielenkiintoinen vuosi 2017 alkanut jo
Käytetyn Tesla Model S -sähköauton ostajan opas
MP 17 -sähkö tekee tuloaan prätkiinkin
Sähköautojen suosio tammikuussa 2017 suorastaan räjähti viime vuodesta
Lämmin tammikuu laski sähköauton keskikulutusta tuntuvasti
2015 (58)
kesäkuu (6)
Kodin energiavarastot: miksi ei myös siis range-extender
Leafilla mökille Viitasaarelle 272 km
Juhannuksen viettoon Viitasaaren mökille Leafilla
Sähköautoilija kaipaa helposti käytettäviä yksinkertaisia latauspaikkoja palveluiden yhteyteen
Kiitos ABC-ketjulle sähköisen liikenteen kehittymisen eturintamassa olemisesta
Toukokuussa aiheutin 449 kg vähemmän CO2-päästöjä käyttämällä sähköautoa
elokuu (5)
Tieto- ja liikennemuseossa 2035
Energiatehokkuustilastoja Carwingsista
CHAdeMo Suomen Moottoripyörämuseossa
Kenelle en halua suositella sähköautoa 2015-vuonna
Viitasaaren Seutu 6.8.2015: mökkimatka onnistuu sähköllä
syyskuu (4)
Pikalatausverkoston tarve sähköauton matka-ajossa
Sanomalehti Keskisuomalainen: Täältäkin saa jo sähköä
Jyväskylään asti Suomen suosituimmalla sähköautolla
Kiitos Neste JämsänPortti, sähköautoilijan toivetta on kuultu!
joulukuu (5)
Sähköautoilijakin maksaa ajostaan veroja, mutta vähemmän
Mitä sähköautoilu on opettanut vuonna 2015
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän skenaarointia 2017-2020 Suomessa
Uusien sähköautojen ensirekisteröintimäärän ennakointia 2016-vuodelle Suomessa
Sähköautoilla on imua!
heinäkuu (4)
Perheen rantalomalle, lentoasemalle Hki-Vantaalle meno ja paluu Leafilla
10000 km Nissan Leaf sähköautolla, mitä se on opettanut?
Kangasalan Sanomat 28.7.2015: Prisma Kangasala sähköauton latauspiste avattu
Kiitos sähköautoilevan kaupan asiakkaan toiveen kuuntelemisesta!
marraskuu (6)
Sähköautojen läpimurto on lähellä
Leafin kulutus kasvaa sateella enemmän kuin kuivalla pikkupakkasella
Vihreällä kaistalla blogivierailu
Kun sähköautoilijalta loppui sähkö
Sähköauto kulkee ja murtaa uskomuksia: Kangasalan Sanomat 6.11.2015
Sähköisen liikenteen kehittymiseen liittyvät mahtivoimat
lokakuu (1)
Leaf sähköauto toimii hyvin pikkupakkasella -5c
toukokuu (8)
Sähköauton latausta Prisma Kangasalan asiakkaille tulossa
Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä
Kiitos Suomen valtion huonon tuen: menetetyt CO2-säästöt
Matka-ajoa Vierumäki - Sahalahti 185km 2:lla pikalatauksella
Matka ABC Lahdesjärveltä Vierumäelle
FAQ Sähköautoilijalle toistuvasti tehdyt kysymykset
Ympäristövaikutuksia
Lukuisia iPhone Appseja Nissan Leafin käyttäjälle
huhtikuu (19)
Olen hyvin hämmentynyt, positiivisesti
Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein
Matka Kangasala - Jyväskylä Kangasala 135km Nissan Leafilla
Energian kulutus työmatkalla, reitti 1: lyhyin
Rengaspaineilla toimintasädettä lisää?
Leaf Link App iPhonessa
Matka-ajoa Kangasala - Jämsän Himos
Nissan Carwings - ajoneuvon multimedialaitteen opettelua
Akun max latausasteen nostaminen 80% oletuksesta 100%
P-hämppi tarjoaa ilmaista latausta
Kotilatauspisteellä lataaminen
Ensimmäiset pikalataukset ABC Kivimaa ja ABC Tiiriö olivat hämmentävän nopeita!
Ensimmäinen maantieajo Kouvola - Lahti - Hämeenlinna - Kangasala
Muutoksen aika on nyt. Uusi päästötön autoiluni alkaa tänään!
Leafin lataaminen ABC:ltä ihmetyttää tulevaa sähköautoilijaa
Sähköauton lataus liityntäpysäköintipaikkoilla?
Omnikanavaista autoilua
Juhlava julistus työpaikan sähköpostissa
Pikalatausverkoston kummastelua
2016 (80)
helmikuu (7)
Sähköautojen ensirekisteröintien määrä nousi tammikuussa 2016
Kuinka pitkälle Espoosta pohjoiseen päin pääsee Nissan Leaf 30kWh -sähköautolla talvella?
Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina
Sähköautosanastoa
Sähköauton latauslaitteen valinta
Sähköautoa ei voi unohtaa laittaa lataukseen -vai voiko sittenkin?
Ullan Pakari, Riihimäki: sähköautoilija kiittää latauspisteestä
maaliskuu (4)
Käänteentekevän Tesla Model 3 -auton varaukset alkavat 31.3.2016: Tekisinkö varauksen?
Minkälainen vaikutus olisi 40 kWh akulla sähköauton käytettävyyteen?
Nissan Leaf 30 kWh 2016 -koeajoraportti
Sähköautojen myynti yli tuplaantui helmikuussa 2016!
huhtikuu (5)
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit Q1/2016 hyvällä kehityksellä!
Nissan Leaf on toimiva talviauto muutamalla varauksella
Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen moottorin hyötysuhteen lisäksi
Karmeimmat sähköautokonseptit ja tuotantoonkin päässeitä
Teslalla nyt vaan on automallisarja, joka on S=X
toukokuu (4)
Sähköautojen ensirekisteröinnit 1-4/2016 hyvällä 13% kehityksellä
Nissan Leaf sähköauton kulutus kesällä vs talvella
Vuosi sähköauto Nissan Leafilla: kokemuksia
Zero S 9,8 kWh -sähkömoottoripyörän koeajoraportti
kesäkuu (12)
Uusien sähköautojen myynti sakkasi toukokuussa
2016 Juhannuksen viettoon Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla
Sähkömoottoripyörien koeajoraportteja
Nissan Leaf aiheisia videoita
Blogikirjoitus blogin kirjoittamisesta
Sähköauton hintakehitys e/kWh ennakoi yleistymistä
Sähköautoilijat ry ja sen puheenjohtaja Teollisuusneuvos Kari Kallonen
Tesla Model S 85+ koeajo
Sähköautoilevan motoristin superperjantai 10.6.2016
Brammo Empulse R -sähkömoottoripyörän koeajo
Nissan Leaf kulutus moottoritiellä 120 km/h nopeudessa kesäkelissä
Savuton alue, miete Lontoon matkalta
heinäkuu (9)
Uusien sähköautojen (BEV) ensirekisteröinnit edelleen alamaissa kesäkuussa 2016
Nissan Leafin akku kestää käyttöä
Leaf-kuljettajan vierailu Tesla Club Finlandin kokoontumisessa
Nissan Leafiin uudet kesärenkaat alle
Sähköautoilun historiaa
BMW i3 koeajoraportti
Koska koittaa Kreikan saarten vihreämpi aika?
Suomessa myytävien sähköautojen hinta/toimintamatka km (EPA)
Jonossa tulossa houkuttelevia sähköautouutuuksia
elokuu (9)
Nissan Leaf kulutukset kuukausittain: lämpötila ja keskinopeus vaikuttavat toimintamatkaan
Heinäkuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröinnit lähes täysin pysähdyksissä
Nissan Leaf 30 kWh ja BMW i3 33 kWh ovat erinomaisia valintoja useille autoilijoille
Sähköautojen koeajoraportteja
Tulossa olevia sähkömoottoripyöriä
Sähköisen liikenteen tietopankki
Tesla Roadster Sport -koeajoraportti
Tesla Showroom Oxford Street, London -ensimmäinen vierailuni Teslan showroomissa
Sähköautolla ajaminen on halpaa, paitsi pieni akkuisella Nissan Leafilla matkailu julkisia latauspisteitä käyttäen
syyskuu (8)
Sähköautolla Espoosta lappiin ja samantien monin verroin pidemmästikin!
Renault Zoe 41 kWh tulee olemaan erittäin houkutteleva sähköauto!
Pariisin autonäyttelystä 2016 on tulossa sähköautoilulle uutuuksien juhlaa
Sähköautoilija kiittää Ikeaa latauspisteistä
Nissan Leaf 60000 km kokemuksia
Järkevää sähköautotarjonnan monipuolistamista: SOLO Electra Meccanica
Täyssähköautojen ensirekisteröinnit edelleen 2016 elokuussa alhaisella tasolla
Nissan Leaf ajot kuukausittain elokuun 2016 loppuun asti
tammikuu (8)
Nissan Leaf pakkastesti -12..-15 asteessa
30000 km Nissan Leaf sähköautolla
Sähköauton valintaopas
Tulossa olevia sähköautoja
Sähköinen liikenne myötätuulessa Tampereella!
Sähköauton pikalataus Jyväskylässä, kiitos Jyväskylän Energia ja Virtapiste
LeafSpy on Leaf-kuljettajan hyvä ystävä
Leafilla pelastamaan polttomoottoriautoa -22 asteen kelissä
joulukuu (3)
Sähköauton latauslaitteet toimivat hyvin
Uusien sähköautojen ensirekisteröinnit marraskuussa 2016 odotetusti vähissä
40 kWh akku olisi riittänyt marraskuussa erittäin hyvin kaikkien päivien ajoon
marraskuu (5)
Onko sähköauton paino ongelma?
Auto 2016 -tapahtuma sähköautoilijan kokemana
Lokakuussa 2016 hiljaista uusien sähköautojen rekisteröinneissä, silti enemmän kuin viime vuonna
Leafin kulutus kuukausittain 18 kk ajalta
Perspektiiviä saasteongelmaan: 300 miljoonaa lasta elää alueilla, joissa on erityisen saastunut ilma
lokakuu (6)
Sähköajoneuvot rynnivät pian myös autourheilun kuninkuusluokkien reviireille
Talvi ei yllättänyt taaskaan sähköautoilijaa
Tesla on ylivoimaisesti Suomen yleisin sähköauto
Akkutesti Nissan Leafille 100% latauksesta tyhjäksi asti
Syyskuussa 2016 uusien sähköautojen ensirekisteröintitilastolle uusi kuningas: Tesla Model X
41 kWh Zoe on jo useille erinomainen sähköauto

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!